Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
millähän tuo .rar tiedosto pitäisi avata?@sheikkki tuolta löytyy linkki TM5-muistitesterin lataamiseen: Memory Testing with TestMem5 TM5 with custom configs
Itse olen käyttänyt anta extreme configia kun sitä aikoinaan aina suositeltiin, mutta näemmä löytyy myös absolut confis ja linkki sen latailuun samalla sivulla.
millähän tuo .rar tiedosto pitäisi avata?
Esim. ninite.com, hyötyohjelmia ja sieltä ruksaa Compression-otsikon alta 7-Zipin ja rullaa alas "Get Your Ninite" napille ja klikkaa.
Jees nyt onnistu. Kauas ton kannattais antaa rullailla? Yön yli?
Käytä aluksi vaikkapa yhtä - kolmea kierrosta kun viilailee muistiajoitusta/-ajoituksia. Sitten kun tuntuu siltä että voisi toimia eikä lyhyemmässä testissä tule virheitä, niin ajaa pidemmän ajon, 10 kiekkaa tai vaikka yön yli. Noi on vähän makuasioita, mutta tolla pitäs päästä alkuun.
Jees, eipä tos mennyt ku 10min ni 1 error tuli argh... . Mut tätähän tämä on
Saman overclock.net:in linkin kautta löytyy myös mitä TM5:n antamat virhekoodit voisivat tarkoittaa. "Spoiler: What do the TM5 testing errors mean". Noista virhekoodeista sit voi saada vinkkiä mitä kannattaisi muuttaa, itselläni joskus on ollut apua muttei aina.
Trcf mulla nyt 280, eli sitä pitäisi nostaa?
Error 5 then 6 is a timings missmatch between dimms (data mirror move)Kannattaa käyttää tätä MemTestHelper dokkaria apuna.
Katoin että sulla on eri SMU versio kuin mulla. Tarkistin emon sivuilta että sun biosissa on AGESA ComboV2 1.2.0.5 versio joka oli kuraa muisti kellotteluun sillä ei taida toimia nuo mun ehdottamat tiukat tRAS ja tRC säädöt, eli joudut niitä löysäämään ja reilusti. Aika paljon ollut ongelmia muutenkin sen agesan kanssa. Ainakin omalla X570 Prolla oli ongelmia mustien kellotuksen kanssa.Tarkoittaako tuo että error 7?
Error 7, 11 are burst tests
Trcf mulla nyt 280, eli sitä pitäisi nostaa?
- it will error out if if CAD_BUS is not optimal
- will error out if tRFC is too low
- mostly errors out only after time
Katoin että sulla on eri SMU versio kuin mulla. Tarkistin emon sivuilta että sun biosissa on AGESA ComboV2 1.2.0.5 versio joka oli kuraa muisti kellotteluun sillä ei taida toimia nuo mun ehdottamat tiukat tRAS ja tRC säädöt, eli joudut niitä löysäämään ja reilusti. Aika paljon ollut ongelmia muutenkin sen agesan kanssa. Ainakin omalla X570 Prolla oli ongelmia mustien kellotuksen kanssa.
Suositten päivittämään uusimpaan F37(AMD AGESA V2 1.2.0.7) tai vanhempaan F35(AGESA ComboV2 1.2.0.3 B) versioon.
joutuu koko biosin päivittämään.Pystyykö tuon jotenkin erikseen päivittämään, vai pitääkö biossi päivittää kokonaan?
Jooh, prkl ku olis muistitikku ku osa hävinnyt ja muutama kaverilla. Nooh pitää katsella tässä joku päivä. Pääasia et tuokin selvisi nytjoutuu koko biosin päivittämään.
Tuolla aikaisemmassa TM5-kuvakaappauksessa sul on siel herja "need to run with administrator priviledges", eli täytyisi käynnistää admin-moodissa. Itsellä on ainakin laitettu admineilla käynnistys päälle eikä herjaa tule, en tiedä sitten mitä toi compatibility mode tarkoittaa tossa tapauksessa.
juu. päivittelen tuon biosin ekana tässä lähipäivinä. Ilmeisesti onnistuisi ilman usb tikkuakin mutta kehtaa alkaa leikkimään ku ennen aina usb:n kautta päivittänyt.
Saan tikun tos ens viikolla ni päivitän sen kautta, ni en ainakaan onnistu töpeksimään. Kovinkaan pahasti =)En tiedä miten MSI ja Gigabyte emojen bios päivitys onnistuu mutta ainakin Asus emosta pystyy valitsemaan suoraan kiintolevyltä bios tiedoston eli ei tarvitse usb tikkua vaikka ehkä on varmempi tapa joku paremmin tietävä voi korjata.
Linpack on hyvä ohjelma testata vakautta ja rasittaa muisteja myös hyvin. ja on ilmainen.
kannattaa ottaa kuvat bios säädöistä kun välillä tallennetut profiilit ei toimi päivityksen jälkeen.Saan tikun tos ens viikolla ni päivitän sen kautta, ni en ainakaan onnistu töpeksimään. Kovinkaan pahasti =)
kannattaa ottaa kuvat bios säädöistä kun välillä tallennetut profiilit ei toimi päivityksen jälkeen.
Itse juuri perjantaina päivitin bios kun oli tullut noi amd prossujen tietoturva korjaukset ja omassa emossa toimi tikulle tallennettu profiili mutta kaikki oled panelin ja rgb valojen säädöt ei toiminut eli piti sammuttaa ne erikseen.
Oliko sen nyt AGESA combo 1208 mitä tuli asennetu.
Otaksun että tästä videosta voi olla hyötyä:
Eli uusissa kokoonpanoissa (niin Intel kuin AMD) DDR 5 6400 CL:32 alkaa olla sweet spot kun DDR4 muisteissa 3600 CL:14 on "lähes parasta mitä saa" mikä pätkii vielä jonkun 4800 CL:40 ja 5200 CL:42 ollen aika tasoissa 6000 CL:40 kanssa.
Toki jos vaan latensseja miettii niin DDR4 3600 CL: 14 (59,9 latenssien tulos AIDA64:ssä) kanssa alkaa pääsemään (ei pääse mutta lähelle) vasta DDR5 7800 CL:36 muistit (60,8 tuloksella)
Tosin tässä EI ole tehty kellotusta muuten kuin laittamalla muisti sisälle, menemällä biosiin ja laittamalla XMP päälle.
AMD:lla yllättäen ehkä paras hinta/laatusuhteessa olisi kuitenkin 5600 CL:28 mikä antaa hyvin viitteitä sille että kiristämällä latensseja saisi varmaan tuon 6400 toimimaan parhaiten.
Tommonen 3600/14 ei vissiin kovin helposti taitu?
Se on vaan kallista, B-die muistia esim. tästä 450€ 32Gb DDR4 3600 CL:14 Jimm's. Jos siis vertaa 3200 CL:16 mitä saa alle 100€ tai suositeltavaan 3600 CL:16 mitä saa kuitenkin huomattavasti järkevämpään 114,90€ hintaan. Siis vastaavan 32Gb kitin. Myös jännite on 1.35 vs 1.45V. Tuon luvataan olevan dual rankkia (tosin latenssi on 16-20-20 vs 14-15-15-35) Jokainen voi itse sitten miettiä onko se ero oikeasti lähes 350€ arvoista.
Eihän ole AMD CBS tai AMD Overclocking asetusten kautta säädetty VSOC jännitettä? Omalla emolla AMD Overclocking asetuksista kun laittaa niin se muistaakseni ohittaa kaikki muut säädöt.Mikä pielessä kun vsoc tuolla 1.18 vaikka laittas biosista 1.1 tai 1.06?
Ei ole sieltä säädetty, ja biossin päivityksen jälkeen palautin kaikki alkuperäiset asetukset. Eikös tuo 1.18 ole jo vähän liikaa?Eihän ole AMD CBS tai AMD Overclocking asetusten kautta säädetty VSOC jännitettä? Omalla emolla AMD Overclocking asetuksista kun laittaa niin se muistaakseni ohittaa kaikki muut säädöt.
Kannattaa palauttaa Optimized Defaults säädöt, jos et jo oo kokeillu. Nyt vissiin bios päivitetty ja uudet muistikapulat?
Joskus saattaa jäädä joku asetus "kummittelemaan" jos vaikka Ryzen Masterilla tai PBO Tunerilla jotain säätänyt.
Ei se varmaan säre mitään mutta tarpeettoman suuri se kyllä on. Mitä kautta yritit asettaa sitä jännitettä? Kannattaa kokeilla toimiiko AMD Overclokingin kautta. Siellä muistaakseni piti laittaa millivolteissa se haluttu jännite.Ei ole sieltä säädetty, ja biossin päivityksen jälkeen palautin kaikki alkuperäiset asetukset. Eikös tuo 1.18 ole jo vähän liikaa?
Edit: toisen kerran palautin ni näyttää tältä. Käydäänpä uudestaan laittamassa samat arvot.
Ei se varmaan säre mitään mutta tarpeettoman suuri se kyllä on. Mitä kautta yritit asettaa sitä jännitettä? Kannattaa kokeilla toimiiko AMD Overclokingin kautta. Siellä muistaakseni piti laittaa millivolteissa se haluttu jännite.
Ei se varmaan säre mitään mutta tarpeettoman suuri se kyllä on. Mitä kautta yritit asettaa sitä jännitettä? Kannattaa kokeilla toimiiko AMD Overclokingin kautta. Siellä muistaakseni piti laittaa millivolteissa se haluttu jännite.
Hyvä että selvis.Nyt laitoin sitä kautta ni toimii. Törmäsin aiemminkin siihen, mutta ei antanut pilkkua laittaa eikä käyny mielessäkään että 1100 siihen laittais ennen kuin sanoit. Kiitokset siitä
tRFC2=tRFC*0,75
ja tRFC4=tRFC*0,5
Pitääpä katsella noita. Olin näköjään nukahtanut kun TestMemiä odottelinHyvä että selvis.
Onko tuo tRFC2 jostain tietystä syystä 60? Sen pitäis olla isompi lukema kuin tRFC4 ja pienempi kuin tRFC.
Minä oon käyttäny niinkin yksinkertaisia kaavoja noiden laskemiseen kuin
tRFC2=tRFC*0,75
jatRFC4=tRFC*0,5
Nämä ei ole varmastikkaan mitkään optimaaliset ja ajoitukset voi olla vähän jopa löysänpuoleiset mutta tilanne jossa nuo ajoitukset aktivoituu on parempikin että ne on löysähköt kun itse tRFC vedetty tiukalle.
Ei varmaankaan mitenkään välttämätöntä ajaa sitä TestMem5:sta järjestelmänvalvojana?
Kyllä toi TM5:n ajaminen oli admin-oikeuksilla suositeltavaa silloin kuin itse käyttelin sitä. Siellä oli mm. se joku AWE module errori jos ei admineita käyttänyt. Ei enää muista.
Mutta hyvä jos toimii noin ja liekö itselläni ollut joku vanhempi versio TM5:sta käytössä.
Joo sitä se mullakin sano, mutta on niin hiton taitava löytämään tollasia et mistä sen sais muutettua ni
Juu pitänee siihenkin perehtyä tänään vielä. Olin tosiaan nukahtanut, ni menin koneelle ni siin oli et 2h 20m menny ja ei erroreita eikä whea virheitä näkynyt kuvan asetuksilla.Ei enää muista tosiaan mitä kaikkea kannatti muuttaa.
Confis-tiedostossa oli ainakin Cycles=X, eli Cycles=3 ajaa testiä kolme kierrosta. En ole nyt ihan varma, mutta Testing Window Size (Mb)=1408 ja jos on 32GB muistia niin pitäisi olla noin tuplaten eli 2816. Ja oliko vielä niin että täytyy ottaa huomioon monta säiettä prosessorissa on. Nää on ehkä jollakin tuoreemmassa muistissa kuin mulla, voisin kyllä itekin kokeilla sillä absolute-konfigsella tällä viikolla kun sitä en ole koskaan kokeillut.
Ja oliko se niin, että jos haluaa Cl15 kokeilla, niin gmd disabled, ja cmd2t 2T?
Pelkällä disablen laitolla ei mee ees työpöydälle mulla.
Samaa tekee mullaIte en saanut 3800 CL15 GDM disabled edes boottaan aikoinaan. Sekin on mulla vielä ehkä kokeiltavana, muttei ole jaksanut.
Samaa tekee mulla
Kun tCL15 lähtee kokeilemaan kannattaa laittaa tCWL autolle tai 14 ja tRDRW ja tWRRD autolle.Ja oliko se niin, että jos haluaa Cl15 kokeilla, niin gmd disabled, ja cmd2t 2T?
Pelkällä disablen laitolla ei mee ees työpöydälle mulla.
Okei. Onpahan illaksi tekemistäKun tCL15 lähtee kokeilemaan kannattaa laittaa tCWL autolle tai 14 ja tRDRW ja tWRRD autolle.
GDM Disabled ja CMD voi olla joko 1T tai 2T, 1T olis tietenkin nopeampi jos sillä toimii mutta jos sillä ei edes postaa tai todella epävakaa joutuu AddrCmdSetup, CsOdtSetup ja CkeSetup arvot hakemaan 50-67 väliltä. CMD 2T säädöllä noihin setuppeihin ei tarvi koskea.