Ankea 90-luku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yero
  • Aloitettu Aloitettu
Ansiotasoindeksi on tuplaantunut vuoden 2000 alusta. Se pitää paikkansa. Ansiotasoindeksi ei huomioi inflaatiota.

Inflaatiot huomioiva reaaliansioindeksi on noussut vuodesta 2005 tähän päivään n. 11%.. Ja kaikkein korkeimmillaan se oli vuonna 2021 eli n. 16% korkeammalla.

Eli kuten kirjoitin, 2020 -luvulla on ollut kaikkein "halvinta".

Oletin että tuo indeksi olisi ottanut huomioon inflaation, kun muuten sen käytössä hintatason vertailuun ei ole mitään järkeä.

Mutta joka tapauksessa 2021 ero finanssikriisiä edeltävään aikaan oli aika pieni, eli toisin sanottuna viimeisten 15 vuoden aikana ei ole tapahtunut juuri mitään kehitystä toisin kuin 90- tai 00-luvuilla.

Jep. Tuossa alkup. quotessa aika rankasti oiottiin suoraan monochromesta SVGA:aan. Siinä välissä sattui olemaan kolme hyvin merkittävää (ja pitkäkestoista) aikakautta: CGA, EGA, ja VGA.
Kaikki nuo on 80-luvun näyttönormeja, CGA heti IBM PC:n esittelystä, EGA tuli IBM AT:n mukana -84 ja VGA IBM PS/2:n mukana -87. Se, että näitä oli saatavilla, ei suinkaan merkinnyt sitä, että koneisiin olisi yleisesti hankittu "parasta" mitä tarjolla oli. Etenkin CGA oli kuvanlaadultaan aivan susipaska verrattuna mono-näyttöön (640x200 vs 720x350), joten värinäyttöä ei hankittu, ellei sille ollut todellista tarvetta.

On hyvä muistaa, että koti-PC:t on olleet 80-90-luvuilla vielä marginaalinen ilmiö. PC:t on tulleet ensin konttoreihin, ja 80-90-luvun vaihteessa vähän joka pankkitiskillä ja toimistopöydällä on ollut Mikromikko 3TT positiivinäytöllä (musta teksti vaaleanharmaalla pohjalla).

Windows 3.x ja (S)VGA-näyttöjen halpeneminen 90-luvun alussa toi lopulta värinäytöt mv-näyttöjen tilalle mutta 90-luvun alkaessa värinäytöt eivät olleet mikään normi yleisessä käytössä. Siirtymä on tapahtunut nimenomaan mononäytöistä (S)VGA-näyttöihin, osittain mono-VGA:n kautta.

Mulla ensimmäinen PC (perus 8086) oli itse asiassa televisioon kytkettävää mallia. Siinä oli sisäänrakennettu RF-modulaattori kuin Amigassa tai ST:ssä konsanaan. Muutenkin oli samantyylinen kapistus. Specseiltään aika paska, mm. grafiikka oli vain CGA, mutta toisaalta PC:ksi halpa,
Jos joku on ollut todellista nicheä, niin PAL(?)-CGA RF-modulaattorilla. Joku kotikäyttöön myyty Amstrad?

Ensinnäkin, eihän tavallisen TV:n tarkkuus riitä toistamaan edes CGA:n 640x200-resoluutiota. Toiseksi, CGA:n komposiittilähtö on ollut 60 Hz NTSC-signaalia.

Jos joku on ollut todellista nicheä, niin PAL(?)-CGA RF-modulaattorilla. Joku kotikäyttöön myyty Amstrad?

Ensinnäkin, eihän tavallisen TV:n tarkkuus riitä toistamaan edes CGA:n 640x200-resoluutiota. Toiseksi, CGA:n komposiittilähtö on ollut 60 Hz NTSC-signaalia.
Just sellainen. 80 merkin (MDA) tila ja CGA:n highres -tila kyllä "erottuivat" ja niitä pystyi käyttämään. Käytin kyseistä konetta ihan hyötykäyttöönkin näissä tiloissa, siis televisiolla. Kuva ei tietenkään ollut kovin terävä, mutta tosiaan kyllä siitä selvän sai. Ja tuskin tällaista konetta olisi markkinoilla ollutkaan, jossei selvää saisi. Mitäs järkeä siinä olisi. Enimmäkseen kyllä pelailin sillä, mutta hyvin sai tuntumaa PC:n hyötykäyttömahdollisuuksiinkin. Ja siis halvalla. Mikä oli koko pointti.

ISA-paikkojakin tuossa pari oli ja mahdollisuus lisätä vaikkapa EGA-kortti.

Käytin kyseistä konetta ihan hyötykäyttöönkin näissä tiloissa, siis televisiolla. Kuva ei tietenkään ollut kovin terävä, mutta tosiaan kyllä siitä selvän sai.
Oletko koskaan näyttänyt oikeaa mustavalkonäyttöä? Ne olivat oikeasti hyviä - teräviä ja selkeitä näyttöjä ja hitaan fosforin ansiosta ne eivät edes välkkyneet. Lisäksi videokortti ja monitori olivat halpoja värinäyttöihin verrattuina.
Enimmäkseen kyllä pelailin sillä, mutta hyvin sai tuntumaa PC:n hyötykäyttömahdollisuuksiinkin. Ja siis halvalla. Mikä oli koko pointti.
PC/XT-klooneja sai tällaiseen käyttöön todella halvalla, ja varsinkin käytettyinä, kun niitä alettiin päivitellä Windowsia varten.
ISA-paikkojakin tuossa pari oli ja mahdollisuus lisätä vaikkapa EGA-kortti.
Jopa 8-bit ISA-väylään on saanut SVGA-kortinkin.

Oletko koskaan näyttänyt oikeaa mustavalkonäyttöä? Ne olivat oikeasti hyviä - teräviä ja selkeitä näyttöjä ja hitaan fosforin ansiosta ne eivät edes välkkyneet. Lisäksi videokortti ja monitori olivat halpoja värinäyttöihin verrattuina.
Kyllä. Ja mitä se liittyy mihinkään?

Mulla oli varaa ultrahalpaan supertarjous PC:hen, ei yhtään enempään.

PC/XT-klooneja sai tällaiseen käyttöön todella halvalla, ja varsinkin käytettyinä, kun niitä alettiin päivitellä Windowsia varten.

Ei ainakaan uutena saanut monitorin kanssa. Muuten varmaan olisi ostanut monitorin kanssa... Siihen aikaan Windows ei ihan vielä ollut juttu. Se oli juttu ehkä vuoden päästä.

Sitä paitsi tuossa mun koneessa oli sellainen valttikortti kuin 3,5 tuuman korppuasema, joka oli enemmän tulevaisuus- ja nykyisyys-yhteensopiva kuin random antiikkiset koneet, joihin olisi sitten sellaisen aseman joutunut hommaamaan erikseen.

Pelaamisen kannalta vähävärinen CGA:kin oli parempi ja yhteensopivampi kuin mikään MDA/Hercules -ratkaisu.

Jos olisin jotain pelkkää tekstinkäsittelykonetta ollut ostamassa, niin sitten olisi varmaan kannattanut katsella jotain käytettyä mustavalkokonetta.

Kyllä. Ja mitä se liittyy mihinkään?
...

Pelaamisen kannalta vähävärinen CGA:kin oli parempi ja yhteensopivampi kuin mikään MDA/Hercules -ratkaisu.

Jos olisin jotain pelkkää tekstinkäsittelykonetta ollut ostamassa, niin sitten olisi varmaan kannattanut katsella jotain käytettyä mustavalkokonetta.
Pointti on siinä, että konehankintasi on edustanut tuohon aikaan hyvin kapeaa nicheä. Ainharva hankki PC:tä pelikoneeksi vaan ne tulivat nimenomaan hyötykäyttöön. Niillä pelattiin sitä mikä kokoonpanossa sattui toimimaan tai sitten ei pelattu ollenkaan.

Pointti on siinä, että konehankintasi on edustanut tuohon aikaan hyvin kapeaa nicheä. Ainharva hankki PC:tä pelikoneeksi vaan ne tulivat nimenomaan hyötykäyttöön. Niillä pelattiin sitä mikä kokoonpanossa sattui toimimaan tai sitten ei pelattu ollenkaan.
Ostin PC:n yleisharrastuskoneeksi keväällä 1990. Kakkoskoneena toimi Commodore 64 vielä hetken aikaa.

Olin tuttujen luona ja koulussa päässyt tutustumaan PC-maailmaan, ja se nyt sattui kiehtomaan. Varmaankin nicheä vielä tuolloin, mutta pelitarjontahan sinänsä oli juuri räjähtämässä noihin aikoihin eli ei ollut siitä kiinni etteikö mielenkiintoisia pelejä olisi ollut jo runsaasti tarjolla, ja etenkin vielä verrattuna Commodore 64:ään oli tarjonta tietysti kehittyneempää ja aikuisempaa. Mainittakoon esimerkiksi graafiset seikkailupelit ja lentosimulaattorit.

Koodaaminenkin oli ihan kivaa GW-Basicilla (myöhemmin QuickBasicilla), se oli helppo oppia kuusnelosen jäljiltä.. DOS:n opettelu sinänsä oli kivaa. Tunsi olevansa melkein kuin aikuinen mies eikä joku leluilla leikkivä lapsi. ;)

Itse ostin vuonna 1990 loppuvuodesta ensimmäisen PC koneeni, Samsungin 286, 12 MHz, 1 mega muistia ja 32 megan kovalevy. Näytönohjain SVGA ja näyttö 14" multisync, joka kykeni 1024x768 resoluutioon jollain välkkyvällä virkistystaajuudella, mutta ei kuitenkaan lomitettu. Käytännössä 800x600 oli toimiva, ja hertsejäkin oli muistaakseni 70 paikkeilla.

Koneesta maksoin 7500 markkaa, ja se oli kyllä iso raha, kesätöitä olin tehnyt koko kesän peruskoulusta päästyäni.

Kone oli halvahko vertailussa muihin samantehoisiin myynnissä olleisiin koneisiin, mutta tuossa oli aika onnettoman hidas kovalevy, näytönohjain halvinta svga:ta mitä löytyi, ja vain 5,25" lerppuasema, Dos oli jo vanhahko 3.3 versio. Hiirtä ei tullut myöskään koneen mukana ollenkaan.

Minulla lamavuodet meni pitkälti koulussa ja sen jälkeen armeijassa, armeijan jälkeen pääsin sitten suoraan töihin 90-luvun puolivälin jälkeen, vaikka palkka olikin alussa aivan surkea kun lama vielä kolkutteli.

Edit, löysin Mikrobitistä 11/1990 mainoksen kyseisestä koneesta.
pc.png

Viimeksi muokattu:
Itse ostin vuonna 1990 loppuvuodesta ensimmäisen PC koneeni, Samsungin 286, 12 MHz, 1 mega muistia ja 32 megan kovalevy. Näytönohjain SVGA ja näyttö 14" multisync, joka kykeni 1024x768 resoluutioon jollain välkkyvällä virkistystaajuudella, mutta ei kuitenkaan lomitettu. Käytännössä 800x600 oli toimiva, ja hertsejäkin oli muistaakseni 70 paikkeilla.
Muistatkohan ihan oikein? Tuollainen näyttö v 1990 on ollut todnäk erittäin kallis, ja 286 SVGA-näytöllä ei kuulosta ihan saman aikakauden komponenteilta ylipäätään (mahdollisya toki on)

Itsellä oli eka kone 386SX 16MHz (oliskohan vuosi ollut 1993), mutta siinä oli VGA-näyttö. Ja sillä mentiin vielä aika pitkällekin 90-lukua ennen kuin sain ensimmäisen SVGA-näytöllisen koneen (AMD K5-prossulla). Oli 14" KFC, 1024x768 @ 60Hz. Oli hemmetin huono näyttö jo tuolloin.

Tuo K5 100MHz oli muuten mainio suoritin v.1996. Pesi 486:t mennen tullen ja pääsi lähelle Pentiumienkin suorituskykyä, mutta selvästi edullisempi.

Viimeksi muokattu:
Laitoin mainoksen tuosta koneesta alkuperäiseen postaukseen, joo kyllä se oli tuollainen. Tosin saattaa olla että 1024x768 resoluutio oli lomitettu kuitenkin, muistan vaan että se välkkyi liikaa ollakseen käyttökelpoinen. 800x600 toimi loistavasti.

Muistan vielä näytönohjaimenkin Tseng Labs ET 3000:

Ihan OK muuten, mutta todella hidas.
EDIT: Jännä että linkki kyllä menee et3000 tarinaan, mutta otsikossa sanotaan et4000.

Toinen EDIT: Muistini mukaan kyllä minun näytönohjaimessa oli vaan 8-bittinen ISA väylä, eli säästetty siinäkin.

Koneessa oli kaikki osat aikalailla halvinta mahdollista, paitsi näyttö ja näppäimistö, niistä tykkäsin. Ne minulla olivatkin käytössä jonnekin vuoteen 1998 vaikka koneen päivittelinkin matkan varrella.

Viimeksi muokattu:

Koneesta maksoin 7500 markkaa, ja se oli kyllä iso raha, kesätöitä olin tehnyt koko kesän peruskoulusta päästyäni.

Kone oli halvahko vertailussa muihin samantehoisiin myynnissä olleisiin koneisiin, mutta tuossa oli aika onnettoman hidas kovalevy, näytönohjain halvinta svga:ta mitä löytyi, ja vain 5,25" lerppuasema, Dos oli jo vanhahko 3.3 versio. Hiirtä ei tullut myöskään koneen mukana ollenkaan.

Minulla lamavuodet meni pitkälti koulussa ja sen jälkeen armeijassa, armeijan jälkeen pääsin sitten suoraan töihin 90-luvun puolivälin jälkeen, vaikka palkka olikin alussa aivan surkea kun lama vielä kolkutteli.

Edit, löysin Mikrobitistä 11/1990 mainoksen kyseisestä koneesta.
pc.png
Mulla on hämärämuistikuva et lähes vastaava makso 14000 mk 89 tai 90 alkuvuonna. Joskin mun koneessa oli vaan 20mb kovo ja 512kt muistia. Turponappulalla 12 hrz ja ilman 8hrz. Mutta muistakseni mulla oli vain korppuasema ei lerppua, 128 baudinen korttimodeemikin oli (vai oliko 1024🤔)

Muistatkohan ihan oikein? Tuollainen näyttö v 1990 on ollut todnäk erittäin kallis, ja 286 SVGA-näytöllä ei kuulosta ihan saman aikakauden komponenteilta ylipäätään (mahdollisya toki on)
Koneessa on näköjään ollut 5,25" lerppu-asema, joten pikemminkin kokoonpano on ollut mennyttä aikaa kuin sitä päivää. Tuohon aikaan lerput oli jo vahvasti hiipuva media. (IBM taisi tuoda korput omiin PS/2 -kokoonpanoihinsa alunperin noin vuonna 1987.)

Mä ostin saman vuoden keväällä siis aiemmin mainitun 8086-kloonin korppuasemalla, ja se maksoi kolmasosan tuon Samsungin hinnasta, reilut pari tonnia! Toki oli siis spekseiltäänkin kaikin puolin paljon huonompi, PAITSI ehkä juuri tuon levyke-aseman osalta. Vaikka olikin DD-asema eikä HD. Anyway. Ja se mun kone oli joku vuoden 1988 malli... Supertarjouksessa keväällä 1990.

PS. PC:n lerppu-asemista puheenollen. Ovat käsittääkseni hyvin arvokkaita nyt. Mulla on yksi sellainen varastossa, mutta en ole saanut toimimaan... Sillä saattaa joka tapauksessa olla arvoa rikkinäisenäkin.

Viimeksi muokattu:
Minulla on vielä tallessa tarjous ja kuitti 1992 hankkimastani 386SX/25 -koneesta, 2MB muistia, 80MB kovalevy (se oli kallis) ja muistaakseni Trident 512kb näytönohjain. Näytön hommasin käytettynä, 14" SVGA oli se.

Jotenkin huikein upgrade-kokemus oli vuoden parin päästä hankittu Soundblaster 2.0, piipityksen sijaan olikin upeat soundit!

Mulla on hauska muisto keissistä kun oltiin perheen kanssa Veljekset Keskisellä ja isän kollega joka tiesi tietokoneiden näytönohjaimista, oli puhelimen päässä ja muistan kysyneeni että ”me katseltiin tässä näitä rivoja, mikä näistä on hyvä” viitaten toki silloiseen Riva TNT -malliin.

Vanhemmat ja muut hekotteli vieressä.

Eikä se niin ankeaa ysärillä ollut, varsinkaan loppuvaiheessa. 1996 sain ekan kännykän, Ericsson jolla pystyi vastaanottamaan tekstateita muttei lähettämään... GA318 tms. Se meni tuon puutteen vuoksi aika nopeasti vaihtoon.

Jotenkin huikein upgrade-kokemus oli vuoden parin päästä hankittu Soundblaster 2.0, piipityksen sijaan olikin upeat soundit!

Joo, minä itse hankin myös jostain Soundblaster 1.5 (se oli sellainen pitkä kortti), parani kyllä pelikokemus.

2400 bps modeemin hankin myös, jolla sitten pääsi boxien ihmeelliseen maailmaan.

Eikä se niin ankeaa ysärillä ollut, varsinkaan loppuvaiheessa. 1996 sain ekan kännykän, Ericsson jolla pystyi vastaanottamaan tekstateita muttei lähettämään... GA318 tms. Se meni tuon puutteen vuoksi aika nopeasti vaihtoon.
Mulla Nokia 1611 muistaakseni ja sillä pysty vastaanottaman ja lähettämään tekstareita. Makso 999mk.

2400 bps modeemin hankin myös, jolla sitten pääsi boxien ihmeelliseen maailmaan.

Juu, modeemit sitten ihan oma lukunsa, taisin aloittaa 1200bps ulkoisella ja sitten ostin 2400bps kortin. Pidin omaa purkkiakin (BBBS:llä pyöri) muutaman vuoden kaverin kanssa, se oli auki vain tiettyyn aikaan illasta kun linjan sai käyttöön. ;)

Muutenkin ysärillä oli tämä teknologinen kehitys tietyllä tavalla hauskimmillaan, moni asia oli uusi ja tekeminen sellaista vähän naivia. Purkkien aikaan tuli myös uutisryhmät ja jotkut purkithan toimi niiden alustoina, sitten oli IRC ja ne kännykät. Yhtäkkiä pystyi kommunikoimaan vaikka minne. Minulla oli irc-clientti yliopiston unix-palvelimella, kun kävin koulussa, loggasin sisään ja pääsin aina tsekkaamaan mitä oli tapahtunut.

Koneessa on näköjään ollut 5,25" lerppu-asema, joten pikemminkin kokoonpano on ollut mennyttä aikaa kuin sitä päivää. Tuohon aikaan lerput oli jo vahvasti hiipuva media. (IBM taisi tuoda korput omiin PS/2 -kokoonpanoihinsa alunperin noin vuonna 1987.)

Mä ostin saman vuoden keväällä siis aiemmin mainitun 8086-kloonin korppuasemalla, ja se maksoi kolmasosan tuon Samsungin hinnasta, reilut pari tonnia! Toki oli siis spekseiltäänkin kaikin puolin paljon huonompi, PAITSI ehkä juuri tuon levyke-aseman osalta. Vaikka olikin DD-asema eikä HD. Anyway. Ja se mun kone oli joku vuoden 1988 malli... Supertarjouksessa keväällä 1990.

PS. PC:n lerppu-asemista puheenollen. Ovat käsittääkseni hyvin arvokkaita nyt. Mulla on yksi sellainen varastossa, mutta en ole saanut toimimaan... Sillä saattaa joka tapauksessa olla arvoa rikkinäisenäkin.

Ensimmäisessä PC-koneessa oli kaksi lerppuasemaa, olisikohan vuosi ollut 1987? 8086 -klooni, yksivärinen näyttö. Kyllä sillä Ultima nelosta ja vitosta pelasi ihan mielellään, paljon paremmin pyöri kuin kavereiden kuusnepoilla. Asemat on kadonneet aikaa, mutta lerppuja löytyy vielä.

Mutta pelejä oli hankala hankkia, kun ei kenelläkään muulla ollut PC:tä. 1990-luvulla niitä alkoi tulla sitten muillekin ja pelejä alkoi löytymään. Police Questit ja Space Questit on erityisesti jääneet mielen.

Juu, modeemit sitten ihan oma lukunsa, taisin aloittaa 1200bps ulkoisella ja sitten ostin 2400bps kortin. Pidin omaa purkkiakin (BBBS:llä pyöri) muutaman vuoden kaverin kanssa, se oli auki vain tiettyyn aikaan illasta kun linjan sai käyttöön. ;)

Tuohon aikaan taisi olla hyvin kallista käyttöä verrattuna nykypäivän netin hintaan.

Ei ainakaan HPY:n alueella ollut kallista: perjantai klo 17 - maanantai 06 tms maksoi yhden sykäyksen.
Toisilla halpaa, toisilla kallista. Pahimmillaan modeemiyhteys maksoi puhelumaksun verran paikalliselle puhelinyhtiölle ja internet-operaattori laittoi oman minuuttitaksansa siihen päälle. Riittävän skutsissa kun asui niin samalla paikallispuhelualueella ei edes ollut soittosarjanumeroa niin meni puhelun hinta kaukopuhelumaksun mukaan.

Statistiikka

Viestiketjuista
261 438
Jäsenet
74 798
Uusin jäsen
STW1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom