Auton akuista ja lataamisesta


hyvin on akut menny kaupaks tänä talvena. tuo pitäs tilata omaani.
 
Osaako joku sanoa mitä eroa näillä on? onko se pelkkä Start-Stop järjestelmä?



tulis 220cdi mersuun
 
Osaako joku sanoa mitä eroa näillä on? onko se pelkkä Start-Stop järjestelmä?



tulis 220cdi mersuun
Toinen on nestehappoakku eli tavallinen ja toinen on AGM. AGM suositeltava start&stoppeihin ja Webaston tm. käyttäjälle.
 
Kuinka kauan nuo kaupassa olevat akut on kunnossa ts. säilyvyys aika?
Yhdessä kaupassa olisi n. 11kpl akkuja mutta ei hajua kuinka kauan ne on olleet siellä.
Tietenkin ne täytyisi ladata ennen käyttöä.
Perus nesteakuista kyse.
 
Kuinka kauan nuo kaupassa olevat akut on kunnossa ts. säilyvyys aika?
Yhdessä kaupassa olisi n. 11kpl akkuja mutta ei hajua kuinka kauan ne on olleet siellä.
Tietenkin ne täytyisi ladata ennen käyttöä.
Perus nesteakuista kyse.
Ei kai ne juuri miksikään mene kun ei tule käyttösyklejä
 
Ok, ei kai siinä sitten mitään.
Huoltovapaita ne kuitenkin lienee nykyisin.
 
Yhdessä kaupassa olisi n. 11kpl akkuja mutta ei hajua kuinka kauan ne on olleet siellä.

Yleensä akuissa on jollakin kohtuullisen pysyvällä merkintätavalla ilmoitettu valmistusajankohta, esim kaivertamalla/laserilla tms. yläpinnassa yleensä.
 
Bilteman AGM akut on muuten aika hyviä ollut omissa testeissä, lisäksi niiden 4V takuu on aika kova! Kokovalikoima vaan melko rajoittunut, ei joka kulkineeseen saa sopivaa.
 
Onko kellään tietoa, miten paljon sähköauto tai ajoakulla käynnistettävä hybridi vaatii käynnistysvirtaa? Jotenkin sitä kuvittelisi, että kun 12v akku vain aktivoi ajoakun päälle kontaktorilla tms, virtaa tarvittaisiin todella vähän. Riittääkö esim pienin buusteripowerbank (sellainen kännykän lisävirta-tier) ns. helposti tuollaisen auton käynnistämiseen? Ihmettelen kun monilla mennyt muutamassa vuodessa 12v akku sähköautostakin sököksi, luulisi että jos akussa on virtaa sen verran että se jaksaa edes hieman pyöräyttää polttista, eli aivan loppu, jaksaisi vielä tuollaisen kontaktorin vetää päälle?
 
Onko kellään tietoa, miten paljon sähköauto tai ajoakulla käynnistettävä hybridi vaatii käynnistysvirtaa? Jotenkin sitä kuvittelisi, että kun 12v akku vain aktivoi ajoakun päälle kontaktorilla tms, virtaa tarvittaisiin todella vähän. Riittääkö esim pienin buusteripowerbank (sellainen kännykän lisävirta-tier) ns. helposti tuollaisen auton käynnistämiseen? Ihmettelen kun monilla mennyt muutamassa vuodessa 12v akku sähköautostakin sököksi, luulisi että jos akussa on virtaa sen verran että se jaksaa edes hieman pyöräyttää polttista, eli aivan loppu, jaksaisi vielä tuollaisen kontaktorin vetää päälle?

Ihan hyvin riittää. Oli tuossa oma auto yhdellä remppaukolla ja akku todellakin tyhjä, niin hyvin tuollaisella starttiboosterilla lähti käyniin.
 
Ostin asuntovaunun ja ajattelin akuiksi 2kpl 100ah akkua, toinen on vapaa-ajan akku ja toinen starttiakku. Sitähän ei kai yleisesti suositella laittamaan erilaisia akkuja rinnan, mutta mietin myös tuota älylaturia, että mitenhän se suhtautuu.
Vai suosiolla asentaa akun valitsin.
 
Ihmettelen kun monilla mennyt muutamassa vuodessa 12v akku sähköautostakin sököksi,

Näitä on mennyt korealaisilla merkeillä uusista autoissa muutamassa viikossa. Olisko osasyynä vanha tuttu eli talvi ja lyhyet ajomatkat? Osassa 12V akku taitaa latautua myös ison akun latauksen yhteydessä.
 
Itse ihmettelen lähinnä onko siellä saatu joku bugi aikaiseksi, koska korealaiset plugarit ovat jo 21 malleista alkaen ainakin osanneet ladata 12v akun korkeajänniteakusta (toki sen voi kytkeä myös pois kun on asetuksissa asetus).

Toki toteutuksessakin voi olla ongelmaa siltä osin, että tuo käsittääkseni lataa vain auton ollessa käynnissä joten jos auto seisoo pitkään käyttämättömänä niin eiköhän silloin akunkin kanssa voi olla ongelmaa. Tuota herätys ongelmaa oli ja voihan siellä olla että virtaa vuotaa/on vuotanut auton ollessa poissa päältä ja jos 12V akkua tsekataan vain auton ollessa päällä (eikä esim. esilämmityksessä, piuhassa ollessaan yms.) niin voin olla että sähkiksen kohdalla noita päällä olevia systeemejä on enemmän joka johtaa herkemmin ongelmiin.
 
Mikähän laturi kannattaisi pistää motskarin akuille (5-10Ah kokoisia)? Vanhan ctekin nappi äkäilee ja victronin 7A pienempi latausvirtakin vaikuttaa turhan ronskille noille koolle.
Fulbatilla näyttäs olevan 0,75 - 1A koossa olevia, ja biltemassa 1,5A virran älylatureita, varmaan jompi kumpi noista ihan tarpeeksi hyvä?
 
 
Kysytäänpä täälläkin. Onko normaalia, että auto lataa Exiden EFB-akkua pulsseilla? Auto yrittää säästää polttoainetta lataamalla vain moottorijarrutuksissa ja pyörittämällä sähkölaitteita pitkälti akun varassa. Kun akun varaus tyhjäkäynnillä vähenee, pumppaa laturi akkuun virtaa 150 ampeerin pulsseilla. Tästä seuraa kierrosten aaltoilua, kunnes akussa on virtaa ja tyhjäkäynti tasoittuu.

Vanhalla akulla ei tehnyt tuota, mutta oli eri tyypin akku. Autolle on kerrottu uuden akun tyyppi ja kapasiteetti. Ilmeisesti pulsseilla lataus on joillekin akuille hyväksi.

Lähinnä mietin tässä, onko laturi tai akku paskana, vai onko auton laturi vain hyvin älykäs tyhjäkäynnin kustannuksella:D
 
Ihan mielenkiinnosta, miksi siihen piti laittaa EFB, jos ei sellaista ollut aiemminkaan?
 
Kysytäänpä täälläkin. Onko normaalia, että auto lataa Exiden EFB-akkua pulsseilla? Auto yrittää säästää polttoainetta lataamalla vain moottorijarrutuksissa ja pyörittämällä sähkölaitteita pitkälti akun varassa. Kun akun varaus tyhjäkäynnillä vähenee, pumppaa laturi akkuun virtaa 150 ampeerin pulsseilla. Tästä seuraa kierrosten aaltoilua, kunnes akussa on virtaa ja tyhjäkäynti tasoittuu.

Vanhalla akulla ei tehnyt tuota, mutta oli eri tyypin akku. Autolle on kerrottu uuden akun tyyppi ja kapasiteetti. Ilmeisesti pulsseilla lataus on joillekin akuille hyväksi.

Lähinnä mietin tässä, onko laturi tai akku paskana, vai onko auton laturi vain hyvin älykäs tyhjäkäynnin kustannuksella:D
En tiedä volkkareista, mutta oma ranskalainen lataa kyllä ihan tasaisesti tyhjäkäynnillä EFB-akkua?
 
En tiedä volkkareista, mutta oma ranskalainen lataa kyllä ihan tasaisesti tyhjäkäynnillä EFB-akkua?
Jep. Tuokin lataa tasaisesti, jos on sähkölaitteita päällä ja niiden myötä kuormaa. Ilman niitä auto ottaa virran akusta, lataa sitä jännitteen tippuessa pulsseilla ja sitten taas jatkaa virran ottamista juuri ladatulta akulta. Täytyy käydä kokeilemassa muuttamassa akun koodausta.
 
Jep. Tuokin lataa tasaisesti, jos on sähkölaitteita päällä ja niiden myötä kuormaa. Ilman niitä auto ottaa virran akusta, lataa sitä jännitteen tippuessa pulsseilla ja sitten taas jatkaa virran ottamista juuri ladatulta akulta. Täytyy käydä kokeilemassa muuttamassa akun koodausta.
Vaikka ei ole kuormaa lataa tasaisesti jos tarvetta. Mulla on puhelimen laturissa jännitemittari mistä näkee kätevästi auton akun tilanteen. Pyörii normi ajossa siinä 12-12,3v välillä ja sitten kun ladataan moottorijarrutuksella niin menee yli 14v.
 
Bmw ainakin lataili juurikin vaan moottorijarrutuksissa yms säästäen muka bensaa en kyll useiden 10tkm aikana huomannut mitään erikoista tyhjäkäynneissä tai muissa, joskus vaan asia tuli vastaan kun obd kattelin lataus hommia talvella ja disukka bmw ainakin otti hirvittäviä ampeeri määriä sisätilan vastuksen lämmitykseen.

..

Agm kysymykseen tullut aika moneen autoon hankittua vähän käytettyä optima redtop/yellow top ja toimineet kyll älyttömiä vuosi määriä ympärivuotisessa ajossa. Nykyisin selviö ett agm menee autoon, jos se jättää yhdenkin talvipasessa pelleilyn pois niin on hintansa arvoinen juttu.
 
Bmw ainakin lataili juurikin vaan moottorijarrutuksissa yms säästäen muka bensaa en kyll useiden 10tkm aikana huomannut mitään erikoista tyhjäkäynneissä tai muissa, joskus vaan asia tuli vastaan kun obd kattelin lataus hommia talvella ja disukka bmw ainakin otti hirvittäviä ampeeri määriä sisätilan vastuksen lämmitykseen.

..

Agm kysymykseen tullut aika moneen autoon hankittua vähän käytettyä optima redtop/yellow top ja toimineet kyll älyttömiä vuosi määriä ympärivuotisessa ajossa. Nykyisin selviö ett agm menee autoon, jos se jättää yhdenkin talvipasessa pelleilyn pois niin on hintansa arvoinen juttu.

AGM ja EFB akku käytännössä samoja ja voi vaihtaa ristiin sekä tarkoitettu juurikin S&S moottoreille, EFB-akku on halvempi.
 
Hei, miten defa flex akkulaturin asentaminen 2020 vuoden start/stop toimintoiseen akkuun?
saako näitä käyttää uudemmissa autoissa, tullut käytettyä 2000-2006 vuoden autoissa ongelmitta.
Vai meneekö nämä vähänkään uudemmat autot rikki jos sen nyt kytkee tuohon?
 
Hei, miten defa flex akkulaturin asentaminen 2020 vuoden start/stop toimintoiseen akkuun?
saako näitä käyttää uudemmissa autoissa, tullut käytettyä 2000-2006 vuoden autoissa ongelmitta.
Vai meneekö nämä vähänkään uudemmat autot rikki jos sen nyt kytkee tuohon?
Ei mitään ongelmaa kunhan et asennuksessa ohita akun valvontaa.
 
Mä en tiedä asiasta vähääkään, mutta tuon jälkeen jättäisin asennuksen ammattilaiselle.
Helppojahan nämä on liittää. Ei ole kuin defan laturissa 2 johtoa jotka vain laitetaan akun kengässä olevaan pieneen mutteriin kiinni ja toinen pää haaroittimella defan johtoon.
Mutta en vain ymmärrä mitä tuo akun valvonta tarkoittaa, että onko näissä jokin asia mitä en nyt tajua?
 
Pidät huolen siitä, että liität sen defan laturilta tulevan miinusjohdon auton korirakenteeseen. Sitä ei saa liittää suoraan akun miinusnapaan.

Tämän kun huolehdit niin homma toimii.
1722715878513.png


Miksihän ohjekirjassa on neuvottu laittamaan akun miinusnapaan jos se on väärä tapa?
 
1722715878513.png


Miksihän ohjekirjassa on neuvottu laittamaan akun miinusnapaan jos se on väärä tapa?
Siinä samassa ohjekirjassa sanotaan että:
"Joissain autoissa on ns. akunvalvontajärjestelmä. Maadoitusjohdon kytkennässä on noudatettava ajoneuvovalmistajan ohjeita."
Joten paappas kilauttaen maanantaina marmoritiskin huoltoon ja kysy miten kytkentä menee juuri sinun ajoneuvossasi tuon maapiuhan kytkennän suhteen.
 
Miksihän ohjekirjassa on neuvottu laittamaan akun miinusnapaan jos se on väärä tapa?
Voi se olla oikeakin tapa jos auto on sen verran vanha/yksinkertainen ettei siinä ole akun valvontaa.

Miksi defa esittää ohjeessa vain tämän tavan, sitä pitäisi kysyä heiltä. Väärä se joka tapauksessa moneen autoon on.
 
Viimeksi muokattu:
Osaanko laskea? Autossa 5A ylläpitolaturi, oletetaan auton lepotilan kulutukseksi pessimistinen 50 mA. Päivässä menee harakoille siis n. 1 A, kun hiukan pyöristetään. Kuukaudessa akku purkaa hulppeat 30 A, jos ei aja eikä lataa (2 h) tolpasta. Viiden ampeerin tuntivauhdilla tuon korvaaminen veisi siis kuutisen tuntia optimaalisesti.

Lataakos tuo älylaturi sen yhden hukkuneen ampeerin vartissa (laskin päässä), jos pitää piuhaa koko ajan kiinni, vai miten tuo lasketaan? En oikein googlaamalla tuohon vahvistusta saanut.

Jos mun laskutaito riittää, toi kuukauden 30 A lepokulutuksen kompensointi on alle 9 kWh. Riippuen sähkösopimuksesta joku 1,5 €/kk maksaisi tuo päivittäinen lataaminen.

Motiivina laskutoimitukselle taloyhtiön mahdollinen tuleva ukaasi. P-hallissa on kielletty sähkö- ja hybridiautojen lataaminen tolpasta. Joku kerrostalokyttääjä on nyt pannut merkille, että siellähän ladataan autoja. Mulla on bensavehje, mutta ylläpitolaturin letku tolpassa 24/7, eli potentiaalinen nillitys odotettavissa. Syy kiellolle tietysti sähköjärjestelmän riittämättömyys patteriautoille. Vähemmänhän tuo laturi vie kuin lohkolämppäri+sisälämmitin, mutta se ei tietysti kyttääjiä kiinnosta. Ajoa tulee kesäkauden ulkopuolella tosi vähän ja hallissa tulee käytyä harvakseltaan. En ole pannut merkille, että onko siellä patteriautoja tai onko muilla piuhaa seinässä. Odotellaan siis yhreydenottoa.
 
Jos mun laskutaito riittää, toi kuukauden 30 A lepokulutuksen kompensointi on alle 9 kWh. Riippuen sähkösopimuksesta joku 1,5 €/kk maksaisi tuo päivittäinen lataaminen.

12v akun 30ah 9kwh?

Pikemminkin 0.36kwh.
 
Osaanko laskea? Autossa 5A ylläpitolaturi, oletetaan auton lepotilan kulutukseksi pessimistinen 50 mA. Päivässä menee harakoille siis n. 1 A, kun hiukan pyöristetään. Kuukaudessa akku purkaa hulppeat 30 A, jos ei aja eikä lataa (2 h) tolpasta. Viiden ampeerin tuntivauhdilla tuon korvaaminen veisi siis kuutisen tuntia optimaalisesti.

Lataakos tuo älylaturi sen yhden hukkuneen ampeerin vartissa (laskin päässä), jos pitää piuhaa koko ajan kiinni, vai miten tuo lasketaan? En oikein googlaamalla tuohon vahvistusta saanut.

Jos mun laskutaito riittää, toi kuukauden 30 A lepokulutuksen kompensointi on alle 9 kWh. Riippuen sähkösopimuksesta joku 1,5 €/kk maksaisi tuo päivittäinen lataaminen.

Motiivina laskutoimitukselle taloyhtiön mahdollinen tuleva ukaasi. P-hallissa on kielletty sähkö- ja hybridiautojen lataaminen tolpasta. Joku kerrostalokyttääjä on nyt pannut merkille, että siellähän ladataan autoja. Mulla on bensavehje, mutta ylläpitolaturin letku tolpassa 24/7, eli potentiaalinen nillitys odotettavissa. Syy kiellolle tietysti sähköjärjestelmän riittämättömyys patteriautoille. Vähemmänhän tuo laturi vie kuin lohkolämppäri+sisälämmitin, mutta se ei tietysti kyttääjiä kiinnosta. Ajoa tulee kesäkauden ulkopuolella tosi vähän ja hallissa tulee käytyä harvakseltaan. En ole pannut merkille, että onko siellä patteriautoja tai onko muilla piuhaa seinässä. Odotellaan siis yhreydenottoa.
kappas, näitä maallikoita on muuallakin jotka yhdistää mitättömän verran sähköä kuluttavan ylläpitolaturin Teslan lataamiseen.. Itse aiheeseen, ilman tarkempia laskelmia niin kyllä tuo 2 tuntia riittää tuohon, 5A laturi on jo pienimpiä tehokkaampi.
 
Osaanko laskea? Autossa 5A ylläpitolaturi, oletetaan auton lepotilan kulutukseksi pessimistinen 50 mA. Päivässä menee harakoille siis n. 1 A, kun hiukan pyöristetään. Kuukaudessa akku purkaa hulppeat 30 A, jos ei aja eikä lataa (2 h) tolpasta. Viiden ampeerin tuntivauhdilla tuon korvaaminen veisi siis kuutisen tuntia optimaalisesti.

Lataakos tuo älylaturi sen yhden hukkuneen ampeerin vartissa (laskin päässä), jos pitää piuhaa koko ajan kiinni, vai miten tuo lasketaan? En oikein googlaamalla tuohon vahvistusta saanut.

Jos mun laskutaito riittää, toi kuukauden 30 A lepokulutuksen kompensointi on alle 9 kWh. Riippuen sähkösopimuksesta joku 1,5 €/kk maksaisi tuo päivittäinen lataaminen.

Motiivina laskutoimitukselle taloyhtiön mahdollinen tuleva ukaasi. P-hallissa on kielletty sähkö- ja hybridiautojen lataaminen tolpasta. Joku kerrostalokyttääjä on nyt pannut merkille, että siellähän ladataan autoja. Mulla on bensavehje, mutta ylläpitolaturin letku tolpassa 24/7, eli potentiaalinen nillitys odotettavissa. Syy kiellolle tietysti sähköjärjestelmän riittämättömyys patteriautoille. Vähemmänhän tuo laturi vie kuin lohkolämppäri+sisälämmitin, mutta se ei tietysti kyttääjiä kiinnosta. Ajoa tulee kesäkauden ulkopuolella tosi vähän ja hallissa tulee käytyä harvakseltaan. En ole pannut merkille, että onko siellä patteriautoja tai onko muilla piuhaa seinässä. Odotellaan siis yhreydenottoa.
Teho on keskimäärin noin 12 V * 0,05 A = 0,6 W.

Energiaa kuluu kuukaudessa:

0,6 W * 24 h * 365 / 12 = 438 Wh, eli noin 0,5 kWh/kk, mikä maksaa noin 5 - 10 snt/kk.

Laturi pukkaa 12 V * 5 A = 60 W.

Vajeen paikkaamiseen menee aikaa 438 Wh / 60 W = 7,3 h. Kellokytkimen parin tunnin jaksoja tarvitaan kuukaudessa vain nelisen kappaletta, joten hyvin onnistuu.
 
Hmmm... laskin oikein, mutta väärilla parametreillä. Vajeen paikkaamisen ajan laskin oikein, mutta teho oli väärä.
 
Laskennassa on oletettu, että lähes täyttä auton akkua ladataan 5A virralla, mikä ei todellisuudessa tapahdu. Ei lähellekkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 125
Viestejä
4 487 442
Jäsenet
74 158
Uusin jäsen
kharim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom