Tärkeä Epärehelliset kaupankävijät ja huonot kauppakokemukset

Kysynpähän tässä jengin mielipidettä.
Torissa on ilmoitus koneesta. Laitoin myyjälle viestiä asiasta ja sovittiin hinta sekä aikataulu noudolle. Sanon laittavani seuraavana päivänä omat aikataulut. Sama ilmoitus ja myyjä on täällä ja huomattua sen, siirrän keskustelun tänne päin. Sitten myyjä ilmoittaa että myykin tuotteen ohitseni, vaikka siitä oltiin jo (Torin puolella) kaupat sovittu.
Kehtaako tästä antaa edes palautetta, kun kaupat sovittu eri palvelussa, vaikka keskustelu kuitenkin siirretty tälle foorumille?
En kyllä laittais torissa sovituista kaupoista palautetta tänne. Torissa on noin 99% ostajista turhan huutelijoita. Miksi edes alkaa sopimaan kauppoja jos ei tiedä milloin pääsee ostamaan?
 
Eikö hintapalautteen ole toimia tämän foorumin ominaisuutena, että kertoo täällä kauppaa tekeville mikä on vastapuolen tilanne?
 
Jos aletaan laittamaan palautetta muualla sovituista kaupoista, niin samalla aukeaa portit tyhjästä polkaistuille kostonegoille ja muulle kivalle toiminnalle. Jos myyjä lähtee väittämään, että ko. henkilön kanssa ei ole ollut mitään kommunikaatiota, niin milläs varmennat, että kumpi on oikeassa ja kumpi yrittämässä lapioida kakkelia vastapuolen niskaan? io-techin sisällä sovituista kaupoista jää sentään jonkinlainen jälki paikallisille moderaattoreille todisteeksi.
 
@Anddi2

Taas huono kokemus kyseisen käyttäjän kanssa. Tavara maksettu 17.12 ja lupasi toimittaa tavaran postiin viimeistään 21.12. Mitään ei kuulunut eikä omapostissa näkynyt lähetystä. Tänään kun kyselin asiasta, niin viimeviikko on kuulemma menty kuumeessa ja nyt kun tavaran voisi postittaa niin tietokoneen kylkipaneelia ei löydy. Selitti jotain, että on edelliseltä omistajalta sitä kysellyt, joten kone on laitettu myyntiin kokonaisena (ei mainintaa puuttuvasta kylkipaneelista) ja nyt yhtäkkiä kylkipaneelia ei ole ollutkaan. Viimekuussa kun tehtiin kauppaa SSD:stä, niin maksusta postiinviemiseen kului noin 1,5 viikkoa ja syynä oli "henkilökohtaiset syyt". Ei voi suositella, kun aina on jotain esteitä ja toimitukset viivästyy tai vaihtoehtoisesti tietokoneesta on kadonnut osia. Kommunikointitaidot näköjään täysin olemattomat, kun ei osaa ilmoittaa viivästyksistä kuin vasta viikon päästä jos joku kyselee asiasta. Laitan palautteen sitten kun rahat tulee takaisin tilille.

Toinen skenaario erään käyttäjän kanssa: Emo+prossu+muistit pitsalaatikon sisällä ilman mitään pehmusteita sekä jäähy, kaksi tuuletinta ja jäähyn kiinnikkeet ilman mitään suojaa tai pehmusteita. Joko tuosta paketista oli alunperin jäänyt yksi jäähyn kiinnitysruuvi pois tai sitten se on toimituksen aikana kadonnut, loput 3 ruuvia oli pahvilaatikon pohjalla irtonaisena. Toimivana kuitenkin tuli perille jollain ihmeen tuurilla, mutta jäähy oli ottanut vähän osumaa. Vaikka edullista serrikamaa onkin, niin pitäisi ne tavarat silti pakata asiallisesti. Ei se niin helvetin vaikeeta voi olla.:facepalm:

IMG_20211221_185200.jpg
 
Toinen skenaario erään käyttäjän kanssa: Emo+prossu+muistit pitsalaatikon sisällä ilman mitään pehmusteita sekä jäähy, kaksi tuuletinta ja jäähyn kiinnikkeet ilman mitään suojaa tai pehmusteita. Joko tuosta paketista oli alunperin jäänyt yksi jäähyn kiinnitysruuvi pois tai sitten se on toimituksen aikana kadonnut, loput 3 ruuvia oli pahvilaatikon pohjalla irtonaisena. Toimivana kuitenkin tuli perille jollain ihmeen tuurilla, mutta jäähy oli ottanut vähän osumaa. Vaikka edullista serrikamaa onkin, niin pitäisi ne tavarat silti pakata asiallisesti. Ei se niin helvetin vaikeeta voi olla.:facepalm:
Mitvit :rofl2: Tää on pitkään aikaan hupaisin tapaus. Kuvittelis nyt edes vaikka sanomalehteä rutata tms, että tavarat pysyy paikallaan ja on edes hieman pehmustetta.
 
Mitvit :rofl2: Tää on pitkään aikaan hupaisin tapaus. Kuvittelis nyt edes vaikka sanomalehteä rutata tms, että tavarat pysyy paikallaan ja on edes hieman pehmustetta.
Tiesin aika pitkälti heti mitä on vastassa kun laatikon avaa, koska paketin kun otin automaatista ulos niin kuului kilinä ja kolina kun tavarat heilui laatikossa vapaasti. Postille propsit siitä että kuljettivat osat toimivina tänne asti. :rofl2:
 
Mitvit :rofl2: Tää on pitkään aikaan hupaisin tapaus. Kuvittelis nyt edes vaikka sanomalehteä rutata tms, että tavarat pysyy paikallaan ja on edes hieman pehmustetta.

Huutista, näyttää iha et ois vahingossa lähettäny väärän paketin sisällön näön perusteella :rofl:
 
Voinko jättää negatiivisen palautteen, kun ostin prosessorin jonka ilmoituksessa oli että verkkokaupasta ostettu ja takuu voimassa.
Muuta huomioitavaa kohdassa oli: ei.

Hain prosessorin ja sovittiin että kuitti spostiin.
Kuitti tuli ja prosessori oli pakettikoneesta joka vielä outlet tuote puolitetulla takuulla 18kk 36kk sijaan.
Maksoin tuotteesta vielä normaalin "markkinahinnan".
Myyjälle ilmoitin asiasta mutta eipä tullut minkäänlaista vastausta.

Tuote siis ihan toimiva mutta epäilen että takuu ei ole voimassa tuotteella koska pakettikoneesta.
Mitäs mieltä olette?
 
Voinko jättää negatiivisen palautteen, kun ostin prosessorin jonka ilmoituksessa oli että verkkokaupasta ostettu ja takuu voimassa.
Muuta huomioitavaa kohdassa oli: ei.

Hain prosessorin ja sovittiin että kuitti spostiin.
Kuitti tuli ja prosessori oli pakettikoneesta joka vielä outlet tuote puolitetulla takuulla 18kk 36kk sijaan.
Maksoin tuotteesta vielä normaalin "markkinahinnan".
Myyjälle ilmoitin asiasta mutta eipä tullut minkäänlaista vastausta.

Tuote siis ihan toimiva mutta epäilen että takuu ei ole voimassa tuotteella koska pakettikoneesta.
Mitäs mieltä olette?
Kyllä olisi pitänyt omasta mielestä kertoa mistä prosessori peräisin
 
Voinko jättää negatiivisen palautteen, kun ostin prosessorin jonka ilmoituksessa oli että verkkokaupasta ostettu ja takuu voimassa.
Muuta huomioitavaa kohdassa oli: ei.

Hain prosessorin ja sovittiin että kuitti spostiin.
Kuitti tuli ja prosessori oli pakettikoneesta joka vielä outlet tuote puolitetulla takuulla 18kk 36kk sijaan.
Maksoin tuotteesta vielä normaalin "markkinahinnan".
Myyjälle ilmoitin asiasta mutta eipä tullut minkäänlaista vastausta.

Tuote siis ihan toimiva mutta epäilen että takuu ei ole voimassa tuotteella koska pakettikoneesta.
Mitäs mieltä olette?
No varmista verkkokaupasta onko pakettikoneesta irrotetulla prosessorilla oma takuu vai pitääkö se olla kiinni siinä koneessa takuuta varten. Ja jos ei ole voimassa niin kysy myyjältä ymmärsikö hän tämän laittaessaan ilmoitusta. Sen pohjilta sitten mietit mitä palautetta pistät.

Mitä markkina-arvoon tulee niin itse en koe mitään arvoa prosessorin takuulla koska ikinä ei ole prossut hajonneet mihinkään muuhun kuin omaan tunarointiin, tästä tietenkin jokaisella oma mielipiteensä.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä markkina-arvoon tulee niin itse en koe mitään arvoa prosessorin takuulla koska ikinä ei ole prossut hajonneet mihinkään muuhun kuin omaan tunarointiin, tästä tietenkin jokaisella oma mielipiteensä.

Tämä, tietysti JOS prosessori ei toimi kun sitä kokeilet tai siinä ei olekaan takuuta se varmaan olisi vaikuttanut halukkuuteesi ostaa tuotteen. Mutta jos tuote toimii en usko että takuuta tarvii ns. ikinä käyttää. Tai sanotaan tuotteen elinaikana, mikä monesti on maksimissaan sen 5-6 vuotta. Yleensä vähemmän aikaa (prosessoreista puhuttaessa).

Monesti se ehkä hieman ärsyttää että sitä takuukuittia ei saa (sanotaan vaan että takuu voimassa). Mutta sanotaan nyt esimerkin vuoksi että kun ostin tämän Fractalin R6 kotelon enkä erikseen siihen saanut sitä kuittia asia ei oikeasti minua haittaa, koska kotelo oli oikeasti todella hyvässä kunnossa ja siisti, hyvin pakattu ja alkuperäisessä paketissaankin vielä. Toki, se voi teoriassa hajota ja ehkä sitten myyjää ei enää tavoita mutta yleensä kestävissä asioissa sillä kuitilla ei niin paljoa väliä ole.
 
Voinko jättää negatiivisen palautteen, kun ostin prosessorin jonka ilmoituksessa oli että verkkokaupasta ostettu ja takuu voimassa.
Muuta huomioitavaa kohdassa oli: ei.

Hain prosessorin ja sovittiin että kuitti spostiin.
Kuitti tuli ja prosessori oli pakettikoneesta joka vielä outlet tuote puolitetulla takuulla 18kk 36kk sijaan.
Maksoin tuotteesta vielä normaalin "markkinahinnan".
Myyjälle ilmoitin asiasta mutta eipä tullut minkäänlaista vastausta.

Tuote siis ihan toimiva mutta epäilen että takuu ei ole voimassa tuotteella koska pakettikoneesta.
Mitäs mieltä olette?

Soitto Verkkokauppa.comin asiakaspalveluun ja kyselyä, onko takuu voimassa? Jos on ja 18kk (sen normaalin 36kk sijaan) , niin sitten vaan kävi näin. Virhevastuulla saat tuon pidennettyä 24kk, mutta vain, jos se on muutenkin voimassa. Jos takuuseen/virhevastuuseen pitää viedä koko kone, niin ei se nyt oikein mennyt.

Kyllä itse lähtisin keskustelemaan hinnanalennuksesta, jos takuu ei ole voimassa. Tai kaupan purkamisesta.

Takuu on minusta rahanarvoinen etu ja jos myy ilman takuuta tai rajoitetulla toimivuustakuulla, sen pitää näkyä hinnassa. Jos ei vielä jaksa edes testata, niin sitten pitää olla todella halpa.

Kuitenkin, ensin kannattaa selvittää se takuun voimassaolo ja jos sitä kaikesta huolimatta on, niin ei tässä mitään.
 
Tämä, tietysti JOS prosessori ei toimi kun sitä kokeilet tai siinä ei olekaan takuuta se varmaan olisi vaikuttanut halukkuuteesi ostaa tuotteen. Mutta jos tuote toimii en usko että takuuta tarvii ns. ikinä käyttää. Tai sanotaan tuotteen elinaikana, mikä monesti on maksimissaan sen 5-6 vuotta. Yleensä vähemmän aikaa (prosessoreista puhuttaessa).

Monesti se ehkä hieman ärsyttää että sitä takuukuittia ei saa (sanotaan vaan että takuu voimassa). Mutta sanotaan nyt esimerkin vuoksi että kun ostin tämän Fractalin R6 kotelon enkä erikseen siihen saanut sitä kuittia asia ei oikeasti minua haittaa, koska kotelo oli oikeasti todella hyvässä kunnossa ja siisti, hyvin pakattu ja alkuperäisessä paketissaankin vielä. Toki, se voi teoriassa hajota ja ehkä sitten myyjää ei enää tavoita mutta yleensä kestävissä asioissa sillä kuitilla ei niin paljoa väliä ole.

Takuu vaikuttaa ostohintaan. Harvoinhan sitä tarvitsee, mutta kyl takuuton on takuuton. Jos ei ole kuittia tuotteesta, niin periaatteessa hinta vertautuu sit vastaaviin, joissa ikä ainaki ton takuun verran. Ei nyt tietenkää joku viikon vanha puhelin muovit päällä vertaudu 2 vuotta vanhaan, mut yleisellä tasolla.

Soitto Verkkokauppa.comin asiakaspalveluun ja kyselyä, onko takuu voimassa? Jos on ja 18kk (sen normaalin 36kk sijaan) , niin sitten vaan kävi näin. Virhevastuulla saat tuon pidennettyä 24kk, mutta vain, jos se on muutenkin voimassa. Jos takuuseen/virhevastuuseen pitää viedä koko kone, niin ei se nyt oikein mennyt.

Kyllä itse lähtisin keskustelemaan hinnanalennuksesta, jos takuu ei ole voimassa. Tai kaupan purkamisesta.

Takuu on minusta rahanarvoinen etu ja jos myy ilman takuuta tai rajoitetulla toimivuustakuulla, sen pitää näkyä hinnassa. Jos ei vielä jaksa edes testata, niin sitten pitää olla todella halpa.

Kuitenkin, ensin kannattaa selvittää se takuun voimassaolo ja jos sitä kaikesta huolimatta on, niin ei tässä mitään.
Juurikin näin.
 
Huutista, näyttää iha et ois vahingossa lähettäny väärän paketin sisällön näön perusteella :rofl:

Hah tulee mieleen se aika kun möin Login G15:n pois ja pakkasin kahden sipsipussipahvilaatikon sisään. Toinen sellainen hauska, jonka tein tänä vuonna, oli että emon laatikko meni täydellisesti pöytägrillin vaahtomuovien väliin ja laatikkoon naftisti. Ostajat naureskelivat, mutta kiittivät hyvin pakattua tuotetta :D

Edit: Näytöt ja kalliimmat kotelot olen lähettänyt kotiinkuljetuksella + herkästi särkyvänä omaan laskuuni, en ole jaksanut ruveta ostajien kanssa ruveta selittämään, että miten posti korvaa vain 20€/kg, jos jotain sattuu. Miettinyt tosin joskus, että jos laittaisi tiiliskiviä pohjalle painorajoituksen rajan mukaan, mutta nooh nämä on näitä...
 
Takuu vaikuttaa ostohintaan. Harvoinhan sitä tarvitsee, mutta kyl takuuton on takuuton. Jos ei ole kuittia tuotteesta, niin periaatteessa hinta vertautuu sit vastaaviin, joissa ikä ainaki ton takuun verran. Ei nyt tietenkää joku viikon vanha puhelin muovit päällä vertaudu 2 vuotta vanhaan, mut yleisellä tasolla.


Juurikin näin.
Soitto Verkkokauppa.comin asiakaspalveluun ja kyselyä, onko takuu voimassa? Jos on ja 18kk (sen normaalin 36kk sijaan) , niin sitten vaan kävi näin. Virhevastuulla saat tuon pidennettyä 24kk, mutta vain, jos se on muutenkin voimassa. Jos takuuseen/virhevastuuseen pitää viedä koko kone, niin ei se nyt oikein mennyt.

Kyllä itse lähtisin keskustelemaan hinnanalennuksesta, jos takuu ei ole voimassa. Tai kaupan purkamisesta.

Takuu on minusta rahanarvoinen etu ja jos myy ilman takuuta tai rajoitetulla toimivuustakuulla, sen pitää näkyä hinnassa. Jos ei vielä jaksa edes testata, niin sitten pitää olla todella halpa.

Kuitenkin, ensin kannattaa selvittää se takuun voimassaolo ja jos sitä kaikesta huolimatta on, niin ei tässä mitään.


Screenshot_20220104-091358.png
 

Sinulle on valehdeltu tuotteen kunnosta ja takuusta. Kyllä lähtisin siitä, että nyt korvauksia myyjältä (oikea termi on "hinnanalennus"). Tämä siitä hyvästä, että tuotteessa ei ole kuvatunlaista takuuta. Tai sitten kaupan purku, kun tuote ei vastannut kuvausta takuun osalta.

Yrityksellä olisi automaattista se, että tästä tulisi sinulle korvauksia / kauppa purettaisiin, mutta enpä tiedä, saatko yksityistä tästä rikosoikeudelliseen vastuuseen. Kannattaa hyvässä mielessä pyytää alennusta hinnasta, koska takuuta ei ole, ja sen jälkeen jättää negatiivinen palaute, jos rahaa ei tule. Ja ehkä miettiä täällä, miten asiaa voi viedä eteenpäin.

..mutta takuuton tuote on myyty takuullisena. Ei se oikein ole.

--

Kuitenkin, on pieni mahdollisuus, että myyjä ei vaan tiennyt, miten asiat ovat ja oletti ja mutuili. Se ei poista korvausvastuuta.
 
Sinulle on valehdeltu tuotteen kunnosta ja takuusta. Kyllä lähtisin siitä, että nyt korvauksia myyjältä (oikea termi on "hinnanalennus"). Tämä siitä hyvästä, että tuotteessa ei ole kuvatunlaista takuuta. Tai sitten kaupan purku, kun tuote ei vastannut kuvausta takuun osalta.

Yrityksellä olisi automaattista se, että tästä tulisi sinulle korvauksia / kauppa purettaisiin, mutta enpä tiedä, saatko yksityistä tästä rikosoikeudelliseen vastuuseen. Kannattaa hyvässä mielessä pyytää alennusta hinnasta, koska takuuta ei ole, ja sen jälkeen jättää negatiivinen palaute, jos rahaa ei tule. Ja ehkä miettiä täällä, miten asiaa voi viedä eteenpäin.

..mutta takuuton tuote on myyty takuullisena. Ei se oikein ole.

--

Kuitenkin, on pieni mahdollisuus, että myyjä ei vaan tiennyt, miten asiat ovat ja oletti ja mutuili. Se ei poista korvausvastuuta.

Laittelin myyjälle viestiä.

Näkeekö alkuperäistä ilmoitusta mitenkään muokkauksen jälkeen?
Ilmoituksessa ei ollut mainintaa muuta kuin ostettu verkkokaupasta ja takuu on.
Ilmoituksesta oli teksti poistettu kun kävin vilkasemassa.
 
Laittelin myyjälle viestiä.

Näkeekö alkuperäistä ilmoitusta mitenkään muokkauksen jälkeen?
Ilmoituksessa ei ollut mainintaa muuta kuin ostettu verkkokaupasta ja takuu on.
Ilmoituksesta oli teksti poistettu kun kävin vilkasemassa.

En ole ylläpidon jäsen, mutta he näkevät kaikki muokkaukset. Eikä sitä nyt vastuitaan pääse pakoon muokkaamalla ilmoitusta jälkikäteen!
 
En ole ylläpidon jäsen, mutta he näkevät kaikki muokkaukset. Eikä sitä nyt vastuitaan pääse pakoon muokkaamalla ilmoitusta jälkikäteen!

Sain myyjään yhteyden ja hsalonen arvaili oikein että ei ollut tietoinen siitä että takuuta ei erikseen puretuille osille ole.
Myyjä ystävällisesti ehdotti että korvaisi takuun sopivalla summalla.

Positiivinen fiilis jäi ja se riittää minulle.
 
Sain myyjään yhteyden ja hsalonen arvaili oikein että ei ollut tietoinen siitä että takuuta ei erikseen puretuille osille ole.
Myyjä ystävällisesti ehdotti että korvaisi takuun sopivalla summalla.

Positiivinen fiilis jäi ja se riittää minulle.
Tulevaisuudessa yritä hoitaa homma ensiksi myyjän kanssa ja jos ei onnistu, niin sitten tänne viestiä.
 
I apologize if it's the wrong section for this question but I thought the people with some experience of these matters would be gathered here. Never had anything to do with any criminal reports or the like in my life.

I bought an item off another site, the seller was paid the amount agreed on through MobilePay so I have his number, his name and his address as a receipt was shown (which matched the name in MobilePay).
The seller promised to "message me when the package is ready to go".

Tonight at 2am I got a message stating that "I'm so sorry, my car got broken into when I went to the store before taking the package to the post office and it got stolen off the passenger seat".
Then a lot of blahblah "I'll try to get it back, I tried to get surveillance tapes, the police didn't seem to care, I'll return your money if I can't find the package".

Just began to sound more and more like somebody who spent my money on drugs and decided to make up a story while still high.
I asked for a refund immediately, but no that wasn't possible, he spent some money on bills and shopping so he doesn't have any.
Said I'll give him 4 days to get the money together borrowing from friends and family if needed and then I want them returned but no, not possible. He'll "pay me back once he gets paid on the 25th".

I already didn't trust his ridiculous story but at this point I also realized he had never asked for my address so the entire thing about him taking the package to the post office is utter bullshit.

What would you do? Just take it to the police? Wait for a miracle to happen in 3 weeks and the money getting returned?
What are my chances to get my money back going through the police with all this info on the seller? name, address, phone number and conversation logs.
Assuming he never intends to return the money, is he just trying to delay and buy time with his 25.1 deadline? What for?

Thanks for any answers, sorry if my post is out of order for this particular space but I had nowhere better to ask.

P.S. You can just answer in Finnish.
 
Viimeksi muokattu:
Vaadi rahat heti takaisin, anna aikaa 10 tuntia.
Tee asiasta heti rikosilmoitus, jos rahat ei ole sinulla 10 tunnin aikana.
Vastaavia tarinoita tulee ilmi viikoittain kymmeniä.
 
Suomen lait ja poliisien olemattomat resurssit tekee tuosta niin helppoa. 2v päästä aikaisintaan oikeudessa, jossa tekijä tuomitaan sakkoihin/lyhyeen vankeusrangaistukseen. Rahoja ei tule koskaan saamaan takaisin koska uhreja todennäköisesti kymmeniä. Näille sarjakusettajille pitäisi ihan oikeasti saada loppu pikkuhiljaa.
 
Rikosilmoitus sisään ja vaadi rangaistus. Itsellä kävi torin puolella yksi 170€ huijaus. Poliisit sanoi suoraan että tyyppi on täysin varaton, mutta vaadin silti rangaistusta, ja ilmeisesti moni muu teki samaa. Kaveri sai lopulta 4kk ehdottoman tuomion. Aika lyhyt mutta parempi kuin ehdollinen. Rahoja voin esim ulosotosta koittaa saada mutta mikä hyöty? Varaton on varaton.
Rikosilmoitus kannattaa tehdä AINA.
 
Suomen lait ja poliisien olemattomat resurssit tekee tuosta niin helppoa. 2v päästä aikaisintaan oikeudessa, jossa tekijä tuomitaan sakkoihin/lyhyeen vankeusrangaistukseen. Rahoja ei tule koskaan saamaan takaisin koska uhreja todennäköisesti kymmeniä. Näille sarjakusettajille pitäisi ihan oikeasti saada loppu pikkuhiljaa.

Voisi olla hyvä näille sarjakusettajille, että joutuisivat vaikka edunvalvojan piiriin toistuvien huijausrikostensa jälkeen. Näin rahavirrat olisivat toisen takana ja mahdollisuus toiminnalle huomattavasti heikompaa ellei joku lähde jollain bittirahoilla tai paypallilla maksamaan.
 
Voisi olla hyvä näille sarjakusettajille, että joutuisivat vaikka edunvalvojan piiriin toistuvien huijausrikostensa jälkeen. Näin rahavirrat olisivat toisen takana ja mahdollisuus toiminnalle huomattavasti heikompaa ellei joku lähde jollain bittirahoilla tai paypallilla maksamaan.

Varmaankin joku sellainen että menettää mahdollisuuden normaaliin pankkitiliin esim 5vuoden ajaksi, pankkitilinä kelan myöntämä jota valvotaan. :kahvi:
 
Varmaankin joku sellainen että menettää mahdollisuuden normaaliin pankkitiliin esim 5vuoden ajaksi, pankkitilinä kelan myöntämä jota valvotaan. :kahvi:

Pankit tarjoavat ulkomaalaisille/maahanmuuttajille sekä luottotiedottomille suomalaisille erinäisiä "alemman kansalaisen" palveluita ja tilejä. Ei ole mitään "KELAN tilejä" vaan ihan tavallisia hyvin karsituilla palveluilla jos niitä edes on. Toki jos näissä on ylimääräistä tulovirtaa ja olet sosiaalitoimen asiakas sieltä tulee takaisinperintää, mutta luottotiedoton voi näillä pyyhkiä sitä pers.... eli ei väliä. Mutta tämä nyt on ihan peruskauraa tilistä riippumatta. Edunvalvoja näille ei olisi hassumpi juttu, ehkä porukka saisi jotain omia takaisinkin... esimerkiksi perinnötkin voi siirtää eteenpäin omille lapsille jos löytyy niin rahojen karhuajat eivät pääse tähänkään käsiksi. Mutta tämä OTsta omalta osalta.
 
Suomen lait ja poliisien olemattomat resurssit tekee tuosta niin helppoa. 2v päästä aikaisintaan oikeudessa, jossa tekijä tuomitaan sakkoihin/lyhyeen vankeusrangaistukseen. Rahoja ei tule koskaan saamaan takaisin koska uhreja todennäköisesti kymmeniä. Näille sarjakusettajille pitäisi ihan oikeasti saada loppu pikkuhiljaa.

Höps, juuri olin toisena asianomistajana 30€ torikusetuksessa. Rikosilmoituksesta meni 7 kk käräjille.

Varmaankin joku sellainen että menettää mahdollisuuden normaaliin pankkitiliin esim 5vuoden ajaksi, pankkitilinä kelan myöntämä jota valvotaan. :kahvi:

Tästä oli hiljattain oikeusasiamiehellä asiaa: https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/7777/2020
 
@gouca @_j03_

Riippuu ihan tuurista kauanko käräjille menee ja jos menee lainkaan. Tuollaiset pikkurötökset ovat mapissa Ö ja haku ei ole aktiivisesti päällä. Poliisit saattavat kerran käydä ovella tai soittaa ja jos ei vastaa, niin ei voi mitään.

On mahdollista että jäävät kiinni muussa yhteydessä, jolloin asia menee eteenpäin tai sitten valitettavasti menee kaksi vuotta ettei saada kiinni ja rikos vanhenee. Ilmoitus kannattaa kuitenkin aina tehdä ja sitä todennäköisemmin virkavalta puuhista kiinnostuu mitä enemmän rikoksia yksilöllä on.

E: En itse ymmärrä miten voi olla niin hankalaa keksiä parempaa ratkaisua. Esim. Ilmoitus rikoksen epäilystä kirjeenä kolme kertaa - jos ei tavoiteta, niin tili (rikosväline) kiinni ja kyllä ne marssii ihan itse asemalle, kun kelamassit ovat jäissä. Mutta ei toimi kai Suomessa. :rolleyes:
 
On mahdollista että jäävät kiinni muussa yhteydessä, jolloin asia menee eteenpäin tai sitten valitettavasti menee kaksi vuotta ettei saada kiinni ja rikos vanhenee. Ilmoitus kannattaa kuitenkin aina tehdä ja sitä todennäköisemmin virkavalta puuhista kiinnostuu mitä enemmän rikoksia yksilöllä on.
Kyseisessä keississä oli kymmeniä vastaavia rikoksia samoilta ajoilta. Eiköhän tuo riipu enemmänkin siitä kauanko jaksavat pakoilla etsintäkuulutusta (ei sillä että se kovin vaikeaa olisi Suomessa).
 
Kyseisessä keississä oli kymmeniä vastaavia rikoksia samoilta ajoilta. Eiköhän tuo riipu enemmänkin siitä kauanko jaksavat pakoilla etsintäkuulutusta (ei sillä että se kovin vaikeaa olisi Suomessa).

No siitähän se johtuu. Kaiken lisäksi kun siinä on vielä palkkiona se rikoksen vanheneminen onnistuneesta pakoilusta. Ei noita aktiivisesti jahdata, jos summat ovat säälittäviä satasia tai tuhansia. Pelkää oikeudenkäyntifarssikin maksaa moninkertaisesti enemmän. :tdown:
 
Käyttäjän @hemmodoge kanssa tehdyt CPU-kaupat ei tahdo nyt oikein onnistua... Prossua ei näytä postin seurannan mukaan edes toimitettu kuljetukseen ja myyjästäkään ei tiistain jälkeen ole kuulunut mitään.

Tapahtumien aikajana jotakuinkin:

28.12: Tarjottu prossusta, myyjä hyväksyy. Maksettu.
29.12: Myyjä ilmoittaa rahojen näkyvän tilillä, toimittaa seurantatunnuksen ja kertoo samalla hoitavansa postiin samana tai seuraavana päivänä
3.1: Tiedustelen mikä tilanne, kun ei ole seurannan mukaan näkyvissä ja luvattu hoitaa jo edellisellä viikolla. Myyjä ilmoittaa samana iltana että on ollut kiireinen viikonloppu, tarjoutuu hoitamaan alkuviikosta postiin tai palauttamaan rahat.
Totean, että voi pistää postiin alkuviikosta.
7.1: Lähestyn myyjää taas tiedustellen mikä tilanne, kun ei ole näkynyt postilla. Annan sunnuntaihin asti aikaa hoitaa kuljetukseen tai palauttamaan rahat jos ei onnistu. Samalla huomautan että lähetystunnus on voimassa 2vko eli ensi TI jälkeen ei ole kelvollinen postille.

Edelleen hiljaisuus, myyjä ollut viimeksi mestoilla tiistaina. Pakettikaan ei ole postille päätynyt. Myyjällä 1 negapalaute, jota tässäkin ketjussa aikasemmin ruodittu. Pahoitellut tätä jonka jälkeen löytyy pari posia joten ajattelin että minimaalinen riski. Virheitähän sattuu joskus kaikille.....
Ymmärrän myös että välillä ei vaan kykene, mutta tässä on jo pariin kertaan lupailtu katteettomia ja hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa jos tulee este.

Mitäs mieltä raati on, mitenkä tässä kannattaa jatkaa, missä vaiheessa rustataan lainvalvojille ilmoitusta?
 
Käyttäjä @hemmodoge ei ole vastannut mihinkään sitten 29.12.2021, jolloin ilmoitti että postittaa huomenna tai viimeistään ylihuomenna.

Ilmoitin käyttäjälle juuri tekstiviestillä, että teen rikosilmoituksen huomenna, jos ei ala kuulumaan.

 
Viimeksi muokattu:
Mitäs mieltä raati on, mitenkä tässä kannattaa jatkaa, missä vaiheessa rustataan lainvalvojille ilmoitusta?

Pari viikkoa maksusta on sellainen aika, että jos ei pakettia kuulu, rahat ei palaudu, eikä järkevää selitystä viiveelle annettu niin ei selkeästi ole ollut aikomustakaan viedä kauppoja kunnialla maaliin. Tiistaina rikosilmoitusta tulille vaan. Ei se ostajan tehtävä ole arvuutella, että mahtaako myyjä kerätä jossain vaiheessa riittävästi motivaatiota asian korjaamiseksi.
 
Pari viikkoa maksusta on sellainen aika, että jos ei pakettia kuulu, rahat ei palaudu, eikä järkevää selitystä viiveelle annettu niin ei selkeästi ole ollut aikomustakaan viedä kauppoja kunnialla maaliin. Tiistaina rikosilmoitusta tulille vaan. Ei se ostajan tehtävä ole arvuutella, että mahtaako myyjä kerätä jossain vaiheessa riittävästi motivaatiota asian korjaamiseksi.

No tätä samaa ajattelin itsekin, mitä ketjua seurannut että 2vko on hyvä aika.
 
Käyttäjän @hemmodoge kanssa tehdyt CPU-kaupat ei tahdo nyt oikein onnistua... Prossua ei näytä postin seurannan mukaan edes toimitettu kuljetukseen ja myyjästäkään ei tiistain jälkeen ole kuulunut mitään.

Tapahtumien aikajana jotakuinkin:

28.12: Tarjottu prossusta, myyjä hyväksyy. Maksettu.
29.12: Myyjä ilmoittaa rahojen näkyvän tilillä, toimittaa seurantatunnuksen ja kertoo samalla hoitavansa postiin samana tai seuraavana päivänä
3.1: Tiedustelen mikä tilanne, kun ei ole seurannan mukaan näkyvissä ja luvattu hoitaa jo edellisellä viikolla. Myyjä ilmoittaa samana iltana että on ollut kiireinen viikonloppu, tarjoutuu hoitamaan alkuviikosta postiin tai palauttamaan rahat.
Totean, että voi pistää postiin alkuviikosta.
7.1: Lähestyn myyjää taas tiedustellen mikä tilanne, kun ei ole näkynyt postilla. Annan sunnuntaihin asti aikaa hoitaa kuljetukseen tai palauttamaan rahat jos ei onnistu. Samalla huomautan että lähetystunnus on voimassa 2vko eli ensi TI jälkeen ei ole kelvollinen postille.

Edelleen hiljaisuus, myyjä ollut viimeksi mestoilla tiistaina. Pakettikaan ei ole postille päätynyt. Myyjällä 1 negapalaute, jota tässäkin ketjussa aikasemmin ruodittu. Pahoitellut tätä jonka jälkeen löytyy pari posia joten ajattelin että minimaalinen riski. Virheitähän sattuu joskus kaikille.....
Ymmärrän myös että välillä ei vaan kykene, mutta tässä on jo pariin kertaan lupailtu katteettomia ja hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa jos tulee este.

Mitäs mieltä raati on, mitenkä tässä kannattaa jatkaa, missä vaiheessa rustataan lainvalvojille ilmoitusta?
Siis i7 6700K? Olen maksanut samalle myyjälle tuon 67e jo viikko sitten tuotteesta, seuranta koodin sain mutta ei ole pakettia toimitettu postiin. Ja @hemmodoge siis myyjänä, ei ole käynyt forumilla tiistain jälkeen, jotain sattunut? Minulla ei ole hälle puh nro
 
Viimeksi muokattu:
Käyttäjä @hemmodoge ei ole vastannut mihinkään sitten 29.12.2021, jolloin ilmoitti että postittaa huomenna tai viimeistään ylihuomenna.

Ilmoitin käyttäjälle juuri tekstiviestillä, että teen rikosilmoituksen huomenna, jos ei ala kuulumaan.
Mikä tuote?
 

Totta. Editoin sen tuonne viestiinkin.

 
Se on hemmo varmaan joltakin teistä pikavippaillut. Vasta marraskuussa tuosta käyttäjästä on täällä viimeksi keskusteltu.
 
Jätkät, nyt kolme negatiivista kauppaa ja niistä ei yhtään kauppiaspalautetta. Käykää laittamassa joku nyt negatiivinen palaute, ennenkuin menee seuraava kusetukseen. Jos menee väärin, voi sanoa, että on minun syytäni, mutta kun kolme täysin eri ostajaa kärsii näistä ongelmista, niin ei siellä kaikki ole kohdallaan.

Ylläpito voi poistaa väärän negatiivisen palautteen ja minun mielestäni niitä pitäisi jättää paljon herkemmin kuin rikosilmoituksia.
 
Jätkät, nyt kolme negatiivista kauppaa ja niistä ei yhtään kauppiaspalautetta. Käykää laittamassa joku nyt negatiivinen palaute, ennenkuin menee seuraava kusetukseen. Jos menee väärin, voi sanoa, että on minun syytäni, mutta kun kolme täysin eri ostajaa kärsii näistä ongelmista, niin ei siellä kaikki ole kohdallaan.

Ylläpito voi poistaa väärän negatiivisen palautteen ja minun mielestäni niitä pitäisi jättää paljon herkemmin kuin rikosilmoituksia.

Oikeassahan sinä olet, käyty rustaamassa nega. Tehkääs samoin @Nom & @JesseR

edit. olittekin jo.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 555
Viestejä
4 885 568
Jäsenet
78 842
Uusin jäsen
teemp34

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom