Auton akuista ja lataamisesta

Miten tuo sitten oikeassa elämässä menee?
Lopussa ladataan vakiojännitteellä ja virta pienenee kohti nollaa akun lähestyessä täyttä. Eli latausteho pienenee.

Kannattaa selvittää itselleen ampeerin (A) ja ampeeritunnin (Ah) ero. Laskut helpottuu kummasti.
 
Lopussa ladataan vakiojännitteellä ja virta pienenee kohti nollaa akun lähestyessä täyttä. Eli latausteho pienenee.

Kannattaa selvittää itselleen ampeerin (A) ja ampeeritunnin (Ah) ero. Laskut helpottuu kummasti.
Enemmän helpottaisi, jos tuntisin laturin toimintaperiaatteen paremmin. Matematiikka on helppoa. Mutta ensin täytyy tietää suureet. Ja tarkkuutta parantaisi se, että tietäisi tuon taikalaatikon toimintaperiaatteen. Ilmeisesti se ei tuuttaa maksimiteholla koko ajan. Toki myönnän, että olisi pitänyt puhua ampeeritunneista tuon akun purkautumisvauhdin kohdalla. My bad.
 
Laskennassa on oletettu, että lähes täyttä auton akkua ladataan 5A virralla, mikä ei todellisuudessa tapahdu. Ei lähellekkään.
Se oli vain yksi tapa laskea, riittääkö kellokytkimen pätkimä lataus siihen, että akun varaus ei vajoa käynnistyskyvyttömäksi. Toinen olisi ollut laskea paljonko laturin tulee antaa virtaa niiden 2 h latausten aikana, jos hyötysuhde on 80 %:

0,05 A / (2 h / 24 h) / 0,8 = 0,75 A, mikä on reilusti vähemmän kuin laturin 5 A. Oma CTEK 5 A alkaa pienentää virtaa, kun akun varaus on 80 %. Tuosta voi päätellä, että @Frankie ylläpitolatauksessa akku tulee pysymään yli 80 %:ssa (5 A > 0,75 A), muttei 100 %:ssa (ihan jo senkin takia, että 22 h/vrk ei ladata, jolloin akku ehtii purkautua 0,05 A * 22 h = 1,1 Ah, eli noin 1-3 % riippuen akun koosta). Tasapainotilaa on näillä tiedoilla mahdotonta sanoa, mutta sen voi sanoa, että tuollainen 80-99 % on aivan riittävästi Frankien harvoihin tarpeisiin kesäkauden ulkopuolella.
 
Ymmärtääkseni nimimerkki @Frankie halusi jonkinlaisen faktalukeman siitä, paljonko ns. ylläpitolaturi kuluttaa virtaa suhteessa esimerkiksi lohkolämmittelijät. Jotta AsOy nillittäjälle voi lyödä (mielellään helppoja sekä yksinkertaisia - valittajat usein ovat sellaisia ... yksinkertaisia) laskutoimituksia vastineeksi.
 
Ymmärtääkseni nimimerkki @Frankie halusi jonkinlaisen faktalukeman siitä, paljonko ns. ylläpitolaturi kuluttaa virtaa suhteessa esimerkiksi lohkolämmittelijät. Jotta AsOy nillittäjälle voi lyödä (mielellään helppoja sekä yksinkertaisia - valittajat usein ovat sellaisia ... yksinkertaisia) laskutoimituksia vastineeksi.
Joo, ja sainkin itse tuon laskettua riittävällä tarkkuudella, kiitos vastaajille. En ole sähköinsinööri, joten käytin erehdyksessä seinävoltteja enkä latausjännitettä. Sikäli tuntee itsensä tyhmäksi, että aivan liian myöhään löysin tuon laturin nimellistehon netistä (oon hukannut mukana tulleet prujut jonnekin). Jos joku täysin sallittu lohkolämmitin+sisälämppäri haukkaa yli 2 kW, turha tulla kettuilemaan jostain 80W laturista. Pari tavallista hehkulamppua palaa nätisti tuolla.

Huvittelin itsekseni vielä laskemalla, miten toi vertautuu patteriauton lataamiseen. Voi olla, että laskin päin seiniä tämänkin, mutta jos vaikka joku tuuppaa tolpasta kahdessa tunnissa teoreettiset 22 kWh, se vastaisi mun autolla liki kolmen vuoden ylläpitolatausta.
 
Kuinkahan hyödyllisiä noiden latureiden "elvytys" toiminnot todellisuudessa on? Esim. ctek mxs 5.0 polar laturissa on tuollainen "recond" toiminto.

Vähän skeptinen, että paljonko tuosta on oikeasti hyötyä, mutta ehkä sillä saa hieman pidennettyä akun käyttöikää.
 
Saattavat ne toimia jos akku ei ole ollut liian kauan kuivana ja nestettä saa lisättyä. Muuten taitavat olla aika hyödyttömiä.
 
Kuinkahan hyödyllisiä noiden latureiden "elvytys" toiminnot todellisuudessa on? Esim. ctek mxs 5.0 polar laturissa on tuollainen "recond" toiminto.

Vähän skeptinen, että paljonko tuosta on oikeasti hyötyä, mutta ehkä sillä saa hieman pidennettyä akun käyttöikää.
Asiaa akun sulfatoitumisesta ja tekstin kirjoittajan kommentti elvyttävistä latureista:

Akun sulfatoituminen
 
Tuli vaan mieleen, kun tuli käytettyä oman auton akkua tuollaisessa älylaturissa ihan että näkee näin talven alla onko se vielä kunnossa. Tuon pitäisi osata kertoa, jos akku alkaa olla huonossa kunnossa. Vähän aikaa se ajoi akkuun tuota elvytystä automaattisesti.
 
Saakohan tuollaisen Theben AT-1 lämmitystolpan ajastimen jotenkin pysäytettyä tai ohitettua niin, että virtaa tulisi jatkuvasti?

Mietin akun ylläpitolaturia varten. Tuossa CTEK mxs 5.0 polar laturissa tuli mukana sellainen rengasliittimellinen kaapeli, jonka voisi kiinnittää kiinteästi akkuun ja sitten pujottaa sen kaapelin konepellin tai etusäleikön välistä ulos kun haluaa akun lataukseen. Jos lataisi vaikka kerran parissa viikossa, niin tuo 2 tunnin ajastin olisi kiva saada ohitettua, niin latautuu varmasti kunnolla.

Se defan lämmittimen kaveriksi tuleva kiinteä ylläpitolaturi olisi tietenkin kätevä, mutta tuo ctek minulla jo on, ja se defa on muutenkin aika kallis.
 
@asddsa Kannattaa miettiä myös sen akkulämmittimen hommaamista akkulaturin kaveriksi. Kun lämmitetty akku antaa ihan eri tavalla virtaa -30 asteen pakkasilla ja myös ottaa vastaan sitä latausta ihan mukavasti.
 
Faija sanoi aikanaan, että 60-luvulla oli ihan normaalia että kuorma-autojen akkuja kiehutettiin isoilla virroilla jolloin saatiin nille taas pari vuotta elinaikaa.
Aikoinaan jopa Suomessa myös kennoitettiin uudestaan/uudet nesteet akun sisälle. Taisi olla halvempi vaihtoehto kuin uusi akku. Intiassa enemmän tuota tekevät ja akun sisältä saattaa tulla ihan mustaa kuonaa, kun pesevät sisältä.
 
@asddsa Kannattaa miettiä myös sen akkulämmittimen hommaamista akkulaturin kaveriksi. Kun lämmitetty akku antaa ihan eri tavalla virtaa -30 asteen pakkasilla ja myös ottaa vastaan sitä latausta ihan mukavasti.
Onko sulla hyvää näkemystä siitä, miten akku ottaa virtaa kylmässä hallissa? Talvella muutama aste pakkasta, mutta ei sentään koskaan ulkolämpötiloja. Mulla on nyt vuoden ollut tuo ylläpitolaturi tuoreen akun kaverina enkä huomannut talvella, että olisi ollut mitään ongelmia.
 
Ottaa se ihan hyvin. Hidastuu sitten kun lähestytään -15° ja kylmempää. Suurin apu on siitä ylläpidosta, se on niin vaivaton kun se on Calixin yhteydessä ja roikka kiinni.

Jos ollaan jossain arktisen Suomen (itä/Lappi) alueella ja auto ulkoruokinnassa niin siellä se akunlämmitin samaan pakettiin olis 5/5.
 
Akkulämmittimet ja aktiivinen ylläpitolataus on hyvästä, etenkin jos on paljon pelkkää pätkäajoa jossa ei akku muuten kunnolla ehdi latautua. Niillä (jatkuvalla lisälatauksella ja lämmityksellä) on kuitenkin se huonokin puoli, nimittäin se, että ne pitävät heikentyneen akun kunnon aika pitkään piilossa. Tuollainen auto sitten helposti hyytyykin sitten siihen parkkiin sen kerran kun ei laturi olekaan kiinni.
Ehjä auto ehjällä akulla kyllä toimii niissä kovemmissakin pakkasissa hyvin ja huonontuva akku alkaa näyttämään oireita usein jo paljon ennen kuin se sitten oikeasti kyykähtää, eikä niin kovin helposti jätä tielle tai kaupan parkkipaikalle tms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 308
Viestejä
4 534 503
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom