Autohifi

Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
292
Erillissarja=basso/midbasso (tai molemmat) ja diskantti on erillisinä elementteinään. On siis kaksitie, kolmitie ja sitten perus yksitiekajareita/sarjoja. Nuo kuvaavat eri elementtien määrää. Koaksaali taas on kaiutin jossa on kaikki samassa. Koaksaali voi yleisesti sanottuna olla yksi tai kaksitie (bassoelementti jonka keskellä on erillinen diskanttielementti) mutta kai noita hulluja on joissa on vielä enemmän tavaraa kerralla. Osassa jako on ajateltu että jako tehdään jossain muualla (vahvistin, erillinen jakosuodin jossain tms) ja osassa on suoraan suunniteltu että tämä sopii tälle setupille joten tehdään jakosuodin jossa mahdollisesti pari eri vaihtoehtoa esim lowpass taajuuksille (eli midbasso elementti ei yritä nakuttaa subbaritaajuuksia yms), eri voimakkuuksia elementtien välissä jne.

Itsekin tuli hiukan "päivitettyä" auton kajareita tänään. Sääli, oli hyvät Dynaudion koaksaalit kuivuneet kasaan ja tuloksena elementti oli irtoamassa rungosta eikä liimakaan enää auttanut ja soi ihan päin persettä. Myyjän mukaan varsin hyvä setti toimiessaan (koaksaaliksi). Otin tilalle Hertzin CX165:t. Alkoi kummasti sointi parantua. En tiedä ovatko myös herkemmät kuin vanhat, mutta koko setti tuntuu kontrolloidummalta ja ei ala särkemään isommilla voimakkuuksilla. Nuo dynaudiot olivat varsin lyhytiskuiset (ainakin sormella elementtiä painellessa tuntuivat siltä) joten voi olla sen vaikuttaneen sointiin varsin olennaisesti yhdistettynä mainittuihin ongelmiin iän/olosuhteiden myötä tulleisiin ongelmiin. Yllätti että 1990 MX-5:ssä on 6.5" kajarit tehtaalta. Oletin että joku 5.25" tai jopa 4.5" löytyisi vakiona. Oli hyvin tilaa ovessa hiukan syvemmälle ja myös "korkeammalle" elementille ovissa. Meni vaihtoon ehkä 10min molempien ovien osalta. Tekisi toisaalta mieli vaimentaa ovipahvit, mutta toisaalta fakta on että avoauto on avoauto ja moisessa ei ihmeellistä sointia saa aikaan katto alhaalla. Nytkin katto kiinni ihan liikaa bassoa, katto alhaalla basso meinaa kadota ajaessa taivaantuuliin.

Mistä päästään itse asiaan. Miten suojaisitte elementit kosteudelta? Vanha avoauto karmittomilla laseilla ei ole se maailman tiivein. Takuulla pääsee vettä valumaan jostain ties mihin. Mietin että pitäisikö tulostaa joku "lippa" oven sisään elementtien päälle ettei vesi pääse valumaan elementtiin jostain tiivisteen raosta vai mitä tuossa keksisi. Luulen että nuo aiempien kajareiden ongelmat johtuivat pääosin juurikin kosteudesta.
Itsellä tämmöiset
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 727
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 521
Humm.... Ei huono. Pitää melkein katsoa olisiko valmiita 3d malleja moisille. Saisin tulostettuna suoraan petg muovista kotona.
Tuollaisten lipareiden vaikutus on ehkä aika kyseenalainen. Ei sinne taakse kuitenkaan sitä vettä sada, korkeitaan joissakin täysin avonaisissa ovipahveissa sitä vettä voi ikkunanraosta hieman valumalla tulla, sittenkin yleensä kysymys on pisaroista tai minimaalisisesta vanasta, josta siitäkin ainoastaan joku hassu pisara voi siihen kaiuttimeen osua. Ainoa mikä oikeasti auttaa on umpinainen kotelo. Autokaiuttimet on kyllä erittäin hyvin kosteuden kestäviä joten niiden kyllä pitäisi kestää ihan ilman mitään kommervenkkejä. Vaihtaa sitten 10-20v päästä uudet jos oikein huonosti käy. Katsoo vaan, että johdotukset on alaspäin, että ei ainakaan niitä pitkin pääse pidemmältä vesi valumaan siihen elementille.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 727
Tuollaisten lipareiden vaikutus on ehkä aika kyseenalainen. Ei sinne taakse kuitenkaan sitä vettä sada, korkeitaan joissakin täysin avonaisissa ovipahveissa sitä vettä voi ikkunanraosta hieman valumalla tulla, sittenkin yleensä kysymys on pisaroista tai minimaalisisesta vanasta, josta siitäkin ainoastaan joku hassu pisara voi siihen kaiuttimeen osua. Ainoa mikä oikeasti auttaa on umpinainen kotelo. Autokaiuttimet on kyllä erittäin hyvin kosteuden kestäviä joten niiden kyllä pitäisi kestää ihan ilman mitään kommervenkkejä. Vaihtaa sitten 10-20v päästä uudet jos oikein huonosti käy. Katsoo vaan, että johdotukset on alaspäin, että ei ainakaan niitä pitkin pääse pidemmältä vesi valumaan siihen elementille.
Tuossa pääsee vissiin sen verran sopivaan paikkaan että oli haperruttanut aiemmat. Oli edessä ja takana vettä. En tiedä onko ovipahvin design vai mikä mutta elementin kalvolla oli kosteusvauriota ja takana taas sähköt olivat hapettuneet.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 521
Tuossa pääsee vissiin sen verran sopivaan paikkaan että oli haperruttanut aiemmat. Oli edessä ja takana vettä. En tiedä onko ovipahvin design vai mikä mutta elementin kalvolla oli kosteusvauriota ja takana taas sähköt olivat hapettuneet.
Mikään ei ole ikuista. Kondensaatio voi myös olla paljon pahempi uhka, kuin suoraan valuva silkka vesi. Usein varsinkin talvella näkee, että ne kaiuttimet metallisena kerää jäätä pintaansa, siis kondenssivettä, ei valumavettä, veikkaan sitä syylliseksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 727
Mikään ei ole ikuista. Kondensaatio voi myös olla paljon pahempi uhka, kuin suoraan valuva silkka vesi. Usein varsinkin talvella näkee, että ne kaiuttimet metallisena kerää jäätä pintaansa, siis kondenssivettä, ei valumavettä, veikkaan sitä syylliseksi.
Totta tuokin toki. Mutta todennäköisesti ostan moiset tötteröt tai tulostan jotain sopivaa suojaksi. Apparin kajarissa oli selkeät valumajäljet (nimenomaan valuma, ei kondensio) joten pääsen pienemmällä vaivalla siinä että estän tuon toistumisen. Kajarit eivät olleet kytkettynä kun auto oli talviajossa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 297
Joissakin uusissa autoissa on parempien poppikoneiden yhteydessä saatavilla etumarkustajien niskatukien kajarit. Äkkiseltään voisi luulla että että se on aika häiritsevä ominaisuus. Onko kukaan päässyt kokeileman moista viritystä ?

· 2 lisäkaiutinta molempiin etuistuimien pääntukiin
· Parannettu 3D-äänikokemus sekä surround sound
· Navigointitietojen sekä puheluiden ääni päätuen kaiuttimista kuljettajalle.
Voisin vaikka veikata että popin kuunteluun tuosta ei ole paljoa iloa. Tuo puhelut ja navigonti vois toimia, mutta jos ääni tulee "niskasta", niin aika häiritsevä?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 727
Joissakin uusissa autoissa on parempien poppikoneiden yhteydessä saatavilla etumarkustajien niskatukien kajarit. Äkkiseltään voisi luulla että että se on aika häiritsevä ominaisuus. Onko kukaan päässyt kokeileman moista viritystä ?



Voisin vaikka veikata että popin kuunteluun tuosta ei ole paljoa iloa. Tuo puhelut ja navigonti vois toimia, mutta jos ääni tulee "niskasta", niin aika häiritsevä?
Noita on ollut etenkin avoautossa paljon. En ole itse kokeillut moista, mutta oikein säädettynä kehtaan väittää että tuovat kyllä lisää. Onhan autoissa takakajaritkin ja kovin moni ei säädä niitä pois päältä (fader täysin eteen). En usko että toistavat koko äänialaa vaan vain tiettyjä taajuuksia (ei sillä että tila tai kajarin koko edes sallisi moista).
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
240
MItkäs on tasalaatuisemmat (basso,mid,disut ) 6.5" erilliset ja koaksiaalikajarit esim. VW:n autoihin?
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
676
Tuli asennettua autoon orkkis kajarien tilalle nämä koaksaalit 6,5": Rockford Fosgate Punch P1650. Ääni on hieman parempi, mutta herkästi särähtävät jos tulee nopeatempoista bassoa. Pitää toki vielä radiosta säätää enemmän, nyt meni millä entiset oli olleet ja ne oli aika tuhnut äänenlaadultaan.
 
Liittynyt
24.08.2023
Viestejä
240
Takuukeissi selvitetty eli amazonilta tuli rahat takaisin. Viime viikolla huomasin käytettyjen soittimien hinnan laskeneen edelleen 210e tuntumaan joten laitoin jälleen arvan vetämään.
Tällä kertaa tuli ilmeisesti ihan käyttämätön yksilö tehtaan suojamuoveihin käärittynä, ainoastaan pahvilaatikko oli avattu ja soitin ilmeisesti todettu väärän malliseksi.



Asetuksia en ole sen kummemmin ehtinyt vielä tonkimaan mutta käyttöliittymä tuntuu mukavan rivakalta ja kapasitiivisen näytön kosketustuntuma on hyvä.
Alkuperäinen soitin myös mykisti takakanavat vahvistimen asennuksen jälkeen, ilmeisesti soitin haisteli onko järjestelmään liitettynä takakaiuttimia ja jos lähdön impedanssi on liian korkea niin takakanavat mykistetään ja fader-säätö häviää valikoista. Nyt takakanavat toimivat jälleen.
Quadlock-liittimestä löytyy can-väylä joten penkinlämmittimien ja ilmastoinnin säädöt näkyvät soittimen ruudulta. Myös alkuperäiset rattinapit toimivat suoraan ilman mitään kikkailuja tai erillisiä purkkivirityksiä. Torque oli esiasennettuna joten eiköhän myös obdeleven tuohon asennu.
Ainoa puute mitä tuosta keksin on android auton puuttuminen, mutta enpä itse sitä osaa juuri kaivata koska tarvittavat softat mapsia myöten löytyvät soittimesta.

Pitää vielä katsoa jos löydän tuohon sopivan kokoisen lasikalvon näytön suojaksi, nyt näytön päällä on vielä vakio muovikalvo jota en ole halunnut poistaa.
Ja tällä hetkellähän vahvistimelle menee signaali soittimen kaiutinlähdöistä, pitää katsoa jaksanko ottaa linjatason lähdöt käyttöön vai onko se vaivan arvoista.
Nyt sama soitin uutena 547e??? Oletteko muut tilanneet Amazonista tai Saksasta Kiina-soittimia ja todenneet toimiviksi?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 727
Nyt sama soitin uutena 547e??? Oletteko muut tilanneet Amazonista tai Saksasta Kiina-soittimia ja todenneet toimiviksi?
Noista olen kuullut hyvin vaihtelevia kokemuksia. Osalla toimii kuten pitää, osa varsin kuraa. Kaiketi tuossa myös se mitä odottaa ja miten vakavasti hommat ottaa. Etenkin muistelen jossain lueskelleeni että nuo mallikohtaiset soittimet ovat ihan mitä sattuu laidasta laitaan.

Itsellä 7" näytöllinen Alpine, ihan vain sen takia ettei tarvitse ihmetellä laatua tai toimiiko käyttis, tuleeko päivityksiä jne (jos Android pohjainen). Juu hinta oli 500e paikkeilla, mutta on Android Auto/Carplay, on kaikki mahdolliset liitännät ja bonuksena optiopaikka mankan takana lisävaruste vahvistimelle. Rattinappienkin pitäisi toimia adapterilla, jos moisia nappeja itsellä olisi.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 955
En kyllä itsekään laittaisi soitinta muilta kuin noilta isoilta, perinteisiltä merkeiltä. Kiinalaiset ovat kaikki kuraa kunnes toisin todistetaan mutta jos painottaa käytön sulavuuden sijaan toimintojen määrää niin onhan niillä kiva leikkiä.
Itse en siedä minkäänlaisia tahmailuja navin käytössä tai rds:n puutetta joten kiinalaiset ovat pois laskuista. Perus google maps pyörii noissa nykyaikaisiin mobiililaitteisiin verrattuna todella huonosti vaikka minun kokeilemani laitteet ovat olleet sieltä paremmasta päästä.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
676
Nyt sama soitin uutena 547e??? Oletteko muut tilanneet Amazonista tai Saksasta Kiina-soittimia ja todenneet toimiviksi?
Itse tilasin aikanaan amazonista kiinalaisen "pumking" android-soittimen 7" näytöllä (focukseen), 280e, nyt vastaavia näyttäisi saavan 220e 4gb rammilla. Android11 on sisällä ja vielä pelittää hyvin (2019 ostettu), tänä kesänä joutui sen resetoimaan kun ei vaan käynnistynyt mitenkään, jäi valaistuun tummaan kuvaan jumiin.

Tykkään varsinkin kun tuolla radiolla pääsee auton järjestelmiin sisälle, kun on palikka lukijassa kiinne. Näkee vikakoodit ja esim näytölle saa suoraan akun varauksen tuonne ylälaitaan. Antaa osviittaa, kun varaus alkaa pyöriä alle 14V et akku ei välttämättä selviä talvesta

Kyl seuraavaankin autoon tulee kiinanlaite, jos auton oma on huono.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 727
Itse tilasin aikanaan amazonista kiinalaisen "pumking" android-soittimen 7" näytöllä (focukseen), 280e, nyt vastaavia näyttäisi saavan 220e 4gb rammilla. Android11 on sisällä ja vielä pelittää hyvin (2019 ostettu), tänä kesänä joutui sen resetoimaan kun ei vaan käynnistynyt mitenkään, jäi valaistuun tummaan kuvaan jumiin.

Tykkään varsinkin kun tuolla radiolla pääsee auton järjestelmiin sisälle, kun on palikka lukijassa kiinne. Näkee vikakoodit ja esim näytölle saa suoraan akun varauksen tuonne ylälaitaan. Antaa osviittaa, kun varaus alkaa pyöriä alle 14V et akku ei välttämättä selviä talvesta

Kyl seuraavaankin autoon tulee kiinanlaite, jos auton oma on huono.
Ihan mielenkiinnosta, miten hyvin toimii vain 4gb ramilla? Lähinnä tulee mieleen omat kokemukset alle 8gb puhelimissa/tableteissa ja ne ovat aivan täyttä paskaa toimivuuden kannalta. Jos olisi liikaa rahaa niin olisi kyllä hauska kokeilla jotain premium Android/Kiinapohjaista koska niissä on noita juttuja kuten vikakoodit yms yms.

Itselle tällä hetkellä kuitenkin tärkeintä että jaksaa ajaa pääkajareita avoauton tuomilla lisähaasteilla, kestää rättikattoisen avoauton kosteuden (joka on niin raju että Alpinessakin oli parin viikon ajamattomuuden jälkeen näyttö huurussa), omaa tarvittavat liitännät ja on Android Auto joten nuo kiinakamat eivät siltäkään osin oikein täsmää itselle, mutta mieluusti oppii aina uutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
696
Ei nuo kiinalaiset aivan toivottomia ole. Täällä käytössä Joyingin Android-soitin, ollut alkuvuodesta 2021. Sen verran hyvä vehje, että otin mukaan edellisestä autosta nykyiseen. AA ja langaton Carplay toimii ilman mitään tahmailuja. Tälläkin viikolla käytetty kymmeniä tunteja. Nyt kun on 8” midbassot ovissa niin vahvistinteho voisi olla parempi, mutta tälläkin pärjää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 371
Laskeeko ihmiset vielä autossa sille "Radio" toiminnolle jotain arvoa?
Minä ja käytännössä kaikki tutut kuunnellaan autossa puhelimesta millon mitäkin BT:n yms. välityksellä. Olen ihmetellyt että millä ne radiokanavat elää kun ainakaan minun kuplassa niitä ei kuuntele enää käytännössä kukaan.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 727
Laskeeko ihmiset vielä autossa sille "Radio" toiminnolle jotain arvoa?
Minä ja käytännössä kaikki tutut kuunnellaan autossa puhelimesta millon mitäkin BT:n yms. välityksellä. Olen ihmetellyt että millä ne radiokanavat elää kun ainakaan minun kuplassa niitä ei kuuntele enää käytännössä kukaan.
On niitä. Töissä olen about ainoa joka kuuntelee 100% BT/Android Auto musaa. Muut vetävät random BT ja random radio väliä, pääasiassa radio (Suomipop rocks.... eikun). Ei mahdu omaan kalloon... mutta en ole myöskään tuomitsemassa. Ikäluokat kolleegoista ovat 30-50v PK-seutulaisia perus tyyppejä. Itse jopa disabloin radiotoiminnot Toyotasta ettei tarvitse katsella sitä source valikossa. Tällä hetkellä ainoat/enabloidut radiot mitä omistan ovat harrasteen mankka, kotistereoiden radio mitä ei saa disabloitua vaikka antennia ei ole ja erillinen matkaradio full on emergency use only tyyppiseen tilanteeseen.
 

Rudenorth

Tukijäsen
Liittynyt
14.06.2018
Viestejä
218
Laskeeko ihmiset vielä autossa sille "Radio" toiminnolle jotain arvoa?
Minä ja käytännössä kaikki tutut kuunnellaan autossa puhelimesta millon mitäkin BT:n yms. välityksellä. Olen ihmetellyt että millä ne radiokanavat elää kun ainakaan minun kuplassa niitä ei kuuntele enää käytännössä kukaan.
Itse kuuntelen useinkin radiota työmatkalla tai kaupassa käydessä. Pidemmällä reissulla sitten yleensä BT:n kautta musiikkia.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 297
Laskeeko ihmiset vielä autossa sille "Radio" toiminnolle jotain arvoa?
Minä ja käytännössä kaikki tutut kuunnellaan autossa puhelimesta millon mitäkin BT:n yms. välityksellä. Olen ihmetellyt että millä ne radiokanavat elää kun ainakaan minun kuplassa niitä ei kuuntele enää käytännössä kukaan.
Se on sun kupla.
Radiokanavia on useita eri genressa nykyään ja niitä kuuntelemalla kuulee paljon uutta musaaa jota ei välttämättä itse spotifystä tule laitettua. Toki Spottari radion rinalla vaihtoehtoisena kuuntelukanavana. Itse ainakin käytän spotifytä pääsääntöisesti siten , että laitan jotain tiettyä musaa. Ja onhan tuo radion käyttö autossa hiton näppärää. Sen kun laittaa päälle ja hyppii kanavien väillä.

Ja ihan puhetta ja jutuisteluakin on kiva kuunnella eikä aina vaan sitä pelkkää musaa.
Ja tuleehan sieltä radiosta tietty aina uutiset :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 371
Siis suomestahan ei radiosta tule kuin varmaan samoja 20 biisiä repeatilla käytännössä joka kanavalta :D Yle Puhetta kuuntelin vielä ennen kun se pilattiin niillä välisoitoilla.
Muuten radiokin tulee kuunneltua nettiradiona. Digitally imported tmv.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 727
Siis suomestahan ei radiosta tule kuin varmaan samoja 20 biisiä repeatilla käytännössä joka kanavalta :D Yle Puhetta kuuntelin vielä ennen kun se pilattiin niillä välisoitoilla.
Muuten radiokin tulee kuunneltua nettiradiona. Digitally imported tmv.
Hei, vielä on kesää jäljelllä...
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
676
Ihan mielenkiinnosta, miten hyvin toimii vain 4gb ramilla? Lähinnä tulee mieleen omat kokemukset alle 8gb puhelimissa/tableteissa ja ne ovat aivan täyttä paskaa toimivuuden kannalta. Jos olisi liikaa rahaa niin olisi kyllä hauska kokeilla jotain premium Android/Kiinapohjaista koska niissä on noita juttuja kuten vikakoodit yms yms.

Itselle tällä hetkellä kuitenkin tärkeintä että jaksaa ajaa pääkajareita avoauton tuomilla lisähaasteilla, kestää rättikattoisen avoauton kosteuden (joka on niin raju että Alpinessakin oli parin viikon ajamattomuuden jälkeen näyttö huurussa), omaa tarvittavat liitännät ja on Android Auto joten nuo kiinakamat eivät siltäkään osin oikein täsmää itselle, mutta mieluusti oppii aina uutta.
Tuo 4gb toimii yllättävän hyvin (sujuvammin kuin 4gb puhelin), en oo mitään peliä kyllä testannut vaikka mielessä kävi et pokemon go:ta ois silloin kokeillu auton radiollakin. Navissa käyttäen huomaa tekstiä kirjoitellessa viivettä, mut musiikinkuuntelussa netin kautta, kännykällä tai ihan radiona niin ei mitään hitautta pomppien toisesta toiseen.
Noissa focukseen menevissä radioissa ei taida missään olla enempää rammia, enemmistössä näyttäisi olevan 1-2gb, samalla ne ovat vain ohuita paneeleita. Tässä on myös se dvd-soitin eli kai siellä sisällä on sitten myös enemmän komponentteja kuin vain se dvd-lukija.

Kolleega tilas kevääl sciroccoon sen 100e "paneelin" radioksi. Kylhän se siinä toimi, mut carplay minkä takia sen halus nii oli ainut mikä ei toiminu.


Laskeeko ihmiset vielä autossa sille "Radio" toiminnolle jotain arvoa?
Minä ja käytännössä kaikki tutut kuunnellaan autossa puhelimesta millon mitäkin BT:n yms. välityksellä. Olen ihmetellyt että millä ne radiokanavat elää kun ainakaan minun kuplassa niitä ei kuuntele enää käytännössä kukaan.
Lyhyemmillä matkoilla tulee radio rockia kuunneltua esim aamulla töihin mennessä se 10-15min. Ja perjantaisin tulee aina kuunneltua ylex:n orionin show, jos autolla liikenteessä

Muuten kyl pääasias bt:n kautta soi spotify, joskus youtuben kautta laittaa musavideoita tms pyörimään, viime vklp:na katsoin/kuuntelin ajaessa formuloita tuon "radion" kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 682
Viestejä
4 338 298
Jäsenet
72 255
Uusin jäsen
tomar

Hinta.fi

Ylös Bottom