Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hypo laittoi juuri 0,48 % tarjouksen. Nyt odottelen OP:n vastausta asiaan ja katsotaan pitääkö siirtää Hypoon. Eroa kuitenkin, 0,32 % ja pankkiasiointiakaan ei tarvitse muuttaa. Tosin OP:n bonuksilla olen saanut kaikki vakuutukset maksettua kokonaisuudessaan joten se toki tasoittaa eroa lähes tuon bonuksen 0,25% verran.Erosin liitosta jo 10v sitten niin en ole tuota kokeillu, mutta ainahan kilpailutus kannattaa. Miksi maksaa lainastaan senttiäkään enempää kun on pakko?
Laitoin itsekkin juuri Danskeen kilpailutusta varten viestiä, viimeksi kilpailutin kesällä jolloin marginaali tippui 1->0,8 ja nyt jos pääsisi johonkin alle 0,5% lukemiin niin olisi hyvä kun muutkin tuntuu tuollaisia saavan. Nyt siis laina osuuspankissa.
Lisäksi oma lainani on täysin riskitön pankille kun asunnon arvo on n. 350 000 Helsingin keskustassa ja lainaa jäljellä reilusti alle puolet tuosta.
Kannattaa tosiaan vertailla mahdollisimman tarkkaan sitä kokonaisuutta eli paljonko maksaa ihan peruspankkipalveluista. Osuuspankissa kaikki kulut kuittaantuvat bonuksilla kun taas muissa pankeissa jää vähintään lainalyhennysten automaattinen kuukausimaksu maksettavaksi. Vaikka summa on jotain 2.30-2.70 euroa kuussa niin sekin vaikuttaa todelliseen vuosikorkoon. Puhumattakaan jos joutuu maksamaan tileistä ja korteista. Eiköhän OP tee sinulle ihan hyvän lainatarjouksen.Hypo laittoi juuri 0,48 % tarjouksen. Nyt odottelen OP:n vastausta asiaan ja katsotaan pitääkö siirtää Hypoon. Eroa kuitenkin, 0,32 % ja pankkiasiointiakaan ei tarvitse muuttaa. Tosin OP:n bonuksilla olen saanut kaikki vakuutukset maksettua kokonaisuudessaan joten se toki tasoittaa eroa lähes tuon bonuksen 0,25% verran.
Onko kokemusta jo olemassa olevan lainan uudelleenneuvottelusta?
Eli periaatteessa ilman/vähäisillä nostokuluilla siirtäisi toiseen pankkiin lainan.
Uskon että nykyisestä 0.65 marginaalista saisi niistettyä 0.1 prosenttia melko varmasti.
Onkos kenelläkään kokemusta kilpailuttaa koko pankki paletti? Lainoja on omaan ja sijoitus asuntoon yhteensä se karvan alta 200k yhdelle hengelle.
Jos meinaa pelkkään myyntihintaan ottaa lainaa niin vakuudet kyllä menee erilailla ja oman rahan tarve on aika suuri.
Tuo ei käytännössä onnistu. Pankissa ei myönnetä lainaa, jos maksukyky ei riitä koko asuntoon. Ainoa ongelma ovat ihmiset, joilla on riittävästi käteistä myyntihinnan maksuun, eikä siis tarvetta asioida pankissa, mutta ei kuitenkin riittävästi tuloja asunnon kulujen maksamiseen siinä vaiheessa kun yhtiölainan lainanlyhennykset alkavat. Heidän maksukykyään ei tarkisteta missään vaiheessa.Eli lyhyesti: jos ostaa esim. 82m2 kolmion jonka myyntihinta on 110 000 euroa ja velaton hinta 369 000. Taloyhtiölainaa on 70 prosenttia. Vaikka itse toimisi vastuullisesti voi pahimmillaan löytyä porukkaa joka ottaa sen esim. ~90k tms. lainaa ja laskee että asutaan nyt vaikka 2v vai miten pitkään voikaan asua ilman lyhennystarkoitusta tai edes kykyä.
Miten näissä tapauksissa jos taloyhtiö(osakkaat) maksavat jonkun asunnon rahoitusvastikkeet, niin onko tuo kaikki ilmaista rahaa sille asunnon omistajalle, vai siirtyykö tuo asunto taloyhtiön omaisuudeksi sillä summalla kun siitä on maksettu?Vähän aikaa sitten oli täällä ketjussa puhetta ostaako mieluusti täysin uuden kämpän vai noin 10v vanhan niin tässä ainakin yksi juttu mitä kannattaa miettiä.
Eli lyhyesti: jos ostaa esim. 82m2 kolmion jonka myyntihinta on 110 000 euroa ja velaton hinta 369 000. Taloyhtiölainaa on 70 prosenttia. Vaikka itse toimisi vastuullisesti voi pahimmillaan löytyä porukkaa joka ottaa sen esim. ~90k tms. lainaa ja laskee että asutaan nyt vaikka 2v vai miten pitkään voikaan asua ilman lyhennystarkoitusta tai edes kykyä. Sitten kun esim. 3v päästä pitäisi alkaa maksamaan paitsi sitä ehkä noin 80k+ lainaa (enää) myös sitä 259 000€ (aika reippaasti nousevan) vastikkeen muodossa (tähän saakka maksettu vain korkoja) voikin tulla henkilökohtainen konkurssi ellei kämppää ole saanut myytyä. ("Kyllä ne hinnat aina nousee ja myydessä saa voittoa" ajattelevat siis)
Tämä voi näkyä pahimmillaan muille asukkaille koska loppukädessä he joutuvat maksamaan tuonkin osakemäärän kulut ellei uutta ostajaa saada. Lasku tulee siis myös niille jotka ovat jopa heti maksaneet tuon 369k ja hankkineet vastaavan kämpän ideana "nyt on halpaa ainakin 20v eteenpäin asua".
Tämä on täyttä mutua, mutta en usko, että tuo eroaa mitenkään siitä, että jättäisi yhtiövastikkeen maksamatta. Tällöin osakas jää velkaa yhtiölle. Jos maksurästit jatkuvat, yhtiö voi ottaa asunnon haltuun ja panna sen vuokralle saadakseen perittyä maksurästit. Tuo ei siis tarkoita, että asunto siirtyisi taloyhtiön omaisuudeksi.Miten näissä tapauksissa jos taloyhtiö(osakkaat) maksavat jonkun asunnon rahoitusvastikkeet, niin onko tuo kaikki ilmaista rahaa sille asunnon omistajalle, vai siirtyykö tuo asunto taloyhtiön omaisuudeksi sillä summalla kun siitä on maksettu?
Jos omistaja saa tuon vaan suoraan itselleen niin en taida koskaan ostaa uutta asuntoa, koska tuossa on aika hyvä keino pistää muut maksamaan itselleen asunto.
Aika huono diili jos rahoitusvastike on kovin kova niin saako sitä edes vuokralla katettua? Ja rästi vaan jatkaa kasvamistaan, eikä tuota saa koskaan kerrytettyä takaisin? Tosin toivottavasti tuo velka on edes sellainen, että taloyhtiö voi periä sen sitten jos sen kämpän omistaja saa joskus sen asunnon myytyä ja siitä jotain rahaa?Tämä on täyttä mutua, mutta en usko, että tuo eroaa mitenkään siitä, että jättäisi yhtiövastikkeen maksamatta. Tällöin osakas jää velkaa yhtiölle. Jos maksurästit jatkuvat, yhtiö voi ottaa asunnon haltuun ja panna sen vuokralle saadakseen perittyä maksurästit. Tuo ei siis tarkoita, että asunto siirtyisi taloyhtiön omaisuudeksi.
Aika huono diili jos rahoitusvastike on kovin kova niin saako sitä edes vuokralla katettua? Ja rästi vaan jatkaa kasvamistaan, eikä tuota saa koskaan kerrytettyä takaisin? Tosin toivottavasti tuo velka on edes sellainen, että taloyhtiö voi periä sen sitten jos sen kämpän omistaja saa joskus sen asunnon myytyä ja siitä jotain rahaa?
Kyllä mä väittäisin että ainakin pääkaupunkiseudulla uudehkon asunnon vuokra kattaa yhtiövastikkeen ja rahoitusvastikkeen esim. 70% lainaosuudesta. Jos ei muuten onnistu, niin voihan puuttuvan summan viedä ulosottoon, jolloin asunto saattaa päätyä myyntiin. Katastrofiskenaariossa tulee tietysti superlama ja jossain taloyhtiössä 20% asunnoista päätyy myyntiin, eikä ostajia ole.Aika huono diili jos rahoitusvastike on kovin kova niin saako sitä edes vuokralla katettua? Ja rästi vaan jatkaa kasvamistaan, eikä tuota saa koskaan kerrytettyä takaisin? Tosin toivottavasti tuo velka on edes sellainen, että taloyhtiö voi periä sen sitten jos sen kämpän omistaja saa joskus sen asunnon myytyä ja siitä jotain rahaa?
2018 alussa uusien kuvioiden myötä FIVA on alkanut anaaliksi noiden kanssa ja pankeille tullut noottia. Sama virsi tuli meille. Jos remppalainaa haluaa niin pitää ottaa erillinen paskemmilla ehdoilla/koroilla. Samaa sanoi Nordea, Danske ja Aktia.Hah sukulainen olisi halunnut sata tonttua asuntolainaa pikkukoppia varten ja kymppitonnin remonttilainaa, mutta ei ollut kuulemma onnistunut. Laki kuulemma estää. Toisaalta hänelle oli luvattu noin kolmeen sataan tuhanteen asti sitä lainaa asuntoa varten![]()
Kokonaiskorkoa eli marginaali mukaan.Toi ASP-lainan korkokatto, niin lasketaanko siihen maksimiin myös marginaali mukaan, vai koskeeko pelkästään viitekorkoa?
20000€ alle hintapyynnön lähti.
Verrattu alueen toteutuneisiin kuin myös alueen neliöhintoihin nähden. Eli juuri kuten sanoit kannattaa tuota kokonaissummaa katsoa.Hintaa kannattaisi aina verrata todellisiin toteutuneisiin myyntihintoihin. Pyytää kun voi aina mitä tahansa. Oma kun myytiin niin meni alle pyynnin, mutta silti saatiin siitä selkeästi enemmän kuin mikä oli alueen keskimääräinen toteutunut myyntihinta.
2018 alussa uusien kuvioiden myötä FIVA on alkanut anaaliksi noiden kanssa ja pankeille tullut noottia. Sama virsi tuli meille. Jos remppalainaa haluaa niin pitää ottaa erillinen paskemmilla ehdoilla/koroilla. Samaa sanoi Nordea, Danske ja Aktia.
En usko, että hinnat nousevat ainakaan naurettavassa määrin. Nyt on syklin huippu menossa, ja aikanaan tuleva korkojen nousu vähentää hintojen nousua ja voi jopa saada ne lievään laskuun (mutta vain lievään) myös pääkaupunkiseudulla. Paljon riippuu tietysti globaalista taloustilanteesta, eli tuleeko tässä välissä lama vai ei. 10 vuotta on niin pitkä aika, että ihmettelen, jos ei tule.Uskon kuitenkin, että kymmenen vuoden kuluttua nykyiset hinnat tuntuvat kuitenkin naurettavan pieniltä, mutta kuka näistä varmuudella koskaan osaa sanoa?
Taisi olla vain kaksi asuntoa koko Turussa myynnissä, joihin ei omat fyrkat riittäisi ilman suurempaa säätämistä
Mikään ei ole vuodessa muuttunut. Sinulla ei varmaan ollut rahoitus ns. tapissa, jolloin omarahoituksessa oli säätövaraa ja pankki siis ehdotti, että käyttäisitte vähemmän omaa rahaa ja ottaisitte vähän enemmän lainaa. Mutta jos rahoitus on jo 90% asunnon hinnasta, niin silloin asuntolainaa ei enempää tipu. Rempat pitää sitten maksaa käteisellä tai kulutusluotolla.Vähän yli vuosi sitten vielä pankki tarjosi lainan päälle remppaa varten 30k ilman mitään ongelmia ja ehdottivat vielä puolet päälle jos olisi halunnut. Ehkä olisi kannattanut ottaa ja laittaa nekin ylimääräiset tuottamaan muualle? Onhan tuo monen kannalta harmi, jos käytäntö on tosiaan muuttunut.
Mikään ei ole vuodessa muuttunut. Sinulla ei varmaan ollut rahoitus ns. tapissa, jolloin omarahoituksessa oli säätövaraa ja pankki siis ehdotti, että käyttäisitte vähemmän omaa rahaa ja ottaisitte vähän enemmän lainaa. Mutta jos rahoitus on jo 90% asunnon hinnasta, niin silloin asuntolainaa ei enempää tipu. Rempat pitää sitten maksaa käteisellä tai kulutusluotolla.
Joko hinnat ovat huomattavasti alemmat kuin Tampereella tai sitten oma varallisuus on huomattavasti vähäisempää kuin teillä. Tosin en tiedä monellako sitten on pankissa tai taskussa esim. 3.4miljoonaa tai edes ~1½ miljoonaa kuten nopeasti katsoen noin 10 kalleinta asuntoa Tampereella / Pirkanmaalla maksaisi.
En myöskään ole ihan 100% varma että 10v päästä tuokaan 3.4 miljoonaa maksanut lukaali tuntuisi "naurettavan halvalta" nousseen hinnan takia.
Edit, otaksun että "naurettavan halpa" olisi esim. 10 kertaiseksi noussut hinta enkä nopeasti huomaa edes helsingissä mitään 34 miljoonan asuntoa kaupan...
Asunnon vakuusarvo on yleensä vain 70-75% pankista riippuen. Valtiontakauksella saa 15% lisää vakuutta. Ihan normaaleja juttuja sinulle tarjottiin siis. Täysin ilman säästöjä menee vähän vaikeaksi.Eli ostamassa yksin uutta kämppää ja kyselin Hypoteekkiyhdistyksestä lainaa. Tulojen puolesta ok, mutta puhui jostain 70% osuudesta ja että 30% pitäisi löytyä itseltä. No, mulla ei 60k ole löysää, joten sitten tarjottiin valtiontakausta + jonkun Garantian takauksia aina 90% saakka. Sikahinnat (jotain 3% osuudesta päälle), niin ei kiinnosta.
Miten pankit? Antavatko koko summan sillä ajatuksella, että asunto toimii vakuutena? Kannattaako edes lähteä kyselemään. Danskelta tuli jo hylsy, koska olen yksinyrittäjä ja palkanmaksukyky muka epävarmaa (well played, Danske).
Eli mitä vaihtoehtoja mulla on käytännön varattomana lundata 210k kämppä?
Olen hukassa. Edellisestä lainasta on 12v aikaa ja silloin tuntui menevän eri tavalla. Tosin silloin oli omaa pesämunaakin.
Eli ostamassa yksin uutta kämppää ja kyselin Hypoteekkiyhdistyksestä lainaa. Tulojen puolesta ok, mutta puhui jostain 70% osuudesta ja että 30% pitäisi löytyä itseltä. No, mulla ei 60k ole löysää, joten sitten tarjottiin valtiontakausta + jonkun Garantian takauksia aina 90% saakka. Sikahinnat (jotain 3% osuudesta päälle), niin ei kiinnosta.
Miten pankit? Antavatko koko summan sillä ajatuksella, että asunto toimii vakuutena? Kannattaako edes lähteä kyselemään. Danskelta tuli jo hylsy, koska olen yksinyrittäjä ja palkanmaksukyky muka epävarmaa (well played, Danske).
Valtion takaaman asuntolainan määrä voi olla enintään 85 prosenttia asunnon hankintahinnasta. Valtiontakauksen osuus on enintään 20 prosenttia omistusasuntolainasta, kuitenkin enintään 50 000 euroa asuntoa kohden. Ennen 1.7.2009 nostetuissa lainoissa valtiontakauksen määrä on enintään 25 250 euroa. Valtiontakauksellisen lainan laina-aika voi olla enintään 25 vuotta.
Ootko s-pankista kysynyt? Itse kun sieltä otin 100k lainaa niin takauksen sai ostettua kolmannelta osapuolelta lainan oton yhteydessä reilulla tonnilla, joka myös osaksi lainaa. Penniäkään ei käsirahaa tarvinnut.Olen hukassa. Edellisestä lainasta on 12v aikaa ja silloin tuntui menevän eri tavalla. Tosin silloin oli omaa pesämunaakin.
Eli ostamassa yksin uutta kämppää ja kyselin Hypoteekkiyhdistyksestä lainaa. Tulojen puolesta ok, mutta puhui jostain 70% osuudesta ja että 30% pitäisi löytyä itseltä. No, mulla ei 60k ole löysää, joten sitten tarjottiin valtiontakausta + jonkun Garantian takauksia aina 90% saakka. Sikahinnat (jotain 3% osuudesta päälle), niin ei kiinnosta.
En ole kysynyt. Täytyypä ottaa agendalle.Ootko s-pankista kysynyt? Itse kun sieltä otin 100k lainaa niin takauksen sai ostettua kolmannelta osapuolelta lainan oton yhteydessä reilulla tonnilla, joka myös osaksi lainaa. Penniäkään ei käsirahaa tarvinnut.
Eroja varmaan on, samaan aikaan työkaveri sai 0,58 marginaalin tarjouksen tingattua OP:sta. Toki eri OP (PK seudulla).Huhhuh mitä marginaalitarjouksia porukat vetelee. Toissa vuonna haettu 0,8% alkaa näyttää nyt helvetillisen kalliilta, pitänee lähteä itsekin kokeilemaan.
Itse jouduin viimeksi maksamaan 100€, mutta olin ehkä vain huono neuvottelija?Tuleeko marginaalin tarkistamisesta/vaihtamisesta yleensä kuluja asiakkaalle, jos tekee vain esimerkiksi marginaalin alennuksen asuntolainaan?
Kyllä ne siitä yleensä jonkun rahan haluaa. En tosin ole koskaan vakavissaan kysynyt / ruvennut pyytämään koska hyöty on aika pieni pitemmälläkin aikavälillä.Itse jouduin viimeksi maksamaan 100€, mutta olin ehkä vain huono neuvottelija?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.