Yleistä keskustelua sähköautoista

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Ajoin useita vuosia 508:lla, joka on käytännössä hyvin lähelle tuota C5:sta vastaava rakenne. Ei ne penkin ole mitenkään jyrkässä kulmassa, enemmän kyse on Teslan epämukavan pystyistä penkeistä jos mistään. En tiedä mitä nyssyköitä olet autoosi kasannut ja miten, mutta myös kolmosta pakanneena minun äärimmäisen vaikea uskoa väitettäsi. Jonkun tietyn mallisen tavaran kanssa kolmosen muodot voivat tuoda jonkun edun, mutta yleisellä tasolla vertailet nyt aikalailla suorakaiteen muotoista pitkää autoa perästä voimakkaasti laskevaan saippuapalaan. Siitä ei isompaa saa vaikka miten ottais jokaisen kuopan käyttöön. Mutta ihan vapaasti saat pitää mielipiteesi. Halusin vain todeta tämän, kun korostit että pitää itse kokeilla.

e: C5/pösö takapenkki mihinkään paksune ylöspäin :D Ihan tasapaksu lättänä.
e2: Vilkaisin muuten vielä kuvista, että C5:n takaluukku on jyrkempi kuin mun entisessä 508:ssa ja autona 10 cm pidempi. Ei varsinaisesti paranna sun väitteiden uskottavuutta.
No kuten jo useampaan kertaan todettu ni jo ihan tilavuudeltaan kolmosen säilytys on kokonaisuudessaan isompi kuin vitosen takaluukku. Ei siinä pelasta se 0-30cm korkea kolmion mallinen tila katon rajassa, kun toisessa on frunk+lattian alla iso tila.

Ja tuo penkki homma oli ihan mutuilua kun en keksinyt mitään fiksua syytä tuolle. Kolmosessa ei oo yhtään sen pystympi istuma-asento kuin c5:saakaan oli, melkein päinvastoin. Mutta ainakin meillä se oli niin jyrkkä se kulma takakontissa, että oli jatkuvasti siellä tyhjää tilaa roppakaupalla kun mikään ei mennyt ”pohjaan” asti, siinä missä tässä jää samanlaisen laatikon laittamalla todella paljon pienempi kolo. Jotain eroa niissä silloin siinä kulmassa tai rakenteessa on. Ei ole enää sitikkaa niin paha vertailla sen suhteen.

Tavaraa tuohon menee selvästi fiksumman tilankäytön vuoksi enemmän, kuten ihan tilavuudet sen on jo osoittanut…
Eikä mulla oo mitään merkitystä sun tai muiden uskolla yhtään mihinkään. Mä olin aivan yhtä ihmeissäni asiasta syksyllä, koska vaihdettiin ajatuksen tasolla jo pienempään autoon. Siksi ennen vanhan myyntiä kävin vierekkäin ne kontit mittaamatta ja syvyydessä eroa oli se 10cm. Ja noissa tm kuvissa oli 85cm korkeus kun mulla on 55cm nyt. Tm kuvissa takapäässä on 51cm ikkunan takia, eli vähän vähemmän. Isossa osassa tilanteita tuo alue on hyvin käyttökelvotonta ellei ole tavaraa minkä päälle voi loputtomasti lastata jotain ja silloinkin pitäs pystyä estämään ettei ne lennä sieltä niskaan. Meillä tosin oli silloin kattoon asti tavaraa ja vielä takapenkillä lisää.

Sinne lattian alle ja frunkkiin menee ihan älytön määrä tavaraa ja kun se kontti oli sen 10cm syvempi, niin käytännössä iso osa sieltä ”katonrajasta” olevasta tilasta olikin siellä.
Lastata toki paljon hankalampi kun on sedani ja mitään yksittäisiä isoja ei luonnollisestikaan mene kuten farkkuun, eikä siitä ole ollut kysekään. Puhtaasti tollasta muotoutuvat kassia ja pussia tuohon tilansa puolesta vain menee enemmän. Sen on kymmenkunta muutto-operaatiossa mukana ollutta ihmistä nähnyt ja hämmästellyt, eikä se että joku kaivaa netistä mittoja mitkä ei vastaa niitä autoyksilöitä mitä mulla on ollu muuta sitä asiaa mihinkään suuntaan.

Kuten todettu ni mulle on ihan se ja sama jos tän keskustelun lopputuloksena sitikkaan menee enemmän. Niin siihen kaiken järjen mukaan ois pitänyt mennäkin. Se että todellisuudessa asia oli päinvastoin voidaan ihan hyvin sivuuttaa. Mennään siinä teoreettisessa paperi tuloksessa. Se käy mulle ihan hyvin. Ei muuta mun elämää millään lailla. En mä jaksa vängätä enempää asiasta minkä olen omin silmin todistanut ja itse mitalla mitannut. Muut uskoo tai on uskomatta, ei se muuta tapahtunutta toiseksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 060
Joo-o, sovitaan ero pakkaamistavasta johtumasta. Mä jään entisen 508:n ja kuljettamani betonimyllyn kanssa ihmettelemään lopputulosta.

e: Kolmosen istuma-asento takapenkillä on kyllä hyvin epämukava ranskanlaivaan verrattuna (toki voi olla, että kolmosen kamala istuin on se ongelma eikä kulma).

e2: Sori, että tässä hakataan jo kuollutta lehmää, mutta ihan oikeastiko pokkana pohditaan onko isompi:
1709142537171.png


vai

1709142724948.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
No kuten jo useampaan kertaan todettu ni jo ihan tilavuudeltaan kolmosen säilytys on kokonaisuudessaan isompi kuin vitosen takaluukku. Ei siinä pelasta se 0-30cm korkea kolmion mallinen tila katon rajassa, kun toisessa on frunk+lattian alla iso tila.
Huoh, kuten sulle on monta kertaa todeksi näytetty niin se C5n takaboksi on selvästi tilavuudeltaan isompi kuin Model 3:ssa kun lastataan ns. kattoon asti.

En oikein ymmärrä miksi tästäkin jankkaat kun on faktat pöydässä.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Huoh, kuten sulle on monta kertaa todeksi näytetty niin se C5n takaboksi on selvästi tilavuudeltaan isompi kuin Model 3:ssa kun lastataan ns. kattoon asti.

En oikein ymmärrä miksi tästäkin jankkaat kun on faktat pöydässä.
Monta kertaa todeksi näytetty? Näytetty videolta ja tm vertailusta. Esim leveydessä näiden kahden välillä eroa 14cm. Mun sieltä puolivälistä. Nuo kaks on ok, mutta mun tänään mitalla mittaama ei.

Lisäksi olen kokoajan sanonut, että se miltä osin c5 on isompi, niin se ei ole niin paljon isompi kuin lattian alla oleva tila (jonka mitat ei myöskään pitäneet paikkaansa siellä aikaisemmassa tekstissä)+frunk. Jolloin kokonaiskapasiteetti on isompi.

Näiden lisäksi vielä kun ilmoitetut tilatkin on 594l+frunk vs 535l, niin ihan miten vaan.

Niinkuin sanoin ni mulla on ollut kaksi autoa fyysisesti vierekkäin. Molemmista mitalla mitattu mitat. Kokonaisuutena model 3 oli isompi kaikki tilat huomioiden. Molemmissa on myös fyysisesti ollu kaikki tilat maksimaalisesti täytettynä tavaralla ja c5:een meni vähemmän.

On ihan se ja sama jos te kaivattu eri yksilöiden mittoja mitkä heittää pahimmillaan 14cm yhteen suuntaan, niin sillä ei ole mitään merkitystä sen osalta mitä ne näissä kahdessa autossa oli siellä rinnakkain pihalla ollessa.

Mä menin ostamaan pienempää autoa tilojen puolesta ja sellaiseen asennoiduin. Totuus oli toinen, mitä sitte? Oli positiivinen yllätys kyllä, mutta ei oo asia mistä mun täytyy alkaa valehtelee ja keksii et pääsen jonnekin tietokonefoorumille kertomaan siitä..
uskoo jos haluaa, on uskomatta jos haluaa. Jätetään tää jankkaus nyt jo tähän…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 060
Näiden lisäksi vielä kun ilmoitetut tilatkin on 594l+frunk vs 535l, niin ihan miten vaan.

Niinkuin sanoin ni mulla on ollut kaksi autoa fyysisesti vierekkäin. Molemmista mitalla mitattu mitat. Kokonaisuutena model 3 oli isompi kaikki tilat huomioiden. Molemmissa on myös fyysisesti ollu kaikki tilat maksimaalisesti täytettynä tavaralla ja c5:een meni vähemmän.
Pikaisesti C5:n mitoilla vilkaistuna takakontin koko lattiasta kattoon täytettynä penkit pystyssä on 900-1000 l, penkit kaadettuna 1500 l (valmistajan ilmoitus). Mä en tiedä missä T-odellisuudessa sä saat model 3:een maksimaalisesti täytettynä menemään enemmän. Kukaan ei tässä ole kiistämässä, etteikö kolmosessa tilaa ole, mutta ei se tardis ole.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Näiden lisäksi vielä kun ilmoitetut tilatkin on 594l+frunk vs 535l, niin ihan miten vaan.
Sulle on monta kertaa todettu että nämä valmistajien ilmoitukset voi olla ihan mitä tahansa koska yhtenäistä pakollista standardia ei ole. Voit uskoa tai sitten jättää uskomatta.

Kaikki todisteet ja laskelmat mitä sinulle on useampi näyttänyt ei näytä kelpaavan koska itse olet jotenkin onnistunut ahtamaan kolmoseen enemmän joten jätetään tämä tähän. Voisi kuvitella että jonkun toisen merkin kohdalla tällaista keskustelua ei nähtäisi.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 360
Sulle on monta kertaa todettu että nämä valmistajien ilmoitukset voi olla ihan mitä tahansa koska yhtenäistä pakollista standardia ei ole. Voit uskoa tai sitten jättää uskomatta.

Kaikki todisteet ja laskelmat mitä sinulle on useampi näyttänyt ei näytä kelpaavan koska itse olet jotenkin onnistunut ahtamaan kolmoseen enemmän joten jätetään tämä tähän. Voisi kuvitella että jonkun toisen merkin kohdalla tällaista keskustelua ei nähtäisi.
Eikös tää sun todisteeton jankkaus olis jo päätöksessä? Toinen keskustelija on mitannut itse autot vierekkäin ja sinä toistelet jotain nettimittoja jotka ovat päin honkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 060
Id7 vaikuttaa Björnin Ekassa testissä aika vähäruokaiselta tuossa nollan asteen päällä, kun pääsee lähes Model S plaid lukemaan (joka ajettiin kuivalla kun tämä testi märällä):
9:40 alkaen Björnillä lahje märkänä uudesta pre-heating optiosta. Vaikuttaa just sellaiselta, mitä itse olen kaivannut autohin. 7/5.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Pikaisesti C5:n mitoilla vilkaistuna takakontin koko lattiasta kattoon täytettynä penkit pystyssä on 900-1000 l, penkit kaadettuna 1500 l (valmistajan ilmoitus). Mä en tiedä missä T-odellisuudessa sä saat model 3:een maksimaalisesti täytettynä menemään enemmän. Kukaan ei tässä ole kiistämässä, etteikö kolmosessa tilaa ole, mutta ei se tardis ole.
Sitikka ilmoittaa itse tilavuudeksi 535l. Sinne ei todellakaan mktään tuhatta litraa mene mitenkäänpäin vaikka mitä sinne tunkis, ei sitten lähellekään…
Sulle on monta kertaa todettu että nämä valmistajien ilmoitukset voi olla ihan mitä tahansa koska yhtenäistä pakollista standardia ei ole. Voit uskoa tai sitten jättää uskomatta.

Kaikki todisteet ja laskelmat mitä sinulle on useampi näyttänyt ei näytä kelpaavan koska itse olet jotenkin onnistunut ahtamaan kolmoseen enemmän joten jätetään tämä tähän. Voisi kuvitella että jonkun toisen merkin kohdalla tällaista keskustelua ei nähtäisi.
Todisteet ja laskelmat? Todisteet mistä? Toisesta autosta, sit toinen toisesta autosta. Kummankaan mitat ei täsmää mun auton tänään mitattujen mittojen kanssa. Miten ne on relevantteja ”todisteita”, mut sit valmistajan omat voi sivuuttaa koska ne voi olla mitä vaan? Samalla kun eri sivustoilta napatut mitatkin on ollu tässä keskustelussa ihan mitä sattuu..

Miten mun tänään metrimitalla mittaamat mitat kumoutuu ja muuttuu epätosiksi random nettisivulta löytyneen tiedon tai eri vuosimallin jenkkiversion videon jälkeen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 060
Eikös tää sun todisteeton jankkaus olis jo päätöksessä? Toinen keskustelija on mitannut itse autot vierekkäin ja sinä toistelet jotain nettimittoja jotka ovat päin honkia.
Ja minä olen käyttänyt molempia ja väite on täysin päätön.

e: Tarkemmin ottaen olen siis käyttänyt saman auton vähän pienempää serkkua.

Sitikka ilmoittaa itse tilavuudeksi 535l. Sinne ei todellakaan mktään tuhatta litraa mene mitenkäänpäin vaikka mitä sinne tunkis, ei sitten lähellekään…
Se on siihen väliverhoon asti. Otat sen ja sen palkin helvettiin, niin tilaa löytyy betonimyllyn verran. Kirjaimellisesti. Toki 125 l matkamallia, mutta kuitenkin. Jos sun väite perustuu siihen, että tavaraverho paikallaan olet autoon tunkenut tavaraa, niin sit olet kyllä turhaan farkun ostanut.
 

Capri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.01.2024
Viestejä
451
Joo-o, sovitaan ero pakkaamistavasta johtumasta. Mä jään entisen 508:n ja kuljettamani betonimyllyn kanssa ihmettelemään lopputulosta.

e: Kolmosen istuma-asento takapenkillä on kyllä hyvin epämukava ranskanlaivaan verrattuna (toki voi olla, että kolmosen kamala istuin on se ongelma eikä kulma).

e2: Sori, että tässä hakataan jo kuollutta lehmää, mutta ihan oikeastiko pokkana pohditaan onko isompi:


vai

Minkä kokoinen ajoakku tässä on?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363
Miten mun tänään metrimitalla mittaamat mitat kumoutuu ja muuttuu epätosiksi random nettisivulta löytyneen tiedon tai eri vuosimallin jenkkiversion videon jälkeen?
Niin kun meillä ei ole mitään todisteita sinun mittauksista niin miten ihmeessä niihin voi luottaa? Voin minäkin sanoa että mittasin 1000hp sähköskootterin takapyörästä mutta ei sillä ole mitään merkitystä, internetissä sanat on halpoja. Pelkästään se että Model3:n tavaratilan korkus on vain about 50cm tarkoittaa automaattista häviötä kun vastassa on lähes suorakaiteen muotoinen iso farkun kontti.

Ota se metrimitta, laita se kolmosen trunkin pohjalle wheel wellien väliin kapeimpaan kohtaan, kuva/video siitä ja katsotaan mikä on lukema. Ja muutkin mittaukset toki mukaan.

Palataan sitten asiaan.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Se on siihen väliverhoon asti. Otat sen ja sen palkin helvettiin, niin tilaa löytyy betonimyllyn verran. Kirjaimellisesti. Toki 125 l matkamallia, mutta kuitenkin. Jos sun väite perustuu siihen, että tavaraverho paikallaan olet autoon tunkenut tavaraa, niin sit olet kyllä turhaan farkun ostanut.
Niinkuin jo aikaisemmin sanoin niin ei ole verhoa ollut, eikä ole ollut autossa mukana edes koskaan. Se oli vain havainnollistamaan.
Korkeutta siinä on -4cm - 30cm enemmän kuin kolmosessa.. riippuen kohdasta(55cm vs 51-85cm). Myös ylhäällä se on leveydestä kapeampi aika paljonkin kuin alhaalla. Ja ainakin mun yksilössä oli syvyydessä 10cm pienempi kuin toi kolmosen yksilö. Niin ei se sinne ylös jäävä tila ole mitenkään maagisen paljon isompi, kuin tuo 10cm syvyyden tuoma lisätila jossa leveys pysyy samana ja korkeus. Minkä päälle lasketaan se lattian alla oleva tila ja frunkki jotka puuttuu siitä sitikasta..

Lisäksi tuossa jossain oli tänne saatu sitikan kontin leveydeksi 110cm, kun sen verran vanhoista viesteistä sain kaivettua että oli sentti ollut eroa. Ilmeisesti sitikan eduksi, eli 101cm kun tässä 100cm.

605l tulee mun auton kontin tilavuudeksi. Eikä siinä ole otettu huomioon sitä, että ensimmäiset 25cm on 137cm leveää. Jos sekin huomioidaan ja jätetään syvennys reunasta huomioimatta, niin tilavuus onkin 655l.

Lattian alla noin 91 litraa, jos jonkun youtube videon noin 32x63x45cm mitat pitää paikkaansa, en jaksa käydä mittaamassa ite.
Frunkin kooksi yleisesti näytetään ilmoittavan kaikkialla 88l. Eli 655+91+88=834l

Sitikan mitat olleet mun yksilössä 100x101 ja korkeuden otan tm vertailun mitoista 85cm kun en löytänyt enää oman yksilön korkeusmittaa. Tästä tulee 858 litraa, eli aavistus enemmän. Edelleenkään ei missään tuhannessa litrassa olla. Mutta kun tm kuvassakin nälyy niin takana on vain 51cm korkeutta. Lisäksi kun siellä katon rajassa se leveys on jotain 70-80cm välissä.

Jos korkeus väliverhoon asti ois ollut 53cm, joka ois aika likellä TM merkitsemää osumakohtaa lasiin korkeudesta, niin tilavuus ois sen 535 litraa siitä alapuolelta. Sen yläpuolella leveys lienee keskimäärin 80cm ja korkeus 25cm, eikä syvyyskään ole kontin muodon takia sitä 100cm, vaan varmaan keskimäärin enää 95cm, niin siihen jää 190 litraa. Eli 535+190 litraa eli 725 litraa. Eli noin 100 litraa vähemmän kuin model kolmosessa. Tää on nyt mutuilua tuon 535 litran yläpuolella olevasta tilasta, mutta eipä se kovin kaukana ole noi keskiarvot. Voi muuttua 10-40 litraa, mutta ei enempää. Eli ihan mittojen mukaan laskienkin kolmosen kokonaissäilytystila on isompi..
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Voisko tän lopettaa? Johan tämä Model 3 erikoisauto latautuu yli 50%:a nopeammin kuin muut vastaavat niin varmaan sen konttikin muuntuu sopivasti isommaksi kuin farkkukontti. Mielikuvitusasiat monesti muuttuu halutunlaiseksi.
Missä on latautunut 50% nopeammin? Nopeammin kuin mikä? Uudempi kolmonen? Kyllä, uudemmassa on hitaampi lataamaan eri akun vuoksi. 2019-2020 kolmoset on käyrältään laajempia kuin uudemmat. Noin 10% isommassa varauksessa tippuu alle 200kw tehoille ja alle 100kw tehoille kuin uudempi kolmonen. Eikä ole mikään mun autoyksilön juttu vaan ihan jokaisen vanhemman kolmosen..

IMG_5890.png
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 060
Anteeksi muille, mutta alkoi niin paljon naurattaa, että kerran vielä. Vai on se sitikan leveys 80 cm yläosassa, kun TM:n kuvastakin näkee, että se on 110 cm ylös asti. Ikkunoiden kohdalla leveyttä on vielä 15-20 cm enemmän kuin pyörän koteloissa. Joskus meni meinaa lautojakin autossa.

Sivusta seuraajat ehkä osaa arvata, että Id.7 farkku saattaa kiinnostaa jokseenkin paljon :)
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Anteeksi muille, mutta alkoi niin paljon naurattaa, että kerran vielä. Vai on se sitikan leveys 80 cm yläosassa, kun TM:n kuvastakin näkee, että se on 110 cm ylös asti. Ikkunoiden kohdalla leveyttä on vielä 15-20 cm enemmän kuin pyörän koteloissa. Joskus meni meinaa lautojakin autossa.

Sivusta seuraajat ehkä osaa arvata, että Id.7 farkku saattaa kiinnostaa jokseenkin paljon :)
No ei kyllä tasan tarkkaan ainakaan itellä ollut sama leveys ylös asti. Kyllä niin monta kertaa jäi eri juttuja (huonekaluja, lipastoja jne) kuskaamatta kun alhaalta ois mennyt ja ylhäältä ei lähellekään. Tuo on ihan paskapuhetta et ois ylös asti saman levyinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 060
No ei kyllä tasan tarkkaan ainakaan itellä ollut sama leveys ylös asti. Kyllä niin monta kertaa jäi eri juttuja (huonekaluja, lipastoja jne) kuskaamatta kun alhaalta ois mennyt ja ylhäältä ei lähellekään. Tuo on ihan paskapuhetta et ois ylös asti saman levyinen.
Luukkuhan tuossa on paljon pienempi kuin tavaratilan sisämitat. Sisään kun jotenkin päin sai, niin tilaa tuli. Eikä puhe ollut samasta leveydestä, vaan että leveys on vähintään 1,1 m.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Luukkuhan tuossa on paljon pienempi kuin tavaratilan sisämitat. Sisään kun jotenkin päin sai, niin tilaa tuli.
On toki luukku pienempi vielä, mutta kun ei ne mahtunu sinne silleen ujuttamallakaan.

Mut kuten todettu ni ei tää johda mihinkään, etenkin kolmosessa näyttää olevan ihan hävyttömän isoja eroja eri mallien ja vuosimallien välillä. Olen noi vierekkäin mitannut ja tavaran määrällä todennut. Sitikka oli aivan mahtava auto ja parhaita autoja mitä on ollut toimivuudeltaan, mukavuudellaan ja tiloiltaan. Ei oo multa pois vaikka se ois kaks kertaa isompi. Ei mulla oo mitään tarvetta keksiä tota, saati vääntää vastaan. Väännän tasan vastaan siitä että mun autoyksilöissä on ollut noin. Kumpaakaan en ole uutena ostanut, joten en tiedä onko vakiota tai ei, uskoisin et on. Miksi heittää noin paljon mitat? En tiedä. Miksi tm on saanut noin paljon leveyttä lisää vs mun auto ja joku jenkki vähemmän kuin mun autossa, en tiedä, kiva ois tietää.

Mä uskon kuitenkin omaan metrimittaan ja ne mitat on ollu ne mitä ne on ollu ja tänään mitatut ollu ne mitä ne on ollu. Aivan se ja sama mitä ne on muissa yksilöissä tai mihin kukakin uskoo. Ei se muuta yhtään mihinkään mun metrimitan lukemia. Se että joku kuvittelee et jaksan jonnekin tietokone foorumille tulla vääntää tyhjästä kuvitteellisia mittoja ni voin kertoo et on kyllä muutakin tekemistä…
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 565
On toki luukku pienempi vielä, mutta kun ei ne mahtunu sinne silleen ujuttamallakaan.

Mut kuten todettu ni ei tää johda mihinkään, etenkin kolmosessa näyttää olevan ihan hävyttömän isoja eroja eri mallien ja vuosimallien välillä.
Mikäs juttu tää on? Ulkomittojen pysyessä samana on kuitenkin jotain taikuutta harrastettu sisällä et eri mallien SR/LR/performance sisätilat on huomattavan erilaiset?
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 790
Asiaton käytös - henkilökohtaisuudet, samasta asiasta varoitettu aiemmin
Siinä nyt on vähän lasit päässä omenanraadolla, mutta hyvä että on tyytyväinen autoonsa :)

Tuossa se yksi syy miksi inhoan Teslaa, saa kulttimaisia piirteitä muuten järkevistä ihmisistä aikaiseksi.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Siinä nyt on vähän lasit päässä omenanraadolla, mutta hyvä että on tyytyväinen autoonsa :)

Tuossa se yksi syy miksi inhoan Teslaa, saa kulttimaisia piirteitä muuten järkevistä ihmisistä aikaiseksi.
Siis hetkonen?
Tänne laitetaan jenkki versiosta, vanhemmasta versiosta video. Kontin leveys 94cm. Sitä pidetään faktana. Sit mä mittaan 100cm. Ei voi pitää paikkaansa, lasit päässä. Sit laitetaan TM lehdestä kuva missä leveys onkin 108cm ja se on taas ihan ok, mutta näiden kahden välissä oleva mun mitta on lasit päässä mittailtu ja valheellinen…

Tuon lisäksi laskin pari viestiä ylempänä tarkat tilavuudet mittojen mukaan. Ja vaikka sitikan mitat laski täysin suorakaiteen muotoisena laatikkona mitä se ei kyllä ole, niin oltiin vasta suht samassa tilavuudessa kokonais tilan osalta. Tästä kun väkisinkin otetaan vähän pois kontin luukun muodon takia jne joka näkyy TM kuvastakin, niin tiputaan alle, se oli sit mutuilua miten paljon alle. Mutta vaikka se ois jäänyt siihen about samaan, niin sen jälkeen tulee sit jälleen se käyttökelpoinen tila eteen. Farkussa kaikki niskatuem yläpuolelle menevä on ihan siitä kiinni miten saat tuettua ettei lennä niskaan joten siinä jää äkkiä hukkatilaa aika pirun paljon ilman erillistä verkkoa.

Mä en oo missään välissä väittänyt sitikkaa pieneksi autoksi, enkä oo väittänyt etteikö sinne sais selvästi isompia yksittäisiä juttuja kyytiin. Tottakai saa ja esim koiran takakonttiin mitä kolmosessa ei mitenkään saa.
Mutta ei yhtään mitkään lasit kyllä mittoja siltin muuta yhtään miksikään muuksi. Ja hulluinta tossa on just se, että pienempi mitta netistä kaivettuna on faktaa ja todiste. Isompi mitta netistä laitettuna on faktaa ja todiste, mutta vain koska omistan auton ni siitä välistä oleva mitta on vain uskonlahkoa ja lasit päässä olemista. Kertoo ihan kaiken oleellisen koko keskustelusta…
vaikka kaikki mitat avattu ja laskettu ja saatu täsmäämään itseasiassa kummankin auton osalta valmistajien ilmoittamiin lukemiin (joka muuten näytti sen että molemmat on ilmottanu samalla tavalla, koska väliverhon alapuolelta sitikan tilavuudeksi tuli mun mittojen mukaan laskettuna ilmoitettu 535l). Ainut mutuilu on sen väliverhon yläpuolinen osuus ja vaikka senkin laskisi tosiaan laatikkona niin koko on suunnilleen sama silloin. Mutta ei, eihän niillä valmistajan ilmoittamilla ollu väliä kun ne voi olla mitä vain, vaikka täsmää täysin metrimitalla mitattuihin lukemiin. Koska teslalasit..
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Mikäs juttu tää on? Ulkomittojen pysyessä samana on kuitenkin jotain taikuutta harrastettu sisällä et eri mallien SR/LR/performance sisätilat on huomattavan erilaiset?
En mä tiedä onko eri mallien välillä eroja, mut eri vuosimallien välillä näyttää olevan. Videolla täällä esiintynyt auto oli sellaista mallia mitä ei koskaan Euroopassa edes myyty, joten siinä nyt voi olla eroja ihan miten paljon tahansa. Tuolla on kuitenkin takana verhoilujen takana vahvistimet, subbarit jne juttuja, eli kyllä niiden sijoittelulla, osien vaihtamisella, muotoilulla verhoilussa tulee äkkiä paljonkin eroja.
Sit taas eri vuosimalleissa eri akkuja jne joten lattiakorkeus äkkiä voi olla eri jne. Mutta enemmän mä ihmettelen mistä tekniikan maailma on saanut sen extra 8cm mun autoon nähden.
Hulluintahan tässä olis just se, että jos tuo ois mullakin ton 8cm leveämpi ni ero olis paljon rajumpi kolmosen hyväksi..
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
606
Voisko tän lopettaa? Johan tämä Model 3 erikoisauto latautuu yli 50%:a nopeammin kuin muut vastaavat niin varmaan sen konttikin muuntuu sopivasti isommaksi kuin farkkukontti. Mielikuvitusasiat monesti muuttuu halutunlaiseksi.
En uskaltanut ostaa aikoinana Teslaa koska pelkäsin että tulen Teslauskoon. Siihen liittyy mustan näkeminen valkoisena ja mm. kohonneiden SC-lataushintojen ihannointi. Varmaan se kauhea ajomelu aiheuttaa jotain aivokemiallisia reaktioita tai jotain?
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Onhan tuo VWn softa kehittynyt siihen malliin, että vaikka se oli ihan hirveää kuraa aluksi niin on ihan parhaasta päästä nykyään.

Selvästi eniten kehittynyt vähintään ja tietyt optiot (kuten tuo latausnopeus nyt ja kauanko kestää optimilämpötilaan) sähkisten kirkkainta kärkeä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 651
Onhan tuo VWn softa kehittynyt siihen malliin, että vaikka se oli ihan hirveää kuraa aluksi niin on ihan parhaasta päästä nykyään.

Selvästi eniten kehittynyt vähintään ja tietyt optiot (kuten tuo latausnopeus nyt ja kauanko kestää optimilämpötilaan) sähkisten kirkkainta kärkeä.
Älä kerro tätä Teslan omistajille, sillä vain niiden softat on parhaita ja jos jokin ominaisuus puuttuu se on turha. No ei vitsit vitsinä. Oikeasti joko VW on saanut palkattua koodareita tai sitten joku Günther on siellä pistänyt haisemaan, että pistäkää toi softapuoli kunnolla kuntoon. Itse olin aika yllättynyt ID.7 softasta ja sen toimivuudesta. Sellainen sen olisi pitänyt olla jo lähtökohtaisesti sähkiksissä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 225
Tämä varmuuden vuoksi hylkääminen katsastuksessa on kyllä jees toimintaa. Enkä tuohon saadaan ohje-arvot joskus. Seuraava keksutelun aihe on sitten se, että kuinka isoja kolhuja mikäkin merkki sallii.

Jos tilanne on epäselvä, on auto hylättävä varmuuden vuoksi, ja jäätävä odottamaan virallista arviota auton valmistajan edustajalta.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 718
Onhan tuo VWn softa kehittynyt siihen malliin, että vaikka se oli ihan hirveää kuraa aluksi niin on ihan parhaasta päästä nykyään.

Selvästi eniten kehittynyt vähintään ja tietyt optiot (kuten tuo latausnopeus nyt ja kauanko kestää optimilämpötilaan) sähkisten kirkkainta kärkeä.
Hyviä juttuja kyllä, mutta ilmeisesti vanhojen autojen omistajat eivät pääse näistä nauttimaan?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 277
Tämä varmuuden vuoksi hylkääminen katsastuksessa on kyllä jees toimintaa. Enkä tuohon saadaan ohje-arvot joskus. Seuraava keksutelun aihe on sitten se, että kuinka isoja kolhuja mikäkin merkki sallii.



Pari viikkoa sitten kun käytin katsastuksessa omaa autoa niin juteltiin katsastajan kanssa näistä. Sanoi että heillä on selvät ohje-arvot valmistajilta montako milliä saa olla "naarmua". Ei ole kuulemma epäselvyyksiä pitääkö vai eikö pidä hylätä.

E: viitaten siis artikkelissa mainintaan että on epäselvää niin varmuuden vuoksi hylätään. Oli aika tiukka tästä asiasta että ne on tarkkaan määritetty ja mitattavissa meneekö hylkyyn.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 313
Hyviä juttuja kyllä, mutta ilmeisesti vanhojen autojen omistajat eivät pääse näistä nauttimaan?
Uusin päivitys VW sivuilla on 3.2 joka on päivityksenä saatavana. Id7 on ainakin 4.0 softalla ja oletettavasti ainakin tuo latausnopeus on nelosen peruja kun ei aiemmin ole ollut juttua. 3.1n on tullut paljon noita latausjuttuja ja siellä on että näyttää reaaliaikaisen lataustehon myös kW lukemilla, mutta tuo saattaa olla että näyttää latausta tehdessä tuon lukeman eikä ole siis tuo arvio.

Joten vastaus kysymykseesi on, että tuskin ainakaan tällä hetkellä. Päivityksiä on kovasti haukuttu Teslaan verrattuna (eli niitä ei vanhoille autoilla tahdo tulla) mutta itse en oikeasti tiedä niiden statusta ihan niiden alkuautojen jälkeen ja tuttujen id3:t ovat saaneet ihan hyvin päivityksiä yleisesti (mutta näidenkään softaversioista ei tietoa).
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 728

BZ4X hinta kyykkäsi, ellei aja viikottain Hangosta Sodankylään vaan ihan kotilataamalla suurimman osan ajoistaan kuten yleensä kaikki EV omistajat niin saattoi tulla jo harkinnan asteelle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 363

BZ4X hinta kyykkäsi, ellei aja viikottain Hangosta Sodankylään vaan ihan kotilataamalla suurimman osan ajoistaan kuten yleensä kaikki EV omistajat niin saattoi tulla jo harkinnan asteelle.
Mitkäs ton Burzumin heikoimmat kohdat on nykyään? Latausongelmat taisi olla taklattu, tuliko peräti manuaalinen esilämmitys tms?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 279
Onhan tuo VWn softa kehittynyt siihen malliin, että vaikka se oli ihan hirveää kuraa aluksi niin on ihan parhaasta päästä nykyään.

Selvästi eniten kehittynyt vähintään ja tietyt optiot (kuten tuo latausnopeus nyt ja kauanko kestää optimilämpötilaan) sähkisten kirkkainta kärkeä.
Hyviä juttuja kyllä, mutta ilmeisesti vanhojen autojen omistajat eivät pääse näistä nauttimaan?
Volkkari panostaa tosiaan hyvin uusien autojen / mallien softaan, mutta valitettavasti niitä parhaimpia uudistuksia eivät vanhat autot taida ikinä saada kuten esimerkiksi se akun lämmitys laturille. Joko niissä on "hardis-puutteita" tai sillä ainakin asiaa perustellaan, ettei softapäivitykset onnistu tai sitten resurssit on vain laitettu tekemään uusien autojen softia ja vanhat mallit jätetty omilleen. Itse epäilen jälkimmäistä, koska autohan on koko ajan osannut lämmitellä akkua välillä vähän turhankin innokkaasti, joten hardiksesta ei luulisi johtuvan.

Näin 2,5 vuotta ID-sarjalaisella ajaneena saa Vokkari jäädä hetkeksi kuitenkin pois vaihtoehdoista, koska aika petetty olo tuon kanssa on tullut. Ostohetkellä lupailtiin 4 isoa päivitystä OTA:na vuosittain eli noin 3kk välein. Toteuma on ollut maksimissaan yksi iso päivitys vuodessa ja sekin on pitänyt käydä aina marmorilla asentamassa tai valmistelemassa auto sitä varten. Eli lupauksia ei ole pidetty lähellekään kuten luvattu. Sitten toisena asiana juurikin tuo, että vanhat mallit on jätetty lähes kokonaan oman onnensa nojaan samalla kun uudet mallit saavat jatkuvasti uusia päivityksiä. Jos nyt ostaisi uuden niin olisiko sekin 2 vuoden päästä jo tipahtanut päivityksistä pois?

Ehkä isoin ongelma on kuitenkin tuo todella nihkeä suhtautuminen auton vikoihin 2 vuoden takuun loppumisen jälkeen. Tyyppivikoja, jotka piti olla jo kertaalleen korjattu ei oltaisi suostuttu tekemään kuin asiakkaan piikkiin. Itse takuun kesto, 2 vuotta, on myös aivan liian lyhyt enkä itse käytettyyn ID-sarjalaiseen uskaltaisi koskea pitkällä tikullakaan takuun loppumisen jälkeen. Sinällään harmi, koska ajettavuudeltaan autohan on ihan huippua kuten Volkkarit yleensäkin.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
373
Volkkari panostaa tosiaan hyvin uusien autojen / mallien softaan, mutta valitettavasti niitä parhaimpia uudistuksia eivät vanhat autot taida ikinä saada kuten esimerkiksi se akun lämmitys laturille. Joko niissä on "hardis-puutteita" tai sillä ainakin asiaa perustellaan, ettei softapäivitykset onnistu tai sitten resurssit on vain laitettu tekemään uusien autojen softia ja vanhat mallit jätetty omilleen. Itse epäilen jälkimmäistä, koska autohan on koko ajan osannut lämmitellä akkua välillä vähän turhankin innokkaasti, joten hardiksesta ei luulisi johtuvan.

Näin 2,5 vuotta ID-sarjalaisella ajaneena saa Vokkari jäädä hetkeksi kuitenkin pois vaihtoehdoista, koska aika petetty olo tuon kanssa on tullut. Ostohetkellä lupailtiin 4 isoa päivitystä OTA:na vuosittain eli noin 3kk välein. Toteuma on ollut maksimissaan yksi iso päivitys vuodessa ja sekin on pitänyt käydä aina marmorilla asentamassa tai valmistelemassa auto sitä varten. Eli lupauksia ei ole pidetty lähellekään kuten luvattu. Sitten toisena asiana juurikin tuo, että vanhat mallit on jätetty lähes kokonaan oman onnensa nojaan samalla kun uudet mallit saavat jatkuvasti uusia päivityksiä. Jos nyt ostaisi uuden niin olisiko sekin 2 vuoden päästä jo tipahtanut päivityksistä pois?

Ehkä isoin ongelma on kuitenkin tuo todella nihkeä suhtautuminen auton vikoihin 2 vuoden takuun loppumisen jälkeen. Tyyppivikoja, jotka piti olla jo kertaalleen korjattu ei oltaisi suostuttu tekemään kuin asiakkaan piikkiin. Itse takuun kesto, 2 vuotta, on myös aivan liian lyhyt enkä itse käytettyyn ID-sarjalaiseen uskaltaisi koskea pitkällä tikullakaan takuun loppumisen jälkeen. Sinällään harmi, koska ajettavuudeltaan autohan on ihan huippua kuten Volkkarit yleensäkin.
Toisaalta mitä päivityksiä tuo tarvii välttämättä, ainoa puute akun esilämmitys laturille, softa toimii hyvin eikä ole ollut puolen vuoden aikana yhtään ongelmaa (3.2). Käytettynä tarjosi parhaan tila-laatu suhteen loppu kesästä, tosiaan kuivausrumpu meni heittämällä peräkonttiin mitä et saa tesla m3 vaikka muka litroja riittää, ja on frunkkeja. Saksalainen osaa tehdä ajettavuuden, hiljaisuuden ja alustan menkööt sitten viat omasta pussista, säästyipä tuossa yli 10ke säästetyssä arvonalenemassa jolla korjataan jos/kun menee jotain rikki. Lisäksi mebbiläiset on yleisin sähköautoalusta myynneissä ja tuoduissa (vaikka Tesla myydyin malli), koska on niin monta mallia joten todennäköisyys, näihin erikoistuneille pajoille on aika suuri niin ei tarvi marmoria edes kohta käyttää.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
46
Mitkäs ton Burzumin heikoimmat kohdat on nykyään? Latausongelmat taisi olla taklattu, tuliko peräti manuaalinen esilämmitys tms?
Juuri kävin liikkeessä kysymässä tarjousta. Akku lämmitetään heti kun kytketään laturiin, kuulema 25% nopeampi lataus talvella. 3-vaihelaturi sentään. Itseäni kiinnostaisi kovasti vaihtaa corolla tuohon, mutta korko 6,5% laittoi jäitä hattuun. Pihalla olisi jo 11kw laturi niin käytännössä ei tartteis ikinä julkisilla ladata ellei reissaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 088
Sen verran aktiivisesti valmistajat laskee hintoja, että pakkohan tässä on muidenkin seurata perässä, ketkä ei vielä ole hintoja laskenut.

Esim. Hyundai Ioniq5, Kia Ev6 edelleen tukevasti siellä 50-60k€ tai yli luokassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 088
Edelleen huomattavasti kilpailijoitaan hitaampi lataamaan kylmällä. Ei akun esilämmitystä. Range heikoimmasta päästä.
TM uutisesta:

Suomalaisittain ehkä tärkein muutos on tehty ajoakun lämmitykseen, jossa hyödynnetään aiemman yhden lämmitysvastuksen lisäksi myös auton lämmityslaitteen tuottamaa lämpöä. Tuloksena on nopeampi pikalataus varsinkin talvella. Toyota ei ole ilmoittanut tarkkoja lukuja parannuksesta, mutta testien perusteella latausaika lyhenee jopa neljänneksellä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
679
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 316
No jos nykyään menee talvella pari tuntia pikalaturilla niin neljännes siitä pois on edelleen surkea suoritus
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
373
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
Leaf+ tonnilla CCS-adapteri kylkeen muistaa tingata vaan sen tonnin auton hinnasta pois.
 

jrp

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
898
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
Oleellinen tieto puuttuu, eli missä auto ladataan?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 443
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
VW e-Up! / Seat Mii / Skoda citigo 36,8kWh voisi toimia tuollaiseen käyttöön. Jos joku suostuu omastaan luopumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
503
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
Bmw i3 saattaisi olla, mutta faceliftit nähtävästi lähempänä 20k. Ehkä tinkaamalla vois saada. Vanhemmissa taas regen voi yllättää talvella, kun se on aika voimakas.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
679
Oleellinen tieto puuttuu, eli missä auto ladataan?
Kotona mahdollisuus ladata. Auto tulisi lähinnä pieneen pyörittelyyn lähiseuduilla. Toisena autona on sitten LR3 tesla meillä pidempiin reissuihin. Eli pisimmät reissut pienellä autolla olisi n. 50-100km. Satunnaisesti ehkä n. 140km.
 
Liittynyt
28.12.2018
Viestejä
589
Yksi asia tulee tässä mieleen. Oma mutu on että puolet sähköauton omistajista ei lataa koskaan (tai sanotaan ehkä paria kertaa enempää vuodessa) autoa pikalaturilla. Tuo Toitsa ottaa kotilaturista virtaa ihan samalla tavalla vastaan kuin muutkin vatkaimet.

Sitä en sano etteikö tuo ole Toitsalta huono suoritus, mutta luulen että monelle etenkin kenelle merkki on tuttu, ihan hyvä valinta.
Mun mielestä tämä on osittain samaa tasoa kuin kusematta lappiin jorinat tällä palstalla. Kuviteleeko joku että 40-50k€ hinnalla saisi jonkun täydellisen auton?

Kaikki ei ajele Suomea ristiinrastiin energiajuoman voimalla 24/7.

Sinänsä mukavaa että täällä ketjussa mollataan välillä muitakin kuin Teslaa, mutta musta nämä jorinat täyttää välillä (koulu)kiusaamisen tuntomerkit.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 316
Huomautus - nämä toisten käyttäjien viestien tulkitsemiset "ulinaksi" ei kuulu asialliseen keskusteluun
Ihmeellistä ulinaa. Jos autolla ei pääse mitenkään käytännöllisesti talvella käymään esim Tre-Hki väliä on syytäkin kritisoida. Kiinnosta pätkääkään mikä logo on pellissä. Nämä on kulutustavaroita eikä mitään fanituotteita.

Aika monella 50k€ bensa-autolla ja jopa sähköautolla pystyy tuon reissun hoitamaan eikä kyseessä ole mikään marginaalikansanosan lomareissu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 166
Viestejä
4 309 140
Jäsenet
71 991
Uusin jäsen
kupla4ku

Hinta.fi

Ylös Bottom