Itsellä tämmöisetErillissarja=basso/midbasso (tai molemmat) ja diskantti on erillisinä elementteinään. On siis kaksitie, kolmitie ja sitten perus yksitiekajareita/sarjoja. Nuo kuvaavat eri elementtien määrää. Koaksaali taas on kaiutin jossa on kaikki samassa. Koaksaali voi yleisesti sanottuna olla yksi tai kaksitie (bassoelementti jonka keskellä on erillinen diskanttielementti) mutta kai noita hulluja on joissa on vielä enemmän tavaraa kerralla. Osassa jako on ajateltu että jako tehdään jossain muualla (vahvistin, erillinen jakosuodin jossain tms) ja osassa on suoraan suunniteltu että tämä sopii tälle setupille joten tehdään jakosuodin jossa mahdollisesti pari eri vaihtoehtoa esim lowpass taajuuksille (eli midbasso elementti ei yritä nakuttaa subbaritaajuuksia yms), eri voimakkuuksia elementtien välissä jne.
Itsekin tuli hiukan "päivitettyä" auton kajareita tänään. Sääli, oli hyvät Dynaudion koaksaalit kuivuneet kasaan ja tuloksena elementti oli irtoamassa rungosta eikä liimakaan enää auttanut ja soi ihan päin persettä. Myyjän mukaan varsin hyvä setti toimiessaan (koaksaaliksi). Otin tilalle Hertzin CX165:t. Alkoi kummasti sointi parantua. En tiedä ovatko myös herkemmät kuin vanhat, mutta koko setti tuntuu kontrolloidummalta ja ei ala särkemään isommilla voimakkuuksilla. Nuo dynaudiot olivat varsin lyhytiskuiset (ainakin sormella elementtiä painellessa tuntuivat siltä) joten voi olla sen vaikuttaneen sointiin varsin olennaisesti yhdistettynä mainittuihin ongelmiin iän/olosuhteiden myötä tulleisiin ongelmiin. Yllätti että 1990 MX-5:ssä on 6.5" kajarit tehtaalta. Oletin että joku 5.25" tai jopa 4.5" löytyisi vakiona. Oli hyvin tilaa ovessa hiukan syvemmälle ja myös "korkeammalle" elementille ovissa. Meni vaihtoon ehkä 10min molempien ovien osalta. Tekisi toisaalta mieli vaimentaa ovipahvit, mutta toisaalta fakta on että avoauto on avoauto ja moisessa ei ihmeellistä sointia saa aikaan katto alhaalla. Nytkin katto kiinni ihan liikaa bassoa, katto alhaalla basso meinaa kadota ajaessa taivaantuuliin.
Mistä päästään itse asiaan. Miten suojaisitte elementit kosteudelta? Vanha avoauto karmittomilla laseilla ei ole se maailman tiivein. Takuulla pääsee vettä valumaan jostain ties mihin. Mietin että pitäisikö tulostaa joku "lippa" oven sisään elementtien päälle ettei vesi pääse valumaan elementtiin jostain tiivisteen raosta vai mitä tuossa keksisi. Luulen että nuo aiempien kajareiden ongelmat johtuivat pääosin juurikin kosteudesta.
Auto-Connect SBK165 | vesisuoja kaiuttimille autoon - Fanatic Audio
Auto-Connect SBK165 vesisuoja kaiuttimelle suojaa kaiutinelementtiä oven sisällä valuvalta vedeltä. Estää jäätymisen ja ruostumisen.
www.fanaticaudio.com