Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hmm, missähän mun kirvat on, ei ole näkynyt vielä. Normaalisti Oulun korkeudella on jo yöpakkasia ollu niin paljon että kasvu ohi, mutta nyt jatkuu vielä toistaiseksi. Harmi vain että keväällä tuli laiskoteltua, niin että ei taimet ollu isommissa purkeissa ajoissa(taimipurkeissa juuret solmussa) ja se viivästytti kasvukautta turhaan.Alkaa kohta olla kasvukausi ohi. Ainakin henkinen, sen verran on kirvoja että alkaa keittää koko homma...
Yksi hyvä keino vähentää sokerin määrää on myös hyytelösokeri, ei tule niin lirua mutta saa vähennettyä sokerin määrää. Eikä sitäkään tarvitse ihan ohjeen mukaan laittaa.Laitoin aiemmin linkin siihen Marttojen paholaisenhilloon ja edelleenkin väitän että sitä pikkuisen muokkaamalla saa helvetin hyvän makuista tavaraa, ja makeutta joku moitti niin siitä pääsee eroon
sokeria vähentämällä ja itsekin olen käyttänyt maks. puolet siitä hillosokerista mitä siinä oli.
Mummo aikanaan neuvoi, että miedolla mäntysuopaliuoksella pyyhkiä lehdet. Aika työmaa ja tehosta en tiedä.Miten ootte käsitelly kasvit parvekkeelta tai muuten ulkoa sisään ottaessa?
Mullanvaihdolla ainakin pääsis mullan seassa olevista ötököistä. Reilummalla trimmauksella ja ihan suihkun alla lehdet ja runko puhtaaks?
Muistaakseni nuo vois olla samoja ja niitä raitoja alkaa ajan myötä tulemaan. Tai sitten sulla on ollut vääriä siemeniä pussissa.joopa, haulla "chili tangerine tiger" saa vain beigeä ja punervaa, liki Sugar-rush -värityksen chiliä ja raitojakin pitäisi olla. Tässä meidän, jonka siemenet tuli ok nimetyssä pussissa, niin tämmöisiä "vihreitä omppuja"!
Ei tosiaan tiiä mitä oikeasti ovat ja milloin kypsiä...
siis tämmöisiä kaikkien kuvissa:
Se vaikuttaisi samalta kehitysklululta kuin Sugar-Rushissa.Sanoisin että keltavihreitä
Chlit haettu tänään sisälle koska ens yöstä tulossa kylmä. Nyt lähti lähtölaskenta paljonko ehtii vielä kypsyä ennenkuin kuolee pois
Ainakaan ei kannata tehdä omenahilloa chileillä. Ei ole toimiva konsepti ;-) Itse luovutin chilöiöljyt, ne homehtuivat minulla aina.
Harmillista sinänsä.
On meillä ainakin chili-omenahillo toiminut ja maistui ainakin minulleAinakaan ei kannata tehdä omenahilloa chileillä. Ei ole toimiva konsepti ;-) Itse luovutin chilöiöljyt, ne homehtuivat minulla aina.
Harmillista sinänsä.
IMO chinenset on helpoimpia talvetettavia. Ja kunnon valon alla kukkivat koko talven. Tosin podinalut jäävät kiinni yleensä vasta keväällä kun olosuhteet ovat oikeat. Mutta satokausi alkaa talvetetuilla pian verrattuna siihen, että lähtee siemenestä.
Uskallan väittää vastaan . Meidän omena/chili hillo on yksi parhaita meidän tekeleistä, oikein onnistunut. Viime vuoden chiliöljyn käytin hetki sitten loppuun, hyvin säilyi vajaan vuoden.
En tiedä minkälaista tuotosta olit tekemässä ja millä menetelmällä, mutta noin yleisesti ottain hapattamisen onnistumisen todennäköisyyksiä voi parantaa käyttämällä startteria. Esimerkiksi tuoreesta hapankaalista vähän liemiä talteen ja lisäät sinne chilisatsiin. Silloin oikeanlaiset bakteerit/hiivat jne saa paremmin jalansijan ennen pöpöjä.Ensimmäinen chilien fermentointi kokeilu epäonnistui, ei lähtenyt käymään ja pinnalle rupesi muodostumaan hometta. Täytynee kokeilla uusiksi.
En tiedä minkälaista tuotosta olit tekemässä ja millä menetelmällä, mutta noin yleisesti ottain hapattamisen onnistumisen todennäköisyyksiä voi parantaa käyttämällä startteria. Esimerkiksi tuoreesta hapankaalista vähän liemiä talteen ja lisäät sinne chilisatsiin. Silloin oikeanlaiset bakteerit/hiivat jne saa paremmin jalansijan ennen pöpöjä.
Menetelmästä ja hapatettavista aineksista riippumatta tuo hapankaalin (tai jonkun muun vastaavan) liemi on erinomainen kikkakolmonen, saa hyvä kasvusto etulyöntiaseman, kunhan katsoo että tuote on elävä, eli pastöroimaton jos kaupasta hakee.Tuo oli tosiaan ensimmäinen kerta kun kokeilin fermentointia. Netistä kaivoin jonkun helpon ohjeen ja joku mulla meni siinä pieleen. Toisella kerralla onnistui paremmin, eri ohje. Tuo hapankaali on ilmeisesti hyvä kikka.
Menetelmästä ja hapatettavista aineksista riippumatta tuo hapankaalin (tai jonkun muun vastaavan) liemi on erinomainen kikkakolmonen, saa hyvä kasvusto etulyöntiaseman, kunhan katsoo että tuote on elävä, eli pastöroimaton jos kaupasta hakee.
Lisäksi hyvä hapatusastia hyvillä painokivillä helpottaa.
Ainakaan ei kannata tehdä omenahilloa chileillä. Ei ole toimiva konsepti ;-) Itse luovutin chilöiöljyt, ne homehtuivat minulla aina.
Harmillista sinänsä.
On meillä ainakin chili-omenahillo toiminut ja maistui ainakin minulle
Alkukannan lisäksi auttaa kun tekee vähän stydimmän suolaliuoksen. 3-4% tuppaavat homehtumaan helpommin, itse teen 5-6% suolalla, jotkut tekevät jopa 8% mutta tuolloin fermentointiin menee enemmän aikaa.
Mä tein 1,5% suolan määrällä, ihan tavallisessa säilykepurkissa, eikä homehtunut. Rasilaisen hapankaalipurkista starttiliemet.Alkukannan lisäksi auttaa kun tekee vähän stydimmän suolaliuoksen. 3-4% tuppaavat homehtumaan helpommin, itse teen 5-6% suolalla, jotkut tekevät jopa 8% mutta tuolloin fermentointiin menee enemmän aikaa.
Sehän riippuu chilin määrästä. Kun pienellä twistillä teki, niin oli kuulemma erään tutun mielestä parasta mitä on kokeillut pinaattiohukaisten kanssa.Tämä (osittain….), kun ei sitä välttämättä hilloksi voi kutsua, mutta loisteliasta BBQ soossia.
Kekkilällä ainakin lyhyt perehdytys aiheeseen:Soisikohan sitä lainata ketjua, vaikka aihe ei suoraan liitykään chilien kasvatukseen. Mikäli katsotaan, että viesti menee liiaksi ohi aiheen, tämän voi poistaa tai siirtää muualle.
Täällä varmasti moni on parannellut kasvuolosuhteita mm. kasvivaloilla. Itsellä olisi pientä mielenkiintoa koittaa kasvattaa tavanomaisia keittiöyrttejä (mm. basilikaa, rosmariinia, ehkä vähän lehtisalaattia jne.) kotona. Talven pimeyteen ajattelin tehdä jonkinlaisen kasvatus- ja kasvivalotelineen käytössäni olevista materiaaleista. Malli on vielä auki. Valaistuksen joudun hankkimaan puhtaalta pöydältä ja mietin valaistusken toteuttamista led-nauhalla ja jonkinlaisella nostettavalla kehikolla, jotta valaistusta voi nostaa kasvien kasvun mukaan (en tiedä, onko tämä utopistinen ajatus).
Varsinainen kysymys kuuluukin, millainen led-nauha olisi hyvä kasvien tarpeisiin? Ilmeisesti aallonpituusjakaumalla on merkitystä kasvien hyvinvoinnin ja kasvun varmistamisessa.
Kiitoksia paljon asiassa eteenpäin saattamisessa. Täytyy tarkemmin käydä selvittelemään, mistä saisi sopivaa nauhaa hankittua.Kekkilällä ainakin lyhyt perehdytys aiheeseen:
Kasvit valokeilassa - millainen kasvivalo viherkasveille? - Kekkilä.fi
Ja jos vielä enemmän haluaa asiaan perehtyä, sitä voi lukea täältä:
LED kasvivalaisimet
Ja tässä myös hyvää juttua siitä, että ihan kaikkia alibaban myyjiä ei kannata uskoa. Se että ledinauha tuottaa punaista valoa, ei vielä tarkoita että se on oikeaa aallonpituutta:
120W LED Finland -valaisin | Led Finland
Mutta lyhyesti:400-480nm (sininen valo) ja 610–680nm (punainen valo) tarvitaan led nauhoihin, että siitä mitään hyötyä on.
Harmi kun en enään löydä hyvää spektrikarttaa, joka selitti kasvien eri tarpeet valoille. Siinä oli selkeästi kuvattu että mitä spektriä tarvitaan mihinkin kasvun vaiheeseen.