Auton akuista ja lataamisesta

kimmoko

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
582

hyvin on akut menny kaupaks tänä talvena. tuo pitäs tilata omaani.
 

kimmoko

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
26.01.2022
Viestejä
582
Osaako joku sanoa mitä eroa näillä on? onko se pelkkä Start-Stop järjestelmä?



tulis 220cdi mersuun
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 895
Osaako joku sanoa mitä eroa näillä on? onko se pelkkä Start-Stop järjestelmä?



tulis 220cdi mersuun
Toinen on nestehappoakku eli tavallinen ja toinen on AGM. AGM suositeltava start&stoppeihin ja Webaston tm. käyttäjälle.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
905
Kuinka kauan nuo kaupassa olevat akut on kunnossa ts. säilyvyys aika?
Yhdessä kaupassa olisi n. 11kpl akkuja mutta ei hajua kuinka kauan ne on olleet siellä.
Tietenkin ne täytyisi ladata ennen käyttöä.
Perus nesteakuista kyse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 417
Kuinka kauan nuo kaupassa olevat akut on kunnossa ts. säilyvyys aika?
Yhdessä kaupassa olisi n. 11kpl akkuja mutta ei hajua kuinka kauan ne on olleet siellä.
Tietenkin ne täytyisi ladata ennen käyttöä.
Perus nesteakuista kyse.
Ei kai ne juuri miksikään mene kun ei tule käyttösyklejä
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
905
Ok, ei kai siinä sitten mitään.
Huoltovapaita ne kuitenkin lienee nykyisin.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 495
Yhdessä kaupassa olisi n. 11kpl akkuja mutta ei hajua kuinka kauan ne on olleet siellä.
Yleensä akuissa on jollakin kohtuullisen pysyvällä merkintätavalla ilmoitettu valmistusajankohta, esim kaivertamalla/laserilla tms. yläpinnassa yleensä.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 495
Bilteman AGM akut on muuten aika hyviä ollut omissa testeissä, lisäksi niiden 4V takuu on aika kova! Kokovalikoima vaan melko rajoittunut, ei joka kulkineeseen saa sopivaa.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
394
Onko kellään tietoa, miten paljon sähköauto tai ajoakulla käynnistettävä hybridi vaatii käynnistysvirtaa? Jotenkin sitä kuvittelisi, että kun 12v akku vain aktivoi ajoakun päälle kontaktorilla tms, virtaa tarvittaisiin todella vähän. Riittääkö esim pienin buusteripowerbank (sellainen kännykän lisävirta-tier) ns. helposti tuollaisen auton käynnistämiseen? Ihmettelen kun monilla mennyt muutamassa vuodessa 12v akku sähköautostakin sököksi, luulisi että jos akussa on virtaa sen verran että se jaksaa edes hieman pyöräyttää polttista, eli aivan loppu, jaksaisi vielä tuollaisen kontaktorin vetää päälle?
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
7 077
Onko kellään tietoa, miten paljon sähköauto tai ajoakulla käynnistettävä hybridi vaatii käynnistysvirtaa? Jotenkin sitä kuvittelisi, että kun 12v akku vain aktivoi ajoakun päälle kontaktorilla tms, virtaa tarvittaisiin todella vähän. Riittääkö esim pienin buusteripowerbank (sellainen kännykän lisävirta-tier) ns. helposti tuollaisen auton käynnistämiseen? Ihmettelen kun monilla mennyt muutamassa vuodessa 12v akku sähköautostakin sököksi, luulisi että jos akussa on virtaa sen verran että se jaksaa edes hieman pyöräyttää polttista, eli aivan loppu, jaksaisi vielä tuollaisen kontaktorin vetää päälle?
Ihan hyvin riittää. Oli tuossa oma auto yhdellä remppaukolla ja akku todellakin tyhjä, niin hyvin tuollaisella starttiboosterilla lähti käyniin.
 
Liittynyt
20.02.2018
Viestejä
123
Ostin asuntovaunun ja ajattelin akuiksi 2kpl 100ah akkua, toinen on vapaa-ajan akku ja toinen starttiakku. Sitähän ei kai yleisesti suositella laittamaan erilaisia akkuja rinnan, mutta mietin myös tuota älylaturia, että mitenhän se suhtautuu.
Vai suosiolla asentaa akun valitsin.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 638
Ihmettelen kun monilla mennyt muutamassa vuodessa 12v akku sähköautostakin sököksi,
Näitä on mennyt korealaisilla merkeillä uusista autoissa muutamassa viikossa. Olisko osasyynä vanha tuttu eli talvi ja lyhyet ajomatkat? Osassa 12V akku taitaa latautua myös ison akun latauksen yhteydessä.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Itse ihmettelen lähinnä onko siellä saatu joku bugi aikaiseksi, koska korealaiset plugarit ovat jo 21 malleista alkaen ainakin osanneet ladata 12v akun korkeajänniteakusta (toki sen voi kytkeä myös pois kun on asetuksissa asetus).

Toki toteutuksessakin voi olla ongelmaa siltä osin, että tuo käsittääkseni lataa vain auton ollessa käynnissä joten jos auto seisoo pitkään käyttämättömänä niin eiköhän silloin akunkin kanssa voi olla ongelmaa. Tuota herätys ongelmaa oli ja voihan siellä olla että virtaa vuotaa/on vuotanut auton ollessa poissa päältä ja jos 12V akkua tsekataan vain auton ollessa päällä (eikä esim. esilämmityksessä, piuhassa ollessaan yms.) niin voin olla että sähkiksen kohdalla noita päällä olevia systeemejä on enemmän joka johtaa herkemmin ongelmiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 790
Mikähän laturi kannattaisi pistää motskarin akuille (5-10Ah kokoisia)? Vanhan ctekin nappi äkäilee ja victronin 7A pienempi latausvirtakin vaikuttaa turhan ronskille noille koolle.
Fulbatilla näyttäs olevan 0,75 - 1A koossa olevia, ja biltemassa 1,5A virran älylatureita, varmaan jompi kumpi noista ihan tarpeeksi hyvä?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 742
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 178
Kysytäänpä täälläkin. Onko normaalia, että auto lataa Exiden EFB-akkua pulsseilla? Auto yrittää säästää polttoainetta lataamalla vain moottorijarrutuksissa ja pyörittämällä sähkölaitteita pitkälti akun varassa. Kun akun varaus tyhjäkäynnillä vähenee, pumppaa laturi akkuun virtaa 150 ampeerin pulsseilla. Tästä seuraa kierrosten aaltoilua, kunnes akussa on virtaa ja tyhjäkäynti tasoittuu.

Vanhalla akulla ei tehnyt tuota, mutta oli eri tyypin akku. Autolle on kerrottu uuden akun tyyppi ja kapasiteetti. Ilmeisesti pulsseilla lataus on joillekin akuille hyväksi.

Lähinnä mietin tässä, onko laturi tai akku paskana, vai onko auton laturi vain hyvin älykäs tyhjäkäynnin kustannuksella:D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
778
Ihan mielenkiinnosta, miksi siihen piti laittaa EFB, jos ei sellaista ollut aiemminkaan?
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
356
Kysytäänpä täälläkin. Onko normaalia, että auto lataa Exiden EFB-akkua pulsseilla? Auto yrittää säästää polttoainetta lataamalla vain moottorijarrutuksissa ja pyörittämällä sähkölaitteita pitkälti akun varassa. Kun akun varaus tyhjäkäynnillä vähenee, pumppaa laturi akkuun virtaa 150 ampeerin pulsseilla. Tästä seuraa kierrosten aaltoilua, kunnes akussa on virtaa ja tyhjäkäynti tasoittuu.

Vanhalla akulla ei tehnyt tuota, mutta oli eri tyypin akku. Autolle on kerrottu uuden akun tyyppi ja kapasiteetti. Ilmeisesti pulsseilla lataus on joillekin akuille hyväksi.

Lähinnä mietin tässä, onko laturi tai akku paskana, vai onko auton laturi vain hyvin älykäs tyhjäkäynnin kustannuksella:D
En tiedä volkkareista, mutta oma ranskalainen lataa kyllä ihan tasaisesti tyhjäkäynnillä EFB-akkua?
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
4 178
En tiedä volkkareista, mutta oma ranskalainen lataa kyllä ihan tasaisesti tyhjäkäynnillä EFB-akkua?
Jep. Tuokin lataa tasaisesti, jos on sähkölaitteita päällä ja niiden myötä kuormaa. Ilman niitä auto ottaa virran akusta, lataa sitä jännitteen tippuessa pulsseilla ja sitten taas jatkaa virran ottamista juuri ladatulta akulta. Täytyy käydä kokeilemassa muuttamassa akun koodausta.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
356
Jep. Tuokin lataa tasaisesti, jos on sähkölaitteita päällä ja niiden myötä kuormaa. Ilman niitä auto ottaa virran akusta, lataa sitä jännitteen tippuessa pulsseilla ja sitten taas jatkaa virran ottamista juuri ladatulta akulta. Täytyy käydä kokeilemassa muuttamassa akun koodausta.
Vaikka ei ole kuormaa lataa tasaisesti jos tarvetta. Mulla on puhelimen laturissa jännitemittari mistä näkee kätevästi auton akun tilanteen. Pyörii normi ajossa siinä 12-12,3v välillä ja sitten kun ladataan moottorijarrutuksella niin menee yli 14v.
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 904
Bmw ainakin lataili juurikin vaan moottorijarrutuksissa yms säästäen muka bensaa en kyll useiden 10tkm aikana huomannut mitään erikoista tyhjäkäynneissä tai muissa, joskus vaan asia tuli vastaan kun obd kattelin lataus hommia talvella ja disukka bmw ainakin otti hirvittäviä ampeeri määriä sisätilan vastuksen lämmitykseen.

..

Agm kysymykseen tullut aika moneen autoon hankittua vähän käytettyä optima redtop/yellow top ja toimineet kyll älyttömiä vuosi määriä ympärivuotisessa ajossa. Nykyisin selviö ett agm menee autoon, jos se jättää yhdenkin talvipasessa pelleilyn pois niin on hintansa arvoinen juttu.
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
356
Bmw ainakin lataili juurikin vaan moottorijarrutuksissa yms säästäen muka bensaa en kyll useiden 10tkm aikana huomannut mitään erikoista tyhjäkäynneissä tai muissa, joskus vaan asia tuli vastaan kun obd kattelin lataus hommia talvella ja disukka bmw ainakin otti hirvittäviä ampeeri määriä sisätilan vastuksen lämmitykseen.

..

Agm kysymykseen tullut aika moneen autoon hankittua vähän käytettyä optima redtop/yellow top ja toimineet kyll älyttömiä vuosi määriä ympärivuotisessa ajossa. Nykyisin selviö ett agm menee autoon, jos se jättää yhdenkin talvipasessa pelleilyn pois niin on hintansa arvoinen juttu.
AGM ja EFB akku käytännössä samoja ja voi vaihtaa ristiin sekä tarkoitettu juurikin S&S moottoreille, EFB-akku on halvempi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 605
Viestejä
4 315 822
Jäsenet
72 080
Uusin jäsen
tija

Hinta.fi

Ylös Bottom