Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Kaverini yritti. Ei onnistunut.

Yritti soittaa yhdelle grynderille 08:50 eräänä kun ensimmäinen myynnin piti käynnistyä 09:00. Pääsi sisään puhumaan ihmisen kanssa 09:07 ja kaikki kohteen yksiöt ja kaksiot olivat siinä vaiheessa myyty...

Ne "parhaat" sijoituskohteet kai diilataan pöydän alta tosiostajille jo ennen todellisen markkinoinnin alkua.

No ainakin viime aikoina ovat suhtautuneet aika hyvin ja monet ovat saaneet pudotettua marginaalejaan. Minultakin pudoteltiin reilusti, vaikken soitellut edes kilpaileviin pankkeihin.

Myyty vai varattu? Nuo grynderit tosiaan aloittaa jostain syystä, jonkun sisäpiirimarkkinoinnin jo ennen varsinaisen myynnin alkua. Itsekin olen saanut noihin ilmoituksia samalta alueelta kun ostin asunnon itselleni. En tosin tiedä, mikä tuossa on ideana, kun listalle pääsi vain, että oli ostanut jotain aiemmin.

Näistä ei varmaankaan yleensä siis sovita erikseen vaan se menee tuon kuvatun käytännön mukaan neuvottelemalla?
Oma prosessini meni niin, että joskus viime kesänä katselin, että täällä porukka mainosteli yli puoli prosenttiaomiani alempia marginaaleja -> lähetin Nordean verkkopankkiin viestin jossa ehdotin marginaalien tarkastusta.

Nordean aspa järjesteli puhelun henkilökohtaisen neuvojani kanssa, joka sitten ehdotti marginaaliin ihan kohtuullisia pudotuksia huomioiden sen, että asun ulkomailla (ymmärtänevät hyvin, että minun on vaikeampaa kilpailuttaa lainoja), lainat ovat sijoituslainoja eivätkä asuntolainoja jne.

Myyty vai varattu? Nuo grynderit tosiaan aloittaa jostain syystä, jonkun sisäpiirimarkkinoinnin jo ennen varsinaisen myynnin alkua. Itsekin olen saanut noihin ilmoituksia samalta alueelta kun ostin asunnon itselleni. En tosin tiedä, mikä tuossa on ideana, kun listalle pääsi vain, että oli ostanut jotain aiemmin.
Eikö se ole aika yhdentekevää jos et pysty ostamaan vaikka tilillä olisi rahat valmiina?

Eikö se ole aika yhdentekevää jos et pysty ostamaan vaikka tilillä olisi rahat valmiina?
Ei siinä mielessä, että tässä omassa asunnossa oli alunperin ainakin 3 varaajaa, enkä itse edes ollut yksi niistä. (Olin 3. ja 4. sijalla vastaaviin asuntoihin). Lopulta pääsin vielä valitsemaan niistä kaikista vaihtoehdoista, ja vaihtamaan kun tuli aika käydä vakavammin kauppaa.

Nuo varaukset siis vielä purkautuivat aika nopeasti kun rakennusyhtiö oli alkanut kysymään tehdäänkö sopimuksia, eikä itsellä enää vastaavaa painetta ollut.

Tosin, sanottakoon, että tämä on enemmän itselle ostajan kuin asuntosijoittajan asunto. En tiedä miten se kuvio pyöri noissa enemmän sijoittajien suosimissa.

Noin 1.5v(vai onko jo 2v?) sitten kilpailutin pankit, asuntolaina + remppalaina.
---
Itse asiassa sain remppalainaan vielä paremmat ehdot, koska negatiivinen euribori syö tätä. Joten remppalainassa on pienempi korko kuin asuntolainassa. Ja edelleen odottaa se 45keur, jos tulee jokin tarve.
En tiedä miten näin kävi, mutta kannattaa kokeilla vastaavaa.
Mistä pankista sait marginaalia pienentävällä korolla? Oma muistikuva jo vuoden 2015 lainakilpailutuksesta on, ettei keväällä enää minkään pankin lainaehdoissa korko voinut olla marginaalia pienempi.

itseä naurattaa miten ihmiset tuhlaavat elämänsä maksamalla kasasta kipsilevyjä ja kakkos kakkosta.
Olen rakentanut pari taloa ja voin sanoa että talon hinnassa on 70% ilmaa. 80m2 talo käteisellä 35k remppaukseen 50k velkaa 0e... Suosittelen kaikille jos pysyy vasara kädessä velattomuus on vapauttava tunne.

Mikä on sellainen lainamuoto, jossa voi uusia lainan esim. 1-5v välein lainanottopituuteen?

Eli jos otan tänään 25v lainan, niin onko mahdollista esim. 3v päästä uusia laina 25v pituuteen? Lainamäärää ei ole pakko kasvattaa, vain sitä maksuaikataulua pidentää.

Ilmeisesti ASP-lainassa tuo ei mahdollista ole pankkivirkailijan mukaan.. Onko muuten ihan sovittavissa oleva asia?

itseä naurattaa miten ihmiset tuhlaavat elämänsä maksamalla kasasta kipsilevyjä ja kakkos kakkosta.
Olen rakentanut pari taloa ja voin sanoa että talon hinnassa on 70% ilmaa. 80m2 talo käteisellä 35k remppaukseen 50k velkaa 0e... Suosittelen kaikille jos pysyy vasara kädessä velattomuus on vapauttava tunne.
Vinkkaatko, mistä löytyisi noita 35k taloja Helsingissä? Voisin ostaa yhden rempattavaksi itselleni. Luulen, että muitakin kiinostuneita löytyy. Jep. Eli pointti on, että toki voi säästää remontoimalla itse huonokuntoista, mutta kun täällä suurin osa siitä hinnasta on tonttia, niin säästö ei ihan niin päätähuomaava olekaan prosentteina.

Vinkkaatko, mistä löytyisi noita 35k taloja Helsingissä? Voisin ostaa yhden rempattavaksi itselleni. Luulen, että muitakin kiinostuneita löytyy. Jep. Eli pointti on, että toki voi säästää remontoimalla itse huonokuntoista, mutta kun täällä suurin osa siitä hinnasta on tonttia, niin säästö ei ihan niin päätähuomaava olekaan prosentteina.
Saa olla aika purkukuntoinen, jos yhtään lähellä sivistystä meinaa tuommoisen mökin hankkia. Meillä 10km Turun keskustasta Kaarinan puolella kaupungin vuokratontin lunastushinta on juurikin tuon 35ke.

Saa olla aika purkukuntoinen, jos yhtään lähellä sivistystä meinaa tuommoisen mökin hankkia. Meillä 10km Turun keskustasta Kaarinan puolella kaupungin vuokratontin lunastushinta on juurikin tuon 35ke.

Talo oli purkukuntoinen myyjällä oli loppunut motivaatio talo oli purettu sisältä runkoon. Yliopistokaupunki eteläsuomessa kehä 3 ulkopuolella elämää on ruuhka helsingin ulkopuolellakin :D

Talo oli purkukuntoinen myyjällä oli loppunut motivaatio talo oli purettu sisältä runkoon. Yliopistokaupunki eteläsuomessa kehä 3 ulkopuolella elämää on ruuhka helsingin ulkopuolellakin :D
Jos huomasit, niin en minäkään puhunut Helsingistä.

Veikkaan tuolla kuvauksella Poria. En tiedä, missä siellä yliopisto on, mutta olen nähnyt sen mainostavan itseään yliopistokaupunkina.

Kyllähän noita tontteja löytyy. Esim. Veikkolasta tuo on 75k€ ja siihen saa rakentaa kaksi taloa. Mielestäni (kohtuuhintaisia) okt tontteja löytyy nyt paremmin kuin 5..10 vuotta sitten pk-seudun lähikunnista.

1 359 m² Viklakuja 6, Tontti 7, 02880 Kirkkonummi Omakotitalotontti myynnissä - Oikotie 14827633

Viimeksi muokattu:
Veikkola on aika eri asia kuin Helsinki. Ja 75ke pelkästä tontista on aika eri asia kuin 35ke tontista + talosta.
Mut jos kyse oli siitä, ettei kipsilevyistä kannata maksaa ekstraa, niin siinä ratkaisee rakennuspaikan hinta. Eli yhden talon rakennuspaikan hinta on alkaen se 35k€ myös mahdollinen pk-seudun aivan rajalla, joten sen jälkeen on asiat kiinni enää omista taidoista ja rakennustuotteiden ja palvelujen osto-osaamisesta.

Koska rakennuspaikan hinta on tällä hetkellä about vähintään tuo, ei valmista taloa tietenkään saa sillä hinnalla vaikka olisi huonossa kunnossa.

Henkilökohtaisesti ei voisi vähempää kiinnostaa talon rakentaminen omin käsin. Ihan sama mitä sillä säästää tai on säästämättä.

8h/pv, 5pv/vko ja normaalit vuosilomat aikataululla kestää pitkään saada talo pystyyn jos huomioi asioiden opetteluun ja kaikkeen muuhun epäkiinnostavaan härväykseen käytetyn ajan.

Mielummin teen ajallani jotain muuta.

Tätä ketjua seuranneena voi todeta, että aika hauskaa on se, että rikkaimmat ja parhaiten tienaavat maksaa myös vähiten korkoa lainoistansa.

Tuloerotalukoissa tuskin otettu huomioon?

Esim. täältä yliopistokaupungista saisi 100m2 purkukuntoisen kämpän alle 35k

Rovaniemi, Pöykkölä: -, 100,0 m², 34 800 € (Tarjouskauppa) - Etuovi.com
Etelä-Suomesta Mustanami sanoi ostaneensa sen.

Katsoin, niin täältä Turun seudulta (n.40km säteellä) irtoaa halvin omakotitalo 75ke hintaan. Ja siinä ollaan jo niin metsässä, ettei todellakaan kiinnosta. Lisäksi tietty se rakentaminen, mikä ei ihan omia vahvuuksiani ole. Kestää tässä elämäntilanteessa jopa pintaremontti kohtuuttoman kauan, kun ei vaan ole aikaa tehdä.

Tätä ketjua seuranneena voi todeta, että aika hauskaa on se, että rikkaimmat ja parhaiten tienaavat maksaa myös vähiten korkoa lainoistansa.

Aika marginaalinen ero tuossa mielestäni on kun puhutaan jostain prosentin kymmenyksistä. Faktahan on se että pankki hinnoittelee rahan riskin mukaan ja mitä varakkaampi henkilö niin sitä pienempi riski ilmeisesti pankin mielestä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Aika kärjistetty väite. Talon hinnassa ei todellakaan ole kymmeniä prosentteja ilmaa, 70% puhumattakaan, jos käytetään laadukkaita materiaaleja, työstä maksetaan palkkaa ja veroja sekä toteutus on tehty hyvää rakennustapaa noudattaen.

Sen verran olen nähnyt vapaa-ajan rakentajien sovelluksia, etten voisi harkita ostavani sellaista kohdetta. En tarkoita Mustanamin rakentavan pelkkää paskaa, kun en tunne henkilökohtaisesti.

Aika marginaalinen ero tuossa mielestäni on kun puhutaan jostain prosentin kymmenyksistä. Faktahan on se että pankki hinnoittelee rahan riskin mukaan ja mitä varakkaampi henkilö niin sitä pienempi riski ilmeisesti pankin mielestä.
Juu, tottakai.

Pistää vaan miettimään, että missä kaikessa muussakin köyhää niistetään, mikä ei näy missään tilastoissa...

Mietin tässä myös sitä, että ei paljoa pankki tienaa tuolla omallakaan asuntolainalla. Noin 200ke, marginaali 0,45% korkoa se noin 77e kuussa ja bonuksia saa sen noin 50e kuussa. Bonuksilla maksaa vakuutuksia (pakollisia, se raha menisi muutenkin), eli pankille jää tuosta se alle 30e kuussa rahaa.

Itselle kuulostaisi aika härskiltä, että lainaa 200ke rahaa ja maksan vaikka tonnin kuussa takas ja 30e päälle. Ok?

Hyvän, keskinkertaisen ja just just kelvollisen rahan lainaajan marginaali on melkein sama. Jos siinä on joku kymmenys eroa niin se ei mitenkään kata riskiä lainanantajalle. Tämä johtuu siitä, että pankit myyvät suurimman osan lainoistaan eteenpäin covered bond markkinoille. Eli pankki ei kanna riskiä siitä maksetaanko laina takaisin. Asuntolainaaja ei näe tätä mitenkään, koska pankki hoitaa lainan maksuliikenteet lainaajan ja poolin välillä.

Itselle kuulostaisi aika härskiltä, että lainaa 200ke rahaa ja maksan vaikka tonnin kuussa takas ja 30e päälle. Ok?

Lisäksi toki siirrät (yleensä pankki sitä vaatii) kaikki tulosi em. pankkiin mistä pankki myös hyötyy saaden ehkä paitsi sinun myös muiden perheesi jäsenten tilit "käyttöönsä".

Eli ei voida laskea vain "pelkkä korko" vaan pankki hyötyy tuosta muutenkin ehkä myös myyden muita tuotteita pitkänkin asiakassuhteen aikana (esim. OP voi myydä erilaisia vakuutuksia [auto, henki, talo, tapaturma, matka, lemmikki jne jne] sekä omia sijoituksiaan ja lainojaan, korkokattoja, omia sijoittaja neuvojiaan, asunnon välittäjiään sun muuta). Kyseessä on aika suurikin paketti eikä "pelkästään" pieni korko lainasta mitä pankki "hyötyy" tai voi hyötyä.

Ne rikkaat ja varakkaat kokonaisuutena silti maksavat aivan yhtä paljon palveluista. Heillä vain jää lainat harvemmin maksamatta ja siten palvelun hinta voi olla matalampi.

Kuten vakuutuksissa, he jotka romuttavat autoansa säännöllisesti ja menettävät bonuksensa, joutuvat maksamaan palvelusta enemmän kuin he, jotka eivät juuri koskaan korvauksia kysele.

Juu, tottakai.

Pistää vaan miettimään, että missä kaikessa muussakin köyhää niistetään, mikä ei näy missään tilastoissa...

Mietin tässä myös sitä, että ei paljoa pankki tienaa tuolla omallakaan asuntolainalla. Noin 200ke, marginaali 0,45% korkoa se noin 77e kuussa ja bonuksia saa sen noin 50e kuussa. Bonuksilla maksaa vakuutuksia (pakollisia, se raha menisi muutenkin), eli pankille jää tuosta se alle 30e kuussa rahaa.

Kuulostaa kyllä aika neuvostosysteemille se että raha olisi kaikille saman hintaista. Ei minusta halpa laina ole kansalaisoikeus vaan neuvottelutulos. En ainakaan itse haluaisi maksaa siitä että jonkun pitää saada rahaa samalla hinnalla kuin itse saan.

Aika kärjistetty väite. Talon hinnassa ei todellakaan ole kymmeniä prosentteja ilmaa, 70% puhumattakaan, jos käytetään laadukkaita materiaaleja, työstä maksetaan palkkaa ja veroja sekä toteutus on tehty hyvää rakennustapaa noudattaen.

Sen verran olen nähnyt vapaa-ajan rakentajien sovelluksia, etten voisi harkita ostavani sellaista kohdetta. En tarkoita Mustanamin rakentavan pelkkää paskaa, kun en tunne henkilökohtaisesti.
Perjaatteessa näin. Minustakaan ei ole ilmaa, koska jokaisen pitää saada palkkansa.

Tosin materiaalit eivät maksa talon hinnassa suurinta osaa, vaan työ. Materiaalikuluihin alkaa tulla kustannusta heti päälle rahdista alkaen aina siihen pisteeseen kun kaikki pakkausjätteetkin on siivottu pois. Usein materiaalikulut voi olla jopa alle 10% jonkin rakentamisen osavaiheen hinnasta. Joskus se on yli 90% kun esim. asennetaan valmiselementtejä. Silloin tosin se työ on tehty muualla ja on usein siinä elementin hinnassa (joka yleensä huomattavasti korkeampi kuin elementin kaikki osat kappaletavarana rautakaupassa).

Melkein kaikki rakentavat pääosin melko saman tasoisista materiaaleista. Harva esim. tilaa erikoismateriaaleja ulkomailta (marmoria tms.). Paskimmat vaihtoehdot ovat myöskin jo yleensä poistuneet rautakauppojen valikoimista (joita näkee vielä alahyllyillä jos pyörii esim. itä-euroopan rautakaupoissa).

@pelittäjä @Bertta Porukka taisi ymmärtää pointtini ihan väärin. Ei todellakaan ollut tarkoitus väittää, että kaikille samat edut. Vaan ajattelin itse, kun näistä köyhistä nyt on viimeaikoina kovin naristu, että heillä tuo lainahommakin on oma kulunsa...

Ne rikkaat ja varakkaat kokonaisuutena silti maksavat aivan yhtä paljon palveluista. Heillä vain jää lainat harvemmin maksamatta ja siten palvelun hinta voi olla matalampi.

Kuten vakuutuksissa, he jotka romuttavat autoansa säännöllisesti ja menettävät bonuksensa, joutuvat maksamaan palvelusta enemmän kuin he, jotka eivät juuri koskaan korvauksia kysele.

Näissä tapauksissa tosin, sinun omilla teoillasi ei ole mitään merkitystä vaan sinua rangaistaan, kun satut kuulumaan johonkin viiteryhmään, jossa muut ovat ryssineet asiansa. Jossain päin tälläisestä yksi mokaa, kaikki kärsii, toiminnasta käytetään termiä simputus :)

Mutta, toki se on varmempaa pankille, jos esim omistus/velkasuhde on pienempi.

Olisi itseasiassa mielenkiintoista tietää, laskevatko pankit marginaaleja muilla kuin henkilökohtaisilla taloudellisilla perusteilla. Nykyäänhän nuo kaikki tarjoavat vakuutuksiakin.

Suomessa nyt kyllä muutenkin naurettavan pienet pankkikulut asuntolainoissa. Toki se sitten näkyy hinnassa mutta väittäisin että näin yleisesti korkeammat korot olisivat rikkaille paljon edullisempi vaihtoehto(jos ostaa itselleen asunnon ainakin) mikäli löytyy maksukykyä.

Viimeksi muokattu:

Teen ammatikseni taloja en ti räpellyksiä :D jonkun verran nähnyt "ammattimiesten" ja voin sanoo että aika yliarvostettua esim virosta tulee kavereita joita ei kukaan virossa palkkaisi hommiin kun ammattitaito on mitä on , tämä kuultu virolaiselta yrittäjältä joka toimii suomessa. Laskin että saan hyvän palkan kun remppaan ite sen vuoden 10h päivässä ennemin kuin palkkaisin jonkun ukon +30e alv0 jonka työnjälkeä ei tiedä Rakentamisen laatu on suomessa muutenkin surkeeta jos ei joku ole vielä huomannut. Suomessa työ on tehty liian kalliiksi sen ymmärtää hyvin kun kaikkien pitää tienata mieluummin teen itse työt "verottomasti" kun maksan 20v niska limassa lainaa :D.

Mistä pankista sait marginaalia pienentävällä korolla? Oma muistikuva jo vuoden 2015 lainakilpailutuksesta on, ettei keväällä enää minkään pankin lainaehdoissa korko voinut olla marginaalia pienempi.
Nordeasta tämä irtosi. En tosiaan tiedä oliko vahinko.
Normi-asuntolainassa negatiivinen ei vaikuta, mutta remppalainassa vaikuttaa. Ero on tietty pieni kun remppalainaa se 9keur jäljellä.

Teen ammatikseni taloja en ti räpellyksiä :D jonkun verran nähnyt "ammattimiesten" ja voin sanoo että aika yliarvostettua esim virosta tulee kavereita joita ei kukaan virossa palkkaisi hommiin kun ammattitaito on mitä on , tämä kuultu virolaiselta yrittäjältä joka toimii suomessa. Laskin että saan hyvän palkan kun remppaan ite sen vuoden 10h päivässä ennemin kuin palkkaisin jonkun ukon +30e alv0 jonka työnjälkeä ei tiedä Rakentamisen laatu on suomessa muutenkin surkeeta jos ei joku ole vielä huomannut. Suomessa työ on tehty liian kalliiksi sen ymmärtää hyvin kun kaikkien pitää tienata mieluummin teen itse työt "verottomasti" kun maksan 20v niska limassa lainaa :D.
Mutta onneksi kaikki eivät tee taloja itse. Suurin osa ei kuitenkaan osaa ja jo nyt moni joka ei osaa tekee silti taloja.

No tulihan se sieltä.
Kaikki kun ei osaa tehdä niitä taloja itse, niin en välttämättä tulis paljon naureskelemaan kuin muut on tyhmiä.

Juuh ja hintaa laskee entisestään se, että monella rakennusalalla työskentelevällä on luonnollisesti kontakteja alalta. Tyyliin tuttu sähkömies tekee sähkötyöt kaljapalkalla jne.

Itsellä ei ole osaamista, mielenkiintoa, eikä kontakteja, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää maksaa niistä kipsilevyistä, kakkoskakkosesta ja ilmasta.

Itse ainakin paljon mieluummin teen nykyistä duuniani ja maksan lainaa kuin rakentaisin taloja työkseni. Lainankin kun voisi halutessaan maksaa milloin tahansa pois, mutta taloudellisesti siinä ei olisi taas mitään järkeä tällä hetkellä.

Muutenkin ristiriitaista kommenttia, että ensin sanotaan, että kuka tahansa voi rakentaa talon kunhan vasara pysyy kädessä ja seuraavassa lauseessa todetaan, että lähes kaikki muut rakentaa paskaa paitsi itse.

Vaan ajattelin itse, kun näistä köyhistä nyt on viimeaikoina kovin naristu, että heillä tuo lainahommakin on oma kulunsa...
Aika onnellisessa asemassa on varmaan sellainen "köyhä" jolla on mahdollisuus otta pankista asuntolainaa.

Minä kun olen ymmärtänyt että köyhistä suurin osa asuu vuokralla - ja ne vasta kovaa hintaa asumisestaan maksaakin.

Yhteiselle ASP-tilille ollaan säästetty reilu 15k euroa ja ASP-lainan edellytykset muuten täyttyy, mutta harkinnassa olisi ostaa suoraan esimerkiksi 250 000 asunto, jolloin 10% sääntö ei toteudu. Olin siinä uskossa että ASP-lainaa saa sen maksimimäärän, joka meidän alueella on 115 000 ja loppu tulisi muuna lainana? Nyt kuitenkin virkailija sanoi että pitäisi ASP-tilillä olla se 25k euroa, että asunnon voisi ostaa ASP-tilillä ja jos sitä ei ole niin ei ASP:ista ole mitään hyötyä.

Varmaan tästä on ollut juttua tässäkin ketjussa, mutta en äkkiseltään löytänyt. Jos joku kehtaisi kertoa kokemuksia tämänkaltaisesta tilanteesta että laitoitteko vaan ASP:in paaliin ja otitte kokonaan normilainan vai onnistuiko ositus jotenkin.

Minä kun olen ymmärtänyt että köyhistä suurin osa asuu vuokralla - ja ne vasta kovaa hintaa asumisestaan maksaakin.
Näinhän se menee. Vuokralla varmaan kannattaa asua jos on tukien varassa tai vaihtelee usein asuinpaikkaa (tai edes asuntoa) ja sit erinäisissä poikkeustapauksissa (esim joku todella kallis asunto voi olla edullisempaa vuokrata kuin sijoittaa pari miljoonaa asuntoon). Siltikin köyhät asuu vuokralla eli eivät kerrytä omaisuuttaan mutta taitaa johtua lähinnä käytännön pakosta ja siitä että valtio ei tuollaista tue (ennemmin vuokratuki).

Yhteiselle ASP-tilille ollaan säästetty reilu 15k euroa ja ASP-lainan edellytykset muuten täyttyy, mutta harkinnassa olisi ostaa suoraan esimerkiksi 250 000 asunto, jolloin 10% sääntö ei toteudu. Olin siinä uskossa että ASP-lainaa saa sen maksimimäärän, joka meidän alueella on 115 000 ja loppu tulisi muuna lainana? Nyt kuitenkin virkailija sanoi että pitäisi ASP-tilillä olla se 25k euroa, että asunnon voisi ostaa ASP-tilillä ja jos sitä ei ole niin ei ASP:ista ole mitään hyötyä.

Varmaan tästä on ollut juttua tässäkin ketjussa, mutta en äkkiseltään löytänyt. Jos joku kehtaisi kertoa kokemuksia tämänkaltaisesta tilanteesta että laitoitteko vaan ASP:in paaliin ja otitte kokonaan normilainan vai onnistuiko ositus jotenkin.

Ei se kyllä noin mene kuin virkailija sulle sanonut. 115k€ ASP-lainan pitäisi saada kun ASP-tilillä on 11,5k€. Me ostettiin n. 2v sitten 143k€ kämppä, ASP-tilillä oli joku vähän alle 12k€ ja loppulaina (n. 13k€) tuli sitten lisälainana (jossa siis ei ASP-etuja).

Siltikin köyhät asuu vuokralla eli eivät kerrytä omaisuuttaan mutta taitaa johtua lähinnä käytännön pakosta ja siitä että valtio ei tuollaista tue (ennemmin vuokratuki).

Valtio sinänsä tukee tuota. Asumistukea saa oli sitten oma tai vuokrakämppä. Samaten lainan korkoja voi laittaa asumistukeen. Mutta ongelmana taitaa olla pankki. Eli en ainakaan ole kuullut että oikeasti köyhä työtön (ei siis joku miljonäärisuvun vesa millä pankissa sun muualla huomattavat säästöt) olisi saanut asuntolainaa vaan edellytyksenä pankeilla yleensä on:

a) Palkkatilin siirtäminen em. pankkiin
b) Jatkuva työpaikka sekä tietty määrä palkkaa (eli esim. työkkäri tai "9€ työkkärin päälle työkokeilu" tai edes "6kk palkkatuki työ 2v välein", "kuntouttava työtoiminta" tms ei riitä)

+ Tietysti sossu / kela ei laskea velkoja "pakollisiin menoihin" ainoastaan korot. Mikä on sinänsä järkevää. Muutenhan jokaisen kannattaisi ottaa maksimit pikavippejä ja muut tahot maksaisivat "pakolliset" velkamenot minkä päälle laskisivat nuo "pakolliset elämiseen menevät" menot vielä.

Eli työttömän pitäisi pystyä silti paitsi maksamaan korot myös lyhentää tuota asuntovelkaansa, mikä mahtaa olla suurena syynä sille ettei pankki sitä asuntolainaa työttömälle anna.

Sama on tietysti myös autolainan, remonttilainan jne. lainan suhteen. Löytyy toki tahoja mitkä antavat helpommin työttömille (liiankin suuria) lainoja, kunhan luottotiedot ovat kunnossa. Mikä lienee yhtenä syynä nuorison liiankin suureen velkaantumisen määrään.

Nuorten maksuhäiriöt ovat vakava aikapommi

"
Maksuhäiriöiden määrä painottuu nimittäin melko nuoriin ikäluokkiin ja näissäkin miehiin. 25–39-vuotiaista miehistä yli 15 prosentilla on maksuhäiriömerkintä. 20–24-vuotiasta miehistäkin yli 10 prosentilla on maksuhäiriömerkintä.
"

Tarjottiin 150k 0,9 % (korko+12k euribor), käytännössä vähintään 0,9 jatkossa.
Ihan kohtuullinen?

Itse ainakin paljon mieluummin teen nykyistä duuniani ja maksan lainaa kuin rakentaisin taloja työkseni. Lainankin kun voisi halutessaan maksaa milloin tahansa pois, mutta taloudellisesti siinä ei olisi taas mitään järkeä tällä hetkellä.

Muutenkin ristiriitaista kommenttia, että ensin sanotaan, että kuka tahansa voi rakentaa talon kunhan vasara pysyy kädessä ja seuraavassa lauseessa todetaan, että lähes kaikki muut rakentaa paskaa paitsi itse.

OT:
Taitaa olla niin, että se työnlaatu parantuu rakentajan taidoista riippumatta heti vähintään yhden potenssin kun alkaa itselleen tekemään. Siinä tuskin haluaa lähteä liikaa oikomaan tai tekemään mitään "kyllä se 10v kestää" "poraa vaan älä murehdi" ratkaisuja, mitä rakentamisen laatu ketjussa on puitu. Ja toki tavallisen omakotitalon töistä aika iso osa on melko simppeliä, jos nyt on ikinä mitään puutöitä tehnyt. Toki rutinoitunut tekee nopeammin.

Pari päivää aikaisemmin joku puhui samasta aiheesta. Väliaikaisrahotus ja kun 10% asunnonhinnasta niin aspi lainaa tuo 115k€ ja ylimenevät jää sille vanhalle.

Jos teillä on nyt siellä tuo 15k aikaisintaan vuoden päästä saa muutettua kun maximi oli se 3k€/3kk

Usein kysyttyä

Ei se kyllä noin mene kuin virkailija sulle sanonut. 115k€ ASP-lainan pitäisi saada kun ASP-tilillä on 11,5k€. Me ostettiin n. 2v sitten 143k€ kämppä, ASP-tilillä oli joku vähän alle 12k€ ja loppulaina (n. 13k€) tuli sitten lisälainana (jossa siis ei ASP-etuja).

Aika jännä kun jokapaikassa puhutaan 10% asunnon hinnasta eikä 10% asp lainasta. http://www.valtiokonttori.fi/download/noname/{70B12FDC-E290-4ABA-BF20-94EFC2FE6B5F}/93997

Jotta teillä varmaan virkailija ei ole tiennyt mitä tekee. Ilmeisesti noita ei sitten tarkisteta missään ja läpi voi päästä jos vaan pankintädiltä menee läpi.

e: Eiku se taitaakin olla mahdollista. Ohjeessa:

10 %:n omasäästöosuuteen voidaan ottaa huomioon myös muilla omilla tileillä olevia varoja

Historia ainakin opetti aikanaan, että pankissa eivät mitään tuosta oikein tiedä ja kaikki kannattaa selvittää itse.

Viimeksi muokattu:
Pari päivää aikaisemmin joku puhui samasta aiheesta. Väliaikaisrahotus ja kun 10% asunnonhinnasta niin aspi lainaa tuo 115k€ ja ylimenevät jää sille vanhalle.

Jos teillä on nyt siellä tuo 15k aikaisintaan vuoden päästä saa muutettua kun maximi oli se 3k€/3kk

Usein kysyttyä

Aika jännä kun jokapaikassa puhutaan 10% asunnon hinnasta eikä 10% asp lainasta. http://www.valtiokonttori.fi/download/noname/{70B12FDC-E290-4ABA-BF20-94EFC2FE6B5F}/93997

Jotta teillä varmaan virkailija ei ole tiennyt mitä tekee. Ilmeisesti noita ei sitten tarkisteta missään ja läpi voi päästä jos vaan pankintädiltä menee läpi.

Oli meilläkin siis 10% asunnon hinnasta käteisenä, kaikki ei vaan ollut ASP-tilillä. Lisälaina saatiin siis tuolla käteisellä mikä löytyi vielä ASP-tilin päälle, mutta kai siihen olisi kelvannut mikä tahansa muukin vakuus.

Pointtini oli että ei kyllä tarvi 25k€ olla ASP-tilillä että voisi ostaa 250k€ asunnon.

Usein kysyttyä

Siis ei todellakaan pidä olla ASP-tilillä noita varoja, vaan riittää että sulla on laittaa se 10% yhteensä, eli voit sen puuttuvan osuuden ottaa toiselta tililtä.

EDIT: Jahas, ehditkin kai ninjaeditoida tuon. Eli juuri noin kuten Valtiokonttorin ohjeessa sanotaan: "10 %:n omasäästöosuuteen voidaan ottaa huomioon myös muilla omilla tileillä olevia varoja."

Oli meilläkin siis 10% asunnon hinnasta käteisenä, kaikki ei vaan ollut ASP-tilillä. Lisälaina saatiin siis tuolla käteisellä mikä löytyi vielä ASP-tilin päälle, mutta kai siihen olisi kelvannut mikä tahansa muukin vakuus.

Pointtini oli että ei kyllä tarvi 25k€ olla ASP-tilillä että voisi ostaa 250k€ asunnon.

Meiltä vaadittiin, että se on asp tilillä (sinäällään oli aika sama kun ei tullut paljoa aspi summaa kalliimpaa kämppää). Tosin meille alunperin sanottiin ettei tuo väliaikaisrahoitus onnistu ennenkuin sanoin, että luin murosta ja seuraavana päivänä täti oli varmistanut jostain, että niinkin voi tehdä.

e: Eli aspin saamiseksi riittää vaan, että säästöneljännekset on täynnä? Pitikö niitä olla 8x? Eli minimissä 1200€. En äkkiä ainakaan ohjeesta löytänyt, että sen sitten tarvitsisi edes olla tuota 10% asplainasta eli tässä tapauksessa 11,5k€?

Meiltä vaadittiin, että se on asp tilillä (sinäällään oli aika sama kun ei tullut paljoa aspi summaa kalliimpaa kämppää). Tosin meille alunperin sanottiin ettei tuo väliaikaisrahoitus onnistu ennenkuin sanoin, että luin murosta ja seuraavana päivänä täti oli varmistanut jostain, että niinkin voi tehdä.

e: Eli aspin saamiseksi riittää vaan, että säästöneljännekset on täynnä? Pitikö niitä olla 8x? Eli minimissä 1200€. En äkkiä ainakaan ohjeesta löytänyt, että sen sitten tarvitsisi edes olla tuota 10% asplainasta eli tässä tapauksessa 11,5k€?
Säästöneljännekset täynnä, eli 8 kvartaalia. Mutta et saa sitä ASP-lainaa kuin sen verran mistä siellä tilillä olevat rahat on 10%. Eli esim ASP-tilillä (8 kvartaalin jälkeen) 2000€ -> saat ASP-lainaa 20 000€.

Itsekin 3v ASP-tiliä minimivelotuksella ylläpitänyt, eli reilu 2k kasassa. Nyt kun alkaa tuo kämpän hommaaminen olla pian ajankohtaista ja tutustunut tarkemmin ASP-tilin "etuihin", niin ei kyllä harmita juurikaan, että siellä on vasta se 2k kertynyt.

Jos se 10% ostohinnasta löytyy mistä tahansa tileiltä niin ei kannata yöuniaan menettää ASP:n takia :wtf:

Itsekin 3v ASP-tiliä minimivelotuksella ylläpitänyt, eli reilu 2k kasassa. Nyt kun alkaa tuo kämpän hommaaminen olla pian ajankohtaista ja tutustunut tarkemmin ASP-tilin "etuihin", niin ei kyllä harmita juurikaan, että siellä on vasta se 2k kertynyt.

Jos se 10% ostohinnasta löytyy mistä tahansa tileiltä niin ei kannata yöuniaan menettää ASP:n takia :wtf:

No ei sen takia yöuniaan kannata menettää, mutta jos tietää asuntoa olevansa hankkimassa muutaman vuoden sisään, niin ei se 1%+4% vuotuinen riskitön korko nyt ihan mitätönkään etu ole.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 466
Jäsenet
78 662
Uusin jäsen
Qwerty2112

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom