Ei mitään moottoria ole suunniteltu käytettäväksi rikkaalla seoksella, ja oli se moottori kuinka vanha tahansa, parhaiten se toimii stoikassa. Enkä tarkoita että se pitäisi säätää laihalle, vaan nimenomaan suunnilleen stoikiometriseksi, jolloin se menee kyllä päästömittauksesta läpi.
En nyt tiedä mitä meinaat että ruiskukoneen säätäminen olisi jotenkin hankalaa, helpommin se tapahtuu kuin kaasarin, joko ruuvista, tai sitten ihan automaattisesti ehjällä happianturilla. Tai softalla jos ohjelmoitava.
Se seoksen säätö ei mun kokemuksen mukaan maksa mitään. Säätö ja päästölappu maksaa saman kuin pelkkä mittaus konttorilla.. Ellei sitten jokin paikallinen kilpailuasetelma ole sotkemassa.
Tuo huipputehoa haettaessa tehtävä rikastus on asia erikseen, eikä sitä missän katsastuksessa mitata, ei se moottori mitään siitä hyödy että pintakuormalla soppaa on liikaa. Se että pakoputki ei mustu on aika looginen seuraus siitä kun vähennetään hiilen polttoa.