Auton akuista ja lataamisesta

Kyllä sen akun voi kytkeä heti lataukseen, alkaa lämmetessää ottamaan paremmin virtaa vastaan.
- 23 on kyllä aika vähän... Jos akku ei ole päässyt ihan tyhjäksi, niin todennäköisesti tulee vielä ihan soiva peli.
Yleismittarilla olisi voinut mitata jännitteen.

Juu, annan olla vielä tovin kun ei kiirettä just nyt minnekään. Varmaan pitäs hommata tollasia perusvehkeitä kuten mittaria yms. työkalulaatikkoon just kaiken varalle. Noh ehkä tästä viisastuu.
@retostelija riippuu siitä kuinka kiire sulla on. Jos tarkoitus on ajella vasta maanantaina, niin laita vasta huomenna lataukseen.

Jos akku on täysin tyhjä, niin sen lataaminen täyteen ottaa sitten luokkaa vuorokauden.

Ei kiireitä, maanantaina olisi töihin paluu edessä. Toivottavasti Fordilla hah. Juu, annan nyt olla rauhassa vaan tuolla lämpiämässä ja laitan lataukseen kun ei enää kosketuskylmä.

Kiitos kaikille vastanneille, päivittelen tilannetta miten käy. 15.1 on varattu vuosihuolto niin sielläkin voisin kysäistä että pystyvätkö katsomaan akun kunnon. Sikäli mikäli tää vekotin on lyönnissä sinne.

EDIT: yleismittari saatu ja akun jännite sisätiloissa mitattuna 12,6V. Netin mukaan tämä on ok eli akku ei kait sökönä. Toivoa on!
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut kai hyvä tuuri kun ei ole muistaakseni kuin kerran kylmänä talvipäivänä ollut auto lähtemättä käyntiin, ei jaksanut riittävän nopeasti pyörittää.
Muistelisin, että lämmittelin akkua paikallaan hiustenkuivaajalla, jolloin jaksoi pyöräyttää käyntiin..
 
EDIT: yleismittari saatu ja akun jännite sisätiloissa mitattuna 12,6V. Netin mukaan tämä on ok eli akku ei kait sökönä. Toivoa on!
Pelkkä napajännite ei kerro vielä onko kunnossa, vaan kuinka kyykkää rasituksessa.
Toivotaan parasta.
 
Pihtiampeerimittarilla saisi tietty mitattua purkaako akkua jostain.. voi tehdä sitä vaikka ei olisi koskaan aiemmin purkanut. Pienikin lisäkulutus tyhjentää akun ajan kanssa.
Pihtimittari on vähän huono tuohon purkuvirran metsästykseen. Purkuvirta on tyypillisesti sen verran pieni, että tavallinen pihtimittari ei sitä oikein kovin hyvin saa näkyviin. Isommat virrat näyttää kyllä. Ihan perus yleismittari on parempi.
 

Näin kovilla pakkasilla tuli mieleen, että joku tuollainen 220V versio akun alle ja akun vuoraus routamatolla voisi tehdä akulle hyvää. Halpa toteutus kun tekee itse. Kaupallinen toteutus maksaa näköjään 150€ ilman eristystä. 150mm*110mm olisi 11,33€ ja sopisi hyvin akun alle. Hieman joutuisi tekemään laittomia sähköliitoksia ellei hankkisia 12V-versiota ja sille kaupallista muuntajaa
 
CTEK näytti puoliltapäivin täyttä ja annoin vielä pari tuntia olla. Onnistunut akun takaisin asennus naapurin avustuksella (kiitos hänelle) ja kaikki jopa toimi, autokin lähti käyntiin. BMS nollaus onnistui myös netin ohjeille eli nyt ainakin focus tajuaa että autossa on täysinäinen akku, mikäli sillä oli mitään tekemistä tämän kanssa. No onpahan tehty sekin. Ajelin 50km lenkin että auto lämpesi ja sitten vaan odottelemaan maanantai aamua. Voisin ehkä käydä huomenna ctekkiä sille näyttämässä että onko miten virta pysynyt. Onneksi sää näyttää lauhtuvan maanantaista eteenpäin
Suosittelen, mikäli joku Focus omistaja ikinä tätä samaa hommaa tekee, että hommaa kaverin mukaan. Auttaa kyllä asiaa jos on lisäkäsiä vääntämässä tuota akkua pois poterostaan. Todella idioottimainen paikka. Varsinkin kylmällä kun sormet jäässä ja mikään kaapeli tai muovilärpäke ei paljoa anna periksi. Katsoin rouvan vm 2000 corollaa niin siinä akku kivasti tyrkyllä ja heti napattavissa ylös, jos noista konehuoneista pitää suunnitella tuollaisia niin laittaisi mr. ford sen sitten vaikka jonnekin takaluukkuun tms. Jos tuo paikka on heillä ollut suunnittelussa se paras vaihtoehto niin onnea, tosin eikös samat tyypit keksineet sen jonkun öljyssä menevän jakohihnan...? Tekisin operaation kesällä tai hallissa jos valita saisi. Mieluiten en tekisi ollenkaan.
Kiitos kaikille vinkkejä antaneille!
 
Takakonttiin sijoitettu akku syväjäässä kaiken aikaa, nimim. juuri kaadoin selkänojat ja sivupaneeli pois akun edestä että edes vähäsen tulisi lämmintä sinnekin.
 
Lohko, ylläpitolaturi, sisähaara ja akunlämmitin kova kvartetti kaikkiin talviin.

Tuota ylläpitolaturia ja akkulämmitintä oon koittanu näissä keskusteluissa kans suositella.
Tässähän on syy, miksi ihmiset ihmettelee jos auto ei lähde kunnolla käyntiin ja on pari
päivää autohuollossa lämpimässä, niin auto starttaa oikein nätisti.
 
Joskus kannattaa myös kattoa miltä ne akunkengät näyttää...

X:stä/FB:stä poimittua.

1704562071767.png
 
Kävin ostamassa CTEK MXS 5.0 Polar akkulaturin, jota on kehuttu hyväksi kylmille keleille
Sivuhuomautuksena katsoin itse samaa, mutta päädyin tänään perusmalliin MXS 5.0 EU-A Tuotenro 56-973. Syystä että tuon Polar-variantin talvimoodissa latausjännite on 15.0V, kun taas Audi A5 2010:n ohjekirjassa sanottiin, että 14.8V ei saa ylittää. Tässä omassa on AGM/talvimoodi, jossa jännite 14.7V normaalin 14.4V:n sijasta.

Itse olen vuosikaudet ladannut akkua paikallaan autossa (silloin kun on ollut tarpeen tai pakko). Toki jos akku pääsisi aivan tyhjäksi ja jäähän, niin sitä ei pitäisi sulattamatta yrittää ladata, mutta todennäköisesti akku on mennyt romuksi joka tapauksessa
 
Auto (Kia Ceed 2011 bensa) seisoi joulun jälkeen ~viikon pihassa eikä sitten käynnistynyt, oma virhe tietysti kun kovat pakkasetkin oli eikä "saanut aikaiseksi" iskeä akkua laturiin tms. Eilen mittasin akulta 11,98V eli aikas surkeat lukemat. Laitoin kiinni Benton Iceman 5.0 laturiin, punainen akun +napaan ja musta kaapeli johkin iskarin pulttiin tms. Mutta näytti jo ~4-5 tunnin jälkeen menneen Ylläpito/Täynnä tilaan eli tuskinpa tuo akku otti kunnolla virtaa vastaan.

No itseasiassa kävin mittaamassa yleismittarilla uudestaan niin näytti jopa 12,94V. Jollei nyt käynnisty niin ehkäpä joku muu(kin) kuin akku ottanut sitten itseensä...
 
No itseasiassa kävin mittaamassa yleismittarilla uudestaan niin näytti jopa 12,94V. Jollei nyt käynnisty niin ehkäpä joku muu(kin) kuin akku ottanut sitten itseensä...

Kuollutkin akku yleensä latauksessa nostaa jännät ylös ja näyttää hyvältä kun mittaa, mutta kyykkää heti kun tulee kuormaa.
 
@hypodermic Sulla on todennäköisesti entinen akku, kun ei ole voinut mitenkään latautua näillä keleillä täyteen. 5tunnissa tuohon akkuun olisi mennyt korkeintaan 25A sisään. Ja vaikka akkujännite näyttää tuota, ei se silti lupaa sitä, että käynnistyy.
 
@hypodermic Sulla on todennäköisesti entinen akku, kun ei ole voinut mitenkään latautua näillä keleillä täyteen. 5tunnissa tuohon akkuun olisi mennyt korkeintaan 25A sisään. Ja vaikka akkujännite näyttää tuota, ei se silti lupaa sitä, että käynnistyy.

Tätäpä epäilenkin. Toki nyt kun eilen laitoin akun lataukseen (ja tänään) on ollut nollakeli tai oikeastaan plussan puolella. No kohtahan tuo selviää, epäilys kyllä on että akku on ns. finaalissa.

Onko jollain tietoa tarvitseeko tuollainen perus Kia jossa on kuitenkin ISG-järjestelmä (=jonkin lainen start/stop) AGM akun?

Edit: komento seis, sehän hörähti heti käyntiin. Eli oli ilmeisesti akku kuitenkin kestänyt pakkaset, oli vaan päässyt pätkäajossa tyhjenemään liiaksi. Toivottavasti ainakin. Kop kop.
 
Viimeksi muokattu:
Tätäpä epäilenkin. Toki nyt kun eilen laitoin akun lataukseen (ja tänään) on ollut nollakeli tai oikeastaan plussan puolella. No kohtahan tuo selviää, epäilys kyllä on että akku on ns. finaalissa.

Onko jollain tietoa tarvitseeko tuollainen perus Kia jossa on kuitenkin ISG-järjestelmä (=jonkin lainen start/stop) AGM akun?

Edit: komento seis, sehän hörähti heti käyntiin. Eli oli ilmeisesti akku kuitenkin kestänyt pakkaset, oli vaan päässyt pätkäajossa tyhjenemään liiaksi. Toivottavasti ainakin. Kop kop.
Lähtisin kyllä itse akkukaupoille vaikka auto käyntiin lähtikin nyt. Pakkasella kertalaakista totaalisesti nuukahtaminen tuppaa usein olemaan oire akun viimeisillään olemisesta vaikka lauhan kelin tullen vielä alkaisi toimia. Riskinä että seuraavilla pakkasilla kyykkää taas.

Uusi akku hyvä ladata täyteen jollakin tavalla, ajamalla tai laturilla.
 
Lataisin uutta akkua sisällä väh. 24tuntia, että on varmasti täysi ja sitten autoon paikalle.

Tuo on varmasti pätevä konsti, mutta monissa autoissa en usko että edes mahdollista. Jos akku sijaitsee sellaisessa paikassa ettei sinne perus tahvanainen pääse käsiksi tahi itse sitä ilman työkaluja asentelemaan. Juuri työkaveri manasi mikä lie mersu hänellä on niin oli ollut akun vaihdossa liikkeessä, oli pitänyt irrottaa etupenkkiä ja verhoilua yms. kotelointia että akun sai esille. En usko että kukaan alkaa tuollaista taloyhtiön parkkiksella vääntämään talvipakkasilla että saa akun sisälle lataukseen.
Olisikin kaikissa autoissa vieläkin kuten rouvan 2000 corollassa, akku siinä nenän edessä, kengät irti ja kantoon avot.
 
Jos akku sijaitsee sellaisessa paikassa ettei sinne perus tahvanainen pääse käsiksi tahi itse sitä ilman työkaluja asentelemaan.
Seurasin vierestä, kun akkuliikkeen jannu vaihtoi V40:een akkua. Hällä oli kaikki työkalut, osaaminen ja tarvittava kokemus. Oisko mennyt 10 minuuttia osien irrottamiseen, että pääsi edes käsiksi akkuun. Mulla olisi kirjallisten ohjeiden ja youtube-videoiden katselunkin jälkeen mennyt varmaan kaksi tuntia operaatioon. Jos siis olisi ollut kaikki tarvittavat työkalut, mitä suuresti epäilen. Viimeistään siinä kohtaa olisi homma tyssännyt, kun autoa olisi pitänyt ruveta ohjelmoimaan uudelle akulle.
 
Paljon on normaali auton oman laturin latausjännite? Tuossa nollakeleillä pyöri 14,8V paikkeilla kun tarkastelin, mutta silloin -30 pakkasilla oli karvan yli 15V. Normaalia vai syytä tutkia enemmän? Ja nämä kierroksilla
 
Tuossa nollakeleillä pyöri 14,8V paikkeilla kun tarkastelin, mutta silloin -30 pakkasilla oli karvan yli 15V. Normaalia vai syytä tutkia enemmän?
Kyllähän tämän vuosituhannen autoissa BM (battery management) kompensoi alhaista akun lämpötilaa korkeammalla latausjännitteellä samalla lailla kuin älylaturit. Eli väittäisin normaaliksi
 
Start-Stopia ei tietenkään ole pakko käyttää, jos auto talvellakin sitä yrittäisi, eikä vain kesällä. Jalkamiehenä kun kuulee sellaisia sekunnin stop-starteja mitä jotkut tekee, niin ihmettelee mikä järki on hommassa
Sehän ei ole ainoa akun rasitusta ja kulumista lisäävä tekijä uudemmissa autoissa. Ja käytetäänkö startstoppia miten yleisesti? Minulla on ainakin sellainen tuntuma että ihmiset aika yleisesti osaavat ohittaa tuon haitakkeen aina autoa käynnistäessä. :tup: Itse ainakin käytän vain harvoin ja vahingossa. Yleensä jos joku voi kuulla järjestelmän aiheuttavan kuljettamalleni ajoneuvolle haittaa ohi ajaessani, kytken sen samalla pois huomatessani unohduksen. Näinhän tätä viherpesuominaisuutta kuuluu käyttää. Taas on saatu yksi aiheeton koneenpalvontarituaali lisää tuomaan tekemistä ihmisten arkeen.

Lähtisin kaikkiaan siitä, etten vaihtaisi akkua alkuperäistä alkukantaisempaan tyyppiin. Siitä huolimatta että raskaastikin sähkövarustelluissa moderneissa autoissa on ollut AGM-akkujen lisäksi myös EFB-akkuja ja jopa ns. vanhanaikaisia. Sitä en toki voi tietää onko Yuasan perinteinen yhtään huonompi kuin Vartan AGM. :smoke:

Kyllähän tämän vuosituhannen autoissa BM (battery management) kompensoi alhaista akun lämpötilaa korkeammalla latausjännitteellä samalla lailla kuin älylaturit. Eli väittäisin normaaliksi
Eikös latauksen lämpötilakompensointi yleistynyt alkaen 1980-luvulta ihan laturin säätimen ominaisuutena? Turhahkoa siihen ylimääräisiä akunhallintasysteemejä on sotkea.

E: Toisin sanoen normaali niinsanottu täysi lataus(joka pitäisi akun mahdollisimman täyteen varattuna ja täten pidentäisi sen elinkää) on tavallisesti jo laturin perusominaisuuksien puolesta lämpötilakompensoitu. Näennäissäästöä antavat akuntappomekanismit joilla huijataan alempi jännite ja ladataan kunnolla vain jarrutuksissa ja alamäissä sitten sotkevat tämän toimivan järjestelmän.
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko ladanneet CTEK älylatureilla ulkona lähes tyhjää akkua, kauankohan vaatii jännitteen noston 60nah akussa 12.2->12.6 esim. Ei ole varsinaista akkulaturiakaan.
 
Oletteko ladanneet CTEK älylatureilla ulkona lähes tyhjää akkua, kauankohan vaatii jännitteen noston 60nah akussa 12.2->12.6 esim. Ei ole varsinaista akkulaturiakaan.
Noita taitaa olla jostain 2A mallista 10A malliin. Variaatiota muodostuu. Ladattavaa tuossa tapauksessa on jotain 20Ah luokkaa.
 
Oletteko ladanneet CTEK älylatureilla ulkona lähes tyhjää akkua, kauankohan vaatii jännitteen noston 60nah akussa 12.2->12.6 esim. Ei ole varsinaista akkulaturiakaan.
Riippuu laturin tehosta sun muusta muuttujista. Eikä se kyllä ole lähes tyhjä, jos siinä on 12,2V
 
Riippuu laturin tehosta sun muusta muuttujista. Eikä se kyllä ole lähes tyhjä, jos siinä on 12,2V
Ei käynnistynyt viimeksi reilu viikkon sitten enä noilla volteilla, oli siis sama lukema. Ensin lakkas webasto käynnistymästä sitten ovien lukitus sen jälkeen himmeni tietokoneen näyttö. Laturi 3.8Ah. Latasin sisällä mutta helpompihan se olisi pistää tolpasta suoraan seuraavan kerran kun saan laturin.
 
Tavallisessa lyijyakussa, suljetussa ja AGM akuissa on kaikissa hieman eri lepojännitteet, mutta jos ei starttaa, niin tyhjähän se akku on.

Kun laturi on kytkettynä, kaikki nuo muut laitteet kyllä toimivat normaalisti, tosin webastossa on yleensä systeemi joka estää sen käynnistymisen ennen kuin autolla on ajettu, jos on kerran sammuttanut itsensä virran loppumisen takia.

Jos akku on täysin tyhjä, eli myös pienet kuormat saavat jännitteen romahtamaan, niin sellaisen vuorokauden saa kyllä ladata että auto taas lähtee käyntiin. Älylatureiden kanssa on toisinaan se ongelma että eivät lähde lataamaan lainkaan jos akku on riittävän tyhjä. Yleensä kyllä ilmoittavat siitä valoillaan jotenkin.
 
Onko akun tilaamisessa postitse riskiä, miten käsittelevät siellä...Olisi aika paljon halvempia: Autobatterienbilliger: Alles rund um günstige Batterien
Onko nuo nyt sitten muka merkittävästi halvempia? Tietysti jos hinnat sisältää postikulut, niin onhan tuo halvempaa kun lähteä motonet-biltema-puuilosta lähteä akkua hakemaan omalla kustannuksella.

Akku on kyllä siinämäärin tukeva laite, että harvoin ne mekaanisesti hajoavat, yleensä ovat valmistusvikoja mitä noissa ilmenee.
 
Onko akun tilaamisessa postitse riskiä, miten käsittelevät siellä...Olisi aika paljon halvempia: Autobatterienbilliger: Alles rund um günstige Batterien
Minkä akun sieltä saisi edullisesti, että muka kannattaisi tilata?

Ainakin kun katsoin omaan autoon sopivaa Vartan E43 akkua niin tokmannilta hakemalla sen saa 114,50€ ja uutiskirjeen tilaamalla 10€ vielä hinnasta pois eli 104,50€.
Tuolta saksasta tilaamalla vastaava 89,85€ + 19,90€ postit = 109,85€
Eli ei järkeä/syytä lähteä tilailemaan ainakaan omalla kohdalla.

Mitkä on toimituskulut Suomeen?
5kg 13,90€
15kg 16,90€
30kg 19,90€
lava 39,90€
 
@juuseri23 @Jote @Pakana ja @Ferriz Huomasin vielä, kun katselin ton Saksalaisen akkuliikkeen akkuja omaan autoon, että siellä tulee vielä 7.50€ kierrätysmaksu hintaan jos vanhaa et anna vaihdossa. Eli jos sinne joutuu lähettämään vanhan akun, niin homma ei enään olekkaan kannattava.
 
Sakemannin akkukaupasta voi saada AGM:n yleistä suomihintaa halvemmalla
Päälle Suomen alv, kierrätysmaksut ja postit eli siinä jossain 180 euron tienoilla mennään.

Joskus voi Suomessa päästä samoihin kuten täällä (180 e) tosin tuossa kioskissa on nyt akut loppu.

Kärkkäisellä 199 e eli siinäkin aletaan olla jo melko pienissä lisähinnoissa vs. Saksasta ostaminen jos pystyy hakemaan suoraan liikkeestä.

No sitten akkuliikkeissä esim. Akku-Ässässä hinta on 219 e. Normaaleissa akkuliikkeissä tulee samaan rahaan akun vaihto ja tarpeelliset koodaukset jos auto niitä vaatii ja tietenkin akkuvahdin nollaukset. Jos akku on yhtään hankalassa paikassa tai vaihto vaatii purkamista alkaa sillä olla rahansa edestä arvoa, että joku ammattilainen hoitaa vaihdon.
 
Niin, akut ei kuitenkaan ole niin luotettavia ainakaan oman kokemuksen mukaan etteikö arvostaisi sitäkin että saa takuun ja tuotetuen paikalliseen akkuliikkeeseen. Ainakin täällä testaavat akun ja latausjärjestelmän ilmaiseksi jos olet heiltä akun ostanut.
 
MItäs sitä "hävisikään" jos AGM auton start&stop autoon laittaa eikä koodaa ym`? eli akun koko eri kuin alkuperäinen.
 
Riippuhan se vähän autostakin. Edelliseen autoon laitatin AGM-akun kun kyllästyin perusakkujen kuoleutumiseen parissa vuodessa. AGM oli iskussa vielä kun auto meni vaihtoon kolmen talven ja yhtä monen kesän ajojen jälkeen. Ei ollut startstoppia siinä autossa mutta Webastoa huudatin säännöllisesti talviaikana ja pätkäajoa tuli paljon. Latailin akkua täyteen vähintään viikoittain niin kuin olin lataillut perusakkujakin.
 
Pointti olikin että jos autossa jonkinlainen battery management systeemi niin koodaaminen kannattaa jotta uudesta akusta saa kaiken kapasiteetin irti, eteenkin jos akun tyyppi vaihtuu.
Sun tapauksessa varmasti AGM hyvä vaihtoehto kun kerran webasto käytössä. Kolmessa vuodessa ei vielä se hyytyminen näy, paitsi tietenkin uudelle omistajalle.
 
Pointti olikin että jos autossa jonkinlainen battery management systeemi niin koodaaminen kannattaa jotta uudesta akusta saa kaiken kapasiteetin irti, eteenkin jos akun tyyppi vaihtuu.
Sun tapauksessa varmasti AGM hyvä vaihtoehto kun kerran webasto käytössä. Kolmessa vuodessa ei vielä se hyytyminen näy, paitsi tietenkin uudelle omistajalle.
Juu tietenkin jos voi koodata niin sitten kannattaa ja pitää koodata. Mulle oli itselleni jo voitto se että ainakin kolme vuotta kesti luotettavasti, siinä oli jo 50% lisää tavallisiin lyijyakkuihin.
 
Kivasti EFB akut lopussa niin piti ostaa AGM akku, meni 5min Polon adaptaatioon ODBElevenillä
 
Tuota ylläpitolaturia ja akkulämmitintä oon koittanu näissä keskusteluissa kans suositella.
60W shuko-pistokkeella varustettu lämmityselementti vaikuttaa hyvältä. Laturin kanssa askarteluja ei ole enää tarvinnut ollenkaan. Toki kovimmat pakkaset täällä enintään -25 toistaiseksi. Akku siis takana tavaratilan pohjan ja varapyörän alla, joten seuraavaksi menen sinne vasta siinä tapauksessa, että auto vielä varoittaa alhaisesta jännitteestä lyhyehköjen (~12 km E: esilämmitys mennen tullen) matkojen sahauksella, jos tulee vielä kunnon pakkasia. Ja ylläpitolaturin piuhojen ruuvaus pysyvämpään asennukseen saa odottaa vaikka ensi kesää. Akkua ei ole uusittu ainakaan 03/2016 jälkeen, saattaa olla jopa alkuperäinen (02/2010). Start-Stopia en ole itse koskaan käyttänyt.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 312
Viestejä
4 534 814
Jäsenet
74 788
Uusin jäsen
WeltsuM

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom