Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Parisuhde kaatumassa/kaatunut diagnosoimattoman ADHD:n takia. Arkipäiväiset asiat hiertää todella paljon ja alkoholista on tullut ongelma, jolla olen lääkinnyt itseäni sosiaalisissa tilanteissa. Tämä yhdistettynä impulsiivisuuteen on aiheittanut kännissä perseilyä, jota on toisen vaikea antaa anteeksi. Oma itsetunto täysin romahtanut.
Sain nyt tuollaisen ultimaatumin, että apua on pakko hakea tai muuten suhde oli tässä. Toki myös itseni kannalta se olisi varmasti tärkeä saada diagnosoitua, etten koko elämääni pilaa tämän kanssa yksin kamppaillessa. Vaikea vaan saada prosessia aloitetuksi.
Laitoin jo maisaan viestiä, mutta aloin nyt kuitenkin miettimään olisiko yksityinen järkevämpi. Mulla on ollut sairausvakuutus 25-vuotiaaksi asti, mutta nyt ollut jo muutaman vuoden tauolla. Olisikohan se mahdollista ottaa uudestaan, jos pystyn todistamaan, että tämä vaiva on alunperin alkanut jo edellisen vakuutuskauden aikana?
Mitäköhän tuo tulisi kustantamaan esim. Mehiläisen kautta, jos on tallessa vanhoja päiväkoti- ja koulutodistuksia, jossa suoraan todetaan, että "tarkkaavaisuus suurin huolenaihe" ja listataan kaikkea tyypillistä ADHD-käyttäytymistä, johon pitäisi ehkä puuttua tämän lapsen kohdalla? Luulisi, että noilla saisi aika hyvin todistettua, että nämä oireilut ovat alkaneet jo lapsesta asti.
Työterveys on tosiaan mehiläisen kautta, niin meinasin nyt ensi alkuun mennä ihan työterveyspsykologille juttelemaan tuosta. Töissä käyn, mutta rahaa ei ole kuitenkaan liiaksi, joten sen vuoksi vähän hirvittää yksityisen kautta tämä asia hoitaa. Mutta ehkä olen valmis maksamaan tuosta, että saisin sen diagnoosin sitten nopeammin ja asiat rullaamaan.
Miten muuten lääkkeissä nuo kela-korvaukset - mitä ne vaativat?
Onko jollain kokemusta että kun Elvansen ottaa aamulla 9 aikaan, niin puolelta päivin rupeaa ahdistaa saatanasti?
Olen yrittänyt kokeilla kaikenlaista. Otan aamulla 30mg ja lounaan jälkeen toiset 30mg. Olen myös yrittänyt että kofeiini ja nikotiini pysyy poissa niinä päivinä joina käytän, mutta ei auta tuohon että noin ~4h ekan annoksen ottamisesta alkaa ahdistaa niin että puren hampaita yhteen.
Ainoastaan olen huomannut että jos seuraavana päivänä otan annoksen, niin tuo ahdistus on hieman lievempi.
Käytän lääkettä viikossa 3x ja päivässä 2x - ti , ke, to.
Tää oli hyvä kommentti.Impulsiivisuus, kiinnostavien asioiden liiankin ripeä edistäminen, jumiutuminen ja ylianalysointi voi olla adhd-haasteita. Nyt jo tunnistat niitä itsessäsi, kenties lääkitys auttaa ja lisää malttia. Älä siis hätäile, jäitä hattuun, hyvin se menee. Ja jos silti hätäilet niin ei se haittaa, jos se on oikea, kyllä se sen kestää.
Kyselläänpä kokemuksia Concertan vaihdosta Elvanseen tilanteessa, jossa Concertan vaikutus on huomattavan lyhyessä ajassa pudonnut todella radikaalisti.
Concertan aloituksessa annostusta nostettiin aika vauhdilla 54mg:an ja siitä 72mg:an "tarvittaessa" joka käytännössä tarkoitti aika nopeasti päiväannosta. Vaste on aloituksesta lähtien ollut todella hyvä, mutta hiipunut aika nopeasti jota on kompensoitu suht nopealla noston tahdilla, ehkä kahdessa kuukaudessa 18 - 54mg. 72mg popsittu useampi kuukausi pienillä variaatioilla (54mg aamulla ja 18mg päivällä, 36mg aamulla + päivällä ja viimeisimpänä 2x36mg aamulla), jonka vaste kuitenkin katosi lähes hyvinkin nopealla aikataululla - päivissä.
Itsellä on harmiksi huomattavasti vakavampia perussairauksia joiden hoito vaatii aika tiivistä yhteydenpitoa erikoislääkärin kanssa, joten Elvansen reseptiin ei tarvinnut juuri muuta mainita kuin vasteen selvä heikkenemisen ja resepti odottelee hakemista, mutta kiinnostaisi kuulla onko Concertan vasteen nopeaan putoamiseen löytynyt pidempiaikaista apua Elvansesta? Medikinettin lääkäri ohitti käytännössä suoraan saman vaikuttavan aineen vuoksi, jonka voinee odottaa pudottavan vasteen yhtä nopeasti kuin Concerta.
Elvanse on tarkoitus nostaa 60mg/vrk nopealla tahdilla, joka lienee suhteellisen tyypillistä?
Jos concerta toimii mutta et saa tasaista vaikutusta kannattaisi käydä läpi saman lääkeryhmän lääkkeet sillä ne eroavat farmakokineettisiltä ominaisuuksiltaan paljon. Medikinet, methylphenidate stada (geneerinen ritalin valmiste) tai equasym voisivat hyvinkin soveltua sinulle - ilman kokeilua sitä ei voida tietää.
Elvanseen vaihto ratkaisee todennäköisesti vasteen nopean putoamisen hyvin mutta haasteitakin on: korkea hinta ja mahdollisesti riippuvuus. Addiktiopotentiaalista lääkityksen kohdalla voi olla monia mielipiteitä. Minun mielipide on se, että elvanseen kannattaisi mennä vasta jos kaikki muut on kokeiltu. Ymmärtääkseni sen vaikuttava aine tekee enemmän juttuja aivoissa kuin MF ja maalaisjärkeni sanoo, että jos vähemmälläkin pärjää se on parempi.
Annokset kyllä nostetaan nopeasti sen perusteella mitä potilas sanoo, mutta kannattaa yrittää olla rauhallinen ja kuunnella itseään. Jos sinulle määrättiin 30mg, mene sillä useampi viikko, ja kannattaa nostaa varovasti ja maltilla, 10mg kerrallaan ylöspäin. Kapselin voi sekoittaa veteen ja titrata sillä tavoin varovasti ylöspäin.
Mistä tällainen ajatus riippuvuudesta Elvansen kohdalla jota ei olisi Concertassa? Ymmärsinkö oikein että vähemmällä pärjääminen tarkoitti Consua Elvan sijaan? Kuulostaa aika erikoiselta.
Kyselläänpä kokemuksia Concertan vaihdosta Elvanseen tilanteessa, jossa Concertan vaikutus on huomattavan lyhyessä ajassa pudonnut todella radikaalisti.
Mulla ei tahtonu concerta toimia, positiivista vaikutusta alkoi näkyä vasta 54mg annoksella ja ei kestänyt edes iltapäivälle asti. Haittavaikutukset siihen päälle vielä.
Vaihdettiin elvanseen, nyt menee 60mg. Ero kuin yöllä ja päivällä. Tämä on toiminut todella hyvin siihen verrattuna.
Monesti aikuisilla tutkimuksen/diagnoosin tekee psykiatrian erikoislääkäri. Potilaalle voi olla joskus hyödyllistä myös neurologian erikoislääkärin konsultaatio. Se auttaa ehkä potilasta hahmottamaan asiaa syvällisemmin. Tämä on tosin vain minun kokemukseni: elvanseen vaihdettiin hyvin nopeasti heti concertan jälkeen, vaihtoehtoja miettimättä. Kelan korvausoikeus hylättiin aluksi, mutta pitkällisen valittamisen jälkeen se hyväksyttiin. Silti hintaa elvansella oli n. 50€/kk enemmän kuin nykyisellä MF-valmisteellaEhkä maalaisjärkeä paremmin suosin kuitenkin erikoislääkärin osaamista, vaikka toki ymmärrän pointin. Kysehän ei ollut siitä etteikö vaikutus olisi tasaista, vaan siitä että vaste häviää todella nopealla käyrällä kohtuu isolla annoksella, jolloin ainoa vaihtoehto olisi ollut nostaa annostusta vielä lisää, jolloin taas 72mg:n haittavaikutukset olisivat lisääntyneet vielä lisääntyneet (pahoinvointi ja rinnan tykyttely). Vaikea kuvitella etteikö täysin samalla vaikuttavalla aineella vasteen putoaminen olisi joka tapauksessa edessä myyntinimestä riippumatta.
Sain suoraan B-lausuntoon lisäyksen Elvansen erikoiskorvattavuudesta, joten hinta ei taida poiketa Concertasta merkittävästi kunhan Kela saa päätöksen aikaiseksi, mutta addiktiopotentiaali on toki erittäin tärkeä huomio ja siihen täytyy kyllä kiinnittää huomiota. Itse en siis ole antanut mitään viitettä annostuksesta, eikä siitä oikeastaan ole mitään kokemustakaan (edes vertaistietoa, tarkoituksella), koska lääkekeskustelu on usein aika tunnepitoista ja yksioikoista (johon tämä ketju tekee selvän poikkeuksen).
Huomenna kokeilen Elvansea (30mg) ja voinpa vaikka raportoida omia fiiliksiä tännekin.
Monesti aikuisilla tutkimuksen/diagnoosin tekee psykiatrian erikoislääkäri. Potilaalle voi olla joskus hyödyllistä myös neurologian erikoislääkärin konsultaatio. Se auttaa ehkä potilasta hahmottamaan asiaa syvällisemmin. Tämä on tosin vain minun kokemukseni: elvanseen vaihdettiin hyvin nopeasti heti concertan jälkeen, vaihtoehtoja miettimättä. Kelan korvausoikeus hylättiin aluksi, mutta pitkällisen valittamisen jälkeen se hyväksyttiin. Silti hintaa elvansella oli n. 50€/kk enemmän kuin nykyisellä MF-valmisteella
Hakeuduin myöhemmin arvostetulle neurologian erikoislääkärille ja palattiin rauhassa kokeilemaan MF-valmisteita uudelleen. Niissä on tosiaan isoja eroja. Lääkärin mukaan niistä yleensä löydetään potilaalle sopiva, kunhan niitä vain maltetaan kokeilla kärsivällisesti ja pitkäjänteisesti. Tämä voi olla kyllä haastavaa ADHD-ihmiselle, varsinkin jos elvanse on alkanut tuntumaan tosi hyvältä ja sopivalta lääkkeeltä.
Toivottavasti sinulle löytyy sopiva lääkitys ja saat siitä apua itsellesi. Suosittelen lueskelemaan redditin adhd osiota vertaistuen merkeissä.
En oikein ymmärtänyt miten viesti vastasi kysymykseeni.Elvanse on suoremmin amfetamiinijohdos.....
En oikein ymmärtänyt miten viesti vastasi kysymykseeni.
Kysymyksessä saattoi olla parantamisen varaa. Olin ymmärtävinäni että bassalvan mielestä Elvassa oli erityisesti riski riippuvuuteen ja Conussa vastaavasti ei. Conu on muutenkin jotenkin vähemmän kuin Elva ja siksi suositeltavampi. Tämä oli minusta erikoinen ajatus.Riippuu täysin siitä, mitä oikeasti kysyit. Vastasin siihen, miksi Elvanseen voi tulla riippuvaiseksi. Loppuja kannattanee kysellä lääkäriltä.
Kysymyksessä saattoi olla parantamisen varaa. Olin ymmärtävinäni että bassalvan mielestä Elvassa oli erityisesti riski riippuvuuteen ja Conussa vastaavasti ei. Conu on muutenkin jotenkin vähemmän kuin Elva ja siksi suositeltavampi. Tämä oli minusta erikoinen ajatus.
Netistä luettuna jotkut tuntuvat vaativan ihmeen suuria annoksia. Eikö perusperiaate ole kuitenkin että annosta nostetaan niin kauan että vaste löytyy tai haitat käy liian suuriksi. Siinä voi ohjearvot ylittyä.Itse olen nyt parisen kuukautta popsinut concertaa annoksilla 18 - 27 - 36. Ainakaan vielä en ole huomannut kuin ihan minimaalisen hyödyn ja sekin vain pari tuntia lääkkeen otosta, jonka jälkeen en huomaa mitään. Myöskään tuo annoksen nosto ei ole vaikuttanut mitään. Seuraavaksi kai kokeillaan vielä se 54mg, mutta aika skeptinen olen sitäkin kohtaan.
Vastaavia kokemuksia muilla? Ylempänä ainakin @CpnJake kirjoitteli vähän vastaavaa. Onko tosiaan lääkkeissä sitten niin paljon eroa, että valmistetta vaihtamalla voi löytyäkin merkittävä hyöty.
En tiedä mikä perusperiaate on, mutta lääkärini sanoi, että concertaa nostetaan tuohon 54mg asti ja jos/kun ei toimi, niin sitten mietitään jotain muuta. Ja tällä hetkellä uskon että kohdallani sekään ei toimi. Tässä tietysti toivoisin olevani väärässä. Ja siksi kysyin siis, että onko joillain kokemuksia vastaavasta tilanteesta ja siitä, että se seuraava tai sitä seuraava valmiste onkin tuonut hyödyn.Netistä luettuna jotkut tuntuvat vaativan ihmeen suuria annoksia. Eikö perusperiaate ole kuitenkin että annosta nostetaan niin kauan että vaste löytyy tai haitat käy liian suuriksi. Siinä voi ohjearvot ylittyä.
Eri lääkeaineet vaikuttaa eri lailla. Henkilökohtaista miten.
Netistä luettuna jotkut tuntuvat vaativan ihmeen suuria annoksia. Eikö perusperiaate ole kuitenkin että annosta nostetaan niin kauan että vaste löytyy tai haitat käy liian suuriksi. Siinä voi ohjearvot ylittyä.
Eri lääkeaineet vaikuttaa eri lailla. Henkilökohtaista miten.
Kokeile Methylphenidate viatrista. Siinä proliifi on mielestäni pidempi.Itse olen nyt parisen kuukautta popsinut concertaa annoksilla 18 - 27 - 36. Ainakaan vielä en ole huomannut kuin ihan minimaalisen hyödyn ja sekin vain pari tuntia lääkkeen otosta, jonka jälkeen en huomaa mitään. Myöskään tuo annoksen nosto ei ole vaikuttanut mitään. Seuraavaksi kai kokeillaan vielä se 54mg, mutta aika skeptinen olen sitäkin kohtaan.
Vastaavia kokemuksia muilla? Ylempänä ainakin @CpnJake kirjoitteli vähän vastaavaa. Onko tosiaan lääkkeissä sitten niin paljon eroa, että valmistetta vaihtamalla voi löytyäkin merkittävä hyöty.
Onko tosiaan lääkkeissä sitten niin paljon eroa, että valmistetta vaihtamalla voi löytyäkin merkittävä hyöty.
On kyllä erikoista, että niin isoja eroja voi olla. Mutta hyvä niin. Ehkä itsellenikin joskus vielä löytyy sopiva valmiste. Minulla on vaan kaikkiin lääkkeisiin ollut läpi elämäni todella huono vaste.On, valmisteiden välinen ero on kuin yö ja päivä tähän aikaan vuodesta. Joku toimii toiselle ja toinen taas toiselle.
On kyllä erikoista, että niin isoja eroja voi olla. Mutta hyvä niin. Ehkä itsellenikin joskus vielä löytyy sopiva valmiste. Minulla on vaan kaikkiin lääkkeisiin ollut läpi elämäni todella huono vaste.
Kaikilla lääkäreillä ei välttämättä riitä pokka mennä yli suosituksen joka on Concertan valmisteyhteenvedossa:
Lapsilla Concertan enimmäisvuorokausiannos on 54 mg.
Aikuisilla Concertan enimmäisvuorokausiannos on 72 mg.
Käypähoidossa aikuisille:
riittävän tehon saavuttamiseksi annosta saatetaan joutua nostamaan ad 108 mg
ADHD:n hoidossa käytettävät lääkkeet
ADHD:n hoidossa käytettävät lääkkeet Valmiste Lyhytvaikutteinen metyylifenidaatti Keskipitkävaikutteinen metyylifenidaatti, (nopeasti vapautuvaa 50 %) Keskipitkävaikutteinen metyylifenidaatti, (nopeasti vapautuvaa 30 %) Pitkävaikutteinen metyylifenidaatti (nopeasti vapautuvaa 22 %) Atomoksetiini...www.kaypahoito.fi
Huomenna kokeilen Elvansea (30mg) ja voinpa vaikka raportoida omia fiiliksiä tännekin.
Mielenkiintoista, joskus tutkin asiaa itsekin maksimannoksen osalta ja löysin silloin tuon 81mg. Olen pitänyt tuota108mg jenkkien rajana kun siellä on tehty enemmän tutkimuksia metabolisoitumisesta - joiltakin yksilöiltä haihtuu 54mg kuudessa tunnissa.. Redditistä löytyy lisää juttua näistä.
Mulla hävisi vaikutus myös aika nopeasti pienillä annoksilla. Lopulta päädyttiin 54mg aamulla ja siitä tarpeen mukaan joko samalle kertaa tai 4 tunnin sisään 36mg lisäksi. Tällä selviän sen 9-10h tällä hetkellä, vähän tuntuu vaikutus lyhenevän kyllä ajan kanssa.Itse tässä juuri taistelen tämän asian kanssa, sillä aamulla otettu 72mg on käytännössä haihtunut iltapäivään mennessä, eikä enää riitä edes alkuiltaan. Lääkityksen alkuvaiheessa ja nostojen yhteydessä vaikutus oli helposti yli 12 tuntia, ja nyt tuntuu tuo 6h olevan tiukassa.
Jos mahdollista, niin pitäkään parin päivän taukoja tai jos olette kipeänä, niin silloin on helppoa olla ottamatta. Se voi vähän jeesata, ellei se ole jo käytössä.
Eihän nämä mitään ihmelääkkeitä ole. Jos on stressiä työn tai yksityiselämän puolesta, niin korkeintaan auttavat jäsentelemään omia ajatuksia itsellä.
Sitten taas toisaalta silloin kun on ns. selvät sävelet, niin lääke auttaa paremmin.
Näin siis itsellä. Välipäivät kokonaan ilman ovat aika tuskaisia kun impulsiivisuus palaa aika nopeaan ja ärtymyksen lisäksi suunnilleen ärsyttää nähdäkin muita.
Tämän vuoksi olen päätynyt siihen, että joskus saatan kevyinä päivinä mennä 54mg, mutta ilman en ole.
Johtuu toki pitkälti siitä että sanotaan esim. ”kokeile olla viikonloppu ilman lääkettä”. Muuten ihan hyvä neuvo, mutta kun ne viikonloput on jo pitkään olleet täynnä paljon tärkeämpää tekemistä kuin viikot, niin ala siinä sitten kärvistelemään ohella..