Autohifi

Erillissarja=basso/midbasso (tai molemmat) ja diskantti on erillisinä elementteinään. On siis kaksitie, kolmitie ja sitten perus yksitiekajareita/sarjoja. Nuo kuvaavat eri elementtien määrää. Koaksaali taas on kaiutin jossa on kaikki samassa. Koaksaali voi yleisesti sanottuna olla yksi tai kaksitie (bassoelementti jonka keskellä on erillinen diskanttielementti) mutta kai noita hulluja on joissa on vielä enemmän tavaraa kerralla. Osassa jako on ajateltu että jako tehdään jossain muualla (vahvistin, erillinen jakosuodin jossain tms) ja osassa on suoraan suunniteltu että tämä sopii tälle setupille joten tehdään jakosuodin jossa mahdollisesti pari eri vaihtoehtoa esim lowpass taajuuksille (eli midbasso elementti ei yritä nakuttaa subbaritaajuuksia yms), eri voimakkuuksia elementtien välissä jne.

Itsekin tuli hiukan "päivitettyä" auton kajareita tänään. Sääli, oli hyvät Dynaudion koaksaalit kuivuneet kasaan ja tuloksena elementti oli irtoamassa rungosta eikä liimakaan enää auttanut ja soi ihan päin persettä. Myyjän mukaan varsin hyvä setti toimiessaan (koaksaaliksi). Otin tilalle Hertzin CX165:t. Alkoi kummasti sointi parantua. En tiedä ovatko myös herkemmät kuin vanhat, mutta koko setti tuntuu kontrolloidummalta ja ei ala särkemään isommilla voimakkuuksilla. Nuo dynaudiot olivat varsin lyhytiskuiset (ainakin sormella elementtiä painellessa tuntuivat siltä) joten voi olla sen vaikuttaneen sointiin varsin olennaisesti yhdistettynä mainittuihin ongelmiin iän/olosuhteiden myötä tulleisiin ongelmiin. Yllätti että 1990 MX-5:ssä on 6.5" kajarit tehtaalta. Oletin että joku 5.25" tai jopa 4.5" löytyisi vakiona. Oli hyvin tilaa ovessa hiukan syvemmälle ja myös "korkeammalle" elementille ovissa. Meni vaihtoon ehkä 10min molempien ovien osalta. Tekisi toisaalta mieli vaimentaa ovipahvit, mutta toisaalta fakta on että avoauto on avoauto ja moisessa ei ihmeellistä sointia saa aikaan katto alhaalla. Nytkin katto kiinni ihan liikaa bassoa, katto alhaalla basso meinaa kadota ajaessa taivaantuuliin.

Mistä päästään itse asiaan. Miten suojaisitte elementit kosteudelta? Vanha avoauto karmittomilla laseilla ei ole se maailman tiivein. Takuulla pääsee vettä valumaan jostain ties mihin. Mietin että pitäisikö tulostaa joku "lippa" oven sisään elementtien päälle ettei vesi pääse valumaan elementtiin jostain tiivisteen raosta vai mitä tuossa keksisi. Luulen että nuo aiempien kajareiden ongelmat johtuivat pääosin juurikin kosteudesta.
Itsellä tämmöiset
 
Humm.... Ei huono. Pitää melkein katsoa olisiko valmiita 3d malleja moisille. Saisin tulostettuna suoraan petg muovista kotona.

Tuollaisten lipareiden vaikutus on ehkä aika kyseenalainen. Ei sinne taakse kuitenkaan sitä vettä sada, korkeitaan joissakin täysin avonaisissa ovipahveissa sitä vettä voi ikkunanraosta hieman valumalla tulla, sittenkin yleensä kysymys on pisaroista tai minimaalisisesta vanasta, josta siitäkin ainoastaan joku hassu pisara voi siihen kaiuttimeen osua. Ainoa mikä oikeasti auttaa on umpinainen kotelo. Autokaiuttimet on kyllä erittäin hyvin kosteuden kestäviä joten niiden kyllä pitäisi kestää ihan ilman mitään kommervenkkejä. Vaihtaa sitten 10-20v päästä uudet jos oikein huonosti käy. Katsoo vaan, että johdotukset on alaspäin, että ei ainakaan niitä pitkin pääse pidemmältä vesi valumaan siihen elementille.
 
Tuollaisten lipareiden vaikutus on ehkä aika kyseenalainen. Ei sinne taakse kuitenkaan sitä vettä sada, korkeitaan joissakin täysin avonaisissa ovipahveissa sitä vettä voi ikkunanraosta hieman valumalla tulla, sittenkin yleensä kysymys on pisaroista tai minimaalisisesta vanasta, josta siitäkin ainoastaan joku hassu pisara voi siihen kaiuttimeen osua. Ainoa mikä oikeasti auttaa on umpinainen kotelo. Autokaiuttimet on kyllä erittäin hyvin kosteuden kestäviä joten niiden kyllä pitäisi kestää ihan ilman mitään kommervenkkejä. Vaihtaa sitten 10-20v päästä uudet jos oikein huonosti käy. Katsoo vaan, että johdotukset on alaspäin, että ei ainakaan niitä pitkin pääse pidemmältä vesi valumaan siihen elementille.
Tuossa pääsee vissiin sen verran sopivaan paikkaan että oli haperruttanut aiemmat. Oli edessä ja takana vettä. En tiedä onko ovipahvin design vai mikä mutta elementin kalvolla oli kosteusvauriota ja takana taas sähköt olivat hapettuneet.
 
Tuossa pääsee vissiin sen verran sopivaan paikkaan että oli haperruttanut aiemmat. Oli edessä ja takana vettä. En tiedä onko ovipahvin design vai mikä mutta elementin kalvolla oli kosteusvauriota ja takana taas sähköt olivat hapettuneet.
Mikään ei ole ikuista. Kondensaatio voi myös olla paljon pahempi uhka, kuin suoraan valuva silkka vesi. Usein varsinkin talvella näkee, että ne kaiuttimet metallisena kerää jäätä pintaansa, siis kondenssivettä, ei valumavettä, veikkaan sitä syylliseksi.
 
Mikään ei ole ikuista. Kondensaatio voi myös olla paljon pahempi uhka, kuin suoraan valuva silkka vesi. Usein varsinkin talvella näkee, että ne kaiuttimet metallisena kerää jäätä pintaansa, siis kondenssivettä, ei valumavettä, veikkaan sitä syylliseksi.
Totta tuokin toki. Mutta todennäköisesti ostan moiset tötteröt tai tulostan jotain sopivaa suojaksi. Apparin kajarissa oli selkeät valumajäljet (nimenomaan valuma, ei kondensio) joten pääsen pienemmällä vaivalla siinä että estän tuon toistumisen. Kajarit eivät olleet kytkettynä kun auto oli talviajossa.
 
Joissakin uusissa autoissa on parempien poppikoneiden yhteydessä saatavilla etumarkustajien niskatukien kajarit. Äkkiseltään voisi luulla että että se on aika häiritsevä ominaisuus. Onko kukaan päässyt kokeileman moista viritystä ?

· 2 lisäkaiutinta molempiin etuistuimien pääntukiin
· Parannettu 3D-äänikokemus sekä surround sound
· Navigointitietojen sekä puheluiden ääni päätuen kaiuttimista kuljettajalle.

Voisin vaikka veikata että popin kuunteluun tuosta ei ole paljoa iloa. Tuo puhelut ja navigonti vois toimia, mutta jos ääni tulee "niskasta", niin aika häiritsevä?
 
Joissakin uusissa autoissa on parempien poppikoneiden yhteydessä saatavilla etumarkustajien niskatukien kajarit. Äkkiseltään voisi luulla että että se on aika häiritsevä ominaisuus. Onko kukaan päässyt kokeileman moista viritystä ?



Voisin vaikka veikata että popin kuunteluun tuosta ei ole paljoa iloa. Tuo puhelut ja navigonti vois toimia, mutta jos ääni tulee "niskasta", niin aika häiritsevä?
Noita on ollut etenkin avoautossa paljon. En ole itse kokeillut moista, mutta oikein säädettynä kehtaan väittää että tuovat kyllä lisää. Onhan autoissa takakajaritkin ja kovin moni ei säädä niitä pois päältä (fader täysin eteen). En usko että toistavat koko äänialaa vaan vain tiettyjä taajuuksia (ei sillä että tila tai kajarin koko edes sallisi moista).
 
MItkäs on tasalaatuisemmat (basso,mid,disut ) 6.5" erilliset ja koaksiaalikajarit esim. VW:n autoihin?
 
Tuli asennettua autoon orkkis kajarien tilalle nämä koaksaalit 6,5": Rockford Fosgate Punch P1650. Ääni on hieman parempi, mutta herkästi särähtävät jos tulee nopeatempoista bassoa. Pitää toki vielä radiosta säätää enemmän, nyt meni millä entiset oli olleet ja ne oli aika tuhnut äänenlaadultaan.
 
Takuukeissi selvitetty eli amazonilta tuli rahat takaisin. Viime viikolla huomasin käytettyjen soittimien hinnan laskeneen edelleen 210e tuntumaan joten laitoin jälleen arvan vetämään.
Tällä kertaa tuli ilmeisesti ihan käyttämätön yksilö tehtaan suojamuoveihin käärittynä, ainoastaan pahvilaatikko oli avattu ja soitin ilmeisesti todettu väärän malliseksi.

20220123_194511.jpg


Asetuksia en ole sen kummemmin ehtinyt vielä tonkimaan mutta käyttöliittymä tuntuu mukavan rivakalta ja kapasitiivisen näytön kosketustuntuma on hyvä.
Alkuperäinen soitin myös mykisti takakanavat vahvistimen asennuksen jälkeen, ilmeisesti soitin haisteli onko järjestelmään liitettynä takakaiuttimia ja jos lähdön impedanssi on liian korkea niin takakanavat mykistetään ja fader-säätö häviää valikoista. Nyt takakanavat toimivat jälleen.
Quadlock-liittimestä löytyy can-väylä joten penkinlämmittimien ja ilmastoinnin säädöt näkyvät soittimen ruudulta. Myös alkuperäiset rattinapit toimivat suoraan ilman mitään kikkailuja tai erillisiä purkkivirityksiä. Torque oli esiasennettuna joten eiköhän myös obdeleven tuohon asennu.
Ainoa puute mitä tuosta keksin on android auton puuttuminen, mutta enpä itse sitä osaa juuri kaivata koska tarvittavat softat mapsia myöten löytyvät soittimesta.

Pitää vielä katsoa jos löydän tuohon sopivan kokoisen lasikalvon näytön suojaksi, nyt näytön päällä on vielä vakio muovikalvo jota en ole halunnut poistaa.
Ja tällä hetkellähän vahvistimelle menee signaali soittimen kaiutinlähdöistä, pitää katsoa jaksanko ottaa linjatason lähdöt käyttöön vai onko se vaivan arvoista.
Nyt sama soitin uutena 547e??? Oletteko muut tilanneet Amazonista tai Saksasta Kiina-soittimia ja todenneet toimiviksi?
 
Nyt sama soitin uutena 547e??? Oletteko muut tilanneet Amazonista tai Saksasta Kiina-soittimia ja todenneet toimiviksi?
Noista olen kuullut hyvin vaihtelevia kokemuksia. Osalla toimii kuten pitää, osa varsin kuraa. Kaiketi tuossa myös se mitä odottaa ja miten vakavasti hommat ottaa. Etenkin muistelen jossain lueskelleeni että nuo mallikohtaiset soittimet ovat ihan mitä sattuu laidasta laitaan.

Itsellä 7" näytöllinen Alpine, ihan vain sen takia ettei tarvitse ihmetellä laatua tai toimiiko käyttis, tuleeko päivityksiä jne (jos Android pohjainen). Juu hinta oli 500e paikkeilla, mutta on Android Auto/Carplay, on kaikki mahdolliset liitännät ja bonuksena optiopaikka mankan takana lisävaruste vahvistimelle. Rattinappienkin pitäisi toimia adapterilla, jos moisia nappeja itsellä olisi.
 
En kyllä itsekään laittaisi soitinta muilta kuin noilta isoilta, perinteisiltä merkeiltä. Kiinalaiset ovat kaikki kuraa kunnes toisin todistetaan mutta jos painottaa käytön sulavuuden sijaan toimintojen määrää niin onhan niillä kiva leikkiä.
Itse en siedä minkäänlaisia tahmailuja navin käytössä tai rds:n puutetta joten kiinalaiset ovat pois laskuista. Perus google maps pyörii noissa nykyaikaisiin mobiililaitteisiin verrattuna todella huonosti vaikka minun kokeilemani laitteet ovat olleet sieltä paremmasta päästä.
 
Nyt sama soitin uutena 547e??? Oletteko muut tilanneet Amazonista tai Saksasta Kiina-soittimia ja todenneet toimiviksi?
Itse tilasin aikanaan amazonista kiinalaisen "pumking" android-soittimen 7" näytöllä (focukseen), 280e, nyt vastaavia näyttäisi saavan 220e 4gb rammilla. Android11 on sisällä ja vielä pelittää hyvin (2019 ostettu), tänä kesänä joutui sen resetoimaan kun ei vaan käynnistynyt mitenkään, jäi valaistuun tummaan kuvaan jumiin.

Tykkään varsinkin kun tuolla radiolla pääsee auton järjestelmiin sisälle, kun on palikka lukijassa kiinne. Näkee vikakoodit ja esim näytölle saa suoraan akun varauksen tuonne ylälaitaan. Antaa osviittaa, kun varaus alkaa pyöriä alle 14V et akku ei välttämättä selviä talvesta

Kyl seuraavaankin autoon tulee kiinanlaite, jos auton oma on huono.
 
Itse tilasin aikanaan amazonista kiinalaisen "pumking" android-soittimen 7" näytöllä (focukseen), 280e, nyt vastaavia näyttäisi saavan 220e 4gb rammilla. Android11 on sisällä ja vielä pelittää hyvin (2019 ostettu), tänä kesänä joutui sen resetoimaan kun ei vaan käynnistynyt mitenkään, jäi valaistuun tummaan kuvaan jumiin.

Tykkään varsinkin kun tuolla radiolla pääsee auton järjestelmiin sisälle, kun on palikka lukijassa kiinne. Näkee vikakoodit ja esim näytölle saa suoraan akun varauksen tuonne ylälaitaan. Antaa osviittaa, kun varaus alkaa pyöriä alle 14V et akku ei välttämättä selviä talvesta

Kyl seuraavaankin autoon tulee kiinanlaite, jos auton oma on huono.
Ihan mielenkiinnosta, miten hyvin toimii vain 4gb ramilla? Lähinnä tulee mieleen omat kokemukset alle 8gb puhelimissa/tableteissa ja ne ovat aivan täyttä paskaa toimivuuden kannalta. Jos olisi liikaa rahaa niin olisi kyllä hauska kokeilla jotain premium Android/Kiinapohjaista koska niissä on noita juttuja kuten vikakoodit yms yms.

Itselle tällä hetkellä kuitenkin tärkeintä että jaksaa ajaa pääkajareita avoauton tuomilla lisähaasteilla, kestää rättikattoisen avoauton kosteuden (joka on niin raju että Alpinessakin oli parin viikon ajamattomuuden jälkeen näyttö huurussa), omaa tarvittavat liitännät ja on Android Auto joten nuo kiinakamat eivät siltäkään osin oikein täsmää itselle, mutta mieluusti oppii aina uutta.
 
Ei nuo kiinalaiset aivan toivottomia ole. Täällä käytössä Joyingin Android-soitin, ollut alkuvuodesta 2021. Sen verran hyvä vehje, että otin mukaan edellisestä autosta nykyiseen. AA ja langaton Carplay toimii ilman mitään tahmailuja. Tälläkin viikolla käytetty kymmeniä tunteja. Nyt kun on 8” midbassot ovissa niin vahvistinteho voisi olla parempi, mutta tälläkin pärjää.
 
Laskeeko ihmiset vielä autossa sille "Radio" toiminnolle jotain arvoa?
Minä ja käytännössä kaikki tutut kuunnellaan autossa puhelimesta millon mitäkin BT:n yms. välityksellä. Olen ihmetellyt että millä ne radiokanavat elää kun ainakaan minun kuplassa niitä ei kuuntele enää käytännössä kukaan.
 
Laskeeko ihmiset vielä autossa sille "Radio" toiminnolle jotain arvoa?
Minä ja käytännössä kaikki tutut kuunnellaan autossa puhelimesta millon mitäkin BT:n yms. välityksellä. Olen ihmetellyt että millä ne radiokanavat elää kun ainakaan minun kuplassa niitä ei kuuntele enää käytännössä kukaan.
On niitä. Töissä olen about ainoa joka kuuntelee 100% BT/Android Auto musaa. Muut vetävät random BT ja random radio väliä, pääasiassa radio (Suomipop rocks.... eikun). Ei mahdu omaan kalloon... mutta en ole myöskään tuomitsemassa. Ikäluokat kolleegoista ovat 30-50v PK-seutulaisia perus tyyppejä. Itse jopa disabloin radiotoiminnot Toyotasta ettei tarvitse katsella sitä source valikossa. Tällä hetkellä ainoat/enabloidut radiot mitä omistan ovat harrasteen mankka, kotistereoiden radio mitä ei saa disabloitua vaikka antennia ei ole ja erillinen matkaradio full on emergency use only tyyppiseen tilanteeseen.
 
Laskeeko ihmiset vielä autossa sille "Radio" toiminnolle jotain arvoa?
Minä ja käytännössä kaikki tutut kuunnellaan autossa puhelimesta millon mitäkin BT:n yms. välityksellä. Olen ihmetellyt että millä ne radiokanavat elää kun ainakaan minun kuplassa niitä ei kuuntele enää käytännössä kukaan.
Itse kuuntelen useinkin radiota työmatkalla tai kaupassa käydessä. Pidemmällä reissulla sitten yleensä BT:n kautta musiikkia.
 
Laskeeko ihmiset vielä autossa sille "Radio" toiminnolle jotain arvoa?
Minä ja käytännössä kaikki tutut kuunnellaan autossa puhelimesta millon mitäkin BT:n yms. välityksellä. Olen ihmetellyt että millä ne radiokanavat elää kun ainakaan minun kuplassa niitä ei kuuntele enää käytännössä kukaan.
Se on sun kupla.
Radiokanavia on useita eri genressa nykyään ja niitä kuuntelemalla kuulee paljon uutta musaaa jota ei välttämättä itse spotifystä tule laitettua. Toki Spottari radion rinalla vaihtoehtoisena kuuntelukanavana. Itse ainakin käytän spotifytä pääsääntöisesti siten , että laitan jotain tiettyä musaa. Ja onhan tuo radion käyttö autossa hiton näppärää. Sen kun laittaa päälle ja hyppii kanavien väillä.

Ja ihan puhetta ja jutuisteluakin on kiva kuunnella eikä aina vaan sitä pelkkää musaa.
Ja tuleehan sieltä radiosta tietty aina uutiset :)
 
Siis suomestahan ei radiosta tule kuin varmaan samoja 20 biisiä repeatilla käytännössä joka kanavalta :D Yle Puhetta kuuntelin vielä ennen kun se pilattiin niillä välisoitoilla.
Muuten radiokin tulee kuunneltua nettiradiona. Digitally imported tmv.
 
Siis suomestahan ei radiosta tule kuin varmaan samoja 20 biisiä repeatilla käytännössä joka kanavalta :D Yle Puhetta kuuntelin vielä ennen kun se pilattiin niillä välisoitoilla.
Muuten radiokin tulee kuunneltua nettiradiona. Digitally imported tmv.
Hei, vielä on kesää jäljelllä...
 
Ihan mielenkiinnosta, miten hyvin toimii vain 4gb ramilla? Lähinnä tulee mieleen omat kokemukset alle 8gb puhelimissa/tableteissa ja ne ovat aivan täyttä paskaa toimivuuden kannalta. Jos olisi liikaa rahaa niin olisi kyllä hauska kokeilla jotain premium Android/Kiinapohjaista koska niissä on noita juttuja kuten vikakoodit yms yms.

Itselle tällä hetkellä kuitenkin tärkeintä että jaksaa ajaa pääkajareita avoauton tuomilla lisähaasteilla, kestää rättikattoisen avoauton kosteuden (joka on niin raju että Alpinessakin oli parin viikon ajamattomuuden jälkeen näyttö huurussa), omaa tarvittavat liitännät ja on Android Auto joten nuo kiinakamat eivät siltäkään osin oikein täsmää itselle, mutta mieluusti oppii aina uutta.
Tuo 4gb toimii yllättävän hyvin (sujuvammin kuin 4gb puhelin), en oo mitään peliä kyllä testannut vaikka mielessä kävi et pokemon go:ta ois silloin kokeillu auton radiollakin. Navissa käyttäen huomaa tekstiä kirjoitellessa viivettä, mut musiikinkuuntelussa netin kautta, kännykällä tai ihan radiona niin ei mitään hitautta pomppien toisesta toiseen.
Noissa focukseen menevissä radioissa ei taida missään olla enempää rammia, enemmistössä näyttäisi olevan 1-2gb, samalla ne ovat vain ohuita paneeleita. Tässä on myös se dvd-soitin eli kai siellä sisällä on sitten myös enemmän komponentteja kuin vain se dvd-lukija.

Kolleega tilas kevääl sciroccoon sen 100e "paneelin" radioksi. Kylhän se siinä toimi, mut carplay minkä takia sen halus nii oli ainut mikä ei toiminu.


Laskeeko ihmiset vielä autossa sille "Radio" toiminnolle jotain arvoa?
Minä ja käytännössä kaikki tutut kuunnellaan autossa puhelimesta millon mitäkin BT:n yms. välityksellä. Olen ihmetellyt että millä ne radiokanavat elää kun ainakaan minun kuplassa niitä ei kuuntele enää käytännössä kukaan.
Lyhyemmillä matkoilla tulee radio rockia kuunneltua esim aamulla töihin mennessä se 10-15min. Ja perjantaisin tulee aina kuunneltua ylex:n orionin show, jos autolla liikenteessä

Muuten kyl pääasias bt:n kautta soi spotify, joskus youtuben kautta laittaa musavideoita tms pyörimään, viime vklp:na katsoin/kuuntelin ajaessa formuloita tuon "radion" kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Hitto kun tietäisi mitä noissa Alpinen/Pioneerin yms mankoissa on hardwarena. Koska esim oma aftermarket toimii HUOMATTAVASTI sulavammin kuin esim 2021 Corollan Android auto. Ilman AA:ta tuo käyttis on mukavan smooth. Ehdottomasti isoin ongelma on typerä -+ volume napit vs volume rulla/roller tms mikä onkaan. Ei vaatisi paljoa lyödä tuohon + - mute tilalle legit fyysinen volume säädin, mutta ei.
 
Reilu 5v käytön jälkeen alkoi pumpkinin android radio sitten jumiutumaan. Oireena oli et ensin hukkasi radioasemat ja nyt jää vain jumiin android-tekstiin kun auton käynnistää. Powernappulaa painamalla 10s että valot välkkyvät ja boottaa sen jälkeen niin samaan jumiin jää. Myös resettiä painamalla boottaa, mutta ei etene. Jumahtaa aina vaan samaan kohtaan, android tekstissä sävy vaihtuu mutta ei etene 30min ajon aikana.

Onko ideoita mitä kikkoja voisi vielä käyttää? Sen verran amazonia tutkaili, et ne mitä "kiina valmisteisia" siellä on myynnissä niin ovat prosessoriltaan ja kerrotuillaan speceiltä samoja koppia, uudemmalla ohjelmistolla vain.
 
Avustakaas asiantuntijat hieman. Pitäisi koppimönkijään saada musiikkia talvikauden lumihommia varten. Tässä aikuisella iällä ei nyt ihan mitään massiivista popitusta kaivata, mutta olisi kiva kuulla moottorin yli audiosta matalat, keski ja korkeat äänet :)
Koppeihin myydään ja asennetaan usein soundbareja. Kopissa ainakaan minulla ei ole tilaa kuin soundbar ratkaisulle tai sitten jokin erillinen setti sisältäen slimmin subbarin ja erilliset kotelollisetkaiuttimet. Sähkönkäytön kannalta mitään hirveän massiivisia vermeitä en muutenkaan haluaisi, ettei sitten muiden sähkölaitteiden kustannuksella (kuten valot ja puskuleyn vinssi) tarvitse leikkiä.
Olisiko ehdottaa järkevää systeemiä em. spekseillä? Lähtökohdat siis, että ääntä pitäisi lähteä riittävästi, mutta asennettavat vermeet pitäisi olla kooltaan ja virransyönniltään kohtuulliset. Niin ja hintakin voisi olla kohtuullinen.
 
Avustakaas asiantuntijat hieman. Pitäisi koppimönkijään saada musiikkia talvikauden lumihommia varten. Tässä aikuisella iällä ei nyt ihan mitään massiivista popitusta kaivata, mutta olisi kiva kuulla moottorin yli audiosta matalat, keski ja korkeat äänet :)
Koppeihin myydään ja asennetaan usein soundbareja. Kopissa ainakaan minulla ei ole tilaa kuin soundbar ratkaisulle tai sitten jokin erillinen setti sisältäen slimmin subbarin ja erilliset kotelollisetkaiuttimet. Sähkönkäytön kannalta mitään hirveän massiivisia vermeitä en muutenkaan haluaisi, ettei sitten muiden sähkölaitteiden kustannuksella (kuten valot ja puskuleyn vinssi) tarvitse leikkiä.
Olisiko ehdottaa järkevää systeemiä em. spekseillä? Lähtökohdat siis, että ääntä pitäisi lähteä riittävästi, mutta asennettavat vermeet pitäisi olla kooltaan ja virransyönniltään kohtuulliset. Niin ja hintakin voisi olla kohtuullinen.

Eikö nämä olisi paras ratkaisu?

 
Äh..todella vanha ja kulunut vitsi. Ja minä kun innokkaana katsoin, että joku oli jo kysymykseeni kommentoinut. Jäädään odottelemaan jos jollakin olisi itse aiheeseen annettavaa.
EDIT: ja siis nyt vielä uudelleen katsoin, niin voi olla ettet kyllä pirullaksesi alunperin viestiä edes kirjoitellut. Oli miten oli, tuollaiset bluetooth kuulokkeet täällä on ollut jo käytössä ja nyt olisi hakusessa jotain sellaista mistä saisi laadukkaasti ääntä ulos kaiuttimia ja subbaria käyttäen.
 
Äh..todella vanha ja kulunut vitsi. Ja minä kun innokkaana katsoin, että joku oli jo kysymykseeni kommentoinut. Jäädään odottelemaan jos jollakin olisi itse aiheeseen annettavaa.
EDIT: ja siis nyt vielä uudelleen katsoin, niin voi olla ettet kyllä pirullaksesi alunperin viestiä edes kirjoitellut. Oli miten oli, tuollaiset bluetooth kuulokkeet täällä on ollut jo käytössä ja nyt olisi hakusessa jotain sellaista mistä saisi laadukkaasti ääntä ulos kaiuttimia ja subbaria käyttäen.

Ei ollut vittuilua. Koppimoposta ei ole kokemuksia, mutta jos on yhtään samanlainen kuin normi mönkijä niin suojausta vaaditaan. Vaikka sinne löisi hifit niin kuuluuko ne koneen yli ? Valetut korvatulpat auttaisi siinä tilanteessa. JBL Flippi "kojelaudalle" ?
 
Ei ollut vittuilua. Koppimoposta ei ole kokemuksia, mutta jos on yhtään samanlainen kuin normi mönkijä niin suojausta vaaditaan. Vaikka sinne löisi hifit niin kuuluuko ne koneen yli ? Valetut korvatulpat auttaisi siinä tilanteessa. JBL Flippi "kojelaudalle" ?

Joo, mä jotenkin heti kuvittelin näistä kuulokelinkeistä, että taas mennään. Sori. Mulla on eristetty lämpöhytti tossa laitteessa, mutta moottorin äänet kyllä sisälle kuuluu siitäkin riippumatta kun sen motin päällä melkein istutaan. Mulla on ollut esim. tuollainen JBL:n 20cm putki kaiuttimena ja kyllä sieltä jotain ääntä hommia tehdessä kuuluu, muttei kovin silloin kun kierrokset huutaa. Siksi se setti pitäisi olla joku tehokkaampi. Ja eihän toi työajo nyt sellaista ole, että siinä on kierrokset ylhäällä koko ajan vaan laidasta laitaan ja pääsääntöisesti alhaisilla kierroksilla.
 
Joo, mä jotenkin heti kuvittelin näistä kuulokelinkeistä, että taas mennään. Sori. Mulla on eristetty lämpöhytti tossa laitteessa, mutta moottorin äänet kyllä sisälle kuuluu siitäkin riippumatta kun sen motin päällä melkein istutaan. Mulla on ollut esim. tuollainen JBL:n 20cm putki kaiuttimena ja kyllä sieltä jotain ääntä hommia tehdessä kuuluu, muttei kovin silloin kun kierrokset huutaa. Siksi se setti pitäisi olla joku tehokkaampi. Ja eihän toi työajo nyt sellaista ole, että siinä on kierrokset ylhäällä koko ajan vaan laidasta laitaan ja pääsääntöisesti alhaisilla kierroksilla.

Kannattaa kokeilla tulppia. Alpine Motosafet ainakin mp-käytössä toimii niin, että musiikki kuuluu selkeämmin kuin ilman. Tosin en tiedä miten tuollaisessa käytössä sitten. Elacin tulpat sitten huomattavasti paremmin, mutta ovat myös huomattavasti kalliimpia. Ja tosiaan en tiedä toimivatko myös tuossa käytössä joten lähtisin Alpineilla kokeilemaan ensin.
 
Ymmärränkö oikein, että tällainen vahvistin:
BOSS Audio Systems MC900B 4 Channel Class A/B Amplifier For ATV UTV Car Marine - 500 High Output, 2-8 Ohm Stable, Low Level Inputs, Full Range, Weatherproof, Hook Up To Subwoofer For Bass

voisi olla ok kahdelle kaiuttimelle ja subbarille, jos lähtöjä voisi sillata? Eli 1 ja 2 lähtöön kumpaankin kaiutin, ja subbari tulisi sitten 3 ja 4 kanaville sillattuna. Nyt kun vahvistimessa ei kuitenkaan näytä siltausmahdollisuutta olevan, niin tämä meikäläisen ajatus ei varmaan voisi toimia eikö vain?
 
Ymmärränkö oikein, että tällainen vahvistin:
BOSS Audio Systems MC900B 4 Channel Class A/B Amplifier For ATV UTV Car Marine - 500 High Output, 2-8 Ohm Stable, Low Level Inputs, Full Range, Weatherproof, Hook Up To Subwoofer For Bass

voisi olla ok kahdelle kaiuttimelle ja subbarille, jos lähtöjä voisi sillata? Eli 1 ja 2 lähtöön kumpaankin kaiutin, ja subbari tulisi sitten 3 ja 4 kanaville sillattuna. Nyt kun vahvistimessa ei kuitenkaan näytä siltausmahdollisuutta olevan, niin tämä meikäläisen ajatus ei varmaan voisi toimia eikö vain?

Periaatteessa subbarin voisi kytkeä vain yhteen kanavaan, eri asia sitten riittääkö potku. Tuossa kuitenkin tulee ongelmaksi subbarilla se, ettei ole jakosuodinta. Tarvitset vahvistimen jossa on jakosuodin subbaria varten eli low-pass.
 
Periaatteessa subbarin voisi kytkeä vain yhteen kanavaan, eri asia sitten riittääkö potku. Tuossa kuitenkin tulee ongelmaksi subbarilla se, ettei ole jakosuodinta. Tarvitset vahvistimen jossa on jakosuodin subbaria varten eli low-pass.

Mulle hieman liikaa huomioitavaa, mutta ehkä se tästä hiljalleen oppi kasvaa.
Pitkällisen tutkinnan jälkeen tässä pitäis olla nyt budjettiluokan vahvistin, jota on kehuttu ja toki myös hieman haukuttu.

Tämä olisi jopa kahdeksankanavainen. En tiedä tulenko ikinä tarvitsemaan niin paljon kanavia, mutta suhteessa hintaan vaikuttaa ok:lta.
Rockville RXM8BTB 8 Channel 1500 Watt Bluetooth Car Stereo Amplifier Amp 613816024070 | eBay

Toinen vaihtoehto on ottaa tästä pienempi 4-kanavainen malli, joka on sitten 50€ halvempi kuin tuo isoveli.
Rockville ATOM P20 1600w 4-Channel Marine/ATV/Car Bluetooth Amplifier+Volt Meter | eBay

Siinä olisi sitten vahvistin. Tämän kumppaniksi tarvitaan jokin underseat-subbari (pieni ja litteä), ja kaveriksi ylös runkoputkeen kiinnitettävät kaiuttimet. Jos isomman vahvistimen speksejä katsoo, niin sanoo ohmeista:

  • RMS Power Output at 4 Ohms: 65 Watts x 8 Channels
  • RMS Power Output at 2 Ohms: 95 Watts x 8 Channels
  • RMS Bridged Power Output at 4 Ohms: 190 Watts x 4 Channels
Tahtooko tämä nyt tarkoittaa, että mikäli tehot itselle riittää niin 4 ohmin kaiuttimia kannattaisi katsoa? Ja subbariksi jos lähtökohtaisesti haen motonetista jonkun, esim. tämän:
JBL BassPro Nano aktiivisubwoofer 6x8" | Motonet Oy
niin siitä matalia toistoja ulos saadaan. Lienevät myös virrankulutuksen kannalta maltilliset, tai ainakin tämä subwooferi.
 
Mulle hieman liikaa huomioitavaa, mutta ehkä se tästä hiljalleen oppi kasvaa.
Pitkällisen tutkinnan jälkeen tässä pitäis olla nyt budjettiluokan vahvistin, jota on kehuttu ja toki myös hieman haukuttu.

Tämä olisi jopa kahdeksankanavainen. En tiedä tulenko ikinä tarvitsemaan niin paljon kanavia, mutta suhteessa hintaan vaikuttaa ok:lta.
Rockville RXM8BTB 8 Channel 1500 Watt Bluetooth Car Stereo Amplifier Amp 613816024070 | eBay

Toinen vaihtoehto on ottaa tästä pienempi 4-kanavainen malli, joka on sitten 50€ halvempi kuin tuo isoveli.
Rockville ATOM P20 1600w 4-Channel Marine/ATV/Car Bluetooth Amplifier+Volt Meter | eBay

Siinä olisi sitten vahvistin. Tämän kumppaniksi tarvitaan jokin underseat-subbari (pieni ja litteä), ja kaveriksi ylös runkoputkeen kiinnitettävät kaiuttimet. Jos isomman vahvistimen speksejä katsoo, niin sanoo ohmeista:

  • RMS Power Output at 4 Ohms: 65 Watts x 8 Channels
  • RMS Power Output at 2 Ohms: 95 Watts x 8 Channels
  • RMS Bridged Power Output at 4 Ohms: 190 Watts x 4 Channels
Tahtooko tämä nyt tarkoittaa, että mikäli tehot itselle riittää niin 4 ohmin kaiuttimia kannattaisi katsoa? Ja subbariksi jos lähtökohtaisesti haen motonetista jonkun, esim. tämän:
JBL BassPro Nano aktiivisubwoofer 6x8" | Motonet Oy
niin siitä matalia toistoja ulos saadaan. Lienevät myös virrankulutuksen kannalta maltilliset, tai ainakin tämä subwooferi.
Tuo "subi" ei sitten ole kummoinen. Hyvä että riittää edes pienessä MX-5:ssä kovakatto päällä (aka vastaa kinda mönkkäriä). Itsellä koaksaalit ja moinen ja vastaa hyvälaatuista isompaa erkkasarjaa vaimennetuissa ovissa. Jos subin haluaa, siitä joutuu valitettavasti maksamaan. Tee itse litteä kotelo ja osta joku 8"-10" elementti ja aja vahvarilta?
 
Mulle hieman liikaa huomioitavaa, mutta ehkä se tästä hiljalleen oppi kasvaa.
Pitkällisen tutkinnan jälkeen tässä pitäis olla nyt budjettiluokan vahvistin, jota on kehuttu ja toki myös hieman haukuttu.

Tämä olisi jopa kahdeksankanavainen. En tiedä tulenko ikinä tarvitsemaan niin paljon kanavia, mutta suhteessa hintaan vaikuttaa ok:lta.
Rockville RXM8BTB 8 Channel 1500 Watt Bluetooth Car Stereo Amplifier Amp 613816024070 | eBay

Toinen vaihtoehto on ottaa tästä pienempi 4-kanavainen malli, joka on sitten 50€ halvempi kuin tuo isoveli.
Rockville ATOM P20 1600w 4-Channel Marine/ATV/Car Bluetooth Amplifier+Volt Meter | eBay

Siinä olisi sitten vahvistin. Tämän kumppaniksi tarvitaan jokin underseat-subbari (pieni ja litteä), ja kaveriksi ylös runkoputkeen kiinnitettävät kaiuttimet. Jos isomman vahvistimen speksejä katsoo, niin sanoo ohmeista:

  • RMS Power Output at 4 Ohms: 65 Watts x 8 Channels
  • RMS Power Output at 2 Ohms: 95 Watts x 8 Channels
  • RMS Bridged Power Output at 4 Ohms: 190 Watts x 4 Channels
Tahtooko tämä nyt tarkoittaa, että mikäli tehot itselle riittää niin 4 ohmin kaiuttimia kannattaisi katsoa? Ja subbariksi jos lähtökohtaisesti haen motonetista jonkun, esim. tämän:
JBL BassPro Nano aktiivisubwoofer 6x8" | Motonet Oy
niin siitä matalia toistoja ulos saadaan. Lienevät myös virrankulutuksen kannalta maltilliset, tai ainakin tämä subwooferi.

Mielestäni tuo pienempi olisi selkeämpi ja pystyy myös siltaamaan. Siinä saisi 2 kanavaa sillattua subille ja lisäksi löytyy myös LPF eli jakosuodin subille eli pystyisit käyttämään ihan mitä tahansa passiivista subia tuon kanssa. Eli coaxiaalit/erillisarja kiinni 1&2 kanavaan ja 3&4 kanava sillattuna subille. Laitteiden laadusta en osaa sanoa mitään kun en ole hetkeen hifistellyt.

Sen unohdin, että jos käytät tuollaista aktiivisubia niin siinä itsessään on jakosuodin jolloin vahvistimessa ei tarvitse olla sellaista (ei siitä tosin haittaakaan ole). Tuo Rockville kuitenkin vaikuttaa selkeämmältä ja helpommalta johdottaa kuin aiemmin laittamasi Boss.
Jos askarteluintoa on niin tekisin itse passiivisen subbarin ja ottaisin tuon 4-kanavaisen vahvistimen. Tällöin voit valita minkä tahansa subbari-elementin. Elementin valinta taas riippuu paljonko on tilaa käytettävissä subbarille koteloineen. Noitahan on nykyään saatavilla vaikka minkälaisia ja hyvin matalia. Esim. Focal menisi 10litran suljettuun koteloon ja pitäisi olla laatumerkki.
 
Mielestäni tuo pienempi olisi selkeämpi ja pystyy myös siltaamaan. Siinä saisi 2 kanavaa sillattua subille ja lisäksi löytyy myös LPF eli jakosuodin subille eli pystyisit käyttämään ihan mitä tahansa passiivista subia tuon kanssa. Eli coaxiaalit/erillisarja kiinni 1&2 kanavaan ja 3&4 kanava sillattuna subille. Laitteiden laadusta en osaa sanoa mitään kun en ole hetkeen hifistellyt.

Sen unohdin, että jos käytät tuollaista aktiivisubia niin siinä itsessään on jakosuodin jolloin vahvistimessa ei tarvitse olla sellaista (ei siitä tosin haittaakaan ole). Tuo Rockville kuitenkin vaikuttaa selkeämmältä ja helpommalta johdottaa kuin aiemmin laittamasi Boss.
Jos askarteluintoa on niin tekisin itse passiivisen subbarin ja ottaisin tuon 4-kanavaisen vahvistimen. Tällöin voit valita minkä tahansa subbari-elementin. Elementin valinta taas riippuu paljonko on tilaa käytettävissä subbarille koteloineen. Noitahan on nykyään saatavilla vaikka minkälaisia ja hyvin matalia. Esim. Focal menisi 10litran suljettuun koteloon ja pitäisi olla laatumerkki.
Juu nelikanavainen, "etupää" normi kytkennöillä kajari per kanava ja sillattuna passiivisubille (noille siis saa myös valmiita rakennettuja koteloita esim Autostudiolta). Sitten vain pitää huolen että crossover aka se missä kajarit lopettavat toistonsa ja subbari aloittaa toistonsa on säädettävissä ja myös subille lowpass filtteri joka estää pikkusubbaria yrittämästä jauhaa 15Hz taajuuksia vaan rajoittaa ne vaikka 20Hz-30Hz alueelle.

Tuo olisi mielestäni se ehdottomasti järkevin parasta vastinetta rahoille. Samaa kaavaa olen noudattanut jokaisessa autossa missä olen hifit asentanut. Turha tuhlata takakajareihin tms, vaan etupää kuntoon ja subbari jonnekin ja kaikki ajetaan erillisen vahvarin kautta ja mankassa tai vahvarista löytyvien säätöjen kanssa.
 
Kiitos tietoa jakavista viesteistä, arvostan! Eihän tähän koppiin edes mahdu järjellisesti kuin se kaksi kaiutinta ja subbarin kanssa saa kyllä miettiä mihin sen ujuttaa. Siksi tuota underseat malia aloin heti miettimään, kun sen vielä saisi johonkin tieltä pois. Joku 10L laatikko voi olla jo tekemätön paikka. Tosin penkin alla näytti olevan tilaa mihin saisi kotelon ujutettua, mutta toisaalta kiinnostaisi sinne laittaa ehkä enemmän työkalun ja tarvikkeen poikasta kuin bassokaiutinta.
Vielä pakko kysyä tyhmä kysymys kun @Vklnuppi mainitsi passiivisubin. Eli siis ymmärtääkseni matalan toiston kaiutin jossa ei ole vahvistinta itsessään. Tapahtuuko tuon säätäminen sitten Rockvillen 4-kanavaisen vahvistimen channel 3-4 level säädöillä. Näin ainakin itse tulkitsen.
Entä mitkä ovat ne haittapuolet verrattuna aktiivisubiin tällaisessa kohteessa. Jos aktiivisubin hyöty on äänenlaadussa yms. niin tuolla kopissa se ei ihan hirveän paljon painaisi.
 
Kiitos tietoa jakavista viesteistä, arvostan! Eihän tähän koppiin edes mahdu järjellisesti kuin se kaksi kaiutinta ja subbarin kanssa saa kyllä miettiä mihin sen ujuttaa. Siksi tuota underseat malia aloin heti miettimään, kun sen vielä saisi johonkin tieltä pois. Joku 10L laatikko voi olla jo tekemätön paikka. Tosin penkin alla näytti olevan tilaa mihin saisi kotelon ujutettua, mutta toisaalta kiinnostaisi sinne laittaa ehkä enemmän työkalun ja tarvikkeen poikasta kuin bassokaiutinta.
Vielä pakko kysyä tyhmä kysymys kun @Vklnuppi mainitsi passiivisubin. Eli siis ymmärtääkseni matalan toiston kaiutin jossa ei ole vahvistinta itsessään. Tapahtuuko tuon säätäminen sitten Rockvillen 4-kanavaisen vahvistimen channel 3-4 level säädöillä. Näin ainakin itse tulkitsen.
Entä mitkä ovat ne haittapuolet verrattuna aktiivisubiin tällaisessa kohteessa. Jos aktiivisubin hyöty on äänenlaadussa yms. niin tuolla kopissa se ei ihan hirveän paljon painaisi.

Passiivisessa subbarissa ei tosiaan ole vahvistinta itsessään eli vahvistus tapahtuisi Rockvillellä. Aktiivisubbarissa on sitten itsessään jo vahvistin. Rockvillestä saa näköjään RCA-signaalinkin ulos eli aktiivisenkin subbarin käyttö pitäisi onnistua silläkin. En ole mikään kovan luokan hifisti ja kannattaa lukea @Pyrres :inkin jutut ajatuksella. Itsellä ei ole ollut subbarille erillistä suodatusta tiputtamaan nuo kaikista matalimmat pois eli subsonic-suodinta. Omaan korviin on silti riittänyt, mutta ei siitä haittaakaan olisi. En tiedä mitä haittaa subsonicin puuttumisesta on, mutta olettaisin että saattaa puuroutua jos menee liian alas ja voi pidemmän päälle rasittaa subia turhaan (?).

Mielestäni suurin ero aktiivi/passiivi subissa on johdotus. Aktiiville joutuu vetämään erikseen signaalipiuhan + virtapiuhat. Passiiviselle riittää kaiutinpiuha. Lisäksi passiivisessa on etuna, että subbaria voi vaihdella mielensä mukaan jos innostuu enemmänkin testailemaan/askartelemaan. Itse menisin sillä, mikä on helpoin asennuksen kannalta.
 
Passiivisessa subbarissa ei tosiaan ole vahvistinta itsessään eli vahvistus tapahtuisi Rockvillellä. Aktiivisubbarissa on sitten itsessään jo vahvistin. Rockvillestä saa näköjään RCA-signaalinkin ulos eli aktiivisenkin subbarin käyttö pitäisi onnistua silläkin. En ole mikään kovan luokan hifisti ja kannattaa lukea @Pyrres :inkin jutut ajatuksella. Itsellä ei ole ollut subbarille erillistä suodatusta tiputtamaan nuo kaikista matalimmat pois eli subsonic-suodinta. Omaan korviin on silti riittänyt, mutta ei siitä haittaakaan olisi. En tiedä mitä haittaa subsonicin puuttumisesta on, mutta olettaisin että saattaa puuroutua jos menee liian alas ja voi pidemmän päälle rasittaa subia turhaan (?).

Mielestäni suurin ero aktiivi/passiivi subissa on johdotus. Aktiiville joutuu vetämään erikseen signaalipiuhan + virtapiuhat. Passiiviselle riittää kaiutinpiuha. Lisäksi passiivisessa on etuna, että subbaria voi vaihdella mielensä mukaan jos innostuu enemmänkin testailemaan/askartelemaan. Itse menisin sillä, mikä on helpoin asennuksen kannalta.
Haitta syntyy siitä että subbari yrittää turhaan jauhaa taajuuksia mitä se ei missään olosuhteissa kykene toistamaan, puurouttaen muuta toistoaluetta. Sama pääkajareilla, pitää leikata taajuudet joita eivät kykene toistamaan. Subin kohdalla myös sitten nuo ylemmät, subi taajuuksia ei juuri pysty paikantamaan, jos asetukset ovat oikein. Lähdetään siitä että itse näen subi taajuuksien alkavan 80hz paikkeilta ja jatkuvat normi seteissä sinne 20hz paikkeille 6db vaimentumalla. Rajummissa mennään sitten 15-20hz ja oikein jytkyissä vielä hiukan alle. Itsellä esim kotona tavoite että 20hz toistuu ilman mainittavaa vaimentumaa. Autossa taas aina oma juttunsa kun tilan eristys ja muut vaikuttavat älyttömästi. Huomaa etenkin omassa avoautossa. Katto alhaalla bassot lentävät sananmukaisesti taivaantuuliin, jopa ikkunoiden auki tai kiinni ololla on väliä ja rättikatto päällä ovat vielä huomattavasti paremmat.
 
Jos nyt leikitellään ajatuksella, että Rockvillen 4-kanavainen vahvistin, ja sen kylkiäisiksi 10" Focalin basso ja sille sitten 10L kotelo johonkin. Mitä pitäisi kaiutinparin osalta katsoa, että se istuisi järjellisesti pakettiin mukaan. Koppiin on todennäköisesti pakko asentaa kaiuttimet yläkaaren putkiin, joten se rajoittaa kaiutinvalintoja. Onko jotain speksejä näille mitä em. kokoonpanon lisäksi kaiuttimista pitäisi osata katsoa?
 
Jos nyt leikitellään ajatuksella, että Rockvillen 4-kanavainen vahvistin, ja sen kylkiäisiksi 10" Focalin basso ja sille sitten 10L kotelo johonkin. Mitä pitäisi kaiutinparin osalta katsoa, että se istuisi järjellisesti pakettiin mukaan. Koppiin on todennäköisesti pakko asentaa kaiuttimet yläkaaren putkiin, joten se rajoittaa kaiutinvalintoja. Onko jotain speksejä näille mitä em. kokoonpanon lisäksi kaiuttimista pitäisi osata katsoa?
Koko ei aina ole kaikki kaikessa, mutta tuollaisessa käyttökohteessa tarvitset varsin paljon korostunutta bassoa kompensoimaan moottorin melua, joten semi laadukkaat ja isot/herkät kajarit käyttöön. Turha maksaa hifilaadusta mönkkärissä. Fakta on että kunnon ääntä tuohon on iha nturha laittaa. Omalla tavallaan tekisi jopa mieli ehdottaa jotain reilusti isompaa BT kajaria tms. Tosin, voi olla että niiden hinnalla rakentaa jo hifisetupin jota ei tarvitse latailla tms.
 
Koko ei aina ole kaikki kaikessa, mutta tuollaisessa käyttökohteessa tarvitset varsin paljon korostunutta bassoa kompensoimaan moottorin melua, joten semi laadukkaat ja isot/herkät kajarit käyttöön. Turha maksaa hifilaadusta mönkkärissä. Fakta on että kunnon ääntä tuohon on iha nturha laittaa. Omalla tavallaan tekisi jopa mieli ehdottaa jotain reilusti isompaa BT kajaria tms. Tosin, voi olla että niiden hinnalla rakentaa jo hifisetupin jota ei tarvitse latailla tms.

BT kajaria, mm. JBL:n partyboxia katselin, mutta sellainen jötkö kuten 310 tai 320 ei mene muualle kuin apukuskin paikalle ja siinä olisi kyllä naurussa pitelemistä :D
Vedin nyt vivusta ja vahvistin lähtee kohti Suomea. Seuraavaksi pitäisi etsiä ne kaiuttimet ja ehkäpä tilata tuo subwoofer pois.. Laskeskelin tässä, että jos tuo 10L säiliön tarvitsee niin sehän on yhtä kuin ämpäri. Eli ämpärin verran tilaa tarvitaan. Tämä mahtuisi penkin alle kyllä piiloon ja jäisi tilaa työkaluillekin.
Kaiuttimista vielä. Amazon on jenkkilässä niitä pullollaan. Tämä marine/utv hifistely ei ole Euroopassa mikään juttu.

Tässä alla linkistä nyt yksi esimerkki 5.25" putkikiinnitteisistä kaiuttimista. Tästäkin isompaa saatavilla ja se on 6,5" kooltaan.
Amazon.com: Rockville UT525B UTV/ATV 5.25" Rollbar Wakeboard Marine Speakers/Swivel/IPX6, Black

"
  • Peak Power Handling: 280 Watts
  • RMS Power Handling: 70 Watts
  • Impedance: 4 Ohms

"
 
Pitäisi itsekkin tässä aloitella asennusta taasen tesla model 3:n kanssa ja on kyllä jo astetta hankalampi setti, tarkoitus asennella kaikki alk.peräisille paikoille piiloon, pl. vahvistin tietenkin johonkin kojelaudan syövereihin.
Tarkoituksena olisi saada huomattavasti selkeämpi äänikuva ja lisää potkua alapäähän, ei nyt kuitenkaan mitään amisbassoa. Tulisi siis seuraavanlainen setti aktiivisesti ajettuna eli match up 7dsp hoitaa vahvistimen ja dsp:n virkaa, ground zerolta gzuc 165.2SQ:t potkimaan oviin ja diskanteiksi vakiopaikoilleen sekä teslan erikoisuutena vielä keskiääniksi gzum 80sq:t. Oviin lisäksi vielä löytyy stp black goldia ja silent coatin jotain absorberia.

Johdottelua varten tuli no hankittua kiinalaisten toteuttamana tuo "aktivointi" kaapeli, lähinnä että saan siitä suoraan nuo liittimet tuonne teslan alkuperäisten väliin ja napattua kaijutin signaalit vahvistimelle ja takaisin. Tosin näyttäisi audio fischer julkaisseen johtosarjan teslalle, tosin up10dsp:tä varten, mutta kovasti näyttää liittimet samalta kuin tässä up7:ssa, tuo varmaan toiminee hyvin?

Mutta sitten heräsikin kysymys että mistä ihmeestä porukka on ottanut virrat näissä tesloissa vahvistimelle? Edestä akulta perinteisesti mutta ilmeisesti siinä on sitten ikävä yllätyksenä mahdolliset pikku akun jännite heittelyt ja herjat koneelle, vaiko tuolta takapenkin alta 12V dc-dc lähdöstä? Kolmantena sitten vielä ihan softa sulakkeella varustettu perinteinen tupakansytitin. Tuolta saisi 12A/16A, tuo voisi riittää tuolle setille, turvallisin varmaan se takapenkin 200A/12v, sitten tosin jo melkein asentaisi vahvistimenkin auton takaosaan, eikä kojelaudan sisälle.

Ja mikäs olisi nykyään passeli mikrofoni suon dsp:n säätöön, ei nyt kuitenkaan mitään törkyisen kallista kun mitään muuta käyttöä ei ole, vai suosiolla ammattilaisen säädettäväksi jos sellaisia pirkanmaalla on?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 980
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom