Cities: Skylines II (2023) (PC, PS ja Xbox)

Kyllä viimeisin päivitys paransi tuota pätkimistä aika paljonkin.
Joo, grafiikka pyörii nyt huomattavasti sulavammin, edelleenkin luokkaa välttävä. Simulaatio on vielä kauempana sujuvasta, isot yli 200 k kaupungit pyörii n. 25%:lla täydestä nopeudesta.
 
Minkähänlaiset grafiikka-asetukset tämä peli vaatisi pyöriäkseen? Ts. mitä asetuksia kannattaa rustailla pois tai laittaa pienemmälle. YouTube videoista ei ole kovinkaan paljon apua kun sanotaan yhtä sun toista.

Nyt 20h takana ja ihan kivalta peliltä vaikuttaa miinus jo ne tuhat kertaa läpikäydyt jutut. Esim. assettien vähäinen määrä pistää silmään hyvin nopeasti.
 
Kerran kuukaudessa sitä tulee aina toivoa täynnä klikkailtua tähän tähän ketjuun. Melkoiselta itsensä kiusaamiselta tämä alkaa pikkuhiljaa tuntua :D En ole oikein tubettajien seuraajasukupolvea ja täällä on selvästikin aika hc-pelaajia ja ihan hyvin perusteltuja väitteitä pelin nykytilasta. Peliä en ole ostamassa ennen kuin konsensus pelin nykytilasta on edes hieman positiivisen puolella. Hyviä analyysejä kuitenkin. Nostan hattua kaikille jotka jaksavat hakata päätä seinään ja kertoa siitä täällä.

Ykkösosan ostin muuten kahteen kertaan, koska jotenkin harhauduin ostamaan sen alunperin jostain epic games storesta tms ja modien hallinnointi ilman steam workshopia oli yhtä painajaista. Ei varmaan enää yllättäisi, jos tämän kakkosen rämpisen ratkaisu olisi joku dramaattisempi vaihtoehto. Cities: Skylines III jouluksi 2026, ennakkotilaa jo nyt ja saat Tammerkosken sillan & Mikko Alatalo Chirperin bonuksena! :p
 
Viimeksi muokattu:
Minkähänlaiset grafiikka-asetukset tämä peli vaatisi pyöriäkseen? Ts. mitä asetuksia kannattaa rustailla pois tai laittaa pienemmälle. YouTube videoista ei ole kovinkaan paljon apua kun sanotaan yhtä sun toista.

 
Mistäköhän johtuu että kun ostin kaupunkiin cargo sataman niin samalla sekunnilla puolet kaupungin kaupoista alkoi valittamaan "No enough customers"? Näin ei ole ennen käynyt.

Saa myös nähä mitä Word of the weekissa tällä kertaa sanotaan, toivottavasti modituki tulee pian.
 
Julkaisussa gamepassin kautta kokeilin mutta turhauduin suorituskykyyn ja metrojen luontiin. Kuvittelin että nyt oltaisiin jo paljon paremmassa tilanteessa mutta kai se on palattava ykköseen taas. Luulisi ainakin pyörivän 5800x3d:llä kohtuullisesti paremmin kuin I5-2500k:lla. Mukavan rentoa puuhastelua kun on podcastejä ristissä
1710148260480.png

Palaan ketjuun sitten taas joskus kesällä mutten yhtä toivorikkaana kuin tänään.:itku:
 
Mistäköhän johtuu että kun ostin kaupunkiin cargo sataman niin samalla sekunnilla puolet kaupungin kaupoista alkoi valittamaan "No enough customers"? Näin ei ole ennen käynyt.

Saa myös nähä mitä Word of the weekissa tällä kertaa sanotaan, toivottavasti modituki tulee pian.
Minulla cargo satama aiheutti kauheat rekkajonot että ruuhkautu koko tienoo.. se satama ei kerkeä purkaa niitä rekkoja tarpeeksi nopeasti..

Kaupungista löytyy cargo junaasemakin.

Ei kyllä tullut tuota customers huomiota tehtyä, en usko että oli minulla vaikutusta siihen
 
Onko joku lunastanu paradoxilta tän ilmaisen linnan? Kiinnostais tietää mitä bonuksia tuolla saa kaupunkiin.
Screenshot_2024-03-13-11-48-50-72_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 

Och samma på teksti:

 
Eilen kun pelasin lähinnä annoin simulaation pyöriä ja katsoin mitä tapahtuu niin yksi "row house" sytty palamaan. Paloasema oli suht lähellä mutta välissä oli pari risteystä ja yksi liikenneympyrä. Ensimmäinen paloauto päätti kadota liikenneympyrästä takasin paloasemalle ja lopulta kun tämä houdini pääsi kohteeseen oli kyseinen talo palanut jo maan tasalle ja molemmin puolin kaksi seuraavaa kämppää tulessa.

Jossain kohtaa kehityksessä on kyllä menty metsään. Ei varmaan pitäis liian tarkkaan seurata mitä kaupungissa tapahtuu.
 
Eilen kun pelasin lähinnä annoin simulaation pyöriä ja katsoin mitä tapahtuu niin yksi "row house" sytty palamaan. Paloasema oli suht lähellä mutta välissä oli pari risteystä ja yksi liikenneympyrä. Ensimmäinen paloauto päätti kadota liikenneympyrästä takasin paloasemalle ja lopulta kun tämä houdini pääsi kohteeseen oli kyseinen talo palanut jo maan tasalle ja molemmin puolin kaksi seuraavaa kämppää tulessa.

Jossain kohtaa kehityksessä on kyllä menty metsään. Ei varmaan pitäis liian tarkkaan seurata mitä kaupungissa tapahtuu.
Mielenkiintoista. Oliko siinä isot ruuhkat? Palasiko se paloauto ihan ajelemalla sinne asemalle, vai tekikö vaan despawnin?

Sinällään ei kyllä yllättäisi epärealistisuus tässäkään, vaikka CO noita hehkuttikin videoissaan ennen julkaisua.

Nyt maanantaina, kun julkaistiin ensimmäinen DLC (26 rakennusta ja 4 puuta), luvattiin tuon yhteydessä vain suorituskyvyn parantamisesta, ei mitään rikkinäisen simulaation korjaamisesta. En usko että korjaavat peliä koskaan, kohtalona lienee ikuinen city painter.
 
Mielenkiintoista. Oliko siinä isot ruuhkat? Palasiko se paloauto ihan ajelemalla sinne asemalle, vai tekikö vaan despawnin?
Yksi auto oli ympyrässä samaan aikaan paloauton kanssa ja sitä liikenneympyrää lähesty kahdesta suunnasta samaan aikaan auto. Ei voi ruuhkaksi sanoa ja ihan despawnin teki.
 
Cities Skylines tubessa tänään live klo 16:00, aiheena PDXmods ja asset pack beach properties.
 
Redditistä bongattu kuva, jossa on kaikki Beach-paketin uudet jutut.

Kieltämättä aika rahastusta laskuttaa tuollaisesta 10 euroa, jos peli on muuten vielä aivan rikki. Ehkä naurettavinta on se, että pelissä ei vieläkään voi oikeasti rakentaa hiekkarantoja. Kunnon toimivista hiekkarannoista, rantakaduista ja hotelleista saa vain haaveilla. Haaveena olisi rakentaa Miamin tyylinen suurkaupunki, mutta se tuskin onnistuu lähiaikoina...

1000013900.png
 
Osasin arvata huonoja arvosteluja Steamissa. Keskeinen kommentti oli, että kyseessä on Beach DLC, mutta ilman hiekkarantaa tai mitään siihen oikeasti liittyvää. 10€ rahastus tuntuu tuosta suorastaan törkeältä varsinkin, kun pelaajakunta on jo valmiiksi suututettu :D

1711397909148.png


1711398136102.png


Patch tuli myös tuon rinnalla. Melkein voisi kokeilla, tuliko suorituskykyyn mitään parannuksia. Karttatyökalu ja modituki ovat toki toivottuja lisäyksiä tuossa.
 
City Planner Plays käy "DLC":n ja päivityksen läpi videollaan:


Katastrofi jatkuu, vaikka julkaisusta on jo 5 kuukautta. Peli on rikki ja simulaatioon ei tullut muita korjauksia kuin land value -ongelman osalta. DLC ei sisällä nimensä mukaista materiaalia, ja lisäksi siihen on sekoitettu nyt puita, eli palmuja voi lisätä toistaiseksi vain maksullisen DLC:n ostamisen myötä. DLC:n hinta sisältöön nähden on aivan pöyristyttävä, jokin 2,99 eur olisi ihan maksimihinta tuosta pökäleestä.

Colossal Order ja Paradox Interactive kusevat nyt jo ennestään kusetettujen asiakkaidensa päälle. Häpeällistä.
 
Dairy house bugia ei sitten korjattu tässä beach asset päivityksessä. Kyseinen rakennus yhä ilman vuokralaista. Noin +18k asukkaan kaupunki jonka keskimääräinen land value oli 59k tuli kuuudessa tunnissa pelin sisäistä aikaa 24k tasolla. Silti muutamia high rent tapauksia tämä ei poistanut jos asunnossa asuu köyhä aikuinen ja lapsi. Omaan silmään uudet rantamökit näyttää hyvältä.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
High Rent -bugi ei ainakaan omilla kartoilla korjaantunut. Simulaation suorituskyky on edelleen yhtä huono. Postinkäsittely on edelleen rikki ja julkinen liikenne ei vähennä liikennemääriä. Lisäksi ryhmittyminen on yhä kamalaa ja aiheuttaa ruuhkia. Modityökalu on myös todella hidas ja buginen.

Toiveikkaana menin laajentamaan ja parantelemaan vanhaa karttaa, mutta mikään ei tunnu muuttuneen. Turhaa touhua siis. Jotenkin pessimistinen olo, että simulaatiota saataisiin edes tämän vuoden aikana korjattua. Samaan aikaan julkaistaan naurettavan surkeita maksullisia lisäosia, joilla hierotaan vain suolaa pelaajien haavoihin.

Cities2_2024_03_26_19_04_17_175.png
 
Tämä on tätä nykyajan peliteollisuutta. Liian pienellä pelistudiolla ollut nyt selkeästi liian iso projekti haukattavaksi. Nyt pahasti puun ja kuoren välissä, eli tyytymättömien pelaajien ja ison julkaisijan, joka vaatii sopimusten mukaisia lisäosia yms. sisältöä. Pelaajat taas haluaisivat jotain ihan muuta.

Ei tee mieli palata CS1:een kun on tottunut näihin kakkosen tietyökaluihin, liikenneympyröihin, ramppeihin ja muihin parannuksiin. Mutta ei kuitenkaan tee mieli pelata kakkostakaan koska tietää ne alla piilevät simulaation ongelmat.

Kyllä tästä vielä hyvä peli saadaan, mutta aikaa se ottaa!
 
Uusi DLC on Steamin kaikista huonoimmat arvostelut saanut julkaisu. Saavutus tuokin :D

Huoltoasemabugiakaan ei ole vieläkin korjattu. Tai en tiedä, onko tuo varsinaisesti bugi. Kieltämättä vähän karuja maisemia tulee, kun kaikki Low-Density palvelut ovat huoltoasemia. Reddittiin joku postasi juuri kuvan ongelmasta.

1000013984.png
 
Tän pelin kehityksestä sais varmaan tehtyä aika mielenkiintoisen dokkarin.. Miten voit nimetä DLC:n beach properties - nimellä ja sitten se ei edes sisällä mitään biitsiproppeja? Ovat kyllä tiputtanut pallon niin kovasti tämän pelin osalta, uskomatonta..
 
Biitsitaloja ilman biitsiä, mitähän siellä on taas mietitty. No en osta, kuten en peliäkään ennen kuin se on kunnossa. Toimin näin kaikkien pelien kanssa ja suosittelen tätä muillekin. Cities 1 maistuu edelleen.

Ei sillä, ei tämä minun koneella pyörisikään. Millon konsoli versioita oli luvassa?
 
Komppaan Teeristiä. Reilusti huonompaa kriisiviestintää ja -hallintaa saa lukea lähes viikottain. Nyt toki heidän täytyy vielä lunastaa lupauksensa eli saada peli korjattua.
 
Komppaan Teeristiä. Reilusti huonompaa kriisiviestintää ja -hallintaa saa lukea lähes viikottain. Nyt toki heidän täytyy vielä lunastaa lupauksensa eli saada peli korjattua.
Pelin julkaisusta asti, eli 6 kuukautta, on vedetty aivan käsittämättömän huonolla viestinnällä. Hämmästyttävää, että vaikka pelaajayhteisö antoi aika reipasta kritiikkiä alusta saakka, lähdettiin v**tuilulinjalle. Suuri osa pelaajakunnasta on hylänny pelin ainakin toistaiseksi, varmaan aika iso osa lopullisesti. Nyt on ilmeisesti tarrattu lusikkaan vähän jämäkämmällä otteella.

Ei tainnut tässä uusimmassakaan pläjäyksessä olla lupausta, että yrittäisivät laittaa pelin kuntoon simulaation osalta. Edelleen uskon, että pelin kehityksessä on tehty niin suuria virheitä ja tämä jää citypainteriksi.
 
Itse innostuin jotenkin nyt tekemään realistista pohjoismaista kaupunkia. Teen pala kerrallaan huolella suunnitellen. Aikaa menee, mutta lopputulos on myös parempi.

Nyt on käytössä myös modit, dev-tool ja Item-valikko. Saa muuten valtavasti monipuolisuutta näillä aikaan. Voi rakennella juuri haluamansa kokoiset parkkipaikat ja puistot, rakennuksien sijoituksilla ei ole mitään rajoituksia ja uniikkeja rakennuksia voi laittaa rajattomasti. Betonipinta maahan sopii myös loistavasti esimerkiksi juna-asemille ja varikoille sekä rahtisatamaan. Myös monet kaupalliset rakennukset on kiva määrittää ja sijoittaa itse. Esimerkiksi huoltoasema sopii hyvin risteykseen ja kerrostalolähiöön voi laittaa pienen kaupan.
 
Viimeksi muokattu:
Nöyryys pitäisi saada takaisin tekemiseen. CS1 nousi superhitiksi lanseerauksessa striimaajien ja oman yhteisöllisen promootion (esim. reddit amat) tuella, lisäksi ominaisuudet kuten fluid dynamics -mallinnus johti myös meemisisältöön kuten ruskean veden onnettomuudet. Sim City -pettymys kantoi pitkälle modien ohella. Ekoissa nimekkäissä modaajissa oli jopa Maxisilta kengitettyjä muistaakseni.
Tällä kertaa ei ollut intohimoa kertoa enää itsestään (Korppoo ja Hallikainen näkyivät kaikkialla ekan yhteydessä) ja oli totuttu CS1 loppusuoran heppoisiin dlceihin, joita ei enää hyväksytty kun itse peruspeli ei ollut hyvä.

Miten voi mennä noin pieleen kun oli jo neljäs pel melkein samalla konseptilla. Onnistuihan Cities in Motion 1->2 siirtymä myös. Joten miksi ei Skylines->2, joka on edelleen kai vahvasti liikennöintisimulaattori?

Täytyy olla iso osuus Paradoxilla tässä haparoinnissa (aikataulupaine? ainakin steamworksin hylkääminen), sillä siellä on syntynyt parina viime vuonna melkoista sotkua kautta linjan. CS2 voi olla melkein yhtä paha floppi odotuksiin nähden kuin Vampire: The Masquerade – Bloodlines 2.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tee mieli palata CS1:een kun on tottunut näihin kakkosen tietyökaluihin, liikenneympyröihin, ramppeihin ja muihin parannuksiin.
Toimii kyllä myös toiseen suuntaan... ei tee mieli siirtyä CS2, koska menettää CS1 hyvät modit, joilla nuo mainutut asiat on pystynyt jo vuosia tekemään CS2:ta paremmin.
Harmi, ettei pelifirmassa oltu hereillä ja ymmärretty, että vähintää 10 parhaan CS1 modin oninaisuudet pitäisi löytyä uudesta pelistä ihan vakiona ja mahdollisuuksien mukaan parempana.
 
Ne joita kiinnostaa TM : PE saada tähän C:S2 niin pitäisi ihan piakkoin (tällä tai ens viikolla viimeistään) olla saatavilla, piti joinata tonne devin discordiin niin näin jo erilaisia videoita kuinka pystyy tehdä vanillan mielestä "mahdottomia" linjoja esimerkiksi raitiovaunureittejä (jyrkkiin mutkiin ainaki näytti helposti onnistuvan tehdä reittilinjaa ku vanillana "liika jyrkkä"). Sama homma näytti onnistuvan myös junaliikenteeseen, eli siis paljon mahdollisuuksia tuon modin kautta mitä itse olen odottanut peliin kuin kuuta nousevaa koska typerä AI ja ei pysty erikseen määrittää noita kaistoja että mistä kääntyy mihinkin.
Muuten ei oo kyl tullu edes avattua Paradox Mods valikkoa pidemmälle sitten ensihuuman ja sen jälkeisen "teen tästä paremman kaupungin liikenteen osalta kuin edellisen" joka sekin meni päin prinkkalaa et ikkunat helisi.
1714374263509.png
 
Onkos joku jo kokeillut näitä viimeisiä päivityksiä, esim. talouden twiikkaus? Onkos tullut vaikeutta kehiin rahan suhteen?
 
Onkos joku jo kokeillut näitä viimeisiä päivityksiä, esim. talouden twiikkaus? Onkos tullut vaikeutta kehiin rahan suhteen?
Tulee tiettävästi olikohan parin viikon sisään. Haastetta kai olisi luvassa aiempaan verrattuna, mutta jää nähtäväksi, miten paljon ja miten hyvin koko setti toimii (pelattavuuden kannalta).
 
Ei osunut silmään että typerää motariliikenteen kaistakäyttäytymistä olisi korjattu. :(
 
Vaikuttaa hyvältä patchilta, itellä menossa juuri death wave omassa kaupungissa. ;)


Itse huomasin että nykyään voi poistaa muunmuassa "pieleen asetellun" lisäosan rakennukseen*. Ja Cargo Harborissa ongelmana olllut että lisävarastoista puuttuisi mukamas pedestrian path on nyt korjaantunut.

EDIT: * ettei vain olisi joku modi kyseessä sittenkin?
 
Viimeksi muokattu:
Toistaseksi positiiviset fiilikset. Talous on tosiaan haastavampi. Hyvä muutos specialized industry auki osittain heti alusta. Lisäksi peli tuntuu pyörivän jouhevammin esim pienet mikrostutterit vähentynyt. :tup:
 
Itselläni kaatuilee, aina kun koitan tehdä tiestöä. Poistin kellotkin käytöstä mutta jatkaa vain. Tapahtuu vanhalla savella, että myös uudella. Nyt uudelleenasennus menossa niin näkee auttaisikohan.

Njet. Ei auta uudelleenasennus. Kaatuu täysin uudella mapilla tiestön rakentamiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni kaatuilee, aina kun koitan tehdä tiestöä. Poistin kellotkin käytöstä mutta jatkaa vain. Tapahtuu vanhalla savella, että myös uudella. Nyt uudelleenasennus menossa niin näkee auttaisikohan.

Njet. Ei auta uudelleenasennus. Kaatuu täysin uudella mapilla tiestön rakentamiseen.
Olisikohan jokin asetus buginen uudella versiolla?
 
Hyvältä vaikutti päivitys pikaisesti eilen testailtuna kyllä. Vanhoissa 100-200k+ kaupungeissa death wave oli tosiaan massiivinen, minkä purkautumiseen meni useampi pelin kuukausi. District demandit on paremmin nyt tasapainossa ja commercial disctrict -loopissakin ollut kaupunki pääsi kasvamaan pitkästä aikaa lisää. Peli myös tuntuu pyörivän jälleen paremmin kuin edellisessä päivityksessä. Kun muutokset nyt rullautui kokonaan niin pääsee testailemaan lisää.
 
Itselläni kaatuilee, aina kun koitan tehdä tiestöä. Poistin kellotkin käytöstä mutta jatkaa vain. Tapahtuu vanhalla savella, että myös uudella. Nyt uudelleenasennus menossa niin näkee auttaisikohan.

Njet. Ei auta uudelleenasennus. Kaatuu täysin uudella mapilla tiestön rakentamiseen.
Itsellä kävi joskus sama isomman päivityksen jälkeen. Päivitys korruptoi tallennuksen kokonaan. Myöskään aiemmat automaattitallennukset eivät toimineet. Minkä tahansa rakentaminen tai purkaminen kaatoi pelin ja jouduin aloittamaan uuden kaupungin.

Täytyy ladata päivitys testiin ja toivoa, ettei mitään mene rikki.
 
Olisikohan jokin asetus buginen uudella versiolla?
Ei nyt ymmärrä kyllä enää itsekään, taisi auttaa se legendaarinen "katsotaan huomenna uusin silmin". Pelailin tässä useamman tunnin biossin asetukset nollattuina, ja päätin sit palauttaa prosun kellot käyttöön, ja sen jälkeen muistien asetukset käyttöön. En saa enää kaatumaan.
Hämmennys. Ehkä siel biossis oli sit jotain muutakin mistä sai allergisen kohtauksen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 916
Viestejä
4 560 779
Jäsenet
75 065
Uusin jäsen
Winter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom