Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tämä.Ne neljänkympin alueet ovat laitettu ihan syystä. Monesti tien varrella on kouluja ja päiväkoteja.
Mitäs raati on mieltä, tuleeko sakko. Pollarit oli motarilla keskikaistaleella octavian kanssa. Ei näkynyt ketään ulkona tutkan kanssa eikä mikään ainakaan näkyvästi välähtänyt? Eikös näissä keisseissä kuulu pysäyttää ylinopeutta ajanut että voi sakottaa?
100 alue ja n. 120 oli vauhtia. Nousin seuraavasta rampista samantien ylös, olisin noussut muutenkin kun työmatkalla olin. Mietin vaan jos edempänä olisi ollut joku pysäyttämässä jne.
Mitenkään trollaamatta ja itsekin syntiseksi tunnustautuen kysyn, miksi ajetaan ylinopeutta. Siis se muutama kmh yli sallitun. Järki sanoo, ettei siitä ole mitään hyötyä pienillä matkoilla, varsinkaan kaupungissa. Mutta silti vaan.
Mitäs raati on mieltä, tuleeko sakko. Pollarit oli motarilla keskikaistaleella octavian kanssa. Ei näkynyt ketään ulkona tutkan kanssa eikä mikään ainakaan näkyvästi välähtänyt? Eikös näissä keisseissä kuulu pysäyttää ylinopeutta ajanut että voi sakottaa?
100 alue ja n. 120 oli vauhtia. Nousin seuraavasta rampista samantien ylös, olisin noussut muutenkin kun työmatkalla olin. Mietin vaan jos edempänä olisi ollut joku pysäyttämässä jne.
Miten niin ei ole hyötyä? Joka ikinen sekunti on sekunti pois liikenteestä. Kaupungissa varsinkin joka 20. säästetty sekunti säästää samalla yhden valosyklin eli 0,5-2 min. aikaa. Täytyy vaan sovittaa vauhti niin ettei säästettyä aikaa menetä poliisin kanssa keskustellessa. Ja tietysti muuta liikennettä häiritsemättä ja vaarantamatta pitäisi myös tätä ripeämpää ajotapaa soveltaa. Ylinopeus ei saa myöskään olla tekosyy sille, miksei pysähtynyt päästämään jalankulkijoita.Mitenkään trollaamatta ja itsekin syntiseksi tunnustautuen kysyn, miksi ajetaan ylinopeutta. Siis se muutama kmh yli sallitun. Järki sanoo, ettei siitä ole mitään hyötyä pienillä matkoilla, varsinkaan kaupungissa. Mutta silti vaan.
Paskapuhetta. Selviän paikasta A paikkaan B keskimäärin n. 10 % valtavirtaa nopeammin. Sakkoja 0, kolareita 0. Säästettyä aikaa elämässä useita päiviä. Sinä voit ihan rauhassa viettää aikaasi punaisissa valoissa. Minä vietän sen vähänkin ajan mieluummin lasten kanssa.Imodiumin hyöty häviää seuraavissa punaisissa. Tai siinä jonossa jonka saat kiinni. Ihan höpö laskelma noin sekuntitasolla. Ei liikenne F1-kisa ole jossa tuhennesosillakin on merkitystä.
Mutta siitä varmaan on kysymys, että pientäkin ylinopeutta ajaessaan sitä jotenkin luulee ehtivänsä pikemmin perille vaikkei sillä mitään merkitystä ole. Ihan sama oletko kaupassa klo 14 tai 14.04. :-D
Kieltämättä kyllä kyseenalaistuu kameravalvonta taas. Kaverilla oli 40 alueella 1km/h ylinopeutta rikesakkorajaan nähden, oliko joku 51km/h. 170€ paukku. Samaan aikaan kaikenmaailman annelit jotka ei osaa käyttää vilkkua, munanjatkeet moottoritiellä sekä kolmion takaa tulevat hiacet jatkavat rellestystään.
Tuo voi olla siinä ja siinä. Toisaalta esimerkiksi Jakomäessä koulun lähellä usein kamera-autosta salama räpsyy, mutta eipä näytä haittaavan se 42 km/h mutkitteleva, naama kännykässä taivaltava kuski. Tasan tarkkaan hasardimpi tapaus, kuin se 51 km/h etenevä eteensä katsova kuski.Katse se ero pysähtymisnopeudessa... Ihan syystä sai sakkonsa.
Keltaistakaan valoa ei saa ohittaa, ellei pysäyttäminen aiheuta vaaraa. Jos keltainen on jo palanut pitkään, on helppo osoittaa, että pysäyttäminen olisi pitänyt onnistua.Keltaisilla se ensimmäisen kuvan otti, mutta keltainen oli aiemmin minullakin mutta silti muka sakkolapun mukaan olisin ajanut punaisilla. En kyllä luota siihen kameraan yhtään. (Oulun limingantullissa)
Olikohan täällä jo, mutta pari kolme kuukautta poliisi testaa kameroista ilmoittamista. Eli aktiiviset kamerat löytyy täältä:
Liikennetilanne
Näyttövelvollisuus on viranomaisella, eli jos keltaisella räpsitään kuvia, on voitava osoittaa, että pysähtymisen olisi onnistunut vaaratta. 50 km/h:sta pysähtymismatka täydellä jarrutuksella on jotain 10 metrin luokkaa (ja reaktioajan kanssa tuplaten) joten 5 metrin päässä risteyksestä ei oikein voi vaatia pysähtymistä ennen valotolppaaMitenkäs jos vetäsee keltaselle vaikka 5 metriä ennen ensimmäistä tolppaa (kun menet risteysalueelle)? Onko tuo kamera ehdoton vai miten tuo tulkitaan.
Jahas. Matkamuistoksi tulee pääsiäisreissusta aika kallis kuva autosta ja itestä.
Nyt vaan jännittää et meneekö 21km/h rikki.
Jos tuo 21km/h täyttyy niin ne varmaan pyytää käymään poliisiasemalla.
Tatti otassa sen osalta et meni jostain syystä nopeuskyltti ohi, et en huomannu.
Ei ketuttiaisi läheskään niin paljon, jos olis ollut tietoinen riski.
Tämän takia tuo 20km/h yli päiväsakoille on idioottimaisin sääntö. Yleisin nopeusrajoituksen muutos sama 20, joten yhden merkin missaus ja päiväsakoille.Jos tuo 21km/h täyttyy niin ne varmaan pyytää käymään poliisiasemalla.
Tatti otassa sen osalta et meni jostain syystä nopeuskyltti ohi, et en huomannu.
Ei ketuttiaisi läheskään niin paljon, jos olis ollut tietoinen riski.
Tämän takia tuo 20km/h yli päiväsakoille on idioottimaisin sääntö. Yleisin nopeusrajoituksen muutos sama 20, joten yhden merkin missaus ja päiväsakoille.
LIIKENNERIKOS: Ylinopeussakko & rikesakko - Määrä & sakotuskäytäntöLöysin vaan infoa että 2017 nuo sakot olisivat 21km/h ylityksestä kiinteä 300e sakko. Liekö tuo taas muuttunut?
LIIKENNERIKOS: Ylinopeussakko & rikesakko - Määrä & sakotuskäytäntö
Tietysti jos haluaa kikkailla niin ilmoittaa ettei ollut kuskina. Tulee parit pyynnöt saapua asemalle, mutta eipä juuri muuta. Vuoden jälkeen tapaus on vanhentunut. Tietysti passin saanti yms. voi muuttua haasteelliseksi tuon vuoden aikana.
Montas päiväsakkoa tuo on 21km/h ylitys olisi ja mikä on pienin päiväsakko? Tulisikohan tuo tulottamana halvemmaksi jos ylittyisi
Löysin vaan infoa että 2017 nuo sakot olisivat 21km/h ylityksestä kiinteä 300e sakko. Liekö tuo taas muuttunut?
Ajoneuvojen keskinopeudet ja onnettomuusmäärät ovat laskeneet tieosuuksilla, joilla on otettu käyttöön kiinteä automaattivalvonta, selviää tuoreesta tutkimuksesta. Mutta ei siinä kaikki: automaattivalvonnan positiiviset liikenneturvallisuusvaikutukset näyttävät kantavan myös valvonnan ulkopuoliselle osalle tieverkkoa, kertoo Trafi tiedotteessaan.
Onhan tuo aika yleinen varuste. En minäkään sitä lyhyellä matkalla käytä, mutta jalka on kyllä siinä kunnossa että nopeus pysyy siinä rajoituksen yläreunalla ilman apuvälineitäkin.Kyllä ne sen oppii kun ne alkaa olla joka autossa... Tosin nyt kun sanoit niin pari tuttua ei "jaksa laittaa päälle" kuulemma jos ajaa "vaan joku 10 kilsaa samaa tietä"
Kyllä ihan ydinvoima-alallakin voidaan poiketa valmistajan kalibrointiohjeista, jos on hyvät perustelut. Poliisilla on varmasti paljon kokemusta kyseisistä laitteista ja ovat todenneet, että ei tarvitse kalibroida niin usein, kun valmistaja suosittaa. Lisäksi suomessa tehdään suoraan se 3 km/h-varmuusvähennys.Naurahdin kyllä tälle kohdalle:
Oikeus hyväksyi myös Poliisihallituksen ohjeistuksen, jonka mukaan riittää, että valvontalaitteisto tarkastetaan kolmen vuoden välein. Oikeuden mukaan saksalaisen valmistajan ohjeistus ei riitä osoittamaan, että Suomen poliisin valvontalaitteisto pitäisi tarkastaa sen mukaisesti.
Suomeen tulossa uusia peltipoliiseja - tältä ne näyttävät
Julkaisija: Clas von Bell
Kuva:Sensys Gatso
6.4.2018 11.25
Suomeen on tulossa uusia ruotsalaisia peltipoliiseja. Ensimmäiset tulossa Kuutostielle ja Nelostielle.
Poliisihallitus on kilpailuttanut yhdessä Liikenneviraston kanssa automaattisen liikennevalvontalaitteiston hankinnan.
Kilpailutus sisälsi kiinteisiin valvontapisteisiin sijoitettavan automaattivalvontalaitteiston sekä laitekotelot ja pylväät, autoihin asennettavan automaattivalvontalaitteiston sekä laitteistojen huolto- ja korjauspalvelut, todetaan Poliisihallituksen tiedotteessa.
Hankintasopimuksen arvo viiden vuoden sopimuskaudelle (sisältää kahden vuoden optiovuodet) on noin 4,4 miljoonaa euroa ja se sisältää myös Liikenneviraston sopimuskauden aikaiset hankinnat.
Poliisihallitus hankkii automaattiset liikennevalvontalaitteistot ja Liikennevirasto yleisten teiden laitekotelot sekä pylväät. Kaupungit sopivat hankinnoistaan erikseen laitetoimittajan kanssa.
Tarjouskilpailun voitti Oulun Energia Urakointi Oy, joka edustaa ruotsalaisen Sensys Gatso Group AB:n tuotteita.
– Huhtikuussa 2018 alkavan sopimuskauden aikana hankitaan 150 liikennevalvontalaitteistoa, poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta sanoo.
Kiinteiden laitteistojen nopeudenmittaustekniikka vaihtuu
Uudet automaattivalvontalaitteistot mittaavat ajoneuvojen nopeutta kehittyneellä tracking radar - tutkatekniikalla. Tutka seuraa kohteen aikaa, nopeutta, etäisyyttä, suuntaa ja ajokaistaa koko sen ajan, kun kohde on tutkan kentässä.
– Nykyisiä automaattivalvontalaitteistoja käytetään niiden elinkaaren loppuun asti, tekninen asiantuntija Tuula Lahtinen Poliisin materiaalikeskuksesta sanoo.
Suunnitellut tieosuudet
Poliisin ja tieviranomaisen suunnitelman mukaan uuden tekniikan pilottijaksot ovat VT 6 Koskenkylä - Kouvola ja VT 4 Lusi - Vaajakoski.
Kilpailuttamalla parhaat tekniset ja toiminnalliset ratkaisut
Tarjouskilpailu toteutettiin neuvottelumenettelynä kolmen tarjoajan kesken.
Poliisin materiaalikeskuksen hankintasuunnittelija Päivi Korhosen mukaan kilpailutuksella etsittiin voimassa olevat säädökset ja käytettävät resurssit huomioiden parhaat tekniset ja toiminnalliset ratkaisut poliisin tarpeisiin.
– Tarjousten vertailuperusteena oli hinta-laatusuhteeltaan paras tarjous. Sekä tarjoajalle että hankittaville tuotteille oli asetettu vaatimustaso, mikä jokaisen hankintamenettelyyn mukaan valitun tarjoajan sekä tarjottujen tuotteiden tuli täyttää, Korhonen sanoo.
Average speed is calculated between the moments a vehicle enters and leaves a selected section of motorway or tunnel.
-> ulkomaisille rekoille (ilman rajoitinta) sakkoa 100 alueella?The Sensys Gatso Group can also offer length measurement where there are different speed limits for different types of vehicles.
Kyllä on. Eikä rahaa sen kunnostamiseen.Onko tiestö täällä niin huonossa kunnossa, että nykyautot eivät enää pysy hanskassa ilman merkittäviä rajoituksia vai miksi homma kusee?
Valtion kassassa on kyllä vajetta, mutta kameratolpathan tienaa itsensä taksisin varmaan kuukaudessa. Tavoite on saada sitä valtion kassaa paikattua tällä maantieverolla (sakolla).Ehkä valtion kassassa on vajetta kameratolppien lisäännyttyä ja jotain uutta sakkoansaa pitää ruveta kehittelemään.
Ihan täyttä mutua valittaminen noista tolpista. Kehä ykköselle niitä hakattiin metrin välein, eikä liikenteen sujuvuus huonontunut lainkaan. Minulle ainakin muutos oli positiivinen. En ole tolppien tulon jälkeen nähnyt enää niitä teiden ritareita, joiden mielestä kehä 1 on kilpa-ajoon ja ohitusharjoitteluun soveltuva tienpätkä. Lisää tolppia joka nurkalle!
Niin, seon vaan vajaan 200€ paukku kun siihen joku sitten ajaa 1km/h ylinopeutta kameran mukaan, vaikka oikea nopeus olisi ollut juuri vielä sallitun rajalla.
Näinhän se menee. Jos itse ulosmittaa tuon varmuusvähennyksen osuuden ja saa sakot, on syytä katsoa peiliin ja miettiä.Mitä tarkoitat? Onhan tuossa kameramittauksessa jo aika isot toleranssit, jos tekninen vähennys on suoraan 3 km/h ja lisäksi sallitaan pieni ylinopeus (3 km/h?). Jos et aja ylinopeutta, niin et varmasti saa 200 euroa maksettavaa kameratolpasta. Se on sitten eri asia, jos suoraan ulosmittaat (*) kaikki toleranssit matkavauhdissasi. Silloin täytyy pitää silmät auki ja ottaa pari napsua pois tolppien kohdalla.
* näin tulee kyllä itsekin usein tehtyä.
Eikö Suomeenkin ole puuhattu 90 ja 130 km/h rajoituksia. Itse olen olettanut, että ne tulee voimaan jossakin uudistuksessa jossa myös valvontaa muutetaan. Ehkä silloin kun ylinopeusmaksu alkaa juosta 1 km/h ylinopeudesta lähtien.Se on kyllä jännä miten Suomessa ollaan äärimmäisen huolestuneita nopeuksista ja hanakasti niitä ollaan rajoittamassa/valvomassa kun muualla Euroopassa monin paikoin ajetaan maanteillä 90 ja moottoriteillä 130 km/h. Onko tiestö täällä niin huonossa kunnossa, että nykyautot eivät enää pysy hanskassa ilman merkittäviä rajoituksia vai miksi homma kusee? Ehkä valtion kassassa on vajetta kameratolppien lisäännyttyä ja jotain uutta sakkoansaa pitää ruveta kehittelemään.