Ylinopeus (kameravalvonta)

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 775
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
430
Jos ajaa jarruttajan perään, onko syy:

a) tolpassa
b) jarruttajassa
c) peräänajajassa (tai tässä tapauksessa peräänajajissa), joka ei tajunnut pitää edes reaktioajan verran väliä edellä ajavaan ajoneuvoon?
Kyllähän se on c, mutta koska ihmiset on ihmisiä ja poliisin tehtävä liikenteessä on pitää huolta liikenneturvallisuudesta niin pitäisi poliisin ottaa liikenneturvallisuus huomioon. Eikä vain rahastus. Omasta mielestäni juuri nuo tolpat ovat esimerkillisesti laitettu vain rahankeräykseen ei muuhun.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 479
Jos ajaa jarruttajan perään, onko syy:

a) tolpassa
b) jarruttajassa
c) peräänajajassa (tai tässä tapauksessa peräänajajissa), joka ei tajunnut pitää edes reaktioajan verran väliä edellä ajavaan ajoneuvoon?
Jos b) jarruttaa tarpeettomasti a):n takia, niin kaikki ovat osatekijöitä onnettomuuden syntyyn. Liikenteen vaarantaminen on yksiselitteisesti kiellettyä. Kaikissa tapauksissa.

Asettelit kysymyksen väärin. Koska a) on esine, ei a):n syyllisyyttä voida oikeusteitse todeta (mitä sinä varmaankin ajoit tässä takaa). B) sen sijaan voidaan hyvinkin nähdä syylliseksi, ja näistä on jo useita ennakkotapauksia.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 752
Jos ajaa jarruttajan perään, onko syy:

a) tolpassa
b) jarruttajassa
c) peräänajajassa (tai tässä tapauksessa peräänajajissa), joka ei tajunnut pitää edes reaktioajan verran väliä edellä ajavaan ajoneuvoon?
Kaikissa kolmessa.

A on ollut kovien sakkojen kanssa triggerinä jarrutukselle.
B on tehnyt mahdollisesti liikenneturvallisuutta vaarantavan turhan voimakkaan jarrutuksen
C on ajanut liian lähellä, jotta olisi voinut reagoida yllättävään tilanteeseen sen vaatimalla tavalla.

Kolarin syyllinen on siis C, mutta vaaratilanteen aiheutti A+B.
 

jyppi

Tukijäsen
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
477
Kaikissa kolmessa.

A on ollut kovien sakkojen kanssa triggerinä jarrutukselle.
B on tehnyt mahdollisesti liikenneturvallisuutta vaarantavan turhan voimakkaan jarrutuksen
C on ajanut liian lähellä, jotta olisi voinut reagoida yllättävään tilanteeseen sen vaatimalla tavalla.

Kolarin syyllinen on siis C, mutta vaaratilanteen aiheutti A+B.
Toimiikohan tuo selitys (että poliisi aiheuttanut tämän vaaratilanteen) sitten liikkuvan poliisin tekemän nopeusvalvonnan kanssa kun näkee poliisin tutkan kanssa ja päättää vetää paniikkijarrutukset yrittäessään välttää sakot ja syyttää tästä sitten poliisia, jos joku takana tullut sitten rysäyttää tämän sankarin perään :kahvi:

Eiköhän tuo B ihan yhtälailla ole syyllinen tilanteeseen C:n kanssa, nopeusvalvontaa säikähtäminen ei ole mikään pätevä syy lyödä mitään äkkijarrutuksia. Ellei C nyt ihan puskurissa kiinni ollut.
 
Viimeksi muokattu:

co1

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
36
No mitä itse on huomannut tuolla kehillä ajellessa niin sitä hypätään usein jarrulle vaikka sitä ylinopeutta ei ole ollut alkujaankaan.
 

jyppi

Tukijäsen
Liittynyt
06.05.2018
Viestejä
477
No mitä itse on huomannut tuolla kehillä ajellessa niin sitä hypätään usein jarrulle vaikka sitä ylinopeutta ei ole ollut alkujaankaan.
Toki tämäkin on yleistä että ollaan ihan pihalla joko sen hetkisestä nopeusrajoituksesta tai muuten vaan hidastetaan varmuuden vuoksi ettei kamera räpsähdä. Tuota näkee ihan Keski-Suomessakin tietyillä osuuksilla.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
142
Se on Suomessa vain niin hemmetinmoinen paukku ajaa kameraan että jos on pienikin epäilys siitä että nopeus on saattanut muuttua huomaamatta niin jarrua.
Useinhan nuo tolpat heti rajoituksen laskun jälkeen muuten merkityksettömällä paikalla.
Pahimmat mäen alla keskellä korpea siten että mäen laen jälkeen rajoitus laskenut. Pakko tehdä kunnon jarrutusta että hidastuu.

Muuallahan pikkuisesta ylityksestä tulee muutama kymppi sakkoa ja se siitä. Napauttaa jonkin verran, muttei aiheuta kuukauden pakko diettiä.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 502
Se on Suomessa vain niin hemmetinmoinen paukku ajaa kameraan että jos on pienikin epäilys siitä että nopeus on saattanut muuttua huomaamatta niin jarrua.
Useinhan nuo tolpat heti rajoituksen laskun jälkeen muuten merkityksettömällä paikalla.
Pahimmat mäen alla keskellä korpea siten että mäen laen jälkeen rajoitus laskenut. Pakko tehdä kunnon jarrutusta että hidastuu.

Muuallahan pikkuisesta ylityksestä tulee muutama kymppi sakkoa ja se siitä. Napauttaa jonkin verran, muttei aiheuta kuukauden pakko diettiä.
Kyllä niissä suurimmassa osassa on esim. risteys heti sen alentuneen nopeusrajoituksen jälkeen tai muu ihan looginen selitys, vaikkei se sulle välttämättä aukeakaan ja/tai et ole siitä tarpeellisuudesta samaa mieltä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 889
Toki tämäkin on yleistä että ollaan ihan pihalla joko sen hetkisestä nopeusrajoituksesta tai muuten vaan hidastetaan varmuuden vuoksi ettei kamera räpsähdä. Tuota näkee ihan Keski-Suomessakin tietyillä osuuksilla.
Mä en muuten ymmärrä miten jossain kehällä voi olla pihalla nopeusrajoituksesta, joku maantie pätkän vielä ymmärrän, mutta että kehällä ei tiedä paljonko nopeus on.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
142
Kyllä niissä suurimmassa osassa on esim. risteys heti sen alentuneen nopeusrajoituksen jälkeen tai muu ihan looginen selitys, vaikkei se sulle välttämättä aukeakaan ja/tai et ole siitä tarpeellisuudesta samaa mieltä.
Empä tiedä missä itse olet ja miten pönttöjä on siellä, mutta tiedän useamman kameran keskellä korpea jossa ei ole minkäämoisia liittymiä. Asutukseenkin pitkät matkat.

Ärsyttävin on tosiaan tuollainen korpipönttö mäen alla, alemman nopeuden kyltti mäen laen jälkeen ja vielä juuri niin ettei näy kuin vasta melkein päällä. Sitten mäen alla tolppa nappaamaasa ne jotka yrittävät ajaa ekologisesti moottorilla jarruttaen.

Pöntöstä en ole vielä lappua saanut ja sääntöjen mukaan ajelen tai ainakin yritän.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 502
Empä tiedä missä itse olet ja miten pönttöjä on siellä, mutta tiedän useamman kameran keskellä korpea jossa ei ole minkäämoisia liittymiä. Asutukseenkin pitkät matkat.

Ärsyttävin on tosiaan tuollainen korpipönttö mäen alla, alemman nopeuden kyltti mäen laen jälkeen ja vielä juuri niin ettei näy kuin vasta melkein päällä. Sitten mäen alla tolppa nappaamaasa ne jotka yrittävät ajaa ekologisesti moottorilla jarruttaen.

Pöntöstä en ole vielä lappua saanut ja sääntöjen mukaan ajelen tai ainakin yritän.
Laitapa mulle kuva vaikka jostain alennetusta nopeusrajoituksesta ja sen jälkeen olevasta nopeuskamerasta (google mapsista) siellä "keskellä korpe" missä ei ole minkäänmoista liittymää. Kiinnostaa nähdä onko sellaisia olemassa. Itse en ole vielä tormännyt yhteenkään.
 
Liittynyt
03.10.2017
Viestejä
142
Tuossa yhdessä jota ajattelin on soratien liittymä jokusen sata metriä kamerasta joten ehkä perusteltu?

Google Maps

Nyt en mapsista ainakaan nopeuskylttiä löydä, joten tiedä onko tuossa sitä vai ei. Jossain tuolla lähialueella oli se yksi pönttö mäen jälkeen ja sitä ennen rajoitus kyllä laski. Ei vain ole taas hetkeen tullut kuljettua tuolla suunnalla.
 

co1

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
36
Mä en muuten ymmärrä miten jossain kehällä voi olla pihalla nopeusrajoituksesta, joku maantie pätkän vielä ymmärrän, mutta että kehällä ei tiedä paljonko nopeus on.
On siellä kohtia missä vaihtuu rajoitus useita kertoja lyhyellä matkalla esim. Ykkösellä Leppävaaran tunnelin molemmin puolin. Enemmän kehillä on huomioitavia asioita samanaikaisesti kun pöndellä varsinkin harvoin siellä ajavalle. Ruuhka-aikoina saa pahimmillaan pää pyöriä kokeneellakin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
10
Empä tiedä missä itse olet ja miten pönttöjä on siellä, mutta tiedän useamman kameran keskellä korpea jossa ei ole minkäämoisia liittymiä. Asutukseenkin pitkät matkat.

Ärsyttävin on tosiaan tuollainen korpipönttö mäen alla, alemman nopeuden kyltti mäen laen jälkeen ja vielä juuri niin ettei näy kuin vasta melkein päällä. Sitten mäen alla tolppa nappaamaasa ne jotka yrittävät ajaa ekologisesti moottorilla jarruttaen.

Pöntöstä en ole vielä lappua saanut ja sääntöjen mukaan ajelen tai ainakin yritän.
Tuosta moottorijarrutuksesta, auto vaihtui 07-14vm octaviaan ja yllätyin kuin eco modella moottorijarrutusta käyttäessä auto tosiaan rullaa pitkällekkin nopeutta alentamatta. Tähän vielä alamäki niin nopeus kasvaa vaan.
Yhdet väläytykset otin tuon takia jo kun tottunut että kaasun nostamalla vauhti hidastuu kameraan mutta ei kun rullaa vaan ja,69@60 ehdin mittarista kattoa kun välähti, vielä ei lappua ole tullut kun 1.5vk välähdyksestä...
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
884
Tuossa yhdessä jota ajattelin on soratien liittymä jokusen sata metriä kamerasta joten ehkä perusteltu?

Google Maps

Nyt en mapsista ainakaan nopeuskylttiä löydä, joten tiedä onko tuossa sitä vai ei. Jossain tuolla lähialueella oli se yksi pönttö mäen jälkeen ja sitä ennen rajoitus kyllä laski. Ei vain ole taas hetkeen tullut kuljettua tuolla suunnalla.
Hirvivaara alkaa kameran jälkeen.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
2 309
On siellä kohtia missä vaihtuu rajoitus useita kertoja lyhyellä matkalla esim. Ykkösellä Leppävaaran tunnelin molemmin puolin. Enemmän kehillä on huomioitavia asioita samanaikaisesti kun pöndellä varsinkin harvoin siellä ajavalle. Ruuhka-aikoina saa pahimmillaan pää pyöriä kokeneellakin.
Eikö tuossa ole vielä muuttuvat rajoitukset? Ettei vain ollut 40 km/h tunneliin ajettaessa?
 

co1

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
36
60 on normaali rajoitus tunneliin. Laskee sitä ennen 80 -> 70 lännen suuntaan.

Yllättäen tunnelin ympärillä on useampi tolppa.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
349
Hirvivaara alkaa kameran jälkeen.
Kelasin Mapsilla tuon Raumantien ja 2-tien risteykseen asti, ja onhan tuossa tienpitäjälläkin vähän peiliin katsomista. Satasen rajoitus alkaa heti risteyksestä Euran suuntaan ajaessa, kuten myös hirvivaara-alue 80 km/h enimmäisnopeussuosituksella. Ja se kestää sitten 14 km, yli tuon kamerakohdan eli sitä on molempiin suuntiin kamerasta kilometrikaupalla. Kamera varmaankin mittaa sitä 100 km/h ylitystä, mutta jos edes osa tuossa ajelee suositusnopeutta, ohituksia tullee kohtuullisen paljon. Olisiko se sitten liikaa säätää koko hirvivaara-alue 80 km/h ihan oikealla nopeusrajoituksella?

Väkisinkin tulee mieleen, että tuolla nopeusrajoitus-suositusnopeus -säätämisellä on saatu liikenne liikkumaan sopivasti eritahtiin. Ratkaisuna ohituksiin on sitten asennettu kamera valvomaan ylinopeuksia keskellä metsää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
884
Kelasin Mapsilla tuon Raumantien ja 2-tien risteykseen asti, ja onhan tuossa tienpitäjälläkin vähän peiliin katsomista. Satasen rajoitus alkaa heti risteyksestä Euran suuntaan ajaessa, kuten myös hirvivaara-alue 80 km/h enimmäisnopeussuosituksella. Ja se kestää sitten 14 km, yli tuon kamerakohdan eli sitä on molempiin suuntiin kamerasta kilometrikaupalla. Kamera varmaankin mittaa sitä 100 km/h ylitystä, mutta jos edes osa tuossa ajelee suositusnopeutta, ohituksia tullee kohtuullisen paljon. Olisiko se sitten liikaa säätää koko hirvivaara-alue 80 km/h ihan oikealla nopeusrajoituksella?

Väkisinkin tulee mieleen, että tuolla nopeusrajoitus-suositusnopeus -säätämisellä on saatu liikenne liikkumaan sopivasti eritahtiin. Ratkaisuna ohituksiin on sitten asennettu kamera valvomaan ylinopeuksia keskellä metsää.
Tuo vt-12 on muutenkin melko karsea väli, jossa on melko vähän ohituspaikkoja. Ja kun sitä ensimmäisiä kertoja ajelee, tulee mieleen että ohituspaikoille on tungettu noita kameroita. Mutta nykyään tulee kiinnitettyä enemmän huomiota myös noihin hirvivaaroihin, joiden läheisyyteen kameroita on laitettu. Ennen kun tuota väliä ajeli, niin kyllä siinä silmät haki kuin sudella nussiessa kun hirvivaara alkoi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 298
Toinen paskatie nopusvalvontakameroineen on Vihdintie heti kehä III:n jälkeen pohjoiseen ajattaessa. Siellä nopeudet vaihtelee muistaakseni 50-80km/h ja tolppia on tietenkin melko lähellä nopeuskilven jälkeen.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
337
Toinen paskatie nopusvalvontakameroineen on Vihdintie heti kehä III:n jälkeen pohjoiseen ajattaessa. Siellä nopeudet vaihtelee muistaakseni 50-80km/h ja tolppia on tietenkin melko lähellä nopeuskilven jälkeen.
Taitaa olla alimmillaan 60 rajoitukset siellä tai sitten mulla on nuo 50 rajoitukset mennyt ohi :D Pohjoisen suuntaan ei ole onneksi kuitenkaan kuin kolme tolppaa: ennen Askiston risteystä, ennen Kalajärven risteystä (kivasti just mäennyppylän takana ja oli pitkän aikaa poiskin) ja Otalammen vanhan S-marketin kohdalla.
 

Marius

...
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
219
Tuosta moottorijarrutuksesta, auto vaihtui 07-14vm octaviaan ja yllätyin kuin eco modella moottorijarrutusta käyttäessä auto tosiaan rullaa pitkällekkin nopeutta alentamatta.
Kyseessähän on nimenomaan rullaustoiminto ei moottorijarrutus. Jos haluaa hidastaa moottorijarruttamalla, voi eco modessa käyttää DSG:n S-asentoa tai manuaalisesti valita sopivan pientä vaihdetta silmään.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 775
Kyseessähän on nimenomaan rullaustoiminto ei moottorijarrutus. Jos haluaa hidastaa moottorijarruttamalla, voi eco modessa käyttää DSG:n S-asentoa tai manuaalisesti valita sopivan pientä vaihdetta silmään.
Tai näpäyttää jarrua, jolloin jarrutus jatkuu moottorijarrutuksena kun jarrun nostaa. Rullaustoiminto taitaa olla ihan vaan vapaalla rullailua. Ainakin minun autossani vaan piilotetaan kulutuslukema "rullaustoiminto"-ilmoituksen alle, jolloin on helppo kuvitella, että kulutus olisi nolla samoin kuin vaihde päällä rullaillessa.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 502
Tai näpäyttää jarrua, jolloin jarrutus jatkuu moottorijarrutuksena kun jarrun nostaa. Rullaustoiminto taitaa olla ihan vaan vapaalla rullailua. Ainakin minun autossani vaan piilotetaan kulutuslukema "rullaustoiminto"-ilmoituksen alle, jolloin on helppo kuvitella, että kulutus olisi nolla samoin kuin vaihde päällä rullaillessa.
Aika lähellä nollaa se todennäköisesti nykyautoilla on. Ainakin siis moottori lämpimänä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
110
Aika lähellä nollaa se todennäköisesti nykyautoilla on. Ainakin siis moottori lämpimänä.
Esimerkiksi oma parilitrainen diesel vie tyhjäkäynnillä noin 1,1-1,3 litraa tunnissa. Siten esimerkiksi 50km/h nopeudessa rullaustoiminto kuluttaa noin 2,5 litraa sadalla, kun moottorijarrutuksella kulutus olisi 0 litraa sadalla. Rullaamalla pääsee toki pidemmälle, mutta taitaa olla hyvin tapauskohtaista milloin yksi vaihtoehto on toista parempi.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
1 502
Esimerkiksi oma parilitrainen diesel vie tyhjäkäynnillä noin 1,1-1,3 litraa tunnissa. Siten esimerkiksi 50km/h nopeudessa rullaustoiminto kuluttaa noin 2,5 litraa sadalla, kun moottorijarrutuksella kulutus olisi 0 litraa sadalla. Rullaamalla pääsee toki pidemmälle, mutta taitaa olla hyvin tapauskohtaista milloin yksi vaihtoehto on toista parempi.
Oho. Kuvittelin, että rullaus veisi saman verran kuin tyhjäkäynti, eli vaihteisto ja voima kytkettäisiin kokonaan pois pyöriltä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
188
Oho. Kuvittelin, että rullaus veisi saman verran kuin tyhjäkäynti, eli vaihteisto ja voima kytkettäisiin kokonaan pois pyöriltä.
Sehän vie noin saman. Litra tunnissa tyhjäkäynnillä, satasen nopeudessa litra, 50-nopeudessa 2 litraa /100km ( 2 tuntia tyhjäkäyntiä).
 
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
1 382
Rullauksesta pitää bensoissa muistaa myös se ettei tuo 0 kulutus moottorijarrulla pidä uusissa paikkaansa. Siinä syötetään kokoajan pikkuisen polttoainetta että päästöjärjestelmät pysyvät kuumina yms. Näin joskus itselle seliteltiin kun ihmettelin noita rullaus vs tyhjäkäynti optioita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 479
Rullauksesta pitää bensoissa muistaa myös se ettei tuo 0 kulutus moottorijarrulla pidä uusissa paikkaansa. Siinä syötetään kokoajan pikkuisen polttoainetta että päästöjärjestelmät pysyvät kuumina yms. Näin joskus itselle seliteltiin kun ihmettelin noita rullaus vs tyhjäkäynti optioita.
Poltetaan polttoainetta jotta polttoaineen polton päästöjä voidaan vähentää.

Kuulostaa melko epäintuitiiviseltä, mutta uskon.
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
931
On siinä se käytännön totuus, että BMW:t (esim) normaalisti muissa ajotiloissaan moottorijarruttavat kun kaasulta nostaa jalan, jolloin kulutus tottakai ruiskutusmoottoreissa kulutus on 0,00l/km... Mutta se moottorijarrutus hidastaa. :hmm:

Jos sensijaan ajaessamme kytkemme päälle economy tilan, auto ei enää samoin toimittaessa moottorijarruta vaan rullaa // vaihteisto kytkeytyy irti/vapaalle. Jolloin moottori jää tyhjäkäynnille, mutta auto rullaa pidemmälle kuin moottorijarrulla. Nykyautojen tyhjäkäynti on todella matalaa, en käytä itse ecotilaa juuri koskaan, mut olisko jotain 550rpm muistinvaraisesti silloin kun auto rullaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 327
Poltetaan polttoainetta jotta polttoaineen polton päästöjä voidaan vähentää.

Kuulostaa melko epäintuitiiviseltä, mutta uskon.
Siltä se kuulostaa, mutta oleellisinta lienee se mitä putken päästä tulee, eikä niinkään miten paljon. Myrkyllisiä päästöjä muutetaan mm. hiilidioksidiksi, joka ei ole myrkyllinen, vaikka onkin kasvihuonekaasu /ot

Pitkään aikaan ei ole muuten tullut postissa torumislappua, vaikka silloin tällöin omilla matkoilla kamerat välähtelee. Onko muut huomanneet, että huomautuksia tulisi vähemmän per räpsy kuin pari vuotta sitten?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 849
Siltä se kuulostaa, mutta oleellisinta lienee se mitä putken päästä tulee, eikä niinkään miten paljon. Myrkyllisiä päästöjä muutetaan mm. hiilidioksidiksi, joka ei ole myrkyllinen, vaikka onkin kasvihuonekaasu /ot

Pitkään aikaan ei ole muuten tullut postissa torumislappua, vaikka silloin tällöin omilla matkoilla kamerat välähtelee. Onko muut huomanneet, että huomautuksia tulisi vähemmän per räpsy kuin pari vuotta sitten?
Mulle ainakin on tänä kesänä osunut suht paljon välähdyksiä kehäteillä ja vaan 2 lappua tullut kotiin. Yksi sakkokin tuli, mutta kiistin koska en mielestäni niin kovaa ole ajanut. En nimennyt ketään muuta kuskia vaan kiistin pelkästään (aurinkolippa alhaalla ajelen) ja nyt vielä 2kk myöhemmin ei ole siitä sakosta sen koommin kuulunut mitään. Kaveri kiisti kanssa saamansa tolppasakon kun vaimo ajoi tolppaan eikä nimennyt ketään (itsekriminointisuoja mahdollistaa laillisesti tämän) ja silloinkaan ei enää koskaan kuulunut perästä.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 811
Mulle ainakin on tänä kesänä osunut suht paljon välähdyksiä kehäteillä ja vaan 2 lappua tullut kotiin. Yksi sakkokin tuli, mutta kiistin koska en mielestäni niin kovaa ole ajanut. En nimennyt ketään muuta kuskia vaan kiistin pelkästään (aurinkolippa alhaalla ajelen) ja nyt vielä 2kk myöhemmin ei ole siitä sakosta sen koommin kuulunut mitään. Kaveri kiisti kanssa saamansa tolppasakon kun vaimo ajoi tolppaan eikä nimennyt ketään (itsekriminointisuoja mahdollistaa laillisesti tämän) ja silloinkaan ei enää koskaan kuulunut perästä.
Minulle on tullut yksi ainoa sakkolappu kautta aikojen. Kiistin sen (samasta syystä kuin sinä) ja parin viikon päästä tuli kutsu asemalle katsomaan kuvaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 849
Minulle on tullut yksi ainoa sakkolappu kautta aikojen. Kiistin sen (samasta syystä kuin sinä) ja parin viikon päästä tuli kutsu asemalle katsomaan kuvaa.
Joo, mulla ei oo kuulunut tuon kiiston jälkeen nyt pariin kuukauteen mitään niin oletan jo tässä vaiheessa että tuskin kuuluukaan enää. Kannattaa ajella lippa alhaalla ja nostaa vähän päätään kameroiden kohdalla niin ei vahingossakaan joudu maksumieheksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 517
Mites jossei mene asemalle vaikka kutsu tulee? Tuleeko viivekorot ym lisämaksut sakon jatkeeksi vai unohtuuko sakko pikkuhiljaa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 849
Mites jossei mene asemalle vaikka kutsu tulee? Tuleeko viivekorot ym lisämaksut sakon jatkeeksi vai unohtuuko sakko pikkuhiljaa?
Jos kiistät sakon etkä mene asemalle niin rikos vanhenee ajan mittaan. En tiedä häiritseekö esim lomamatkoja jos poliisisetä nappaisi lentokentältä, mutta tuskin
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 517
Jos kiistät sakon etkä mene asemalle niin rikos vanhenee ajan mittaan. En tiedä häiritseekö esim lomamatkoja jos poliisisetä nappaisi lentokentältä, mutta tuskin
Näin muistelin itsekin. Eli kiistää ja keksii erilaisia verukkeita olla menemättä paikalle. Tämä tosin edellyttää tosiaan ettei tarvitsisi kauheasti asioida poliisin kanssa lähitulevaisuudessa.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
2 309
Minulle on tullut yksi ainoa sakkolappu kautta aikojen. Kiistin sen (samasta syystä kuin sinä) ja parin viikon päästä tuli kutsu asemalle katsomaan kuvaa.
Oliko kyse rikesakkorikkeestä vai päiväsakoista? Onkohan totta, että poliisi olisi aktiivisempi päiväsakkojuttujen kanssa ja aktiivisuus kasvaa, jos päiväsakoille mennään reippaammin?

Miten kovaa kameraan pitää ajaa, jotta kuvasta ei enää saa selvää? Tavallinen kameran salama kestää täydellä teholla n. 1 millisekunnin, joten vaikkapa 50 m/s liikkuva auto ehtii kulkea välähdyksen aikana luokkaa 50mm.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 811
Oliko kyse rikesakkorikkeestä vai päiväsakoista? Onkohan totta, että poliisi olisi aktiivisempi päiväsakkojuttujen kanssa ja aktiivisuus kasvaa, jos päiväsakoille mennään reippaammin?
Ihan vaan rikesakko oli. En muista tarkalleen kun tuosta on jo aikaa, mutta olisikohan ollut 63km/h 50km/h alueella, eli 13km/h ylitys.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 849
Eiköhän se asemalle meneminen oo ihan perusjuttu jos sakon kiistää. Poikkeuksena sitten nämä missä kuvasta ei saa kuskista selvää esim aurinkolippa peittää leukaa lukuunottamatta kasvot. Toki näissä epäselvissä keisseissä sitten se selvittämishalu varmaan kasvaa jos mennään esim päiväsakoille.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
188
Ei sitä kuvaa salamalla oteta. Valotusaika ratkaisee mut en tiedä mitä se on noissa kameroissa. Tuskin mikään laite kulkee niin lujaa etteikö saisi selvää

Oliko kyse rikesakkorikkeestä vai päiväsakoista? Onkohan totta, että poliisi olisi aktiivisempi päiväsakkojuttujen kanssa ja aktiivisuus kasvaa, jos päiväsakoille mennään reippaammin?

Miten kovaa kameraan pitää ajaa, jotta kuvasta ei enää saa selvää? Tavallinen kameran salama kestää täydellä teholla n. 1 millisekunnin, joten vaikkapa 50 m/s liikkuva auto ehtii kulkea välähdyksen aikana luokkaa 50mm.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 849
Ei sitä kuvaa salamalla oteta. Valotusaika ratkaisee mut en tiedä mitä se on noissa kameroissa. Tuskin mikään laite kulkee niin lujaa etteikö saisi selvää
Jep, todennäköisemmin nopeuden kasvaessa käy ennemmin niin että kameratolpan ohi ehditään ennen kuin kamera ehtii ottaa kuvan kuin että kuvasta ei saisi selvää.

Pikku ajatusleikki, otetaan esimerkiksi että induktiosilmukat ovat 20m kameran edessä ja kuvausviive vaikkapa 0,05 sekuntia ja auton pitäisi ehtiä esim 5 metrin päähän kamerasta että kameran kuvauskulma ei enää katon takia saa naamaa talteen niin silloin voidaan laskea että auton pitäisi kulkea 15m/0,05sek eli 20*15m/20*0,05s = 300m/s. En tiedä kuvausviivettä enkä tarkkoja matkoja, mutta saadaan osviittaa kuitenkin että kameraa ei kovin helpolla vältellä ellei peitä naamaa muuten tarkoituksella.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
2 767
Ei sitä kuvaa salamalla oteta. Valotusaika ratkaisee mut en tiedä mitä se on noissa kameroissa. Tuskin mikään laite kulkee niin lujaa etteikö saisi selvää
Tarkempia valotusaikoja tietämättä paha sanoa, mutta tämä Top Gearin taannoinen testi brittiläisillä kameroilla antanee jotain osviittaa. Siellä tosiaan kameran pitää saada kaksi kuvaa, meillä käsittääkseni otetaan vain yksi.

Richard sets up a test to examine whether or not you can beat a speed camera by driving past at a massive amount of speed. A Honda Civic Type-R at 129mph and a Mercedes CL55 AMG at 148mph both triggered the first photo of the speed camera and failed to outrun the second confirmation photo. A final attempt in a TVR Tuscan S at over 170mph failed to trigger the camera at all – proving it can work, but that the speed required is too dangerous.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 849
Tarkempia valotusaikoja tietämättä paha sanoa, mutta tämä Top Gearin taannoinen testi brittiläisillä kameroilla antanee jotain osviittaa. Siellä tosiaan kameran pitää saada kaksi kuvaa, meillä käsittääkseni otetaan vain yksi.
Voi tosiaan olla että heikoin lenkki on nuo induktiosilmukat jotka riittävällä nopeudella feilaavat kuvanoton kanssa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
2 849
Ensi kesänä uuden tieliikennelain mukaan ei muuten kameratolppaan ajetusta ylinopeudesta voida määrätä liikennevirhemaksua lainkaan, jos kuski ei ole tunnistettavissa eli kirjeiden tulo kotiin loppuu jos ajelee aurinkolippa naaman edessä.

uuden tieliikennelain §161:
Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämisen edellytyksenä on, että rikkomuksen tekijä on valokuvattu tai vastaavalla teknisellä järjestelmällä tallennettu siten, että hänet voidaan tunnistaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
92 697
Viestejä
1 900 590
Jäsenet
39 756
Uusin jäsen
oledfanatic

Hinta.fi

Ylös Bottom