Autohifi

Sori, en muistanut koko asiaa, kun veli oli reissussa.

Pitää yrittää nyt käydä viikonlopun aikana katsomassa, kun veli on vaihteeksi kotona.
 
Olisko suositella jotain edullista 2din android soitinta? Voi hyvin olla vaikkapa Amazon Marketplacen kautta vähän käytetty.
Vaatimus olisi, että ratin (Honda Civic HB 2006) painikkeet toimii suoraan ilman välipulikoita.
Edullinen on tietty subjektiivinen käsite, mutta haetaan vaikka 100-200e laitetta.
Amazon.de :stä ottaisin Atoto s8 stantardin, outlet versio reilu 200 ollut parhaimmillaan. Alista German Series Car Parts Store Store voisi olla luotettavin vaihtoehto.
 
Amazon.de :stä ottaisin Atoto s8 stantardin, outlet versio reilu 200 ollut parhaimmillaan. Alista German Series Car Parts Store Store voisi olla luotettavin vaihtoehto.
Ei tuokaan välttämättä huono vaihtoehto ole. Täytyy huomioida, että vaatinee erikseen uuden faceplaten sekä jonkinlainen canbux-boksin, että saa ratin napit ja pikkunäytön toimimaan. Tuo setti tuo taas lisää kustannuksia ja menee 300 rikki helposti.
 
Diskantti särisee vm 2015 mk7 golf variantissa.

Mitkä diskantit tuonne heittäisi tilalle?

Käsittääkseni tarvitsee jonkun säätimen diskantille, että saisi äänentason sopivaksi säädettyä.

Tavoitteena nyt päästä ilman erillissarjoja ja vahvistinta.
 
DSP Soittimen perään, mulla oli 2022 volkkarissa joku halpis (helix tmv) läppärillä ohjattava dsp.
Sai aika paljon enemmän aikaa kuin kaiuttimen vaihto. Väittäisin melkein että vaimennus + dsp on huomattavasti suurempi parannus kuin kaiuttimien vaihto + vaimennus.
 
Diskantti särisee vm 2015 mk7 golf variantissa.

Mitkä diskantit tuonne heittäisi tilalle?

Käsittääkseni tarvitsee jonkun säätimen diskantille, että saisi äänentason sopivaksi säädettyä.

Tavoitteena nyt päästä ilman erillissarjoja ja vahvistinta.

Esimerkkinä tämä: Ground Zero GZCS 165VW – Powerset

Muitakin löytyy varmasti, valmistajina heitän hatusta Rainbow ja BLAM, joilla on voi olla suoraan sopivaa settiä. Diskantille tulee aina mukana ylipäästösuodin noissa sarjoissa. Ja toki aina universaaleissa erkkasarjoissa on sitten jakosuodin.
 
Joo, ainakin diskantit tuosta menee suoraan vaihtoon. Varmaan helpoimmalla pääsisi esim. kyseisellä sarjalla.
 
1-din soitin melkeimpä pitäs laittaa. Nykyisessä ei paikallaan olevassa ei ole bluetoothia. Uhka vai mahdollisuus jos Torilta ostaa? Noin 40€ hintaeroa uuteen tuntuu olevan.
 
1-din soitin melkeimpä pitäs laittaa. Nykyisessä ei paikallaan olevassa ei ole bluetoothia. Uhka vai mahdollisuus jos Torilta ostaa? Noin 40€ hintaeroa uuteen tuntuu olevan.
Mitä haluat, onko kaikki muu vakio kamaa jne jne jne? Jos kaikki on vakiota, voin ilomielin myydä asiallisen JVC:n mankan pilkkahintaan. Irroitettu täysin toimivana 2din mankan tieltä. Ei tarvitse turhaa säätöä tai hässäkkää mutta tarjoaa kuitenkin optiot laajennuksille, koska omaa liitännät subille, sopivat säädöt erillissarjoille jne.
 
Mitä haluat, onko kaikki muu vakio kamaa jne jne jne? Jos kaikki on vakiota, voin ilomielin myydä asiallisen JVC:n mankan pilkkahintaan. Irroitettu täysin toimivana 2din mankan tieltä. Ei tarvitse turhaa säätöä tai hässäkkää mutta tarjoaa kuitenkin optiot laajennuksille, koska omaa liitännät subille, sopivat säädöt erillissarjoille jne.
Yv.

Pioneer MVH-S520BT soitinta toki katellut. Chrysler Neoniin laittamassa, valmiina on uudet kaiuttimet ja vähän äänieristettä jos samalla laittas.
 
Yv.

Pioneer MVH-S520BT soitinta toki katellut. Chrysler Neoniin laittamassa, valmiina on uudet kaiuttimet ja vähän äänieristettä jos samalla laittas.
Vaikuttaa hyvin samalta mitä itsellä oli ensimmäistien MP3 mankkojen kanssa, erona että on BT. Itseasiassa näyttääkin ihan samalta :D. En tiedä paljon maksaa, mutta en liikaa moisesta makselisi. Neonissa ei vissiin ole mitään auton järjestelmien integrointia, joten siitä ei tarvitse välittää.

Äänieristeet, erkkasarja, edes jonkinlainen subi ja mankka jolla saa säädettyä nuo kuntoon on todella helppo tehdä ja on todennäköisesti huomattavasti miellyttävämpi kuin 90% tehdas setuppeja. Nykyään on toki enemmän ja enemmän autoja missä popit ovat kohdillaan jo tehtaalta, mutta Neon ei ole yksi niistä.
 
Vaikuttaa hyvin samalta mitä itsellä oli ensimmäistien MP3 mankkojen kanssa, erona että on BT. Itseasiassa näyttääkin ihan samalta :D. En tiedä paljon maksaa, mutta en liikaa moisesta makselisi. Neonissa ei vissiin ole mitään auton järjestelmien integrointia, joten siitä ei tarvitse välittää.

Äänieristeet, erkkasarja, edes jonkinlainen subi ja mankka jolla saa säädettyä nuo kuntoon on todella helppo tehdä ja on todennäköisesti huomattavasti miellyttävämpi kuin 90% tehdas setuppeja. Nykyään on toki enemmän ja enemmän autoja missä popit ovat kohdillaan jo tehtaalta, mutta Neon ei ole yksi niistä.
Vastaava Neon ollut ensiautona 10 vuotta sitten josta uutena laittamani subbarivahvistin vielä kulkenut mukana, kaiutinta tähän ei ole. Tämä toki täysillä varusteilla. Kytkentä varmaan epäonnistui kun akun jonkun kerran purki ja heikosti kuului aikoinaan.

Integrointeja ei ole, se on mukava näissä vanhoissa :)

MDS Audiophile A6R 6.5" setti valmiina odottelemassa.

Tykkään kalliista elektroniikasta ja kitaristi/musahenkilö olen niin säätöjä on harvoin liikaa.
Karaoke toiminto olisi hauska, enempi hyötyä varmasti jos tulisi asuntoauto ostettua ja siihen siirtäisi + värinsäädöstä maksan mielellään pari euroa.

Tämän piti halpa auto olla, mutta onneksi voi tarvittaessa toiseen autoon siirtää.

Perheautossa Peugeot 5008 -18 on Focalin äänentoisto, on neutraalimpi kuin Skodan vastaava Canton systeemi, tuli mieleen.
 
En tiedä autoista juuri ollenkaan ja vähemmän autohifistä joten ajattelin täällä kysäistä:

Hommasin tuossa 2006 vuosimallin 320d e91 Bemarin ja mietin että onko tuohon mitään mahdollisuutta päivittää soitinta tälle vuosikymmenelle.

Nykyinen on joku Bemarin vakio CCC Business Navi vehje ja netistä nopeasti googlettelemalla olisi aika operaatio päivittää soitin.

Pitääkö tässä vaan tyytyä auxiin ja fm-lähettimeen?
 
En tiedä autoista juuri ollenkaan ja vähemmän autohifistä joten ajattelin täällä kysäistä:

Hommasin tuossa 2006 vuosimallin 320d e91 Bemarin ja mietin että onko tuohon mitään mahdollisuutta päivittää soitinta tälle vuosikymmenelle.

Nykyinen on joku Bemarin vakio CCC Business Navi vehje ja netistä nopeasti googlettelemalla olisi aika operaatio päivittää soitin.

Pitääkö tässä vaan tyytyä auxiin ja fm-lähettimeen?
On ratkaisuja, myin oman e91 pois kuusi vuotta sitten pois.
 
Hommasin tuossa 2006 vuosimallin 320d e91 Bemarin ja mietin että onko tuohon mitään mahdollisuutta päivittää soitinta tälle vuosikymmenelle.
Jäi nyt vähän epäselväksi että mitä ominaisuuksia siihen kaipaat?

Jos pelkkä BT audio riittää, niin siihen näyttää jotain palikoita olevan, esim tämä

Mutta jos tällä vuosikymmenellä tarkoitat android autoa tai carplaytä, niin sitten en osaa sanoa onnistuuko.
 
onko noissa android soittimissa mitä kiinasta saa eroja? Junsun vaikuttaisi joltain merkiltä jolla on jonkinlainen tuki ja takuu. Houkuttaisi laittaa tuohon renaultin onnetoman navin tilalle tollanen.
 
onko noissa android soittimissa mitä kiinasta saa eroja? Junsun vaikuttaisi joltain merkiltä jolla on jonkinlainen tuki ja takuu. Houkuttaisi laittaa tuohon renaultin onnetoman navin tilalle tollanen.

Jos nyt jokin androidimankka olisi pakko laittaa, iha aseella uhaten, niin ehkä jokin Joying malli. Toki nekin jo monta vuotta vanhalla softalla.

Sulla on navi jo taskussa. Etsi sille vain hyvä teline autoon.
 
Jos nyt jokin androidimankka olisi pakko laittaa, iha aseella uhaten, niin ehkä jokin Joying malli. Toki nekin jo monta vuotta vanhalla softalla.

Sulla on navi jo taskussa. Etsi sille vain hyvä teline autoon.
joo on hyvä magsafe teline, mutta kun tuossa saisi ison näytön ja split screen toiminnon, kuuntelen radion aina nettiradiosta heikon kuuluvuuden takia. Langaton android auto taitaa näillä toimia myös.
 
Onko tullut muilla automerkeillä huomattua, että radio olisi alkanut ikäänkuin nykimään ajellessa etelässä. Ikäänkuin levy pomppisi ja tahdit ja sanat lyhenee. Samaan aikaan äänenlaatu putoaa ihan matkaradio tasolle ja leikkaa diskantteja ja bassoa ulos, eli kaventaa kaistaa. Huomasin tämän jo edellisellä autolla ajaessa ja samaa tuntuu tulevan nykyisessäkin. Epäilen, että radio-osa tuottaa huonolaatuista, tai liian heikkotehoisia signaalia vahvistinosalle ja se käyttää tuolloin jotain kompressointia säilyttääkseen erottelun kanavalla. Eli vanha RAV4 plugari MY 20 vaihtui MY 23 samaan malliin. CD:ltä ripatut kunnon tasolla pakatut USB tikut soi erinomaisen kirkkaasti ja paksusti, eli kaiuttimista ei ole mitään vikaa, vaan tuo jossain muualla. Heikommat asemat saattaa vaihtaa tuota laatua moneen kertaan minutissa ja kuulostaa, kuin yksi tahti, tai joku tavu jää pois kuunnellessa ja taajuusalue supistuu muutenkin. Välillä pamahtaa taas soimaan kirkkaasti.
 
Seuraava kysymys sitten antennisignaalista. Saako tuollaiseen hainevä antennin mitenkään parannusta jollain muulla ratkaisulla? Esim signaalin vahvistusta, tai muuta antennia? Ja käytetäänkö tuota hainevää myös lähetysantennina auton datalle? Voiko se paskoa tuota radion laatua. Laadukkaat USB tikut soi äänellisesti erinomaisesti, enkä rupea mihinkään kaiutinvaihto operaatioon sillä odotuksella ne parantaisi tuota, että radio vaihtaa laatua 2:den tason välillä ajellessa. Jotain muuta selitystä alkanut kaivata.
 
Seuraava kysymys sitten antennisignaalista. Saako tuollaiseen hainevä antennin mitenkään parannusta jollain muulla ratkaisulla? Esim signaalin vahvistusta, tai muuta antennia? Ja käytetäänkö tuota hainevää myös lähetysantennina auton datalle? Voiko se paskoa tuota radion laatua. Laadukkaat USB tikut soi äänellisesti erinomaisesti, enkä rupea mihinkään kaiutinvaihto operaatioon sillä odotuksella ne parantaisi tuota, että radio vaihtaa laatua 2:den tason välillä ajellessa. Jotain muuta selitystä alkanut kaivata.
Tuossa esim? :

 
Kiitos vihjeestä. Jatketaan tuota signaalit sekaisin seurantaa. Eilen ajelin Land cruiserilla läntisellä Uudellamaalla ja siinä on täysin eri viihdelaitteisto. Jossain kohti radion äänet huononi kuunnellessa radio city ohjelmaa ja välillä tuli ruotsinkielinen kanava ja joku toinenkin ääni sekaan, eli sekoitti vähintään kolmea kanavaa oikeaksi soossiksi, kunnes taas sieppasi oikean signaalin äänet. RAV4 pystyy pitämään kanavan erillään, mutta se siis kaventaa sen matkaradio tasoiseksi. Tulee kyllä mieleen jo vian syyksi joku kanava kaaos eetteristä ja tekninen osaamattomuus taajuuksien hallinnoijan taholta.
 
Hieman on usean bluetooth laitteen toiminta hakusalla. Ensihätään vaihdoin alkuperäisen soittimen kaapissa lojuneeseen Alpineen bluetoothilla ja nyt hankin bt-sovittimen itse prosessoriin ja Alpine on käytössä tällä hetkellä vain radion kuunteluun.
Eli ajatus olisi yhdistää puhelin samanaikaisesti kumpaankin niin, että audio menisi suoraan prosessorille ja Alpinessa olisi HF profiili.
Jos nyt hankin rattinapeille sovittimen auton ja Alpinen väliin, niin välittyykö mediacontrollit tätä kautta?
 
Tuli asenneltua vähän päivitystä settiin. Kontista 2.5mm narua jokaseen kulmaan kajareille, lisäks konttiin Helixin dsp:llinen pääte. Aiemmin mankan perässä oli oem loomiin kiinnitettävä pikkupioneeri, eiköhän äänenlaatu nouse taas pykälän verran paremmaksi + enemmän tehoa kajareille. Josko tässä olisi se setti, johon voi "tyytyä" hetkeksi, ihan halvalla ei ainakaan saa ääntä parannettua.

1x Pioneer MVH-S420BT soittimena
2x Alpine-RS65C.2 edessä
2x Alpine-RS69 takana
1x Alpine-R2-W10D4 kontissa rakennetussa kotelossa
1x Helix M four dsp kajareille + despinä
1x Ground Zero Iridium GZIA 1.1500D subbarille 2 ohmin kytkyssä

Voi olla että samaan rahaan saisi parempaa, toki iso osa ostettu alesta/käytettynä. Ehkä joku täällä osaa dumata pystyyn :kippis: Ja pitää myös opetella käyttämään tuota Helixiä, nyt on vaan perus suodot isketty sisään.
 
Onko noissa 2din mankoissa jo nopeus ja kosketusnäytön käyttö jo esim tabletin tasoa? Muutamia vuosia sitten ovat olleet niin hitaita ja huonoja ettei ole viittiny laittaa.

Paljonko pitää maksaa että saa oikeasti nopean ja käytettävän mankan? Oisko suosituksia, mielellään langaton Android auto. Miten nettiradioiden kuuntelu onnistuu? En halua Bluetoothin yli kuunnella mitään koska haluan pitää puhelimen erillään. Esim ääniviestit yms.

Mites esim tämä? Pioneer SPH-DA360DAB 2-DIN Apple CarPlay ja Android Auto -soitin - Autostudio.fi
 
Onko noissa 2din mankoissa jo nopeus ja kosketusnäytön käyttö jo esim tabletin tasoa? Muutamia vuosia sitten ovat olleet niin hitaita ja huonoja ettei ole viittiny laittaa.

Paljonko pitää maksaa että saa oikeasti nopean ja käytettävän mankan? Oisko suosituksia, mielellään langaton Android auto. Miten nettiradioiden kuuntelu onnistuu? En halua Bluetoothin yli kuunnella mitään koska haluan pitää puhelimen erillään. Esim ääniviestit yms.

Mites esim tämä? Pioneer SPH-DA360DAB 2-DIN Apple CarPlay ja Android Auto -soitin - Autostudio.fi

Todella jähmeitä noi on käyttää. Youtubessa löytyy monesta rewikoita niin näet.
 
  • Tykkää
Reactions: Vee
Onko noissa 2din mankoissa jo nopeus ja kosketusnäytön käyttö jo esim tabletin tasoa? Muutamia vuosia sitten ovat olleet niin hitaita ja huonoja ettei ole viittiny laittaa.

Paljonko pitää maksaa että saa oikeasti nopean ja käytettävän mankan? Oisko suosituksia, mielellään langaton Android auto. Miten nettiradioiden kuuntelu onnistuu? En halua Bluetoothin yli kuunnella mitään koska haluan pitää puhelimen erillään. Esim ääniviestit yms.

Mites esim tämä? Pioneer SPH-DA360DAB 2-DIN Apple CarPlay ja Android Auto -soitin - Autostudio.fi
Oma Junsun näillä spekseillä toimii ainakin tosi sukkelaan.

1712725818439.png


GPS saa yhteyden nopeasti. 4G en ole kokeillut. Andoird Auto ja CarPlay toimivat langattomasti. Netti puhelimen hotspotin kautta toimi kans ongelmitta.
 

Liitteet

  • 1712725755916.png
    1712725755916.png
    82,9 KB · Luettu: 18
  • Tykkää
Reactions: Vee
Löytyykö kellään kokemusta Blam RELAX 165RC kaiuttimista? Hommasin moiset viime syksynä korvaamaan auton omat etukaiuttimet kun näitä kovin mainostetaan että toimisivat hyvin jopa auton alkuperäisen soittimen kanssa. Talven aikana toisen kaiuttimen keskiäänielementti alkoi pätkimään satunnaisesti ja nyt pimeni kokonaan. Kaiuttimessa koaksiaalisesti oleva diskantti toistaa kyllä äänen joten signaali menee kyllä kaiuttimelle saakka.
Myyjältä(Tampereella vaikuttava autopoppiputka) takuuasioita tiedustellessani minun kuulemma pitäisi suolistaa kaiuttimesta puhekela esille, ottaa siitä kuva ja sen perusteella sitten myyjä/maahantuoja päättää onko kyseessä takuunalainen vika. Eli kannattaako vaiva vai kenties vaihtaa suosiolla johonkin toiseen kaiutinmerkkiin/malliin?
 
Löytyykö kellään kokemusta Blam RELAX 165RC kaiuttimista? Hommasin moiset viime syksynä korvaamaan auton omat etukaiuttimet kun näitä kovin mainostetaan että toimisivat hyvin jopa auton alkuperäisen soittimen kanssa. Talven aikana toisen kaiuttimen keskiäänielementti alkoi pätkimään satunnaisesti ja nyt pimeni kokonaan. Kaiuttimessa koaksiaalisesti oleva diskantti toistaa kyllä äänen joten signaali menee kyllä kaiuttimelle saakka.
Myyjältä(Tampereella vaikuttava autopoppiputka) takuuasioita tiedustellessani minun kuulemma pitäisi suolistaa kaiuttimesta puhekela esille, ottaa siitä kuva ja sen perusteella sitten myyjä/maahantuoja päättää onko kyseessä takuunalainen vika. Eli kannattaako vaiva vai kenties vaihtaa suosiolla johonkin toiseen kaiutinmerkkiin/malliin?
Aika mielenkiintoinen, että pitää tuhota tuote, ennekuin korvataan. Törmännyt vastaavaan vain kengissä.
 
Tuli asenneltua vähän päivitystä settiin. Kontista 2.5mm narua jokaseen kulmaan kajareille, lisäks konttiin Helixin dsp:llinen pääte. Aiemmin mankan perässä oli oem loomiin kiinnitettävä pikkupioneeri, eiköhän äänenlaatu nouse taas pykälän verran paremmaksi + enemmän tehoa kajareille. Josko tässä olisi se setti, johon voi "tyytyä" hetkeksi, ihan halvalla ei ainakaan saa ääntä parannettua.

1x Pioneer MVH-S420BT soittimena
2x Alpine-RS65C.2 edessä
2x Alpine-RS69 takana
1x Alpine-R2-W10D4 kontissa rakennetussa kotelossa
1x Helix M four dsp kajareille + despinä
1x Ground Zero Iridium GZIA 1.1500D subbarille 2 ohmin kytkyssä

Voi olla että samaan rahaan saisi parempaa, toki iso osa ostettu alesta/käytettynä. Ehkä joku täällä osaa dumata pystyyn :kippis: Ja pitää myös opetella käyttämään tuota Helixiä, nyt on vaan perus suodot isketty sisään.


Ja jeesiä tarvitaan.

Kaikki toimi hyvin, kunnes käynnistin auton. Kajareista alkoi kuulumaan moottorin kierroslukua mätsäävä ininä, eli tulee varmaan moottorista/laturista. Mitenhän tuon korjaisi?

Koitin jotain ferriittistä johtoon klipsahtavaa "suojaa" juuri ennen vahvaria akun plussajohdossa, ei vaikutusta. Irrotin RCA johdot mankasta, ei vaikutusta. Vaikuttaa siis tulevan virrasta, ei signaalista. Toki 12V remotea en pysty mankan ja vahvarin välistä irroittamaan, tai vahvistin sammuu. Ilman moottoria ääntä ei kuulu, eikä kaiuttimesta jos irroitan ko. kajarin vahvarista. Vahvari on suoraan akun plussassa ja miinuksessa, sillä akku on takana. Akun miinuksesta menee myös johto koriin (n. 20cm pitkä). Plussasta lähtee akulta vahvarin johdon lisäksi 2 eri johtoa eri suuntiin, ties minne.

Voiko olla ongelma, että kori, akun miinus, sekä vahvari kaikki on kiinni samasta kohtaa? Pitäisikö vahvarin miinus siirtää akusta koriin?
 
Viimeksi muokattu:
Ja jeesiä tarvitaan.

Kaikki toimi hyvin, kunnes käynnistin auton. Kajareista alkoi kuulumaan moottorin kierroslukua mätsäävä ininä, eli tulee varmaan moottorista/laturista. Mitenhän tuon korjaisi?

Koitin jotain ferriittistä johtoon klipsahtavaa "suojaa" juuri ennen vahvaria akun plussajohdossa, ei vaikutusta. Irrotin RCA johdot mankasta, ei vaikutusta. Vaikuttaa siis tulevan virrasta, ei signaalista. Toki 12V remotea en pysty mankan ja vahvarin välistä irroittamaan, tai vahvistin sammuu. Ilman moottoria ääntä ei kuulu, eikä kaiuttimesta jos irroitan ko. kajarin vahvarista. Vahvari on suoraan akun plussassa ja miinuksessa, sillä akku on takana. Akun miinuksesta menee myös johto koriin (n. 20cm pitkä). Plussasta lähtee akulta vahvarin johdon lisäksi 2 eri johtoa eri suuntiin, ties minne.

Voiko olla ongelma, että kori, akun miinus, sekä vahvari kaikki on kiinni samasta kohtaa? Pitäisikö vahvarin miinus siirtää akusta koriin?

Eikös noissa Pioneerin soittimissa ole tuo maafolio mikä mahdollisesti palanut ja aiheuttaa tuota vonkumista? Maapisteet on hyvä olla kaikki samassa kohtaa auton rungossa.
 
Eikös noissa Pioneerin soittimissa ole tuo maafolio mikä mahdollisesti palanut ja aiheuttaa tuota vonkumista? Maapisteet on hyvä olla kaikki samassa kohtaa auton rungossa.
Oli ainakin vuonna miekka ja kivi. Onko sitten nykyään, en tiedä.
 
Tuota ininää vaan kuuluu, vaikka RCAta ei ole kytketty. Eli mankalta 4 piuhaa OEM loomiin (+, -, remote, ja joku 4. ). Otin radion antenninkin irti. Vahvarissa kaikki 4 kaiutinta kiinni, lisäksi plussa ja miinus suoraan akulle. Myös remote 12v mankalle. Ininä tippui, kun laskin vahvarissa gainia, RCAn kanssa mankan volume ei vaikuta ininään. Eli vaikuttaa siltä, että ininä tulee suoraan vahvariin kiinteän suuruisena, gaini tiputtaa/nostaa ininän määrää. Workaround tuolle on, että gaini -7db ja output myös pari deppaa miinuksella dspllä/vahvarilla, mutta tällöin joudun ajamaan mankkaa todella kovalla, eikä mankan maksimivoimakkuus 62 edes ole kovin kovaa. Käytännössä oletan tämän toimivan siksi, että signaalin suhde ininään (SNR) on hyvä. Isommalla gainilla ininän suhde signaaliin heikkenee.
 
20mm2 virtapiuha tuli vedettyä konttiin. Vahvarin kiinnitys on suurinpiirtein samankokoinen. Aika ahdasta tunkea paljasta piuhaa vahvarille ja sulakkeelle, millä nuo paksut johdot kuuluisi oikeaoppisesti päättää?
 
Radio tulee uusittua tuohon honda cr-vhen, niin samalla mietin jos saisi tuon vanhan tabletin käyttöön ja radion kylkeen jotenki kaveriks (3,5mm plugilla)i. Voisi nettiradiota, navia yms käytellä sen kautta kätevästi sitte.

Onko suosituksia hyvistä tablettitelineistä autoon? Imukupit eivät tunnu pysyvän edes puhelimen kanssa.. Tuollaisen saisi keskikäsinojaan kiinnitettyä ainakin, mutta onko aivan liian lötköjä?

 
Brodit tekee mainioita mallikohtaisia telineitä. Tarvitset kaksi osaa: autoon tuleva telineen jalka ja tähän kiinnittyvä tabletin pidike.

Kattelin heidän sivujaan, niin löytyy kyllä tähän vuosmalliin ja tablettiin teline, mutta ei tähän kyseiseen malliin jostain syystä. " NOT for silver grey/wood grain panel "
 
Celly Ghost Super Plus, tai joku muu Ghost. Ritilään kiristettävä. Niiden magneetti jaksaa kantaa tabletin. Imukupitettavat harvoin kyllä pysyy hyvin missään jatkuvasti, ainakaan kojelaudassa.

Edit: Ja lisäys että joihinkin tabletteihin voi olla vaikea kunnolla liimata toi Ghostin mukana tuleva metallilevy, riippuen pinnasta/kaarevuudesta mutta karhennus santapaperilla + nokare hyvää epoksiliimaa väliin niin pysyy. Itsellä kerran tippui ja sitten epoksilla kiinni, yli vuoden ollu tukevasti paikoillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Celly Ghost Super Plus, tai joku muu Ghost. Ritilään kiristettävä. Niiden magneetti jaksaa kantaa tabletin. Imukupitettavat harvoin kyllä pysyy hyvin missään jatkuvasti, ainakaan kojelaudassa.

Eikö tuo paino riko niitä muovisia ritilöitä esmes kuopissa yms? :hmm: Tabletti kun painaa jonkun verta. Ja mitenkä jaksaa magneetin avulla pitää 10" tablettia, ihmetyttää vua. Mutta tuollanen ois hyvä, jos tosiaan kestää ja toimii.
 
Eikö tuo paino riko niitä muovisia ritilöitä esmes kuopissa yms? :hmm: Tabletti kun painaa jonkun verta. Ja mitenkä jaksaa magneetin avulla pitää 10" tablettia, ihmetyttää vua. Mutta tuollanen ois hyvä, jos tosiaan kestää ja toimii.


Siinä on useampi neodyymimagneetti, ne pitää kyllä tautisen lujasti, se ei ole ongelma. Tuo on totta että ritiläkiinnityskin toki voi olla haaste, aina parempi jos saa tabletin sellaseen paikkaan että tabletin alareuna lepäis jotain tukea vasten...

edit: tai jakaa kuorman useampaan vierekkäiseen ritilään tämmösellä, esim 2kpl näitä siten että tabletin selkään kaksi metallilevyä oikeaan kohtaan:

 
Siinä on useampi neodyymimagneetti, ne pitää kyllä tautisen lujasti, se ei ole ongelma. Tuo on totta että ritiläkiinnityskin toki voi olla haaste, aina parempi jos saa tabletin sellaseen paikkaan että tabletin alareuna lepäis jotain tukea vasten...

edit: tai jakaa kuorman useampaan vierekkäiseen ritilään tämmösellä, esim 2kpl näitä siten että tabletin selkään kaksi metallilevyä oikeaan kohtaan:


Ei voi laittaa kuni yhteen tuuletinritilään valitettavaste. Tässä kuva millanen on:

1714540903032.jpeg


Jos tuohon vasemmanpuolesee laittaa, niin sitten pystyy olemaa. Ei peitä silloin tuota hätävilkkujen kytkintä. Oikealla puolen ei voi laittaa, kun käsijarrua ei pysty käyttämää sitte.

Tuossa näkyykin tuo helkutin kiinalainen halpis android soitin, joka saa luvan lähteä. Tulee pioneerin 1 din soitin + alkuperäinen kehikko tuohon tilalle.
 
Löytyykö kellään kokemusta Blam RELAX 165RC kaiuttimista? Hommasin moiset viime syksynä korvaamaan auton omat etukaiuttimet kun näitä kovin mainostetaan että toimisivat hyvin jopa auton alkuperäisen soittimen kanssa. Talven aikana toisen kaiuttimen keskiäänielementti alkoi pätkimään satunnaisesti ja nyt pimeni kokonaan. Kaiuttimessa koaksiaalisesti oleva diskantti toistaa kyllä äänen joten signaali menee kyllä kaiuttimelle saakka.
Myyjältä(Tampereella vaikuttava autopoppiputka) takuuasioita tiedustellessani minun kuulemma pitäisi suolistaa kaiuttimesta puhekela esille, ottaa siitä kuva ja sen perusteella sitten myyjä/maahantuoja päättää onko kyseessä takuunalainen vika. Eli kannattaako vaiva vai kenties vaihtaa suosiolla johonkin toiseen kaiutinmerkkiin/malliin?
Itse itseäni päivittäen. Kyseessä ei ollutkaan "user error", kuten myyjä takuuehtoja kertoessaan kovasti varoitteli. Magneetti oli irronnut liimauksestaan ja oli liikahtanut kaiuttimen runkoon nähden saaden puhekelan nalkkin. Maahantuojalta on tulossa uusi kaiutin rikkinäisen tilalle. Tuli jo hommattua sekä asennettua toinen kaiutinsarja tilalle, joten olisi tarjolla joutilaana kyseinen koaksiaalisarja jossa toinen kaiutin uusi ja toinen 9/2023 hankittu. Saa laittaa YV:tä jos on jollain tarvetta, Oulusta löytyy.
 
Mikä tekee autohifissä kauittimista erillissarjan? (Kotistereoissa ymmärrän että komponentit erikseen). Miksi toisinaan on jakosuodin mukana, toisinaan midbasso ja disu ilman. Sori en jaksa googlailla jos tähän voi tiivistää...
 
Mikä tekee autohifissä kauittimista erillissarjan? (Kotistereoissa ymmärrän että komponentit erikseen). Miksi toisinaan on jakosuodin mukana, toisinaan midbasso ja disu ilman. Sori en jaksa googlailla jos tähän voi tiivistää...
Eri äänialueille/taajuuksille on omat kaiutinelementtinsä(basso/midbasso/diskantti). Jakosuodin hoitaa sitten nimensä mukaisesti äänilähteestä tulevan äänen jakamisen oikeille kaiutinelementeille.
 
Mikä tekee autohifissä kauittimista erillissarjan? (Kotistereoissa ymmärrän että komponentit erikseen). Miksi toisinaan on jakosuodin mukana, toisinaan midbasso ja disu ilman. Sori en jaksa googlailla jos tähän voi tiivistää...
Erillissarja=basso/midbasso (tai molemmat) ja diskantti on erillisinä elementteinään. On siis kaksitie, kolmitie ja sitten perus yksitiekajareita/sarjoja. Nuo kuvaavat eri elementtien määrää. Koaksaali taas on kaiutin jossa on kaikki samassa. Koaksaali voi yleisesti sanottuna olla yksi tai kaksitie (bassoelementti jonka keskellä on erillinen diskanttielementti) mutta kai noita hulluja on joissa on vielä enemmän tavaraa kerralla. Osassa jako on ajateltu että jako tehdään jossain muualla (vahvistin, erillinen jakosuodin jossain tms) ja osassa on suoraan suunniteltu että tämä sopii tälle setupille joten tehdään jakosuodin jossa mahdollisesti pari eri vaihtoehtoa esim lowpass taajuuksille (eli midbasso elementti ei yritä nakuttaa subbaritaajuuksia yms), eri voimakkuuksia elementtien välissä jne.

Itsekin tuli hiukan "päivitettyä" auton kajareita tänään. Sääli, oli hyvät Dynaudion koaksaalit kuivuneet kasaan ja tuloksena elementti oli irtoamassa rungosta eikä liimakaan enää auttanut ja soi ihan päin persettä. Myyjän mukaan varsin hyvä setti toimiessaan (koaksaaliksi). Otin tilalle Hertzin CX165:t. Alkoi kummasti sointi parantua. En tiedä ovatko myös herkemmät kuin vanhat, mutta koko setti tuntuu kontrolloidummalta ja ei ala särkemään isommilla voimakkuuksilla. Nuo dynaudiot olivat varsin lyhytiskuiset (ainakin sormella elementtiä painellessa tuntuivat siltä) joten voi olla sen vaikuttaneen sointiin varsin olennaisesti yhdistettynä mainittuihin ongelmiin iän/olosuhteiden myötä tulleisiin ongelmiin. Yllätti että 1990 MX-5:ssä on 6.5" kajarit tehtaalta. Oletin että joku 5.25" tai jopa 4.5" löytyisi vakiona. Oli hyvin tilaa ovessa hiukan syvemmälle ja myös "korkeammalle" elementille ovissa. Meni vaihtoon ehkä 10min molempien ovien osalta. Tekisi toisaalta mieli vaimentaa ovipahvit, mutta toisaalta fakta on että avoauto on avoauto ja moisessa ei ihmeellistä sointia saa aikaan katto alhaalla. Nytkin katto kiinni ihan liikaa bassoa, katto alhaalla basso meinaa kadota ajaessa taivaantuuliin.

Mistä päästään itse asiaan. Miten suojaisitte elementit kosteudelta? Vanha avoauto karmittomilla laseilla ei ole se maailman tiivein. Takuulla pääsee vettä valumaan jostain ties mihin. Mietin että pitäisikö tulostaa joku "lippa" oven sisään elementtien päälle ettei vesi pääse valumaan elementtiin jostain tiivisteen raosta vai mitä tuossa keksisi. Luulen että nuo aiempien kajareiden ongelmat johtuivat pääosin juurikin kosteudesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom