Autohifi

Liittynyt
05.08.2018
Viestejä
291
Erillissarja=basso/midbasso (tai molemmat) ja diskantti on erillisinä elementteinään. On siis kaksitie, kolmitie ja sitten perus yksitiekajareita/sarjoja. Nuo kuvaavat eri elementtien määrää. Koaksaali taas on kaiutin jossa on kaikki samassa. Koaksaali voi yleisesti sanottuna olla yksi tai kaksitie (bassoelementti jonka keskellä on erillinen diskanttielementti) mutta kai noita hulluja on joissa on vielä enemmän tavaraa kerralla. Osassa jako on ajateltu että jako tehdään jossain muualla (vahvistin, erillinen jakosuodin jossain tms) ja osassa on suoraan suunniteltu että tämä sopii tälle setupille joten tehdään jakosuodin jossa mahdollisesti pari eri vaihtoehtoa esim lowpass taajuuksille (eli midbasso elementti ei yritä nakuttaa subbaritaajuuksia yms), eri voimakkuuksia elementtien välissä jne.

Itsekin tuli hiukan "päivitettyä" auton kajareita tänään. Sääli, oli hyvät Dynaudion koaksaalit kuivuneet kasaan ja tuloksena elementti oli irtoamassa rungosta eikä liimakaan enää auttanut ja soi ihan päin persettä. Myyjän mukaan varsin hyvä setti toimiessaan (koaksaaliksi). Otin tilalle Hertzin CX165:t. Alkoi kummasti sointi parantua. En tiedä ovatko myös herkemmät kuin vanhat, mutta koko setti tuntuu kontrolloidummalta ja ei ala särkemään isommilla voimakkuuksilla. Nuo dynaudiot olivat varsin lyhytiskuiset (ainakin sormella elementtiä painellessa tuntuivat siltä) joten voi olla sen vaikuttaneen sointiin varsin olennaisesti yhdistettynä mainittuihin ongelmiin iän/olosuhteiden myötä tulleisiin ongelmiin. Yllätti että 1990 MX-5:ssä on 6.5" kajarit tehtaalta. Oletin että joku 5.25" tai jopa 4.5" löytyisi vakiona. Oli hyvin tilaa ovessa hiukan syvemmälle ja myös "korkeammalle" elementille ovissa. Meni vaihtoon ehkä 10min molempien ovien osalta. Tekisi toisaalta mieli vaimentaa ovipahvit, mutta toisaalta fakta on että avoauto on avoauto ja moisessa ei ihmeellistä sointia saa aikaan katto alhaalla. Nytkin katto kiinni ihan liikaa bassoa, katto alhaalla basso meinaa kadota ajaessa taivaantuuliin.

Mistä päästään itse asiaan. Miten suojaisitte elementit kosteudelta? Vanha avoauto karmittomilla laseilla ei ole se maailman tiivein. Takuulla pääsee vettä valumaan jostain ties mihin. Mietin että pitäisikö tulostaa joku "lippa" oven sisään elementtien päälle ettei vesi pääse valumaan elementtiin jostain tiivisteen raosta vai mitä tuossa keksisi. Luulen että nuo aiempien kajareiden ongelmat johtuivat pääosin juurikin kosteudesta.
Itsellä tämmöiset
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 408
Humm.... Ei huono. Pitää melkein katsoa olisiko valmiita 3d malleja moisille. Saisin tulostettuna suoraan petg muovista kotona.
Tuollaisten lipareiden vaikutus on ehkä aika kyseenalainen. Ei sinne taakse kuitenkaan sitä vettä sada, korkeitaan joissakin täysin avonaisissa ovipahveissa sitä vettä voi ikkunanraosta hieman valumalla tulla, sittenkin yleensä kysymys on pisaroista tai minimaalisisesta vanasta, josta siitäkin ainoastaan joku hassu pisara voi siihen kaiuttimeen osua. Ainoa mikä oikeasti auttaa on umpinainen kotelo. Autokaiuttimet on kyllä erittäin hyvin kosteuden kestäviä joten niiden kyllä pitäisi kestää ihan ilman mitään kommervenkkejä. Vaihtaa sitten 10-20v päästä uudet jos oikein huonosti käy. Katsoo vaan, että johdotukset on alaspäin, että ei ainakaan niitä pitkin pääse pidemmältä vesi valumaan siihen elementille.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 648
Tuollaisten lipareiden vaikutus on ehkä aika kyseenalainen. Ei sinne taakse kuitenkaan sitä vettä sada, korkeitaan joissakin täysin avonaisissa ovipahveissa sitä vettä voi ikkunanraosta hieman valumalla tulla, sittenkin yleensä kysymys on pisaroista tai minimaalisisesta vanasta, josta siitäkin ainoastaan joku hassu pisara voi siihen kaiuttimeen osua. Ainoa mikä oikeasti auttaa on umpinainen kotelo. Autokaiuttimet on kyllä erittäin hyvin kosteuden kestäviä joten niiden kyllä pitäisi kestää ihan ilman mitään kommervenkkejä. Vaihtaa sitten 10-20v päästä uudet jos oikein huonosti käy. Katsoo vaan, että johdotukset on alaspäin, että ei ainakaan niitä pitkin pääse pidemmältä vesi valumaan siihen elementille.
Tuossa pääsee vissiin sen verran sopivaan paikkaan että oli haperruttanut aiemmat. Oli edessä ja takana vettä. En tiedä onko ovipahvin design vai mikä mutta elementin kalvolla oli kosteusvauriota ja takana taas sähköt olivat hapettuneet.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 408
Tuossa pääsee vissiin sen verran sopivaan paikkaan että oli haperruttanut aiemmat. Oli edessä ja takana vettä. En tiedä onko ovipahvin design vai mikä mutta elementin kalvolla oli kosteusvauriota ja takana taas sähköt olivat hapettuneet.
Mikään ei ole ikuista. Kondensaatio voi myös olla paljon pahempi uhka, kuin suoraan valuva silkka vesi. Usein varsinkin talvella näkee, että ne kaiuttimet metallisena kerää jäätä pintaansa, siis kondenssivettä, ei valumavettä, veikkaan sitä syylliseksi.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 648
Mikään ei ole ikuista. Kondensaatio voi myös olla paljon pahempi uhka, kuin suoraan valuva silkka vesi. Usein varsinkin talvella näkee, että ne kaiuttimet metallisena kerää jäätä pintaansa, siis kondenssivettä, ei valumavettä, veikkaan sitä syylliseksi.
Totta tuokin toki. Mutta todennäköisesti ostan moiset tötteröt tai tulostan jotain sopivaa suojaksi. Apparin kajarissa oli selkeät valumajäljet (nimenomaan valuma, ei kondensio) joten pääsen pienemmällä vaivalla siinä että estän tuon toistumisen. Kajarit eivät olleet kytkettynä kun auto oli talviajossa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 364
Viestejä
4 291 775
Jäsenet
71 626
Uusin jäsen
Zentti

Hinta.fi

Ylös Bottom