Bensiini vanhenee lähes väistämättä laadusta riippumatta. Koneen tai auton tankissa lämpötilan vaihtelu vuoroin puhaltaa tankin ilmatilassa olevaa höyrystynyttä polttoainekaasua ulos, vuoroin vetää ulkoa uutta ilmaa tilalle. Vuorokauteen sisältyy vähintään yksi sykli ja lopulta lähes kaikki helpommin kaasuuntuvat ja moottorin käynnistymisen kannalta tärkeät bensiinijakeet ovat kuluneet loppuun.
Tankkiin tulevan ulkoilman mukana tulee sekä vettä että happea. Bensiinin lisätty etanoli ottaa mukaansa vettä ilmasta. Etanolivesiseos pyrkii painavampana kerrostumaan tankin pohjalle. Etanoli hapettuu ensin asetaldehydiksi ja sitten etikkahapoksi. Myös varsinaisen bensiinin ainesosat muuttuvat kemiallisesti ajan kuluessa tuottaen polttoainejärjestelmää vahingoittavia aineita.
Talven tankissa seisseen tavallisen bensiinin saa käyttökelpoiseksi sekoittamalla siihen vähintään puolet tuoretta bensiiniä. Parhaan käynnistyvyyden antaa talvilaatu, jossa on paras höyrystyvyys ja syttyvyys. Talvilaatua on Nesteen mukaan saatavana mittareista vuosittain 1.6. saakka.
Pienkoneen varastoinnissa voi käyttää myös alkylaattibensiiniä eli niin sanottua pienkonebensiiniä. Siitä on jalostusprosessissa poistettu eräitä hiilivetyjakeita, jotta moottori saataisiin toimimaan mahdollisimman puhtaasti. Alkylaattibensiinistä poistetut jakeet ovat niitä, jotka pääasiassa ovat syypäitä bensiinin vanhenemiseen, joten alkylaattibensiini säilyy käyttökelpoisena jopa vuosia.
Täysin ongelmatonta ei ole pienkonebensiinikään. Mikäli herkästi kaasuuntuvien jakeiden osuus on alhainen, heikkenee kylmäkäynnistyvyys. Myös korroosiota voi esiintyä joissakin metalliosissa. Tämän torjumiseksi Neste ilmoittaa lisäävänsä nykyisin pienkonebensiiniinsä korroosionestoaineita.