Ylinopeus (kameravalvonta)

Eivätkä varmaankaan käykään, koska tietävät että kamera-auto on laitettu sinne parkkiin.

Toki jos 112 ruuhkautuu tuon takia ja siirtävät auton siksi pois, niin tehtävä on onnistunut :)
 
Kieltämättä kyllä kyseenalaistuu kameravalvonta taas. Kaverilla oli 40 alueella 1km/h ylinopeutta rikesakkorajaan nähden, oliko joku 51km/h. 170€ paukku. Samaan aikaan kaikenmaailman annelit jotka ei osaa käyttää vilkkua, munanjatkeet moottoritiellä sekä kolmion takaa tulevat hiacet jatkavat rellestystään.
 
Ajelin tuossa kahden aikaa Vaalimaan moottoritiellä, joka oli avautunut pätkissä kuluneen puolentoista kuukauden aikana. Tiellä oli omalla puolellani tapahtunut hiljattain kaksi ulosajoa, eikä kelikkään kuluneen vuorokauden aikana ollut mikään huono.
 
Mitäs raati on mieltä, tuleeko sakko. Pollarit oli motarilla keskikaistaleella octavian kanssa. Ei näkynyt ketään ulkona tutkan kanssa eikä mikään ainakaan näkyvästi välähtänyt? Eikös näissä keisseissä kuulu pysäyttää ylinopeutta ajanut että voi sakottaa? :confused:

100 alue ja n. 120 oli vauhtia. Nousin seuraavasta rampista samantien ylös, olisin noussut muutenkin kun työmatkalla olin. Mietin vaan jos edempänä olisi ollut joku pysäyttämässä jne.
 
Mitäs raati on mieltä, tuleeko sakko. Pollarit oli motarilla keskikaistaleella octavian kanssa. Ei näkynyt ketään ulkona tutkan kanssa eikä mikään ainakaan näkyvästi välähtänyt? Eikös näissä keisseissä kuulu pysäyttää ylinopeutta ajanut että voi sakottaa? :confused:

100 alue ja n. 120 oli vauhtia. Nousin seuraavasta rampista samantien ylös, olisin noussut muutenkin kun työmatkalla olin. Mietin vaan jos edempänä olisi ollut joku pysäyttämässä jne.


Juu kyllä niiden olisi paikan päällä pitänyt sakon lyödä kouraan. Joten en usko että mitään yhteydenottoa sieltä tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkään trollaamatta ja itsekin syntiseksi tunnustautuen kysyn, miksi ajetaan ylinopeutta. Siis se muutama kmh yli sallitun. Järki sanoo, ettei siitä ole mitään hyötyä pienillä matkoilla, varsinkaan kaupungissa. Mutta silti vaan.
 
Tässä tapauksessa siinä voitti sen 5min n. 100km pätkällä, mikä pitikin että kerkiää ajoissa. Joojoo pitäisi lähteä aikaisemmin mutta aina se ei vain ole mahdollista.

Tommonen aurinkoinen kevätpäivä alkaa muutenkin tuntua se satanen aika laiskalta kun tie on kesäkunnossa jo.

Itsekin ajan 110 jos ei ole mihinkään kiire. Jälkeenpäin ajatellen saattoivat olla passissa vastaantulijoiden pysäyttämiseksi, nokkakin kun sojotti minun suuntaan.
 
Mitenkään trollaamatta ja itsekin syntiseksi tunnustautuen kysyn, miksi ajetaan ylinopeutta. Siis se muutama kmh yli sallitun. Järki sanoo, ettei siitä ole mitään hyötyä pienillä matkoilla, varsinkaan kaupungissa. Mutta silti vaan.

Liikenteen sujuvuuden vuoksi.
Sekä ainakin manuaali vaihteilla ajatteassa pitää vähän ajaa sitä vauhtia mikä sopii hyvin vaihteelle jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Sekä lisäksi jos ei jatkuvasti katso mittaria niin vauhti saattaa heittää 10-20 km ihan helposti (riippuen nopeudesta) ihan vahingossa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs raati on mieltä, tuleeko sakko. Pollarit oli motarilla keskikaistaleella octavian kanssa. Ei näkynyt ketään ulkona tutkan kanssa eikä mikään ainakaan näkyvästi välähtänyt? Eikös näissä keisseissä kuulu pysäyttää ylinopeutta ajanut että voi sakottaa? :confused:

100 alue ja n. 120 oli vauhtia. Nousin seuraavasta rampista samantien ylös, olisin noussut muutenkin kun työmatkalla olin. Mietin vaan jos edempänä olisi ollut joku pysäyttämässä jne.

Itselle kävi sama juttu tuossa syksyllä, portteri oli motarilla nokka väärään suuntaan. Muusta tilanteesta jouduin kiihdyttämään 100->130 etten olisi saanut rampilta tullutta autoa kylkeen. Tässä kohtaa huomasin poliisit. En poistunut ekalta rampilta vaan toiselta, pysäyttäjiä ei näkynyt missään.
Kaipa ne näkivät mikä oli tilanne ja antoivat olla, kun ei siinä ollut mitään minusta johtuvaa. Toki olisin voinut vaihtaa vasemmalle kaistalle, kiellettyä sekin... ja sitten ajella sen golffin kanssa rinnatusten satasta. Joku papparainen puikoissa.

Kävi kerran niinkin että ajoin rampilta motarille, 60 alueella se melkein satanen mittarissa kun huomasin että maijahan se siinä vieressä! Ystävällisesti väistöivät vasemmalle, ja pääsin sujuvasti kaistalle:happy:
 
Mitenkään trollaamatta ja itsekin syntiseksi tunnustautuen kysyn, miksi ajetaan ylinopeutta. Siis se muutama kmh yli sallitun. Järki sanoo, ettei siitä ole mitään hyötyä pienillä matkoilla, varsinkaan kaupungissa. Mutta silti vaan.
Miten niin ei ole hyötyä? Joka ikinen sekunti on sekunti pois liikenteestä. Kaupungissa varsinkin joka 20. säästetty sekunti säästää samalla yhden valosyklin eli 0,5-2 min. aikaa. Täytyy vaan sovittaa vauhti niin ettei säästettyä aikaa menetä poliisin kanssa keskustellessa. Ja tietysti muuta liikennettä häiritsemättä ja vaarantamatta pitäisi myös tätä ripeämpää ajotapaa soveltaa. Ylinopeus ei saa myöskään olla tekosyy sille, miksei pysähtynyt päästämään jalankulkijoita.
 
Imodiumin hyöty häviää seuraavissa punaisissa. Tai siinä jonossa jonka saat kiinni. Ihan höpö laskelma noin sekuntitasolla. Ei liikenne F1-kisa ole jossa tuhennesosillakin on merkitystä.
Mutta siitä varmaan on kysymys, että pientäkin ylinopeutta ajaessaan sitä jotenkin luulee ehtivänsä pikemmin perille vaikkei sillä mitään merkitystä ole. Ihan sama oletko kaupassa klo 14 tai 14.04. :-D
 
Imodiumin hyöty häviää seuraavissa punaisissa. Tai siinä jonossa jonka saat kiinni. Ihan höpö laskelma noin sekuntitasolla. Ei liikenne F1-kisa ole jossa tuhennesosillakin on merkitystä.
Mutta siitä varmaan on kysymys, että pientäkin ylinopeutta ajaessaan sitä jotenkin luulee ehtivänsä pikemmin perille vaikkei sillä mitään merkitystä ole. Ihan sama oletko kaupassa klo 14 tai 14.04. :-D
Paskapuhetta. Selviän paikasta A paikkaan B keskimäärin n. 10 % valtavirtaa nopeammin. Sakkoja 0, kolareita 0. Säästettyä aikaa elämässä useita päiviä. Sinä voit ihan rauhassa viettää aikaasi punaisissa valoissa. Minä vietän sen vähänkin ajan mieluummin lasten kanssa.
 
Daavidilla on kyllä ihan hyvä pointti tuossa. Itsekin Tampereella ajan samoja reittejä ja tiedän valot valmiiksi, joista ei pääse ilman pysähtymistä eli niihin ei ole kiire.

Sitten tiedän myös valot joihin on x määrä aikaa keretä, ennenkuin punertaa. Välillä saa siis ajaa rivakasti ja välillä taas ei kannata. Sikäli täysin älytöntä että kaupungin liikennevalojärjestelmä yllyttää kaahaamaan.

Toinen mikä täällä vituttaa on tuo valotolppien toiminta yöllä. Vaikka miten on tyhjää niin kyllä vaan saa 3min istuskella töllöttelemässä punaista. Muutaman kerran tosissaan käynyt mielessä ajaa vain törkeästi päin.
 
Joo täällä myös yksi joka tuntee kaupungin valot ja tietää milloin pitää alkaa painaa joko kaasua tai jarrua. Pikkasen kaasua lisää ja ehdit nätisti valoista. Jarrua niin jäät heti seuraavaan valoon odottamaan että 15sec joku muu pääsee ajamaan kaistan yli. Ja ei, ei puhuta mistään punaisia päin ajosta vaan siitä että kun huomaa että keltainen aalto alkaa ottaa kiinni niin sillä vajaalla 10km/h ylinopeudella pääsee nätisti pois alta. Siinä kun sitten on joku hidastelija edessä niin +2min matkaan. Näitä useampi niin kyllä se rupeaa aikaa syömään.
 
Onko noissa joku etäisyysmittari:. Kaukalammen Teboililla näin kamera-auton useamman kerran ja siinä risteyksen kohdalla vaihtuu 80km/h -> 60km/h n. 50m matkalla. Tuli tuota väliä ajettua aikanaan ja hölläsin kaasun varmuuden vuoksi. Aivan turhaan tuo nopeuden muutos, kun molempiin suuntiin näkyvyys on hyvä.
 
Kieltämättä kyllä kyseenalaistuu kameravalvonta taas. Kaverilla oli 40 alueella 1km/h ylinopeutta rikesakkorajaan nähden, oliko joku 51km/h. 170€ paukku. Samaan aikaan kaikenmaailman annelit jotka ei osaa käyttää vilkkua, munanjatkeet moottoritiellä sekä kolmion takaa tulevat hiacet jatkavat rellestystään.

Katse se ero pysähtymisnopeudessa... Ihan syystä sai sakkonsa.
Tuo voi olla siinä ja siinä. Toisaalta esimerkiksi Jakomäessä koulun lähellä usein kamera-autosta salama räpsyy, mutta eipä näytä haittaavan se 42 km/h mutkitteleva, naama kännykässä taivaltava kuski. Tasan tarkkaan hasardimpi tapaus, kuin se 51 km/h etenevä eteensä katsova kuski.

Itse en ole tuossa saanut sakkoja, mutta olen kuitannut 170€ vastaavasta ylinopeudesta, varmuusvähennyksen jälkeen 9 km/h yli rajoituksen.
Tapahtumapaikka: valtatie 8. Tapahtuma-aika: sunnuntai klo 23:50. Olosuhteet: ei sada mitään, alla paljas ja kuiva asfaltti. Liikennettä... Noh, minä.
 
Sakot taisi tulla kärsimättömälle peräkontin nuohoojalle. Ajoin hänen mielikseen mittarin mukaan 60 km/h 50:n alueella mutta silti hän ponkaisi ohi heti kun tie vaihtui kaksikaistaiseksi. Ja edessä olevat liikennevalot vaihtui samantien keltaiseksi. Itse tein äkkijarrutuksen kun olen kuukausi sitten saanut siinä sakot.
Myös tämä kärsimätön ajaja luuli ehtivänsä mutta kamera nappasi kuvat. Tiedä sitten tuleeko sakko punaisia päin ajosta vai ylinopeudesta, vai kummastakin.
Keltaisilla se ensimmäisen kuvan otti, mutta keltainen oli aiemmin minullakin mutta silti muka sakkolapun mukaan olisin ajanut punaisilla. En kyllä luota siihen kameraan yhtään. (Oulun limingantullissa)
 
Keltaisilla se ensimmäisen kuvan otti, mutta keltainen oli aiemmin minullakin mutta silti muka sakkolapun mukaan olisin ajanut punaisilla. En kyllä luota siihen kameraan yhtään. (Oulun limingantullissa)
Keltaistakaan valoa ei saa ohittaa, ellei pysäyttäminen aiheuta vaaraa. Jos keltainen on jo palanut pitkään, on helppo osoittaa, että pysäyttäminen olisi pitänyt onnistua.
 
Mitenkäs jos vetäsee keltaselle vaikka 5 metriä ennen ensimmäistä tolppaa (kun menet risteysalueelle)? Onko tuo kamera ehdoton vai miten tuo tulkitaan.

Onneksi eivät ole tampereelle vielä noita kameroita alkaneet kylvämään... täällä huomaa kyllä heti kun ajaa kameroitua tietä pitkin. Ei sillä että itse ajaisin ylinopeutta vaan se muiden jarruttelu kameroihin vaikkeivat edes aja ylinopeutta.
 
Olikohan täällä jo, mutta pari kolme kuukautta poliisi testaa kameroista ilmoittamista. Eli aktiiviset kamerat löytyy täältä:
Liikennetilanne
 
^ Moottorin jutussa oli mainittu että osa navigaattoreista tunnistaa liikennetietojen perusteella nyt tolpat joissa on kamera. Osaako joku sanoa mitkä softat/navigaattorin tuon osaa tehdä?

"Tähän asti navigaattorit ovat näyttäneet kaikki valvontakameratolpat. Jatkossa osa navigaattoreista näyttää myös erikseen ne paikat, joissa palveluun ilmoitetut automaattivalvontakamerat ovat, kertoo ylikomisario Dennis Pasterstein Helsingin poliisilaitokselta."

Tieliikennekuolemia ennätyksellisen vähän – tavoite puolittamisesta jäämässä haaveeksi
 
Olikohan täällä jo, mutta pari kolme kuukautta poliisi testaa kameroista ilmoittamista. Eli aktiiviset kamerat löytyy täältä:
Liikennetilanne

Tuolla siis on ehkä 1/4 aktiivisista tolpista merkattuna eli kamera voi ihan hyvin räpsähtää. Tuon mukaan esimerkiksi Helsingin keskustassa ei ole yhtään kameraa toiminnassa, eikä läntisellä Kehä I:llä jne. Voi olla, että Poliisissa saatu hauska idea narauttaa kameroiden eteen jarruttelijat kertomalla heille, ettei kamera välähdä, kuin kahdessa kohtaa koko kehällä.
 
Mitenkäs jos vetäsee keltaselle vaikka 5 metriä ennen ensimmäistä tolppaa (kun menet risteysalueelle)? Onko tuo kamera ehdoton vai miten tuo tulkitaan.
Näyttövelvollisuus on viranomaisella, eli jos keltaisella räpsitään kuvia, on voitava osoittaa, että pysähtymisen olisi onnistunut vaaratta. 50 km/h:sta pysähtymismatka täydellä jarrutuksella on jotain 10 metrin luokkaa (ja reaktioajan kanssa tuplaten) joten 5 metrin päässä risteyksestä ei oikein voi vaatia pysähtymistä ennen valotolppaa :think:
 
Jahas. Matkamuistoksi tulee pääsiäisreissusta aika kallis kuva autosta ja itestä.

Nyt vaan jännittää et meneekö 21km/h rikki.

Jos tuo 21km/h täyttyy niin ne varmaan pyytää käymään poliisiasemalla.

Tatti otassa sen osalta et meni jostain syystä nopeuskyltti ohi, et en huomannu.
Ei ketuttiaisi läheskään niin paljon, jos olis ollut tietoinen riski.
 
Jahas. Matkamuistoksi tulee pääsiäisreissusta aika kallis kuva autosta ja itestä.

Nyt vaan jännittää et meneekö 21km/h rikki.

Jos tuo 21km/h täyttyy niin ne varmaan pyytää käymään poliisiasemalla.

Tatti otassa sen osalta et meni jostain syystä nopeuskyltti ohi, et en huomannu.
Ei ketuttiaisi läheskään niin paljon, jos olis ollut tietoinen riski.

Sama, vaihtui 100 alue 80 enkä missään välissä tajunnut. Hölläsin kaasua ennen tolppaa. Jalka kävi jo jarrulla mutta en kehannut vetää jarruja pohjaan kun en ollut kerennyt katsomaan onko takana ketään ja tietenkin luulin että ajan ihan rajojen mukaan. Mittari oli ehkäpä kenties juuri ja juuri siinä 100 kohdalla. Katotaan mitä tulee.
 
Jos tuo 21km/h täyttyy niin ne varmaan pyytää käymään poliisiasemalla.

Tatti otassa sen osalta et meni jostain syystä nopeuskyltti ohi, et en huomannu.
Ei ketuttiaisi läheskään niin paljon, jos olis ollut tietoinen riski.
Tämän takia tuo 20km/h yli päiväsakoille on idioottimaisin sääntö. Yleisin nopeusrajoituksen muutos sama 20, joten yhden merkin missaus ja päiväsakoille.
 
Tämän takia tuo 20km/h yli päiväsakoille on idioottimaisin sääntö. Yleisin nopeusrajoituksen muutos sama 20, joten yhden merkin missaus ja päiväsakoille.

Montas päiväsakkoa tuo on 21km/h ylitys olisi ja mikä on pienin päiväsakko? Tulisikohan tuo tulottamana halvemmaksi jos ylittyisi :D

Löysin vaan infoa että 2017 nuo sakot olisivat 21km/h ylityksestä kiinteä 300e sakko. Liekö tuo taas muuttunut?
 
LIIKENNERIKOS: Ylinopeussakko & rikesakko - Määrä & sakotuskäytäntö

Tietysti jos haluaa kikkailla niin ilmoittaa ettei ollut kuskina. Tulee parit pyynnöt saapua asemalle, mutta eipä juuri muuta. Vuoden jälkeen tapaus on vanhentunut. Tietysti passin saanti yms. voi muuttua haasteelliseksi tuon vuoden aikana.

Keissihän on jo sellainen että olin tuomassa kaverille autoa jonka se osti viikko takaperin. Kaveri siis tuon jokatapauksessa joutuu kiistämään.
 
Montas päiväsakkoa tuo on 21km/h ylitys olisi ja mikä on pienin päiväsakko? Tulisikohan tuo tulottamana halvemmaksi jos ylittyisi :D

Löysin vaan infoa että 2017 nuo sakot olisivat 21km/h ylityksestä kiinteä 300e sakko. Liekö tuo taas muuttunut?

12-18 pv sakkoa.
Itellä 2x lapsialennus, mut kyl toi 18 tuntuis. +600€

Uudessa tieliikenne laissa tuo olisi tuon 300€, mutta ei ole vielä hyväksytty lakia. Toivovasti tulis ennen ku lappu tulee luukusta.


Ymmärrän sen, et kyl ne tolpat on ihan aiheesta.
Mut kuten nää tietyt pätkät niin nopeus vaihtelee joka 2min välein. Niin yhen missaat niin aika kova kolaus on kyl.
Sen ku sais selitettyä, että oli oikeasti vahinko, mut näitä ”vahinkoja” ja ”unohduksia” kaikki ylinopeudet on, ku poliisille selitetään.
Ja sinällään 2 ratsiat selvisin, kun ajelin nopeusrajoitusta mukaan ja sit yksi tyhmä kämmi.
 
Viimeksi muokattu:
Suomalaisista peltipoliiseista paljastui ällistyttävä vaikutus – mitä ihmettä tapahtuu kamerattomilla teillä?

Ajoneuvojen keskinopeudet ja onnettomuusmäärät ovat laskeneet tieosuuksilla, joilla on otettu käyttöön kiinteä automaattivalvonta, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Mutta ei siinä kaikki: automaattivalvonnan positiiviset liikenneturvallisuusvaikutukset näyttävät kantavan myös valvonnan ulkopuoliselle osalle tieverkkoa, kertoo Trafi tiedotteessaan.

:sdrunk:
 
Kameraton tie on paras kun ei tarvitse kokoajan kytätä mittaria. Eli ihan oikein, sikäli kamerat parantaa liikenneturvallisuutta :D
 
Harvassa taitaa silti kuski osata käyttää. Itsekin ajan rajalla kokoajan, mutta monella tuntuu silti olevan kiire ohi.
 
Kyllä ne sen oppii kun ne alkaa olla joka autossa... Tosin nyt kun sanoit niin pari tuttua ei "jaksa laittaa päälle" kuulemma jos ajaa "vaan joku 10 kilsaa samaa tietä" :D
Onhan tuo aika yleinen varuste. En minäkään sitä lyhyellä matkalla käytä, mutta jalka on kyllä siinä kunnossa että nopeus pysyy siinä rajoituksen yläreunalla ilman apuvälineitäkin.
 
Naurahdin kyllä tälle kohdalle:

Oikeus hyväksyi myös Poliisihallituksen ohjeistuksen, jonka mukaan riittää, että valvontalaitteisto tarkastetaan kolmen vuoden välein. Oikeuden mukaan saksalaisen valmistajan ohjeistus ei riitä osoittamaan, että Suomen poliisin valvontalaitteisto pitäisi tarkastaa sen mukaisesti.
 
Valmistajalle viestiä että sen sydeemeitä ei kalibroida ajallaan ja ohjeiden mukaisesti :think:
 
Naurahdin kyllä tälle kohdalle:

Oikeus hyväksyi myös Poliisihallituksen ohjeistuksen, jonka mukaan riittää, että valvontalaitteisto tarkastetaan kolmen vuoden välein. Oikeuden mukaan saksalaisen valmistajan ohjeistus ei riitä osoittamaan, että Suomen poliisin valvontalaitteisto pitäisi tarkastaa sen mukaisesti.
Kyllä ihan ydinvoima-alallakin voidaan poiketa valmistajan kalibrointiohjeista, jos on hyvät perustelut. Poliisilla on varmasti paljon kokemusta kyseisistä laitteista ja ovat todenneet, että ei tarvitse kalibroida niin usein, kun valmistaja suosittaa. Lisäksi suomessa tehdään suoraan se 3 km/h-varmuusvähennys.
 
Niin, seon vaan vajaan 200€ paukku kun siihen joku sitten ajaa 1km/h ylinopeutta kameran mukaan, vaikka oikea nopeus olisi ollut juuri vielä sallitun rajalla.
 
Suomeen tulossa uusia peltipoliiseja - tältä ne näyttävät
Suomeen tulossa uusia peltipoliiseja - tältä ne näyttävät



Julkaisija: Clas von Bell
Kuva:Sensys Gatso



peltipoliisiruotsalainenkuvasensysgatso.jpg



6.4.2018 11.25



Suomeen on tulossa uusia ruotsalaisia peltipoliiseja. Ensimmäiset tulossa Kuutostielle ja Nelostielle.

Poliisihallitus on kilpailuttanut yhdessä Liikenneviraston kanssa automaattisen liikennevalvontalaitteiston hankinnan.

Kilpailutus sisälsi kiinteisiin valvontapisteisiin sijoitettavan automaattivalvontalaitteiston sekä laitekotelot ja pylväät, autoihin asennettavan automaattivalvontalaitteiston sekä laitteistojen huolto- ja korjauspalvelut, todetaan Poliisihallituksen tiedotteessa.

Hankintasopimuksen arvo viiden vuoden sopimuskaudelle (sisältää kahden vuoden optiovuodet) on noin 4,4 miljoonaa euroa ja se sisältää myös Liikenneviraston sopimuskauden aikaiset hankinnat.

Poliisihallitus hankkii automaattiset liikennevalvontalaitteistot ja Liikennevirasto yleisten teiden laitekotelot sekä pylväät. Kaupungit sopivat hankinnoistaan erikseen laitetoimittajan kanssa.

Tarjouskilpailun voitti Oulun Energia Urakointi Oy, joka edustaa ruotsalaisen Sensys Gatso Group AB:n tuotteita.

– Huhtikuussa 2018 alkavan sopimuskauden aikana hankitaan 150 liikennevalvontalaitteistoa, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta sanoo.

Kiinteiden laitteistojen nopeudenmittaustekniikka vaihtuu

Uudet automaattivalvontalaitteistot mittaavat ajoneuvojen nopeutta kehittyneellä tracking radar - tutkatekniikalla. Tutka seuraa kohteen aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan kentässä.

– Nykyisiä automaattivalvontalaitteistoja käytetään niiden elinkaaren loppuun asti, tekninen asiantuntija Tuula Lahtinen Poliisin materiaalikeskuksesta sanoo.

Suunnitellut tieosuudet

Poliisin ja tieviranomaisen suunnitelman mukaan uuden tekniikan pilottijaksot ovat VT 6 Koskenkylä - Kouvola ja VT 4 Lusi - Vaajakoski.

Kilpailuttamalla parhaat tekniset ja toiminnalliset ratkaisut

Tarjouskilpailu toteutettiin neuvottelumenettelynä kolmen tarjoajan kesken.

Poliisin materiaalikeskuksen hankintasuunnittelija Päivi Korhosen mukaan kilpailutuksella etsittiin voimassa olevat säädökset ja käytettävät resurssit huomioiden parhaat tekniset ja toiminnalliset ratkaisut poliisin tarpeisiin.

– Tarjousten vertailuperusteena oli hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous. Sekä tarjoajalle että hankittaville tuotteille oli asetettu vaatimustaso, mikä jokaisen hankintamenettelyyn mukaan valitun tarjoajan sekä tarjottujen tuotteiden tuli täyttää, Korhonen sanoo.

Jatkossa meille on siis tulossa tutkaan perustuvia kameroita, jotka ilmeisesti seuraavat nopeutta jo pidemmältä matkalta. Ei siis pakosti riitä että juuri kameran kohdalle jarruttaa, jos tutka on mitannut nopeuden jo 150m aikaisemmin. Vähentäisiköhän tämä jarruvalojen vilkuttelua kameran kohdalla?


Edit:
Sensys Gatso Group - Sensys Gatso Fixed speed enforcement

Average speed is calculated between the moments a vehicle enters and leaves a selected section of motorway or tunnel.

The Sensys Gatso Group can also offer length measurement where there are different speed limits for different types of vehicles.
-> ulkomaisille rekoille (ilman rajoitinta) sakkoa 100 alueella?

 
Taidan siirtyä joukkoliikenteen kannattajaksi. Ei tuolla nykyäänkään enää kestä ajella ruuhka-aikana, saatika jos tuollaiset tulee käyttöön. Tiputtaa nopeuksia varmaan sen 10km/h lisää. Eli sitten mennään maantiellä viittäkymppiä.
 
Ihan täyttä mutua valittaminen noista tolpista. Kehä ykköselle niitä hakattiin metrin välein, eikä liikenteen sujuvuus huonontunut lainkaan. Minulle ainakin muutos oli positiivinen. En ole tolppien tulon jälkeen nähnyt enää niitä teiden ritareita, joiden mielestä kehä 1 on kilpa-ajoon ja ohitusharjoitteluun soveltuva tienpätkä. Lisää tolppia joka nurkalle!
 
Se on kyllä jännä miten Suomessa ollaan äärimmäisen huolestuneita nopeuksista ja hanakasti niitä ollaan rajoittamassa/valvomassa kun muualla Euroopassa monin paikoin ajetaan maanteillä 90 ja moottoriteillä 130 km/h. Onko tiestö täällä niin huonossa kunnossa, että nykyautot eivät enää pysy hanskassa ilman merkittäviä rajoituksia vai miksi homma kusee? Ehkä valtion kassassa on vajetta kameratolppien lisäännyttyä ja jotain uutta sakkoansaa pitää ruveta kehittelemään.
 
Onko tiestö täällä niin huonossa kunnossa, että nykyautot eivät enää pysy hanskassa ilman merkittäviä rajoituksia vai miksi homma kusee?
Kyllä on. Eikä rahaa sen kunnostamiseen.

Ehkä valtion kassassa on vajetta kameratolppien lisäännyttyä ja jotain uutta sakkoansaa pitää ruveta kehittelemään.
Valtion kassassa on kyllä vajetta, mutta kameratolpathan tienaa itsensä taksisin varmaan kuukaudessa. Tavoite on saada sitä valtion kassaa paikattua tällä maantieverolla (sakolla).
 
Ihan täyttä mutua valittaminen noista tolpista. Kehä ykköselle niitä hakattiin metrin välein, eikä liikenteen sujuvuus huonontunut lainkaan. Minulle ainakin muutos oli positiivinen. En ole tolppien tulon jälkeen nähnyt enää niitä teiden ritareita, joiden mielestä kehä 1 on kilpa-ajoon ja ohitusharjoitteluun soveltuva tienpätkä. Lisää tolppia joka nurkalle!

Minulla ainakin on kokemusta 9-tien liikenteestä. Moottoritien jälkeen alkaa se hidastelu siihen 80km/h, mikä onkin rajoitus. Hetken päästä kun lähestytään kameratolppaa, tippuu nopeus 60km/h. Sama toiseen suuntaan. Kameran kohdalla ajetaan 60km/h ja mitä lähemmäs päästään moottoritietä, sitä kovempaa ajetaan.
 
Niin, seon vaan vajaan 200€ paukku kun siihen joku sitten ajaa 1km/h ylinopeutta kameran mukaan, vaikka oikea nopeus olisi ollut juuri vielä sallitun rajalla.

Mitä tarkoitat? Onhan tuossa kameramittauksessa jo aika isot toleranssit, jos tekninen vähennys on suoraan 3 km/h ja lisäksi sallitaan pieni ylinopeus (3 km/h?). Jos et aja ylinopeutta, niin et varmasti saa 200 euroa maksettavaa kameratolpasta. Se on sitten eri asia, jos suoraan ulosmittaat (*) kaikki toleranssit matkavauhdissasi. Silloin täytyy pitää silmät auki ja ottaa pari napsua pois tolppien kohdalla.

* näin tulee kyllä itsekin usein tehtyä.
 
Mitä tarkoitat? Onhan tuossa kameramittauksessa jo aika isot toleranssit, jos tekninen vähennys on suoraan 3 km/h ja lisäksi sallitaan pieni ylinopeus (3 km/h?). Jos et aja ylinopeutta, niin et varmasti saa 200 euroa maksettavaa kameratolpasta. Se on sitten eri asia, jos suoraan ulosmittaat (*) kaikki toleranssit matkavauhdissasi. Silloin täytyy pitää silmät auki ja ottaa pari napsua pois tolppien kohdalla.

* näin tulee kyllä itsekin usein tehtyä.
Näinhän se menee. Jos itse ulosmittaa tuon varmuusvähennyksen osuuden ja saa sakot, on syytä katsoa peiliin ja miettiä.

Se on kyllä jännä miten Suomessa ollaan äärimmäisen huolestuneita nopeuksista ja hanakasti niitä ollaan rajoittamassa/valvomassa kun muualla Euroopassa monin paikoin ajetaan maanteillä 90 ja moottoriteillä 130 km/h. Onko tiestö täällä niin huonossa kunnossa, että nykyautot eivät enää pysy hanskassa ilman merkittäviä rajoituksia vai miksi homma kusee? Ehkä valtion kassassa on vajetta kameratolppien lisäännyttyä ja jotain uutta sakkoansaa pitää ruveta kehittelemään.
Eikö Suomeenkin ole puuhattu 90 ja 130 km/h rajoituksia. Itse olen olettanut, että ne tulee voimaan jossakin uudistuksessa jossa myös valvontaa muutetaan. Ehkä silloin kun ylinopeusmaksu alkaa juosta 1 km/h ylinopeudesta lähtien.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 390
Viestejä
4 489 665
Jäsenet
74 151
Uusin jäsen
Malik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom