Chilin kasvatus-topic

Mitenkä on kannattaako käyttää chileille altakastelu/säiliö ruukuissa alla olevaa multaa? Kun sitä ja perliittiä olisi muutama pussi varastossa. Tarkoitus ostaa syksyllä laadukas kasvivalo ja ehkä kasvatusteltta, Mars Hydro valikoimasta olen miettinyt.

Paha sanoa kun ei ole kokemusta kyseisestä tuotteesta. Kuitenkin kasvualusta pitäis olla ilmava, sitoo vettä hyvin, ei puristu liiaksi kasaan. Mutta hiekka ja savi ei kuulosta niiltä hyviltä ainesosilta ainakaan säiliöruukkuihin. Kasvusammal toimisi ihan sellaisenaan. Ite meen meen biohiilellä ja luonnonturpeella. Ilman muita parannuksia. Pitää vaan silloin muistaa esilannoittaa jollain orgaanisella. Saatanpi jossain kohtaa kokeilla itsekin rahkasammalta mutta biohiili kun ei hajoa ikinä ja turvekin pysyy pitkään sellaisenaan. Jonkin verran noita aina mee roskikseen multien vaihdossa kun osa jää juuripaakkuihin.

Mitenkä on kannattaako käyttää chileille altakastelu/säiliö ruukuissa alla olevaa multaa? Kun sitä ja perliittiä olisi muutama pussi varastossa. Tarkoitus ostaa syksyllä laadukas kasvivalo ja ehkä kasvatusteltta, Mars Hydro valikoimasta olen miettinyt.

Skippaisin altakastelut kokonaan ainakin multahommissa. Suurin ongelma yleensä on liikakastelu, eikä chiliä juurikaan haittaa pieni kuivahtaminen. Oikein salaojitettu perusruukku toimii ihan hyvin, itse käytän kasvualustana pääsääntöisesti biolanin kasvuturvetta.

Itse talvehditan noita lamppujen alla eden altakasteluruukuissa joissa on pelkästään ruukkusoraa tai hydrosoraa. Kunhan säätää lannoitteet edes jotenkin sinnepäin kohdilleen niin pitäisi onnistua. Ei tule ongelmia tuholaisten tai liikakastelun kanssa, toisin kun mullan kanssa. Otin nyt saman kokeiluun uuden taimen ja isomman ruukun kanssa ja ihan ok näkönen jalapeno tuli. Plussana että voi olla terassilla taivasalla satoi tai paistoi ja hoito on helppoa, lisää vettä ajoittain. Vähän meinaa vaan olla kiikkerä tossa ruukussa, pitäis joku tuki viritellä.

pc1.JPGjala1.jpg

Altakastelussa itsellä ollut multa+ruukkusoralla aika vaihtelevaa chilien menestys vaikka huolehtinut että vesitankki kuivuu täysin kastelujen välissä ja pintamulta on rutikuivaa.

Kookoskuitu+ruukkusoralla kuitenkin ollut tasaisen räjähtävää kasvua eikä tarvitse miettiä liikakastelun ongelmia:
IMG20250803205753.jpg
Jalopeno Jumbo 30cm Pauliinassa. Kylvetty vasta 3kk sitten...

Viimeksi muokattu:
Toi kookoskuitu on itelle vierasta mutta oon ymmärtänyt että ihan hyvää tavaraa passiivivehkeissä. Onks sulla multatila pelkkää kookoskuitua ja ravinnevesi alakautta vai miten?

Tossa kasvari tällä hetkellä, raakileita kyllä piisaa mutta sais alkaa kypsyä jo pikkuhiljaa.

kh2.JPG

Toi kookoskuitu on itelle vierasta mutta oon ymmärtänyt että ihan hyvää tavaraa passiivivehkeissä. Onks sulla multatila pelkkää kookoskuitua ja ravinnevesi alakautta vai miten?

Tossa kasvari tällä hetkellä, raakileita kyllä piisaa mutta sais alkaa kypsyä jo pikkuhiljaa.

kh2.JPG
Sama setti kuin mullalla, mutta multa vain vaihdettu kookoskuituun. Eli noin neljännes ruukkusoraa antamassa lisää ilmavuutta ja loput kookoskuitua.
Ei tarvitse kanniskella jätti säkkejä multaa/turvetta kun yhdestä 5kg kassista saa 70L valmista kasvualustaa lisäämällä vettä (+lannoitetta koska sitä ei kookoskuidussa ole).

Statistiikka

Viestiketjuista
283 606
Jäsenet
78 600
Uusin jäsen
Lederhosen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom