95E10 vs 98E05


95:ellä kulutus kasvoi 3% vaikka polttoaineen energiasisältö muuttui vain 2%, eli myös korkeampaa oktaania pystytään hyödyntämään peruskärryjen perusajossa jota tuossa mallinnettiin. Tehomittauksia löytyy netti puolillaan ja niiden lukemat kuvaavat enemmän hetkellisen korkeamman kuormituksen vaikutusta joka lunnollisesti on tuota TM:n mittaamaa keskimääräistä korkeampaa.
Testillä yritettiin hakea sitä mallia millä saa 98:n hyödyt irti.

Moottori säädettiin nakutusrajalle, kulutus suhteutettiin moottoritehoon, jolla ilmeisesti haettiin sitä normaalin ajon vaikutusta. Testi aineet tutkittiin, eli molemmat oli aika lähellä rajoja, eli siinä mielessä myös ihan hyvä.

Nyky hintatasolla (>1,65€/l-2€/l) pitäisi sellaisesakin autossa joka pystyy ulosmittaan nakutusrajalle olla sitä hintaeroa alle viisisenttiä. Se harvoin pumpulla toteutuu, ja jotta 98 tarvitsevat sitä saavat siedettävällä hintaerolla niin ei kannata vain maksamisen ilosta tankata 98:a.

Jos auto ei 98 hyödynnä niin hyvin kuin testissä, niin sentti ero kapanee entisestään
 

Miten tuo jakeluvelvoitteen nousu 16,5 %:iin tälle vuodelle näkyy pumpulla kun esim. omaan autoon voi käyttää max. 10% etanolia sisältävää bensiiniä?

Eli, jos pistoolissa on edelleenkin E5 tai E10 merkinnät niin missä se jakeluvelvoitteen nosto näkyy?
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuo jakeluvelvoitteen nousu 16,5 %:iin tälle vuodelle näkyy pumpulla kun esim. omaan autoon voi käyttää max. 10% etanolia sisältävää bensiiniä?
Eihän se biokomponentti välttämättä (eikä edes todennäköisesti) etanolia ole, vaan uusiutuvista valmistettua bensiiniä.
 
Eikö nyt tullut se uudistus, että jakeluvelvoitteeseen lasketaan myös sähkön myyminen sähköautoille?

Ei kai tuo sitä tarkoita, että jokaisessa myydyssä polttoaineessa pitää olla tuo x% uusiutuvia, vaan kokonaisuutena kaikissa myydyissä polttoaineissa?
 
Eikö nyt tullut se uudistus, että jakeluvelvoitteeseen lasketaan myös sähkön myyminen sähköautoille?

Ei kai tuo sitä tarkoita, että jokaisessa myydyssä polttoaineessa pitää olla tuo x% uusiutuvia, vaan kokonaisuutena kaikissa myydyissä polttoaineissa?
Näin minäkin käsitin että sähkön myyminen sähköautoihin lasketaan mukaan, kunhan se on "uusiutuvaa sähköä". Ja toki E85 myynti siellä missä sellaista vielä on. Vähän OT, mutta toivottavasti sähkön osalta lasketaan vain myyty sähkö eikä pelkkää mahdollisuutta ladata, tällöin se ohjaisi nopeampiin latureihin ja halvempiin lataushintoihin jotta sitä sähköä saadaan suuria määriä myytyä.
 
Näin minäkin käsitin että sähkön myyminen sähköautoihin lasketaan mukaan, kunhan se on "uusiutuvaa sähköä". Ja toki E85 myynti siellä missä sellaista vielä on. Vähän OT, mutta toivottavasti sähkön osalta lasketaan vain myyty sähkö eikä pelkkää mahdollisuutta ladata, tällöin se ohjaisi nopeampiin latureihin ja halvempiin lataushintoihin jotta sitä sähköä saadaan suuria määriä myytyä.
Jep, jatkossakin saa siis kyllä myydä noita nykyisen kaltaisia 95E10 ja 98E5 bensoja, sekä dieseliä, mutta se jakeluvelvoite on sitten täytettävä muilla keinoilla.

Esim. ST1:llä on tuo RE85 korkeaseosetanoli ja Nesteellä MY uusiutuva diesel, joita myymällä tuota jakeluvelvoitetta voi täyttää. Ja uutuutena tosiaan myös tuolla sähköautojen latauksella.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tuota jakeluvelvoitetta voisi ehkä nostaa jopa nykyistä nopeammin, jotta saataisiin vauhditettua siirtymistä sähköön ja uusiutuviin polttoaineisiin. Mutta ymmärrän kyllä, että miksi sitä moni vastustaa.

Jatkot varmaan vaikka tähän ketjuun: Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.
 
En ketjua lukenut läpi, mutta on reilu puolivuosikymmentä tullut ajeltua Skoda Octavia 1.8 TSI:llä. Auton hommattuani ihmettelin, että mikä on kun nykii kiihdyttäessä satunnaisesti. Tutun autokorjaajan kanssa juttelin, niin sanoi, että pistä tankkiin 98. Näin tein ja homma ratkesi siinä. Välillä olen tankannut (ehkä kerran vuoteen) 95, jolloin aina ongelma palaa. Joten olen vain todennut, että 95 on paskoo.
 
https://moottori.fi/uutinen/nain-pa...-koskee-liki-18-miljoonan-auton-kayttokuluja/

Miten tuo jakeluvelvoitteen nousu 16,5 %:iin tälle vuodelle näkyy pumpulla kun esim. omaan autoon voi käyttää max. 10% etanolia sisältävää bensiiniä?

Eli, jos pistoolissa on edelleenkin E5 tai E10 merkinnät niin missä se jakeluvelvoitteen nosto näkyy?
Se näkyy hinnassa.
Jakelia hinnoittelee tuotteet niin että jakeluvelvoite täyttyy. Eli käytännössä nostaa fosiilienhintoja ja laskee ei fosiilien hintoja. Eli fosiilikäyttäjät saavat kohtuu hintaan sitä fosiilia, ei tarvi maksaa kalliista synteettisesti.

Iso juttu on se että puhdasähkö lasketaan mukaan, sähköenergiana sinänsä on kilpailukykyinen muutenkin, mutta tämä malli tukee sen jakelun toteuttamista julkisilla asemilla. Eli tekee sähkisten latailusta edullisempaa, vauhdittaa niihin investointeja. -> mikä auttaa tavoitteiden saavuttamista.
 
En ketjua lukenut läpi, mutta on reilu puolivuosikymmentä tullut ajeltua Skoda Octavia 1.8 TSI:llä. Auton hommattuani ihmettelin, että mikä on kun nykii kiihdyttäessä satunnaisesti. Tutun autokorjaajan kanssa juttelin, niin sanoi, että pistä tankkiin 98. Näin tein ja homma ratkesi siinä. Välillä olen tankannut (ehkä kerran vuoteen) 95, jolloin aina ongelma palaa. Joten olen vain todennut, että 95 on paskoo.
Ne nykimiset tulee siitä kun ECU reagoi nakutustunnistimeen. Ei johdu siitä että 95 oktaanisessa bensassa olisi jotain vikaa, vaan siitä että moottori on optimoitu yli 95 oktaaniselle bensalle, ja joutuu reagoimaan toivottua matalampaan puristuskestävyyteen.
 
Ne nykimiset tulee siitä kun ECU reagoi nakutustunnistimeen. Ei johdu siitä että 95 oktaanisessa bensassa olisi jotain vikaa, vaan siitä että moottori on optimoitu yli 95 oktaaniselle bensalle, ja joutuu reagoimaan toivottua matalampaan puristuskestävyyteen.
En kyllä usko että missään vakioautossa olis nakurajat noin kireät kun niihin saa tankata yleensä jopa matalaoktaanisempaa bensaa.
 
En kyllä usko että missään vakioautossa olis nakurajat noin kireät kun niihin saa tankata yleensä jopa matalaoktaanisempaa bensaa.
Tuosta jäi mielikuva että oli uutena hankittu tai ainakin tehdas säädöillä ja malli tarkoitettu mataloktaaniselle polttoaineella. Huollossa ongelma ohitettu helpoimman kautta.

En siis väitä etteikö jossa mallissa voinut olla ongelmia ihan uutenakin.
 
En kyllä usko että missään vakioautossa olis nakurajat noin kireät kun niihin saa tankata yleensä jopa matalaoktaanisempaa bensaa.
No sen nakutusanturin takia niihin sitä matalaoktaanista saa tankata.

Tuon takiahan hyvin monessa autossa 98 kuluu vähemmän. Jos moottori olisi tosisan optimoitu 95 oktaaniselle ei kulutuksessa olisi eroa, jos polttoaineiden energissisältö on sama. Nykyään 98 on hieman enemmän energiaa, mutta yleensä kulutus putosi myös silloin kun oli toisinpäin.
 
Boxsterissa ei tarvitse miettiä kun lukee 98 RON only. Mitä tapahtuu jos tankkaa 95:sta? ECU myöhentää sytytystä ja tehoa katoaa vai nakuttaa kuorman alla? Vai ei mitään.
 
No sen nakutusanturin takia niihin sitä matalaoktaanista saa tankata.

Tuon takiahan hyvin monessa autossa 98 kuluu vähemmän. Jos moottori olisi tosisan optimoitu 95 oktaaniselle ei kulutuksessa olisi eroa, jos polttoaineiden energissisältö on sama. Nykyään 98 on hieman enemmän energiaa, mutta yleensä kulutus putosi myös silloin kun oli toisinpäin.
98 oktaanista kuluu vähemmän, koska siinä on enemmän energiaa per litra. Jos ja tämä on nimenomaan suuri jos se 95 olis samalla etanolipitoisuudella voitaisiin pieni ero kulutuksessa saada aikaiseksi sytkällä pelaamalla, mutta todellisuudessa mitään arkikulutuksen eroja ei varmaankaan saataisi, koska sellasella tasakaasuajolla ei kuitenkaan olla nakuherkällä alueella sytkän kanssa vaan erot tulee esiin kunnon kuormalla.

Boxsterissa ei tarvitse miettiä kun lukee 98 RON only. Mitä tapahtuu jos tankkaa 95:sta? ECU myöhentää sytytystä ja tehoa katoaa vai nakuttaa kuorman alla? Vai ei mitään.
Todennäkösesti uudemmissa autoissa sytkää myöhästetään sen verran, että nakua ei ilmene. Vanhemmissa naku laukasee varmaankin limppu moodin.
 
98 oktaanista kuluu vähemmän, koska siinä on enemmän energiaa per litra. Jos ja tämä on nimenomaan suuri jos se 95 olis samalla etanolipitoisuudella voitaisiin pieni ero kulutuksessa saada aikaiseksi sytkällä pelaamalla, mutta todellisuudessa mitään arkikulutuksen eroja ei varmaankaan saataisi, koska sellasella tasakaasuajolla ei kuitenkaan olla nakuherkällä alueella sytkän kanssa vaan erot tulee esiin kunnon kuormalla.
Tuon 98 pienemmän kulutuksen totesin jo 20+v sitten, silloin 98 oktaanisen bensan energiasisältö oli pienempi kuin 95. Tuon jälkeen on aina koeajettu autot 95 ja 98, ja 8v astraa lukuunottamatta kaikki kuluttivat vähemmän 98, on sitten hintaerosta kiinni onko 98 käyttö kannattavaa, jos moottorin toiminnassa ei perstuntumalla ole eroa.

Mä en tiedä mitä kaikkea siellä muutetaan alemman oktaanin bensalla, mutta esim 1,6 Stilo lisääntyi sitkeys liikkellelähdöissä yms huomattavasti 98 oktaanisella bensalla, en mä tiedä miten se tuossa tilanteessa nakuttamaan pyrkisi, mutta koska moottori toimi miellyttävämmin, on helppo uskoa että se sai aikaan myös pienemmän polttoaineen kulutuksen.

Nykyään tuolla ei ole mulle merkitystä, kun auto vaatii sen 98 bensan jokatapauksessa.
 
98 oktaanista kuluu vähemmän, koska siinä on enemmän energiaa per litra. Jos ja tämä on nimenomaan suuri jos se 95 olis samalla etanolipitoisuudella voitaisiin pieni ero kulutuksessa saada aikaiseksi sytkällä pelaamalla, mutta todellisuudessa mitään arkikulutuksen eroja ei varmaankaan saataisi, koska sellasella tasakaasuajolla ei kuitenkaan olla nakuherkällä alueella sytkän kanssa vaan erot tulee esiin kunnon kuormalla.


Todennäkösesti uudemmissa autoissa sytkää myöhästetään sen verran, että nakua ei ilmene. Vanhemmissa naku laukasee varmaankin limppu moodin.

Jossain -90 luvun autoissa saattoi olla tietty palikka eli saattoi olla moottori tehty 98 oktaaniselle polttoaineelle ja otit tän palikan pois eli pystyi ajamaan 95 oktaanisella polttoaineella. Jos ei ollut muuta saatavilla ja suositeltiin aika nopeasti tankkaamaan 98. Ei muuta tehnyt kuin sytytystä muutti. En sit muista, löytyikö näistä 95 oktaaniselle polttoaineelle tehdyille moottorille samaa eli sai toimimaan 92 oktaanisella.

Näissä vanhemmissa autoissa, jossa oli virranjakajan kansi säätö tehtiin mekaanisesti, nykyään ohjelmalla
 
Jossain -90 luvun autoissa saattoi olla tietty palikka eli saattoi olla moottori tehty 98 oktaaniselle polttoaineelle ja otit tän palikan pois eli pystyi ajamaan 95 oktaanisella polttoaineella. Jos ei ollut muuta saatavilla ja suositeltiin aika nopeasti tankkaamaan 98. Ei muuta tehnyt kuin sytytystä muutti. En sit muista, löytyikö näistä 95 oktaaniselle polttoaineelle tehdyille moottorille samaa eli sai toimimaan 92 oktaanisella.

Näissä vanhemmissa autoissa, jossa oli virranjakajan kansi säätö tehtiin mekaanisesti, nykyään ohjelmalla
Juu kyllä, mutta yleensä toi ei ole millään tasakaasu ja kevyellä ajolla mikään ongelma, koska moottorilta ei ylipäänsä kysytä tehoa. Toi nakuherkkyys tulee siellä matalan vaihteen isolla kuormilla esim uusilla turbokoneilla missä painetta on hitokseen jo alarekisterissä ja sit toki maksimitehojen alueella.

Meillä on käyttiksenä rellu 1,4 litrasella turbokoneella, oisko siinä reilu 100 heppaa eli ei ihan tappiinsa kiristetty motti, ei ainakaan sillä oo mitään eroa kumpaa bensaa käyttää.

Harrasteena mulla on r33 skylle ja siinä on vaideltu ahdinta, ecua jne ja otettu voimaakin ulos ja sekin on säädetty ihan 95 oktaaniselle ettei joudu ongelmiin mikäli 98 ei saakaan. On siis aika hyvin käsitystä miten nää sytkät jne toimii kun on rakenneltu padat takokamoilla jne.

Sen puoleen tällanen nettipalstakeskustelu missä kone tärisee 95 oktaanisella ja huomataan persdynossa jonkun 150 heppasen perusauton väännöissä eroa on pakko ottaa ripauksella suolaa. Jostain syystä on iskostettu että 95 olis sen etanolilisäyksen jälkeen jotenkin surkeaa, mutta todennäkösemmin ongelma on esim siinä ettei auto jostain syystä saa seoksia kuntoon eli kartassa ei riitä rikastusvara. Kyseessä on kuitenkin muutaman prosentin ero polttoaineen määrässä niin vaikea kuvitella että esim palotapahtuma olis kovin erilainen.
 
Nakutuksen suhteen ei se etanolin määrä tässä ole niinkään oleellista kuin oktaaniluvun ero itsessään.
Jep, sehän on selvää, mutta kuinka moni tietää edes minkälaisista tehoeroista puhutaan. Jos joku 200 hepan kone menettää huipputehoa 10 heppaa ja alakirroksilla vääntöä joku 1-2% ni tollasia muutoksia ei esim edes kukaan voi persdynolla oikeasti huomata.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 821
Viestejä
4 631 860
Jäsenet
76 096
Uusin jäsen
Dogma65

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom