Ylinopeus (kameravalvonta)

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Kautium, 20.10.2016.

  1. renee

    renee

    Viestejä:
    90
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2017
    SR50La, emviiex, Centteri ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  2. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 207
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    SR50La ja emelianenko tykkäävät tästä.
  3. Corle

    Corle

    Viestejä:
    176
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllähän se on c, mutta koska ihmiset on ihmisiä ja poliisin tehtävä liikenteessä on pitää huolta liikenneturvallisuudesta niin pitäisi poliisin ottaa liikenneturvallisuus huomioon. Eikä vain rahastus. Omasta mielestäni juuri nuo tolpat ovat esimerkillisesti laitettu vain rahankeräykseen ei muuhun.
     
    emviiex tykkää tästä.
  4. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 886
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Jos b) jarruttaa tarpeettomasti a):n takia, niin kaikki ovat osatekijöitä onnettomuuden syntyyn. Liikenteen vaarantaminen on yksiselitteisesti kiellettyä. Kaikissa tapauksissa.

    Asettelit kysymyksen väärin. Koska a) on esine, ei a):n syyllisyyttä voida oikeusteitse todeta (mitä sinä varmaankin ajoit tässä takaa). B) sen sijaan voidaan hyvinkin nähdä syylliseksi, ja näistä on jo useita ennakkotapauksia.
     
  5. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 214
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaikissa kolmessa.

    A on ollut kovien sakkojen kanssa triggerinä jarrutukselle.
    B on tehnyt mahdollisesti liikenneturvallisuutta vaarantavan turhan voimakkaan jarrutuksen
    C on ajanut liian lähellä, jotta olisi voinut reagoida yllättävään tilanteeseen sen vaatimalla tavalla.

    Kolarin syyllinen on siis C, mutta vaaratilanteen aiheutti A+B.
     
    emviiex tykkää tästä.
  6. mRkukov

    mRkukov Hrrrr...

    Viestejä:
    5 214
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    SR50La tykkää tästä.
  7. jyppi

    jyppi Team Linux

    Viestejä:
    313
    Rekisteröitynyt:
    06.05.2018
    Toimiikohan tuo selitys (että poliisi aiheuttanut tämän vaaratilanteen) sitten liikkuvan poliisin tekemän nopeusvalvonnan kanssa kun näkee poliisin tutkan kanssa ja päättää vetää paniikkijarrutukset yrittäessään välttää sakot ja syyttää tästä sitten poliisia, jos joku takana tullut sitten rysäyttää tämän sankarin perään :kahvi:

    Eiköhän tuo B ihan yhtälailla ole syyllinen tilanteeseen C:n kanssa, nopeusvalvontaa säikähtäminen ei ole mikään pätevä syy lyödä mitään äkkijarrutuksia. Ellei C nyt ihan puskurissa kiinni ollut.
     
    Viimeksi muokattu: 20.08.2019
  8. co1

    co1

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    No mitä itse on huomannut tuolla kehillä ajellessa niin sitä hypätään usein jarrulle vaikka sitä ylinopeutta ei ole ollut alkujaankaan.
     
    SR50La ja eba tykkäävät tästä.
  9. jyppi

    jyppi Team Linux

    Viestejä:
    313
    Rekisteröitynyt:
    06.05.2018
    Toki tämäkin on yleistä että ollaan ihan pihalla joko sen hetkisestä nopeusrajoituksesta tai muuten vaan hidastetaan varmuuden vuoksi ettei kamera räpsähdä. Tuota näkee ihan Keski-Suomessakin tietyillä osuuksilla.
     
    SR50La tykkää tästä.
  10. eba

    eba Tukijäsen

    Viestejä:
    45
    Rekisteröitynyt:
    04.09.2018
    Tätä huomaa joka päivä kehällä, varsin ärsyttävää toimintaa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  11. Firnen

    Firnen

    Viestejä:
    95
    Rekisteröitynyt:
    03.10.2017
    Se on Suomessa vain niin hemmetinmoinen paukku ajaa kameraan että jos on pienikin epäilys siitä että nopeus on saattanut muuttua huomaamatta niin jarrua.
    Useinhan nuo tolpat heti rajoituksen laskun jälkeen muuten merkityksettömällä paikalla.
    Pahimmat mäen alla keskellä korpea siten että mäen laen jälkeen rajoitus laskenut. Pakko tehdä kunnon jarrutusta että hidastuu.

    Muuallahan pikkuisesta ylityksestä tulee muutama kymppi sakkoa ja se siitä. Napauttaa jonkin verran, muttei aiheuta kuukauden pakko diettiä.
     
    SR50La tykkää tästä.
  12. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 441
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Kyllä niissä suurimmassa osassa on esim. risteys heti sen alentuneen nopeusrajoituksen jälkeen tai muu ihan looginen selitys, vaikkei se sulle välttämättä aukeakaan ja/tai et ole siitä tarpeellisuudesta samaa mieltä.
     
  13. Luukkonen

    Luukkonen

    Viestejä:
    2 841
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mä en muuten ymmärrä miten jossain kehällä voi olla pihalla nopeusrajoituksesta, joku maantie pätkän vielä ymmärrän, mutta että kehällä ei tiedä paljonko nopeus on.
     
    SR50La ja draco76 tykkäävät tästä.
  14. Firnen

    Firnen

    Viestejä:
    95
    Rekisteröitynyt:
    03.10.2017
    Empä tiedä missä itse olet ja miten pönttöjä on siellä, mutta tiedän useamman kameran keskellä korpea jossa ei ole minkäämoisia liittymiä. Asutukseenkin pitkät matkat.

    Ärsyttävin on tosiaan tuollainen korpipönttö mäen alla, alemman nopeuden kyltti mäen laen jälkeen ja vielä juuri niin ettei näy kuin vasta melkein päällä. Sitten mäen alla tolppa nappaamaasa ne jotka yrittävät ajaa ekologisesti moottorilla jarruttaen.

    Pöntöstä en ole vielä lappua saanut ja sääntöjen mukaan ajelen tai ainakin yritän.
     
  15. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 441
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Laitapa mulle kuva vaikka jostain alennetusta nopeusrajoituksesta ja sen jälkeen olevasta nopeuskamerasta (google mapsista) siellä "keskellä korpe" missä ei ole minkäänmoista liittymää. Kiinnostaa nähdä onko sellaisia olemassa. Itse en ole vielä tormännyt yhteenkään.
     
    emelianenko tykkää tästä.
  16. Firnen

    Firnen

    Viestejä:
    95
    Rekisteröitynyt:
    03.10.2017
    Tuossa yhdessä jota ajattelin on soratien liittymä jokusen sata metriä kamerasta joten ehkä perusteltu?

    Google Maps

    Nyt en mapsista ainakaan nopeuskylttiä löydä, joten tiedä onko tuossa sitä vai ei. Jossain tuolla lähialueella oli se yksi pönttö mäen jälkeen ja sitä ennen rajoitus kyllä laski. Ei vain ole taas hetkeen tullut kuljettua tuolla suunnalla.
     
  17. co1

    co1

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    On siellä kohtia missä vaihtuu rajoitus useita kertoja lyhyellä matkalla esim. Ykkösellä Leppävaaran tunnelin molemmin puolin. Enemmän kehillä on huomioitavia asioita samanaikaisesti kun pöndellä varsinkin harvoin siellä ajavalle. Ruuhka-aikoina saa pahimmillaan pää pyöriä kokeneellakin.
     
    SR50La tykkää tästä.
  18. Krispies

    Krispies

    Viestejä:
    8
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Tuosta moottorijarrutuksesta, auto vaihtui 07-14vm octaviaan ja yllätyin kuin eco modella moottorijarrutusta käyttäessä auto tosiaan rullaa pitkällekkin nopeutta alentamatta. Tähän vielä alamäki niin nopeus kasvaa vaan.
    Yhdet väläytykset otin tuon takia jo kun tottunut että kaasun nostamalla vauhti hidastuu kameraan mutta ei kun rullaa vaan ja,69@60 ehdin mittarista kattoa kun välähti, vielä ei lappua ole tullut kun 1.5vk välähdyksestä...
     
  19. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Hirvivaara alkaa kameran jälkeen.
     
    Vane tykkää tästä.
  20. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 555
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Eikö tuossa ole vielä muuttuvat rajoitukset? Ettei vain ollut 40 km/h tunneliin ajettaessa?
     
  21. co1

    co1

    Viestejä:
    25
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    60 on normaali rajoitus tunneliin. Laskee sitä ennen 80 -> 70 lännen suuntaan.

    Yllättäen tunnelin ympärillä on useampi tolppa.
     
    SR50La tykkää tästä.
  22. dohf

    dohf

    Viestejä:
    262
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Kelasin Mapsilla tuon Raumantien ja 2-tien risteykseen asti, ja onhan tuossa tienpitäjälläkin vähän peiliin katsomista. Satasen rajoitus alkaa heti risteyksestä Euran suuntaan ajaessa, kuten myös hirvivaara-alue 80 km/h enimmäisnopeussuosituksella. Ja se kestää sitten 14 km, yli tuon kamerakohdan eli sitä on molempiin suuntiin kamerasta kilometrikaupalla. Kamera varmaankin mittaa sitä 100 km/h ylitystä, mutta jos edes osa tuossa ajelee suositusnopeutta, ohituksia tullee kohtuullisen paljon. Olisiko se sitten liikaa säätää koko hirvivaara-alue 80 km/h ihan oikealla nopeusrajoituksella?

    Väkisinkin tulee mieleen, että tuolla nopeusrajoitus-suositusnopeus -säätämisellä on saatu liikenne liikkumaan sopivasti eritahtiin. Ratkaisuna ohituksiin on sitten asennettu kamera valvomaan ylinopeuksia keskellä metsää.
     
    Viimeksi muokattu: 22.08.2019
  23. BaTTman

    BaTTman

    Viestejä:
    589
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Tuo vt-12 on muutenkin melko karsea väli, jossa on melko vähän ohituspaikkoja. Ja kun sitä ensimmäisiä kertoja ajelee, tulee mieleen että ohituspaikoille on tungettu noita kameroita. Mutta nykyään tulee kiinnitettyä enemmän huomiota myös noihin hirvivaaroihin, joiden läheisyyteen kameroita on laitettu. Ennen kun tuota väliä ajeli, niin kyllä siinä silmät haki kuin sudella nussiessa kun hirvivaara alkoi.
     
  24. Centteri

    Centteri

    Viestejä:
    964
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toinen paskatie nopusvalvontakameroineen on Vihdintie heti kehä III:n jälkeen pohjoiseen ajattaessa. Siellä nopeudet vaihtelee muistaakseni 50-80km/h ja tolppia on tietenkin melko lähellä nopeuskilven jälkeen.
     
    SR50La tykkää tästä.
  25. Rikardo

    Rikardo

    Viestejä:
    274
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Taitaa olla alimmillaan 60 rajoitukset siellä tai sitten mulla on nuo 50 rajoitukset mennyt ohi :D Pohjoisen suuntaan ei ole onneksi kuitenkaan kuin kolme tolppaa: ennen Askiston risteystä, ennen Kalajärven risteystä (kivasti just mäennyppylän takana ja oli pitkän aikaa poiskin) ja Otalammen vanhan S-marketin kohdalla.
     
    SR50La tykkää tästä.
  26. Marius

    Marius ... Köyhä

    Viestejä:
    208
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Kyseessähän on nimenomaan rullaustoiminto ei moottorijarrutus. Jos haluaa hidastaa moottorijarruttamalla, voi eco modessa käyttää DSG:n S-asentoa tai manuaalisesti valita sopivan pientä vaihdetta silmään.
     
    SR50La tykkää tästä.
  27. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    1 207
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Tai näpäyttää jarrua, jolloin jarrutus jatkuu moottorijarrutuksena kun jarrun nostaa. Rullaustoiminto taitaa olla ihan vaan vapaalla rullailua. Ainakin minun autossani vaan piilotetaan kulutuslukema "rullaustoiminto"-ilmoituksen alle, jolloin on helppo kuvitella, että kulutus olisi nolla samoin kuin vaihde päällä rullaillessa.
     
  28. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 441
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Aika lähellä nollaa se todennäköisesti nykyautoilla on. Ainakin siis moottori lämpimänä.
     
  29. Fact0ry

    Fact0ry

    Viestejä:
    70
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Esimerkiksi oma parilitrainen diesel vie tyhjäkäynnillä noin 1,1-1,3 litraa tunnissa. Siten esimerkiksi 50km/h nopeudessa rullaustoiminto kuluttaa noin 2,5 litraa sadalla, kun moottorijarrutuksella kulutus olisi 0 litraa sadalla. Rullaamalla pääsee toki pidemmälle, mutta taitaa olla hyvin tapauskohtaista milloin yksi vaihtoehto on toista parempi.
     
  30. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 441
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Oho. Kuvittelin, että rullaus veisi saman verran kuin tyhjäkäynti, eli vaihteisto ja voima kytkettäisiin kokonaan pois pyöriltä.
     
  31. aaqee

    aaqee

    Viestejä:
    116
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Sehän vie noin saman. Litra tunnissa tyhjäkäynnillä, satasen nopeudessa litra, 50-nopeudessa 2 litraa /100km ( 2 tuntia tyhjäkäyntiä).
     
  32. Pyrres

    Pyrres

    Viestejä:
    1 140
    Rekisteröitynyt:
    18.07.2017
    Rullauksesta pitää bensoissa muistaa myös se ettei tuo 0 kulutus moottorijarrulla pidä uusissa paikkaansa. Siinä syötetään kokoajan pikkuisen polttoainetta että päästöjärjestelmät pysyvät kuumina yms. Näin joskus itselle seliteltiin kun ihmettelin noita rullaus vs tyhjäkäynti optioita.
     
  33. tom_gore

    tom_gore

    Viestejä:
    1 441
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Math so hard! Kiitos selityksestä :D
     
  34. David ":DA" Imodium

    David ":DA" Imodium

    Viestejä:
    1 886
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Poltetaan polttoainetta jotta polttoaineen polton päästöjä voidaan vähentää.

    Kuulostaa melko epäintuitiiviseltä, mutta uskon.
     
  35. Mariini

    Mariini Tukijäsen

    Viestejä:
    435
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    On siinä se käytännön totuus, että BMW:t (esim) normaalisti muissa ajotiloissaan moottorijarruttavat kun kaasulta nostaa jalan, jolloin kulutus tottakai ruiskutusmoottoreissa kulutus on 0,00l/km... Mutta se moottorijarrutus hidastaa. :hmm:

    Jos sensijaan ajaessamme kytkemme päälle economy tilan, auto ei enää samoin toimittaessa moottorijarruta vaan rullaa // vaihteisto kytkeytyy irti/vapaalle. Jolloin moottori jää tyhjäkäynnille, mutta auto rullaa pidemmälle kuin moottorijarrulla. Nykyautojen tyhjäkäynti on todella matalaa, en käytä itse ecotilaa juuri koskaan, mut olisko jotain 550rpm muistinvaraisesti silloin kun auto rullaa.
     
  36. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 079
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Siltä se kuulostaa, mutta oleellisinta lienee se mitä putken päästä tulee, eikä niinkään miten paljon. Myrkyllisiä päästöjä muutetaan mm. hiilidioksidiksi, joka ei ole myrkyllinen, vaikka onkin kasvihuonekaasu /ot

    Pitkään aikaan ei ole muuten tullut postissa torumislappua, vaikka silloin tällöin omilla matkoilla kamerat välähtelee. Onko muut huomanneet, että huomautuksia tulisi vähemmän per räpsy kuin pari vuotta sitten?
     
  37. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 086
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Mulle ainakin on tänä kesänä osunut suht paljon välähdyksiä kehäteillä ja vaan 2 lappua tullut kotiin. Yksi sakkokin tuli, mutta kiistin koska en mielestäni niin kovaa ole ajanut. En nimennyt ketään muuta kuskia vaan kiistin pelkästään (aurinkolippa alhaalla ajelen) ja nyt vielä 2kk myöhemmin ei ole siitä sakosta sen koommin kuulunut mitään. Kaveri kiisti kanssa saamansa tolppasakon kun vaimo ajoi tolppaan eikä nimennyt ketään (itsekriminointisuoja mahdollistaa laillisesti tämän) ja silloinkaan ei enää koskaan kuulunut perästä.
     
  38. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 500
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Minulle on tullut yksi ainoa sakkolappu kautta aikojen. Kiistin sen (samasta syystä kuin sinä) ja parin viikon päästä tuli kutsu asemalle katsomaan kuvaa.
     
  39. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 086
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Joo, mulla ei oo kuulunut tuon kiiston jälkeen nyt pariin kuukauteen mitään niin oletan jo tässä vaiheessa että tuskin kuuluukaan enää. Kannattaa ajella lippa alhaalla ja nostaa vähän päätään kameroiden kohdalla niin ei vahingossakaan joudu maksumieheksi.
     
  40. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 286
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mites jossei mene asemalle vaikka kutsu tulee? Tuleeko viivekorot ym lisämaksut sakon jatkeeksi vai unohtuuko sakko pikkuhiljaa?
     
  41. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 086
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Jos kiistät sakon etkä mene asemalle niin rikos vanhenee ajan mittaan. En tiedä häiritseekö esim lomamatkoja jos poliisisetä nappaisi lentokentältä, mutta tuskin
     
  42. Bapsu

    Bapsu

    Viestejä:
    1 286
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Näin muistelin itsekin. Eli kiistää ja keksii erilaisia verukkeita olla menemättä paikalle. Tämä tosin edellyttää tosiaan ettei tarvitsisi kauheasti asioida poliisin kanssa lähitulevaisuudessa.
     
  43. valurauta

    valurauta

    Viestejä:
    1 555
    Rekisteröitynyt:
    29.12.2016
    Oliko kyse rikesakkorikkeestä vai päiväsakoista? Onkohan totta, että poliisi olisi aktiivisempi päiväsakkojuttujen kanssa ja aktiivisuus kasvaa, jos päiväsakoille mennään reippaammin?

    Miten kovaa kameraan pitää ajaa, jotta kuvasta ei enää saa selvää? Tavallinen kameran salama kestää täydellä teholla n. 1 millisekunnin, joten vaikkapa 50 m/s liikkuva auto ehtii kulkea välähdyksen aikana luokkaa 50mm.
     
  44. Kautium

    Kautium IOdootti

    Viestejä:
    6 500
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ihan vaan rikesakko oli. En muista tarkalleen kun tuosta on jo aikaa, mutta olisikohan ollut 63km/h 50km/h alueella, eli 13km/h ylitys.
     
  45. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 086
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Eiköhän se asemalle meneminen oo ihan perusjuttu jos sakon kiistää. Poikkeuksena sitten nämä missä kuvasta ei saa kuskista selvää esim aurinkolippa peittää leukaa lukuunottamatta kasvot. Toki näissä epäselvissä keisseissä sitten se selvittämishalu varmaan kasvaa jos mennään esim päiväsakoille.
     
  46. aaqee

    aaqee

    Viestejä:
    116
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei sitä kuvaa salamalla oteta. Valotusaika ratkaisee mut en tiedä mitä se on noissa kameroissa. Tuskin mikään laite kulkee niin lujaa etteikö saisi selvää

     
  47. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 086
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Jep, todennäköisemmin nopeuden kasvaessa käy ennemmin niin että kameratolpan ohi ehditään ennen kuin kamera ehtii ottaa kuvan kuin että kuvasta ei saisi selvää.

    Pikku ajatusleikki, otetaan esimerkiksi että induktiosilmukat ovat 20m kameran edessä ja kuvausviive vaikkapa 0,05 sekuntia ja auton pitäisi ehtiä esim 5 metrin päähän kamerasta että kameran kuvauskulma ei enää katon takia saa naamaa talteen niin silloin voidaan laskea että auton pitäisi kulkea 15m/0,05sek eli 20*15m/20*0,05s = 300m/s. En tiedä kuvausviivettä enkä tarkkoja matkoja, mutta saadaan osviittaa kuitenkin että kameraa ei kovin helpolla vältellä ellei peitä naamaa muuten tarkoituksella.
     
  48. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 254
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Tarkempia valotusaikoja tietämättä paha sanoa, mutta tämä Top Gearin taannoinen testi brittiläisillä kameroilla antanee jotain osviittaa. Siellä tosiaan kameran pitää saada kaksi kuvaa, meillä käsittääkseni otetaan vain yksi.

     
  49. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 086
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Voi tosiaan olla että heikoin lenkki on nuo induktiosilmukat jotka riittävällä nopeudella feilaavat kuvanoton kanssa.
     
  50. jonesky12345

    jonesky12345

    Viestejä:
    2 086
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Ensi kesänä uuden tieliikennelain mukaan ei muuten kameratolppaan ajetusta ylinopeudesta voida määrätä liikennevirhemaksua lainkaan, jos kuski ei ole tunnistettavissa eli kirjeiden tulo kotiin loppuu jos ajelee aurinkolippa naaman edessä.

    uuden tieliikennelain §161:
    Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämisen edellytyksenä on, että rikkomuksen tekijä on valokuvattu tai vastaavalla teknisellä järjestelmällä tallennettu siten, että hänet voidaan tunnistaa.