Ylinopeus (kameravalvonta)

Taitaapi olla sama kamera.

Onko tämä nyt sitten sitä "liikenneturvallisuuden parantamista"? Sokaistaan kuskit moniksi sekunneiksi muutenkin huonolla näkyväisyydellä. Saadaanpahan ylinopeutta ajavat pois liikenteestä? :D
Vaan toisaalta, en tiedä. Itselle on välähtänyt ja olen useasti ajanut väläyttäjän takana ilman että itsellä välähtää. Se on melkein pahempi kun ei satu itse olemaan kohteena vaan katsoo kauempaa. Ehkä osittain toki että osaa odottaa sitä välähdystä kun monesti tiesi kameran paikan kun tuota suhaa siksakkiin niin paljon.
 
Toihan olisi hyvä kun joku ajaisi kamerapakun perään ja sanoisi että sokaistui :lol:
 
Mikäs tuo virallinen sakkoraja nykyään on maantienopeuksissa (60km/h ja yli)? Pari kertaa räsähtänyt vuoden aikana, ei postia.

Naurattaa täällä Hämeenlinnassa Paasikiventielle linja-autoaseman viereen kesän aikana tullut kamera. Ennen kameraa on kaksi, siis kaksi kameran kuvaa näyttävää kylttiä 500m sisään ennen kameraa. Yksi ilta odotin bussiaseman parkkiksella noita kyytiläisiä niin johan siihen joku teinibemmi räpsäytti. :D Eri asia lienee oliko ylinopeutta riittävästi sakolle. Ja välähdys näkyi joo aika selvästi vaikka tapahtui melkein selän takana.
 
Toihan olisi hyvä kun joku ajaisi kamerapakun perään ja sanoisi että sokaistui :lol:

Teoriassa olisi kyllä melkoinen tempu, vaatisi kyllä melkoista turvavarustelua autoon ja kuskiin ja sen oikean ajoituksen. Mutta ei liene kiellettyä jos autossa on turvakaaret, kuskilla kypärä jne.

Noo. entisenä romurallikuskina voin sanoa että ihan pienessäkin nopeudessa kun kolaroidaan, niin se kyllä tuntuu. On mennyt kylkiluita, auto syttynyt tuleen, ja tähän kaikkeen ei tarvita edes paljoa vauhtia. Ykkönen sallittu, kakkonen kielletty - ja vaikka sitä nyt vaihtaa kakkoselle niin vauhti pedaali pohjassa liukkaalla radalla antaa melkoiset tällit kun osuu kanssakilpailijaan.

Edit: nuista kameroista, kypärä päähän niin siinähän yrittävät tunnistaa. Tuossa yks tuttu ajoi ei omistamallaan autolla kameraan, siinä vaan että perheessä kolme autoa ja neljällä kortti, joten siitä arpomaan. Postia ei vielä ole tullut.
 
Mikäs tuo virallinen sakkoraja nykyään on maantienopeuksissa (60km/h ja yli)? Pari kertaa räsähtänyt vuoden aikana, ei postia.
Sakkolappuun täytyy kirjautua vähintään 7 km/h ylitystä

Eli
66@60 -> huomautus
67@60 -> sakko

3 km/h varmuusvähennyksen varmaan tiedätkin. Itselle räpsähti viime vuonna 5-10 kertaa, mutta yhtään lappua ei kotiin asti tullut.
 
Sakkolappuun täytyy kirjautua vähintään 7 km/h ylitystä

Eli
66@60 -> huomautus
67@60 -> sakko

3 km/h varmuusvähennyksen varmaan tiedätkin. Itselle räpsähti viime vuonna 5-10 kertaa, mutta yhtään lappua ei kotiin asti tullut.
Juh, vähennys toki tiedossa. Ymmärsin jotenkin tuossa syksyn mittaan että nuo rajat oli tiukentuneet mutten jaksanut tutkia asiaa sen enempää.

Edelleen saa ajella molemmilla rengassarjoilla tuon +10km/h mittarinopeutta keposesti eli ei muutakun vanhat hyvät tavat kunniaan. :happy:

Ja joo, kyllähän osa tolpista räpsyy tosi pienilläkin "yli"nopeuksilla...
 
Mikäs tuo virallinen sakkoraja nykyään on maantienopeuksissa (60km/h ja yli)? Pari kertaa räsähtänyt vuoden aikana, ei postia.

Naurattaa täällä Hämeenlinnassa Paasikiventielle linja-autoaseman viereen kesän aikana tullut kamera. Ennen kameraa on kaksi, siis kaksi kameran kuvaa näyttävää kylttiä 500m sisään ennen kameraa. Yksi ilta odotin bussiaseman parkkiksella noita kyytiläisiä niin johan siihen joku teinibemmi räpsäytti. :D Eri asia lienee oliko ylinopeutta riittävästi sakolle. Ja välähdys näkyi joo aika selvästi vaikka tapahtui melkein selän takana.

Sehän napsii myös punaisia päin ajavat. Jospa vetivät hiljaiseen aikaan vaan niitä päin.

Tolppa on jo, kamera vielä puuttuu

Jotain huhua kuulin, että jompaan kumpaan motarin ramppiin Hämeenlinnan keskustan kohdalla tulisi kamera kiihdytyskaistan alkuun, mutten kyllä löytänyt mitään juttua googlaamalla.
 
Sehän napsii myös punaisia päin ajavat. Jospa vetivät hiljaiseen aikaan vaan niitä päin.

Tolppa on jo, kamera vielä puuttuu

Jotain huhua kuulin, että jompaan kumpaan motarin ramppiin Hämeenlinnan keskustan kohdalla tulisi kamera kiihdytyskaistan alkuun, mutten kyllä löytänyt mitään juttua googlaamalla.
Jaahas hmm... bemmi kyllä jarrutteli siinä vielä kun käänsin pääni valon suuntaan, kieltämättä en katsellut valon väriä sen tarkemmin. No tiedä häntä, tuo linkki oli alhaalla kun nyt koitin.

Tuossa kohtaa kieltämättä houkutus punaisia päin ajamiseen on suuri, koska mitkään kys. tien valoista eivät toimi kuten kuuluu. Eli risteys tyhjä ja punainen kaikilla.

Vai kameroita sinnekkin, no jos ne on alkupäässä niin eipä paljoa liittymistä haittaa sitten. Kunhan ei sitä helsinkiläistä taktiikkaa oteta eli rampin loppupäähän kamerat.
 
Jaahas hmm... bemmi kyllä jarrutteli siinä vielä kun käänsin pääni valon suuntaan, kieltämättä en katsellut valon väriä sen tarkemmin. No tiedä häntä, tuo linkki oli alhaalla kun nyt koitin.

Tuossa kohtaa kieltämättä houkutus punaisia päin ajamiseen on suuri, koska mitkään kys. tien valoista eivät toimi kuten kuuluu. Eli risteys tyhjä ja punainen kaikilla.

Vai kameroita sinnekkin, no jos ne on alkupäässä niin eipä paljoa liittymistä haittaa sitten. Kunhan ei sitä helsinkiläistä taktiikkaa oteta eli rampin loppupäähän kamerat.

Ilmeisesti tekninen ongelma. Pitäisi toimia nyt.

Sen verran olen itsekin ko. tietä ajellut, vaikka en paikallinen olekaan että ymmärrän kyllä sen houkutuksen.

En tiedä olisiko se motarin rampin kamera vaan tornaria vai olisiko ollut jossain paikallislehdessä. Kaveri siitä vaan puhui, kun viimeksi käväisin siellä päin.
 
Tuleekohan sakot kun ajelin n. 43km/h (50km/h rajoitus) Limingantullissa, Oulussa risteykseen, keltaiset vaihtui palamaan mutta kun oli ihan peilikirkas jää ajorata, niin tuntui pienemmältä riskiltä antaa mennä kuin alkaa jarruttelemaan.

Ajattelin risteyksen alussa että mikä valo täällä välkkyy, ja kun ehdin kameran kohdalle, välkähti jo isosti. Lienekö ottanut kaksi kuvaa sitten, risteyksen ylityksen alussa ja lopussa.

Punainenkin ehti jo vaihtua ennen kuin pääsin toiselle puolelle, sen verran leveä risteys eikä paljon vauhtia.

Aionkin valittaa jos sakko tulee; ajattelin päätöksellä turvallisuutta enkä että pääsisin nopeammin.:hammer:
 
Eiköhän ne keksi siihen valittamiseen vastineeksi että pitäisi ajonopeus sovittaa siten että voi pysähtyä punaisiin :p
 
Jos on oranssi kun menet risteysalueelle niin ei siitä voi sakkoa kirjotella? Tosin joskus partio sakotti kaveria kun ajeli ihan vihreillä sisään ja oransseilla ulos. Kuulemma oli päin punasia menty...

Edit: tänäänkin ajeli partio vastaan töistä tullessa, semmonen reilu 50 oli mittarissa juuri kun 40 alue alkoi. Lieneekö eivät tienneet 40km/h kyltin tarkkaa sijaintia (jonka perusteella sakko laitettaisiin) tai sitten katsoivat sormien läpi/tutka ei päällä. Ei ne peräänkään kääntyneet.
 
Jos on oranssi kun menet risteysalueelle niin ei siitä voi sakkoa kirjotella? Tosin joskus partio sakotti kaveria kun ajeli ihan vihreillä sisään ja oransseilla ulos. Kuulemma oli päin punasia menty...

Edit: tänäänkin ajeli partio vastaan töistä tullessa, semmonen reilu 50 oli mittarissa juuri kun 40 alue alkoi. Lieneekö eivät tienneet 40km/h kyltin tarkkaa sijaintia (jonka perusteella sakko laitettaisiin) tai sitten katsoivat sormien läpi/tutka ei päällä. Ei ne peräänkään kääntyneet.

