AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
776
Itselläni on myös 3080ti jolla sinäänsä pärjää vaikkakin 3440x1440p:llä joutu vähän jo "optimoinaan asetuksia" jos haluaa enempi FPS:ää raskaimmissa peleissä.
Sillä tuo 8000 - sarja kiinnostaisi kun saisi mukavan lisän tehoihin (RT ei niin kiinnosta), oletetusti halvempaan hintaan ja jos tuo arvio 210-280 W TDP:stä pitää paikaansa niin käy oikein hyvin.
Toki samalla jos nyt uuden ostaa niin ennemmin ottaisi sellaisen missä olisi huomattavasti enemmän tehoja.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 565
AMD yhdistää tulevaisuudessa konesali ja kuluttajapiirit saman arkkitehtuurin alle. Syynä softapuolen tuen ja optimointien teon+ylläpidon helpottaminen. Mielenkiintoista nähdä mitä tämä tarkoittaa rdna5:en kannalta. Strategiamuutos tuskin kerkeää realisoitua rdna4-sukupolvessa.

lähde: AMD announces unified UDNA GPU architecture — bringing RDNA and CDNA together to take on Nvidia's CUDA ecosystem

Kuluttajapuolella amd aikoo keskittyä markkinaosuuteen. Tavoite tehdä parhaan hinta/laatusuhteen tuotteiet ja unohtaa kilpailu siitä kenellä on nopein kortti. Mielenkiintoista mitä tämäkin tarkoittaa rdna5:en kannalta.

lähde: AMD deprioritizing flagship gaming GPUs: Jack Huynh talks new strategy against Nvidia in gaming market
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
13 170
AMD yhdistää tulevaisuudessa konesali ja kuluttajapiirit saman arkkitehtuurin alle. Syynä softapuolen tuen ja optimointien teon+ylläpidon helpottaminen. Mielenkiintoista nähdä mitä tämä tarkoittaa rdna5:en kannalta. Strategiamuutos tuskin kerkeää realisoitua rdna4-sukupolvessa.

lähde: AMD announces unified UDNA GPU architecture — bringing RDNA and CDNA together to take on Nvidia's CUDA ecosystem
Vastahan jokunen vuosi sitten GCN eriytettiin CDNA:ksi ja RDNA:ksi. Nämä nyt sitten siis palaa yhteen? Tarkoittaako tämä siis että suorituskykyä jää taaas peleissä pöydälle, kun pelit ei ole konesaleja?
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 565
Vastahan jokunen vuosi sitten GCN eriytettiin CDNA:ksi ja RDNA:ksi. Nämä nyt sitten siis palaa yhteen? Tarkoittaako tämä siis että suorituskykyä jää taaas peleissä pöydälle, kun pelit ei ole konesaleja?
Linkin haastattelusta jäi kuva, että primäärinen syy yhdistämiseen on tahtotila saada samat softat ja optimoinnit ajoon kaikissa piireissä. Oma spekulaatio on ajurituen helpottaminen, mahdolliset matriisi(ai)kiihdyttimet myös peligpu:hun. Pelikorteisa parempi devausalusta konesalia/AI:ta varten. Kaikki eivät aja kuormia aina konesalissa. Lokaalin ajon suorituskyvyn ja bugittomuuden siirtyminen konesaliin versus teet jotain lokaalisti ja konesali käyttäytyy ihan eri tavalla.

Toisessa haastiksesta puhuttiin tavoitteesta olla paras hinta/laatu suhteessa. Tuskin on muutoksilla tarkoitus jättää suorituskykyä käyttämättä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.01.2018
Viestejä
1 221
AMD yhdistää tulevaisuudessa konesali ja kuluttajapiirit saman arkkitehtuurin alle. Syynä softapuolen tuen ja optimointien teon+ylläpidon helpottaminen. Mielenkiintoista nähdä mitä tämä tarkoittaa rdna5:en kannalta. Strategiamuutos tuskin kerkeää realisoitua rdna4-sukupolvessa.

lähde: AMD announces unified UDNA GPU architecture — bringing RDNA and CDNA together to take on Nvidia's CUDA ecosystem

Kuluttajapuolella amd aikoo keskittyä markkinaosuuteen. Tavoite tehdä parhaan hinta/laatusuhteen tuotteiet ja unohtaa kilpailu siitä kenellä on nopein kortti. Mielenkiintoista mitä tämäkin tarkoittaa rdna5:en kannalta.

lähde: AMD deprioritizing flagship gaming GPUs: Jack Huynh talks new strategy against Nvidia in gaming market
Tuo hinnalla kilpailu tulee olemaan vaikeaa, kerta ei nvidian katteet mitään valtavia ole keskiluokassa, prosessit kallistuu entisestään ja nvidialla on vuosien brändi etu ajureissa yms.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 215
Tuo hinnalla kilpailu tulee olemaan vaikeaa, kerta ei nvidian katteet mitään valtavia ole keskiluokassa, prosessit kallistuu entisestään ja nvidialla on vuosien brändi etu ajureissa yms.
Miten sen nyt ottaa, ei siitä ole "järjettömän pitkä aika" kun ylempää keskiluokkaa tai parhainta näytönohjainta sai siinä 250-400€ väliltä. Sanoisin että kauppa kyllä käy kun nostetaan se 1080p => 1440p ja esim. 4Gb => 12 Gb paikeille.

Jopa Intelin näytönohjaimet ovat jonkun verran myyneet kun niitä sai halvalla, eikä voida puhua siitä että niiden brändi tai ajurit olisivat erityisen kehuttuja...

Tyypit kun edelleen haluavat rakentaa sitä "noin tonnin pelikonetta" missä 800€ maksimissaan menee koneeseen ja se 200€ sitten näyttöön, hiireen, näppäimistöön ja kuulokkeisiin / kaiuttimiin. Silloin se näytönohjain ei saa maksaa järjettömiä (eikä mikään muukaan yksittäinen osa).
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 569
Ei varmaan, mutta eikös tämä ollut GCN ongelma ja (mm.) siksi eriytettiin. Menneisyys ei ole tae tulevaisuudesta, mutta usein antaa osviittaa
GCN:n ongelma oli lähinnä huonohko säiekohtainen suorituskyky, josta seurasi pari asiaa:
1) Jotta saatiin työllistettyä hyvin, tarvitsi todella suuren määrän säikeitä ja work-itemeita (graffakäytössä pikseleitä) jotka käyttäytyivät melko samalla tavalla (ajoivat samaa shader-koodia, accessoivat mielellään melko samoja tekstuureita). Usein nämä kyllä löytyi, mutta jos piirrettiin vaikka hyvin pieniä kolmioita tms. , saattoi utilisaatio alkaa pudota.
2) Kun suoritettiin suurta määrää säikeitä yhtä aikaa, säikeiden yhteenlaskettu efektiivinen working set oli suuri, välimuistien osumatarkkuus huonohko, kaistankäyttö suuri, ja GCN-piirit oli helposti pahemmin kaistapullonkaulaisia kun nvidian saman ajan piirit, tai tarvitsivat leveämpää muistikaistaa.

RDNAssa (ja RDNA3ssa) AMD keskittyi sitten enemmän säiekohtaisen suorituskyvyn parantamiseen.


Tuo AMDn laskentakorteisa käytettävä CDNA on suoraa GCN:n jatkokehitelmää,
* CDNA1 oli vaan RDNA+ vähän tekoälykäytössä kivoja matalan tarkkuuden pistetulokäskyjä (jotka taitaa muuten olla lisätty myös RDNA2een),
* CDNA2 sitten tuplasi SIMD-linjojen dataleveyden 32 bitistä 64 bittiin mutta linjojen määrä ja organisaatio pysyi samana. (kaikki bittileveydet kaikkialla kuitenkin tuplaantui, eli CDNA2-ydin on tuplasti järeämpi kuin CDNA1-ydin tai GCN-ydin). Ja 32-bittisille laskutoimituksille tuli moodi jossa yhdellä linjalla pystyi laskemaan kaksi samaan 64-bittisen sanaan pakattua 32-bittistä laskuoperaatiota rinnakkain.
* CDNA3ssa ytimien arkkitehtuuri ilmeisesti pysyi melko samana, mutta järjestelmäarkkitehtuuri meni uusiksi


Mitä tämä peli- ja laskentalinjojen konvergointi sitten käytännössä tarkoittaa:

Pohjaksi tulee varmaan RDNA3 , jossa on jo ennestään jonkinlainen moodi kahteen 32-bittiseen operaatioon rinnakkain/linja, varmaan lisätään optio että nämä voi yhdistää yhdeksi 64-bittiseksi operaatioksi (tai siis samoja rekisterinlukuportteja käyttäen ruokkia uutta 64-bittistä laskentayksikköä)
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 565
RDNA4 oleellisesti parempi säteenseurannan kanssa voi nyt mennä pankkiin. PS5 pro julkaistu. Julkaisustriimissä säteenseurannan sanottiin olevan 2-3x nopeampi versus vanilla ps5. ps5 pro:n pääarkkitehti antoi allaolevan lainauksen säteenseurannan toteutuksesta. Striimissä ei sanottu miten 2-3x nopeuteen oli päädytty ts. verrattiinko cu vs. cu vai verrattiinko appelsiineja ja omenia kun ps5 pro:ssa on isompi gpu kuin vanilla ps5:ssa.

"PS5 Pro uses the new advanced [ray tracing] feature sets that AMD created as the next step in their roadmap architecture," Cerny told me. "But if you look around, there are no other AMD GPUs that use it yet. We motivated the development, and I'm very happy we did so -- the response from the developers has been extraordinarily great."
 

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
555
toi on kyllä kiva asia tuo, ei sitä rasterikykyä niin paljon kaivata vielä lisää jos raytracing paranee huomattavasti
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
35
RDNA4 oleellisesti parempi säteenseurannan kanssa voi nyt mennä pankkiin. PS5 pro julkaistu. Julkaisustriimissä säteenseurannan sanottiin olevan 2-3x nopeampi versus vanilla ps5. ps5 pro:n pääarkkitehti antoi allaolevan lainauksen säteenseurannan toteutuksesta. Striimissä ei sanottu miten 2-3x nopeuteen oli päädytty ts. verrattiinko cu vs. cu vai verrattiinko appelsiineja ja omenia kun ps5 pro:ssa on isompi gpu kuin vanilla ps5:ssa.
Eikähän siinä konoleista verrata. Kuluttajille olisi aika ouoa puhua muusta. Hurja parannus silti. Saattaa olla tasoissa Nvidian kanssa.


Upgraded GPU: With PS5 Pro, we are upgrading to a GPU that has 67% more Compute Units than the current PS5 console and 28% faster memory. Overall, this enables up to 45% faster rendering for gameplay, making the experience much smoother.

Advanced Ray Tracing: We’ve added even more powerful ray tracing that provides more dynamic reflection and refraction of light. This allows the rays to be cast at double, and at times triple, the speeds of the current PS5 console.

Ja tuohon huippumalleista luopumiseen. Kyllähän niitä yritettiin, mutta ei onnistuttu RDNA3 epäonnistui ja RDNA4 huippumallit peruttiin kehityksen puolivälissä. Tuosta syntyneet tappiot on varmasti melkoiset. Ei tuota miksikään säästämiseksi voi sanoa.

Kyllä se iso siru kannattaa tehdä, jos on tarpeaksi hyvä arkkitehtuuri ja valmistuskapasiteetti riittää. Nyky työkaluilla eri kokoiset piirit on huomattavasti helpompi suunnitella. Samat ajurit toimii jne. Jos RDNA5 ei myöskään tule huippumalleja, niin aika ikävästi AMD hylkää pelaajat.

Vertaa siihen kun RDNA2 julkaistiin, miten ilolla AMD oli taas kilpailemassa huipulla. Tuskin siellä on mieliala muuttunut, kun seuraava paikka tulee, Niinhän tuossa haastattulussa sanottiin, huipumallit tulee ehkä, kun saatu ensin markkinaosuutta kasvatettua.

TL;DR: vituiksi meni.
 
Viimeksi muokattu:

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
555
Suurin osa maailman tietokonepelaajista pelaa huomattavasti hitaammalla kortilla entä 4090 tai 4080, (7900xtx).
taitaa keskivertopelaajan gpu olla tasoa 2060 - rx6600 jos sitäkään. Steamissa keskiarvolta 1060 gtx taitaa olla vieläkin suosituin.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 565
Näen sekä hyvää että vaaraa amd:n uudessa strategiassa. Hyvä puoli etenkin mahdollisuus läppäreissä sekä APU että virtatehokkailla erillisillä näyttöpiireillä. Toki mainstream pelipc:t on myös mahdollisuus.

Huonoa että amd jättää tällä strategialla ai-työkoneet(läppärit/pöytäkoneet) huomiotta. Näihin halutaan sekä harrastelijapiireissä että työkäytössä mahdollisimman järeä gpu isolla muistilla. Voi säteillä myös konesaleihin asti kun voi olla järkevää pitää yhtä rautaa työntekijöiden käytössä konesalista työ ja harrastekoneisiin. Ison GPU.n puute voi säteillä myös yllättäviin paikkoihin kuten video ja kuvaeditointiin missä ajetaan erilaisia hitaita ai pohjaisia kohinanpoisto, superskaalaus, generatiivinen ai jne. efektejä. Topaz video/photo ai, davinci resolven neural engine kuten ultra noise reduction, ai maskit jne.

Vaaranpaikka, amd:lla on melkein tyhjät taskut. Hintakilpailu voi osottautua kohtalokkaaksi jos se kulma edellä lähdetään liikkeelle. AMD:n tuloksen pitää plussalla vain ai-konesalimyynti. Kuluttajabisnes olisi syytä olla vakaalla pohjalla ettei käy huonosti jos/kun AI-konesali väistämättä yskähtää(crypto boom/bust, covid boom/bust, ai boom, bust(hapenveto?)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
5 213
Vaaranpaikka, amd:lla on melkein tyhjät taskut. Hintakilpailu voi osottautua kohtalokkaaksi jos se kulma edellä lähdetään liikkeelle. AMD:n tuloksen pitää plussalla vain ai-konesalimyynti. Kuluttajabisnes olisi syytä olla vakaalla pohjalla ettei käy huonosti jos/kun AI-konesali väistämättä yskähtää(crypto boom/bust, covid boom/bust, ai boom, bust(hapenveto?)
Eikö AMD:llä mene prossupuolella varsin hyvin, joten luulisi ettei heillä ole niin paha ongelma tuon kanssa? :hmm:
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 565
Eikö AMD:llä mene prossupuolella varsin hyvin, joten luulisi ettei heillä ole niin paha ongelma tuon kanssa? :hmm:
Q2 numeroiden pohjalta ilman konesalia olisi AMD:n tulos todennäköisesti miinuksella. Konesali 2.8miljardia liikevaihto, client 1.5miljardia, gaming 0.65miljardia. Liikevoitto 0.265 miljardia. Konesali isompi kuin client+gaming yhteensä. Jos konesali ei olisi kasvanut kuten kasvaa tulos olisi ollut miinuksella. Konesali yli tuplannut vuodentakaiseen verrattuna. Mitä tekisi tulokselle jos tuo 115% hyvän marginaalin konesalikasvu ei olisi toteutunut tai jos tulee ai bust ja puolet konesalin liikevaihdosta katoaa?

  • Record Data Center segment revenue of $2.8 billion was up 115% year-over-year primarily driven by the steep ramp of AMD Instinct™ GPU shipments, and strong growth in 4th Gen AMD EPYC™ CPU sales. Revenue increased 21% sequentially primarily driven by the strong ramp of AMD Instinct GPU shipments.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
252 404
Viestejä
4 390 824
Jäsenet
72 989
Uusin jäsen
RoskaMäyrä

Hinta.fi

Ylös Bottom