Industries on lisäosa, jota ei ole pakko asentaa, eikä pelata sen idean mukaisesti. Eli tuo yksittäisten rakennusten asettelu on ihan oma valintasi. Lisäosien tarkoitus on tuoda peliin uusia ulottuvuuksia, mutta peruspelihän ei muutu jos ei itse halua.
Tästä ei taidakaan saada enää enempää keskustelua ilman, että menee pahemman kerran ohi aiheen, joten ei tästä puolestani lisää.
Suorituskykyongelmat tietysti vei huomiota simulaation ongelmilta, koska iso osahan ei edes pystynyt peliä pelaamaan.
Taisi pikemminkin olla kyse siitä, että asetuksia piti jaksaa ja osata rukata jopa hieman, kun oletusasetuksilla peli pyöri varsin huonosti. Käsittääkseni jo julkaisussa suorituskyky oli mallia pelikelpoinen heikommallakin raudalla, kun vain asetukset sai kohdalleen (olisikohan noin kolme asetusta pitänyt osata laskea). Toki tämä ei ole mikään kehu, koska pelikelpoinen ja oikeasti hyvä ovat usein aika kaukana toisistaan.
Silti näitä pelin rikkovia simulaatiobugeja oli ihan julkaisusta asti, ja niitä myös kommentoitiin CEO:n WotW-katsauksissa.
Kyllähän monet korjatuista ja toistaiseksi korjaamattomista bugeista lienevät tosiaan olleet pelissä ihan julkaisusta asti.
Peli on lähes kuollut Youtubessa, koska avaintubettajat ja pelaajat eivät hyväksy, että pelimekaaniikoita ei korjata, vaan aletaan tuuttaamaan maksullista lisäosaa ulos.
Niiden parin perusteella, mitä tuli vilkuiltua (muttei katsottua kokonaan, koska minulla on ajalle mielekkäämpääkin käyttöä), ei DLC:stä tainnut tulla varsinaisesti isompaa kitinää vaan ongelmista ylipäänsä. Mielipiteitä DLC:hen panostamisesta löytynee toki tubettajilta, mutta oman kevyen seurantani perusteella en pistänyt merkille juuri DLC:hen liittyen mitään isompaa. En toki itsekään DLC:tä puolustele täysin: uusia assetteja voi peliin varmaan DLC:n muodossa tuodakin, koska graafikoita tuskin tarvitaan korjaamaan bugeja, mutta koodarien pitäisi olla lähes täysipäiväisesti pelin korjaamisessa eikä DLC:issä kiinni. Toki olisi CO:lta ihan reilua tuoda peliin ilmaiseksi lisää assetteja, sillä sillä saralla on kyllä parantamisen varaa reippaasti, ja jonkinlainen hyvitys ongelmista kärsineille varhaisille ostajille olisi varmasti positiivinen juttu. En toki odota, että sellaista tapahtuisi, mutta saahan sitä haaveilla...
Mikään ei olisi tärkeämpää, koska aika vaikeaa on kuvitella että modit ja assetit toimisivat ongelmitta rikkinäisen alustan päällä, isompi sekasotkuhan se olisi. Moditukea kaivataan varmasti osin siksi, koska se luvattiin julkaisuun ja koska sillä voisi osin korjata rikkinäistä peliä.
Itse taas näkisin, että modit ja assetit nimenomaan saa aika hyvin toimimaan vähän bugisemmallakin alustalla, jos homman vain suunnittelee hyvin. Assetit ovat kuitenkin suhteellisen "tyhmää" sisältöä, jonka pitäisi sinänsä toimia bugeista välittämättä, ja modien osalta taas riippuu siitä, minkälaisen rajapinnan CO tarjoaa modaajille. Sinänsä kai modejakaan varten pelin ei tarvitse olla erityisen hyvässä hapessa - toki modit voivat sitten kärsiä samoista bugeista ja ongelmista kuin itse pelikin... Mitään kovin rikkinäisiin toimintoihin kytkeytyviä rajapintoja ei siis kannattane modaajille tarjota, koska siitä voisi tosiaan tullakin mainitsemasi sekasotku, mutta varmastikin tarjottavaa voi olla jo varhaisemmassakin vaiheessa.
4 kk on ikuisuus, ja jos simulaation ongelmiin olisi helppo ratkaisu, ne olisi takuulla korjattu.
Pidän tätä hieman naiivina ajattelutapana. Juu, jos olisi ihan triviaaleja tai edes lähes triviaaleja korjauksia, niitä olisi varmaan tehtykin enemmän, mutta CO:n (henkilöstö)resursseilla näyttää kyllä sille, että kiirettä on pitänyt helpompien ja näkyvämpienkin korjausten parissa. Joka tapauksessa en mielestäni väittänytkään, että korjaukset olisi alusta loppuun asti helppo tehdä, vaan sitä, että korjaukset
saattavat olla ainakin paikoin helppojakin, ja vaikeaa on varmistaa, että korjaukset oikeasti tekevät jotain järkevää. Viimeksi tänään tuli tilannepäivitys maan arvoon liittyvistä ongelmista, ja siitä todettiin mm. tällaista:
The Land Value system has been worked on for a while now, with the first improvements available in patch 1.0.19f1, and the demand system will be improved to make it easier to understand. Fixing major systems like the land value takes a bit more time than the usual bug fixes because these elements are connected to the other parts of the game’s economy system.
Lähde:
Cities: Skylines II - CO Word of the Week #12 - Steam News
Itse tulkitsen tuota niin, että todennäköisesti
ainakin korjauksen mielekkyyden varmistamiseen palaa aikaa (kaikki liittyy kaikkeen -tapaukset lienevät testauksen kannalta haastavia). Voi palaa itse korjaukseenkin, mutta kerrotun perusteella en uskalla siihen ottaa vahvemmin kantaa.