AMD Ryzen-sarjan muistit

Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 434
Eihän ole AMD CBS tai AMD Overclocking asetusten kautta säädetty VSOC jännitettä? Omalla emolla AMD Overclocking asetuksista kun laittaa niin se muistaakseni ohittaa kaikki muut säädöt.

Kannattaa palauttaa Optimized Defaults säädöt, jos et jo oo kokeillu. Nyt vissiin bios päivitetty ja uudet muistikapulat?

Joskus saattaa jäädä joku asetus "kummittelemaan" jos vaikka Ryzen Masterilla tai PBO Tunerilla jotain säätänyt.
Ei ole sieltä säädetty, ja biossin päivityksen jälkeen palautin kaikki alkuperäiset asetukset. Eikös tuo 1.18 ole jo vähän liikaa?

Edit: toisen kerran palautin ni näyttää tältä. Käydäänpä uudestaan laittamassa samat arvot.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
674
Ei ole sieltä säädetty, ja biossin päivityksen jälkeen palautin kaikki alkuperäiset asetukset. Eikös tuo 1.18 ole jo vähän liikaa?

Edit: toisen kerran palautin ni näyttää tältä. Käydäänpä uudestaan laittamassa samat arvot.
Ei se varmaan säre mitään mutta tarpeettoman suuri se kyllä on. Mitä kautta yritit asettaa sitä jännitettä? Kannattaa kokeilla toimiiko AMD Overclokingin kautta. Siellä muistaakseni piti laittaa millivolteissa se haluttu jännite.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 434
Ei se varmaan säre mitään mutta tarpeettoman suuri se kyllä on. Mitä kautta yritit asettaa sitä jännitettä? Kannattaa kokeilla toimiiko AMD Overclokingin kautta. Siellä muistaakseni piti laittaa millivolteissa se haluttu jännite.
Nyt laitoin sitä kautta ni toimii. Törmäsin aiemminkin siihen, mutta ei antanut pilkkua laittaa eikä käyny mielessäkään että 1100 siihen laittais ennen kuin sanoit. Kiitokset siitä :thumbsup:
 

Liitteet

Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 434
Ei se varmaan säre mitään mutta tarpeettoman suuri se kyllä on. Mitä kautta yritit asettaa sitä jännitettä? Kannattaa kokeilla toimiiko AMD Overclokingin kautta. Siellä muistaakseni piti laittaa millivolteissa se haluttu jännite.
tuli tuplat.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
674
Nyt laitoin sitä kautta ni toimii. Törmäsin aiemminkin siihen, mutta ei antanut pilkkua laittaa eikä käyny mielessäkään että 1100 siihen laittais ennen kuin sanoit. Kiitokset siitä :thumbsup:
Hyvä että selvis.

Onko tuo tRFC2 jostain tietystä syystä 60? Sen pitäis olla isompi lukema kuin tRFC4 ja pienempi kuin tRFC.

Minä oon käyttäny niinkin yksinkertaisia kaavoja noiden laskemiseen kuin
tRFC2=tRFC*0,75 ja tRFC4=tRFC*0,5
Nämä ei ole varmastikkaan mitkään optimaaliset ja ajoitukset voi olla vähän jopa löysänpuoleiset mutta tilanne jossa nuo ajoitukset aktivoituu on parempikin että ne on löysähköt kun itse tRFC vedetty tiukalle.

Ei varmaankaan mitenkään välttämätöntä ajaa sitä TestMem5:sta järjestelmänvalvojana?
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 434
Hyvä että selvis.

Onko tuo tRFC2 jostain tietystä syystä 60? Sen pitäis olla isompi lukema kuin tRFC4 ja pienempi kuin tRFC.

Minä oon käyttäny niinkin yksinkertaisia kaavoja noiden laskemiseen kuin
tRFC2=tRFC*0,75 ja tRFC4=tRFC*0,5
Nämä ei ole varmastikkaan mitkään optimaaliset ja ajoitukset voi olla vähän jopa löysänpuoleiset mutta tilanne jossa nuo ajoitukset aktivoituu on parempikin että ne on löysähköt kun itse tRFC vedetty tiukalle.

Ei varmaankaan mitenkään välttämätöntä ajaa sitä TestMem5:sta järjestelmänvalvojana?
Pitääpä katsella noita. Olin näköjään nukahtanut kun TestMemiä odottelin
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
435
Kyllä toi TM5:n ajaminen oli admin-oikeuksilla suositeltavaa silloin kuin itse käyttelin sitä. Siellä oli mm. se joku AWE module errori jos ei admineita käyttänyt. Ei enää muista.

Mutta hyvä jos toimii noin ja liekö itselläni ollut joku vanhempi versio TM5:sta käytössä.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 434
Kyllä toi TM5:n ajaminen oli admin-oikeuksilla suositeltavaa silloin kuin itse käyttelin sitä. Siellä oli mm. se joku AWE module errori jos ei admineita käyttänyt. Ei enää muista.

Mutta hyvä jos toimii noin ja liekö itselläni ollut joku vanhempi versio TM5:sta käytössä.
Joo sitä se mullakin sano, mutta on niin hiton taitava löytämään tollasia et mistä sen sais muutettua ni
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
435
Ei enää muista tosiaan mitä kaikkea kannatti muuttaa.

Confis-tiedostossa oli ainakin Cycles=X, eli Cycles=3 ajaa testiä kolme kierrosta. En ole nyt ihan varma, mutta Testing Window Size (Mb)=1408 ja jos on 32GB muistia niin pitäisi olla noin tuplaten eli 2816. Ja oliko vielä niin että täytyy ottaa huomioon monta säiettä prosessorissa on. Nää on ehkä jollakin tuoreemmassa muistissa kuin mulla, voisin kyllä itekin kokeilla sillä absolute-konfigsella tällä viikolla kun sitä en ole koskaan kokeillut.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 434
Ei enää muista tosiaan mitä kaikkea kannatti muuttaa.

Confis-tiedostossa oli ainakin Cycles=X, eli Cycles=3 ajaa testiä kolme kierrosta. En ole nyt ihan varma, mutta Testing Window Size (Mb)=1408 ja jos on 32GB muistia niin pitäisi olla noin tuplaten eli 2816. Ja oliko vielä niin että täytyy ottaa huomioon monta säiettä prosessorissa on. Nää on ehkä jollakin tuoreemmassa muistissa kuin mulla, voisin kyllä itekin kokeilla sillä absolute-konfigsella tällä viikolla kun sitä en ole koskaan kokeillut.
Juu pitänee siihenkin perehtyä tänään vielä. Olin tosiaan nukahtanut, ni menin koneelle ni siin oli et 2h 20m menny ja ei erroreita eikä whea virheitä näkynyt kuvan asetuksilla.
 

Liitteet

Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 434
Ja oliko se niin, että jos haluaa Cl15 kokeilla, niin gmd disabled, ja cmd2t 2T?

Pelkällä disablen laitolla ei mee ees työpöydälle mulla.
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
435
Ja oliko se niin, että jos haluaa Cl15 kokeilla, niin gmd disabled, ja cmd2t 2T?

Pelkällä disablen laitolla ei mee ees työpöydälle mulla.
Ite en saanut 3800 CL15 GDM disabled edes boottaan aikoinaan. Sekin on mulla vielä ehkä kokeiltavana, muttei ole jaksanut.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 434
Samaa tekee mulla
Noilla tuli nyt kolme sykliä ajettua ilman erroreita. Hidasta puuhaa kun 2h 20min menee tuossa aikaa pitää vielä huomenna vähän voltteja koittaa laskea, ja vetää pitempää testiä. Hyppääkö silmiin noissa säädöissä muuttamisen arvoista? 3866 kokeilin mutta vaatii jo yli 1.46-1.47v jännitettä. Kai sitä tulee joskus kokeiltua sitäkin paljon saa menemään.
 

Liitteet

Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
674
Ja oliko se niin, että jos haluaa Cl15 kokeilla, niin gmd disabled, ja cmd2t 2T?

Pelkällä disablen laitolla ei mee ees työpöydälle mulla.
Kun tCL15 lähtee kokeilemaan kannattaa laittaa tCWL autolle tai 14 ja tRDRW ja tWRRD autolle.

GDM Disabled ja CMD voi olla joko 1T tai 2T, 1T olis tietenkin nopeampi jos sillä toimii mutta jos sillä ei edes postaa tai todella epävakaa joutuu AddrCmdSetup, CsOdtSetup ja CkeSetup arvot hakemaan 50-67 väliltä. CMD 2T säädöllä noihin setuppeihin ei tarvi koskea.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 434
Kun tCL15 lähtee kokeilemaan kannattaa laittaa tCWL autolle tai 14 ja tRDRW ja tWRRD autolle.

GDM Disabled ja CMD voi olla joko 1T tai 2T, 1T olis tietenkin nopeampi jos sillä toimii mutta jos sillä ei edes postaa tai todella epävakaa joutuu AddrCmdSetup, CsOdtSetup ja CkeSetup arvot hakemaan 50-67 väliltä. CMD 2T säädöllä noihin setuppeihin ei tarvi koskea.
Okei. Onpahan illaksi tekemistä ☺
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 434
Mistä tuon Kyseisen aida Memory benchmarkin löytää? Latasin aida64:sen mutta ihan erinäköinen.
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
435
Kun klikkaa hiiren oikeella napilla Start Benchmark -nappia niin tossa Aida64:n cache- ja muistitestissä voi ajaa pelkät muistitestit (Start Memory Tests Only). Nopeuttaa testaamista jonkun verran. Ite en tajunnu tota ennen vasta kun olin käyttänyt Aidaa kohtuu pitkään.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
1 434
Kun klikkaa hiiren oikeella napilla Start Benchmark -nappia niin tossa Aida64:n cache- ja muistitestissä voi ajaa pelkät muistitestit (Start Memory Tests Only). Nopeuttaa testaamista jonkun verran. Ite en tajunnu tota ennen vasta kun olin käyttänyt Aidaa kohtuu pitkään.
Joo ja tol ilmaistestillä ei näe läheskään kaikkea
 

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 479
Kun klikkaa hiiren oikeella napilla Start Benchmark -nappia niin tossa Aida64:n cache- ja muistitestissä voi ajaa pelkät muistitestit (Start Memory Tests Only). Nopeuttaa testaamista jonkun verran. Ite en tajunnu tota ennen vasta kun olin käyttänyt Aidaa kohtuu pitkään.
Ja tuplaklikkaamalla voi ajaa/ajaa uudelleen yksittäisen.
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 224
En tiedä onko oikea ketju kysyä, mutta kuitenkin...

Eli vaihdoin eilen koneeseen prossun (Ryzen 3 3100 -> Ryzen 5 3600). Emo on MSI B550-A Pro. Muistit on Corsair DDR4 3600.

Entisellä prossulla, kun joskus tsekkasin tietoja CPU-Z:lla, niin se kertoi että muistit on Dual Channel tilassa.

Eilen sitten ajattelin asennuksen jälkeen tsekata että kaikki on ok, joten käynnistin CPU-Z:n ja se kertoi että uudempi versio on saatavilla, minkä tietty asensin.

Tämän jälkeen CPU-Z kertoi että muistit on 2x64bit. Ei siis Dual tai Single. Tämä hämmensi. XMP profiileja BIOS:a kokeiltuani ja aikani googlailtuani jossakin kerrottiin, että uusi versio CPU-Z:sta ilmoittaa muistit tuolla lailla.
Asensin sitten 2v vanhan version CPU-Z:sta ja se taas ilmoitti iloisesti että Dual Channel.

Eli onko nuo Ryzen prossun kaverina olevat muistit nyt sitten kuitenkin Dual Channel tilassa kuten vanhan prossun kanssa? Onko tuo 2x64bit joku uusi tapa ilmoittaa Ryzen systeemin muistin Dual Channel tila?

Jotta asia olisi vielä sekavampi, niin Intel prossun omaavassa läppärissä (missä Samsung DDR4 3200) tuo sama CPU-Z versio kertoo vanhaan tapaan että Dual Channel -tila olisi käytössä.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Voisitko laittaa kuvankaappausta, eli mikä versio on kyseessä? Tässä mitä itselläni näyttää, otaksun ettei kuitenkaan ihan 2 vuotta wanha versio ole kyseessä. Tosin en ole katsonut löytyykö paljonkin uudempia:
CPU-Z.png

Kas, totta puhut.. pitäisi kait useammin päivitellä noita softia, tiedä sitten onko tuosta tietoa ja jos olisi single versio mitä tuo ilmoittaisi?
CPU-Z_2.03.png
 
Liittynyt
07.09.2018
Viestejä
1 224
Tässä vielä miten eroaa AMD ja Intel systeemeissä tiedon esitys samalla CPU-Z versiolla:

CPU-Z AMD.jpg
CPU-Z Intel.png
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
997
Ostin emon ja prossun mukana muistit, joskus nakki ja kivi (2021) ja olen unohtanut mitkä muistit mulla on. Toki merkin muistan että Kingstonia ovat, mutta saako tarkkoja speksejä ohjelmallisesti selville jotenkin? Voi olla että näkee ne myös kampojen päältä tarrasta, jos sellainen siellä on, mutta ajattelin olla laiska.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
Ostin emon ja prossun mukana muistit, joskus nakki ja kivi (2021) ja olen unohtanut mitkä muistit mulla on. Toki merkin muistan että Kingstonia ovat, mutta saako tarkkoja speksejä ohjelmallisesti selville jotenkin? Voi olla että näkee ne myös kampojen päältä tarrasta, jos sellainen siellä on, mutta ajattelin olla laiska.
Cpu-z ja sdp välilehdeltä näet tarkan mallin
 

gruntti

Tukijäsen
Liittynyt
15.03.2022
Viestejä
435
Ostin emon ja prossun mukana muistit, joskus nakki ja kivi (2021) ja olen unohtanut mitkä muistit mulla on. Toki merkin muistan että Kingstonia ovat, mutta saako tarkkoja speksejä ohjelmallisesti selville jotenkin? Voi olla että näkee ne myös kampojen päältä tarrasta, jos sellainen siellä on, mutta ajattelin olla laiska.
Thaiphoon Burner on ihan hyvä myös vaikkei siihen voi aina 100% luottaa.

Edit: Asentaa tuon ja klikkaa Read-nappia ja valkkaa jonkin muistikammoista. Tämä näyttää myös mikäli muisteista löytyy lämpöanturi.

Screenshot 2023-02-16 214841.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 948
Kenelläkään kokemusta Kingstonin Fury Renegade 2 x 16Gb 3600C16 muistikitistä ( KF436C16RB1K2/32 )? Saako miten kiristeltyä ajoituksia? Tulee siis 5800X3D:n kaveriksi, joten tarkoitus ei ole yli tuon 3600 nopeuden mennä eikä ihan tikkoja etsiä (ei jaksa viikkoa tuhrata, kun prossu ei älyttömästi hyödy säätämisestä). Mutta jos sellaiset löysät pois ajoitukset noille löytäisi (kunhan saa osat käsiin).

Tämä kitti siis kyseessä:
104,90 € | Kingston Technology FURY Renegade muistimoduuli 32 GB 2 ... (datatronic.fi)
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
Kenelläkään kokemusta Kingstonin Fury Renegade 2 x 16Gb 3600C16 muistikitistä ( KF436C16RB1K2/32 )? Saako miten kiristeltyä ajoituksia? Tulee siis 5800X3D:n kaveriksi, joten tarkoitus ei ole yli tuon 3600 nopeuden mennä eikä ihan tikkoja etsiä (ei jaksa viikkoa tuhrata, kun prossu ei älyttömästi hyödy säätämisestä). Mutta jos sellaiset löysät pois ajoitukset noille löytäisi (kunhan saa osat käsiin).

Tämä kitti siis kyseessä:
104,90 € | Kingston Technology FURY Renegade muistimoduuli 32 GB 2 ... (datatronic.fi)
Tällä hetkellä itsellä ajossa tällaisilla asetuksilla. Menee varmasti kovemminkin, mutta en itse ole ehtinyt vielä tuunailemaan enempiä
muistiasetukset.png
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
281
Kenelläkään kokemusta Kingstonin Fury Renegade 2 x 16Gb 3600C16 muistikitistä ( KF436C16RB1K2/32 )? Saako miten kiristeltyä ajoituksia? Tulee siis 5800X3D:n kaveriksi, joten tarkoitus ei ole yli tuon 3600 nopeuden mennä eikä ihan tikkoja etsiä (ei jaksa viikkoa tuhrata, kun prossu ei älyttömästi hyödy säätämisestä). Mutta jos sellaiset löysät pois ajoitukset noille löytäisi (kunhan saa osat käsiin).

Tämä kitti siis kyseessä:
104,90 € | Kingston Technology FURY Renegade muistimoduuli 32 GB 2 ... (datatronic.fi)
Siinä on omat asetukset nuille.
ZenTimings_2023-01-03_3600CL15.png

VDIMM 1.35V

EDIT: lisätty AIDA64
AIDA64_cachemem_3600CL15_2x16_5900X_3.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
Siinä on omat asetukset nuille.

VDIMM 1.35V
Yritin saada noita samoja asetuksia toimimaan, mutta Aidan latency nousi niillä jonnekin 65ms kieppeille. Tosin en saanut cl15:sta voimaan, sillä windowsissa oli kuitenkin cl16 käytössä.

Kiristin silti hieman omia ajoituksia noiden sinun arvojen pohjalta, niin nyt Aidan latency on enää 60,3ms ja hieman tuntui Warzonen fps:kin nousseen
1676756139832.png
 
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
987
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
Olisi tarkoitus päivitellä muistit Ryzen 1800X prossulle ja samalla myös ajatus että joskus kesän aikana vaihtuu 5000 sarjan prossuun.

Emona: ROG CROSSHAIR VI HERO | ROG CROSSHAIR VI HERO | Gaming Motherboards|ROG - Republic of Gamers|ROG Global

Mikä olisi tällä hetkellä parhain 2x16GB kit? Nykyiset Kingstonit eivät tunnu toimivan kuin 2666mhz profiileilla, kaikilla muilla asetuksilla ja käsin säädöillä aiheutuu kaatuilua.

Ja miksi: Nuo ovat edullisin 3600mhz dualrank kitti. Toki jos ei ole tulossa x3d malli tulossa, niin b diet voi olla parannus näihin. X3d ei käsittääkseni juuri lisähyötyä enää saa pienemmästä latenssista. Oma prosessorini vasta postilla tulossa, joten faktaa ei ole

Onko täältä kukaan ajanut 5800x3d:llä testejä dual vs single rank? Youtubesta löytyy testejä kyllä, mutta oikeastaan löysin vain dual rank muisteja eri nopeuksilla
 
Viimeksi muokattu:

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395

Ja miksi: Nuo ovat edullisin 3600mhz dualrank kitti. Toki jos ei ole tulossa x3d malli tulossa, niin b diet voi olla parannus näihin. X3d ei käsittääkseni juuri lisähyötyä enää saa pienemmästä latenssista. Oma prosessorini vasta postilla tulossa, joten faktaa ei ole

Onko täältä kukaan ajanut 5800x3d:llä testejä dual vs single rank? Youtubesta löytyy testejä kyllä, mutta oikeastaan löysin vain dual rank muisteja eri nopeuksilla
Itsellä olisi dual rank 32gt kitti 32000/c14 -b die mutta en ole niitä kokeillut 5800x3d prossulla ja käytössä on single rank 32gt kitti 4kpl ja voin melkein sanoa heti että eroja ei varman ole jos samat taajuudet käytössä ja ajoitukset.
Voin kyllä koittaa jos ehdin viikonloppuna.
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
Itsellä olisi dual rank 32gt kitti 32000/c14 -b die mutta en ole niitä kokeillut 5800x3d prossulla ja käytössä on single rank 32gt kitti 4kpl ja voin melkein sanoa heti että eroja ei varman ole jos samat taajuudet käytössä ja ajoitukset.
Voin kyllä koittaa jos ehdin viikonloppuna.
4kpl kampoja on dual rank aina. Mutta jos viitsit kokeilla 2 single rank kammalla suorituskykyeroa, niin arvostan :tup: Ja varmasti moni muukin, kun tuosta ei tietoa ole tosiaan missään
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 948
Siinä on omat asetukset nuille.

VDIMM 1.35V
Ei lähtenyt käyntiin ollenkaan noilla asetuksilla, olisko sitten vaatinut enemmän jännitettä tms. Mutta ei viitsi hirveänä säätää.

Yritin saada noita samoja asetuksia toimimaan, mutta Aidan latency nousi niillä jonnekin 65ms kieppeille. Tosin en saanut cl15:sta voimaan, sillä windowsissa oli kuitenkin cl16 käytössä.

Kiristin silti hieman omia ajoituksia noiden sinun arvojen pohjalta, niin nyt Aidan latency on enää 60,3ms ja hieman tuntui Warzonen fps:kin nousseen
Tässä omat asetukset, Aidan latenssi 63,8 ns tosin. Liekkö aidan eri versioilla miten eroa noiden mittauksessa?

ZenTimings_Screenshot.png

tRFC 400 ei bootannut ja piti resetoida bios, mutta sai tuota jonkin verran kiristettyä, tuskin jaksaa GDM disabled 1T säätöjä lähteä hakemaan. tCKE:ta ei anna laittaa nollaan, aina pompauttaa yhteen. Saa nyt ajella karhua yön yli noilla, ja katsoo sitten jos vielä jotain jaksaa säätää.

3600C16_3.png
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 795
Ei lähtenyt käyntiin ollenkaan noilla asetuksilla, olisko sitten vaatinut enemmän jännitettä tms. Mutta ei viitsi hirveänä säätää.



Tässä omat asetukset, Aidan latenssi 63,8 ns tosin. Liekkö aidan eri versioilla miten eroa noiden mittauksessa?


tRFC 400 ei bootannut ja piti resetoida bios, mutta sai tuota jonkin verran kiristettyä, tuskin jaksaa GDM disabled 1T säätöjä lähteä hakemaan. tCKE:ta ei anna laittaa nollaan, aina pompauttaa yhteen. Saa nyt ajella karhua yön yli noilla, ja katsoo sitten jos vielä jotain jaksaa säätää.

Aidaa kannattaa ajella useampaan kertaan ja taustalta selaimet yms ylimääräiset sammuksiin. Selvästi aidan lukunopeudestasi puuttuu, joten jokin prosessi lienee puuhannut taustalla. Trfc:tä voisi itsekin vielä laskea, kun ei ole sitä tullu kokeiltua lainkaan. Kokeilitko 410 arvoa siihen lainkaan?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 948
Aidaa kannattaa ajella useampaan kertaan ja taustalta selaimet yms ylimääräiset sammuksiin. Selvästi aidan lukunopeudestasi puuttuu, joten jokin prosessi lienee puuhannut taustalla. Trfc:tä voisi itsekin vielä laskea, kun ei ole sitä tullu kokeiltua lainkaan. Kokeilitko 410 arvoa siihen lainkaan?
En, pudottelin vain 20 kerrallaan, kunnes ei enää bootannut. Joo voisi varmaan antaa idlata rauhassa jonkin aikaa, ennen kun ajaa testin. Puhdas Win10 asennus ja puhtaasti noita testi ohjelmia koneella tässä vaiheessa.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 114
En, pudottelin vain 20 kerrallaan, kunnes ei enää bootannut. Joo voisi varmaan antaa idlata rauhassa jonkin aikaa, ennen kun ajaa testin. Puhdas Win10 asennus ja puhtaasti noita testi ohjelmia koneella tässä vaiheessa.
Ja tuosta on sitten, mitä hyötyä, kun vaikkapa pelatessa siellä taustalla on, mitä on?
Vai asennellaanko esim. aina kun halutaan pelata, Winukka uusiksi tms?

No, joo. Ei varmaan...

Kyllähän sitä itsekin tulee yritettyä puristella tehoja ulos laitteistosta, mutta ihan noin tarkkaan viilaukseen ei enää jaksa ryhtyä...
En saanut omalla kokoonpanolla B-Die 3200/32-tikkuja menemään edes sitä 3600, mitä tuli testailtua. Meni kone niin jumiin, että piti pitää parikymmentä minuuttia virtaa pois ja nollausjumpperia päällä....
Sen jälkeen jätin normaali XMP:lle lukemat...
Ehkä täytyy seuraavan BIOS:n tullessa koittaa taas uudestaan!
:rofl:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Sanoisin että on parempi yrittää juuri tehdä hitaasti noita säätöjä eikä kerrasta yrittää jotain 3200 CL: 18 => 3800 CL:16 "otan suoraan postauksesta". Koska siinä helposti tulee juuri ongelmia (kone ei buuttaa, mikään ei toimi) ja helposti sitten luovuttaa.

Tietysti ei nyt jokaisen pienen säädön jälkeen tarvitse paria päivää testejä ajaa mutta näkee edes että käynnistyykö käyttöjärjestelmään, uskaltaako vähentää voltteja ja kiristää latensseja ja vieläkö se sitten käynnistyy edes. Sekä laittaa noita edes hieman ylös ettei tarvitse aina aloittaa ns. puhtaalta pöydältä ja alusta.

Samaten kun tekee noita säätöjä olisi parempi ettei kerrasta tee jokaista säätöä (näytönohjaimen muistit ja nopeus sekä jännite, prosessorin kurvi, jännite ja muut säädöt, muistin jännitteet, latenssit) vaan yksi kerrallaan ja sitten testaa toimiiko, laittaa takaisin vakioksi ja testaa toista. Lopulta katsoo toimivatko kaikki yhdessä vai tarviiko jotain säätää alaspäin ja riittääkö tuuletus (tämä on se osuus mikä helposti vie sen viikonlopun).

Edit: toki jos on tarkka olisi hyvä myös asentaa se käyttis uusiksi joskus. Mutta itsekään en moiseen viitsi ryhtyä. Mukamas liian iso homma joten joskus on useita vuosia ja useita käyttöjärjestelmä versioita jopa eri prosessori + emo + näytönohjain comboilla mutta sama perusasennus taustalla.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 948
Sanoisin että on parempi yrittää juuri tehdä hitaasti noita säätöjä eikä kerrasta yrittää jotain 3200 CL: 18 => 3800 CL:16 "otan suoraan postauksesta". Koska siinä helposti tulee juuri ongelmia (kone ei buuttaa, mikään ei toimi) ja helposti sitten luovuttaa.

Tietysti ei nyt jokaisen pienen säädön jälkeen tarvitse paria päivää testejä ajaa mutta näkee edes että käynnistyykö käyttöjärjestelmään, uskaltaako vähentää voltteja ja kiristää latensseja ja vieläkö se sitten käynnistyy edes. Sekä laittaa noita edes hieman ylös ettei tarvitse aina aloittaa ns. puhtaalta pöydältä ja alusta.

Samaten kun tekee noita säätöjä olisi parempi ettei kerrasta tee jokaista säätöä (näytönohjaimen muistit ja nopeus sekä jännite, prosessorin kurvi, jännite ja muut säädöt, muistin jännitteet, latenssit) vaan yksi kerrallaan ja sitten testaa toimiiko, laittaa takaisin vakioksi ja testaa toista. Lopulta katsoo toimivatko kaikki yhdessä vai tarviiko jotain säätää alaspäin ja riittääkö tuuletus (tämä on se osuus mikä helposti vie sen viikonlopun).

Edit: toki jos on tarkka olisi hyvä myös asentaa se käyttis uusiksi joskus. Mutta itsekään en moiseen viitsi ryhtyä. Mukamas liian iso homma joten joskus on useita vuosia ja useita käyttöjärjestelmä versioita jopa eri prosessori + emo + näytönohjain comboilla mutta sama perusasennus taustalla.
Ja kun vielä tallentaa profiiliin alkuun toimivat perussäädöt, niin on paljon helpompi jatkaa säätöä jos ja kun joutuu nollaamaan biosin asetukset.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 948
Ei lähtenyt käyntiin ollenkaan noilla asetuksilla, olisko sitten vaatinut enemmän jännitettä tms. Mutta ei viitsi hirveänä säätää.



Tässä omat asetukset, Aidan latenssi 63,8 ns tosin. Liekkö aidan eri versioilla miten eroa noiden mittauksessa?


tRFC 400 ei bootannut ja piti resetoida bios, mutta sai tuota jonkin verran kiristettyä, tuskin jaksaa GDM disabled 1T säätöjä lähteä hakemaan. tCKE:ta ei anna laittaa nollaan, aina pompauttaa yhteen. Saa nyt ajella karhua yön yli noilla, ja katsoo sitten jos vielä jotain jaksaa säätää.

Sain tuolla 1T GDM disabled käyntiin hiukan sub timingeja löysäämällä, mutta suorituskyvyssä ei eroa ja karhussa tulee virhettä melkein samoin tein. Joten tuo 1T GDM disabled säätö saa kyllä jäädä pois. Noilla asetuksilla ajoi karhua reilusti yli 20 000% yön aikana ilman virheitä, joten ne on olisi ainakin vakaat. Pudottelin vielä SOC jännitettä ja viilasin paria arvoa. Mutta eipä noista paljoa enempää taida saada ilman suurempia jännite kikkailuja ja/tai taajuuksien nostoa. Loistavat muistit kyllä tuohon hintaan nuo Kingstonin Fury Renegade 3600C16 2x16gb kapulat, ja käyvät myös viileinä (sormitesti) verrattuna Micron rev-e Ballistix Sport LT 2x16gb kittiin verrattuna.

ZenTimings_Screenshot_2.png


Aidaa kannattaa ajella useampaan kertaan ja taustalta selaimet yms ylimääräiset sammuksiin. Selvästi aidan lukunopeudestasi puuttuu, joten jokin prosessi lienee puuhannut taustalla. Trfc:tä voisi itsekin vielä laskea, kun ei ole sitä tullu kokeiltua lainkaan. Kokeilitko 410 arvoa siihen lainkaan?
Testasin tässä toisella koneella, ja Aidan versioiden 6.00.x ja 6.60.x on aika iso ero muistin lukunopeustestin arvoon, joten noita eri versiolla ajettuja ei välttämättä voi ihan suoraan verrata keskenään (6.0 ei tue 5000 sarjalaisia). (Ballistix Sport LT 2x16gb @3600C16)

cachemem_Aida_6.0.png
cachemem_Aida_6.6.png
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 948
Ite päivittelin koneesta osia uusiks niin meni kingstonin 16gb myyntiin torissa ja amazon.de kauppias kiikutti ovelle 32gb corsairin kammat tilalle. Päivitykselle tuli noin 50€ hintaa. En tiedä missä mulla kiikastaa, kingstonin muistit ei pysyny vakaana cl16 3200mhz xmp profiililla ja nyt uudet kammatkaan ei pysy vakaana cl16 3600mhz xmp profiililla. Emona asus v550 f-gaming. En ole keksinyt mitään syytä miksi xmp valmis profiilit ei toimi niin kuin pitäisi, ei edes kahdilla eri tikuilla. Bios on päivitetty, tikkujen sijaintia eri sloteissa on vaihdeltu jne. Googlesta kun lueskelin niin aika monella muullakin xmp profiilit ei toimi. Jännitteitäkin yritin kasvatella mut sekää ei auttanu. Nyt sit kellot on cl17-18-18 niin pysyy pystyssä. Jos laitan cl16 niin ei toimi mikää sen jälkee
Lataappa ZenTimings ( ZenTimings v1.2.9 Download | TechPowerUp ) ja laita kuvakaappaus tänne. XMP profiililla pitäisi kyllä normaalisti muistit, tosin joidenkin kanssa joillakin ollut ilmeisesti ongelmaa. Laitatko tarkemmin mika cpu/emo/muistit.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 051
Intelin leiristä hypätty AMD leiriin.

Nykyiset tikut ovat 3200MHz CL14 B-Die Trident Z muistit.

Prosuksi valikoitui 5800X3D.

Infinity Fabric on ilmeisesti se juttu näissä?

Mihin suuntaan lähden noita muisteja viemään?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 308
Viestejä
4 156 943
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom