Chilin kasvatus-topic

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 476
Mistä tietää, että chilit on kypsiä?

Ei aavistustakaan, mitä nämä ovat.

Nämä ensimmäiset on jotain jättiläisiä, lähempänä pientä paprikaa kooltaan, isoimmait luokkaa 5cm halkaisijaltaan.

IMG_0921.jpegIMG_0920.jpegIMG_0922.jpeg
 
Liittynyt
18.06.2024
Viestejä
25
Mistä tietää, että chilit on kypsiä?

Ei aavistustakaan, mitä nämä ovat.

Nämä ensimmäiset on jotain jättiläisiä, lähempänä pientä paprikaa kooltaan, isoimmait luokkaa 5cm halkaisijaltaan.

Maista. Kyllä se kertoo onko valmis vai mitä. Ajan kanssa tunnistat mikä on hyvä ja mikä on huono. Ja jos laji maistuu p*ltä koko matkan. Kannattaa vaihtaa lajia tai tutkia kasvatus olosuhteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 476
Eli mitään ”nyrkkisääntöä” ei ole?
Kaikista ei voi maistaa, koska silloin saattaisi mennä paljon hukkaan. Jalopenotkin taidetaan käytännössä syödä ”raakana”.
 
Liittynyt
18.06.2024
Viestejä
25
Eli mitään ”nyrkkisääntöä” ei ole?
Kaikista ei voi maistaa, koska silloin saattaisi mennä paljon hukkaan. Jalopenotkin taidetaan käytännössä syödä ”raakana”.
Ei tietenkään! Mutta kyllä yleensä sen tuntee onko vahvasti kuorettunut, siemenöitynyt Yms… Tulisuus voi vaihdella todella voimakkaasti. Mutta sehän on osa matkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 476
Ei tietenkään! Mutta kyllä yleensä sen tuntee onko vahvasti kuorettunut, siemenöitynyt Yms… Tulisuus voi vaihdella todella voimakkaasti. Mutta sehän on osa matkaa.
En minä ole mihinkään matkalle lähdössä. Haluan vain tietää, että milloin nuo kannattaa poimia?
 
Liittynyt
18.06.2024
Viestejä
25
Valitse se joka on lähenpänä sitä väriä/kokoa jota oletat sen olevan. Sitten koita miltä se tuntuu kun puristat sitä onko siinä eroa nuorempaan. Ja sen jonka oletat olevan vanhempi ja voit todeta kypsemmäksi jolloin voit sen poimia. Tämän jälkeen teet aistin varaisen tutkimuksen että onko se mielestäsi hyvä. Jos kuori tai suu tuntuma on vääränlainen voit olettaa että se on joko liian aikainen tai liian vanha jolloin voit itse seurata kasvin kehittymistä. Itse olen päästänyt uusissa kasvaissa jotkut hedelmät kypsymään ylitse jolloin voin seurata hedelmän kehitystä läpi sen kasvun. Ja olen maistellut saman kasvin hedelmää eri kasvuvaiheissa ja tehnyt havaintoja kehityksestä sen eri vaiheissa. Esim maussa.. Tämä on se matka jota tarkoitin. Koska kaikissa on potentiaalia sen eri kasvuvaiheissa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 171
Viestejä
4 360 318
Jäsenet
72 566
Uusin jäsen
tuukka555

Hinta.fi

Ylös Bottom