Cities: Skylines II (2023) (PC, PS ja Xbox)

En tiedä mikä patch teki näin vai onko tietokoneelle tapahtunut jotain mutta jo 4k asukkaan kylässä alkaa simulaatio nopeus heittelemään, ei millään tahdo edes 3x toimia. Jos laittaa 3x päälle niin se nytkähtää millisekunneiks ja sen jälkeen taas on kuin olisi 1x nopeus päällä. Aikasemmin sain yhden kaupungin 120k asukkaaseen jolloin vasta huomas tuon hidastumisen, ihan pari viikkoa sitten. Onko toi prossu vaan liian vanha tähän peliin?

CPU käyttöaste 100%, näyttiksen ~85%.
RTX 2060
i5 9600k
16gb RAM

Mitenhän tätä lähtis selvittämään?
 
Viimeisimmän päivityksen jälkeen on kyllä tullut paljon uutta assetteja myöten ja bugeja korjattu. Alkaa olla jo oikein pelattavassa kunnossa. Itse aloittelin uuden kaupungin rakentamista Chicagon pohjan päälle. Tosin liikenteen ryhmittymisestä ja julkisen liikenteen vaikutuksista en ole lukenut mitään uutta. Onkohan niitä paranneltu yhtään?
 
Viimeisimmän päivityksen jälkeen on kyllä tullut paljon uutta assetteja myöten ja bugeja korjattu. Alkaa olla jo oikein pelattavassa kunnossa. Itse aloittelin uuden kaupungin rakentamista Chicagon pohjan päälle. Tosin liikenteen ryhmittymisestä ja julkisen liikenteen vaikutuksista en ole lukenut mitään uutta. Onkohan niitä paranneltu yhtään?

Liikenteen ryhmittymisestä: Viereisiltä kaistoilta kiilataan poistuvien kaistalle eteen jolloin kaistat tukkeutuu. Julkisen liikenteen vaikutukset tuntuu paremmin toimivan, joskin en ole kyllä törmännyt pahoihin ongelmiin aiemminkaan. Outside workers connectioneilla toisiin kaupunkeihin on saanut myös työntekijäpulaa ratkottua hyvin.

Viimeisimmät kaksi pientä päivitystä tosiaan korjaili bugeja ja toi uusia assetteja. Etenkin nuo pienet julkisten palveluiden rakennukset oli tervetulleita kun Economy 2.0 muutti niin paljon tuota palvelukustannusmallia. Pienemmät rakennukset varsinkin alkuvaiheessa peliä auttaa säästämään palveluista kasvuun asti, ja myös myöhemminkin noita on mukavempaa ripotella eri kokoisille alueille sopivia palveluita.

Miten olette ratkoneet liikenteen järjestämisen tavarasatamaterminaaliin? Sinne on niin vähän poistumis- ja sisääntuloväyliä. Kuormien purkaminen vie sen verran aikaa, että rekkarallit tahtovat ruuhkauttaa herkästi koko terminaalin ja usean tieosuuden verran liikennettä.
 
450 tuhannen asukkaan kaupunki ja vieläkin pyörii suurinpiirtein ok. Julkinen liikenne myös pelaa ihan jees.

Edit: jaha, nyt 465tuhannen kohdalla alkoi pätkimään. Liikenne kulkee tuolleen nykäyksinä.

Edit2: Tuohon 470 tuhannen kohdalla nyt tosiaan sakkas. Ei liikenne enää toimi, ilmeisesti ei mikään muukaan enää ja koko peli hidastuu.
 
Viimeksi muokattu:
450 tuhannen asukkaan kaupunki ja vieläkin pyörii suurinpiirtein ok. Julkinen liikenne myös pelaa ihan jees.

Edit: jaha, nyt 465tuhannen kohdalla alkoi pätkimään. Liikenne kulkee tuolleen nykäyksinä.

Edit2: Tuohon 470 tuhannen kohdalla nyt tosiaan sakkas. Ei liikenne enää toimi, ilmeisesti ei mikään muukaan enää ja koko peli hidastuu.
Mielenkiinnosta kyselen että minkälaiset osat koneessa?
 
Itsellä on 300k asukkaan kohdalla edelleen 3.5 x simulaation nopeus, kun aiemmin tuossa kohdassa laski alle yhteen. Toivottavasti ei heti kyykkää, koska aika paljon on kaupungissa vielä rakennettavaa. Prossuna kellotettu i5-13600KF.

Muuten toimii hyvin. Kodittomia tosin edelleen vähän siellä täällä. Lisäksi en meinaa pystyä vastaamaan koulutuksen tarpeisiin. Joka korttelissa pitäisi olla koulu ja lukio. Myös korkeakouluja tarvitsee useita. Vanhemmassa 300k asukkaan kaupungissa riitti 4 yliopistoa, mutta nyt niitä tuntuu tarvitsevan yli tuplasti.
 
Itse kokeilin 250k kaupunkia vanhasta savesta, ja simulaatio oli ihan juntturassa. En saanut dev-valikkoa auki, pitää testata huomenna uudelleen. Graffat pudotin todella alas, ettei vaikuta ainakaan.

Koulubugi on näköjään asia, jota eivät saa korjattua. Peruskouluja tarvitaan edelleen 3-5 -kertainen määrä verrattuna reaalimaailmaan. Tämä on erikoinen asia, kun asian voisi tarkistaa vaikka Tampereen väkiluvusta ja verrata koululaisten määrään. Kansainvälisesti voi olla pientä eroa, mutta puhutaan prosenteista, ei sadoista prosenteista.
 
Itse kokeilin 250k kaupunkia vanhasta savesta, ja simulaatio oli ihan juntturassa. En saanut dev-valikkoa auki, pitää testata huomenna uudelleen. Graffat pudotin todella alas, ettei vaikuta ainakaan.

Koulubugi on näköjään asia, jota eivät saa korjattua. Peruskouluja tarvitaan edelleen 3-5 -kertainen määrä verrattuna reaalimaailmaan. Tämä on erikoinen asia, kun asian voisi tarkistaa vaikka Tampereen väkiluvusta ja verrata koululaisten määrään. Kansainvälisesti voi olla pientä eroa, mutta puhutaan prosenteista, ei sadoista prosenteista.

Koulu jutussa nyt joku muuttunut. Oliskohan tuota fiksattu, koska itselläni puolityhjiä kouluja.
 
Koulu jutussa nyt joku muuttunut. Oliskohan tuota fiksattu, koska itselläni puolityhjiä kouluja.

Juuh, Economy 2.0 -päivityksessä remontoitiin uusiksi myös noita koulujen ja niistä valmistumisen tasapainoa. 100k+ -kaupungissa huomannut myös valtavan eron tasapainossa aiempaan, kun varsinkin alemmat oppiasteet olivat aiemmin aivan tukossa. Urbaaneille alueille myös helpompaa rakentaa rakennuskantaan sopivamman näköisiä ja kokoisia oppilaitoksia, kun mm. "urban" -mallit tuli kouluista.
 
Tämän hetken kaupungissa on 600k asukasta ja lisää tulee. Isoin ja yksityiskohtaisin kaupunki tähän asti. Myös liikenne pelaa, eli ruuhkia ei pahemmin ole. Joitakin bugeja on yhä, mutta varsin pelattavassa kunnossa jo. Modien kanssa oli ongelmia, joten niitä ei ole, mutta dev-modella tekee jo paljon.

Muutama kuva:

Uimaranta, muutama hotelli ja rikkaiden asuinalue:
1.png


Keskustan aukiot:
2.png


Talvimaisemaa:
3.png


Teollisuusalueet auringonlaskussa:
4.png


Köyhät sataman talot yöllä:
5.png
 
@Parotech Miten muuten 5950X on toiminut tän pelin kanssa esim osaako peli hyödyntää kaikkia ytimiä?
Mielestäni on kyllä hyvin käyttänyt kaikkia ytimiä 5950X kanssa. Ainoa vaan että alkaa poweri loppumaan kesken ~350k kaupungissa eikä näin ollen voi kovinkaaa paljoa käyttää enää x3 speediä. Simulaatiot alkaa tulemaan niin pahasti perässä että hommat hidastuu merkittävästi. 1x nopeudella toimii hyvin mihin saakka sit olenkaan päässyt vissiin sinne 500k pintaan. toki cpu käyttä onkin sit jo luokkaa 90%. Odotellaan uusia ryzeneitä :D
 
Ilmeisesti bugeja:

Asukasmäärä laskee. Kaikki tyytyväisyys plussalla, ei pitäisi olla mitään syytä, ettei asukkaat muuta kaupunkiin. Kaavoitettuja tontteja, kysyntää ei vain ole millekkään.
Avoimia työpaikkoja hirveästi ja työttömyys nollassa.
Asukasluku laskee kokoajan, oli 120k, nyt 90k.
 
Ilmeisesti bugeja:

Asukasmäärä laskee. Kaikki tyytyväisyys plussalla, ei pitäisi olla mitään syytä, ettei asukkaat muuta kaupunkiin. Kaavoitettuja tontteja, kysyntää ei vain ole millekkään.
Avoimia työpaikkoja hirveästi ja työttömyys nollassa.
Asukasluku laskee kokoajan, oli 120k, nyt 90k.

Itsellä kävi sama mutta asukasluku oli silloin jotain 400k tuntumassa. Bugiltahan se vaikuttaa kun ratkaisu ongelmaan oli joko pistää kaikki puistot yms pois päältä tai suoraan deletoida ne. Vei hetken, että homma alkoi toimimaan mutta sen jälkeen alkoi jengiä taas muuttamaan kaupunkiin. Puistot pistin takaisin päälle noin 2-3kk päästä enkä samaan ongelmaan toistaiseksi enää törmännyt.
 
Itsellä kävi sama mutta asukasluku oli silloin jotain 400k tuntumassa. Bugiltahan se vaikuttaa kun ratkaisu ongelmaan oli joko pistää kaikki puistot yms pois päältä tai suoraan deletoida ne. Vei hetken, että homma alkoi toimimaan mutta sen jälkeen alkoi jengiä taas muuttamaan kaupunkiin. Puistot pistin takaisin päälle noin 2-3kk päästä enkä samaan ongelmaan toistaiseksi enää törmännyt.

Löytyi tuollainen by by homeless modi, kokeillaan sitä... Alkoi tosin taas vain vituttamaan koko peli.
 
Meni rikki 500 000 asukasta. On tässä ilmeisesti tehnyt pelinkehittäjät jotakin muutoksia. Nyt alkaa jumittaa liikenne.
 
Omassa kylässä meni kanssa 500k rikki viikonloppuna. Vielä toimii ihan pelattavasti. Tosin 3x kelauksen voi unohtaa, ei riitä CPU teho tähän, mutta 1x toimii sulavasti ja voi samaan aikaan rakennella ja antaa pelin pyöriä. Kun saan suunnitelut alueet valmiiksi ja kaavoituksen tulee asukasluku olemaan jotakin 6-700k välillä saa nähdä jaksaako tämä läppäri vielä pyörittää. Mutta ei mielestäni huono, jos ainakin 500k kyliä pystyy pelaamaan tässävaiheessa.
 
Omassa kylässä meni kanssa 500k rikki viikonloppuna. Vielä toimii ihan pelattavasti. Tosin 3x kelauksen voi unohtaa, ei riitä CPU teho tähän, mutta 1x toimii sulavasti ja voi samaan aikaan rakennella ja antaa pelin pyöriä. Kun saan suunnitelut alueet valmiiksi ja kaavoituksen tulee asukasluku olemaan jotakin 6-700k välillä saa nähdä jaksaako tämä läppäri vielä pyörittää. Mutta ei mielestäni huono, jos ainakin 500k kyliä pystyy pelaamaan tässävaiheessa.

Mikä prosessori käytössä? Miettinyt, että pitäiskö oma 5800X päivittää esimerkiksi 9700X
 
24 ytiminen i9-13980HX eli kannettavalla mennään. Extra ytimet tuntuu auttavan kummasti ja tällä +500k kaupungilla käyttää kaikkia ytimiä ~100% ja cpu hakkaa lämpö rajaa vasten. Pitäisi kokeilla reilumpaa ali voltitusta. Tälläperustella voisin epäillä, että suuremmasta ydinmäärästä on tähän peliin enemmän apua, kun korkeasta kellotaajuudesta (tuskin sekään haitaksi). Cpu watit pyörii siellä 75-100w paikkeilla ja lämmöt 90-95c. Kasvatan verta nenästä kaivaen kylääni vielä ja kun saan loput alueet kaavoitettua lopullonen asukasluku varmaan lähempänä 700k. Mielenkiinnolla odotan mitä simulaaatio nopeudelle tapahtuu, kun manuaalisesti ei voi ainakaan enää laskea. Vielä ainakin ihmiset ja autot menee normaalia 1x nopeutta.

Pienemmällä kaupungilla (100-300k) huomasi, että kun vaihteli 1,2,3x nopeuksien välissä meni cpu käyttöaste suoraan niiden mukaan. 1x 50% 2x 75% ja 3x ~100%. Simulaatio vaikuttaa vaativan hurjasti cpu voimaa, jos mielii isoa kylää. FPS en ole huomannut juuri muutosta, oli sitten 200k tai 500k kaupunki = pelattava. Itseasiassa tällä mobile "GTX4090" (eli lähempänä 4070ti työpöytä malli) fps pyörii isolla kaupungilla 40-70 riippuen mihin katsoo. poislukien, jos zoomaan johonkin pahimpaan ihmismassaan laskee enemmän. (julkisenliikenteen keskittymä tms).

Eli jos C:S 2 perusteella kasaa koneen kannattaa panostaa cpu ydinmäärään.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna keskiviikkona 4.9.2024 klo 11:00 uutta päivitystä (decorations patch 1.1.8)
- 298 propsia millä kaunistaa kaupunkia, nämä on ollut aikaisemmin dev moden takana ja järkevimmät jotka toimii tulee varsinaisen pelin puolelle.
- Korjausta kodittomiin.
Dev Diary: Decorations Patch
 
Omat kokemukset tästä päivityksestä. Jälleen yksi kaupunki joka tuntuis korruptoituneen päivityksestä. Sama homma edellisenkin päivityksen kanssa joka tuli heinäkuussa vanha tallennus alkaa kaatuilemaan. Vanilla pelimuoto niin ei voi modejakaan syyttää. Syö hieman motivaatiota aloittaa uusi kaupunki jokaisen päivityksen yhteydessä. Toimiko muilla tää päivitys yhtään paremmin?
 
Omat kokemukset tästä päivityksestä. Jälleen yksi kaupunki joka tuntuis korruptoituneen päivityksestä. Sama homma edellisenkin päivityksen kanssa joka tuli heinäkuussa vanha tallennus alkaa kaatuilemaan. Vanilla pelimuoto niin ei voi modejakaan syyttää. Syö hieman motivaatiota aloittaa uusi kaupunki jokaisen päivityksen yhteydessä. Toimiko muilla tää päivitys yhtään paremmin?
Ainakaan minun hyvin vähillä modeillani en ole toistaiseksi huomannut mitään ongelmia, ja kai tässä muutama tunti on päivityksen jälkeen tullut jo pelattua. Kodittomuuden tiedän olevan päivityksestä huolimatta edelleen monilla (muttei kai kaikilla?) ongelma, mutta ainakaan toistaiseksi sekään ei ole minulla aiheuttanut mitään ongelmia. Samaa kaupunkia olen rakentanut tässä vaiheessa kuukausia.
 
Jos jotakin kiinnostaa, Twitchistä löytyy City Planner Plays:n video eiliseltä, jossa muitakin tubettajia ja kehittäjiä juttelee pelistä. Ovat siis kokoontumisessa Tampereella, jossa käsittääkseni tämä päivä on vietetty Colossal Orderin seurassa. Ehkä myöhemmin tulee lisää sisältöä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Jotenkin nyt viimesempien patchien jälkeen tuntuu alku vaikealta..
Kasvu pysähtyi eikä kaavoitustarvetta ole millekkään ja talous laskee miinukselle vaikka säädellyt budjetteja ja veroja. Kaikki koulut ym tehnyt vasta tarpeen mukaan.
 
Joo, joutunu ottamaan jopa lainaa että pääsee eteenpäin.
 
Edellisestä viestistä ketjuun on ehtinyt tovi vierähtää ja asioita tapahtua sittemmin, joten otetaan lyhyt kertaus sen jälkeen tapahtuneesta:
  • päivitys, joka korjasi mainittavimpana asiana turismin (nyt turismirakennuksiakin rakennetaan)
  • virallinen Ranska-teemainen sisältöpaketti pari viikkoa sitten @ Paradox Mods
  • tietoturvaongelma modissa (joku kaappasi modaajan tunnuksen ja iski modin mukaan haittaohjelman)
  • virallinen Saksa-teemainen sisältöpaketti tänään (noh, eilen, jos tarkkoja ollaan) @ Paradox Mods
Kaikenlaista pienempääkin on varmaan pääasiassa erilaisten bugikorjausten muodossa.
 
Ei taida vieläkään liikenne siis toimia järkevästi?
En muista nähneeni, että liikenteeseen olisi tehty merkittäviä muutoksia. Minulla ei oikeastaan ole ollut liikenteen kanssa merkittäviä ongelmia, mutta tietynlaisilla liikenneverkoilla varmaan törmää ongelmiinkin sekä aiemmin että edelleenkin.
 
Kirosin myös liikennettä ja ruuhkia aiemmin, mutta sitten huomasin niiden rauhoittuvan, kun antaa pelin rullata hetken aikaa. Ilmeisesti rakentaessa iso joukko ihmisiä muuttaa aina uusiin paikkoihin ja tukkii tiet. Odottelun jälkeen muuttoliikenne rauhoittuu.

Itse tykkään eniten amerikkalaisten rakennusten rakentamisesta ja siihen kaipaisi lisää uniikkeja rakennuksia ja tyylejä. Esimerkiksi esikaupunkialueille pitäisi saada isoja ostoskeskuksia ja kauppoja. Nyt pelkät max. 6x6 commercial-rakennukset eivät tyydytä. Medium Density Officen puute on myös vähän haaste. Yritin joskus tehdä Pohjoismaista kaupunkia ja vaihtoehdot olivat joko valtavat pilvenpiirtäjät tai sitten ihan matalat parikerroksiset toimistot. Ei mitään siltä väliltä.

1731504458247.png
 
Huomannut samaa, että ruuhkat ovat ajoittain hyvin hetkellisiä ja huomannut, että ei ihan joka ruuhkaa kannata lähteä korjaamaan ensimmäisenä. Isot muutokset ja uudelleen kaavoitus aiheuttaa extra liikennettä, mikä menee ohi.

Eikä se liikenne täydellisesti toimi edes oikeassa elämässä ja onhan isoissa kaupungeissa aina ruuhaa ajoittain. Ja kun mennään oikeasti ison väestö tiheyden kaupunkeihin mailmalla (nyt en tarkoita hensinkiä) liikenne on monesti kakkea muuta, kun sujuva ja ei oikeat ihmisetkään osaa loogisesti ajaa aina. Ja esimerkiksi monikaistaisessa liikenneympyrässää harvassa maassa osataan ajaa täydellä ympyrän sallimalla tehokkuudella ja valoissa nukkuvia löytyy aina.

Tietenkin pelissä voisi odottaa vähän parempaa suoritusta.
 
Osaavatko autoilijat siis nykyään ajaa sopivaa kaistaa? Eli motarit eivät enää menee jumiin siksi että yksi ramppi tukkii kaikki kaistat ja osa vaihtaa kaistaa vasta rampin kohdalla jne?
 
Huomannut samaa, että ruuhkat ovat ajoittain hyvin hetkellisiä ja huomannut, että ei ihan joka ruuhkaa kannata lähteä korjaamaan ensimmäisenä. Isot muutokset ja uudelleen kaavoitus aiheuttaa extra liikennettä, mikä menee ohi.

Eikä se liikenne täydellisesti toimi edes oikeassa elämässä ja onhan isoissa kaupungeissa aina ruuhaa ajoittain. Ja kun mennään oikeasti ison väestö tiheyden kaupunkeihin mailmalla (nyt en tarkoita hensinkiä) liikenne on monesti kakkea muuta, kun sujuva ja ei oikeat ihmisetkään osaa loogisesti ajaa aina. Ja esimerkiksi monikaistaisessa liikenneympyrässää harvassa maassa osataan ajaa täydellä ympyrän sallimalla tehokkuudella ja valoissa nukkuvia löytyy aina.

Tietenkin pelissä voisi odottaa vähän parempaa suoritusta.

En usko että tarkoitetaan tätä. Uskon, että jokainen tätä vähän enemmän pelannut ymmärtää nuo mainitsemat asiat. Kyse on siitä, että mallintaako peli edes kohtuullisen uskottavasti oikeaa liikennettä, ja eri tekijöiden vaikutusta siihen. Eli hyödyntääkö autoilijat useampia kaistoja, vähentääkö joukkoliikenne autoilua jne. Pyöräteitähän ei vielä ole peliin tuotukaan, ne olivat ykkösessä isossa roolissa.
 
Tänään tippui trailerit Urban Promenades ja Modern Architecture -lisäosista. Etenkin jälkimmäinen kiinnostaa kovasti. Saa ihan hyvän listan uusia rakennuksia ja vaihtelua kaupunkeihin:

Rakennukset:
  • Kaupunkilaisten palvelukeskus
  • Modernin taiteen museo
  • Suuraukio
  • Moderni teleliikennerakennus
  • Peruskoulu
  • Moderni lukio
  • Moderni aikuisoppilaitos
  • Moderni yliopisto
  • Moderni ammattikorkeakoulu
  • Sivupaloasema
  • Keskuspaloasema
  • Moderni lääkäriasema
  • Moderni sairaala
  • Puisto
  • Moderni poliisiasema
  • Moderni kaupungintalo
  • Paikallisbussipysäkki
  • Moderni metroasema
  • Moderni maanalaisen asema
  • Päärautatieasema
  • Sivurautatieasema

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
i5 13500, 4070TI ja 32gb RAMia. Tökkii heti alkumetreillä 4K resolla vaikka ruksin oppaiden mukaan kaikkia fps syöppöjä pois. Osaako joku vinkata miten tästä saisi pelattavan? Onko tämä niin huonosti optimoitu? Auttaako prossun päivitys ja jos auttaa, niin millainen?
 
i5 13500, 4070TI ja 32gb RAMia. Tökkii heti alkumetreillä 4K resolla vaikka ruksin oppaiden mukaan kaikkia fps syöppöjä pois. Osaako joku vinkata miten tästä saisi pelattavan? Onko tämä niin huonosti optimoitu? Auttaako prossun päivitys ja jos auttaa, niin millainen?
Luulen että pitää tuo 4K karsia pois.
 
i5 13500, 4070TI ja 32gb RAMia. Tökkii heti alkumetreillä 4K resolla vaikka ruksin oppaiden mukaan kaikkia fps syöppöjä pois. Osaako joku vinkata miten tästä saisi pelattavan? Onko tämä niin huonosti optimoitu? Auttaako prossun päivitys ja jos auttaa, niin millainen?
Voisin arvata DLSS:n olevan aika suosittu vaihtoehto 1080p:tä korkeammilla resoluutioilla... Optimoinnissa on siis varmastikin vielä lisää tekemistä. Mutulla heitän, että prosessorin pitäisi kyllä riittää, koska siinä on ihan kiitettävä määrä ytimiä, joita peli osaa hyödyntää varsin tehokkaasti.
 
Viimeksi muokattu:
i5 13500, 4070TI ja 32gb RAMia. Tökkii heti alkumetreillä 4K resolla vaikka ruksin oppaiden mukaan kaikkia fps syöppöjä pois. Osaako joku vinkata miten tästä saisi pelattavan? Onko tämä niin huonosti optimoitu? Auttaako prossun päivitys ja jos auttaa, niin millainen?
Kellotettu i5-13600KF alkaa hyytymään 500k asukkaan jälkeen, joten i5-13500:n pitäisi riittää ainakin 400k asti. Natiivi 4K-resoluutio voi olla aika kova pala näyttikselle.
 
Ei tuossa pelissä saa mitään etua 4k resoluutiosta. Itselläkin 8k näyttö ja pelaillut huomattavasti pienemmällä resoluutiolla joten järki käteen sen ja ruudunpäivitysten kanssa.
 
Ei tuossa pelissä saa mitään etua 4k resoluutiosta. Itselläkin 8k näyttö ja pelaillut huomattavasti pienemmällä resoluutiolla joten järki käteen sen ja ruudunpäivitysten kanssa.
Tottakai saa. Itse pelaan aina 4K resolla, koska 4K-näyttö. Tässä pelissä riittää 40-50 FPS mainiosti.
 
Tottakai saa. Itse pelaan aina 4K resolla, koska 4K-näyttö. Tässä pelissä riittää 40-50 FPS mainiosti.
Jopa naurahdin kun varauduin jo tähän kommenttiin. Kerrotko mitkä ne edut on esim vs 2k resoluutio jolla itse pelailen xeon+4090+8k setupilla?
 
Jopa naurahdin kun varauduin jo tähän kommenttiin. Kerrotko mitkä ne edut on esim vs 2k resoluutio jolla itse pelailen xeon+4090+8k setupilla?
No minulle etuna on parempi grafiikka, pelaan aina natiiviresolla jos mahdollista. Tässä onnistuu, koska ei tarvita korkeaa ruudunpäivitysnopeutta. Voisi kysyä, että miksi ylipäätään on kehitelty tällaisia höpö-4K-resoluutioita, jos vaan ikuisesti pelattaisiin 1080p:llä? Tai jos olisi pysytty siinä 800x600:ssa?
 
No minulle etuna on parempi grafiikka, pelaan aina natiiviresolla jos mahdollista. Tässä onnistuu, koska ei tarvita korkeaa ruudunpäivitysnopeutta. Voisi kysyä, että miksi ylipäätään on kehitelty tällaisia höpö-4K-resoluutioita, jos vaan ikuisesti pelattaisiin 1080p:llä? Tai jos olisi pysytty siinä 800x600:ssa?
No ei kannata lähteä saivartelemaan. Jokainen saa toki pelata millä resoluutiolla haluaa, ihan yleisesti kun on tiedossa, ettei ole tietokonetta mikä pyörittää peliä sujuvasti 4k:na isommalla populalla ilman grafiikkakarsintoja, ja myöskin se ettei ihmissilmä erota 4 saatikka 8k:ta tietystä tasosta/etäisyydestä pidemmälle niin kunhan kokeilin kepillä jäätä, olisiko sieltä tullut jotain järkeviä perusteluita.
 
No ei kannata lähteä saivartelemaan. Jokainen saa toki pelata millä resoluutiolla haluaa, ihan yleisesti kun on tiedossa, ettei ole tietokonetta mikä pyörittää peliä sujuvasti 4k:na isommalla populalla ilman grafiikkakarsintoja, ja myöskin se ettei ihmissilmä erota 4 saatikka 8k:ta tietystä tasosta/etäisyydestä pidemmälle niin kunhan kokeilin kepillä jäätä, olisiko sieltä tullut jotain järkeviä perusteluita.
Yritätkö sinä nyt tässä kertoa, että voimakkaasti yleistynyt 4K-resoluutio pelaamisessa on joku turha harha-askel? Vai etkö vaan käsitä, mitä etuja se isompi resoluutio tuo mukanaan? Siihen isolle 4K-näytölle mahtuu huomattavasti suurempi ala tarkkaa 3D-kaupunkia, joka nimenomaan kaupunginrakentelussa on mieletön etu ja immersiotekijä. Myös UI:n suhde näyttöön paranee, joskin tässä on vielä pelien tekijöillä opettelemista säätövaran suhteen.

Ja tuohon lihavoimaani kohtaan kommentoin, että en ole niitä ihmisiä, jotka ostavat suuremman ja tarkemman näytön, ja vie sen sitten kauas, koska siinä ei ole mitään järkeä. Oma 42" on tuossa normaalilla työpöytäetäisyydellä, joten se 4K-resoluutio ja koko ei mene hukkaan. Ei minustakaan 24"-tuumaisella näytöllä ole järkeä pelata 4K:na.

Jos resoluutio/grafiikka/ruudunpäivitysnopeus -komboa ei saa sovitettua mieleisekseen, resoluution pudottaminen on yksi keino, tämänhän nyt luulisi olevan itsestäänselvyys. Mutta silloin saadaan jotain ja menetetään jotain.

Eli kyllä minä itse tässä odottelen, tuleeko sinulta jotain järkeviä perusteluja asiallesi.
 
Eli kyllä minä itse tässä odottelen, tuleeko sinulta jotain järkeviä perusteluja asiallesi.
No ihan se mistä keskustelu alkoi, ettei peli/simulaatio pyöri sujuvasti tehojen puolesta kuten aloittajan tapauksessa oli. Toin itse esille, ettei riitä itselläkään tehot 4k resoluutiolla "highend" koneella kuten sen, että jokainen tavallaan joten ei mulla enään tähän muuta ole, itse arvotan kuitenkin sujuvan pelaamisen ja yksityiskohdat yli resoluution.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 793
Viestejä
4 922 816
Jäsenet
79 250
Uusin jäsen
diiz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom