Auton akuista ja lataamisesta

Miten tuo sitten oikeassa elämässä menee?
Lopussa ladataan vakiojännitteellä ja virta pienenee kohti nollaa akun lähestyessä täyttä. Eli latausteho pienenee.

Kannattaa selvittää itselleen ampeerin (A) ja ampeeritunnin (Ah) ero. Laskut helpottuu kummasti.
 
Lopussa ladataan vakiojännitteellä ja virta pienenee kohti nollaa akun lähestyessä täyttä. Eli latausteho pienenee.

Kannattaa selvittää itselleen ampeerin (A) ja ampeeritunnin (Ah) ero. Laskut helpottuu kummasti.
Enemmän helpottaisi, jos tuntisin laturin toimintaperiaatteen paremmin. Matematiikka on helppoa. Mutta ensin täytyy tietää suureet. Ja tarkkuutta parantaisi se, että tietäisi tuon taikalaatikon toimintaperiaatteen. Ilmeisesti se ei tuuttaa maksimiteholla koko ajan. Toki myönnän, että olisi pitänyt puhua ampeeritunneista tuon akun purkautumisvauhdin kohdalla. My bad.
 
Laskennassa on oletettu, että lähes täyttä auton akkua ladataan 5A virralla, mikä ei todellisuudessa tapahdu. Ei lähellekkään.
Se oli vain yksi tapa laskea, riittääkö kellokytkimen pätkimä lataus siihen, että akun varaus ei vajoa käynnistyskyvyttömäksi. Toinen olisi ollut laskea paljonko laturin tulee antaa virtaa niiden 2 h latausten aikana, jos hyötysuhde on 80 %:

0,05 A / (2 h / 24 h) / 0,8 = 0,75 A, mikä on reilusti vähemmän kuin laturin 5 A. Oma CTEK 5 A alkaa pienentää virtaa, kun akun varaus on 80 %. Tuosta voi päätellä, että @Frankie ylläpitolatauksessa akku tulee pysymään yli 80 %:ssa (5 A > 0,75 A), muttei 100 %:ssa (ihan jo senkin takia, että 22 h/vrk ei ladata, jolloin akku ehtii purkautua 0,05 A * 22 h = 1,1 Ah, eli noin 1-3 % riippuen akun koosta). Tasapainotilaa on näillä tiedoilla mahdotonta sanoa, mutta sen voi sanoa, että tuollainen 80-99 % on aivan riittävästi Frankien harvoihin tarpeisiin kesäkauden ulkopuolella.
 
Ymmärtääkseni nimimerkki @Frankie halusi jonkinlaisen faktalukeman siitä, paljonko ns. ylläpitolaturi kuluttaa virtaa suhteessa esimerkiksi lohkolämmittelijät. Jotta AsOy nillittäjälle voi lyödä (mielellään helppoja sekä yksinkertaisia - valittajat usein ovat sellaisia ... yksinkertaisia) laskutoimituksia vastineeksi.
 
Ymmärtääkseni nimimerkki @Frankie halusi jonkinlaisen faktalukeman siitä, paljonko ns. ylläpitolaturi kuluttaa virtaa suhteessa esimerkiksi lohkolämmittelijät. Jotta AsOy nillittäjälle voi lyödä (mielellään helppoja sekä yksinkertaisia - valittajat usein ovat sellaisia ... yksinkertaisia) laskutoimituksia vastineeksi.
Joo, ja sainkin itse tuon laskettua riittävällä tarkkuudella, kiitos vastaajille. En ole sähköinsinööri, joten käytin erehdyksessä seinävoltteja enkä latausjännitettä. Sikäli tuntee itsensä tyhmäksi, että aivan liian myöhään löysin tuon laturin nimellistehon netistä (oon hukannut mukana tulleet prujut jonnekin). Jos joku täysin sallittu lohkolämmitin+sisälämppäri haukkaa yli 2 kW, turha tulla kettuilemaan jostain 80W laturista. Pari tavallista hehkulamppua palaa nätisti tuolla.

Huvittelin itsekseni vielä laskemalla, miten toi vertautuu patteriauton lataamiseen. Voi olla, että laskin päin seiniä tämänkin, mutta jos vaikka joku tuuppaa tolpasta kahdessa tunnissa teoreettiset 22 kWh, se vastaisi mun autolla liki kolmen vuoden ylläpitolatausta.
 
Kuinkahan hyödyllisiä noiden latureiden "elvytys" toiminnot todellisuudessa on? Esim. ctek mxs 5.0 polar laturissa on tuollainen "recond" toiminto.

Vähän skeptinen, että paljonko tuosta on oikeasti hyötyä, mutta ehkä sillä saa hieman pidennettyä akun käyttöikää.
 
Saattavat ne toimia jos akku ei ole ollut liian kauan kuivana ja nestettä saa lisättyä. Muuten taitavat olla aika hyödyttömiä.
 
Kuinkahan hyödyllisiä noiden latureiden "elvytys" toiminnot todellisuudessa on? Esim. ctek mxs 5.0 polar laturissa on tuollainen "recond" toiminto.

Vähän skeptinen, että paljonko tuosta on oikeasti hyötyä, mutta ehkä sillä saa hieman pidennettyä akun käyttöikää.
Asiaa akun sulfatoitumisesta ja tekstin kirjoittajan kommentti elvyttävistä latureista:

Akun sulfatoituminen
 
Tuli vaan mieleen, kun tuli käytettyä oman auton akkua tuollaisessa älylaturissa ihan että näkee näin talven alla onko se vielä kunnossa. Tuon pitäisi osata kertoa, jos akku alkaa olla huonossa kunnossa. Vähän aikaa se ajoi akkuun tuota elvytystä automaattisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom