Auton akuista ja lataamisesta

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 833
Kävin vaihdattamassa autoon akun näin pakkasten tullessa ja opin vähän uutta.

Ensimmäiseksi, "älylaturi" ei lataa akkua aivan täyteen, siksi sen voi jättää tyyliin fire&forget lataamaan määräämättömäksi ajaksi.
AGM akkua voi aivan hyvin ladata perinteisellä laturilla, mieluiten hitaasti ja ajan kanssa mutta suurin jujttu on ettei jätä sitä pohottamaan lujaa pitkiä aikoja. Mutta siis noin sen saa aivan täyteen.

Geeliakku painaa enemmän kuin vastaavan ah:n perinteinen lyijy. Edellinen akun vaihto oli jäänyt bemariin ohjelmoimatta, eli auto luuli että on AGM akku mutta oli lyijy. 2 vuodessa sain sen webaston kanssa kypsäksi (antoi 300a, kuulemma piisais pienelle bensakoneelle) ja en tiedä oliko koodauksen puutteella mitään merkistystä. Nyt siis 95ah Exide (850a), auto ei ymmärrä kuin 90ah mutta nuo nyt muutenkin lienee vähän mitä akun kylkeen printataan. Likiarvo tjsp.
Kerran kuussa kannattaisi ladata ulkoisella laturilla akkua joka tapauksessa ja webastoa käyttäessa pakkasilla kerran viikossa täyteen. Toimin varmaan noin koska käytän surutta taukolämmitystä ja mitä ikinä tuosta nyt löytyykin.

Loppukaneettina, on se vaan mahtavaa kun auto starttaa varmasti kun on ihan vitun kylmä. :)

ps. ankarille pakkasille hyvä jippo, sisätilan lämmitin puhaltamaan imusarjaan tai edes sinne päin, starttaa heikompikin motti kun saa heti lämmintä polttoainetta.
 
Ite ratkaisin ongelman sillä, että asennutettiin Defan laturi siihen Defan sarjan yhteyteen. Lataa akkua aina kun on roikka kiinni seinässä. Hiton kätevää.
 
Ite ratkaisin ongelman sillä, että asennutettiin Defan laturi siihen Defan sarjan yhteyteen. Lataa akkua aina kun on roikka kiinni seinässä. Hiton kätevää.
Asensin omaani saman. Virittelin lisäksi niin, että moottorinlämmitin on helppo irrottaa piiristä, niin pystyy kesälläkin lataamaan.
 
^Amen veli! Tuo lähtee kätevällä pikaliittimellä irti ettei tarvitse huudattaa säteilylämppäriä. Äärimmäisen kätevä, kun kaikki maailman start & stopit syö melko hyvin akkua yhdessä miljoonan himmelin kanssa. Kuitenkin autolla kesällä tulee tehtyä jotain 5-10km siirtymiä noin yleisesti kaupungin sisällä, niin eipä se akku siinä lataudu ikinä kunnolla.
 
Tulis varmaan noin asennettua jos olisi lohko tms lämmitin.
 
Tulis varmaan noin asennettua jos olisi lohko tms lämmitin.

Laturin asentaminen ei paljoa vaadi ja onnistuu melko hyvin ns. kädettömältäkin. Toki sen voi asennuttaa liikkeessä eikä sekään mahdottomia maksa. Itse laturit on jotain satasen molemmin puolin Calixilta, Defalta yms. ja se loppuroikkasarja määrän X jos haluaa siististi sen. Jos tekee itse, vaatii pari metriä johtoa ja ulosviennin johon törkkää tuon laturijohdon.
 
AGM ja geeliakku on kaksi eri akkua. AGM-akussa happo on osin imeytettynä lasikuituun, geeliakussa nimi kertoo rakenteen. Geeliakut on harvinaisia ja vaatii alemman latausjännitteen.
AGM herkempi ylilataukselle kuin perinteinen nesteakku, vaikka suositeltu latausjännite monesti onkin sama.

Jos käytätte perinteistä tyhmää akkulaturia, lopettakaa. Jos ette lopeta, tarkistakaa edes sen latausjännite. Mä olen törmännyt liian moneen vanhaan "Akku-Mattiin", jotka puskee ulos 18 volttia. Yleensä löytyy sellaisen ihmisen kotoa, joka valittaa kuinka nykyakut ei kestä enää juuri mitään...
 
AGM ja geeliakku on kaksi eri akkua. AGM-akussa happo on osin imeytettynä lasikuituun, geeliakussa nimi kertoo rakenteen. Geeliakut on harvinaisia ja vaatii alemman latausjännitteen.
AGM herkempi ylilataukselle kuin perinteinen nesteakku, vaikka suositeltu latausjännite monesti onkin sama.

Jos käytätte perinteistä tyhmää akkulaturia, lopettakaa. Jos ette lopeta, tarkistakaa edes sen latausjännite. Mä olen törmännyt liian moneen vanhaan "Akku-Mattiin", jotka puskee ulos 18 volttia. Yleensä löytyy sellaisen ihmisen kotoa, joka valittaa kuinka nykyakut ei kestä enää juuri mitään...

Ihan hyvin voi ladata sillä tavan laturilla, jos se on kunnossa. Mitään auton käynnistysakku ei pidä ladata laturilla, josta lähtee 18v. Sellaiset joutaa suoraan SER-romuun. Toki lataaminen pitää lopettaa kun akku on täynnä, aivan kuten tavan akun kanssa.
 
Onko Ctek ainoa järkevän hintainen älylaturi, vai onko muita luotettavia merkkejä? Mulla on joku Ctekin vanha 3.8A ulos työntävä ylläpitolaturi, mutta haluaisin vaihtaa sen tehokkaampaan, jotta eeberiä käytettäessä sen käyttämä virta tulis käytännössä laturilta.
 
Taitaa Ctek olla pääosin ihan samaa tavaraa kuin kaikki muutkin älylaturit. Takuuvikoja yllättävån paljon. Osta mikä tahansa järkevän hintainen käteen peruslaadukkaalta tuntuva peli, joka lupaa riittävästi ampeereja.
 
Onko Ctek ainoa järkevän hintainen älylaturi, vai onko muita luotettavia merkkejä? Mulla on joku Ctekin vanha 3.8A ulos työntävä ylläpitolaturi, mutta haluaisin vaihtaa sen tehokkaampaan, jotta eeberiä käytettäessä sen käyttämä virta tulis käytännössä laturilta.
Itsellä on ollut käytössä nyt Ctekin 3.8 ja sitä ennen oli Lidlin "vastaava" 3.8A laturi ja kumpikin tuntuu toimivan yhtä hyvin. Lidlin vehje on vain puolet halvempi (olisi käytössä vieläkin mutta emäntä ei eräänä aamuna huomannut kuin vasta motarilla että auto on latauksessa... :D ).
 
Ne halpis "automaattilaturit" ei ole kaikki automaatteja, eli kun laittas roikan kiinni niin täytyy erikseen painaa nappia että lataus käynnistyy ja oikealla jännitteellä. Näin ainakin mun vanhoissa Lidl vs. Ctek latureissa...
 
Ne halpis "automaattilaturit" ei ole kaikki automaatteja, eli kun laittas roikan kiinni niin täytyy erikseen painaa nappia että lataus käynnistyy ja oikealla jännitteellä. Näin ainakin mun vanhoissa Lidl vs. Ctek latureissa...
Itsellä nuo käyttäytyivät samalla tavalla kummatkin, eli "jatkettiin siitä mihin jäätiin". Yleensä omassa siis aina päällä "talvilataus" (lumihiutale) -asento kun ei tule muulloin pahemmin käytettyä.

Itseasiassa jos totta puhutaan niin ledit ja napit ovat identtisessä paikassa kuin saman ikäluokan Ctekeissä ja speksit muutenkin kohtaavat, joten ihme jos todellisuudessa tulisivat edes eri tehtaalta. ;)
 
esim biltema hukkaa moodin jos molemmat virrat katkeavat, mutta säilyttää jos 12v puoli pysyy kiinni laitteessa.
 
Onko olemassa mitään varsinaista ylläpitoloaturia myynnissä? Mun kokemus noista älylaturieista on kyllä sellainen että ne pyrkivät lataamaan akun älykkäästi aivan täyteen, eikä ylläpitämään sitä latausta.

Bentonin (tjsp) n. 5A älylaturi ainakin keitti yhden talven aikana min. +5°C tallissa harrasteauton akun piloille.
 
Ottaako akku mukamas virtaa vastaan jos se on aivan täynä? Itse latailen tuommosella ristuksen aikasella mörkölaturilla harrastepelin akut sun muut.
 
Muuntajapohjainen peruslaturi ei välitä yhtään mitään yhtään mistään ja työntää virtaa jatkuvasti, vaikka akku olisi varaukseltaan aivan täynnä. Seurauksena akun kiehuminen ja sitten akku onkin sitä myöten selvä. Joskus 90-luvulla kiehutin useammankin akun pilalle, unohtaessani akkulaturin paikalleen useiksi vuorokausiksi mm. traktoriin.
 
Unohda se Bentoni ja laita muutama kymppi laatuun niin ei ole ongelmaa. Ctekki kiinni Ducatis läpi talven ja neljäs vuosi samalla akulla menossa...

Motonetistä vaikka Defa. Defa, mutta eri nimellä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/455607/MTX-SmartCharge-yllapitolaturi-12-V--4-A

Honkkarista aito: http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-...Oq7ao0sQDgZTRlyr_cTihKKgLorQNoqmBVRoC1WLw_wcB

Pikkuinen Ctekki halvalla:
http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-...ek-xs-0-8a-automaattinen-akkulaturi/p/127572/

Keskikoon: http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-...-5-0-12-v-automaattinen-akkulaturi/p/1911997/

Isompaan tarpeeseen Defa: http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-...fa-smartcharge-12-v-8-a-akkulaturi/p/1910621/

Jokapaikan Ctekki, löytyypi itseltäkin: http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-...-5-0-polar-automaattinen-akkulaturi/p/250002/

Honkkarilla näemmä nyt tosi edullisesti. Jos tarvii yhtään mitään isompaa (traktori, KA akut, työkoneet) niin kannattaa laittaa tuo iso Defa. Polar riittää ainakin 170Ah akkuun, vaikka se ei enää oikein siihen tarkoitettu enää olekaan. Tolla Defalla hoituu kaikki.
 
Mulla ctek Polar ja Bilteman vähän järeämpi automaatti laturi, molemmat lopettaa itsekseen ja tuntuu että vähän liiankin ajoissa. Sanoivat akkuliilkeessä ettei automaatti laturi just lataa koskaan aivan täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Se voi olla, että automaattilaturi lataa jonkun 97% maksimikapasiteetista. Se on huomattavasti parempi kuin 101%, joka tekee jo vahinkoa akulle.
 
Mitta ctek Polar ja Bilteman vähän järeämpi automaatti laturi, molemmat lopettaa itsekseen ja tuntuu että vähän liiankin ajoissa. Sanoivat akkuliilkeessä ettei automaatti laturi just lataa koskaan aivan täyteen.

Selvästi ammattilaisia taas siinäkin liikkeessä. :facepalm: Kertoivat varmaan miten se akku pitäisi sitten ladata täyteen? Perinteisellä laturilla, joka alkaa keittämään akkua kun se on täynnä? Joo toki sen perinteisen lyijyakun varauskapasiteetin voi mitata avaamalla akun, mutta tätä tuskin kovin moni tekee nykyisissä huoltovapaissa akuissa. AGM ym akuissa onkin sitten hieman hankalampaa kesken latauksen päätellä milloin se akku on täynnä. Noh lisäähän se akkujen myyntiä kun ihmiset keittää akkunsa pilalle. Toivottavasti eivät itse valmiiksi keitä niitä akkuja pilalla kun monessa akkuliikkeessä mainostavat akkujen olevan valmiiksi ladattu.

Automaattilaturi on kuitenkin ylivoimaisesti se paras ratkaisu peruskäyttäjälle, akku tulee aivan riittävän täyteen ja ylilataukselta vältytään. Ylilataamisen lyhentää akun ikää.
 
No ei se akku siitä keittämisestä heti pilalle mene. Onhan autolla-ajaessakin jännite kokoajan se 14V eli jos akku on täynnä niin hieman porisee auton ollessa käynnissä.
 
Kertokaahan tietäjät.
Suosittelivat akun vaihdon yhteydessä tuommoista laturia. Ajoa normaalisti päivittäin n. 2 x 15km eli vähän, Diesel, 10v vanha, 2h ajastettu tolppapaikka. Toisinaan taas ajoa tulee pitkää matkaa mutta saattaa mennä viikkoja tuolla arkirutiinilla että töihin ja kotiin.
Kannattaako näillä spekseillä lähteä ostamaan. Defan vehkeen ostan jos ostan mitään.
 
Exide EA852 85Ah/800A. Tuollainen tuli just vaihdettua varmuuden vuoksi Vartan vastaavan tilalle. Varta kesti jotain 3 vuotta, sitten yksi päivä ei saanut ovia auki. Startti kaapeleilla ja toimi taas kuin ei mitään. Alkuperäinen Fordin akku kesti 5 vuotta, alkoi samat oireet kuin Vartalla. Ja toimi taas melkein vuoden kunnes vaihdoin varmuuden vuoksi.
Nyt vähän mietityttää onko vika autossa vai akussa kun akku purkaa varauksen kokonaan ilman syytä ja toimii sitten lähes vuoden ongelmitta? Mutta onhan se uusi aina parempi ja siihen on helpompi luottaa. Kulutustavaraahan nämä on mutta silti?
 
Kertokaahan tietäjät.
Suosittelivat akun vaihdon yhteydessä tuommoista laturia. Ajoa normaalisti päivittäin n. 2 x 15km eli vähän, Diesel, 10v vanha, 2h ajastettu tolppapaikka. Toisinaan taas ajoa tulee pitkää matkaa mutta saattaa mennä viikkoja tuolla arkirutiinilla että töihin ja kotiin.
Kannattaako näillä spekseillä lähteä ostamaan. Defan vehkeen ostan jos ostan mitään.

Juu. Varsinkin lyhkäsissä ajoissa akku ei kerkeä lataantumaan sitä määrää mitä on kulutettu käynnistämiseen.
 
Exide EA852 85Ah/800A. Tuollainen tuli just vaihdettua varmuuden vuoksi Vartan vastaavan tilalle. Varta kesti jotain 3 vuotta, sitten yksi päivä ei saanut ovia auki. Startti kaapeleilla ja toimi taas kuin ei mitään. Alkuperäinen Fordin akku kesti 5 vuotta, alkoi samat oireet kuin Vartalla. Ja toimi taas melkein vuoden kunnes vaihdoin varmuuden vuoksi.
Nyt vähän mietityttää onko vika autossa vai akussa kun akku purkaa varauksen kokonaan ilman syytä ja toimii sitten lähes vuoden ongelmitta? Mutta onhan se uusi aina parempi ja siihen on helpompi luottaa. Kulutustavaraahan nämä on mutta silti?
Akku ei pura itseään tyhjäksi, ikinä. Mekaaniset viat saattavat jonkun kennon vetää mykäksi, mutta sen jälkeen ei akku kyllä toimi lataamallakaan. Jokin siellä autossa sen on tyhjentänyt. Päälle jäänyt valo? Jokin ohjainlaite, joka ei jostain syystä mennytkään unille? Likainen akun kansi?

Kaikissa lyijyakuissa tapahtuu kyllä itsepurkautumista, uusissakin, mutta se ei liity tähän. Liittyy vahvasti kemiaan. Tuo on äärimmäisen hidasta ja kaikenlisäksi hidastuu lämpötilan laskiessa.
 
Kyllä mulla on ollut tapana tökkää auto laturiin 1-2krt vuodessa ja varsinkin ennen pakkasia että talveksi on varmasti täysi akku. Mulla akut kestänyt sen +10v tällä tyylillä.

Yhden ainoan kerran on yksi prätkän akku mennyt pimeäksi talven aikana kun yksi kenno oli "oikarissa". Sitäkin latasin sen pari kertaa ihan normaalisti talvisäilytyksen aikana ja jaksoi se pyörän käynnistää mutta oli niin vaivalloista että mittailin takemmin niin voltit oli mitä sattuu.
 
Tulipa mokattua edellinen akkuostos. Reilu 2v sitten ostin Vartan 70Ah AGM akun kun autoon kohdistuu melkoisesti tärinää ja työvaloilla ym. tulee imuroitua akkua välillä tyhjän suuntaan. Pitäisi siis kestää paremmin. Teknisten tietojen perusteella laturin piti tarjota jännitettä 14.1-14.7V mitä en kuitenkaan tarkistanut. Äkkiseltään vaikuttaisi siis olevan suurinpiirtein ok akkutyypille, ainakin jos jännite edes joskus menee sinne 14.7 suuntaan. Mutta nyt 70tkm myöhemmin lepojännite yön yli seisseenä 12.2V ja "täyteen" ladattuna 12.5V. Pienten mittausten jälkeen totesin, että käytännössä latausjännite ei juuri nouse yli 14V mikä ei riitä AGM akulle varsinkaan kylmänä. Jännitteen kun pitäisi olla min. 14.4V tai mielellään 14.7.

Noh perinteinen vesiakku (Exide Premium 77Ah) tilalle ja taas mennään. Pistin vanhan vartan kuitenkin Victronin laturilla recondition käsittelyyn, pitää katsoa saisiko siitä elvytettyä vara-akkua :) Hieman ärsyttävästi nykymobiilissa ei ole tupla-akkuja ja kolo akulle on vain 278x175x190 eikä milliäkään enenpää. Mielelläni laittaisin isomman akun mutta minkäs teet.

Mitä latureihin tulee niin töiden puolesta niihin on joutunut uhraamaan ajatuksen jos toisenkin. Kovassa käytössä vannon Victronin nimiin tätä nykyä. CTEK on ihan ok harrastekäyttöön.
 
esim biltema hukkaa moodin jos molemmat virrat katkeavat, mutta säilyttää jos 12v puoli pysyy kiinni laitteessa.

Koskeeko kaikkia Bilteman älylatureita?

Toinen juttu, mitähän tommonen älylaturi tuumaa siitä jos on vielä 240V kytkettynä kun starttaa auton? Tulee useimmiten pakkasaamuina käynnistettyä auto ensin ja putsattua lumesta, vasta lopuksi sitten otan lämppärin johdon irti. Jos siis laittaisi "kiinteäksi" ylläpitolaturiksi tuollaisen älylaturin kytkettynä tupakansytytinliitäntään auton matkustamoon.
 
Bilteman laturin (8A älylaturi) manuaalissa lukee kuitenkin näin:

  • Moottoria EI SAA käynnistää, kun akkulaturi on yhdistetty akkuun.
  • ÄLÄ yhdistä akkulaturia akkuun moottorin ollessa käynnissä.
:(
 
Jos siis laittaisi "kiinteäksi" ylläpitolaturiksi tuollaisen älylaturin kytkettynä tupakansytytinliitäntään auton matkustamoon.

Kokeilin tuota viime talvena. Ei se oikein ole hyvä, koska hukkaa satunnaisesti siltikin sen moodin, vaikka onkin kiinteästi akkuun kytkettynä.

Eli ei ole "asenna ja unohda", kun joutuu välillä painelemaan nappuloita että on taas lataustilassa...
 
Osaako tämä Defa jatkaa latausta sähkökatkon jälkeen? Vai pitääkö painalle nappeja, että aloittaa lataamisen?

Tarkoitus oli laittaa auton sisälle älylaturi ja lataus tupakansytytinliitännän kautta.
 
Mikä olisi hyvä akkulaturi 50-100euron hintaluokassa? Sellainen standalone malli haussa, eli ei ylläpitolaturia. Haluan että samalla laturilla lataa niin 40Ah akut kuin 100Ah versiotkin. Tarvetta ei toistaiseksi ole, mutta 6Voltin latausmahdollisuus ehkä olisi hyvä olla.
 
Mikä olisi hyvä akkulaturi 50-100euron hintaluokassa? Sellainen standalone malli haussa, eli ei ylläpitolaturia. Haluan että samalla laturilla lataa niin 40Ah akut kuin 100Ah versiotkin. Tarvetta ei toistaiseksi ole, mutta 6Voltin latausmahdollisuus ehkä olisi hyvä olla.

Pakko kysyä, että miksi ei ylläpito (älylaturia)? Tavallisen kanssa pitää kyttäillä milloin akku tulee täyteen tai se alkaa keittämään akkua. Toki sellainen perinteinen on halvempi. Osta vaikka Einhell BT-BC 15 akkulaturi. Tuosta löytyy myös se 6V lataus ja maksimi latausvirta on 15A. Käy 15-300ah akuille. Hongkong:ssa on pari mallia -50%, joten hinta ei ole paha.
 
Ei siinä oikeastaan muuta syytä ollut kuin tietämättömyys. Luulin että nuo ylläpitolaturit lailetaan autoon kiinteästi. Tuo Defa vaikuttaa hyvältä mutta saako kerran vuodessa lataava ihminen tuosta ctekistä jotain etua?
 
Ei siinä oikeastaan muuta syytä ollut kuin tietämättömyys. Luulin että nuo ylläpitolaturit lailetaan autoon kiinteästi. Tuo Defa vaikuttaa hyvältä mutta saako kerran vuodessa lataava ihminen tuosta ctekistä jotain etua?
Ainakin paikallisessa Lidlissä näkyi vielä niitä 19,90 euron C-tek kopioita, joissa samat toiminnot 6-12V, 14,4 ja 14,8V lataus - ilmeisesti vain muisti puuttuu kun virrat katkaisee.

Tuo lataa mopon akuista johonkin hieman yli sataseen asti, ellen väärin muista. Oman aikoinaan hajottua (mekaanisesti, vaimo ei muistanut irroittaa kun lähti ajamaan :rolleyes:) ostin C-tekin tilalle eikä se sen kummempi ole vaikka maksaa 3x enemmän (toki löytyy pikaliitintä, tms).
 
Kyllähän se ihan kiinteä Calix/Defa ylläpitolaturi lataa myös tyhjästä täyteen ellei akku ole päässyt menemään täysin piloille, mutta se on kiinteä. Vain ja ainoastaan siinä autossa.

Älylaturia voi vaihtaa ja ladata kaikenlaista, jos tarvii usein käyttää niin laittaa rengasliittimillä pikaliitinpistokkeen jonnekin helposti tavoitettavissa olevaan paikkaan ettei tarvi hauenleukoja aina.
 
Ei maksa ku pari hassua euroa Ctekin latauspään tyylinen kolmen ledin ilmaisin, helppo huomata kun vajausta alkaa ilmetä.
 
Tänne täytyy kehaista kun ostin defa smartcharge 8 A version ja kokeilin omaan kotteroon, joka on jo poistunut palveluksestani.

Pistin tottakai heti laturin kokeiluun ja latauksen päätteeksi ilmoitti akun olevan viallinen. Ihan hölmönä ihmettelin että mitähän nyt. Syy kuitenkin selvisi viikkoa myöhemmin, kun auto ei enää startannut töistä, jännitettä oli enää jotain 6 V. Akku kokonaan kaput. Uusi akku kehiin ja valittaminen loppui laturilla. Jos olisin heti luottanut niin oli säästynyt paljon vaivaa :tup:

Laturiin saa myös näppärän pikaliittimen (ostettava erikseen) ruuvattua suoraan akkuun, jolloin vakituinen lataus helppoa vaikkakin erillisellä laturilla. 8A lataus ei myöskään ole markkinoiden huonoimpia. Lähti se viallisellakin akulla käyntiin alle 5min latauksella. Lupailevat myös voivan lasta "herkkiä" autoja, mutta tätä en ole itse päässyt vielä kokeilemaan.
 
Auton akun kunnon saa helposti testattua yleismittarilla siten että starttaushetkellä katsoo akkujännitteen.
Hyvän akun jännite on yli 10 volttia kun starttimoottori pyörii. Toki paremmat akkutesterit antavat luotettavamman tuloksen kuin yleismittari.
10V on täysin tyhjä akku ja varmaankin oikosulussa.
Jännitteen mittaus kun starttimoottori pyörii? Pientä rajaa juttuihin.
 
10V on täysin tyhjä akku ja varmaankin oikosulussa.
Jännitteen mittaus kun starttimoottori pyörii? Pientä rajaa juttuihin.

Ei varmaan hirveästi kannata huudella jos ei asiasta ole tietoa. Kyllähän tuo jännitteen mittaaminen startin aikana on ihan järkevä testi. Näkee vähän miten akku kestää kuormitusta. Akku voi levossa näyttää yli 12v, mutta kun kääntää avaimesta kuuluu vaan naksahdus ja jännite romahtaa.
 
Ei varmaan hirveästi kannata huudella jos ei asiasta ole tietoa. Kyllähän tuo jännitteen mittaaminen startin aikana on ihan järkevä testi. Näkee vähän miten akku kestää kuormitusta. Akku voi levossa näyttää yli 12v, mutta kun kääntää avaimesta kuuluu vaan naksahdus ja jännite romahtaa.
Heh.
Kannattaa vaihtaa aina uusi startti paikalleen ja sitten vasta huudella, ettei se sun startti ole oikosulus :)
 
Kyllä akut kuolee toisinaan juurikin noin että niiden virranantokyky romahtaa. Eli lepojännite on ihan ok, tai ainakin siellä 12V nurkilla, mutta kun sitä kuormittaa, esim startilla, jännite romahtaa.
 
Heh.
Kannattaa vaihtaa aina uusi startti paikalleen ja sitten vasta huudella, ettei se sun startti ole oikosulus :)

Edelleen ei kannata huudella jos ei tiedä. Otetaan nyt esimerkki omassa autossa on 100Ah akku, josta lähtee kylmäkäynnistysvirtaa 800A. Jos startti tuon veisi oikosulussa, niin aivan varmasti nousisi savu startista/johdoista eikä tarvitsisi enää arpoa missä vika. Harvassa henkilöautossa on paljon yli 3kw startteja, omassa on 1.7kW startti ja iskutilavuus on yli 4L. Startatessa jännitteen mittaaminen on helppo tapa testata parkkipaikalla missä kunnossa se akku on (toki akun pitää olla täyteen ladattu).
 
Auton akun kunnon saa helposti testattua yleismittarilla siten että starttaushetkellä katsoo akkujännitteen.
Hyvän akun jännite on yli 10 volttia kun starttimoottori pyörii. Toki paremmat akkutesterit antavat luotettavamman tuloksen kuin yleismittari.

Mittaamista helpottaa vielä jos yleismittarista löytyy min/max toiminto. Tämä menetelmä on ihan riittävän tarkka, kunhan muistaa ottaa ympäristön lämpötilan huomioon. CTEK:llä oli joku uusi laturi, jossa akun kuntoa testataan myös napajännitteestä starttauksen aikana.
 
Itellä oli hämmentävän kyvykäs ensiakku skodassa. Vasta seitsemäs talvi pakotti akkukauppaan. Kolme ekaa vuotta mentiin "paljaaltaan" kunnes hommasin defan ylläpitolaturin. Melkein 7,5 vuotta oli eka akku paikoillaan.

Oli startatessa julmettu ero uudella akulla. :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 301
Viestejä
4 534 334
Jäsenet
74 784
Uusin jäsen
vanahabanjo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom