Jos olettaa, että vanha tuote on kalliimpi valmistaa kuin uusi ja molemmat on about yhtä nopeita niin olis kannattavaa myydä vanhat pois vanhalla hinnalla ennen uuden esittelyä. Muuten tulee turpaan aika kovaa kun joutuu myymään vanhat tappiolla alta pois.
Käytännössä tilanne on aika paljon monimutkaisempi:
1) Piikiekot pitää tehtaalta tilata kuukausia ennen kuin tuotteita myydään
2) Jos tuotteet tehdään eri valmistustekniikoilla, ei voi vaan verrata suoraan valmistuksen hintaa vaan pitää ottaa myös huomioon sen valmistusprosessin saatavuus
3) Uuden valmistusprosessin osalta ei etukäteen välttämättä tiedetä mitä luokkaa saannot on, että paljonko piirejä saadaan oikeasti ulos tietty määrä piilastuja tilaamalla, tietty määrä maksamalla.
4) Lisäksi pitää ottaa huomioon esim. piirin käyttämien muistipiirien saatavuus.
5) On paljon OEM-asiakkaita, jotka haluavat ostaa vanhoja piirejä.
Ja lisäksi logiikkasi on muutenkin sunken cost fallacy. Ne vanhan tuotteen piilastut jotka on jo tilattu tehtaalta, on jo tilattu tehtaalta. Se, että uusien piirien markkinoilletuloa hidastetaan ei poista niiden valmistuksen kustannusta.
Se, mitä kuvittelet säästäväsi minimoimalla "tappion" (joka ei edes todellisuudessa ole tappio) vanhoissa piireissä, häviät suuremmassa mittakaavassa sillä että jätät myymättä uusia hyvän katteen omaavia piirejä silloin kun ne on upouusia ja niistä voi pyytää parasta hintaa.
AMD:n tulos näyttää siltä, että ei hirveästi ole varaa nykyisten tuotteiden hintoja pudotella tai koko firman tulos painuu tappiolle. Ideaalitilanteessahan vanhat piirit on suurinpiirtein loppuunmyyty samaan aikaan kun uusi piiri tulee myyntiin.
Mielestäni tuo tulos ei yhtään tue tuollaisia päätelmiä. Gross margin 47% tarkoittaa, että mitään suuria ongelmia ei ole tuotteiden katteissa, vaan enemmänkin siinä, että kun tuotteita myydään liian vähän, kiinteiden kustannusten osuus liikevaihdosta on melko suuri (n. 46%)
Tuollaisella tuloksella nimenomaan tärkeämpää olisi saada myyntimääriä ylös, ja uuden tuotteen julkaisu auttaa siihen. Vanhojen tuotteidenkin hinnat saa pudota montakymmentä prosentia ja silti niistä saadaan positiivista katetta.
Että nuo numerot ei mielestäni todellakaan yhtään tue tuota pelkoasi "vanhojen tuotteiden myymisestä tappiolla".