95E10 vs 98E05

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
154
KIA Ceed ei enää suostu käyskentelemään kunnolla 95 bensalla. Vakionopeussäädin nykiii 95:lla ihan mielettömästi ihan sillä rajalla että sammuu/eisammu. Tankkasin kokeeksi 98:lla tankin täyteen ja kas kummaa jo parani. Onkohan nyt käynyt niin että 95E10 on nykyään OIKEASTI 10% tenua? Ainakin Nesteen asemilla?
 
Oliskohan orastavaa imuvuotoa tai sitten saamasi 95E10 ollut vettynyttä.
 
Jotkut autot ei vaan ihan oikeasti tykkää tuosta E10:stä, vaikka teoriassa sen pitäisi siihen käydä. Edellinen auto nyki myös silloin tällöin, ja ongelma loppui heti kun vaihtoi 98:iin.
 
Jotkut autot ei vaan ihan oikeasti tykkää tuosta E10:stä, vaikka teoriassa sen pitäisi siihen käydä. Edellinen auto nyki myös silloin tällöin, ja ongelma loppui heti kun vaihtoi 98:iin.

Voiskohan seuraavas tulppien vaihdossa koittaa pikkusen pienempää tulppaväliä.

Toi ainakin kun pelkällä etanolilla on että tulppien väli kun kasvaa liian isoksi alkaa käyntiongelmat. Bensalla kestää isompaa väliä.
 
Onko tapahtunut useilla asemilla/useita kertoja tankatessa 95:sta? Mietin vain kun tällä hetkellä voi tuo bensa olla ollut yllättävän pitkään säiliöissä. Vaikka etanolimäärissä ero ei suuri ole niin etanoli tuppaa vanhenemaan nopeammin ja voisi teoriassa aiheuttaa moista? Ja onhan auto muuten virallisesti yhteensopiva E10 polttoaineen kanssa?
 
Jotkut autot ei vaan ihan oikeasti tykkää tuosta E10:stä, vaikka teoriassa sen pitäisi siihen käydä. Edellinen auto nyki myös silloin tällöin, ja ongelma loppui heti kun vaihtoi 98:iin.
Volkkareissa on sanottu toimivan vanhoissa ysärin malleissakin mutta merkkifoorumeilla puhutaan sen aiheuttavan ongelmia pitkässä juoksussa joten ei suositella käytettäväksi esim. 1.6 16V koneisten kanssa.
 
Onko tapahtunut useilla asemilla/useita kertoja tankatessa 95:sta? Mietin vain kun tällä hetkellä voi tuo bensa olla ollut yllättävän pitkään säiliöissä. Vaikka etanolimäärissä ero ei suuri ole niin etanoli tuppaa vanhenemaan nopeammin ja voisi teoriassa aiheuttaa moista? Ja onhan auto muuten virallisesti yhteensopiva E10 polttoaineen kanssa?
Nesteen kylmäasemilla tankattu suunnilleen aina, ja nyt vasta kuukauden aikana alkanut oireilla. Kohtuullisen uusi auto, joten ei luulisi olevan yhteensopivuusongelmia.
 
Nesteen kylmäasemilla tankattu suunnilleen aina, ja nyt vasta kuukauden aikana alkanut oireilla. Kohtuullisen uusi auto, joten ei luulisi olevan yhteensopivuusongelmia.
Onhan noit huonompia kertoja joskus. Tänä vuonna kahdesti saanut samalta ABC asemalta susiviinaa. Hyvä jos käynnissä pysynyt kone sillä ja päätynyt tankkaamaan bensaa sekaan kun tilaa tullut tankkiin. Kun muualta ABC:n tankatessa käynyt nätisti pelkän E85 kanssa. Ole kolmatta kertaa viittinyt kokeilla samasta.
 
Kuten aikaisemmin jo on mainittu niin tulppia kannattaa vilkaista tai muita mahdolllisia suodatin jumeja/karstottumista läpissä. "nykyautoissa" taisi jäädä koodeihinkin merkintä jos sysytys on pätkinyt? Ainakin itsellä antoi edellinen -13 mallinen auto inffoa kun lukijalla tarkisti vikakoodit (mutta ei mitään valoa mittaristoon), kun yksi tulppa alkoi piiputtamaan (~20tkm kesti se yksilö).
 
Kuten aikaisemmin jo on mainittu niin tulppia kannattaa vilkaista tai muita mahdolllisia suodatin jumeja/karstottumista läpissä. "nykyautoissa" taisi jäädä koodeihinkin merkintä jos sysytys on pätkinyt? Ainakin itsellä antoi edellinen -13 mallinen auto inffoa kun lukijalla tarkisti vikakoodit (mutta ei mitään valoa mittaristoon), kun yksi tulppa alkoi piiputtamaan (~20tkm kesti se yksilö).

Itsellä on nykyinen 2001 ja bensakoneella. Kyllä ite huomaan hyvin, koska pitää vaihtaa tulpat (0.8mm kärkiväli ja yli 2mm helposti vanhoilla tulpilla) ja eikä anna mitään vikakoodia. Rupeaa nykimään ja yleensä vaihdan tulpanjohdot samalla uusiin. Ja saattaa puolatkin olla vaihtokunnossa.
 
Viimeksi muokattu:
Volkkareissa on sanottu toimivan vanhoissa ysärin malleissakin mutta merkkifoorumeilla puhutaan sen aiheuttavan ongelmia pitkässä juoksussa joten ei suositella käytettäväksi esim. 1.6 16V koneisten kanssa.
Omalla kokemuksella 1.6 bcb toimii E40 seoksella ihan hyvin. E10 luonnollisesti ei aiheuta mitään oireita.
 
Ainakin peugeotin huolto ilmoitti että uudet pienet turbokoneet toimivat paremmin 98 oktaanisella jonka käytössä huomasi sillä että esim kylmällä koneella täristi vähenmän.
 
Ainakin peugeotin huolto ilmoitti että uudet pienet turbokoneet toimivat paremmin 98 oktaanisella jonka käytössä huomasi sillä että esim kylmällä koneella täristi vähenmän.

Tästä mitään virallista linjausta ole, muun kuin EP6FDTR:n osalta joka taaseen ei ole pieni turbokone.
 
Ei virallista olekaan mutta näin sanoi huoltopäällikkö ja asentaja, testasin ja huomasin eron. Aiemmin en ole laaduissa eroa huomannut edes moottoripyörissä.
 
Ei virallista olekaan mutta näin sanoi huoltopäällikkö ja asentaja, testasin ja huomasin eron. Aiemmin en ole laaduissa eroa huomannut edes moottoripyörissä.

Lyöppä tuohon mun prätkään 95e minkä kaasarin suuttimet ja sytkä säädetty rullilla 98e mukaan niin kyllä se käy, mutta ei nätisti. :tup:
 
Onhan se ettei 95E10 kaikkiin käy oktaanien takia. Lähipiiris E85 käyttävä eFlexFuel muunnoksillinen 90-lukulainen vag, jossa kulutus hyppää etanoliakin suuremmaksi 95E10 kanssa. Sytytys säätyy myöhäisemmälle, joka saattaa olla syy kulutuksen nousuun. 98E5 ja E85 käynnissä ja käynnistyvyydessä ei mitään eroa.

Ei välttämättä. Tuolla on useampi malli, johon valmistaja on ilmoittanut, ettei käy 95e10 polttoaine ja jopa 2000-luvun puolelta.

E10-bensiinin soveltuvuus henkilöautoihin - E10

Ei välttämättä liity edes moottorin toimintaan lista. Syynä saattaa olla yksikin etanolille sopimaton materiaali. Kuten videossa esimerkinä polttoainepumpun ympärillä oleva kehys. Toki myös jos oktaanien takia 95 ei käynyt ennen niin ei nytkään 95E10 käy.

(Varoituksena jos videota katsoo jotain juoden niin siinä korjataan Ferrarin Boschin pumppu saman koodin alkuperäispumpulla joka KIA:n osana myyty.)
 
Viimeksi muokattu:
Ei välttämättä. Tuolla on useampi malli, johon valmistaja on ilmoittanut, ettei käy 95e10 polttoaine ja jopa 2000-luvun puolelta.

E10-bensiinin soveltuvuus henkilöautoihin - E10

Kappas, meikän talvikatiskahan (vm2003 VW Bora 1.6 16V) tuolla listoilla olikin... Aina kyllä 95E10 pistäny tankkiin, eikä ongelmia ole ollut.
Mutta mutta... Pitäneepä vaihtaa, jos tuohon 55kW moottoriin tulisi lisää elämää :rofl:
 
Onhan se ettei 95E10 kaikkiin käy oktaanien takia. Lähipiiris E85 käyttävä eFlexFuel muunnoksillinen 90-lukulainen vag, jossa kulutus hyppää etanoliakin suuremmaksi 95E10 kanssa. Sytytys säätyy myöhäisemmälle, joka saattaa olla syy kulutuksen nousuun. 98E5 ja E85 käynnissä ja käynnistyvyydessä ei mitään eroa.



Ei välttämättä liity edes moottorin toimintaan lista. Syynä saattaa olla yksikin etanolille sopimaton materiaali. Kuten videossa esimerkinä polttoainepumpun ympärillä oleva kehys. Toki myös jos oktaanien takia 95 ei käynyt ennen niin ei nytkään 95E10 käy.

(Varoituksena jos videota katsoo jotain juoden niin siinä korjataan Ferrarin Boschin pumppu saman koodin alkuperäispumpulla joka KIA:n osana myyty.)


Tuohon Ferrariin näytti kelpaavan 95 oktaaninen. :)
 
Kappas, meikän talvikatiskahan (vm2003 VW Bora 1.6 16V) tuolla listoilla olikin... Aina kyllä 95E10 pistäny tankkiin, eikä ongelmia ole ollut.
Mutta mutta... Pitäneepä vaihtaa, jos tuohon 55kW moottoriin tulisi lisää elämää :rofl:
Taidat puhua 1.4 16V koneesta jos 55kw. 1.6 16V on 77kw. Kyllähän volsut toimii tuolla 95E10 polttoaineella lähes poikkeuksetta mutta olen kuullut joissakin 16V moottoreissa kaasuläpän ongelmista jos aina ajaa. Voi olla essonbaarin juttujakin tai vika jossain muualla.
 
Oon tekemässä kauppoja Toyota Avensiksesta. Pata on 2L s3-fe. Kumpaa polttoainetta siihen suositaan ? 95 sopii Toyotan mukaan mutta toimiiko paremmin 98 ?
 
Oon tekemässä kauppoja Toyota Avensiksesta. Pata on 2L s3-fe. Kumpaa polttoainetta siihen suositaan ? 95 sopii Toyotan mukaan mutta toimiiko paremmin 98 ?

3S-FE.. minkä vuotinen auto? Tuskin huomaat eroa, ajat sitten kummalla tahansa. Periaatteessa 98:sia voisi kulua vähän vähemmän, mutta sekin selviäisi varmasti vasta pidemmän ajan testissä.
 
Oon tekemässä kauppoja Toyota Avensiksesta. Pata on 2L s3-fe. Kumpaa polttoainetta siihen suositaan ? 95 sopii Toyotan mukaan mutta toimiiko paremmin 98 ?
Eikös bensamoottori toimi aina parhaiten polttoaineella, jonka oktaaniluku on juuri nakutusrajan yläpuolella. Eli E10 toimisi tämän perusteella paremmin.
 
Eikös bensamoottori toimi aina parhaiten polttoaineella, jonka oktaaniluku on juuri nakutusrajan yläpuolella. Eli E10 toimisi tämän perusteella paremmin.
Rajalla jossa ei ala myöhäistämään sytytystä. Kuinka paljon yksittäisiä nakutuksia sitten sallii mikäkin auto ja paljonko vetelee ennakkoja pois sen takia riippuu paljonko kulutus meneekin korkeampien oktaanien eduksi.

Jos suurempaa oktaania autoon suositellaan niin todennäköisesti se toimii "normaalisti" myös pienemmällä lyöden rajusti ennakkoa pois. Jolloin hyötysuhteetkin heikkenee ja kulutus nousee. Ja toki tehoakin vähemmän.

Toyotallahan oli 70-luvulla vaparimoottorit joissa oli sytytyksessä alipaineella toimiva oktaanisäädin. Se säädettiin muistikuvan mukaan jotenkin seuraavasti. Ensin nollaamalla merkkiviivalle ja alipaineletku irtinäisenä sytytys kohdilleen. Sen jälkeen pistettiin alipaineletku paikalleen ja lähdettiin tekemään isoimmalla vaihteella kiihdytyksiä. Säätöä ruuvattiin lisää niin kauan että alkoi nakuttamaan selvästi. Josta vähän takaisin. Jos tuo oli säädetty sen aikaselle 99 niin nakutti 97 kanssa selvästi joutuen ruuvaan vähemmäksi. Kaikissa autoissa ei tuolloin ollut tuota alipainekelloa virranjakajassa tai jos oli se ei ollut säädettävä. Säädttävyys teki juuri oktaanisäätimeksi. Nykymoottorit tekee ihan samaa säätöä automaattisesti nakutusanturinsa avulla.

Oktaanisäädin kuvassa kirkaan muovisen ruuvattavan hatun alla pöytää vasten.
pCISbcnEB2KHfvhA4D86vDncPKl-a8g-70b9yEHgGOrXmoA6FY7Uy7umxwXYBLmR_XjhkLSfOn6z7FUP8U-H2Vvt


Mitä sitten noista testaamisista niin testit pitäis boksin resetoinnin jälkeen aloittaa isoimmasta oktaanista käsin muutaman sata kilsaa et oppii ennakot sille polttoaineelle. Sen jälkeen testata matalemmilla oktaaneilla joille oppii äkkiä vähentämään ennakkoa nakutuksesta. Toisinpäin on paljon pidempi oppimaan uudelleen antamaan lisää ennakkoa. Ja voihan olla että joissain ei edes parasta hyötysuhdetta haeta jolloin 98 ei lisää ennakkoa eikä siten kulutus muutu.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se kymmenvuotias vapari tarvi E5:sta. Jos jotain naimalatoa vedät perhe päällä niin voi tankata silloin.
 
Ei se kymmenvuotias vapari tarvi E5:sta. Jos jotain naimalatoa vedät perhe päällä niin voi tankata silloin.
Juuri tuolla aikasemmassa viestissäni mainitsin että jopa 70-luvun suosituin ja maailman toiseksi eniten myyty 1.2l KE20 Toyota Corolla säädettiin sytytykseltään käytettävälle oktaanille. Siihen aikaan ne piti ruuvata käsin ja eron huomas jos säädintä ei ollut osattu säätää huollos.
 
Viimeksi muokattu:
Ollut varmaan aikaisemminkin juttua, mutta siis Shell Vpower Nitro + ja ST1 98 on prikulleen sama tuoteseloste.

ST1
SHELL

Neste sivu 19:

Ainoa ero: Rikki Neste 0-10mg/kg, ST1/Shell 5-10.
Hapetusaika Neste max ei arvoa ST1 600

Se pisti silmään, että eettereitä ja happea on enemmän Neste 95 kuin 98. Jos joku osaava osaa konsultoida noita eroja (ST1 vs Neste) niin olis ihan jees.
 
Taidat puhua 1.4 16V koneesta jos 55kw. 1.6 16V on 77kw. Kyllähän volsut toimii tuolla 95E10 polttoaineella lähes poikkeuksetta mutta olen kuullut joissakin 16V moottoreissa kaasuläpän ongelmista jos aina ajaa. Voi olla essonbaarin juttujakin tai vika jossain muualla.

Jo vuoden takainen kommentti, mutta pitää sanoa tähän että tuo 1.4 16v kone meni ihan E85 = etanolilla. Tai unisettingsillä piti polttoaineen syöttöä lisätä ettei käynyt laihalla.
Tuolla E85:lla rouva ajeli vm 2000 Golfilla 1.4 16v koneella kesän, mutta talveksi piti vaihtaa bensaan kun ei meinannut käydä pakkasella e85:lla.
Ja sen jälkeen en jaksanut leikkiä enää e85:n kanssa, kun sitä piti käydä tankkaamassa 30km päässä ja rouva ei millään suostunut käymään tankkaamassa vaikka joka viikko ajoi siitä ohi...

Mutta 95 ja 98 verrattuna E85:lla kone nakutti paljon vähemmän ja tuntui paljon rivakkaammalta.
Että suosittelen tuota jos E85 asema on lähellä ja löytyy mielenkiintoa säätää polttoaineen syöttä unisettingsillä.
Pitää vaan muistaa että jos tankkaa sitten 95/98:sta niin pitää olla läppäri mukana ja ottaa E85 säädöt pois.
Mutta E85 ajolla säästi noin 20€ per tankillinen vaikka sitä kului noin 2l enemmän kuin bensaa.
 
Viimeksi muokattu:
Millaisia mielipiteitä 95E10 vs 98E5 -kysymyksestä on veneilyn osalta ja erityisesti talvisäilytyksen?

Kesällä olen ajanut 95E10:llä mutta talvisäilytykseen suositellaan 98E5 tai pienkonebensiiniä. Miksi 98E5 olisi parempi talvisäilytyksessä? Jos etanolit saa kokonaan tankista pois, niin pk-bensiini olisi varmaan hyvä ja mahdollinen vesi ei sekoitu bensiiniin ollenkaan.

Jos tankissa on etanolia, niin olettaisin sen liuottavan vettä bensan joukkoon, kunnes jollain vesimäärällä vesi-etanoli erottuu bensasta ja bensa on pilalla, koska etanolin vaikutus oktaanilukuun menetetään. Äkkiseltään olettaisi, että erottuminen tapahtuu helpommin 98E5:lle kuin 95E10:lle mutta onko näin? Paljonko (etaloli-)bensa ylipäänsä pystyy sitomaan vettä?
 
@takomo Se bensiini säilyy vain muutaman kk, niin pienkonepolttoainetta

Bensiini vanhenee

Bensiini vanhenee lähes väistämättä laadusta riippumatta. Koneen tai auton tankissa lämpötilan vaihtelu vuoroin puhaltaa tankin ilmatilassa olevaa höyrystynyttä polttoainekaasua ulos, vuoroin vetää ulkoa uutta ilmaa tilalle. Vuorokauteen sisältyy vähintään yksi sykli ja lopulta lähes kaikki helpommin kaasuuntuvat ja moottorin käynnistymisen kannalta tärkeät bensiinijakeet ovat kuluneet loppuun.

Tankkiin tulevan ulkoilman mukana tulee sekä vettä että happea. Bensiinin lisätty etanoli ottaa mukaansa vettä ilmasta. Etanolivesiseos pyrkii painavampana kerrostumaan tankin pohjalle. Etanoli hapettuu ensin asetaldehydiksi ja sitten etikkahapoksi. Myös varsinaisen bensiinin ainesosat muuttuvat kemiallisesti ajan kuluessa tuottaen polttoainejärjestelmää vahingoittavia aineita.

Talven tankissa seisseen tavallisen bensiinin saa käyttökelpoiseksi sekoittamalla siihen vähintään puolet tuoretta bensiiniä. Parhaan käynnistyvyyden antaa talvilaatu, jossa on paras höyrystyvyys ja syttyvyys. Talvilaatua on Nesteen mukaan saatavana mittareista vuosittain 1.6. saakka.

Pienkoneen varastoinnissa voi käyttää myös alkylaattibensiiniä eli niin sanottua pienkonebensiiniä. Siitä on jalostusprosessissa poistettu eräitä hiilivetyjakeita, jotta moottori saataisiin toimimaan mahdollisimman puhtaasti. Alkylaattibensiinistä poistetut jakeet ovat niitä, jotka pääasiassa ovat syypäitä bensiinin vanhenemiseen, joten alkylaattibensiini säilyy käyttökelpoisena jopa vuosia.


Täysin ongelmatonta ei ole pienkonebensiinikään. Mikäli herkästi kaasuuntuvien jakeiden osuus on alhainen, heikkenee kylmäkäynnistyvyys. Myös korroosiota voi esiintyä joissakin metalliosissa. Tämän torjumiseksi Neste ilmoittaa lisäävänsä nykyisin pienkonebensiiniinsä korroosionestoaineita.
 
@takomo Se bensiini säilyy vain muutaman kk, niin pienkonepolttoainetta

Bensiini vanhenee
Näinhän sitä sanotaan mutta sattuuko kenelläkään olemaan käsillä realistisissa oloissa tehtyjä mittaus- ja koetuloksia? Ei bensa kovin pahasti mene pilalle, jos se tulee kuntoon lisäämällä puolet tuoretta: "Talven tankissa seisseen tavallisen bensiinin saa käyttökelpoiseksi sekoittamalla siihen vähintään puolet tuoretta bensiiniä".

Vettäkin kertynee bensan joukkoon nopeammin syksyllä ja keväällä, kun ilma voi olla kosteaa ja vuorokauden lämpötilavaihtelut suuria. Talvella ilma on kylmää ja kuivaa, ja varsinkin kesäbensan höyrynpaine on alhainen.
 
Näinhän sitä sanotaan mutta sattuuko kenelläkään olemaan käsillä realistisissa oloissa tehtyjä mittaus- ja koetuloksia? Ei bensa kovin pahasti mene pilalle, jos se tulee kuntoon lisäämällä puolet tuoretta: "Talven tankissa seisseen tavallisen bensiinin saa käyttökelpoiseksi sekoittamalla siihen vähintään puolet tuoretta bensiiniä".

Vettäkin kertynee bensan joukkoon nopeammin syksyllä ja keväällä, kun ilma voi olla kosteaa ja vuorokauden lämpötilavaihtelut suuria. Talvella ilma on kylmää ja kuivaa, ja varsinkin kesäbensan höyrynpaine on alhainen.
Ei nyt kovin tieteellistä, mutta itsellä on viritellyssä Solifer SM:ssä 98:a ja oliko 4% öljyä seassa ja on nyt kai 6v vanhaa ja lähtee tokalla tai viimeistään kolmannella polkaisulla käyntiin. Käytän vain kaasarin tyhjäksi niin ei jää bensa lillumaan sinne. Säilytys kylmässä tallissa ja käynnistelyä pari kertaa vuodessa. Voi tuo moderneissa moottoreissa paljon kriittisempää, etenkään kun et voi ajaa järjestelmiä kuiviksi kuin tankki tyhjäämällä.
 
Näinhän sitä sanotaan mutta sattuuko kenelläkään olemaan käsillä realistisissa oloissa tehtyjä mittaus- ja koetuloksia? Ei bensa kovin pahasti mene pilalle, jos se tulee kuntoon lisäämällä puolet tuoretta: "Talven tankissa seisseen tavallisen bensiinin saa käyttökelpoiseksi sekoittamalla siihen vähintään puolet tuoretta bensiiniä".

Vettäkin kertynee bensan joukkoon nopeammin syksyllä ja keväällä, kun ilma voi olla kosteaa ja vuorokauden lämpötilavaihtelut suuria. Talvella ilma on kylmää ja kuivaa, ja varsinkin kesäbensan höyrynpaine on alhainen.
Kerran vuodessa kesällä ajossa oleva pappatunturi: lisätään aina muutama desi uutta 95 pensaa. Lähtee aina toisella polkaisulla. Ajelun jälkeen käytetään kaasari tyhjäksi.

Kaikki ruohonleikkurit: käyvät useita vuosia vanhoilla pensoilla, mitä sattuu olemaan. Likaista ja dieselinsekaistakin hävitän tarvittaessa. Käynnistysnarun kulumisen välttämiseksi kevään ensikäynnistys pilotilla.

Vanha V-8, matalapuristeinen: polttaa kaiken häiriöttä, sopii myös vuosia vanhan pensan hävitykseen suurissa määrissä.

300 hevosvoimaan viritetty ahdettu Ford OHC-moottori, käy RE85:llä: viinabensa vanhenee talven yli seisoessa. Sen havaitsee heikosta palamisesta ahtimen puhaltaessa kunnolla. Korjautuu heti kun saa uutta ainetta.

2-tahti moottorikelkka: tyhjäkäyntisuutin tukkeutui 98:lla kahden vuoden seisonnassa. Uutta bensaa, reipas loraus suuttimien aukaisijaa ja kahden viikon odotus: toimii taas kuin uusi.

Tankit täytän piripintaan, en ole koskaan käyttänyt säilöntäaineita tai pienkonebensoja. Laitteet ovat pärisseet hyvin sen 30 vuotta mitä olen itse päristänyt niitä. Pilottipurkin kun pitää keväällä mukana niin ei kulu startti eikä käynnistysnaru. Se on bensakoneille turvallinen tapa käynnistää, dieseleihin en laita koskaan.
 
Itse käytellyt kaikkia pienkone -tavaroita 98 bensalla eivätkä ne kyllä koskaan ole miksikään menneet vaikka miten kanisteri olisi vuosia seissyt varastossa unohdettuna nurkassa.
 
Ei nyt kovin tieteellistä, mutta itsellä on viritellyssä Solifer SM:ssä 98:a ja oliko 4% öljyä seassa ja on nyt kai 6v vanhaa ja lähtee tokalla tai viimeistään kolmannella polkaisulla käyntiin. Käytän vain kaasarin tyhjäksi niin ei jää bensa lillumaan sinne. Säilytys kylmässä tallissa ja käynnistelyä pari kertaa vuodessa. Voi tuo moderneissa moottoreissa paljon kriittisempää, etenkään kun et voi ajaa järjestelmiä kuiviksi kuin tankki tyhjäämällä.
Vähän sellainen kuva ja kokemus itselläkin on, että uhkakuvat vettyvästä ja haihtuvasta bensasta on ehkä hivenen liioiteltuja arkielämän tilanteissa. Aina joku voittaa lotossakin, mutta...

Modernit moottorit voivat ehkä olla herkempiä mutta toisaalta niissä ei ole senkään vertaa paikkoja, missä bensa ja ulkoilma olisivat kosketuksissa (vrt. kaasuttimen uimurikammio). Tiivisteet ym. on myös etanolia kestäviä. Tankki on varmaankin merkittävin paikka, missä jotain voi haihtua ja vettä joutua bensaan mutta harvemmin sekään varsinaisesti tuuletettu on muuten kuin paineentasauksen kautta.

Vanha V-8, matalapuristeinen: polttaa kaiken häiriöttä, sopii myös vuosia vanhan pensan hävitykseen suurissa määrissä.
:smile: Ajatella. Kukapa olisi uskonut.

Pilottipurkin kun pitää keväällä mukana niin ei kulu startti eikä käynnistysnaru. Se on bensakoneille turvallinen tapa käynnistää, dieseleihin en laita koskaan.
Moderni suorasuihkutus-2-tahti-perämoottori on aina lähtenyt ykkösellä käyntiin keväällä ilman pilotteja.
Sekin tuntuu soveltuvan bensan hävitykseen myös suurissa määrissä.
 
Näinhän sitä sanotaan mutta sattuuko kenelläkään olemaan käsillä realistisissa oloissa tehtyjä mittaus- ja koetuloksia? Ei bensa kovin pahasti mene pilalle, jos se tulee kuntoon lisäämällä puolet tuoretta: "Talven tankissa seisseen tavallisen bensiinin saa käyttökelpoiseksi sekoittamalla siihen vähintään puolet tuoretta bensiiniä".

Vettäkin kertynee bensan joukkoon nopeammin syksyllä ja keväällä, kun ilma voi olla kosteaa ja vuorokauden lämpötilavaihtelut suuria. Talvella ilma on kylmää ja kuivaa, ja varsinkin kesäbensan höyrynpaine on alhainen.

B5234T moottori lähti ainakin kesällä käymään 2013 vuoden 98E5:lla.. en siis lisänny mitään tankkiiin, tarkistelin linjat, hihnat, öljyt jne. ja avaimesta kääntäen käyntiin.

Volvo säilytetty lämmittämättömässä tallissa.
 
B5234T moottori lähti ainakin kesällä käymään 2013 vuoden 98E5:lla.. en siis lisänny mitään tankkiiin, tarkistelin linjat, hihnat, öljyt jne. ja avaimesta kääntäen käyntiin.

Volvo säilytetty lämmittämättömässä tallissa.
Mazda MX-5 1.6 semi korkeaviritteinen kone 5-6kk lämpimässä tallissa lähti ilman mitään säätöä tai häsäämistä sekunnin avaimenkäännöllä... Ihan paskaa pelottelua tuo bensan vanheneminen on omissa silmissä. Juu on laitteita jotka ovat kriittisempiä, mutta suurin osa laitteista ei välitä pätkääkään onko siellä 1päivää vai 1v bensaa.
 
Tullut tähän asti tankattua autoon 95E10, mutta kun tuo auto on jo vähän vanhemman puoleinen, niin mietityttää että olisiko 98E5 kuitenkin varmempi valinta. Lähinnä mietin, että voiko tuo suurempi etanolipitoisuus aiheuttaa karstoittumista yms. ajan myötä. Hinnan puolesta nyt taitaa olla aika se ja sama, hintaero on kuitenkin niin pieni ja E5 kulutuksen pitäisi kai kuitenkin olla aavistuksen pienempi.

Toisaalta veikkaan, että siinä vaiheessa kun tuo voi alkaa aiheuttaa jotain oikeita ongelmia, niin tuo auto on varmaan muutenkin jo paalikamaa.
 
Eipä sillä väliä ole, lisäaineistus on samaa, etanolipitoisuus vaan vaihtelee. Se voi olla maksimissaan 10%, mutta myös vähemmän. E5:ssa taas enintään viis prossaa.
 
Eipä sillä väliä ole, lisäaineistus on samaa, etanolipitoisuus vaan vaihtelee. Se voi olla maksimissaan 10%, mutta myös vähemmän. E5:ssa taas enintään viis prossaa.
AInoa poikkeus taitaa olla Nesteen ekobensat ja Shellin "aito" V-power mitä saa vain joiltain asemilta vaikka myyvät samalla tuotenimellä.
 
En tiedä saako enää kun ST1 on häivyttämässä Shellejä pois, pelkkä markkinointinimi lähinnä. :hmm:
 
Käsittääkseni etanoli vähentää karstoittumista.
Ainakin RE85 muutetuista vanhoista autoista, vanhat bensa karstat lähtee pois pytyistä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 690
Viestejä
4 429 749
Jäsenet
73 400
Uusin jäsen
Tepukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom