Nyt alkaa kärsivällisyys loppua suosituimmilta ja uskollisimmiltakin sisällöntuottajilta, ja se on paha juttu. Tubettaja City Planner Plays tilittää, kuinka hän sain pelinsä niin solmuun, että piti asentaa koko peli uudelleen. Suurin ongelma on maan arvon muodostumisen ongelmallinen mekaniikka, joka estää järkevän rakentamisen. Sai jollain modilla toimimaan kyllä, mutta pelihän on perustavalla tavalla rikki, eikä pelkästään tämän osalta. Lisäksi CPP joutuu rajoittamaan omaa sisällöntuotantoaan, koska peli ei vaan toimi pelinä. Toki mainitaan myös assettien, työkalujen ja modien puute. Keskeyttää ainakin yhden sarjan toistaiseksi kokonaan.
Colossal Order ilmoitti, että jatkossa ei tule enää erillisiä bugipäivityksiä, vaan niitä korjaillaan maksullisten lisäosien julkaisujen aikaan. Aika surkea päätös.
Videossa sivutaan myös sitä, kuinka pelaamäärät ovat kovassa laskussa Steamin tilastoissa. Daily peak tippunut marraskuun 53 000:sta nykyiseen 13 000:een.
Itse näen, että kun modituki julkaistaan, mutta perustavanlaatuiset bugit ovat korjaamatta, voi tuloksena olla sellainen painajainen, että pelaaja joutuu säätämään peliä koko ajan pitääkseen sen edes pelattavana. Colossal Orderin viesti ei anna oikein ruusuista kuvaa pelin tulevaisuudelle, ainakaan muuna kuin hiekkalaatikkona. Siihen kun riittää työkalut, assetit ja grafiikka, vaikka sitten modien kautta.
Itse olen miettinyt tuota köykäistä assetvalikoimaa katsoessani, että miksi CO ei ole tehnyt peliin enemmän modulaarisia/parametrisiä assetteja. Ei luulisi olevan kovin vaikeaa luoda esim. kerrostaloja, joissa olisi pohjakerrokset, ylimmät kerrokset, sekä välissä sitten varioituva määrä vakiokerroksia. Samaa varianssia voisi tehdä muutamaan muuhun asiaan (värit, parvekkeet, ikkunat), jolloin asuinalueista saisi aivan eri tavalla monipuolisempia ja orgaanisemman oloisia. Esim kerrosmäärää voisi säädellä maan arvon mukaan. Nyt siellä alueilla tököttää kymmeniä identtisiä taloja vierekkäin, näyttää todella ankealta.