Cities: Skylines II (2023) (PC, PS ja Xbox)

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Eikö alkuperäinenkin CS mennyt jotakuinkin vastaavalla syklillä, eli DLC julkaisuissa myös pohjapeli sai isomman päivityspaketin osakseen ja välillä myös jotain lisäjuttujakin ihan ilman veloitusta?
Se tosin oli jotenkuten pelikelpoinen julkaisun aikaan. CS2 ei ole sitä vieläkään.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Täälläkin yhteensä reilut 100h pelailua takana ja en kyllä yhdy myöskään tuohon kommenttiin että ei olisi "pelikelpoinen".
Itsellä ei ole jumiutunut tai muutenkaan kaatunut vielä koskaan peli, enkä nyt ole niitä ihmisiä jotka jaksaa keskittyä miettimään saatikka pahoittaa mielen, jos yksi 120 raaka-aineesta ei nyt ole tuotoltaan suhteessa muihin. Tämä, ja suurimmat bugit taitaa enemmänkin olla noiden arvostelijoiden ja niitä lukevien ihmisten ongelma (kun ongelmasta kuulee/sen tiedostaa, siitä tulee peikko selkään). Liikenne toki bugaa/toimii välillä melko epäloogisesti, mutta aina se on ollut ratkaistavissa lisäkaistoilla, rampeilla tai jotenkin muuten. Ei se toimi kehä1:lläkään loogisesti edes yhtä päivää joten otan tämän ennemmin pelattavuutena, kuin bugina.
Ykkösen lähtökohtien ja siitä seuranneen menestystarinan taakka on tietysti kannettava ja ennenkaikkea siitä seuranneet usein myös valitettavan epärealistiset odotukset kakkososaa kohtaan. Sitten kun ei tulekkaan ainakin kaksi kertaa laajempi, näyttävämpi, suurempi ja tietysti miellyttäviä täysin uusia elementtejä sisältävä peli ulos, se on pettymys. Noh, ainakin mitä tekijän taloustiedot joskus tarkistin niin niiden perusteella siellä on osattu vetää juurikin oikeista naruista, ja rahaa tulee sisään kerrassaan naurettavat määrät yrityksen koko huomioiden. Sehän se osakeyhtiön ja omistajien päätavoite kuitenkin on joten onnea heille.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Täälläkin yhteensä reilut 100h pelailua takana ja en kyllä yhdy myöskään tuohon kommenttiin että ei olisi "pelikelpoinen".
Itsellä ei ole jumiutunut tai muutenkaan kaatunut vielä koskaan peli, enkä nyt ole niitä ihmisiä jotka jaksaa keskittyä miettimään saatikka pahoittaa mielen, jos yksi 120 raaka-aineesta ei nyt ole tuotoltaan suhteessa muihin. Tämä, ja suurimmat bugit taitaa enemmänkin olla noiden arvostelijoiden ja niitä lukevien ihmisten ongelma (kun ongelmasta kuulee/sen tiedostaa, siitä tulee peikko selkään). Liikenne toki bugaa/toimii välillä melko epäloogisesti, mutta aina se on ollut ratkaistavissa lisäkaistoilla, rampeilla tai jotenkin muuten. Ei se toimi kehä1:lläkään loogisesti edes yhtä päivää joten otan tämän ennemmin pelattavuutena, kuin bugina.
Ykkösen lähtökohtien ja siitä seuranneen menestystarinan taakka on tietysti kannettava ja ennenkaikkea siitä seuranneet usein myös valitettavan epärealistiset odotukset kakkososaa kohtaan. Sitten kun ei tulekkaan ainakin kaksi kertaa laajempi, näyttävämpi, suurempi ja tietysti miellyttäviä täysin uusia elementtejä sisältävä peli ulos, se on pettymys. Noh, ainakin mitä tekijän taloustiedot joskus tarkistin niin niiden perusteella siellä on osattu vetää juurikin oikeista naruista, ja rahaa tulee sisään kerrassaan naurettavat määrät yrityksen koko huomioiden. Sehän se osakeyhtiön ja omistajien päätavoite kuitenkin on joten onnea heille.
Siis tässähän on ihan valtava määrä pelin rikkovia bugeja. Esim. verot voi laskea nollaan, ja silti rahaa tulee ikkunoista ja ovista. Rahtiterminaalit eivät toimi. Maan arvo rikkoo pelin pelikelvottomaksi, ennen pitkää seuraa tilanne, jossa asunnot tyhjentyvät vaikka tekisi mitä, ja tämä ei ole pelaajan huonon pelaamisen ansiota. Pieni lapsi asuu yksin omakotitalossa, samoin opiskelija, onko ihme että vuokra on kallis. Liikenteen hallintaan ei ole samalla tavalla työkaluja kuin ykkösosassa, joukkoliikenteellä ei voi vaikuttaa tarpeeksi. Ja liikenteen kuuluu kuitenkin olla keskeisin asia kaupunkisimulaattorissa. Tässä nyt oli vain osa, mutta onhan tuo nyt täysin rikki. Tässä ei ole oikein pelattavaa, kun mitään haastetta ei synny missään vaiheessa.

Tietysti jos talous ym. asiat joita mittaroidaan ei kiinnosta, ja tykkää vaan pelata visuaalisuuden ja kaupunkirakenteen vuoksi, silloin voinee olla ihan tyytyväinenkin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Tietysti jos talous ym. asiat joita mittaroidaan ei kiinnosta, ja tykkää vaan pelata visuaalisuuden ja kaupunkirakenteen vuoksi, silloin voinee olla ihan tyytyväinenkin.
Eikö tämä nyt ole täydellinen kuvaus ykkösestä? Kakkosta voi kyllä mielestäni aiheellisesti kritisoida monestakin asiasta, mutta tämän osalta kovin kritiikki menee mielestäni luokkaan "ei ole selkeästi ykköstä parempi" (mikä on toki ongelma sekin, jos se toistuu liian monella osa-alueella).
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Eikö tämä nyt ole täydellinen kuvaus ykkösestä? Kakkosta voi kyllä mielestäni aiheellisesti kritisoida monestakin asiasta, mutta tämän osalta kovin kritiikki menee mielestäni luokkaan "ei ole selkeästi ykköstä parempi" (mikä on toki ongelma sekin, jos se toistuu liian monella osa-alueella).
Ei ollenkaan. Ykkösessä nuo kaikki asiat toimivat ihan hyvin, ja väärin pelaamalla homma tökkäsi hyvin nopeasti. Lisäksi siinä oli hard mode, jolla homman sai paljon vaikeammaksi. Ykkösessä tuotantoketjut ym. olivat paljon monimutkaisempia ja eri asioilla oli yhteys.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Ei ollenkaan. Ykkösessä nuo kaikki asiat toimivat ihan hyvin, ja väärin pelaamalla homma tökkäsi hyvin nopeasti. Lisäksi siinä oli hard mode, jolla homman sai paljon vaikeammaksi. Ykkösessä tuotantoketjut ym. olivat paljon monimutkaisempia ja eri asioilla oli yhteys.
Noh, kokemuksensa kullakin. Ei ykkösessäkään paljoa tarvinnut rahasta yms., vaan melkeinpä sai yrittää kämmätä, jos halusi asioiden menevän pieleen (pl. kaupungin alku, jossa rahan sai helposti loppumaan). Lisäksi itseäni hiersi ykkösessä juurikin se, miten viime kädessä se oli yhdistelmä osittain liikennesuunnittelua ja erilaisten rakennusten läiskimistä sinne sun tänne. Varsinkin tuotantoketjut kävivät omasta mielestäni äkkiä tylsiksi mekaniikan pinnallisuuden vuoksi, joten oman kokemukseni mukaan viime kädessä siitäkin jäi käteen palapeli, jonka tarkoituksena oli lähinnä tehdä mahdollisimman hienon näköinen teollisuusalue. Toki tuotantoketjuja olisi varmaan ollut mahdollista optimoida enemmänkin, mutta eipä peli siihen pahemmin kannustanut - ehkä minulta kokeilematta jääneessa hard modessa sitten? Lienen vähemmistöä, mutta kakkosessa olin pikemminkin innoissani siitä, että rakennus kerrallaan rakennettavien alueiden sijaan voi keskittyä paremmin kaupunkisuunnitteluun. Se kyllä kaipaisi kakkosessa jonkin verran lisää syvyyttä, mutta ainakaan ei tarvitse taas näperrellä yksittäisten rakennusten yms. kanssa yhtä tarkkaan.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 834
Eli pelin isoin ongelma selvästi on, että se antaa olettaa liikoja ja sitten jokaisen odotuksista riippuen, pettymys on joko lievä tai mallia "pelikelvoton".

Täytynee todeta, että en ole itse esim koko verotukseen perehtynyt oikeastaan lainkaan. Jos kaupunkilaiset valittaa tai jonkin tietty rakennustyyppi on aliedustettuna, löysään sitä ja jos rahantulo tuntuu laskevan tai muuten tulee fiilis että kaikki on liian hyvin, kiristän sitä. Tällä ihan yksinkertaisella mekaniikalla on saanut 400k asukkaan kylän tehtyä.
Itseäni kiinnostaa siis selvästi enemmän se rakentaminen, tiestöt ja kaupungin visuaalinen puoli kun se, että minne se metsäkoneen kaatama puu menee, tai onko sillä edes merkitystä onko tuolla metsäkoneita vai ei.

Toki välillä on tullut hakattua päätä seinään niin metroraiteiden yhdistelyssä, teiden liityntäkaistoissa ja monissa muissa täälläkin mainituissa asioissa mutta aina ne tuntuu ratkenneen tavalla tai toisella.

Ja siis en nyt siis millään tavalla lähde kehumaan tai silittämään julkaisijan päätä, mutta kyllä iso osa "ongelmista" on myös, ainakin osittain pelaajien päästä kiinni.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
2 005
Itseä lähinnä kiinnostaa miten se pyörii perusraudalla. En ehkä koe huonoa omatuntoa jos waretan vaikka gazelle gamesista ja poistan jos ei oma laitteisto jaksa. Tunnin kokeilujaksot on yhtä tyhjän kanssa pelissä jossa kasvatetaan kaupunkia ja vaatimuksia tasaisesti tappiin asti. Ite olen jo sen verran vanha, että ostan pelit joita oikeasti pelaan. Toisaalta myös sen veran piraatti, että en viitsi maksaa mistään mikä ei täytä odotuksia.

Ihan tarpeeksi tullut pelialaa tuettua ostamalla markkinointipuheiden tai maksettujen arvosteluiden perusteella kasa sitä itteään.

Kunniallisin vaihtoehto olisi varmaan vaan odotella ja katsoa miten saavat tuota päivitettyä. Pakkohan sitä on arvostaa niiden koodarien ja muitten pelintekijöiden työtä jotka tuon luokan projektissa (toivottavasti) painavat pitkää päivää leipänsä eteen.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Eli pelin isoin ongelma selvästi on, että se antaa olettaa liikoja ja sitten jokaisen odotuksista riippuen, pettymys on joko lievä tai mallia "pelikelvoton".

Täytynee todeta, että en ole itse esim koko verotukseen perehtynyt oikeastaan lainkaan. Jos kaupunkilaiset valittaa tai jonkin tietty rakennustyyppi on aliedustettuna, löysään sitä ja jos rahantulo tuntuu laskevan tai muuten tulee fiilis että kaikki on liian hyvin, kiristän sitä. Tällä ihan yksinkertaisella mekaniikalla on saanut 400k asukkaan kylän tehtyä.
Itseäni kiinnostaa siis selvästi enemmän se rakentaminen, tiestöt ja kaupungin visuaalinen puoli kun se, että minne se metsäkoneen kaatama puu menee, tai onko sillä edes merkitystä onko tuolla metsäkoneita vai ei.

Toki välillä on tullut hakattua päätä seinään niin metroraiteiden yhdistelyssä, teiden liityntäkaistoissa ja monissa muissa täälläkin mainituissa asioissa mutta aina ne tuntuu ratkenneen tavalla tai toisella.

Ja siis en nyt siis millään tavalla lähde kehumaan tai silittämään julkaisijan päätä, mutta kyllä iso osa "ongelmista" on myös, ainakin osittain pelaajien päästä kiinni.
Suurin ongelma on, että peli ei ole sitä mitä Colossal Order ennen julkaisua kertoi sen olevan. Peliä markkinoitiin nimenomaan ennennäkemättömän kattavalla ja syvällä simulaatiolla. Kuten todettu, pelin simulaatio on täysin hajalla. Tämä vastaa suurin piirtein sitä, että jossain Counter Strikessä puukolla kaulaan lyöminen ei aiheuttaisi kunnon vammoja, vaan peli jatkuisi melkein ilman vaikutuksia.

Ja myös se toinenkin asia on jo todettu, eli sinun kaltaistasi visuaalista pelaajaa, joka ei piittaa pelimekaaniikoista, tämä ei varmaan haittaa. Toteat itsekin että verot ym. ei kiinnosta. Voi laittaa loppumattomat rahat ja tarvittaessa muitakin helpotusmodeja, ja keskittyä estetiikkaan. Ymmärrän tämän täysin, ja olen seurannut itsekin koko ajan näitä "hiekkalaatikkorakentajia" Youtubesta . Ihan yhtä oikea tapa pelata, kuin mikä muukin. Mutta se poista sitä tosiasiaa, että peli on keskeisimmiltä osiltaan täysin rikki. Eli ei ole "päästä kiinni", vaan pelityylistä.

Ja tästä voi opiskella vähän lisää, jos kiinnostaa. Eli massiivinenkaan julkinen liikenne ei vaikuta liikenteeseen millään tavalla.



Aika kuvaavaa, etä ykkösosalla on Steamissa tuplamäärä aktiivisia pelaajia verrattuna kakkoseen. En ole muualta tarkistanut, mutta en usko että Gamepass ym. poikkeaa kaavasta.
 
Viimeksi muokattu:

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 012
Loputtomalla rahallakin pelatessa simulaation bugittaminen harmittaa.

Posti on täysin rikki. Se laskee onnellisuutta paljon ja ei auta, vaikka miten paljon rakentaisi lajittelukeskuksia, postitoimistoja ja postilaatikoita. Kaikki omakotitaloasujat valittavat korkeita vuokria. Vaikka olisi syrjäinen ja viihtyisä alue, niin jatkuvaa valitusta tulee. Jopa julkkikset isoissa kartanoissaan valittavat samaa, vaikka rahaa varmasti oikeasti olisi. Yhdellä asuinalueella valitetaan jatkuvasti huonosta sairaanhoidosta ja se laskee onnellisuutta. Todellisuudessa sairaala on ihan alueen vieressä. Ja nyt yritykset valittavat resurssien kalliista tuottamisesta. Lisäksi ala-asteita pitää olla niin pirusti ja silti kapasiteetti laahaa pahasti perässä. Olisi edes erilaisia rakennuksia tarjolla.

Eniten ärsyttää liikenteen ongelmat. Olen sitä mieltä, että on lähes mahdotonta rakentaa realistinen yli 200k asukkaan kaupunki, jossa ei ole ruuhkaa. Ryhmittäytyminen on vain niin kamalaa. Autot ajavat moottoritiellä viimeiseen asti uloimmalla kaistalla, kunnes ihan lopulta kääntyvät kolmen kaistan poikki poistumiskaistalle. Neliapilaliittymissä taas autot jostain syystä ajavat kapean poistumiskaistan kautta, vaikka jatkavat todellisuudessa suoraan. Tämä vetää liittymät aivan tukkoon. Julkinen liikenne on niin suosittua, että jalankulkijat tukkivat kaikki tiet ja risteykset, kun odottavat bussia. Ja silti julkinen liikenne ei tunnu vähentävän autoruuhkia yhtään.

Toki pelissä sai silti aika näyttävän kaupungin aikaan, kun näki vaivaa. On myös hauskaa mennä katutasolla ja ihailla omaa kädenjälkeä. Oma prosessori hyytyi lopulta 300k asukkaan kohdalla, eli suorituskykyä kaipaisi vielä lisää ja konsoleille ei taida olla mitään asiaa hetkeen. Bugien korjauksen lisäksi kaipaisin lisää uniikkeja rakennuksia, työkalua hiekkarantojen tekoon, custom-kokoisia puistoja ja parkkialueita sekä medium density toimistoja. Nyt tuntuu, että vaikka alottaisi uuden kaupungin, näyttäisi se melko samalta kuin edelliset.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Vuokra ongelmaan, liikenteenohjaukseen jne on modit tarjolla.
Kiinnostaa tuo liikenteen kaista-ongelma, mikä modi korjaa sen?

Sama ongelma oli muuten ykkösosassakin, eikä sitä ole saatu korjattua kokonaan uuteen peliin. Kuulostaa lupaavalta. Itse olen edelleen sitä mieltä, että näitä perustavanlaatuisia ongelmia ei pysty korjaamaan, joten ne eivät tule koskaan kuntoon. Kaikki merkit viittaa siihen, CO vähättelee ja piilottelee ongelmaa, ja nyt ollaan lakaisemassa ongelman korjaamista maksullisten DLC:eiden yhteyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Sama ongelma oli muuten ykkösosassakin, eikä sitä ole saatu korjattua kokonaan uuteen peliin. Kuulostaa lupaavalta. Itse olen edelleen sitä mieltä, että näitä perustavanlaatuisia ongelmia ei pysty korjaamaan, joten ne eivät tule koskaan kuntoon. Kaikki merkit viittaa siihen, CO vähättelee ja piilottelee ongelmaa, ja nyt ollaan lakaisemassa ongelman korjaamista maksullisten DLC:eiden yhteyteen.
Ei kai tässä hirveästi taida olla sellaisia perustavanlaatuisia ongelmia, jotka olisi pakko saada kuntoon, että peli kelpaisi laajemmallekin joukolle? Itse olen pidempään ollut sitä mieltä, että nimenomaan perusta on aika hyvässä kunnossa ja että ilman pohjan remontointia pelin saa jo varsin hyvään kuntoon. Viime aikoina on toki tullut ilmi joitain hieman syvämmälläkin olevia ongelmia, mutta niidenkään tapauksessa ei ainakaan päällisin puolin ole minusta vaikuttanut, että joukossa olisi mitään sekä kriittistä että niin perustavanlaatuista, etteikö sitä saisi kuntoon melko pienilläkin (mutta todennäköisesti hieman työläästi testattavissa olevilla) muutoksilla. Enemmänkin huolestuttaa, kuinka halukas CO on pureutumaan näihin hieman hankalampiin kysymyksiin - mutta kovin perustavanlaatuisina en ole ainakaan itse nähnyt näitä ongelmia tähän asti. Esim. mainittu vuokra-ongelma ja liikennetekoäly eivät minusta kuulosta perustavanlaatuisilta ongelmia, vaikka ne eivät välttämättä kaikkein suoraviivaisimpia korjattavia olekaan.

Todettakoon siis selvennyksenä, että ainakin itse pitäisin perustavanlaatuisena muutoksena sitä, jos esim. jokin toiminto pitäisi suunnilla merkittävissä määrin uudestaan. Esimerkiksi vuokra-ongelma kuitenkin kuulostaa sille, että sen voi saada kuntoon hyvinkin hillityillä muutoksilla, ja hankalaa on lähinnä varmistua muutosten järkevyydestä kaikissa eri tapauksissa. Voi toki olla, että joistain osa-alueista saisi paljon parempia isommilla muutoksilla, mutta jo pienemmilläkin muutoksilla luulisi monessa tapauksessa saavan silti sellaisen tuloksen, joka vähintäänkin välttää vähän kriittisemmällekin pelaajalle.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Ei kai tässä hirveästi taida olla sellaisia perustavanlaatuisia ongelmia, jotka olisi pakko saada kuntoon, että peli kelpaisi laajemmallekin joukolle? Itse olen pidempään ollut sitä mieltä, että nimenomaan perusta on aika hyvässä kunnossa ja että ilman pohjan remontointia pelin saa jo varsin hyvään kuntoon. Viime aikoina on toki tullut ilmi joitain hieman syvämmälläkin olevia ongelmia, mutta niidenkään tapauksessa ei ainakaan päällisin puolin ole minusta vaikuttanut, että joukossa olisi mitään sekä kriittistä että niin perustavanlaatuista, etteikö sitä saisi kuntoon melko pienilläkin (mutta todennäköisesti hieman työläästi testattavissa olevilla) muutoksilla. Enemmänkin huolestuttaa, kuinka halukas CO on pureutumaan näihin hieman hankalampiin kysymyksiin - mutta kovin perustavanlaatuisina en ole ainakaan itse nähnyt näitä ongelmia tähän asti. Esim. mainittu vuokra-ongelma ja liikennetekoäly eivät minusta kuulosta perustavanlaatuisilta ongelmia, vaikka ne eivät välttämättä kaikkein suoraviivaisimpia korjattavia olekaan.

Todettakoon siis selvennyksenä, että ainakin itse pitäisin perustavanlaatuisena muutoksena sitä, jos esim. jokin toiminto pitäisi suunnilla merkittävissä määrin uudestaan. Esimerkiksi vuokra-ongelma kuitenkin kuulostaa sille, että sen voi saada kuntoon hyvinkin hillityillä muutoksilla, ja hankalaa on lähinnä varmistua muutosten järkevyydestä kaikissa eri tapauksissa. Voi toki olla, että joistain osa-alueista saisi paljon parempia isommilla muutoksilla, mutta jo pienemmilläkin muutoksilla luulisi monessa tapauksessa saavan silti sellaisen tuloksen, joka vähintäänkin välttää vähän kriittisemmällekin pelaajalle.
Tämä menee jo vähän toiston puolelle, mutta menkööt. Sinulle peli on citypainter, maalaat kaupunkia. Silloin on tietenkin ymmärrettävää, että sinun puolestasi kaikki on ok.

Ne jotka ostivat myyntipuheiden mukaisen simulaation, pelaavat simulaatiota. Se on rikki monilta keskeisiltä alueiltaan, yksi ratkaisevakin jo saattaa riittää siihen, että peli on kelvoton pelattavaksi. Jos 140k asukkaan kaupungista tuhotaan 150k kuukausimatkan julkinen liikenne, ja sillä ei ole mitään vaikutusta liikenneruuhkiin, koko juttu muuttuu vitsiksi. Jos rahasta ei tarvitse huolehtia, peli on ainakin minulle pelikelvoton, koska se raha on rakennettu siihen peliin manageroitavaksi. En luettele tässä enempää, esimerkkejä riittää.

C:S1 on tällä hetkellä suositumpi kuin C:S II.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
39

Spekulointia, pohjautuen tuoreeseen osakkeen omistajien infotilaisuuteen siitä, että huonosti menneen syksyn vuoksi Paradox puski Cities Skylines 2 väkisin ulos vaikka peli ei ollut valmis. Muun muassa Lamplighters leaguen epäonnistuminen ja alaskirjaus olisi pakottanut julkaisemaan Cities Skylines 2:sen, että saadaan numerot näyttämään vähän paremmilta osakkeenomistajille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Tämä menee jo vähän toiston puolelle, mutta menkööt. Sinulle peli on citypainter, maalaat kaupunkia. Silloin on tietenkin ymmärrettävää, että sinun puolestasi kaikki on ok.

Ne jotka ostivat myyntipuheiden mukaisen simulaation, pelaavat simulaatiota. Se on rikki monilta keskeisiltä alueiltaan, yksi ratkaisevakin jo saattaa riittää siihen, että peli on kelvoton pelattavaksi. Jos 140k asukkaan kaupungista tuhotaan 150k kuukausimatkan julkinen liikenne, ja sillä ei ole mitään vaikutusta liikenneruuhkiin, koko juttu muuttuu vitsiksi. Jos rahasta ei tarvitse huolehtia, peli on ainakin minulle pelikelvoton, koska se raha on rakennettu siihen peliin manageroitavaksi. En luettele tässä enempää, esimerkkejä riittää.

C:S1 on tällä hetkellä suositumpi kuin C:S II.
Nimenomaan itsekin haluaisin peliin enemmän syvyyttä mutta kaupunkisuunnittelun kannalta merkityksellisiin asioihin. Esimerkiksi ykkösestä tuttu teollisuusalueiden suunnittelu rakennus kerrallaan menee kaupunkisuunnittelun kannalta vääränlaisiin yksityiskohtiin. Sen sijaan esim. julkisen liikenteen toimivuus ja merkityksellisyys kiinnostavat minuakin, ja linkittämäsi video julkisen liikenteen merkitysettömyydestä on aika tyrmistyttävä. Samoin rahan merkityksettömyys hiertää minuakin. En ole kuitenkaan saanut viitteitä siitä, että pelin perusteissa olisi mitään vikaa. Pikemminkin on asiasta riippuen joko aika todennäköistäkin tai ainakin mahdollista, että asiat voisi saada paremmalle mallille melko pienilläkin pellin alla tehtävillä muutoksilla sen sijaan, että tarvitsisi tehdä isompaa remonttia.

Esimerkiksi liikenteen kannalta käsittääkseni peli skaalaa liikenteen määrää käytännössä kaupungin koon mukaan, mikä saattaa olla pelattavuuden kannalta sinänsä toimivakin ratkaisu (tai sitten ei mutta paha sanoa, kun en ole päässyt testaamaan vaihtoehtoja), mutta nyt vaikuttaa sille, että tämä skaalaus menee ihan överiksi. En ole perehtynyt asiaan enempää, mutta toteutuksesta riippuen jo tämän skaalauksen säätämisellä saattaisi hyvällä tuurilla saada julkisen liikenteen merkityksellisemmäksi (vaikka vähän luulenkin, että muutakin vaaditaan). Tämä taas olisi pellin alla juurikin aika pieni säätö, jolla olisi suuri merkitys pelin kannalta.

Samoin esim. maan arvon kehittymiseen kuulostaa liittyvän merkittävä ongelma, mutta itse arvomekaniikka vaikuttaa pääpiirteittäin olevan kunnossa - yksityiskohdissa lienee kuitenkin viilattavaa. Maan arvon ongelmien korjaamiseen löytyy myös modi, joka lähdekoodin perusteella näyttäisi tekevän suhteellisen vähän muutoksia, mikä antaa viitteitä siitä, että tämäkin osa-alue on hyvällä pohjalla ja kaipaa vain hillittyjä muutoksia ongelman korjaamiseksi. Tämä näkymys toki pohjaa siihen oletukseen, että modi oikeasti korjaa ongelman jotakuinkin järkevästi, mikä voi olla vääräkin oletus.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Esimerkiksi ykkösestä tuttu teollisuusalueiden suunnittelu rakennus kerrallaan menee kaupunkisuunnittelun kannalta vääränlaisiin yksityiskohtiin.

En ole kuitenkaan saanut viitteitä siitä, että pelin perusteissa olisi mitään vikaa. Pikemminkin on asiasta riippuen joko aika todennäköistäkin tai ainakin mahdollista, että asiat voisi saada paremmalle mallille melko pienilläkin pellin alla tehtävillä muutoksilla sen sijaan, että tarvitsisi tehdä isompaa remonttia.
Mitä tuo ensin mainittu tarkoittaa? En ymmärrä ollenkaan, koska kummassakin versiossa teollisuusalueita voi rakentaa maalaamalla niin isoja alueita kerrallaan kuin haluaa, vaikka koko kaupunki. Tai sitten nyhertämällä rakennus kerrallaan. Voitko avata tätä?

Jälkimmäiseen: minun logiikkani mukaan 4 kuukaudessa olisi pitänyt ollut jo korjattuna nämä rikkinäisyydet, jos ne olisivat jotain pieniä viilauksia. Mielestäni tässä on pakko olla isompaa ongelmaa takana.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Mitä tuo ensin mainittu tarkoittaa? En ymmärrä ollenkaan, koska kummassakin versiossa teollisuusalueita voi rakentaa maalaamalla niin isoja alueita kerrallaan kuin haluaa, vaikka koko kaupunki. Tai sitten nyhertämällä rakennus kerrallaan. Voitko avata tätä?
Sitä, että ykkösen Industries-lisäosan myötä ei riitä sanoa, että tänne tulee sen ja sen alan teollisuutta, vaan jokaista tuotantolaitosta ja varastorakennusta myöten kaikki pitää asetella itse. Kyllähän siinä on oma hupinsa, mutta kuvittelen, että kaupunkisuunnittelua se ei ole - tai ainakaan ei ole sen ytimessä.

Jälkimmäiseen: minun logiikkani mukaan 4 kuukaudessa olisi pitänyt ollut jo korjattuna nämä rikkinäisyydet, jos ne olisivat jotain pieniä viilauksia. Mielestäni tässä on pakko olla isompaa ongelmaa takana.
Minusta tässä on kyse ennemminkin siitä, että aina on jotain tärkeysjärjestyksessä edelle kiilavaa: ensin oli suorituskyky ja joitain hyvinkin pahasti rikki olevia asioita, ja viime aikoina taas aiemminkin esillä ollut modituen puute on noussut entistäkin voimakkaammin kritiikin kohteeksi. Samoin suorituskyky on varmaan edelleenkin priorisoituna korkealle, koske olettaisin konsoliversioiden odottavan edelleen sen kehittymistä. Konsoliversiot muuten myös vaativat varmastikin CO:n huomiota. Lisäksi osa viime aikoina esille nousseista huomioista voi varmaan olla aika uusiakin havaintoja, jolloin CO ei ole voinutkaan tehdä niille mitään, tai pelaajia vähemmän häiritseviä, jolloin niille ymmärrettävästi ei tapahdu mitään: kun sata pelaajaa nykii hihasta ongelman helposti havaittavan ongelman X kanssa, ei kolmea pelaajaa vaivaava ja vähemmän näkyvästi ilmene ongelma Y ehkä nousekaan listan kärkeen. Nopeasti silmäilemällä aiempien päivitysten sisällöissä ei näytä ihan hirveästi olevan mitenkään jonninjoutavia muutoksia, joten uskoisin, että CO:lla on yksinkertaisesti kädet täynnä töitä ns. tärkeämmiksi koettujen asioiden parissa. Perusteltu kysymys olisikin, kuten aiemminkin olen pohtinut, miksi CO:lla on niinkin vähän henkilöstöä ekan pelin suosion jälkeen.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Ykkösosaa pelattiin varsin tasaisen aktiivisesti. Kakkososan julkkarin lähestyessä, ja julkkarin jälkeen, ykkösosan pelaajamäärät romahtivat, eikä nykyään 2+1 pelaajamäärät yhdessä pääse sille tasolle, millä C:S1 oli yksinään ennen kakkososan jukaisua.

Ja kuten aiemmin mainittu, ykkösosa on edelleen kakkososaa suositumpi Steamissa. Ts. ainakin Steamin pelaajamäärien perusteella kakkososan julkaisu täysin keskeneräisenä romutti koko brändin tällä tietoa.

Tästä saanee taas johonkin kauppatieteilijöiden kirjaan yhden varoittavan esimerkin lisää, kuinka pisneksiä ei kannata hoidella pitkällä tähtäimellä. Housuihin pissiminen lämmittää hetken (yhden vuosineljänneksen), mutta sen jälkeen on aika hiljaista liikevaihdon kanssa, kun vuosia kehitetty brändi ei enää kiinnosta ihmisiä.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Sitä, että ykkösen Industries-lisäosan myötä ei riitä sanoa, että tänne tulee sen ja sen alan teollisuutta, vaan jokaista tuotantolaitosta ja varastorakennusta myöten kaikki pitää asetella itse. Kyllähän siinä on oma hupinsa, mutta kuvittelen, että kaupunkisuunnittelua se ei ole - tai ainakaan ei ole sen ytimessä.

Minusta tässä on kyse ennemminkin siitä, että aina on jotain tärkeysjärjestyksessä edelle kiilavaa: ensin oli suorituskyky ja joitain hyvinkin pahasti rikki olevia asioita, ja viime aikoina taas aiemminkin esillä ollut modituen puute on noussut entistäkin voimakkaammin kritiikin kohteeksi. Samoin suorituskyky on varmaan edelleenkin priorisoituna korkealle, koske olettaisin konsoliversioiden odottavan edelleen sen kehittymistä. Konsoliversiot muuten myös vaativat varmastikin CO:n huomiota. Lisäksi osa viime aikoina esille nousseista huomioista voi varmaan olla aika uusiakin havaintoja, jolloin CO ei ole voinutkaan tehdä niille mitään, tai pelaajia vähemmän häiritseviä, jolloin niille ymmärrettävästi ei tapahdu mitään: kun sata pelaajaa nykii hihasta ongelman helposti havaittavan ongelman X kanssa, ei kolmea pelaajaa vaivaava ja vähemmän näkyvästi ilmene ongelma Y ehkä nousekaan listan kärkeen. Nopeasti silmäilemällä aiempien päivitysten sisällöissä ei näytä ihan hirveästi olevan mitenkään jonninjoutavia muutoksia, joten uskoisin, että CO:lla on yksinkertaisesti kädet täynnä töitä ns. tärkeämmiksi koettujen asioiden parissa. Perusteltu kysymys olisikin, kuten aiemminkin olen pohtinut, miksi CO:lla on niinkin vähän henkilöstöä ekan pelin suosion jälkeen.
Industries on lisäosa, jota ei ole pakko asentaa, eikä pelata sen idean mukaisesti. Eli tuo yksittäisten rakennusten asettelu on ihan oma valintasi. Lisäosien tarkoitus on tuoda peliin uusia ulottuvuuksia, mutta peruspelihän ei muutu jos ei itse halua.

Suorituskykyongelmat tietysti vei huomiota simulaation ongelmilta, koska iso osahan ei edes pystynyt peliä pelaamaan. Silti näitä pelin rikkovia simulaatiobugeja oli ihan julkaisusta asti, ja niitä myös kommentoitiin CEO:n WotW-katsauksissa.

Peli on lähes kuollut Youtubessa, koska avaintubettajat ja pelaajat eivät hyväksy, että pelimekaaniikoita ei korjata, vaan aletaan tuuttaamaan maksullista lisäosaa ulos. Mikään ei olisi tärkeämpää, koska aika vaikeaa on kuvitella että modit ja assetit toimisivat ongelmitta rikkinäisen alustan päällä, isompi sekasotkuhan se olisi. Moditukea kaivataan varmasti osin siksi, koska se luvattiin julkaisuun ja koska sillä voisi osin korjata rikkinäistä peliä.

4 kk on ikuisuus, ja jos simulaation ongelmiin olisi helppo ratkaisu, ne olisi takuulla korjattu.

Paradox siirsi Life by You julkaisua jo toisen kerran, ja lanseerataan EA:na (en ole varma oliko jo alun perinkin EA). Oisko jotain opittu?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Industries on lisäosa, jota ei ole pakko asentaa, eikä pelata sen idean mukaisesti. Eli tuo yksittäisten rakennusten asettelu on ihan oma valintasi. Lisäosien tarkoitus on tuoda peliin uusia ulottuvuuksia, mutta peruspelihän ei muutu jos ei itse halua.
Tästä ei taidakaan saada enää enempää keskustelua ilman, että menee pahemman kerran ohi aiheen, joten ei tästä puolestani lisää.

Suorituskykyongelmat tietysti vei huomiota simulaation ongelmilta, koska iso osahan ei edes pystynyt peliä pelaamaan.
Taisi pikemminkin olla kyse siitä, että asetuksia piti jaksaa ja osata rukata jopa hieman, kun oletusasetuksilla peli pyöri varsin huonosti. Käsittääkseni jo julkaisussa suorituskyky oli mallia pelikelpoinen heikommallakin raudalla, kun vain asetukset sai kohdalleen (olisikohan noin kolme asetusta pitänyt osata laskea). Toki tämä ei ole mikään kehu, koska pelikelpoinen ja oikeasti hyvä ovat usein aika kaukana toisistaan.

Silti näitä pelin rikkovia simulaatiobugeja oli ihan julkaisusta asti, ja niitä myös kommentoitiin CEO:n WotW-katsauksissa.
Kyllähän monet korjatuista ja toistaiseksi korjaamattomista bugeista lienevät tosiaan olleet pelissä ihan julkaisusta asti.

Peli on lähes kuollut Youtubessa, koska avaintubettajat ja pelaajat eivät hyväksy, että pelimekaaniikoita ei korjata, vaan aletaan tuuttaamaan maksullista lisäosaa ulos.
Niiden parin perusteella, mitä tuli vilkuiltua (muttei katsottua kokonaan, koska minulla on ajalle mielekkäämpääkin käyttöä), ei DLC:stä tainnut tulla varsinaisesti isompaa kitinää vaan ongelmista ylipäänsä. Mielipiteitä DLC:hen panostamisesta löytynee toki tubettajilta, mutta oman kevyen seurantani perusteella en pistänyt merkille juuri DLC:hen liittyen mitään isompaa. En toki itsekään DLC:tä puolustele täysin: uusia assetteja voi peliin varmaan DLC:n muodossa tuodakin, koska graafikoita tuskin tarvitaan korjaamaan bugeja, mutta koodarien pitäisi olla lähes täysipäiväisesti pelin korjaamisessa eikä DLC:issä kiinni. Toki olisi CO:lta ihan reilua tuoda peliin ilmaiseksi lisää assetteja, sillä sillä saralla on kyllä parantamisen varaa reippaasti, ja jonkinlainen hyvitys ongelmista kärsineille varhaisille ostajille olisi varmasti positiivinen juttu. En toki odota, että sellaista tapahtuisi, mutta saahan sitä haaveilla...

Mikään ei olisi tärkeämpää, koska aika vaikeaa on kuvitella että modit ja assetit toimisivat ongelmitta rikkinäisen alustan päällä, isompi sekasotkuhan se olisi. Moditukea kaivataan varmasti osin siksi, koska se luvattiin julkaisuun ja koska sillä voisi osin korjata rikkinäistä peliä.
Itse taas näkisin, että modit ja assetit nimenomaan saa aika hyvin toimimaan vähän bugisemmallakin alustalla, jos homman vain suunnittelee hyvin. Assetit ovat kuitenkin suhteellisen "tyhmää" sisältöä, jonka pitäisi sinänsä toimia bugeista välittämättä, ja modien osalta taas riippuu siitä, minkälaisen rajapinnan CO tarjoaa modaajille. Sinänsä kai modejakaan varten pelin ei tarvitse olla erityisen hyvässä hapessa - toki modit voivat sitten kärsiä samoista bugeista ja ongelmista kuin itse pelikin... Mitään kovin rikkinäisiin toimintoihin kytkeytyviä rajapintoja ei siis kannattane modaajille tarjota, koska siitä voisi tosiaan tullakin mainitsemasi sekasotku, mutta varmastikin tarjottavaa voi olla jo varhaisemmassakin vaiheessa.

4 kk on ikuisuus, ja jos simulaation ongelmiin olisi helppo ratkaisu, ne olisi takuulla korjattu.
Pidän tätä hieman naiivina ajattelutapana. Juu, jos olisi ihan triviaaleja tai edes lähes triviaaleja korjauksia, niitä olisi varmaan tehtykin enemmän, mutta CO:n (henkilöstö)resursseilla näyttää kyllä sille, että kiirettä on pitänyt helpompien ja näkyvämpienkin korjausten parissa. Joka tapauksessa en mielestäni väittänytkään, että korjaukset olisi alusta loppuun asti helppo tehdä, vaan sitä, että korjaukset saattavat olla ainakin paikoin helppojakin, ja vaikeaa on varmistaa, että korjaukset oikeasti tekevät jotain järkevää. Viimeksi tänään tuli tilannepäivitys maan arvoon liittyvistä ongelmista, ja siitä todettiin mm. tällaista:

The Land Value system has been worked on for a while now, with the first improvements available in patch 1.0.19f1, and the demand system will be improved to make it easier to understand. Fixing major systems like the land value takes a bit more time than the usual bug fixes because these elements are connected to the other parts of the game’s economy system.
Lähde: Cities: Skylines II - CO Word of the Week #12 - Steam News

Itse tulkitsen tuota niin, että todennäköisesti ainakin korjauksen mielekkyyden varmistamiseen palaa aikaa (kaikki liittyy kaikkeen -tapaukset lienevät testauksen kannalta haastavia). Voi palaa itse korjaukseenkin, mutta kerrotun perusteella en uskalla siihen ottaa vahvemmin kantaa.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Taisi pikemminkin olla kyse siitä, että asetuksia piti jaksaa ja osata rukata jopa hieman, kun oletusasetuksilla peli pyöri varsin huonosti. Käsittääkseni jo julkaisussa suorituskyky oli mallia pelikelpoinen heikommallakin raudalla, kun vain asetukset sai kohdalleen (olisikohan noin kolme asetusta pitänyt osata laskea). Toki tämä ei ole mikään kehu, koska pelikelpoinen ja oikeasti hyvä ovat usein aika kaukana toisistaan.
Tässä asiassa olet kyllä totaalisen väärässä. Ilman asetuksien rukkaamista peli ei pyörinyt sujuvasti oikeasti millään raudalla, ja asetuksia rukkaamallakin huippukoneilla huonosti. Ja niitä asetuksia ei rukattu "kolmea asetusta alemmas" vaan ensin kaikki mediumille, ja sen jälkeen vielä osa asetuksista off-asentoon ja osaa pienemmälle. No, kaikki jotka seurasivat tietää, onhan ne tännekin postattu. Ja vaikka peli pyöri joten kuten grafiikoiden puolesta, itse pelisimulaatiohan ei pahimmillaan yltänyt kuin johinkin 1 - 1,5 x nopeuteen, vaikka oli nopeudella 4x.

Niiden parin perusteella, mitä tuli vilkuiltua (muttei katsottua kokonaan, koska minulla on ajalle mielekkäämpääkin käyttöä), ei DLC:stä tainnut tulla varsinaisesti isompaa kitinää vaan ongelmista ylipäänsä. Mielipiteitä DLC:hen panostamisesta löytynee toki tubettajilta, mutta oman kevyen seurantani perusteella en pistänyt merkille juuri DLC:hen liittyen mitään isompaa. En toki itsekään DLC:tä puolustele täysin: uusia assetteja voi peliin varmaan DLC:n muodossa tuodakin, koska graafikoita tuskin tarvitaan korjaamaan bugeja, mutta koodarien pitäisi olla lähes täysipäiväisesti pelin korjaamisessa eikä DLC:issä kiinni. Toki olisi CO:lta ihan reilua tuoda peliin ilmaiseksi lisää assetteja, sillä sillä saralla on kyllä parantamisen varaa reippaasti, ja jonkinlainen hyvitys ongelmista kärsineille varhaisille ostajille olisi varmasti positiivinen juttu. En toki odota, että sellaista tapahtuisi, mutta saahan sitä haaveilla...
Tähän en nyt pääse sisälle, mitä tässä yritetään sanoa. Kysymys oli siitä, pitäisikö korjata peliä, vai käyttää resurssit maksullisiin DLC-paketteihin.

Itse taas näkisin, että modit ja assetit nimenomaan saa aika hyvin toimimaan vähän bugisemmallakin alustalla, jos homman vain suunnittelee hyvin. Assetit ovat kuitenkin suhteellisen "tyhmää" sisältöä, jonka pitäisi sinänsä toimia bugeista välittämättä, ja modien osalta taas riippuu siitä, minkälaisen rajapinnan CO tarjoaa modaajille. Sinänsä kai modejakaan varten pelin ei tarvitse olla erityisen hyvässä hapessa - toki modit voivat sitten kärsiä samoista bugeista ja ongelmista kuin itse pelikin... Mitään kovin rikkinäisiin toimintoihin kytkeytyviä rajapintoja ei siis kannattane modaajille tarjota, koska siitä voisi tosiaan tullakin mainitsemasi sekasotku, mutta varmastikin tarjottavaa voi olla jo varhaisemmassakin vaiheessa.
Tästä täysin päinvastaista mieltä. Ykkösosan suurin ongelma oli, että vähän suurempi määrä modeja ja asetteja teki pelin niin raskaaksi, että se oli joskus pelikelvoton tehokkaallakin raudalla. Ja tämä ehjällä alustalla.

Pidän tätä hieman naiivina ajattelutapana. Juu, jos olisi ihan triviaaleja tai edes lähes triviaaleja korjauksia, niitä olisi varmaan tehtykin enemmän, mutta CO:n (henkilöstö)resursseilla näyttää kyllä sille, että kiirettä on pitänyt helpompien ja näkyvämpienkin korjausten parissa. Joka tapauksessa en mielestäni väittänytkään, että korjaukset olisi alusta loppuun asti helppo tehdä, vaan sitä, että korjaukset saattavat olla ainakin paikoin helppojakin, ja vaikeaa on varmistaa, että korjaukset oikeasti tekevät jotain järkevää. Viimeksi tänään tuli tilannepäivitys maan arvoon liittyvistä ongelmista, ja siitä todettiin mm. tällaista:


Lähde: Cities: Skylines II - CO Word of the Week #12 - Steam News

Itse tulkitsen tuota niin, että todennäköisesti ainakin korjauksen mielekkyyden varmistamiseen palaa aikaa (kaikki liittyy kaikkeen -tapaukset lienevät testauksen kannalta haastavia). Voi palaa itse korjaukseenkin, mutta kerrotun perusteella en uskalla siihen ottaa vahvemmin kantaa.
Mielestäni nimenomaan se on naiivia ajattelua, että että pelin kokonaan rikkovia bugeja ei ole 4 kuukaudessa korjattu, vaikka ne olisivat olleet helposti korjattavissa. Tämä ongelma näkyy nyt päivittäisessä pelaajamäärässä, sekä Youtube-katselussa. Iso osa on jättänyt pelin ostamatta, osa testannut vain GamePassissa. Lisäksi pelaajayhteisö on ilmaissut tyytymättömyytensä nyt viimeisen viikon aikana täysin erilaisella sävyllä kuin aiemmin.

Luin tuon WotW:n, ja näyttäisi että nyt ollaan ottamassa härkää sarvista, ainakin puheiden tasolla. Koko pitkä postaus keskittyy juuri niihin simulaatiossa esiintyviin ongelmiin, toki vain osa niistä mainiten. Aika näyttää lunastetaanko lupaukset. Kyllä Paradoxin foorumi nimenomaan pullistelee pettyneitä viestejä siitä, kuinka peli on edelleen rikki simulaation osalta. CO:lla on käytännössä kakka housussa, virtahepo on ollut olohuoneessa liian kauan.

edit. Luin vielä uudelleen tuon Word of The Weekin, ihan ympäripyöreää huttuahan tuokin lopulta on. Kyllä on sanottava, että viestintäpuolikin on aivan surkeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Tässä asiassa olet kyllä totaalisen väärässä. Ilman asetuksien rukkaamista peli ei pyörinyt sujuvasti oikeasti millään raudalla, ja asetuksia rukkaamallakin huippukoneilla huonosti. Ja niitä asetuksia ei rukattu "kolmea asetusta alemmas" vaan ensin kaikki mediumille, ja sen jälkeen vielä osa asetuksista off-asentoon ja osaa pienemmälle. No, kaikki jotka seurasivat tietää, onhan ne tännekin postattu. Ja vaikka peli pyöri joten kuten grafiikoiden puolesta, itse pelisimulaatiohan ei pahimmillaan yltänyt kuin johinkin 1 - 1,5 x nopeuteen, vaikka oli nopeudella 4x.
En kyllä millään pääse siihen johtopäätökseen, että peli olisi ollut pelikelvoton julkaisun aikaan. 4K-resoluutiolla peli tiettävästi pyöri pelikelvottomasti mutta muilla resoluutioilla kelvollisesti. Ei pyörinyt varmastikaan hyvin lähes millään raudalla mutta täysin pelikelpoisesti kyllä. Tässä ei kuitenkaan puhuta nopeatempoisesta toimintapelistä, jonka minimi on vakaa 30 ja suositus jossain paljon korkeammalla, vaan rauhallisesta suunnittelu-/rakentelupelistä, jossa tasainen 30 on jo ihan hyvä ja hieman alhaisempikin pelikelpoinen vähän mausta riippuen. Ainakaan minulla ei edes RTX 4060:llä ollut ongelmia, kun jätin suurimman osan high'lle ja tiputin niitä noin kolme-neljää reippaasti alemmaksi. Tiettävästi reippaasti huonommallakin raudalla peliä pystyi ihan hyvin pelaamaan, jos vain kesti katsoa huonompaa ja sieti hieman tahmaisempaa menoa. Suurin osa näkemästäni valituksesta on vaikuttanut liittynyt nimenomaan siihen, että pelin oletusasetukset olivat (ovat?) niiden toimivuuteen nähden surkeat.

Simulaatiolle on muistaakseni tehty tähän mennessä yksi julkaistu optimointi, joten olisin hieman yllättynyt, jos simulaationopeudessa olisi kovin mullistavaa eroa tapahtunut. Saatan toki olla väärässäkin, mutta muistaakseni yhtä optimointia on markkinoitu nimenomaan simulaationopeuteen liittyvänä. Suurilla kaupungeilla peli toki hyytyy edelleenkin.

Tähän en nyt pääse sisälle, mitä tässä yritetään sanoa. Kysymys oli siitä, pitäisikö korjata peliä, vai käyttää resurssit maksullisiin DLC-paketteihin.
Kunhan oli sekalaista pohdintaa lähtien tubettajien mielipiteistä DLC:hen, kun kerran niihin viittasit, sekä omia pohdintojani DLC:stä. Ei siis ollut erityistä punaista lankaa vaan hieman sekalaisempaa DLC-pohdintaa.

Tästä täysin päinvastaista mieltä. Ykkösosan suurin ongelma oli, että vähän suurempi määrä modeja ja asetteja teki pelin niin raskaaksi, että se oli joskus pelikelvoton tehokkaallakin raudalla. Ja tämä ehjällä alustalla.
Lähden kyllä siitä, että ken asentaa modeja, on lähtökohtaisesti itse vastuussa siitä, miten modit vaikuttavat peliin. Julkaisijan/kehittäjän on varmaan jossain vaiheessa käytännössä pakko ottaa vastuu siitä, jos modeja käytetään laajalti ja ihmiset luulevat pelin pyörivän todellisuutta huonommin modien vuoksi, mutta lähtökohtaisesti modit ovat täysin modaajien ja modeja käyttävien pelaajien vastuulla.

Mielestäni nimenomaan se on naiivia ajattelua, että että pelin kokonaan rikkovia bugeja ei ole 4 kuukaudessa korjattu, vaikka ne olisivat olleet helposti korjattavissa. Tämä ongelma näkyy nyt päivittäisessä pelaajamäärässä, sekä Youtube-katselussa. Iso osa on jättänyt pelin ostamatta, osa testannut vain GamePassissa. Lisäksi pelaajayhteisö on ilmaissut tyytymättömyytensä nyt viimeisen viikon aikana täysin erilaisella sävyllä kuin aiemmin.
Minusta tuossa on kyse siitä, että pelaajat eivät yksinkertaisesti ole tyytyväisiä siihen, mihin CO on kyennyt. CO on nähdäkseni tehnyt sen, minkä on huonon julkaisun aiheuttamassa hankalassa tilanteessa pystynyt tekemään, eikä se ymmärrettävästi ole riittänyt pelaajille. Korjattujen bugien joukossa näyttäisi olevan toki joitain vähemmänkin tärkeitä (ovatko irtokoirat oikeasti olleet nyt korjaamisen arvoinen ongelma...?), mutta yleisilme korjauslistoissa on mielestäni ainakin päällisin puolin sitä luokkaa kuin sen todennäköisesti kannattaisikin olla - en välttämättä osaisi itsekään tehdä parempia valintoja korjattavista bugeista. Edelleen: Kannattaako korjata kiusallisen näköinen bugi, jonka 50 % pelaajista huomaa, vai korjata hankalammin havaittava bugi, jonka 5 % pelaajista havaitsee neljän kuukauden kuluessa, jos resurssit riittävät vain toiseen? Entä jos ensin mainitun saa korjattua yhdessä julkaisussa, kun taas toinen pitää korjata useassa julkaisussa monelle kuukaudelle jaettuna ennen kuin siitä on riittävästi iloa, ja tämä samalla, kun pelikansa (edelleen mielestäni ymmärrettävästi) hiillostaa siitä, miten mitään ei saada tehtyä tarpeeksi? Oma yhteenvetoni siis on, että kaikki pelaajia, CO:ta ja Paradoxia myöten kärsivät huonosta julkaisusta mutta että CO on omien resurssiensa puitteissa pureutunut ongelmiin julkaisun jälkeen varsin kiitettävästi - vaan ei pelaajia tyydyttävästi (huonoista lähtökohdista on hankala päästä hyvälläkään toiminnalla nopeasti hyvään lopputulokseen). Voimavaroja vain tuntuu olevan vähänlaisesti pelikansan odotuksiin nähden, ja enempäänkin voisi kuvitella olevan varaa.

Luin vielä uudelleen tuon Word of The Weekin, ihan ympäripyöreää huttuahan tuokin lopulta on. Kyllä on sanottava, että viestintäpuolikin on aivan surkeaa.
Viime viikolla meni muistaakseni hieman syvemmällekin, mutta tällä viikolla tuli tosiaan paluu turhan pinnalliseen settiin. Kiva toki tietää, että maan arvoon ollaan pureutumassa parhaillaankin, mutta muuten kai tuossa ei mitään erityisen kiinnostavaa ollut. Viestintäpuolessa olisi kyllä selvästikin kehittämistä tilanteeseen nähden.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
En kyllä millään pääse siihen johtopäätökseen, että peli olisi ollut pelikelvoton julkaisun aikaan.
No sellaista minä en ole väittänytkään, joten ethän laita sanoja toisen suuhun. Kannattaa sekin muistaa, että erittäin isolle osalle pelaajista peli oli aidosti pelikelvoton. Vain hyvin harvoilla on sitä rautaa mitä sinulla ja minulla on, ja näillä peli ei käynnistynyt tai pyöri 5-10 fps. Rautasuosituksiin nähden julkaisu oli täysi, lähes ennen näkemätön katastrofi.

Simulaatiolle on muistaakseni tehty tähän mennessä yksi julkaistu optimointi, joten olisin hieman yllättynyt, jos simulaationopeudessa olisi kovin mullistavaa eroa tapahtunut.
Siis simulaationopeudessahan on nimenomaan tapahtunut mullistava kehitys. Voi rakentaa 4x nopeudella jo kohtuullisen isoa kaupunkia. Hämmästyttävä kommentti sinulta.

Lähden kyllä siitä, että ken asentaa modeja, on lähtökohtaisesti itse vastuussa siitä, miten modit vaikuttavat peliin. Julkaisijan/kehittäjän on varmaan jossain vaiheessa käytännössä pakko ottaa vastuu siitä, jos modeja käytetään laajalti ja ihmiset luulevat pelin pyörivän todellisuutta huonommin modien vuoksi, mutta lähtökohtaisesti modit ovat täysin modaajien ja modeja käyttävien pelaajien vastuulla.
Näin tietysti. Mutta oli puhetta nimenomaan siitä, että ei ole mitään järkeä modituessa, jos peli on täysin rikki. Ja tämä peli on tehty nimenomaan modattavaksi.

Minusta tuossa on kyse siitä, että pelaajat eivät yksinkertaisesti ole tyytyväisiä siihen, mihin CO on kyennyt.
Tietysti siinä on kyse siitä. CO myi pelin ennennäkemättömän syvällä simulaatiolla ja että he nimenomaan osaavat simulaation:
“Raise a city from the ground up and transform it into a thriving metropolis with the most realistic city builder ever. Push your creativity and problem-solving to build on a scale you've never experienced. With deep simulation and a living economy, this is world-building without limits.”
"The simulation itself, that’s something we know how to make. That is the core of our skills. We make simulation games."

Peli julkaistiin erittäin huonolla suorituskyvyllä, simulaatio täysin rikki, grafiikka- ym. bugeja aivan uskomaton määrä. Ongelma on pohjimmiltaan siinä, että on aivan sama mitä pelaaja tekee, niin ei tapahdu mitään oikeasti. Joku varoitusmerkki saattaa vilkkua, mutta liikenne toimii, rahaa tulee kaatamalla, ym. Peli ei reagoi pelaajan tekemisiin, simulaatiota ei ole. Ja nyt CEO lupaa myöhemmin kertoa, miten tuota pitää pelata ja että selkeytetään mittareita. Eihän se sillä tule kuntoon, kun mittarit näyttää mitä näyttää mutta niitä ei tarvitse katsoa.

Meillä on ongelmista kovin erilaiset näkemykset, ja valitettavasti näen tässä sinun tavassa kirjoittaa aika selkeän kaavan, mietin jo että Tampereeltako näihin vastaillaan.

Kappas, optimointi tekemättä, simulaatio tekemättä. Mitähän muuta vielä paljastuu. Myytiin puhdas alpha versio täyteen hintaan PC-pelaajille.
Peli selvästikin ansaitsee kritiikkiä, mutta simulaatio on tiettävästi tehty mutta rikkoutunut jossain vaiheessa, ja jos luotettavaa tietoa olisi mahdollista saada, olisin kyllä valmis vaikka lyömään vetoa, että optimoinninkin eteen on tehty ennen pelin julkaisua kovasti töitä. Toisin sanottuna optimointi ei tuottanut halutussa ajassa haluttuja tuloksia, ja simulaatioon on ilmaantunut jossain vaiheessa bugi. Ihmettelen suuresti, miksi pitää todennäköisesti ihan suoranaisesti valehdella pelin huonouksista, kun rehdilläkin puheella riittäisi runsaasti kritisoitavaa.

Tosin ilmeisesti viime aikoina ovat tykänneet mennä sen toisen klassisen tekosyyn eli yhyy yhyy miksi te pelaajat olette niin toksisia taakse.
Kyllähän tuo on ihan validia kritiikkiä puolestaan Colossal Orderilta. Omaan silmääni on näyttänyt sille, että porukka suorastaan kilpailee siitä, kuka keksii lapsellisimman tavan ilmaista asiansa. Asiallistakin kritiikkiä on (ja ihan ansaitusti), mutta kyllä usko ihmisiin on ollut viime aikoina tämänkin osalta koetuksella.

Eli jo 10/2023 @shaminy tiivisti asian, kuten se on.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
No sellaista minä en ole väittänytkään, joten ethän laita sanoja toisen suuhun.
Kappas. Keskustelun pitkittyessä minulta on näemmä mennyt sekaisin, mitä kukakin on sanonut ja missä vaiheessa, ja et tosiaan väittänytkään, että peli olisi ollut julkaisun aikaan pelikelvoton. Pahoittelen virhettäni.

Kannattaa sekin muistaa, että erittäin isolle osalle pelaajista peli oli aidosti pelikelvoton. Vain hyvin harvoilla on sitä rautaa mitä sinulla ja minulla on, ja näillä peli ei käynnistynyt tai pyöri 5-10 fps. Rautasuosituksiin nähden julkaisu oli täysi, lähes ennen näkemätön katastrofi.
Isolle osalle kyllä ja isolle osalle ei. Käsittääkseni tosiaan peli pyöri heikommallakin raudalla (jos ei tosiaan esim. kaatuillut), mutta ei siitä enempää, kun emme taidakaan olla tästä selkeästi eri linjoilla. Ei tosiaan ollut onnistunut julkaisu.

Siis simulaationopeudessahan on nimenomaan tapahtunut mullistava kehitys. Voi rakentaa 4x nopeudella jo kohtuullisen isoa kaupunkia. Hämmästyttävä kommentti sinulta.
En kyllä osaa sanoa, missä vaiheessa kehitys olisi tapahtunut. Itse pääsin jossain viime vuoden puolella muistaakseni 160k asukkaaseen, mihin mennessä simulaation kanssa ei ollut vielä ehtinyt tulla vastaan ongelmia, ja siinä vaiheessa kartta alko käydä ahtaaksi maaston vuoksi, joten siirryin rakentamaan seuraavaa kaupunkia. Omakohtaista kokemusta simulaation hitaudesta ei siis (vielä) ole, ja päivitystenkin tiedoissa on oman muistini mukaan näkynyt tosiaan vain yksi optimointi simulaation nopeuteen. Tosin enpä voi toki kiistäkään sitä, etteikö simulaatio olisi voinut nopeutua reippaastikin esim. ohi silmien menneen optimoinnin tai simulointia nopeuttaneen muun muutoksen yhteydessä. Itse en vain sitä ole ehtinyt todentaa vielä.

Näin tietysti. Mutta oli puhetta nimenomaan siitä, että ei ole mitään järkeä modituessa, jos peli on täysin rikki. Ja tämä peli on tehty nimenomaan modattavaksi.
Noh, tästä olemme selvästikin hieman eri linjoilla, vaikka tilannekuva lieneekin riittävän samanlainen. Modien osalta keskustelua ei siis liene hedelmällistä jatkaa.

Tietysti siinä on kyse siitä. CO myi pelin ennennäkemättömän syvällä simulaatiolla ja että he nimenomaan osaavat simulaation:

--

Peli julkaistiin erittäin huonolla suorituskyvyllä, simulaatio täysin rikki, grafiikka- ym. bugeja aivan uskomaton määrä. Ongelma on pohjimmiltaan siinä, että on aivan sama mitä pelaaja tekee, niin ei tapahdu mitään oikeasti. Joku varoitusmerkki saattaa vilkkua, mutta liikenne toimii, rahaa tulee kaatamalla, ym. Peli ei reagoi pelaajan tekemisiin, simulaatiota ei ole. Ja nyt CEO lupaa myöhemmin kertoa, miten tuota pitää pelata ja että selkeytetään mittareita. Eihän se sillä tule kuntoon, kun mittarit näyttää mitä näyttää mutta niitä ei tarvitse katsoa.
Tässä on varmaankin jotain yhteistä tarttumapintaa eli sitä, että asioilla on aika rajallisesti merkitystä tällä hetkellä. Itse näen asian niin, että simulaatio todennäköisesti tekee paljonkin asioita pellin alla ja todennäköisesti ihan toimivastikin (en tosin ole koodia kurkannut) mutta että pelimekaniikat ovat sellaiset, että hyvin vähän siitä näkyy pelaajalle asti minkäänlaisina selkeinä vaikutuksina. Esimerkiksi teollisuusalueet toimivat, vaikka tuotantoketjut olisivat mitä, ja viime kädessä vaikutus näkyy tuloissa ja menoissa, missä ongelmana on juurikin tuo, että rahaa tulee ihan liikaa. Nähdäkseni tämä ei vaadi bugeja vaan vain sitä, että pelaajalle asti ei ole suunniteltu vaikutusten välittyvän selkeämmin. Itse näkisin, että esim. tällaiseen paremmista mittareista on varmasti apua, mutta voi olla, että jotain muutakin olisi hyvä keksiä. Toki viime kädessä kaupunginrakentelupelissä hyvin suuri osa pelaamisesta lienee jonkinlaista "mittareihin" (oli kyse sitten verotuloista tai liikenneruuhkista) reagoimista tai niiden käyttäytymisen ennakointi. Joka tapauksessa puutteelliset mittarit vaikeuttavat simulaation vaikutusten arviointia vielä lisää, ja bugit ovat ihan oma lukunsa - mutta oma arvaukseni on tosiaan paremman tiedon puutteessa, että bugit ovat pikemminkin vain yksi lisäongelma simulaatioon. Toivoisin siis itsekin kehitystä tälle puolelle, mutta tällä hetkellä ei minun silmääni vaikuta sille, että bugit olisivat välttämättä pääasiallinenkaan ongelma vaan että muutakin tekemistä olisi. Mitä enemmän asiaa mietin, sitä tärkeämpinä taidan itsekin pitää mittarien kehittämistä (lähinnä mainitsemani genren luonteen vuoksi) bugien korjaamisen lomassa (unohtamatta muita ongelmia, esim. rahan merkityksettömyyttä).

Meillä on ongelmista kovin erilaiset näkemykset, ja valitettavasti näen tässä sinun tavassa kirjoittaa aika selkeän kaavan, mietin jo että Tampereeltako näihin vastaillaan.
Ei kai tässä sen kummemmasta ole kyse kuin että olen pääasiassa varsin hillitty ihminen, joka pitää kärkeviä äänenpainoja turhauttavina. Esimerkiksi politiikasta en jaksa yleensä vääntää samasta ongelmasta huolimatta, koska se on loputon suo, mutta yksittäisen pelin kohdalla intoa riittää enemmän. Peli ansaitsee kyllä minunkin mielestäni kovaa kritiikkiä, mutta siihenkin nähden pelin niskaan kaadetaan kuraa varmaan kymmenkertainen määrä. Oma lukunsa ovat kehittäjät, joiden niskaan tulee myös kuraa, jota he tuskin ansaitsevat (tuskin on kukaan töppäillyt tahallaan jne.). Täällä toki homma on pysynyt sivistyneempänä, mutta koen tarpeelliseksi esittää myös toisensuuntaisia näkemyksiä edes jonkin verran tilannetta tasapainottamaan. Vähän omista mieltymyksistä riippuenhan peli pystyy nimittäin olemaan tälläkin hetkellä oikein mainiota viihdettä, vaikkei se sitä selvästikään kaikille tällä hetkellä ole.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Ei kai tässä sen kummemmasta ole kyse kuin että olen pääasiassa varsin hillitty ihminen, joka pitää kärkeviä äänenpainoja turhauttavina. Esimerkiksi politiikasta en jaksa yleensä vääntää samasta ongelmasta huolimatta, koska se on loputon suo, mutta yksittäisen pelin kohdalla intoa riittää enemmän. Peli ansaitsee kyllä minunkin mielestäni kovaa kritiikkiä, mutta siihenkin nähden pelin niskaan kaadetaan kuraa varmaan kymmenkertainen määrä. Oma lukunsa ovat kehittäjät, joiden niskaan tulee myös kuraa, jota he tuskin ansaitsevat (tuskin on kukaan töppäillyt tahallaan jne.).
Sinähän syytit yhtä perusteltua ja hillittyä kritiikkiä esittänyttä kirjoittajaa valehtelijaksi, lisäksi tapanasi on laitella sanoja toisten suuhun. Mielestäni tuollainen ei ole millään tavalla asiallista. Peruskäsitteet esim. tästä pelistä tästä sinulla mahdollisesti osin puuttuu, mutta se ei estä sinua kirjoittamasta puutaheinää. Kun tämä tulee esille, alkaa klassinen maalitolppien siirtely.

Itse en ole kehittäjien päälle nähnyt kuraa heitettävän, vain perusteltua kritiikkiä. Colossal Orderhan on pelin kehittäjä, joten pelin kritisointihan väkisin siihen suuntaan esitettyä kritiikkiä, mikäli ei erikseen kritisoida esim. julkaisijan toimintaa. On hyvin erikoinen ajattelutapa, että jotain tuotetta tai yritystä pitäisi erikseen suojella kritiikiltä. Jos joku tuote on huono, siitä voi länsimaisissa demokratioissa esittää vapaasti niin rehellistä kritiikkiä kuin haluaa, kuhan vaan pysyy totuudessa, eikä lähde henkilöimään asioita.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 701
Paradoxin striimissä sanoivat tänään että "land value" ongelma on tiedossa ja korjaus on tulossa. Pääprioriteetti tällä hetkellä on modit.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 358
Tottakai se prioriteetti on modit että saadaan ilmaiseksi ne jämät mitä vielä communitystä on jäljellä fiksaamaan peli heidän puolestaan.

Jos peli on särki ilman modeja, pelintekijöille ei pidä antaa rahaa. Modit ovat OK pelin laajentamiseen ja pieninen quality-of-life -juttujen lisäilyyn, mutta perusasoiden pitää toimia ensin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Sinähän syytit yhtä perusteltua ja hillittyä kritiikkiä esittänyttä kirjoittajaa valehtelijaksi, lisäksi tapanasi on laitella sanoja toisten suuhun. Mielestäni tuollainen ei ole millään tavalla asiallista.
Nähdäkseni myönsin virheeni ja pyysin anteeksi, kun kävi ilmi, että olin tehnyt virheen. Tosin sinä sen sijaan olet nähdäkseni esittänyt myös suoranaisesti valheellisia täysin rikki -väitteitä, vaikken niihin olekaan pureutunut tältä kantilta keskustelussamme. On varmaan vähän makuasia, pitääkö hillitysti esitettyä valhetta hillittynä kritiikkinä. Myönnän toki, että pääosin pidän itsekin kritiikkiäsi ihan aiheellisena ja hillittynä, mutta joiltain osin en siis voi pitää kriitiikkiäsi todellisuuteen perustuvana. Joka tapauksessa tämä nyt lienee räikein kohta:
Näin tietysti. Mutta oli puhetta nimenomaan siitä, että ei ole mitään järkeä modituessa, jos peli on täysin rikki. Ja tämä peli on tehty nimenomaan modattavaksi.
Peli on täysin rikki? Millä mittarilla/tulkinnalla? Pelissä on kyllä paljon rikkinäisiä tai bugisesti toimivia asioita, mutta isossa kuvassa peli nimenomaan toimii ja vieläpä päivitys päivitykseltä paremmin. Liikennesimulaatio on varmaan helpoin esimerkki: liikenne rullailee pääosin varsin toimivan ja järkevänkin oloisesti, mutta joissain kohdissa on selvästikin ongelmia. Isossa kuvassa liikenne kuitenkin suurimman osan ajasta toimii mainiosti. Samoin esim. mainittu maan arvo ei nähtävästi ole täysin rikki, sillä perustavanlaatuinen ongelma on joko huomattu tai noussut vahvemmin esille vasta kuukausia pelin julkaisun jälkeen. Miten täysin rikkinäisen asian voi huomata vasta kuukausien kuluttua? Ja miten peli voi olla täysin rikki, jos siitä löytyy runsaasti vähintäänkin tyydyttävästi toimivia osa-alueita? Isossakin kuvassa peli pääpiirteittäin toimii ainakin monen pelityylillä, joten täysin rikki sen ei mielestäni voi kokonaisuudenkaan kannalta tulkita olevan. Jos olen tulkinnut sanomaasi väärin, kuulisin mieluusti, millä tavalla asia olisi pitänyt tulkita. En näin jälkikäteenkään tätä kohtaa keskustelusta taaksepäin lukemalla löydä tälle kuin yhden järkevän tulkintatavan eli sen, että tarkoitat pelin olevan kirjaimellisesti täysin rikki.

Peruskäsitteet esim. tästä pelistä tästä sinulla mahdollisesti osin puuttuu, mutta se ei estä sinua kirjoittamasta puutaheinää. Kun tämä tulee esille, alkaa klassinen maalitolppien siirtely.
Otan mieluusti virheistäni opiksi, joten kuulisin mielelläni, miltä osin olen näin pahasti ulapalla tai missä olen siirrellyt maalitolppia. En edelleenkään muista kirjoittaneeni mitään, minkä takana en voisi edelleenkin seistä, pl. se (muistaakseni) ainoa kohta, josta pyysin anteeksi. Ihan yhtä valmis olen kuitenkin pyytämään muustakin anteeksi, jos havaitsen toiminnassani vastaavanlaisia virheitä.

Itse en ole kehittäjien päälle nähnyt kuraa heitettävän, vain perusteltua kritiikkiä. Colossal Orderhan on pelin kehittäjä, joten pelin kritisointihan väkisin siihen suuntaan esitettyä kritiikkiä, mikäli ei erikseen kritisoida esim. julkaisijan toimintaa. On hyvin erikoinen ajattelutapa, että jotain tuotetta tai yritystä pitäisi erikseen suojella kritiikiltä. Jos joku tuote on huono, siitä voi länsimaisissa demokratioissa esittää vapaasti niin rehellistä kritiikkiä kuin haluaa, kuhan vaan pysyy totuudessa, eikä lähde henkilöimään asioita.
Minä taas olen nähnyt, mutta näin jälkikäteen tutkailtuna näyttää sille, että moderointi on jossain vaiheessa pyyhkäissyt ainakin Steamin keskusteluosioiden läpi ja hävittänyt pahimmat törkyviestit. Esimerkiksi CO:n pitkistä lomista tuli muistaakseni paljon kritiikkiä, mutta löysin sitä enää vähänlaisesti (lomakriitiikki nyt siis esimerkkinä todennäköisestä moderoinnista eikä pahimmasta päästä olevasta kommentoinnista). Itse olen lukenut uusimmat tilannepäivitykset pelistä aika pian niiden julkaisun jälkeen, eikä keskusteluissa ole näkynyt moderointia tai CO:n kannanottoja. Nyt jälkikäteen kuitenkin löytyy ihan virallisia vastauksia viesteihin, joten pitäisin todennäköisenä, että keskustelut on jossain vaiheessa käyty moderoimassa. Jos olet seurannut Steamin keskusteluja, niin oletkohan tullut itse mahdollisesti katsoneeksi tilannetta siinä vaiheessa, kun keskustelut on jo ehditty moderoida? Nyt tosiaan löysin itsekin pääosin asiallista ja perusteltua, joskin ajoittain hieman tarpeettomankin epäkohteliasta, kritiikkiä.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Julkaisija Paradox Interactiven foorumilla on uusi vaihde silmässä. Ketjuja, johon on linkitetty peliä kritisoivia Youtube-videoita, lukotetaan ja jokunen kirjoittaja bannattukin. Esimerkkinä mm. Biffan asiallista Youtube-analysointia koskeva ketju.
Videolla on lähes 400 k näyttökertaa. Biffalla on lähet 700k tilaajaa ja yhteensä yli 220 milj. näyttökertaa Youtubssa, yksi isoimmista tubettajista Cities: Skylines -pelien osalta.

Simulointinopeudesta vielä: eilen pelasin 230 k asukkaan kaupunkia, ja simulointinopeus oli enimmäkseen 1,1-1,5 välillä. Ihan ei vielä lähde lentoon ja päästä sinne normaaliin 4x:ään, vaikka koneessa huipputehokas 5900X.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
489
En koskaan ole ymmärtänyt mitä nuo firmat voittaa tuolla palautteiden poistolla. Se on muutenkin halpamaista, kymmenien ja satojen miljoonien bisnestä pyöritetään, pelaajan rahat kelpaa mutta nahka ei kestä palautetta? Asiattomat viestit poistukoot mutta ei nettiä voi voittaa ja kuluttaja on lopulta kuningas. Pysyn edelleen ykkösessä, siinä ainakin kaupungit on kivan näköisiä jo homma toimii kuin rasvattu. Vaikka ei sekään täydellinen ole.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 701
Oisko noissa paradoxin lukottamissa ketjuissa ollu sit toksisuutta sen verran että helpompi lukottaa koko ketju kuin siistiä niitä.
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
352
Olipa kiva ku tasottelin vuoren rinnettä vähä niin sieltä alko tulemaan vettä ja tulvi "koko" kaupunki... ilmeisesti sielä on joku pohjavesi vai olikohan bugi, ei ollut vesistöjä lähellä..
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Olipa kiva ku tasottelin vuoren rinnettä vähä niin sieltä alko tulemaan vettä ja tulvi "koko" kaupunki... ilmeisesti sielä on joku pohjavesi vai olikohan bugi, ei ollut vesistöjä lähellä..
Eikun se on simuloitu pohjaveden perkolaatio kaupungin painon vaikutuksesta.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Oisko noissa paradoxin lukottamissa ketjuissa ollu sit toksisuutta sen verran että helpompi lukottaa koko ketju kuin siistiä niitä.
Ei ollut. Ongelma näyttää olevan, että Youtubessa käsiteltävää kritiikkiä ei siedetä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 701
Mielenkiintoinen havainto Cities Skylines 1 nyt alennuksessa ja noussut steamin myydyimpien pelien listalla sijalle 50. Samaan aikaan tämä Cities Skylines 2 myydyimpien pelien listalla sijalla 135. Steamdb:stä näkyy noi chartit ja sijoitukset jos kiinnostelee.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Mielenkiintoinen havainto Cities Skylines 1 nyt alennuksessa ja noussut steamin myydyimpien pelien listalla sijalle 50. Samaan aikaan tämä Cities Skylines 2 myydyimpien pelien listalla sijalla 135. Steamdb:stä näkyy noi chartit ja sijoitukset jos kiinnostelee.
Sinällään ihan linjassa, kun päivittäinen pelaajamääräkin on ykkösessä suurempi. Kakkososan pelaajamäärä on romahtanut 4 kuukaudessa, kun ykkösosassa pysynyt aikalailla samana, tai oikeastaan vähän nousujohteisena lähes 9 vuotta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 468
Eräs Youtubettaja kiteyttä mielestä pelin ongelman hyvin niin, että se ei toimi simulaatiopelinä koska simulaatiossa on pahoja bugeja eikä pelaajan tekemisillä tunnu olevan hirveästi vaikutusta siihen mitä tapahtuu, mutta se ei toimi myöskään nykyisellään city paintterina, koska virallista moditukea ei vielä ole ja itse pelissä on niin vähän erilaisia assetteja, että kaikki kaupungit alkavat näyttämään aikalailla samalle hyvin nopeasti.

Lisäksi mitä olen nyt erilaisia videoita pelistä katsellut, niin Colossal Orderin antamiin vastauksiin pelin ongelmallisesta julkaisusta ja korjaamisesta ei olla myöskään mitenkään tyytyväisiä, kun ilmeisesti esim. seuraavat päivitykset on luvattu tapahtuvan vasta DLC julkaisun yhteydessä mikäli olen asian oikein käsittänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Lisäksi mitä olen nyt erilaisia videoita pelistä katsellut, niin Colossal Orderin antamiin vastauksiin pelin ongelmallisesta julkaisusta ja korjaamisesta ei olla myöskään mitenkään tyytyväisiä, kun ilmeisesti esim. seuraavat päivitykset on luvattu tapahtuvan vasta DLC julkaisun yhteydessä mikäli olen asian oikein käsittänyt.
Jos nyt muistlen alkuperäisen CS:n julkaisua, niin aika torsohan sekin oli heti alussa. Assetteja olis myös vähän ja mekaniikat rajalliset.

Simulaation rikkonaisuus on kyllä surkeaa ja poistaa ”pelin” olemassaolon. Itse odottelen edelleen rahojeni kanssa, myös julkaisu lempiplatalleni MacOS:lle jätettiin tekemättä, joten rankaisen colossalia siitäkin.
 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
352
Hyvä tuo on ollu. Tekeminen tai kiinnostus kyllä loppuu kun saa sen reilu 100k asukasta. Kohta joka karttaan sen tehny. Toivottavasti tulee uusia karttoja.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Jos nyt muistlen alkuperäisen CS:n julkaisua, niin aika torsohan sekin oli heti alussa. Assetteja olis myös vähän ja mekaniikat rajalliset.
Oli ilman muuta rajallinen assettien osalta, varsinkin kun miettii mitä se oli myöhemmin. Kaupunkirakenne oli aika geneeristä, identtisiä rakennuksia generoitui paljon lähekkäin jne. Peli oli kuitenkin mekaaniikoiltaan toimiva alusta asti, ilman mitään suurempia ongelmia ja siinä oli ihan vanillanakin pelattavaa pitkäksi aikaa. Rahaa piti säästää, ottaa jopa lainoja, ja uudet toiminnot/assetit avautuivat niin, että peliä piti ensin tovi pelata, ja saada kaupunki kasvamaan. Kaupunki ei kasvanut, jos palvelut eivät olleet kunnossa. Modituki oli mukana jo julkaisussa.

Mekaaniikat eivät suuremmin muuttuneet pelin historiassa. Toki tuli DLC:ssä talvi, yöelämä, ja teollisuuden erikoistumiset, mutta perusmekaniikat olivat samat. Suurin/paras yksittäinen lisä oli minusta Mass Transit, jossa tuli mm. uusia joukkoliikennevälineitä.

Mutta kyllä peli oli toimiva ja laaja paketti vaikka värit olivat haaleat ja mittakaava pieni (verrokkeihin nähden mittakaava oli suuri). Modituki/assetit olivat se merkittävin juttu, johon koko C:S1:n hienous lopulta rakentui, tästä pitää hatunnosto antaa CO:lle.

Mutta toki ykkönen oli julkaisussa "torso" siihen nähden, miksi se lopulta enimmäkseen modituen myötä kehittyi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 358
> As a Senior Gameplay Programmer at Colossal Order, your primary role is to develop advanced simulation systems.

Tämmöistä tarvitaan kun nykyisessä pelissä nämä ovat vähän Vaiheessa. Olis ehkä kannattanut palkata jo aiemmin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 126
Siis eikö tätä ole vieläkään korjattu? Kerran kokeilin ja pätki niin hemmetisti, ettei tuota pystynyt pelaamaan ollenkaan. Vähän kuin joku aplha versio olisi ollut pelistä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
> As a Senior Gameplay Programmer at Colossal Order, your primary role is to develop advanced simulation systems.

Tämmöistä tarvitaan kun nykyisessä pelissä nämä ovat vähän Vaiheessa. Olis ehkä kannattanut palkata jo aiemmin.
Näin on. Tämä uusin julkaisu osoittaa, että tiimillä ei ole osaamista toteuttaa sitä, mitä ovat lähteneet tavoittelemaan. Hyvän ja pelillisesti mielenkiintoisen simulaation toteuttaminen on erittäin vaikeaa. Lisäksi se pitäisi saada pyörimään tehokkaasti, ja agenttiipohjaisessa ratkaisussa myös reitinhaun pitäisi toimia.

Simcityt mallintivat ilmiöitä abstraktimmalla tasolla, jolla operointi oli huomattavasti yksinkertaisempaa.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Näin on. Tämä uusin julkaisu osoittaa, että tiimillä ei ole osaamista toteuttaa sitä, mitä ovat lähteneet tavoittelemaan. Hyvän ja pelillisesti mielenkiintoisen simulaation toteuttaminen on erittäin vaikeaa. Lisäksi se pitäisi saada pyörimään tehokkaasti, ja agenttiipohjaisessa ratkaisussa myös reitinhaun pitäisi toimia.

Simcityt mallintivat ilmiöitä abstraktimmalla tasolla, jolla operointi oli huomattavasti yksinkertaisempaa.
On kyllä aika kova juttu, että peliä on kehitetty 6-7 vuotta, ja oli lopulta myöhässä n. 3 vuotta. Toivottavasti saavat kursittua kasaan, onhan tuo nyt surkea ja haastava juttu CO:lle. Mitä lie kaikkea siellä on tapahtunut? Ainakin kolmas osapuoli mainitaan, onko alihankinta pettänyt? Onko avainpelaajia lähtenyt rosterista? Koko projekti tuntunut CEO:lle lähes kirotulle.

Kehityksestä kertovassa videossa CO:n väki kertoo minusta aika ristiriitaisesti juurikin tuohon simulaatioon liittyvän osuuden. CEO sanoo että ei ollut ongelmia, koska heille simulaatio-osaajina se oli kakkupala. Devaaja taas kertoo, että simulaatio on niin laaja, että se oli kuin jättimäinen hämähäkinseitti, jossa jotain osaa muuttaessa koko homma oli sekaisin 5 eri kohdasta.

 

Vee

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
352
Siis eikö tätä ole vieläkään korjattu? Kerran kokeilin ja pätki niin hemmetisti, ettei tuota pystynyt pelaamaan ollenkaan. Vähän kuin joku aplha versio olisi ollut pelistä.
Kyllä viimeisin päivitys paransi tuota pätkimistä aika paljonkin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 631
Viestejä
4 206 998
Jäsenet
70 926
Uusin jäsen
enigtastic

Hinta.fi

Ylös Bottom