Joskus oli lehdessä juttua risteyksien kameravalvonnasta. Siinä haastateltu poliisi muistaakseni totesi, että keltaisilla valoilla ei enää saa mennä risteysalueelle ja kuva tulee, mutta jos olet jo ehtinyt risteysalueelle, niin se on ok eikä kamera välähdä.

Kyllä mittarinopeus saa olla parikymppiä yli rajoituksen, ennenkuin partio vartavasten perään lähtee. Mittarinopeus on kuitenkin eri kuin todellinen nopeus. Joskus ovat pitkiä valoja väläyttäneet, kun olen satasen mittarinopeutta ajellut 80 rajoitusalueella, mutta perään eivät ole ikinä lähteneet. Toki jos pitävät erikseen nopeusvalvontaratsiaa, niin sitten puuttumiskynnys on varmasti matalampi.
 
Jos on oranssi kun menet risteysalueelle niin ei siitä voi sakkoa kirjotella? Tosin joskus partio sakotti kaveria kun ajeli ihan vihreillä sisään ja oransseilla ulos. Kuulemma oli päin punasia menty...

Käsittääkseni voi, sillä keltaista valoa näyttävää pääopastinta ei saisi enää ohittaa.
 
Tuosta Limingantullin risteyksestä tulee ajettua aika usein, ja varsinkin pyörällä ehtii tarkkailla muuta liikennettä valoja odotellessa. Ei se kamera ihan pienestä taida välähtää, tänä talvena nähnyt viitisen kertaa jonkun pääsevän poliisin kuva-arkistoon - joka kerta siitä on menty ihan selkeästi punaista, ei keltaista päin.
Alunperin ammatin miehet asensivat ne tieanturit niin pitkälle risteykseen, ettei kuvia tainnut tulla alkusyksystä ensimmäistäkään. Poliisi ei ollut tyytyväinen saaliiseen, joten kaivoivat uudet lähemmäs pääopastimia. Nyt toimii.

Edit. En tiedä, kannattaisiko oikeasti jäätikällä jarruttaa siihen. Kamera ottaa tosiaan aina kaksi kuvaa, ja jos toisesta näkyy että yritetty on pysähtyä (eli auto seisoo vaikkakin viivan yli ajaneena), menisikö sitten läpi selityksenä. Ehkä ei.
 
Peltipoliisin väläyttämä Vesa vei sakkonsa oikeuteen ja voitti - ”Olin varma, että en ajanut ylinopeutta”

Peltipoliisin väläyttämä Vesa vei sakkonsa oikeuteen ja voitti - ”Olin varma, että en ajanut ylinopeutta”

Maanantai 22.1.2018 klo 07.27

Yhteydenotto poliisin automaattivalvontaan varmisti, että järjestelmä oli tehnyt virheen. Nyt autoilija on huolissaan muista vastaavista tapauksista.

  • Poliisin tolppakamera välähti kahdesti risteykseen ajaneelle autolle.
  • Kuljettaja oli varma, ettei ajanut ylinopeutta.
  • Mies otti yhteyttä tolppakuvia seulovaan poliisiin, joka lopulta myönsi virheen järjestelmässä.

Tuusulanväylän päässä Mäkelänkadulla sijaitseva tolppakamera reagoi ylinopeuteen ja punaisia päin ajamiseen.
Sipoolaismies hätkähti pahemman kerran, kun poliisin tolppakamera välähti hänen kohdallaan kahdesti Helsingin Käpylässä.

Mies oli lauantaina 13. tammikuuta tulossa Tuusulanväylää kohti Helsinkiä. Ensimmäistä valoristeystä lähestyttäessä hän hidasti nopeutensa hyvissä ajoin sallitun 50:n mukaiseksi. Mies ajoi keskikaistaa, vieressä tuli bussi omaa kaistaansa pitkin.

Juuri ennen risteystä välähti. Ja heti risteyksen jälkeen välähti toisen kerran.

"Luuri korvaan"

- Olin varma, että en ajanut ylinopeutta. Soitin heti hätäkeskukseen ja ilmoitin kameratolpasta, jonka arvelin olevan viallinen, Vesa Pohjola kertoo Iltalehdelle.

Hätäkeskuspäivystäjän suhtautuminen oli Pohjolan mukaan töykeää. Hän kertoo päivystäjän väittäneen, että kamera valvoo myös turvavöiden käyttöä.

- Vastasin, että tuo ei todellakaan pidä paikkaansa, jolloin hän löi luurin korvaan.

Pohjola ei kuitenkaan jättänyt asiaa sikseen, niin varma hän oli asiastaan. Hän otti sähköpostitse yhteyttä poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen ja kertoi tapahtuneesta. Hän epäili, että kamera on joko viallinen tai säädetty väärin.

”Perättömyyksiä on sitten turha selitellä, tunnen nämä laitteet ja niiden virhemahdollisuudet paremmin kuin te, ja mahdollisen ylinopeusväitteen vien oikeuskäsittelyyn”, tietotekniikan alalla toimiva Pohjola kirjoitti.

Vaati selvitystä

Kuvat Pohjolan autosta olivat jo poliisin ruudulla. Nopeudeksi oli taltioitunut 61 km/t. Poliisi vastasi, että ”voit toki vastustaa rikesakkoa siinä mukana tulevalla lomakkeella”.

Pohjola ei tuohon tyytynyt:

"Koska kyseessä on selkeä kameran tekemä virhe, pyydän toimittamaan rikkeen mittaustulokset kuvineen, kameran huoltotiedot ja sertifioinnit ensi tilassa kotiosoitteeseeni", hän kirjoitti.

Kaksi tuntia myöhemmin poliisilta tuli vastaus:

"Hyvä, kun olit tarkkana. Kyllä minä otan tästä piikkiini."

Viestin allekirjoittanut virkamies myönsi, että järjestelmässä oli virhe. Hän kuitenkin selitti, että kyse oli ollut perkausvaiheessa olevasta tallenteesta, jota vielä ollut siirretty varsinaiseen järjestelmään. Samoin hänen mukaansa kuvan tarkastanut poliisi oli jo hylännyt pyydetyn tolppakuvan.

Syynä bussi?

Pohjola arvelee, että välähdyksen aiheutti lähellä ajanut bussi, jonka ylinopeuden kamera tulkitsi hänen autolleen.

- Arvoitukseksi jäi, olisinko selvinnyt sakoitta, jos en olisi heti puuttunut asiaan, Pohjola sanoo.

Hän kertoo seuranneensa kameravalvonnan kehitystä ja sen virhealttiutta jo parikymmentä vuotta. Hän on huolissaan tilanteesta ja epäilee, ettei suinkaan ole ainoa, joka on joutunut kameravirheen uhriksi.

- Juuri nyt minua huolestuttaa autoilijoiden oikeusturvan heikentyminen tieliikennelain uudistukseen liittyvässä rikemaksumenettelyssä.

- Siinähän sakko ohjattaisiin aina auton haltijalle, kuljettajaa ei tarvitsisi enää tunnistaa, sakotusta voitaisiin entistä enemmän automatisoida ja kameravalvontaa lisätä rajusti, Pohjola pelkää.

Ylikomisario Dennis Pasterstein myöntää, että liki kolmannes tolppakameroiden kuvatallenteista joudutaan hylkäämään. (TOMMI HEINO)
Kelvottomia kuvia

Helsingin liikennetuvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein sanoo, että kamera tunnistaa eri kaistoilla ajavat autot ja niiden nopeudet. Tallenteesta voi kuitenkin kuvatun kaltaisissa tapauksissa tulla kelvoton.

- Jos samaan aikaan tulee kahdella kaistalla kaksi autoa samaan silmukkaan (asfalttiin upotettuun johtimeen), kuvaa ei voi käsitellä, Pasterstein selittää.

Silmukat sijaitsevat yleensä 15-18 metriä ennen kameratolppia.

Pastersteinin mukaan lähes joka kolmas tolppatallenne joudutaan hävittämään ilman jatkotoimenpiteitä.

- Kolmekymmentä prosenttia menee poistoon. Syynä voi olla esimerkiksi huono kuvanlaatu, rikkoontunut salama tai moottoripyörä (jossa rekisterikilpi on vain takana), hän sanoo.

Ylikomisario Pastersteinin mukaan huomautuksia ei myöskään lähetetä firmojen nimissä tai ulkomaalaisissa kilvissä olevien autojen pienistä ylinopeuksista.

Eli kamera ottanut kuvan 61km/h nopeudesta ilman että auto ajanut moista. Millähän ihmeen perusteella tuo poliisi on sen kuvan sitten puhelun jälkeen hylännyt? Eivät ole halunneet oikeuteen moisen turhan takia kun muita rahastettavia riittää?
 
Peltipoliisin väläyttämä Vesa vei sakkonsa oikeuteen ja voitti - ”Olin varma, että en ajanut ylinopeutta”



Eli kamera ottanut kuvan 61km/h nopeudesta ilman että auto ajanut moista. Millähän ihmeen perusteella tuo poliisi on sen kuvan sitten puhelun jälkeen hylännyt? Eivät ole halunneet oikeuteen moisen turhan takia kun muita rahastettavia riittää?

Mä olen huomannut että jos ajat kahdella kaistalla samaan aikaan niin välähtää 100% mahdollisuudella, toki yhtään sakkoa, tai huomautusta en ole siitä saannut.

Täytyy kyllä oikeasti alkaa harkitsemaan sitä koelauta kameraa kun tuntuu että todistustaakka on vain ja ainoastaan autoilijalla itsellä.
 
Mä olen huomannut että jos ajat kahdella kaistalla samaan aikaan niin välähtää 100% mahdollisuudella, toki yhtään sakkoa, tai huomautusta en ole siitä saannut.

Täytyy kyllä oikeasti alkaa harkitsemaan sitä koelauta kameraa kun tuntuu että todistustaakka on vain ja ainoastaan autoilijalla itsellä.
Yksi syistä miksi pidän kameraa autossa. Viimeksi viikonloppuna tuli tilanne että faijalla jossa joku ajoi edelläni lähti ohittamaan auto joka jäi junnaamaan vierelle vaikka vastaan oli tulossa auto ja jouduin jo lyömään siinä liinoja kiinni ja meinasin saada pakun konttiin. Tuossa olisi ollut molemmilla kameralle käyttöä. Faijalla oli mutta itse olin projektiautossa joten kameraa ei ollut. Olisi ollut kiva selittää vakuutusyhtiölle miksi jarrutin yhtäkkiä suoralla jäisellä tiellä.

Itse olen puolitietoisesti riskistä ajellut varsin monesti kahta kaistaa kameran yli ja yhtään kuvaa ei ole tullut otetuksi vaikka on tiedossa että tolpassa on kamera. Joten go figure.
 
Näin Amuricoissa:

161mph poliisin ohitse ja ei muuta kuin ystävällistä jutustelua tien poskessa ja kortti pois (vasta oikeudessa) 7 päiväksi:

 
Sakkorysä? Kuudessa tunnissa 500 välähdystä – ”kortteja lähtee hyllylle”

R2xrQYg.jpg


Vaikka ihan asiallisessa paikassa mielestäni olivatkin, toki ehkä ENNEN työmaata olisi ollut liikenneturvallisuuden kannalta parempi paikka kuin sen keskellä, niin järjestelmä ei kyllä vaikuta kaikkein idioottivarmimmalta jos miettii miten reunalla Saabin kilpi on verrattain maltillisella 104km/h nopeudella. En nyt jaksa metrejä ja valotusaikoja laskea, mutta voisin kuvitella että 15-20km/h lisää vauhtia veisi jo kilven alkuosan kuvan ulkopuolelle, ja silloinkin oltaisiin vielä ihan normaaleilla moottoritienopeuksilla. En tiedä onko tuo vain säädetty päin helvettiä tutkan ja kameran suhteen, mutta kiinteistä tolpista ainakin kuvattava kilpi on hyvinkin keskellä kuva-alaa jättäen paljon enemmän marginaalia suurille nopeuksille.
 
Kun vaan ne rajotukset nousisi sitten joskus kun työ on saatu valmiiksi. Eikä kuten Hämeenlinnan motarilla, että 6kk putkeen kesällä 80km/h rajotukset, osapuilleen kahtena päivänä oli joku töissä kys. kohdalla.
 
Kun vaan ne rajotukset nousisi sitten joskus kun työ on saatu valmiiksi. Eikä kuten Hämeenlinnan motarilla, että 6kk putkeen kesällä 80km/h rajotukset, osapuilleen kahtena päivänä oli joku töissä kys. kohdalla.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Itketään ettei autoilijat kunnioita työmaita, ja samaan aikaan työmaat eivät kunnioita autoilijoita sen vertaa että itse miettisivät rajoitusten ideaa. Sitäkin moottoriteillä näkynyt että rajoituksia jätetään vielä korjausten jälkeenkin voimaan, ja silloin niitä ei parin päivän jälkeen kunnioita kukaan!

Muutenkin tämä nopeusvalvonta pitäisi keskittää riskipaikkoihin, työmaille, kaupunkien keskustoihin ja suojateille, ja pyrkiä saavuttamaan sitä liikenneturvallisuutta eikä rahaa kirstuun.
 
On se vaan pirun kirkas tuo salama ns päivänvalossakin. Viereinen auto oikein hidasteli hyvän matkaa ja ei mielestäni ajanut mitään tolkutonta ylinopeutta, sanoisin ehkä kolme neljä kilometriä yli enintään ja silti välähti. Itsellä GPS nopeus 80-81kmh ja itselle ei vilkkunut.
vlcsnap-2018-01-27-16h55m19s298.png
 
On se vaan pirun kirkas tuo salama ns päivänvalossakin. Viereinen auto oikein hidasteli hyvän matkaa ja ei mielestäni ajanut mitään tolkutonta ylinopeutta, sanoisin ehkä kolme neljä kilometriä yli enintään ja silti välähti. Itsellä GPS nopeus 80-81kmh ja itselle ei vilkkunut.
vlcsnap-2018-01-27-16h55m19s298.png
Onko tuo Kehä I siinä kun Lahden moottoritieltä pääsee nousemaan Kehälle? Se tuntuu olevan helvetin herkällä, päivittäin siitä ajavana näkee räpsyvän linjaliikenteen busseille ja melkolailla päivittäin jollekin.
 
Onko tuo Kehä I siinä kun Lahden moottoritieltä pääsee nousemaan Kehälle? Se tuntuu olevan helvetin herkällä, päivittäin siitä ajavana näkee räpsyvän linjaliikenteen busseille ja melkolailla päivittäin jollekin.
Juu se liittymä juuri ennen Kivikkoa. Outoa, tuo taisi olla ensimmäinen kerta kun näen kyseisen kameran koskaan välähtävän.
 
On se vaan pirun kirkas tuo salama ns päivänvalossakin. Viereinen auto oikein hidasteli hyvän matkaa ja ei mielestäni ajanut mitään tolkutonta ylinopeutta, sanoisin ehkä kolme neljä kilometriä yli enintään ja silti välähti. Itsellä GPS nopeus 80-81kmh ja itselle ei vilkkunut.
vlcsnap-2018-01-27-16h55m19s298.png
Juu on tuo salama sen verta kirkas että ihmettelen niitä jotka väittää ettei ole huomannut sen välähtämistä.

Kerran kehä 3 vastaantulijoiden salama välähti kirkkaassa päivänvalossa niin ei voinut olla huomaamatta sitä peileissä.
 
Juu on tuo salama sen verta kirkas että ihmettelen niitä jotka väittää ettei ole huomannut sen välähtämistä.

Kerran kehä 3 vastaantulijoiden salama välähti kirkkaassa päivänvalossa niin ei voinut olla huomaamatta sitä peileissä.
Juu vaikea on missata. Huomaa kyllä vaikka olisi tosiaan toiseen suuntaankin välähtänyt.
 
Tuleekohan sakot kun ajelin n. 43km/h (50km/h rajoitus) Limingantullissa, Oulussa risteykseen, keltaiset vaihtui palamaan mutta kun oli ihan peilikirkas jää ajorata, niin tuntui pienemmältä riskiltä antaa mennä kuin alkaa jarruttelemaan.

Ajattelin risteyksen alussa että mikä valo täällä välkkyy, ja kun ehdin kameran kohdalle, välkähti jo isosti. Lienekö ottanut kaksi kuvaa sitten, risteyksen ylityksen alussa ja lopussa.

Punainenkin ehti jo vaihtua ennen kuin pääsin toiselle puolelle, sen verran leveä risteys eikä paljon vauhtia.

Aionkin valittaa jos sakko tulee; ajattelin päätöksellä turvallisuutta enkä että pääsisin nopeammin.:hammer:
Nyt tuli kutsu hakemaan sakko. Laitoin aiemmin selitykseksi hyvin liukkaan kelin. Jänskättää montako päiväsakkoa tuli. Kun etäisyys pääopastimeen oli 10m kun se vaihtui punaiseksi niin tämän taulukon mukaan tulisi keskimäärin 10 pv.sakkoa, jos ei ollut piittaamaton ajaminen.


81.Punaisen liikennevalon noudattamatta jättäminen
Selosta ajoneuvon etäisyys opastimesta valon
vaihtuessa punaiseksi sekä tarvittaessa ajotapa,
nopeus ja olosuhteet.
Ohjeellinen taulukko liikennevalotapauksissa
Huom! Vaara, olosuhteet, liikennetilanne

Etäisyys/m NPS Liukuma
- 7..............8 ..... 4 - 12
8 - 13 ....... 10 ..... 6 - 14
14 - 20 ..... 12 ..... 8 - 16
21 - 30 ..... 15 ..... 10 - 20
31 - ......... 18 ..... 14 - 24
................ 22 ..... 18 - 30 Muu huomattava etäisyys /

http://www.poliisi.fi/instancedata/...komusnimikkeisto01092015.pdf?fe062c6cc65bd488
 
Jos tuo sinun aiempi lainaus pitää paikkansa
"Punainenkin ehti jo vaihtua ennen kuin pääsin toiselle puolelle"

Niin silloinhan olet ohittanut pääopastimen keltaisella ja punainen vaihtui kun olit risteysalueella, joten ei tuosta mitään sakkoa kuulu tulla.

Kun se kamera nyt kuitenkin on kuvannut, niin 99(,9)% olet ajanut pääopastimen ohi jo punaisilla ja yllä oleva lainaus ei pidä paikkaansa. Tässä tapauksessa tietysti ensin kiistät olleesi kuski (riippumatta mitä aiemmin olet satuillut), jos kuva on tunnistamaton niin case oli siinä. Yksi vaihtoehto olisi olla menemättä hakemaan sakkoa ja koittaa josko vuosi kuluisi välissä, mutta tähän et vissiin ole valmis niin katso nyt tuo kuva eka että kuvassa olet oikeasti sinä ja tunnistettavissa.

Tuohan pitäisi mennä 4:llä (tai liki sitä) päiväsakolla jos tapahtumakuvaus edes etäisesti pitää paikkansa...
 
No voi per... Luulin että sillä pääopastimella tarkoitetaan sitä jonka vieressä on kamera.
Kirjoitin kyllä niihin perusteluihinkin että olin keskellä risteystä kun valo vaihtui punaiseksi, mutta laitoin myös rastin siihen rikkeen myöntö kohtaan.
Olisikohan sitten ehtinyt vaihtua punaiseksi. Kuvassa kai näkyy vastapuolelta tulevien valot, toivottavasti ne näytti samaa valoa kuin mullekin.
Taidan kuitenkin ottaa sakon ja varoa paremmin ensikerralla.
 
Minä taas käsitin, että viivaan oli vielä 10 metriä matkaa, kun punainen syttyi. Väkisillä se sakko siinä tapauksessa tulee, koska jo keltainen velvoittaa pysähtymään. Siinä paikassa on 50 km/h rajoitus, joten keltainen palanee 3 sekuntia. Jarrutus olisi pitänyt aloittaa keltaisen syttyessä, eli yli 50 metrin päässä pysähtymisviivasta. Liukkaalla ja vähänkään vanhemmilla renkailla tietysti vaikeaa, eikä jarrutuskaan heti ala reaktioajan takia.
 
Minä taas käsitin, että viivaan oli vielä 10 metriä matkaa, kun punainen syttyi. Väkisillä se sakko siinä tapauksessa tulee, koska jo keltainen velvoittaa pysähtymään. Siinä paikassa on 50 km/h rajoitus, joten keltainen palanee 3 sekuntia. Jarrutus olisi pitänyt aloittaa keltaisen syttyessä, eli yli 50 metrin päässä pysähtymisviivasta. Liukkaalla ja vähänkään vanhemmilla renkailla tietysti vaikeaa, eikä jarrutuskaan heti ala reaktioajan takia.
Just laskin että kun keltaisten kesto on 3 sekuntia, ja nopeus n. 45 km/h, minun on täytynyt olla valvonnan mukaan 47.5 metrin ja päässä pääopastimesta kun valo vaihtui keltaiseksi. Ensin ajattelin etten voinut olla niin kaukana, mutta sitten katsoin pysähtymismatka grafiikalla. Jäällä reaktioaika + jarrutus kun ajaa 45km/h: 64 metriä. Lumella: 31 metriä.
Siis jäällä ei olisi pysähtynyt mutta lumella olisi. Kyllähän siinä luntakin oli mutta ajo-uran ulkopuolella.:(

Nopeus olisi pitänyt olla alle 40 km/h että olisi graafin mukaan pysähtynyt ennen pääopastinta. Ei niin hiljaa voi käytännössä ajaa.




EDIT: Ja 9 pvs tuli ktos! Kait se sitten automaattinen valvonta tietää, vaikka olin varma että ehdin keltaisilla.
 
Viimeksi muokattu:
Pyydä kuva nähtäville ja kiistä.

Edit: eikun jaa myönsit rikkeen jo. Kieltämättä vittumaisia tommoset kamerat talvella kun ei voi jarruttaa sillä riskillä että jää keskelle risteystä.
 
Kieltämättä vittumaisia tommoset kamerat talvella kun ei voi jarruttaa sillä riskillä että jää keskelle risteystä.
Ylipäätään tuntuu että joskus pitäisi valojenkin olla "talvimoodissa". Nopeimmissa valoissa ensimmäinen auto ei ehdi edes suojatien yli kun vaihtuu jo punaiselle. Jonossa 6 autoa niin siinähän odottelet. Näin siis täällä jkl suunnalla.
 
Mieluummin ajaavat lievää ylinopeutta kun köröttelee. Toki se yksi kuppa siellä johtaa siihen että kaikki ajaa sitten 70km/h jos joku niin tahtoo.
 
Ja lisäksi noistakin numeroista tulee jo 100.95% lukema. :D
Eihän noista kuulukkaan tulla 100% koska kaikki rajoitusten mukaan ajavat ajavat myös alle 5km/h ylinopeutta, kaikki yli 30km/h ylinopeutta ajavat ajavat myös yli 20km/h ylinopeutta ja kaikki yli 30km/h tai yli 20km/h ylinopeutta ajavat ajavat myös yli 10km/h ylinopeutta.

Eli vaikka Kouvolan suuntaan tuossa screenshotissa:
19 % ajoi 0-80 km/h
34 % ajoi 80-85 km/h

Eli vaikka Kouvolan suuntaan tuossa screenshotissa (pyöristyksen epätarkkuuden unohtaen):
19 % ajoi 0-80 km/h
34 % ajoi 80-85 km/h
25,14 % ajoi 85-90 km/h
16,77 % ajoi 90-100 km/h
3,38 % ajoi 100-100 km/h
1,39 % ajoi yli 110 km/h

Tosin tuo kuva nyt ei kukaa yleisiä ajonopeuksia. On siellä myös mittauspaikkoja missä 99 % ajaa rajoitusten mukaan ja 100 % max. 5 km/h ylinopeutta (tosin nuo ekat kaksi pyöristetään näköjään tasaprosenteiksi).
Se nyt on ihan luonnollista, että ylinopeuksien esiintyvyys ja määrä vaihtelee paikan mukaan.

Pistetään mittauspiste sinne tietyön jälkeen "unohtuneelle" 30 km/h piikkisuoralle maantielle keskellä yötä niin 99 % ajaa ylinopeutta.
Käytännössä tuossakin esimerkikssä kuitenkin suurin osa ajaa mittarivirheen rajoissa rajoitusten mukaan, osa vähän alle osa vähän päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän noista kuulukkaan tulla 100%.

Max 80km/h ajavat ajavat kaikki myös max. 85km/h. Yli 110km/h tai yli 100km/h ajavat ajavat kaikki myös yli 90km/h.

Noinhan se taitaa ollakin tehty, tiedä sitten miksi "piilotetaan/hämätään" (perus tuulipukua joka ei edes aloittaisi noita miettimään tai kyseenalaistamaan) se toiseksi suurin ryhmä eli juurikin 5-10kph yli rajoituksen... Äkkiseltään laskettuna suunnittain olisi 25,14% ja 27,76% :)
 
Ajoin kaverin autolla tolppaan, rikesakko tuli, mutta melkein kaksi kuukautta ajon jälkeen. Katsoin, että lain mukaan pitää tulla kolmessa viikossa. Kannattaako tästä yrittää valittaa johonkin? :dead:
 
kaverisi kiistää olleen kuski == problem solved.

Se 3 viikkoa ei ole se raja koska sen pitää tulla postilaatikkoon, se taisi olla sen sakon käsittelyaika eli jos kirjeessä oleva aika on 3 viikon sisällä teosta niin sakko on ns. validi vaikka se saapuisi laatikkoon kuinka myöhään. Eli kannattaa pelata tuo kiisto-kortti, se toimii 100% varmasti koska sinua ei voida/osata posliinin taholta yhdistää kaverisi auton kuljettajaksi mitenkään. Kun kyseessä on vielä rikesakko niin esitutkinta loppuu ennenkuin se ehtii kiistämisen jälkeen edes alkamaan.
 
kaverisi kiistää olleen kuski == problem solved.

Se 3 viikkoa ei ole se raja koska sen pitää tulla postilaatikkoon, se taisi olla sen sakon käsittelyaika eli jos kirjeessä oleva aika on 3 viikon sisällä teosta niin sakko on ns. validi vaikka se saapuisi laatikkoon kuinka myöhään. Eli kannattaa pelata tuo kiisto-kortti, se toimii 100% varmasti koska sinua ei voida/osata posliinin taholta yhdistää kaverisi auton kuljettajaksi mitenkään. Kun kyseessä on vielä rikesakko niin esitutkinta loppuu ennenkuin se ehtii kiistämisen jälkeen edes alkamaan.
Tämä kaveri oli jo ehtinyt käydä poliisilaitoksella toteamassa, ettei itse ajanut, ja ilmeisesti kertonut ainakin etunimeni heille. Nyt minun pitäisi kuulemma ilmoittaa nimeni poliisille soittamalla automaattivalvonnan puhelinnumeroon.

Laissa lukee näin: "Rikesakkomääräys on lähetettävä viipymättä ja viimeistään kolmen viikon kuluessa rikkomuksen tekopäivästä. "
Eli ei sitä kyllä kolmen viikon kuluessa ole lähetetty. Voisiko tähän vedota ja mahdollisesti valittaa johonkin?
 
Mistä näitä aina niin näppäriä kavereita löytyy, jos on laitokselle asti vaivautunut niin luulisi että olisi osannut sanoa vain että "en ajanut".

Kun kerran laitoksella asti on käyty, niin puhutko nyt edelleen kirjeestä jonka kaverisi on saanut etkä jostain muusta? No joka tapauksessa jos koko nimeäsi ei ole kerrottu, niin pitäytyisin edelleen "en ajanut"-selityksessä, kaverisi ei ole velvollinen auttamaan poliisia asian selvittelyssä.

Jos koko nimi on kerrottu niin kyllä se poliisi sinua ajan oloon tavoittelee, sinun ei aktiivisesti tarvitse tehdä mitään asian edistämiseksi. Jos tavoittaa niin sitten pelaat tuon "3viikkoa" kortin pöytään mikäli kuvasta sinut on tunnistettavissa. Jos ko. 3vk kortti ei toimi etkä ole matkustamassa ulkomaille (etsintäkuulutus ei niin haittaa) niin koitat venyttää casen vuoteen ja saada sen raukeamaan sitä kautta :)...

Ei näitä juttuja kannata poliisille liian helpoksi tehdä...

muoks: on ihan mahdollista että kaveri on kertonut vain etunimesi ja poliisi nyt kovasti toivoo että "matti" soittaisi heille, kaveriasi he tuskin enää vaivaavat koska kuva on asemalla katsottu ja todettu että se ei ole hän. Jos vaivaa niin kaverisi vastaa "no comments".
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa tuo kortti olla nyt poissuljettu, kun kaveri antoi puhelinnumeroni kuultuaan olevansa asiassa todistusvelvollinen. Täytyy yrittää tuota kolmen viikon rajaa sitten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Viestejä
4 486 107
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom