95E10 vs 98E05

No siis ~kivenheiton päässä on SEO ja TB ja sitten vähän kauempana muut. Rajan tällä puolella olen kyllä.

Ajoneuvo on VW Golf 1.2 TSI manual 6-spd "High Power".
 
TB 5,1 L/100km
TB 5,2 L/100km
TB 5,0 L/100km
SEO 5,1 L/100km
SEO 5,2 L/100km
SEO 4,8 L/100km

Näyttäisi ettei TB:n ja SEO:n välillä mahdollisesti olekaan mitattavaa eroa kulutuksessa.

Lämpötila/keli vaikuttanee merkittävästi kulutukseen, joten seuraavaksi merkitsen kulutuslukeman perään lämpötilan ja sadekeli tai kuivaa.

Pitänee seuraavaksi siirtyä tänne: Autosi polttoaineen kulutus
 
Viimeksi muokattu:
Millaisia mielipiteitä 95E10 vs 98E5 -kysymyksestä on veneilyn osalta ja erityisesti talvisäilytyksen?

Kesällä olen ajanut 95E10:llä mutta talvisäilytykseen suositellaan 98E5 tai pienkonebensiiniä. Miksi 98E5 olisi parempi talvisäilytyksessä? Jos etanolit saa kokonaan tankista pois, niin pk-bensiini olisi varmaan hyvä ja mahdollinen vesi ei sekoitu bensiiniin ollenkaan.

Jos tankissa on etanolia, niin olettaisin sen liuottavan vettä bensan joukkoon, kunnes jollain vesimäärällä vesi-etanoli erottuu bensasta ja bensa on pilalla, koska etanolin vaikutus oktaanilukuun menetetään. Äkkiseltään olettaisi, että erottuminen tapahtuu helpommin 98E5:lle kuin 95E10:lle mutta onko näin? Paljonko (etaloli-)bensa ylipäänsä pystyy sitomaan vettä?

Siis se että vesi sekoittuu bensaan on oikeastaan haluttu ominaisuus, ja aikanaan kun bensa oli bensaa ilman bio komponenttia, ostettiin ostettiin huoltikselta litran pönikässä etanolia joka kaadettiin bensan sekaan jotta sinne kertynyt vesi sekoittui bensaan ja "paloi" bensan mukana..

Kyllä ja on myös helppo tapa saada vanha rohjo päästöistä läpi, kun lorauttaa 50% re85 bensan sekaan

Eikö se nyt olisi sama säätää vähän laihemmalle sitä?

Eihän tuon e85 lisääminen käytännössä muuta tee kuin laihentaa seosta, ei se etanoli itsessään mitään maagista saasteet poistavaa taikalientä ole, vaan yhtälailla sitäkin käyttäessä moottorin pitäisi olla stoikassa.
 
Eikö se nyt olisi sama säätää vähän laihemmalle sitä?

Eihän tuon e85 lisääminen käytännössä muuta tee kuin laihentaa seosta, ei se etanoli itsessään mitään maagista saasteet poistavaa taikalientä ole, vaan yhtälailla sitäkin käyttäessä moottorin pitäisi olla stoikassa.
Ei ole sama asia. Satasen autoa ei kannata laittaa "stoikkaan" vaan hakea leima helpoimmalla tavalla. Ruiskukonetta on hankalampaa säätää laihemmalle kuin tankata eri polttonestettä.
Laihalla seoksella ei ole myöskään kannattavaa ajaa ellei moottoria ole siihen suunniteltu, kuten nykymoottorit ovat. En osta käyttöautoksi uutta autoa, haluan laittaa rahat harrastepeleihin jotka ovat sitten paremmassa kunnossa.

Kaikkein puhtain pakoputken pää on minulla pelkällä RE85:llä käyvässä Ford OHC:ssa, joka ei todellakaan käy laihalla, 1,8bar ahdettuna se tarvitsee hieman rikkaan seoksen ja koneen keston varmistamiseksi mittarit seossuhteelle ja pakolämmöille joita seuraamalla ehtii keskeyttämään männän sulamisen kesken vedon.
 
Ei ole sama asia. Satasen autoa ei kannata laittaa "stoikkaan" vaan hakea leima helpoimmalla tavalla. Ruiskukonetta on hankalampaa säätää laihemmalle kuin tankata eri polttonestettä.
Laihalla seoksella ei ole myöskään kannattavaa ajaa ellei moottoria ole siihen suunniteltu, kuten nykymoottorit ovat. En osta käyttöautoksi uutta autoa, haluan laittaa rahat harrastepeleihin jotka ovat sitten paremmassa kunnossa.

Kaikkein puhtain pakoputken pää on minulla pelkällä RE85:llä käyvässä Ford OHC:ssa, joka ei todellakaan käy laihalla, 1,8bar ahdettuna se tarvitsee hieman rikkaan seoksen ja koneen keston varmistamiseksi mittarit seossuhteelle ja pakolämmöille joita seuraamalla ehtii keskeyttämään männän sulamisen kesken vedon.
Ei mitään moottoria ole suunniteltu käytettäväksi rikkaalla seoksella, ja oli se moottori kuinka vanha tahansa, parhaiten se toimii stoikassa. Enkä tarkoita että se pitäisi säätää laihalle, vaan nimenomaan suunnilleen stoikiometriseksi, jolloin se menee kyllä päästömittauksesta läpi.

En nyt tiedä mitä meinaat että ruiskukoneen säätäminen olisi jotenkin hankalaa, helpommin se tapahtuu kuin kaasarin, joko ruuvista, tai sitten ihan automaattisesti ehjällä happianturilla. Tai softalla jos ohjelmoitava.

Se seoksen säätö ei mun kokemuksen mukaan maksa mitään. Säätö ja päästölappu maksaa saman kuin pelkkä mittaus konttorilla.. Ellei sitten jokin paikallinen kilpailuasetelma ole sotkemassa.

Tuo huipputehoa haettaessa tehtävä rikastus on asia erikseen, eikä sitä missän katsastuksessa mitata, ei se moottori mitään siitä hyödy että pintakuormalla soppaa on liikaa. Se että pakoputki ei mustu on aika looginen seuraus siitä kun vähennetään hiilen polttoa.
 
Ei mitään moottoria ole suunniteltu käytettäväksi rikkaalla seoksella, ja oli se moottori kuinka vanha tahansa, parhaiten se toimii stoikassa. Enkä tarkoita että se pitäisi säätää laihalle, vaan nimenomaan suunnilleen stoikiometriseksi, jolloin se menee kyllä päästömittauksesta läpi.

En nyt tiedä mitä meinaat että ruiskukoneen säätäminen olisi jotenkin hankalaa, helpommin se tapahtuu kuin kaasarin, joko ruuvista, tai sitten ihan automaattisesti ehjällä happianturilla. Tai softalla jos ohjelmoitava.

Se seoksen säätö ei mun kokemuksen mukaan maksa mitään. Säätö ja päästölappu maksaa saman kuin pelkkä mittaus konttorilla.. Ellei sitten jokin paikallinen kilpailuasetelma ole sotkemassa.

Tuo huipputehoa haettaessa tehtävä rikastus on asia erikseen, eikä sitä missän katsastuksessa mitata, ei se moottori mitään siitä hyödy että pintakuormalla soppaa on liikaa. Se että pakoputki ei mustu on aika looginen seuraus siitä kun vähennetään hiilen polttoa.
Seos kun ei vaan ole se syy, miksi käyttöautoinani viihtyvät moottorit jäävät pakokaasutestistä kiinni. Mekaanisesti lopussa olevaan moottoriin ei kannata uhrata satasen koslassa aikaa tai rahaa, vaan pistää RE85 tankkiin ja käydä hakemassa leima. Juuri 1.8 Mazda muuttui ajokiellon arvoisesta läpimenneeksi pelkällä tankkauksella. Tyyppivikanaan soikeaksi kuluvat keskisylinterit.

Miksi alkaisin leikkimään säätämällä rikkinäistä? Tankkaus tekee sen pienemmällä vaivalla ja rahalla. Satasen autoon ei kannata ostaa satasten katalysaattoria eikä kymppien antureita. Saati peruskorjata konetta.


Re85:llä käyvä viritetty auto on säädetty penkissä ja käy koko kierrosalueen rikkaalla, ei ole mitään syytä hakea stoikiometristä seosta vaan jäähtymistä, kierrosherkkyyttä ja huipputehoa. Polttoainetalous ja päästöt eivät merkitse mitään. Tokikaan ei päästötesti etanolilla ongelmia tuotakaan.

Myöskään "parhaiten kuinka vanha tahansa moottori toimii stoikassa" ei pidä paikkaansa. Esim kumpikaan harrikoistani ei koskaan voi saavuttaa sitä molemmilla sylintereillä, taaempi jää aina rikkaammalle. Mikä on ehdottoman hyvä myös jäähdytyksen vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Seos kun ei vaan ole se syy, miksi käyttöautoinani viihtyvät moottorit jäävät pakokaasutestistä kiinni. Mekaanisesti lopussa olevaan moottoriin ei kannata uhrata satasen koslassa aikaa tai rahaa, vaan pistää RE85 tankkiin ja käydä hakemassa leima. Juuri 1.8 Mazda muuttui ajokiellon arvoisesta läpimenneeksi pelkällä tankkauksella. Tyyppivikanaan soikeaksi kuluvat keskisylinterit.
Ei korjata vikaa, vaan fiksataan niin että katsastuksessa menee läpi. Ei sillä pitäisi olla väliä minkä arvoinen auto on, vaan sillä että pitää sen ajoneuvon kunnossa. Se mikään selitys että auto on rikkinäisenä satkun arvoinen, niin ei tarvi korjata , vaan jatkaa ajoa.
 
Ei korjata vikaa, vaan fiksataan niin että katsastuksessa menee läpi. Ei sillä pitäisi olla väliä minkä arvoinen auto on, vaan sillä että pitää sen ajoneuvon kunnossa. Se mikään selitys että auto on rikkinäisenä satkun arvoinen, niin ei tarvi korjata , vaan jatkaa ajoa.
Mielipiteesi on erinomainen, mutta itse olen eri mieltä. Haluan käyttää rahani harrastusautoihin, talvella riittää savuttava rukkanen. Mitä hyötyä saisin laittamalla satasen autoon x määrän rahaa, kun sen arvo ei siitä nouse? Myöskään auton käyttöarvo tai ajomukavuus eivät siitä paranisi. Ainoastaan rahani vähenisivät.

Toki autoja on usea eri tarkoituksiin, lomamatkalle otetaan parempi kuin kauppareissulle. Kauppakassin hajotessa se menee paaliin, saan romu-ukolta rahaa ja ostan uuden rukkasen, joka toimii x vuotta minimikustannuksin.
 
Kyllä mullakin on ollut loppuunajettuja autoja.. Eikö tuo nykyinenkään varsinaisesti uutuudenhohtava ole. Eikä suhteellisen isokaan ohivuoto estä laittamasta konetta ohjearvoon ja leimaamaan.. Mulla oli yksi lintta johon sai lisätä 1l öljyä aina 100-1000km välein, eikä valuttanut alleen, ei ollut parissa pystyssä soikeutta, vaan joka pytty vaan sohlo, mutta kyllä sekin leimasta läpi meni kun kone oli säädetty ohjearvoon, joka käytännössä tuotti lambda 0,99 - 1,01.
 
Kyllä mullakin on ollut loppuunajettuja autoja.. Eikö tuo nykyinenkään varsinaisesti uutuudenhohtava ole. Eikä suhteellisen isokaan ohivuoto estä laittamasta konetta ohjearvoon ja leimaamaan.. Mulla oli yksi lintta johon sai lisätä 1l öljyä aina 100-1000km välein, eikä valuttanut alleen, ei ollut parissa pystyssä soikeutta, vaan joka pytty vaan sohlo, mutta kyllä sekin leimasta läpi meni kun kone oli säädetty ohjearvoon, joka käytännössä tuotti lambda 0,99 - 1,01.
Itse en taasen näe tarpeelliseksi säätää rikkinäistä, mutta moitteettomasti toimivaa kun saan ratkaistua asian vain ottamalla polttoainetta eri pistoolista. Asia erikseen kalustossa jotka pidän kunnossa, silloin huolto on jopa tarpeettoman huoliteltua, onhan kyse harrastuksesta.
 
Siis se että vesi sekoittuu bensaan on oikeastaan haluttu ominaisuus, ja aikanaan kun bensa oli bensaa ilman bio komponenttia, ostettiin ostettiin huoltikselta litran pönikässä etanolia joka kaadettiin bensan sekaan jotta sinne kertynyt vesi sekoittui bensaan ja "paloi" bensan mukana..
Näin olen itsekin ajatellut. Asiat eivät ole kovin pahasti vialla niin kauan, kuin vesi-etanoli ei erkaannu eri faasiksi.

Ei mitään moottoria ole suunniteltu käytettäväksi rikkaalla seoksella, ja oli se moottori kuinka vanha tahansa, parhaiten se toimii stoikassa. Enkä tarkoita että se pitäisi säätää laihalle, vaan nimenomaan suunnilleen stoikiometriseksi, jolloin se menee kyllä päästömittauksesta läpi.
Tämä ei taida olla totta. Kevyellä kuormalla moottori toimii parhaiten (tai no, ainakin tehokkaimmin) hieman laihalla ja korkealla kuormituksella tehoa saadaan enemmän rikkaalla. Rikas seos alentaa palolämpötilaakin.

Moottorien säätäminen stökiometriseen seokseen alkoi, kun pakoputkeen laitettiin katalysaattori. Aiemmin seossuhdetta muutettiin vapaammin.
 
Tämä ei taida olla totta. Kevyellä kuormalla moottori toimii parhaiten (tai no, ainakin tehokkaimmin) hieman laihalla ja korkealla kuormituksella tehoa saadaan enemmän rikkaalla. Rikas seos alentaa palolämpötilaakin.

Moottorien säätäminen stökiometriseen seokseen alkoi, kun pakoputkeen laitettiin katalysaattori. Aiemmin seossuhdetta muutettiin vapaammin.
Joo, mutta katsastuksessahan ei mitata lainkaan kuormitettua seosta, jos jo se erittäin kevyen kuormitus on rikkaalla ei ola kyllä minkään moottorin suunnitellulla seosalueella. Käytännössä kaikki moottorit (pl ihan viimeisimpien päästönormien) säätävät seoksen rikkaalle huipputeholla ihan suunnitellusti.

En tiedä toimisiko joku moottori kevyellä kuormalla tosiaan paremmin laihalla, mutta käytännössä jokseenkin kaikki moottorit toimivat hyvin silloin myös laihalla, eli ei ole varsinaisesti syytä käyttää sitä rikkaalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 699
Viestejä
4 544 448
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom