- Liittynyt
- 29.09.2017
- Viestejä
- 2 641
E85 on vieläkin korkeaoktaanisempaa. Se kai olisi samalla merkintätavalla jotain 104E85 tms.
E85 on tuotetiedon mukaan yli 104 oktaanista riippuen varmaan koostumuksesta joka vaihtelee.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
E85 on vieläkin korkeaoktaanisempaa. Se kai olisi samalla merkintätavalla jotain 104E85 tms.
Testillä yritettiin hakea sitä mallia millä saa 98:n hyödyt irti.Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
95:ellä kulutus kasvoi 3% vaikka polttoaineen energiasisältö muuttui vain 2%, eli myös korkeampaa oktaania pystytään hyödyntämään peruskärryjen perusajossa jota tuossa mallinnettiin. Tehomittauksia löytyy netti puolillaan ja niiden lukemat kuvaavat enemmän hetkellisen korkeamman kuormituksen vaikutusta joka lunnollisesti on tuota TM:n mittaamaa keskimääräistä korkeampaa.
Eihän se biokomponentti välttämättä (eikä edes todennäköisesti) etanolia ole, vaan uusiutuvista valmistettua bensiiniä.Miten tuo jakeluvelvoitteen nousu 16,5 %:iin tälle vuodelle näkyy pumpulla kun esim. omaan autoon voi käyttää max. 10% etanolia sisältävää bensiiniä?
Näin minäkin käsitin että sähkön myyminen sähköautoihin lasketaan mukaan, kunhan se on "uusiutuvaa sähköä". Ja toki E85 myynti siellä missä sellaista vielä on. Vähän OT, mutta toivottavasti sähkön osalta lasketaan vain myyty sähkö eikä pelkkää mahdollisuutta ladata, tällöin se ohjaisi nopeampiin latureihin ja halvempiin lataushintoihin jotta sitä sähköä saadaan suuria määriä myytyä.Eikö nyt tullut se uudistus, että jakeluvelvoitteeseen lasketaan myös sähkön myyminen sähköautoille?
Ei kai tuo sitä tarkoita, että jokaisessa myydyssä polttoaineessa pitää olla tuo x% uusiutuvia, vaan kokonaisuutena kaikissa myydyissä polttoaineissa?
Jep, jatkossakin saa siis kyllä myydä noita nykyisen kaltaisia 95E10 ja 98E5 bensoja, sekä dieseliä, mutta se jakeluvelvoite on sitten täytettävä muilla keinoilla.Näin minäkin käsitin että sähkön myyminen sähköautoihin lasketaan mukaan, kunhan se on "uusiutuvaa sähköä". Ja toki E85 myynti siellä missä sellaista vielä on. Vähän OT, mutta toivottavasti sähkön osalta lasketaan vain myyty sähkö eikä pelkkää mahdollisuutta ladata, tällöin se ohjaisi nopeampiin latureihin ja halvempiin lataushintoihin jotta sitä sähköä saadaan suuria määriä myytyä.
Se näkyy hinnassa.https://moottori.fi/uutinen/nain-pa...-koskee-liki-18-miljoonan-auton-kayttokuluja/
Miten tuo jakeluvelvoitteen nousu 16,5 %:iin tälle vuodelle näkyy pumpulla kun esim. omaan autoon voi käyttää max. 10% etanolia sisältävää bensiiniä?
Eli, jos pistoolissa on edelleenkin E5 tai E10 merkinnät niin missä se jakeluvelvoitteen nosto näkyy?
Ne nykimiset tulee siitä kun ECU reagoi nakutustunnistimeen. Ei johdu siitä että 95 oktaanisessa bensassa olisi jotain vikaa, vaan siitä että moottori on optimoitu yli 95 oktaaniselle bensalle, ja joutuu reagoimaan toivottua matalampaan puristuskestävyyteen.En ketjua lukenut läpi, mutta on reilu puolivuosikymmentä tullut ajeltua Skoda Octavia 1.8 TSI:llä. Auton hommattuani ihmettelin, että mikä on kun nykii kiihdyttäessä satunnaisesti. Tutun autokorjaajan kanssa juttelin, niin sanoi, että pistä tankkiin 98. Näin tein ja homma ratkesi siinä. Välillä olen tankannut (ehkä kerran vuoteen) 95, jolloin aina ongelma palaa. Joten olen vain todennut, että 95 on paskoo.
En kyllä usko että missään vakioautossa olis nakurajat noin kireät kun niihin saa tankata yleensä jopa matalaoktaanisempaa bensaa.Ne nykimiset tulee siitä kun ECU reagoi nakutustunnistimeen. Ei johdu siitä että 95 oktaanisessa bensassa olisi jotain vikaa, vaan siitä että moottori on optimoitu yli 95 oktaaniselle bensalle, ja joutuu reagoimaan toivottua matalampaan puristuskestävyyteen.
Tuosta jäi mielikuva että oli uutena hankittu tai ainakin tehdas säädöillä ja malli tarkoitettu mataloktaaniselle polttoaineella. Huollossa ongelma ohitettu helpoimman kautta.En kyllä usko että missään vakioautossa olis nakurajat noin kireät kun niihin saa tankata yleensä jopa matalaoktaanisempaa bensaa.
Niin tai näin niin meidän vanha 3.3 Voyager nykii 95:lla mutta ei 98:lla niin sitä poltetaanEn kyllä usko että missään vakioautossa olis nakurajat noin kireät kun niihin saa tankata yleensä jopa matalaoktaanisempaa bensaa.
No sen nakutusanturin takia niihin sitä matalaoktaanista saa tankata.En kyllä usko että missään vakioautossa olis nakurajat noin kireät kun niihin saa tankata yleensä jopa matalaoktaanisempaa bensaa.
98 oktaanista kuluu vähemmän, koska siinä on enemmän energiaa per litra. Jos ja tämä on nimenomaan suuri jos se 95 olis samalla etanolipitoisuudella voitaisiin pieni ero kulutuksessa saada aikaiseksi sytkällä pelaamalla, mutta todellisuudessa mitään arkikulutuksen eroja ei varmaankaan saataisi, koska sellasella tasakaasuajolla ei kuitenkaan olla nakuherkällä alueella sytkän kanssa vaan erot tulee esiin kunnon kuormalla.No sen nakutusanturin takia niihin sitä matalaoktaanista saa tankata.
Tuon takiahan hyvin monessa autossa 98 kuluu vähemmän. Jos moottori olisi tosisan optimoitu 95 oktaaniselle ei kulutuksessa olisi eroa, jos polttoaineiden energissisältö on sama. Nykyään 98 on hieman enemmän energiaa, mutta yleensä kulutus putosi myös silloin kun oli toisinpäin.
Todennäkösesti uudemmissa autoissa sytkää myöhästetään sen verran, että nakua ei ilmene. Vanhemmissa naku laukasee varmaankin limppu moodin.Boxsterissa ei tarvitse miettiä kun lukee 98 RON only. Mitä tapahtuu jos tankkaa 95:sta? ECU myöhentää sytytystä ja tehoa katoaa vai nakuttaa kuorman alla? Vai ei mitään.
Tuon 98 pienemmän kulutuksen totesin jo 20+v sitten, silloin 98 oktaanisen bensan energiasisältö oli pienempi kuin 95. Tuon jälkeen on aina koeajettu autot 95 ja 98, ja 8v astraa lukuunottamatta kaikki kuluttivat vähemmän 98, on sitten hintaerosta kiinni onko 98 käyttö kannattavaa, jos moottorin toiminnassa ei perstuntumalla ole eroa.98 oktaanista kuluu vähemmän, koska siinä on enemmän energiaa per litra. Jos ja tämä on nimenomaan suuri jos se 95 olis samalla etanolipitoisuudella voitaisiin pieni ero kulutuksessa saada aikaiseksi sytkällä pelaamalla, mutta todellisuudessa mitään arkikulutuksen eroja ei varmaankaan saataisi, koska sellasella tasakaasuajolla ei kuitenkaan olla nakuherkällä alueella sytkän kanssa vaan erot tulee esiin kunnon kuormalla.
98 oktaanista kuluu vähemmän, koska siinä on enemmän energiaa per litra. Jos ja tämä on nimenomaan suuri jos se 95 olis samalla etanolipitoisuudella voitaisiin pieni ero kulutuksessa saada aikaiseksi sytkällä pelaamalla, mutta todellisuudessa mitään arkikulutuksen eroja ei varmaankaan saataisi, koska sellasella tasakaasuajolla ei kuitenkaan olla nakuherkällä alueella sytkän kanssa vaan erot tulee esiin kunnon kuormalla.
Todennäkösesti uudemmissa autoissa sytkää myöhästetään sen verran, että nakua ei ilmene. Vanhemmissa naku laukasee varmaankin limppu moodin.
Juu kyllä, mutta yleensä toi ei ole millään tasakaasu ja kevyellä ajolla mikään ongelma, koska moottorilta ei ylipäänsä kysytä tehoa. Toi nakuherkkyys tulee siellä matalan vaihteen isolla kuormilla esim uusilla turbokoneilla missä painetta on hitokseen jo alarekisterissä ja sit toki maksimitehojen alueella.Jossain -90 luvun autoissa saattoi olla tietty palikka eli saattoi olla moottori tehty 98 oktaaniselle polttoaineelle ja otit tän palikan pois eli pystyi ajamaan 95 oktaanisella polttoaineella. Jos ei ollut muuta saatavilla ja suositeltiin aika nopeasti tankkaamaan 98. Ei muuta tehnyt kuin sytytystä muutti. En sit muista, löytyikö näistä 95 oktaaniselle polttoaineelle tehdyille moottorille samaa eli sai toimimaan 92 oktaanisella.
Näissä vanhemmissa autoissa, jossa oli virranjakajan kansi säätö tehtiin mekaanisesti, nykyään ohjelmalla
Jep, sehän on selvää, mutta kuinka moni tietää edes minkälaisista tehoeroista puhutaan. Jos joku 200 hepan kone menettää huipputehoa 10 heppaa ja alakirroksilla vääntöä joku 1-2% ni tollasia muutoksia ei esim edes kukaan voi persdynolla oikeasti huomata.Nakutuksen suhteen ei se etanolin määrä tässä ole niinkään oleellista kuin oktaaniluvun ero itsessään.
Ja kaikista korkeaoktaanisinta on E85, jossa on jopa 85% etanolia. Joten ei se etanoli itsessään taida tosiaan olla ongelma tehojen kannalta. Tuota pitää toki ruiskuttaa moottoriin enemmän, koska energiasisältö on pienempi kuin bensassa.Sen puoleen tällanen nettipalstakeskustelu missä kone tärisee 95 oktaanisella ja huomataan persdynossa jonkun 150 heppasen perusauton väännöissä eroa on pakko ottaa ripauksella suolaa. Jostain syystä on iskostettu että 95 olis sen etanolilisäyksen jälkeen jotenkin surkeaa, mutta todennäkösemmin ongelma on esim siinä ettei auto jostain syystä saa seoksia kuntoon eli kartassa ei riitä rikastusvara. Kyseessä on kuitenkin muutaman prosentin ero polttoaineen määrässä niin vaikea kuvitella että esim palotapahtuma olis kovin erilainen.
Mites toi mitattiin? Olin just kaverin auton säätöä seuraamassa ja 98 oktaanisella irtos n. 513 heppaa ja 95 oktaanisella menetettiin n. 10 heppaa eli just karvan yli 500 irtos silläkin. Sit säädettiin flex fueli 95-re85.Itsellä esim. on kokemusta yli 10% tehonalenemasta matalakoktaanisella bensalla ja sen todella huomasi helposti ajossa.
Tuokin riippuu moottorista, jos rakenne on sellainen että sille korkeammalle oktaanille ei ole tarvetta, ei se säätämällä juuri muutu, mutta se nakutusanturiin reagoiva ecu ei tosiaankaan säädä sitä moottoria vaan 95 oktaaniselle optimoiduksi, vaan menee vaan nakutusta estävään tilaan.. Voi olla että paremmissa toteutuksissa se menee vaiheittain, mutta epäilen että usein se on vaan samantein joku 90 oktaanista tjsp sietävä ohjelma.Mites toi mitattiin? Olin just kaverin auton säätöä seuraamassa ja 98 oktaanisella irtos n. 513 heppaa ja 95 oktaanisella menetettiin n. 10 heppaa eli just karvan yli 500 irtos silläkin. Sit säädettiin flex fueli 95-re85.
10 hepan tehoeroa ei kyllä 500 hepan teholuokassa persdynossa tunnu ja luonnollisesti toi tehoero kutistuu kun mennään matalampiin tehoihin.