Ylinopeus (kameravalvonta)

Eli poliisi kusettanutkin vielä :), mistähän tuollainen todistusvelvollisuus tulisi niinkuin laista liittyen kamerasakkoihin. Mahtavaa ammattikuntaa...

Odota nyt vaan rauhassa niiden yhteydenottoa, sitten vasta tuo 3vk kortti, tiedä vaikka unohtuisi niin vuoden päästä case raukeaa kun sakossa ei ole allekirjoitustasi.

Ja tietysti valokuva myös syyniin ennen 3vk korttia.
 
Juu ei missään nimessä yhteyttä sinne tai maksa mitään.

Luulin muuten, että tässä tapauksessa kaverin auto oli ajettu tolppaan, ei siis kameraan ja siitä tuli rikesakkoa. :D :D
 
Ei merkitystä, koska meillä kohokuviot.
 
Se kuva "siirtyy" sivuun eräänlaisena heijastuksena, jonka vuoksi se voidaan lukea, vaikka olis noita spray ym heijastin juttuja. Muistelisin näin kerrottaneen jossain artikkelissa Moottori/TM/Tuulilasi.
 
Kansa ajaa kiltisti, vaikkei peltipoliisi vahdi

Ja tuossa kuvan lähde. Ehdin jo innostua, mutta saamarin tekniikka mikä tekee tuostakin mahdotonta.

Josta tuli mieleen että joku poliisi joka sai jatkuvasti sakkoja, mutta kun sillä olikin kaksoisveli joka saman näköinen, niin oikeus ei voinut päätellä oli poliisi lainannut autoaan veljelleen milloin milloinkin - ja näin jotta kumpi sitä autoa oikein ajoi, ei voitu täysin aukottomasti todistaa. Uutinen oli eilen tai toissapäivänä IL tai IS.
 
Se kuva "siirtyy" sivuun eräänlaisena heijastuksena, jonka vuoksi se voidaan lukea, vaikka olis noita spray ym heijastin juttuja. Muistelisin näin kerrottaneen jossain artikkelissa Moottori/TM/Tuulilasi.
Ei siinä mitään kovin erikoista linssiä tarvita. Todennäköisesti riittää, että linssin edessä on kiilamainen lasi, esim pöntön ikkunana.
Jos et usko, niin suosittelen pientä geometriaharjoitusta ruutupaperilla. Ideana on, että kiilan molemmilta pinnoilta heijastunut säde vaimentuu (heijastus 7%/pinta -> 0,5%) JA muuttaa vähän suuntaa. 4-heijastus (0,0025%) tulee sekin eri paikkaan, joten ylivalotus ei onnistu ihan helposti.
 
Mites noiden rikesakkojen kiistäminen nykyään toimi? Joskus pari vuotta sitten riitti että kiisti potretin ja poliisi ei sitä sen enempää tutkinut ajanpuutteen vuoksi.
Kiistät maililla että et ollut sinä etkä tiedä kuka se oli. Unohdat mennä laitokselle kun kutsutaan ja muistutuskin katoaa postiin. Vuosi kuluu ja case vanhenee. Toki uuden passin haku tai muu käynti laitoksella saattaa myös vaikeutua tuon vuoden ajaksi.

Itse käytin tätä sellaiseen sakkoon joka oli täysin perusteeton ja puhdas rahastus. Jos ajaisin sakkonopeutta koulun/päiväkodin/vastaavan lähellä niin maksisin kyllä, mutta tämä oli suorastaan naurettava sakkorysä tyhjällä monikaistaisella tiellä keskellä kesää ilman mitään vaaranpaikkaa. Oli yksi pusikossa piilossa ollut nopeuskyltti jäänyt huomaamatta 700m aikaisemmin.
 
Roadtripillä Virossa ja Latviassa ja saatoin ajaa Latviassa viidenkympin alueella n. 56km/h. kameraan. Ei välähtänyt mutta luulin nähneeni jonkin keltaisen valon. Onko noissa kameroissa päivällä edes salamaa käytössä ja lähettääkö ne sakot tuollaisesta nopeudesta? Muutaman kympin sakot ei nyt ole pahat mutta jäi vaivaamaan..
 
Tämähän on kätevää, viedään kamera-auto tietyöalueelle ja laitetaan siihen keltaiset vilkut. Ei varmaan suinkaan ole tarkoituksena saada tuota kamerapakua näyttämään viattomasti tietöihin liittyvältä ajoneuvolta...?

 
Tämähän on kätevää, viedään kamera-auto tietyöalueelle ja laitetaan siihen keltaiset vilkut. Ei varmaan suinkaan ole tarkoituksena saada tuota kamerapakua näyttämään viattomasti tietöihin liittyvältä ajoneuvolta...?



Sehän olikin tuttu paikka. Pitääpä ajellakin varovaisesti tuossa kohdassa. Yleensä tuossa ei ole tullut illalla suuremmin hidastettua kun ei ole työmiehiä paikalla.
 
Sinänsä "hyvä paikka" kamera-autolle, kun harva varmaan tietyöalueella hidastelee alennettuun nopeuteen jos ei siellä ole edes ketään töissä. :cool:
 
Mun mielestä tietyömaat, koulut yms on ainoita hyviä paikkoja valvonnalle. Pois vaan kameratolpat perus maanteiltä mielummin.
 
Mun mielestä tietyömaat, koulut yms on ainoita hyviä paikkoja valvonnalle. Pois vaan kameratolpat perus maanteiltä mielummin.

Mites sit kun tietyömaa on valmis tai viikonloppu ja kukaan ei ole töissä ja vielä senkin jälkeen alennettu nopeus? Tai niinku kehä 3 kun puuttui 50m aitaa niin oli kuukauden 50 rajoitus! Sit ihmetellään miksi porukka ei hiljenna tietyön kohdalla.
 
Ongelmanahan on myös se, että joskus tietöitä tehdään ylitöinä tai jopa öisin. Useimmiten toki ei, mutta lain mukaan noissa tulee mennä. Entäs koulut, päiväkodit, vilkkaasti kevyen liikenteen liikennöimät alueet jne. Mieluiten sitä valvontaa sinne missä työntekijän, jalankulkijan tms turvallisuus voi kärsiä kuin tonne kehä1, maanteille jne.. pienempi se haitta olisi työmaiden yms kohdalla ja taajamissa noudattaa rajoituksia kuin häiriintyä noista 10 alle rajoituksen ajavista letkoista maanteillä ja kameratolppiin jarruttelevista, kun jengi ei osaa ajaa sallittua nopeutta kameroiden pelossa.
 
Nappi sinne tietyöukoille millä pistetään alemmat rajotukset päälle ja kun työ loppuu niin normirajotus takaisin. Suomessa tähänkin asiaan tarvitaan toki yliopiston tohtorin tutkinto ja myöntymys viideltä eri virkamieheltä ennekuin nopeutta saa säätää. Ja sama ruljanssi joka päivä.
 
Itsehän tuli viime syksynä ajettua 70km/h ylinopeutta. Lappiin matkalla ja pitkiä suoria teitä ja 100km/h rajoitus. Yhdessä tien käänteessä bussipysäkille parkeerattu työkone, jossa takana helkutin iso 30 lätkä. Muut työkoneet oli sivutiellä, mutta tuo kone ainoana parkissa siinä pysäkillä. Noin 40m myöhemmin taas normaali 100 kyltti (liittymän jälkeen).

Oli vähän sellanen että joo. Viikonloppu ja selvästi täysin miehittämätön työmaakone. Virallisesti olisi pitänyt vetää kova jarrutus 30 ja sitten taas kauhea kiihdytys 100. Arvostus työmaarajoituksille taas miinusta.
 
Itsehän tuli viime syksynä ajettua 70km/h ylinopeutta. Lappiin matkalla ja pitkiä suoria teitä ja 100km/h rajoitus. Yhdessä tien käänteessä bussipysäkille parkeerattu työkone, jossa takana helkutin iso 30 lätkä. Muut työkoneet oli sivutiellä, mutta tuo kone ainoana parkissa siinä pysäkillä. Noin 40m myöhemmin taas normaali 100 kyltti (liittymän jälkeen).

Oli vähän sellanen että joo. Viikonloppu ja selvästi täysin miehittämätön työmaakone. Virallisesti olisi pitänyt vetää kova jarrutus 30 ja sitten taas kauhea kiihdytys 100. Arvostus työmaarajoituksille taas miinusta.
No ei arvostus ollut alun alkaenkaan kovin suurella tasolla, jos ylinopeutta oli 70 km/h :vihellys:
 
Eli poliisi kusettanutkin vielä :), mistähän tuollainen todistusvelvollisuus tulisi niinkuin laista liittyen kamerasakkoihin. Mahtavaa ammattikuntaa...

Odota nyt vaan rauhassa niiden yhteydenottoa, sitten vasta tuo 3vk kortti, tiedä vaikka unohtuisi niin vuoden päästä case raukeaa kun sakossa ei ole allekirjoitustasi.

Ja tietysti valokuva myös syyniin ennen 3vk korttia.

Vähän vanhaan viestiin vastaus.. Kaveri ja muutkin kaverit varmaan mielellään lainailee jatkossa autoa ja on muutenkaan tekemisissä niin selkärangattoman tyypin kanssa joka ei voi ottaa vastuuta teostaan vaan auton omistaja joutuu itse oleen poliisiin yhteydessä. Jos minä lainaisin kaverille autoa ja mulle tulis peltipoliisilta sakot perästä kotiin niin lainaajalla on tasan tarkkaan yksi mahdollisuus hoitaa homma kuntoon tai välit oli siinä ja poliisin minulta kysyessä en ex kaverin puolesta ala valehtelemaan.
 
Tuo pakettiautohan on tien reunassa, eikä tiellä. Eli jos auton saa parkkiin valkoisen viivan ulkopuolelle, niin saahan se siinä olla. Näkyvyyskin oli hyvä. Ei ole siis tuon pakun vika jos joku kolari tulee.
 
Luulisi, että tieliikennelain ajonopeutta säätävä kohta eli se, että ajoneuvo on voitava pysäyttää tien näkyvällä osuudella, pätee tässäkin.
 
Tuo pakettiautohan on tien reunassa, eikä tiellä. Eli jos auton saa parkkiin valkoisen viivan ulkopuolelle, niin saahan se siinä olla. Näkyvyyskin oli hyvä. Ei ole siis tuon pakun vika jos joku kolari tulee.
Nämä proletaarien sankarit ovat usein parkissa myös moottoritien laidalla.

Esim. Turussa yleensä ihan tien laidassa sillan alla tai esim., mielestäni vittumaisin tapaus turvallisuuden kannalta, rampin liittymäkohdassa moottoritielle ajavien ja siellä olevien välissä maksimoimassa osumamahdollisuudet kahdesta suunnasta....
 
Roadtripillä Virossa ja Latviassa ja saatoin ajaa Latviassa viidenkympin alueella n. 56km/h. kameraan. Ei välähtänyt mutta luulin nähneeni jonkin keltaisen valon. Onko noissa kameroissa päivällä edes salamaa käytössä ja lähettääkö ne sakot tuollaisesta nopeudesta? Muutaman kympin sakot ei nyt ole pahat mutta jäi vaivaamaan..

Toissakesänä ajoin Virossa kahteen kameratolppaan joissa välähti tuollainen keltainen/oranssi valo. Ainakaan Virosta ei kuulunut mitään.
 
Perehdyin tuohon tieliikennelakiin:
Mikäli saatte tuollaisesta sakotusautomaatista sakot kannattaa vaikka ihan kiusallaan valittaa jos aihetta on. Ei näillä ole mitään oikeutta pysäköidä määräysten vastaisesti. Poliisilla on hälytystehtävissä oikeus poiketa näistä säädöksistä, nopeusvalvontayksiköt eivät ole hälytystehtävää suorittamassa.

Kannattaa perehtyä myös poikkeussäännöksiin:

Ajoneuvon, jota käytetään 3 momentissa mainitussa työssä, liikennevalvonnassa tai poliisin, rajavartiolaitoksen, Tullin taikka sotilaskurinpidosta ja rikostorjunnasta puolustusvoimissa annetun lain 86 §:n 1 momentin mukaisessa virkatehtävässä, saa tämän lain 26–28 §:n säännösten estämättä tilapäisesti pysäyttää tai pysäköidä tehtävän vaatimalla tavalla edellyttäen, ettei liikennettä ilmeisesti vaaranneta. (28.3.2014/259)
 
Poikkeussääntö vaatii käytännössä sen, että ajoneuvo on miehitetty. Useimmiten näin ei kuitenkaan ole. Tästä mielestäni odotellaan jo ennakkotapausta myös sen osalta, että liikennevalvonnasta tulisi etukäteen ilmoittaa.

No tottahan kun valtion kassamagneetti on lakia säädetään sopivaksi mikäli sieltä löytyy epäedullisia kohtia.
Käsittääkseni liikuteltavat kamera-autot on aina miehitetty, vaikkei aina siltä vaikuta. Eli takaosassa istuu kaveri sen kameran seurana.
 
Sen verran vielä vänkään tästä, että tuossa poikkeuksessa puhutaan ajoneuvosta joka on suorittamassa liikennevalvontaa. Eli aivan sama onko se miehitetty vai ei.
 
Tulikin turha viesti, poistan jos osaan...

Ja ketjuun liittyen, tuli keltavilkkuisesta kamera-autosta mieleen kuinka Nokialla oli 70-luvulla liikkuvan poliisin Saabin katolla suksiboksi aina talvisin, hämäyksenä sekin.
 
Viimeksi muokattu:
Esim. Turussa yleensä ihan tien laidassa sillan alla tai esim., mielestäni vittumaisin tapaus turvallisuuden kannalta, rampin liittymäkohdassa moottoritielle ajavien ja siellä olevien välissä maksimoimassa osumamahdollisuudet kahdesta suunnasta....
Mitäs jos tuollaisessa paikassa menisi tekemään kansalaispidätyksen, epäilynä liikenteen vaarantaminen ja ehkä jonkinlainen virka-aseman väärinkäyttö? Kamera-Kallet nippusiteillä kiinni ja hankeen odottamaan maijaa, joka sitten hoitaisi asian eteenpäin :)
Kamera-Kallet olisivat tietenkin itse jäävejä - ja maijakin kai pitäisi tilata naapuripitäjästä.

[EDIT] Kamera-auton sijainnin pitäisi toki olla sellainen, että se vaarantaa liikennettä. Esim. ramppien väistöalueet, IMHO, olisivat tällaisia mutta moottoritien piennar linjaosuudella ei.
 
Kyllähän tuolla mainitaan, ettei liikennettä vaaranneta. On tullut nähtyä kamera-auto olemattoman kiihdytyskaistan päässä viemässä kaistaa ihan turhaan ja eräällä työmaalla oli parkkeerattu mutkaan niin ettei rekat ja täysperät mahtuneet ajamaan kaksikaistaisella tiellä kuin keskellä.
 
Kyllähän tuolla mainitaan, ettei liikennettä vaaranneta. On tullut nähtyä kamera-auto olemattoman kiihdytyskaistan päässä viemässä kaistaa ihan turhaan ja eräällä työmaalla oli parkkeerattu mutkaan niin ettei rekat ja täysperät mahtuneet ajamaan kaksikaistaisella tiellä kuin keskellä.

Ei tästä ole taaskaan montaa viikkoa, kun Kannelmäen pohjoisen rampin kiihdytyskaistalla oli kamera-auto parkissa. Muutenkin kyseinen kiihdytyskaista on lyhyt ja tämä vielä lyhensi sitä entisestään.
 
Joo sä meet tekeen kansalaispidätystä poliiseille. Käy koittamassa onnekas. :facepalm:
Kyllä sillä varmaan sakean sopan saa keitettyä mutta onko jotain periaatteellisia esteitä, miksi sutkille poliisille EI voisi tehdä kansalaispidätystä?:)
 
Kyllä sillä varmaan sakean sopan saa keitettyä mutta onko jotain periaatteellisia esteitä, miksi sutkille poliisille EI voisi tehdä kansalaispidätystä?:)
Muista että jos ne yrittää panna hanttiin, sinulla on oikeus käyttää tarvittavia voimatoimia.;)

Jos kiinniotettava yleisen kiinniotto-oikeuden käyttämisen yhteydessä tekee vastarintaa tai pakenee, kiinniottaja saa käyttää sellaisia kiinniottamisen toimittamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvostellen puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu, kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin.
 
Olis kyllä hauska käydä esim. ojentamassa liikennesääntöjä rikkoneita poliiseja ja pidättää liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. :)

Hämeenlinnassa innostuivat kerran skootterin perään. Ilman pillejä tai valoja ~50km/h tasa-arvoisesta läpi. Näkyvyystilanne vieläpä sellanen että sieltä voi joku tulla vasemalta suoraan pysähtymättä läpi.
 
Kyllä sillä varmaan sakean sopan saa keitettyä mutta onko jotain periaatteellisia esteitä, miksi sutkille poliisille EI voisi tehdä kansalaispidätystä?:)
Vaikka siksi, että kansalaispidätys on olemassa vain telkkarissa. Suomessa pidätysoikeus on ainoastaan komisariolla ja sitä ylemmillä poliiseilla sekä tullin ja rajavartiolaitoksen ylemmillä virkamiehillä. Muilla on yleinen kiinniotto-oikeus, josta on hyötyä lähinnä silloin, kun verekseltään tavattu rötöstelijä pyrkii karkuun.
 
Kuinkahan nopeasti kamera-autosta nousisi sinivuokko ihmettelemään, jos pysäyttäisi oman autonsa kamera-auton perään, blokaten kameran? Konepelti omasta autosta ylös ja tukimaan "mystistä sähkövikaa", joka sattui juuri nyt tulemaan. Onneksi "vika" tuli turvallisessa paikassa, kun näköjään joku harmaa paku tähän muutenkin on pysäköinyt.
 
En ole itse sakkoja noista saanut, mutta mielestäni noissa pakuissa pitäisi olla poliisin tunnukset.

Kerran kyllä tuli tunnukseton moottoripyörä, kyykky tyylinen, vastaan. Kääntyi perääni, pysäytti ja ojensi sakon. Sekin jos olisi ollut tavallinen poliisin moottoripyörä niin en olisi sakkoa saanut.
 
En ole itse sakkoja noista saanut, mutta mielestäni noissa pakuissa pitäisi olla poliisin tunnukset.

Kerran kyllä tuli tunnukseton moottoripyörä, kyykky tyylinen, vastaan. Kääntyi perääni, pysäytti ja ojensi sakon. Sekin jos olisi ollut tavallinen poliisin moottoripyörä niin en olisi sakkoa saanut.
Muutaman kerran Helsingissä Länsiväylän alussa on ollut kamerapaku kytiksellä. Ite tullut toisesta suunnasta, niin on näkynyt ainakin konepellissä Poliisi-tarra. Olis nyt siellä takaovessa kans.. ;)
 
Kyllähän tuolla mainitaan, ettei liikennettä vaaranneta. On tullut nähtyä kamera-auto olemattoman kiihdytyskaistan päässä viemässä kaistaa ihan turhaan ja eräällä työmaalla oli parkkeerattu mutkaan niin ettei rekat ja täysperät mahtuneet ajamaan kaksikaistaisella tiellä kuin keskellä.

Ei tästä ole taaskaan montaa viikkoa, kun Kannelmäen pohjoisen rampin kiihdytyskaistalla oli kamera-auto parkissa. Muutenkin kyseinen kiihdytyskaista on lyhyt ja tämä vielä lyhensi sitä entisestään.
Eikö tällaisissa tilanteissa, joissa tienkäyttäjien turvallisuus on uhattuna, tulisi ottaa yhteyttä hätänumeroon?
 
Ei muuten paha idea. Jos se tosiaan on rampin päässä ilman valoja niin ilmiselvä liikenteen vaarannushan se on.

Itse ainakaan pysäisi rampin päähän autoani vaikka siitä maksettaisiin.
 
Olen taas radikaali yhteiskunnan vastustaja #1

80-alueella 83 km/h. Kirjallinen huomautus.

Shame on me :vihellys:
 
Eikö tällaisissa tilanteissa, joissa tienkäyttäjien turvallisuus on uhattuna, tulisi ottaa yhteyttä hätänumeroon?

Veikkaisinpa, että vastaus olisi meidän partiolla on nyt tärkeämpääkin tehtävää, kun käydä katsomassa tiellä olevaa autoa tms. Meinaan muutamankin kerran on tullut ilmoiteltua tosi hasardeissa paikoissakin olleista autoista, niin eipä niitä ole koskaan edes käyty merkkaamassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 389
Viestejä
4 489 658
Jäsenet
74 150
Uusin jäsen
JM11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom