95E10 vs 98E05


95:ellä kulutus kasvoi 3% vaikka polttoaineen energiasisältö muuttui vain 2%, eli myös korkeampaa oktaania pystytään hyödyntämään peruskärryjen perusajossa jota tuossa mallinnettiin. Tehomittauksia löytyy netti puolillaan ja niiden lukemat kuvaavat enemmän hetkellisen korkeamman kuormituksen vaikutusta joka lunnollisesti on tuota TM:n mittaamaa keskimääräistä korkeampaa.
Testillä yritettiin hakea sitä mallia millä saa 98:n hyödyt irti.

Moottori säädettiin nakutusrajalle, kulutus suhteutettiin moottoritehoon, jolla ilmeisesti haettiin sitä normaalin ajon vaikutusta. Testi aineet tutkittiin, eli molemmat oli aika lähellä rajoja, eli siinä mielessä myös ihan hyvä.

Nyky hintatasolla (>1,65€/l-2€/l) pitäisi sellaisesakin autossa joka pystyy ulosmittaan nakutusrajalle olla sitä hintaeroa alle viisisenttiä. Se harvoin pumpulla toteutuu, ja jotta 98 tarvitsevat sitä saavat siedettävällä hintaerolla niin ei kannata vain maksamisen ilosta tankata 98:a.

Jos auto ei 98 hyödynnä niin hyvin kuin testissä, niin sentti ero kapanee entisestään
 

Miten tuo jakeluvelvoitteen nousu 16,5 %:iin tälle vuodelle näkyy pumpulla kun esim. omaan autoon voi käyttää max. 10% etanolia sisältävää bensiiniä?

Eli, jos pistoolissa on edelleenkin E5 tai E10 merkinnät niin missä se jakeluvelvoitteen nosto näkyy?
 
Viimeksi muokattu:
Miten tuo jakeluvelvoitteen nousu 16,5 %:iin tälle vuodelle näkyy pumpulla kun esim. omaan autoon voi käyttää max. 10% etanolia sisältävää bensiiniä?
Eihän se biokomponentti välttämättä (eikä edes todennäköisesti) etanolia ole, vaan uusiutuvista valmistettua bensiiniä.
 
Eikö nyt tullut se uudistus, että jakeluvelvoitteeseen lasketaan myös sähkön myyminen sähköautoille?

Ei kai tuo sitä tarkoita, että jokaisessa myydyssä polttoaineessa pitää olla tuo x% uusiutuvia, vaan kokonaisuutena kaikissa myydyissä polttoaineissa?
 
Eikö nyt tullut se uudistus, että jakeluvelvoitteeseen lasketaan myös sähkön myyminen sähköautoille?

Ei kai tuo sitä tarkoita, että jokaisessa myydyssä polttoaineessa pitää olla tuo x% uusiutuvia, vaan kokonaisuutena kaikissa myydyissä polttoaineissa?
Näin minäkin käsitin että sähkön myyminen sähköautoihin lasketaan mukaan, kunhan se on "uusiutuvaa sähköä". Ja toki E85 myynti siellä missä sellaista vielä on. Vähän OT, mutta toivottavasti sähkön osalta lasketaan vain myyty sähkö eikä pelkkää mahdollisuutta ladata, tällöin se ohjaisi nopeampiin latureihin ja halvempiin lataushintoihin jotta sitä sähköä saadaan suuria määriä myytyä.
 
Näin minäkin käsitin että sähkön myyminen sähköautoihin lasketaan mukaan, kunhan se on "uusiutuvaa sähköä". Ja toki E85 myynti siellä missä sellaista vielä on. Vähän OT, mutta toivottavasti sähkön osalta lasketaan vain myyty sähkö eikä pelkkää mahdollisuutta ladata, tällöin se ohjaisi nopeampiin latureihin ja halvempiin lataushintoihin jotta sitä sähköä saadaan suuria määriä myytyä.
Jep, jatkossakin saa siis kyllä myydä noita nykyisen kaltaisia 95E10 ja 98E5 bensoja, sekä dieseliä, mutta se jakeluvelvoite on sitten täytettävä muilla keinoilla.

Esim. ST1:llä on tuo RE85 korkeaseosetanoli ja Nesteellä MY uusiutuva diesel, joita myymällä tuota jakeluvelvoitetta voi täyttää. Ja uutuutena tosiaan myös tuolla sähköautojen latauksella.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tuota jakeluvelvoitetta voisi ehkä nostaa jopa nykyistä nopeammin, jotta saataisiin vauhditettua siirtymistä sähköön ja uusiutuviin polttoaineisiin. Mutta ymmärrän kyllä, että miksi sitä moni vastustaa.

Jatkot varmaan vaikka tähän ketjuun: Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 740
Viestejä
4 567 791
Jäsenet
75 285
Uusin jäsen
aksukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom