Auton akuista ja lataamisesta

Laskennassa on oletettu, että lähes täyttä auton akkua ladataan 5A virralla, mikä ei todellisuudessa tapahdu. Ei lähellekkään.
Se oli vain yksi tapa laskea, riittääkö kellokytkimen pätkimä lataus siihen, että akun varaus ei vajoa käynnistyskyvyttömäksi. Toinen olisi ollut laskea paljonko laturin tulee antaa virtaa niiden 2 h latausten aikana, jos hyötysuhde on 80 %:

0,05 A / (2 h / 24 h) / 0,8 = 0,75 A, mikä on reilusti vähemmän kuin laturin 5 A. Oma CTEK 5 A alkaa pienentää virtaa, kun akun varaus on 80 %. Tuosta voi päätellä, että @Frankie ylläpitolatauksessa akku tulee pysymään yli 80 %:ssa (5 A > 0,75 A), muttei 100 %:ssa (ihan jo senkin takia, että 22 h/vrk ei ladata, jolloin akku ehtii purkautua 0,05 A * 22 h = 1,1 Ah, eli noin 1-3 % riippuen akun koosta). Tasapainotilaa on näillä tiedoilla mahdotonta sanoa, mutta sen voi sanoa, että tuollainen 80-99 % on aivan riittävästi Frankien harvoihin tarpeisiin kesäkauden ulkopuolella.
 
Ymmärtääkseni nimimerkki @Frankie halusi jonkinlaisen faktalukeman siitä, paljonko ns. ylläpitolaturi kuluttaa virtaa suhteessa esimerkiksi lohkolämmittelijät. Jotta AsOy nillittäjälle voi lyödä (mielellään helppoja sekä yksinkertaisia - valittajat usein ovat sellaisia ... yksinkertaisia) laskutoimituksia vastineeksi.
 
Ymmärtääkseni nimimerkki @Frankie halusi jonkinlaisen faktalukeman siitä, paljonko ns. ylläpitolaturi kuluttaa virtaa suhteessa esimerkiksi lohkolämmittelijät. Jotta AsOy nillittäjälle voi lyödä (mielellään helppoja sekä yksinkertaisia - valittajat usein ovat sellaisia ... yksinkertaisia) laskutoimituksia vastineeksi.
Joo, ja sainkin itse tuon laskettua riittävällä tarkkuudella, kiitos vastaajille. En ole sähköinsinööri, joten käytin erehdyksessä seinävoltteja enkä latausjännitettä. Sikäli tuntee itsensä tyhmäksi, että aivan liian myöhään löysin tuon laturin nimellistehon netistä (oon hukannut mukana tulleet prujut jonnekin). Jos joku täysin sallittu lohkolämmitin+sisälämppäri haukkaa yli 2 kW, turha tulla kettuilemaan jostain 80W laturista. Pari tavallista hehkulamppua palaa nätisti tuolla.

Huvittelin itsekseni vielä laskemalla, miten toi vertautuu patteriauton lataamiseen. Voi olla, että laskin päin seiniä tämänkin, mutta jos vaikka joku tuuppaa tolpasta kahdessa tunnissa teoreettiset 22 kWh, se vastaisi mun autolla liki kolmen vuoden ylläpitolatausta.
 
Kuinkahan hyödyllisiä noiden latureiden "elvytys" toiminnot todellisuudessa on? Esim. ctek mxs 5.0 polar laturissa on tuollainen "recond" toiminto.

Vähän skeptinen, että paljonko tuosta on oikeasti hyötyä, mutta ehkä sillä saa hieman pidennettyä akun käyttöikää.
 
Saattavat ne toimia jos akku ei ole ollut liian kauan kuivana ja nestettä saa lisättyä. Muuten taitavat olla aika hyödyttömiä.
 
Kuinkahan hyödyllisiä noiden latureiden "elvytys" toiminnot todellisuudessa on? Esim. ctek mxs 5.0 polar laturissa on tuollainen "recond" toiminto.

Vähän skeptinen, että paljonko tuosta on oikeasti hyötyä, mutta ehkä sillä saa hieman pidennettyä akun käyttöikää.
Asiaa akun sulfatoitumisesta ja tekstin kirjoittajan kommentti elvyttävistä latureista:

Akun sulfatoituminen
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Annetaan sopivasti virtaa, niin kuolleetkin heräävät..
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Annetaan sopivasti virtaa, niin kuolleetkin heräävät..

Faija sanoi aikanaan, että 60-luvulla oli ihan normaalia että kuorma-autojen akkuja kiehutettiin isoilla virroilla jolloin saatiin nille taas pari vuotta elinaikaa.
 
Tuli vaan mieleen, kun tuli käytettyä oman auton akkua tuollaisessa älylaturissa ihan että näkee näin talven alla onko se vielä kunnossa. Tuon pitäisi osata kertoa, jos akku alkaa olla huonossa kunnossa. Vähän aikaa se ajoi akkuun tuota elvytystä automaattisesti.
 
Saakohan tuollaisen Theben AT-1 lämmitystolpan ajastimen jotenkin pysäytettyä tai ohitettua niin, että virtaa tulisi jatkuvasti?

Mietin akun ylläpitolaturia varten. Tuossa CTEK mxs 5.0 polar laturissa tuli mukana sellainen rengasliittimellinen kaapeli, jonka voisi kiinnittää kiinteästi akkuun ja sitten pujottaa sen kaapelin konepellin tai etusäleikön välistä ulos kun haluaa akun lataukseen. Jos lataisi vaikka kerran parissa viikossa, niin tuo 2 tunnin ajastin olisi kiva saada ohitettua, niin latautuu varmasti kunnolla.

Se defan lämmittimen kaveriksi tuleva kiinteä ylläpitolaturi olisi tietenkin kätevä, mutta tuo ctek minulla jo on, ja se defa on muutenkin aika kallis.
 
@asddsa Kannattaa miettiä myös sen akkulämmittimen hommaamista akkulaturin kaveriksi. Kun lämmitetty akku antaa ihan eri tavalla virtaa -30 asteen pakkasilla ja myös ottaa vastaan sitä latausta ihan mukavasti.
 
Faija sanoi aikanaan, että 60-luvulla oli ihan normaalia että kuorma-autojen akkuja kiehutettiin isoilla virroilla jolloin saatiin nille taas pari vuotta elinaikaa.
Aikoinaan jopa Suomessa myös kennoitettiin uudestaan/uudet nesteet akun sisälle. Taisi olla halvempi vaihtoehto kuin uusi akku. Intiassa enemmän tuota tekevät ja akun sisältä saattaa tulla ihan mustaa kuonaa, kun pesevät sisältä.
 
@asddsa Kannattaa miettiä myös sen akkulämmittimen hommaamista akkulaturin kaveriksi. Kun lämmitetty akku antaa ihan eri tavalla virtaa -30 asteen pakkasilla ja myös ottaa vastaan sitä latausta ihan mukavasti.
Onko sulla hyvää näkemystä siitä, miten akku ottaa virtaa kylmässä hallissa? Talvella muutama aste pakkasta, mutta ei sentään koskaan ulkolämpötiloja. Mulla on nyt vuoden ollut tuo ylläpitolaturi tuoreen akun kaverina enkä huomannut talvella, että olisi ollut mitään ongelmia.
 
Ottaa se ihan hyvin. Hidastuu sitten kun lähestytään -15° ja kylmempää. Suurin apu on siitä ylläpidosta, se on niin vaivaton kun se on Calixin yhteydessä ja roikka kiinni.

Jos ollaan jossain arktisen Suomen (itä/Lappi) alueella ja auto ulkoruokinnassa niin siellä se akunlämmitin samaan pakettiin olis 5/5.
 
Akkulämmittimet ja aktiivinen ylläpitolataus on hyvästä, etenkin jos on paljon pelkkää pätkäajoa jossa ei akku muuten kunnolla ehdi latautua. Niillä (jatkuvalla lisälatauksella ja lämmityksellä) on kuitenkin se huonokin puoli, nimittäin se, että ne pitävät heikentyneen akun kunnon aika pitkään piilossa. Tuollainen auto sitten helposti hyytyykin sitten siihen parkkiin sen kerran kun ei laturi olekaan kiinni.
Ehjä auto ehjällä akulla kyllä toimii niissä kovemmissakin pakkasissa hyvin ja huonontuva akku alkaa näyttämään oireita usein jo paljon ennen kuin se sitten oikeasti kyykähtää, eikä niin kovin helposti jätä tielle tai kaupan parkkipaikalle tms.
 
Kokemuksia tai ajatuksia Yuasan ja Nordmaxin akuista?

Qashqai J11 vm. 2014 akku taitaa olla jo 9-vuotias (~2 vuoden iässä takuuvaihdettu) ja ehkä olisi jo aika turvata aamujen starttausvarmuutta hankkimalla uusi akku. Auto on lähtenyt ihan hyvin käyntiin, mutta viime talvihan oli todella leuto. Aamulla ajettu 10 km ja näin 6 tunnin jälkeen OBDEleven näyttää akulle 11,5v. Uudella se taitaa olla ~12,5v?

Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Akkupojat myy tuon merkkisiä AGM-akkuja.
NORDMAX - NM096AGM - AGM 12V 70Ah 760CCA - 195 €
YUASA - YBX9096 - 12 V 70 Ah 760CCA - 210 €
 
Kokemuksia tai ajatuksia Yuasan ja Nordmaxin akuista?

Qashqai J11 vm. 2014 akku taitaa olla jo 9-vuotias (~2 vuoden iässä takuuvaihdettu) ja ehkä olisi jo aika turvata aamujen starttausvarmuutta hankkimalla uusi akku. Auto on lähtenyt ihan hyvin käyntiin, mutta viime talvihan oli todella leuto. Aamulla ajettu 10 km ja näin 6 tunnin jälkeen OBDEleven näyttää akulle 11,5v. Uudella se taitaa olla ~12,5v?

Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Akkupojat myy tuon merkkisiä AGM-akkuja.
NORDMAX - NM096AGM - AGM 12V 70Ah 760CCA - 195 €
YUASA - YBX9096 - 12 V 70 Ah 760CCA - 210 €

Itse ostin saman kokoisen AGM akun Biltemasta pari vuotta sitten, kun oli hieman tilanne päällä (akku kuoli laakista ja Biltema 500m päässä) 139€:lla, nyt näyttää olevan 149€ samalla 4v takuulla ja juuri huollossa totesivat, että akku kuin uusi rasitustestin mukaan.

En tiedä onko kuinka hyvä ja kauan kestää, mutta melkein 50€ halvempi kuin Nordmax mikä lie onkaan...
 
Itse ostin saman kokoisen AGM akun Biltemasta pari vuotta sitten, kun oli hieman tilanne päällä (akku kuoli laakista ja Biltema 500m päässä) 139€:lla, nyt näyttää olevan 149€ samalla 4v takuulla ja juuri huollossa totesivat, että akku kuin uusi rasitustestin mukaan.

En tiedä onko kuinka hyvä ja kauan kestää, mutta melkein 50€ halvempi kuin Nordmax mikä lie onkaan...
Bilteman AGM ollu pari vuotta webastokäytössä
 
Kokemuksia tai ajatuksia Yuasan ja Nordmaxin akuista?

Qashqai J11 vm. 2014 akku taitaa olla jo 9-vuotias (~2 vuoden iässä takuuvaihdettu) ja ehkä olisi jo aika turvata aamujen starttausvarmuutta hankkimalla uusi akku. Auto on lähtenyt ihan hyvin käyntiin, mutta viime talvihan oli todella leuto. Aamulla ajettu 10 km ja näin 6 tunnin jälkeen OBDEleven näyttää akulle 11,5v. Uudella se taitaa olla ~12,5v?

Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Akkupojat myy tuon merkkisiä AGM-akkuja.
NORDMAX - NM096AGM - AGM 12V 70Ah 760CCA - 195 €
YUASA - YBX9096 - 12 V 70 Ah 760CCA - 210 €

Jos on ulkopuolinen älylaturi käytössä (ctek yms) lataa akku yön aikana täyteen ja aja aamulla (tai samana päivänä) autohuoltoon tai vaikka Motonetin motomaattiin ja pyydä tekemään akkutesti. Jollain Boschin ammattitesterillä kun testaa saa oikean tuloksen. Puolityhjää akkua ei kannata testata, tulos on väärä.

Akku on 12,7-12,8V täytenä, latauksen jälkeen jopa 13,3V. 12,5V on puolityhjä mutta yleensä starttaa auton jos käynnistysteho akussa on kunnossa. 11,9V tai alle on tyhjä tai kenno oikarissa. Nämä siis jos akku ei ole kiinni kytketty eikä mikään "kuluttaja" ole päällä. Starttivaiheessa terveenkin akun jännite laskee hetkellisesti kymmeneen volttiin tai alle.

Akun napajännitteestä ei voi paljoa päätellä akun kunnosta, se lähinnä kertoo paljonko on virtaa sisällä. Kenno oikarissa olevien akkujen jännite ei tosin ladatessakaan nouse edes 12V tasolle. Akun minkä jännite on ollut 1,5V oon saanut elvytettyä vielä kuntoon, oli vaan tyhjennetty mutta akku ei ollut ainakaan paljoa kärsinyt. Mutta nähnyt akkuja joissa lataamisen jälkeen napajännite 13V mutta käynnisteho täysin olematon (pitäisi olla esim 700A niin löytyy 150A). Tämän takia se akkutesti joko "grillillä" tai akkutesterillä välttämätön.
 
Kokemuksia tai ajatuksia Yuasan ja Nordmaxin akuista?

Qashqai J11 vm. 2014 akku taitaa olla jo 9-vuotias (~2 vuoden iässä takuuvaihdettu) ja ehkä olisi jo aika turvata aamujen starttausvarmuutta hankkimalla uusi akku. Auto on lähtenyt ihan hyvin käyntiin, mutta viime talvihan oli todella leuto. Aamulla ajettu 10 km ja näin 6 tunnin jälkeen OBDEleven näyttää akulle 11,5v. Uudella se taitaa olla ~12,5v?

Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Akkupojat myy tuon merkkisiä AGM-akkuja.
NORDMAX - NM096AGM - AGM 12V 70Ah 760CCA - 195 €
YUASA - YBX9096 - 12 V 70 Ah 760CCA - 210 €
Yuasaa ainakin moottoripyöriin laitetaan tehtaalta alkuperäisakkuina niin uskoisin olevan ihan hyvää laatua.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
289 878
Viestejä
4 963 065
Jäsenet
79 710
Uusin jäsen
K80361

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom