Onko täällä muuten muita kohtalotovereita jotka ovat tehneet jotakin konkreettista äänestämisen lisäksi ehdokkaan tai puolueen eteen näissä vaaleissa? Muutakin siis kuin öyhöttänyt täällä.![]()
Olen itse ehdolla ja tehnyt hommia myös useamman muun ehdokkaan eteen.
Kävimme tänään jakamassa 600 persumainosta synnyinseutuni postilaatikoihin vielä loppukiriksi. Huomenna voisi vielä yhden satsin jonnekin ja sitten saa riittää. Jaksaa jaksaa, enkä edes viitsi arvailla montako tuhatta noita on mennyt tässä kevään mittaan. Toiset puhuu, toiset tekee.
Näkee sitten sunnuntaina tuliko toivottua tulosta.
5000 omaa ja lähes 1000 muiden saman listan ehdokkaiden mainosta jaettu.
Sitä paitsi koulussa on käsittääkseni pakko opiskella äidinkieltä ja toista kotimaista kieltä.
Manner-Suomessa noin, jos äidinkieli on suomi tai ruotsi. Ahvenanmaalla ei ole, ja jos äidinkieli on muu kuin suomi tai ruotsi, toisen kotimaisen kielen opiskelusta voi saada manner-Suomessakin vapautuksen.
Haluatteko siis että ei-suomenkielisten ei myöskään tarvitse opiskella suomea?
Jos kysyt minulta, niin minun mielestäni ei tarvitse, mutta tällöin myöskään muiden ei tarvitse palvella häntä hänen omalla kielellään tai maksaa hänen mahdollisesti tarvitsemaansa tulkkauspalvelua, vaan hän voi hankkia ja maksaa sen ihan itse. Useimmissa muissa maissa näin toimitaankin, tulkkausta yhteiskunnan piikkiin ei saa kuin vastaajana rikosoikeudenkäynnissä.