Asunnon ostaminen ja asuntolaina

No sit sitä samaa rahaa maksaa pankille, voi siinä aina valita että maksaako vastikkeena taloyhtiölle vai lyhennyksenä pankille.
Eli ongelma ei olekaan se rahoitusvastike tai taloyhtiölaina, vaan velaton hinta joka on liian korkea? Se, että on kallista on kyllä yleisesti tiedettyä.
 
Eli ongelma ei olekaan se rahoitusvastike tai taloyhtiölaina, vaan velaton hinta joka on liian korkea? Se, että on kallista on kyllä yleisesti tiedettyä.
Se että mitä sillä hinnalla saa uudiskohteissa on liian vähän, riippumatta sen maksutavasta. Näitä myydään aina molempien vastikkeiden kanssa joista toisen maksun osoitteen voi muuttaa omaan pankkiin.
 
Meni jo, mutta noin pienillä hintaeroilla välittäjän persoonallakin on väliä. Ts. minkälainen myyjä on. Onko vain flegmaatinen patsastelija näytöllä vai onko sopivan tyrkky. Ei ole huono asia käydä välittäjän näytöllä ennen välittäjän valintaa.
Valitsemani välittäjä ainakin kaikista selkeiten vakuutti, ettei ole ottamassa kohdetta vain listoille, vaan myy sitä aktiivisesti. Helppo uskoa, koska jos ei saa kaupaksi toivehinnallani 6kk aikana, ei saa minkäänlaista palkkiota minulta, vaikka ammattivalokuvaaja tulee ottamaan kuvat heidän piikkiin, sekä mitä kaikkia ilmoituskuluja nyt tuleekaan siihen lisäksi. 450e kulut olisi ainakin toinen välittäjä halunnut, että korvaan, jos ei mene kaupaksi ja haluan myyntisopimuksen peruuttaa heidän kanssaan.
 
Tulee mieleen kanssa tämä että huoneet paikoitellen kutistettu olemattomiksi, tyyliin se olkkarin kyljessä ollut huumorimakkari, joka niin kapea että kaksi sisäänkäyntiä -yksi sängyn oikeanpuolimmaiselle nukkujalle, toinen vasemmanpuoleisemmalle, koska sängyn ympärihän ei mahtuisi kävelemään.... ja uudiskohde siis oli, eikä mikään jälkirempattu. Näkee myös paljon sitä että joihinkin asuntoihin on vesipisteet(ja vessat) sijoitettu ihan älyttömiin paikkoihin, toisessa saman yhtiön asunnoissa taas OK. Väkisin tulee mieleen että joku jyvänlaskija optimoinnut putkimetrejä ja nousuja asumismukavuuden kustannuksella.

Sitten nuo avokeittiöt - voivat olla ihan OK, mutta ylensähän nämä toteutetaan niin että entiseen olkkariin laitetaan puoli metriä lisää tilaa keittiökaappiriviä varten, ja se on sitten siinä. Eli pääasiallinen ohjuri on neliöiden/hinnan maksimointi, ei asumismukavuus.

Noin yleisesti omasta mielestä tuntuu että ~70 luvun kerrostalokämpissä on keskimmäärin parhaimmat pohjaratkaisut. Läpitalon huoneistot, asuttavan kokoiset huoneet. Säilytystilaa on reilusti, kylppärit ja vessat järkevän kokoisia ja niitä on riittävästi - toisin kun nykypäivänä kun rakennusnormit tmv pakottaa sen jonkun 6 neliön rullatuolikylppärin ~20 neliön pikkuasuntoon, koska syyt ..
Olen samaa mieltä nykyisistä avokeittiöstä, jotka sijoitetaan usein liian lähelle oleskelutilaa olohuoneessa. Ruuan laitosta syntyvät tuoksut, likaiset tiskit tai tiskikoneen vaimea humina eivät itselleni ole rentouttavia asioita. Tahtotilana noissa varmaan on ollut, että saadaan "hukkaneliöt käytävästä hyödynnettyä" ja rakennettua halvemmalla, mutta siinä ei ehkä oltu ajateltu loppuun syitä, miksi keittiöt yleisesti ovat olleet sijoitettuna kauemmas. Jos voi valita, ottaisin mieluummin melkeimpä minkä tahansa muun vaihtoehdon kuin avokeittiön.

Omat suosikki pohjani ovat olleet 90-2000 luvun alkuun, jolloin rakennettiin isompia tiloja, ja väliovia sekä sokkelomaisuutta alettiin vältellä. Uudemmissa toki on asunto/kerros kohtainen koneellinen tulo- ja poistoilmanvaihto, joka taas sisäilmaherkälle on huomattavasti parempi. Tiiviydet, äänivaatimukset ja asuntokohtainen ilmanvaihto vähentää huomattavasti naapureista aiheutuvia ärsykkeitä, jolloin uudehko kerrostaloasunto voi olla huomattavasti rauhallisempi kuin vanhempi omakotitalo.
 
Tietääkö kukaan saako kiinteää korkoa 25v pidemmälle ajalle? Tai voiko saada 35v lainan jossa 25v kiinteä? Missä nuo pyörinee tällä hetkellä?
 
Tietääkö kukaan saako kiinteää korkoa 25v pidemmälle ajalle? Tai voiko saada 35v lainan jossa 25v kiinteä? Missä nuo pyörinee tällä hetkellä?
25v kiinteä korko on varsin riittävä pidemässä lainassa, siinähän ehtii muuttamaankin välissä ja ottamaan uuden lainan, lisäksi pääoma on suhteellisen pieni enää 25v jälkeen ja silloinkin voi ottaa lyhyemmän kiinteän sen hetken markkinatilanteen mukaan ellei halua vaihtuvakorkoista. En oikeastaan näe edes tarvetta pidemmälle kiinteälle mutta ei se varmasti mahdotonta ole.
 
En tiedä tämän päivän tilannetta mutta aikanaan oli noin puoli prosenttia euriborin yli, eli pitkä kiinteä kannattanee ottaa korkojen ollessa alhaalla.

Nyt nukkuu yönsä hyvin kun maksaa matalaa ja vakaata korkoa.
Joo tottakai tuolla tasolla on hyvä mennä eteenpäin kun ei tule yllätyksiä koron suhteen.
 
Oma kokemus aiemmin: Toteaa vaan vapaamuotoisesti, että kokee omassa marginaalissa olevan laskun varaa ja päälle pankin kannalta kiinnostavat perustelut. Näitä voi olla vaikkapa inflaatiota nopeammin noussut palkkataso lainannostohetkeen verrattuna, tai se että lainaa on jo maksettu useampi vuosi pois (=riskitaso laskenut suuremman omarahoitusosuuden vuoksi). Itse laittaisin tällaisen ilman mitään uhkailuja, ja vasta jos pankki ei halua lähteä laskemaan niin hakee naapuripankista kilpailevan tarjouksen vipuvarreksi.
Marginaali nousi aikoinaan 0.5->0.7% 3kk Euriboriin siirtymisen johdosta, nyt pyydettiin tarkistusta ensin omasta pankista (OP) ennen kilpailutusta, pudottivat 0.7->0.45%. Nykyään kait tuon lähdeverotetun bonuksen voi vielä laskennallisesti vähentää melko suoraan marginaalista (miinus maksulliset pankkipalvelut , ne kun ovat monissa muissa pankeissa ilmaisia).
 
Meillä olisi nyt tarjouksia 0,37% Nordealta ja 0,52% + bonukset OP:lta. Tuntuu todella vaikealta verrata bonussysteemiä, kun pitäisi ottaa huomioon vakuutuksien kilpailutus yms. Ollaan aika laiskoja kilpailuttamaan, mikä tukisi OP:lle keskittämistä, mutta siinä voisi kyllä parantaa tapansa.
 
Meillä olisi nyt tarjouksia 0,37% Nordealta ja 0,52% + bonukset OP:lta. Tuntuu todella vaikealta verrata bonussysteemiä, kun pitäisi ottaa huomioon vakuutuksien kilpailutus yms. Ollaan aika laiskoja kilpailuttamaan, mikä tukisi OP:lle keskittämistä, mutta siinä voisi kyllä parantaa tapansa.
OP bonus on 0,4% - vero 30% eli 0,28%

OP 0,52 - 0,28 = 0,24% marginaali eli halvempi kuin Nordea.

Bonukset voi nykyään nostaa ihan rahana tilille ja ottaa vakuutukset jostain toisestakin yhtiöstä.
 
Meillä olisi nyt tarjouksia 0,37% Nordealta ja 0,52% + bonukset OP:lta. Tuntuu todella vaikealta verrata bonussysteemiä, kun pitäisi ottaa huomioon vakuutuksien kilpailutus yms. Ollaan aika laiskoja kilpailuttamaan, mikä tukisi OP:lle keskittämistä, mutta siinä voisi kyllä parantaa tapansa.
Korkojen vertaaminen on nykyään suoraviivaista, kuten Kiuas338 jo kertoi. Muihin päivittäispalvelujen kuluihin pankin valinnalla saattaa olla merkitystä, jos joku asiakkuuden raja lainojen ja sijoitusten takia täyttyy.
 
OP bonus on 0,4% - vero 30% eli 0,28%

OP 0,52 - 0,28 = 0,24% marginaali eli halvempi kuin Nordea.

Bonukset voi nykyään nostaa ihan rahana tilille ja ottaa vakuutukset jostain toisestakin yhtiöstä.

Noinhan se matikka taitaa mennä. Tuntuu kyllä todelta rajulta, että Nordean marginaalin pitäisi olla 0,24% luokkaa kilpaillakseen.
 
Noinhan se matikka taitaa mennä. Tuntuu kyllä todelta rajulta, että Nordean marginaalin pitäisi olla 0,24% luokkaa kilpaillakseen.
Marginaali on lukittu, bonusten määrä ei. Aikamoista ylihintaa OP joskus pyyteli peruspalveluista sillä verukkeella, että nämähän menee bonuksista. Lisävakuuksien vapauttamiseenkaan ei olisi kelvannut kuin op:n oma arvio, josta olisi pari satkua pitänyt köyhtyä.
 
Noinhan se matikka taitaa mennä. Tuntuu kyllä todelta rajulta, että Nordean marginaalin pitäisi olla 0,24% luokkaa kilpaillakseen.
OP:llahan on aika tuntuvat palvelumaksut. Nordella ilmaista asuntolaina-asiakkaalle. Itse annan arvoa myös sille että Nordella voi ottaa 30v lainan ja ihan itse kuitenkin päättää maksuerän suuruuden, niin voi maksaa vaikka 15v tahtiin tai löysätä tahtia jos tulee tarve.
 
Marginaali on lukittu, bonusten määrä ei.
Tätä oli OP virkailijan jotenkin vaikea myöntää, kun kerroin heille Aktian marginaalista 0.2% 2 ensimmäistä vuotta ja sen jälkeen 0.3% tarjouksesta. Niin keskustelu pyörii kehää tämän hetken bonusten ympärillä..
Seuraavan OP virkailijan kanssa oli helpompi asiaa käsitellä, ja onnistui OP:lta pudottaa marginaali 0.35%.

Itse annan arvoa myös sille että Nordella voi ottaa 30v lainan ja ihan itse kuitenkin päättää maksuerän suuruuden, niin voi maksaa vaikka 15v tahtiin tai löysätä tahtia jos tulee tarve.
Toimiiko laina Nordealla bullet tyylisesti että voit maksaa koko lainan viimeisessä erässä, jos olet muuten maksanut vain korkoja?
OP:lla tai Aktialla ei voi itse päättää maksueriä pienemmäksi kuin mitä pankki on kk eräksi laskenut.
 
Ehkä kannattaa muistaa, että sitten on kyllä pankin paras asiakas, jos ottaa 40 vuoden lainan. Maksaa vain pelkkää korkoa vuosi tolkulla.
Näitähän joutui mankeliin nolla korkoa aikana korkojen noustessa, kun ei oltu lyhennetty ollenkaan, vaan rallateltu Samu Sirkkana.

On kyllä itsellänikin varastossa tämä tapa pienentää kuluja. Jos ruskea osuu kohdallani tuulettimeen tai muuten vaan haluan kikkailla, niin miksi en muuta lainaani 30 vuodeksi tai jopa 40 vuodeksi? Olisin pankin vuokralainen?
Jo nyt on asunnossa minun rahoja 175 000€. Miksi haluaisin tuota vielä kasvattaa, kun voisin mielummin sijoittaa enemmän?
 
Tätä oli OP virkailijan jotenkin vaikea myöntää, kun kerroin heille Aktian marginaalista 0.2% 2 ensimmäistä vuotta ja sen jälkeen 0.3% tarjouksesta. Niin keskustelu pyörii kehää tämän hetken bonusten ympärillä..
Seuraavan OP virkailijan kanssa oli helpompi asiaa käsitellä, ja onnistui OP:lta pudottaa marginaali 0.35%.

Toimiiko laina Nordealla bullet tyylisesti että voit maksaa koko lainan viimeisessä erässä, jos olet muuten maksanut vain korkoja?
OP:lla tai Aktialla ei voi itse päättää maksueriä pienemmäksi kuin mitä pankki on kk eräksi laskenut.
Bullet-lainaa ei taida olla Suomessa asuntolainoissa kauheesti tarjolla, Nordea on aika poikkeus. Mut toi oma maksuerän päättäminen on kyl jees, OP ja Aktia on jäykempiä. Itse tykkään et voi lyhentää vauhdilla kun menee hyvin, mut sit jos tulee ylläri menoja niin on kiva ettei oo pakko maksaa isoo erää.
 
Itse tykkään et voi lyhentää vauhdilla kun menee hyvin, mut sit jos tulee ylläri menoja niin on kiva ettei oo pakko maksaa isoo erää.
Tuo nopeampi lyhennys onnistui kaikilla pankeilla koska laki sen velvoittaa.
En ole tainnut koskaan Nordean kanssa lainoista jutella, täytyy pistää mietintä myssyyn jos joskus vielä tulee tarve. Mukava olisi että maksut joustaisi molempiin suuntiin :)
 
Tuo nopeampi lyhennys onnistui kaikilla pankeilla koska laki sen velvoittaa.
En ole tainnut koskaan Nordean kanssa lainoista jutella, täytyy pistää mietintä myssyyn jos joskus vielä tulee tarve. Mukava olisi että maksut joustaisi molempiin suuntiin :)
Se nopea lyhennys on kyl lakisääteinen, mut se on vaan ekstraa. Se et voi ite päättää maksuerän koon ilman erillstä sopimusta on se juttu. Oon ite maksanu lainaa vauhdilla, mut sit ku tuli remonttitarpeita, niin oli kiva ettei ollu pakko maksaa isoo erää. Jos Nordealta saa sen joustavuuden molempiin suuntiin, se on kyl aika jees. En oo ite niiden kans asioinu, mut täytyy ehkä harkita.
 

Näin LyhennysJousto toimii​


LyhennysJouston avulla pienennät asuntolainan yksittäistä kuukausierää enintään lyhennyksen verran. Maksat kuitenkin aina lainan korot ja kulut.

  • Pienennät tai suurennat itse lyhennystäsi mobiili- tai verkkopankissa – meiltä kysymättä.
  • Pääset muuttamaan yksittäistä lyhennystäsi, kun se näkyy erääntyvissä maksuissasi.
  • Pystyt myös suurentamaan lyhennystäsi eli nopeuttamaan lainan takaisinmaksua.
Jos olet käyttänyt LyhennysJoustoasi lyhennyksen pienentämiseen ja myöhemmin teet tavanomaista suuremman lyhennyksen, vapautuu LyhennysJoustoa takaisin käytettäväksesi.

LyhennysJousto on 5 - 10 % lainamäärästä. Esimerkiksi 100 000 euron asuntolainassa joustoa on 5 000 - 10 000 euroa.

Nordea | LyhennysJousto
 
Olikos edelleen nuo Nordean Mylife jne kytkyvakuutukset asuntolainan yhteydessä irtisanottavissa samantien kun laina saatu. Sama tuo "sijoitus" pankin rahastoihin tietyllä summalla joka kk.

Neuvotteluja käynnissä, ei tarkempia ehtoja vielä näkyvissä mutta tälläisiä viiti kyseskelläkkään tarjouksen antajalta.
 
Olikos edelleen nuo Nordean Mylife jne kytkyvakuutukset asuntolainan yhteydessä irtisanottavissa samantien kun laina saatu. Sama tuo "sijoitus" pankin rahastoihin tietyllä summalla joka kk.
Mulla ne luki tarjouksessa, mutta vakuutuksesta ei sanaakaan keskusteltu. Siitä päättelin sen olevan vaan tarjottu lisäpalvelu ilman mitään velvoitteita.

Niillä kuukausisijoituksilla olisi sen lainan perustamiskustannuksen välttänyt.

Päädyin halvemman koron ja muuten itselle paremmin sopivan tarjouksen takia OP:lle.
 
Mulla ne luki tarjouksessa, mutta vakuutuksesta ei sanaakaan keskusteltu. Siitä päättelin sen olevan vaan tarjottu lisäpalvelu ilman mitään velvoitteita.

Niillä kuukausisijoituksilla olisi sen lainan perustamiskustannuksen välttänyt.

Päädyin halvemman koron ja muuten itselle paremmin sopivan tarjouksen takia OP:lle.

OP:lla laski hieman marginaalia, kun lupasin aloittaa jotain sijoittamista heidän kauttansa. Ei kyllä velvoita mitenkään sijoittamista jatkamaan lainan aikana.

Taitaa meilläkin lopulta kallistua heidän suuntaansa. Nordean kanssa lainaprosessi meni tosi mukavasti, mutta OPn tarjous parempi. Muilla pankeilla ei oikein homma toiminut.
 
Olikos edelleen nuo Nordean Mylife jne kytkyvakuutukset asuntolainan yhteydessä irtisanottavissa samantien kun laina saatu. Sama tuo "sijoitus" pankin rahastoihin tietyllä summalla joka kk.

Neuvotteluja käynnissä, ei tarkempia ehtoja vielä näkyvissä mutta tälläisiä viiti kyseskelläkkään tarjouksen antajalta.
Sanoin itse suoraan, etten noita vakuutuksia halua, eikä vaikuttanut mihinkään. Lainan toimitusmaksun 600 euroa sain vältettyä siten, että laitoin sen verran Nordea Maailma Indeksi rahastoon. Kun lainan on saanut, sen voi milloin vain myydä tarvittaessa.
 
Olikos edelleen nuo Nordean Mylife jne kytkyvakuutukset asuntolainan yhteydessä irtisanottavissa samantien kun laina saatu. Sama tuo "sijoitus" pankin rahastoihin tietyllä summalla joka kk.

Neuvotteluja käynnissä, ei tarkempia ehtoja vielä näkyvissä mutta tälläisiä viiti kyseskelläkkään tarjouksen antajalta.
Nämä on aina vähän asiakaskohtaisia. Jos asiakas, ostettava kohde ja lainamäärä ovat pankille suotuisat, niin näistä pääsee yleensä keskustelemalla eroon. Viimeistään kun pääsee toteamaan, että kilpailija ei edellytä vastaavaa.



Päädyin halvemman koron ja muuten itselle paremmin sopivan tarjouksen takia OP:lle.

OPn tarjous parempi.
Millaiset tarjoukset OP antoi lainan keston ja marginaalin suhteen?
 
Millaiset tarjoukset OP antoi lainan keston ja marginaalin suhteen?
110k€ sijoitusasuntolainan siirto toisesta pankista. Laina-aika 25v, ei tarvetta sen pidempään. 3kk Euribor ja marginaali 0,48 ja siitä bonukset pois. Tartuin vielä optioon, että korko on ekat 4v kiinteä 3,35%. Ei lainan perustamiskuluja, eikä mitään ylimääräisiä pakotettuja vakuutuksia tai säästövaatimuksia.
 
Nämä on aina vähän asiakaskohtaisia. Jos asiakas, ostettava kohde ja lainamäärä ovat pankille suotuisat, niin näistä pääsee yleensä keskustelemalla eroon. Viimeistään kun pääsee toteamaan, että kilpailija ei edellytä vastaavaa.






Millaiset tarjoukset OP antoi lainan keston ja marginaalin suhteen?

Kestossa ainakin 25v tarjolla enkä ole nähnyt syytä pyytää muutakaan. 0,5% 3kk euribor ei muita lisäturvia.
 
Lyhyempi voittaa aina, ja kulminoituu lopulta siihen jos voit maksaa ostoksen suoraan ilman lainaa. Ei sitä tarvi hirveästi laskeskella.
 
Monesti tässäkin ketjussa on (myös itse) mainittu että kannattaa ottaa (mikäli ei vaikuta lainan hintaan, korkoprosenttiin tms. negatiivisesti) se mahdollisimman lyhyt eurobor ja mahdollisimman pitkä laina-aika.

KOSKA sitä on huomattavasti helpompi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä tai vaikka maksaa se laina kokonaan pois jos / kun tilanne niin mahdollistaa KUIN ottaa lyhyt ehkä vain 5 tai 10 vuoden aika ja huomata sen aikana "oho korot nousevat ainaisista miinuskoroista" tai "joudun työttömäksi ja etsimään uutta työtä" jne.

Tietysti jos ei ole ns. selkärankaa ja tietää että kaikki ylimääräinen mitä tilillä on eikä mene lainaan + elämiseen kuluu "turhaan" silloin ehkä voi perustella itselleen miksi elää "kädestä suuhun" 5v maksaen lainaa niin äkkiä kuin mahdollista samalla toivoen ettei mikään hajoa koska budjetti on vedetty (liian) tiukalle.
 
Mutta numeroiden puolesta lyhyempi voittaa aina. Voihan sitä periaatteessa ajatella vaikka että 50v laina aika on parempi perus elämisen kannalta, mutta jos lyhennys sen vuoksi on vähemmän kuin korko niin saa miettiä kyllä kahdesti. Ja äärimmilleen jos ajatus vedetään teoreettisesti niin 200v laina joka jatkuu lapsenlapsille mutta joka erässä lyhennys on 15% loput korkoa ja muita kuluja. Ei paljoa hymyilyttäisi.

Muu on loputonta jossittelua. Tätä tämä pidempien laina-aikojen mahdollistaminen tarkoittaa, vähän niinkuin asuntolainojen pikavipit.
 
Mutta numeroiden puolesta lyhyempi voittaa aina. Voihan sitä periaatteessa ajatella vaikka että 50v laina aika on parempi perus elämisen kannalta, mutta jos lyhennys sen vuoksi on vähemmän kuin korko niin saa miettiä kyllä kahdesti. Ja äärimmilleen jos ajatus vedetään teoreettisesti niin 200v laina joka jatkuu lapsenlapsille mutta joka erässä lyhennys on 15% loput korkoa ja muita kuluja. Ei paljoa hymyilyttäisi.

Muu on loputonta jossittelua. Tätä tämä pidempien laina-aikojen mahdollistaminen tarkoittaa, vähän niinkuin asuntolainojen pikavipit.
Tämä vain silloin, jos et osaa avata kuukausisäästösopimusta oman pankkisi indeksirahastoon ja säästää sinne pitkäjänteisesti pitkästä laina-ajasta johtuvasta pienemmästä kuukausierästä säästyneet rahat. Asuntolainan korot eivät tule pitkällä aikavälillä, esimerkiksi 40 vuoden ajanjaksolla ylittämään osakemarkkinoiden tuottoa. Omaa pääomaa ei ole taloudellisessa mielessä järkevä sitoa heikosti/tappiota tuottavaan asuntoon, vaan osakemarkkinoille.
 
Viimeksi muokattu:
5v sitten puolen miljoonan asunnon osto 35v lainalla ja käteiset vaikka s&p indeksiin vs. käteisellä niin lainalla ostaja olisi jotain 150k€ voitolla käteisostajaan nähden. Siitäkin huolimatta että nollakorot loppui joskus 4v sitten. Se siitä että laina tulee aina kalliimmaksi.
 
Joku sanonta taisi olla olemassa liittyen siihen, voiko mennyt kehitys olla tae tulevasta. No, ei se varmaan ollut oleellinen.
Tässä tapauksessa on. Osakemarkkinat kokonaisuutena vaativat pitkällä aikavälillä aina, nyt ja tulevaisuudessa, ns. riskipreemion "riskittömän tuoton" päälle. Riskittömänä pidetään pitkiä vakaiden valtioiden valtiolainan korkoja. Osakemarkkinat voivat aika-ajoin laskea, mutta tämä korjausliike johtuu juuri siitä, että tuotto-odotus hakee paikkansa sille tasolle, että tuo riskipreemio täyttyy.


Lyhyempi voittaa aina, ja kulminoituu lopulta siihen jos voit maksaa ostoksen suoraan ilman lainaa. Ei sitä tarvi hirveästi laskeskella.
Tein juuri 15 % tappion asunnolla 8 vuoden aikana. Menetin noin 75 % asuntoon laittamastani rahasta, eikä näitä saa edes vähennettyä verotuksessa. Osakesijoitukseni ovat samassa ajassa tuottaneet yli 100 %. Tämä viimeistään opetti itselleni ainakin sen, että asuntoon/taloon rahaa kiinni minimit ja sijoituksien maksimointi. Tuli toteutettua myös käytännössä kun ostettiin hiljattain kiinteistö 5 % omarahoitusosuudella ja 35 vuoden laina-ajalla.
 
Tein juuri 15 % tappion asunnolla 8 vuoden aikana. Menetin noin 75 % asuntoon laittamastani rahasta, eikä näitä saa edes vähennettyä verotuksessa. Osakesijoitukseni ovat samassa ajassa tuottaneet yli 100 %. Tämä viimeistään opetti itselleni ainakin sen, että asuntoon/taloon rahaa kiinni minimit ja sijoituksien maksimointi. Tuli toteutettua myös käytännössä kun ostettiin hiljattain kiinteistö 5 % omarahoitusosuudella ja 35 vuoden laina-ajalla.
Osakesijoittamiseen erona on tietysti se, että asunto ostetaan lähes aina velkavivulla, jolloin pudonnut hinta on myrkkyä, jos on pakko myydä.
 
Osakesijoittamiseen erona on tietysti se, että asunto ostetaan lähes aina velkavivulla, jolloin pudonnut hinta on myrkkyä, jos on pakko myydä.
Kyllä. Tarkoitin siis sitä, että jos olisin ostanut asunnon minimirahoituksella, lyhentänyt 0 euroa (ei toki mahdollista) ja laittanut rahat osakesijoituksiin, niin olisin kerryttänyt noin 53 k€ omaisuuden. Asunto olisi mennyt samalla tappiolla, mutta taskun pohjalle olisi jäänyt 10-15 k€ enemmän rahaa kuin mitä nyt nyt jäi.

Luonnollisesti tässä vaihtoehdossa riskitaso olisi ollut korkeampi.
 
Jossain on asuttava niin mieluummin asun kivassa kämpässä mahdollisimman pienellä kuukausierällä. Jos sais Suomessakin 100 vuoden asuntolainan niin ottaisin kyselemättä, tällä hetkellä 35 vuotinen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 363
Viestejä
5 248 877
Jäsenet
83 489
Uusin jäsen
persereikä69

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom