Poppamies
Que pasa, ese?
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 833
Kävin vaihdattamassa autoon akun näin pakkasten tullessa ja opin vähän uutta.
Ensimmäiseksi, "älylaturi" ei lataa akkua aivan täyteen, siksi sen voi jättää tyyliin fire&forget lataamaan määräämättömäksi ajaksi.
AGM akkua voi aivan hyvin ladata perinteisellä laturilla, mieluiten hitaasti ja ajan kanssa mutta suurin jujttu on ettei jätä sitä pohottamaan lujaa pitkiä aikoja. Mutta siis noin sen saa aivan täyteen.
Geeliakku painaa enemmän kuin vastaavan ah:n perinteinen lyijy. Edellinen akun vaihto oli jäänyt bemariin ohjelmoimatta, eli auto luuli että on AGM akku mutta oli lyijy. 2 vuodessa sain sen webaston kanssa kypsäksi (antoi 300a, kuulemma piisais pienelle bensakoneelle) ja en tiedä oliko koodauksen puutteella mitään merkistystä. Nyt siis 95ah Exide (850a), auto ei ymmärrä kuin 90ah mutta nuo nyt muutenkin lienee vähän mitä akun kylkeen printataan. Likiarvo tjsp.
Kerran kuussa kannattaisi ladata ulkoisella laturilla akkua joka tapauksessa ja webastoa käyttäessa pakkasilla kerran viikossa täyteen. Toimin varmaan noin koska käytän surutta taukolämmitystä ja mitä ikinä tuosta nyt löytyykin.
Loppukaneettina, on se vaan mahtavaa kun auto starttaa varmasti kun on ihan vitun kylmä.
ps. ankarille pakkasille hyvä jippo, sisätilan lämmitin puhaltamaan imusarjaan tai edes sinne päin, starttaa heikompikin motti kun saa heti lämmintä polttoainetta.
Ensimmäiseksi, "älylaturi" ei lataa akkua aivan täyteen, siksi sen voi jättää tyyliin fire&forget lataamaan määräämättömäksi ajaksi.
AGM akkua voi aivan hyvin ladata perinteisellä laturilla, mieluiten hitaasti ja ajan kanssa mutta suurin jujttu on ettei jätä sitä pohottamaan lujaa pitkiä aikoja. Mutta siis noin sen saa aivan täyteen.
Geeliakku painaa enemmän kuin vastaavan ah:n perinteinen lyijy. Edellinen akun vaihto oli jäänyt bemariin ohjelmoimatta, eli auto luuli että on AGM akku mutta oli lyijy. 2 vuodessa sain sen webaston kanssa kypsäksi (antoi 300a, kuulemma piisais pienelle bensakoneelle) ja en tiedä oliko koodauksen puutteella mitään merkistystä. Nyt siis 95ah Exide (850a), auto ei ymmärrä kuin 90ah mutta nuo nyt muutenkin lienee vähän mitä akun kylkeen printataan. Likiarvo tjsp.
Kerran kuussa kannattaisi ladata ulkoisella laturilla akkua joka tapauksessa ja webastoa käyttäessa pakkasilla kerran viikossa täyteen. Toimin varmaan noin koska käytän surutta taukolämmitystä ja mitä ikinä tuosta nyt löytyykin.
Loppukaneettina, on se vaan mahtavaa kun auto starttaa varmasti kun on ihan vitun kylmä.
ps. ankarille pakkasille hyvä jippo, sisätilan lämmitin puhaltamaan imusarjaan tai edes sinne päin, starttaa heikompikin motti kun saa heti lämmintä polttoainetta.