Yleistä keskustelua sähköautoista

Enpä tiedä tuliko tästä tarjousmallien taulukointiharjoituksesta juuri viisaammaksi, mutta tässä on jotain dataa kasattuna. Tarinan opetus taitaa olla, että Volvo on kallis, Volkkari halpa. Skodalla pääsee huonolle tielle, Nissanilla ei kuljetella suksia. Kialla lataillaan nopeasti.

AWD, WLTP +500km, batt.precondition, adaptive cruise, keyless, 3-phase AC, heat pump
VW ID.4 4-Motion Elegance​
Tesla Model Y LR AWD​
Nissan Ariya Advance e-4orce​
Skoda Enyaq 85x 4x4 BusinessLine​
Kia EV6 Edition​
Volvo XC40 Recharge Twin Motor Plus​
Price EUR FI​
50990 €​
52590 €​
53400 €​
53790 €​
57990 €​
59190 €​
Battery​
77 kWh​
75 kWh​
87 kWh​
77 kWh​
74 kWh​
79 kWh​
WTLP​
520 km​
533 km​
515 km​
531km​
506 km​
534 km​
DC charging​
175 kW​
250 kW​
130 kW​
175 kW​
233 kW​
205 kW​
Batt 10-80%​
120 kW​
124 kW​
110 kW​
120 kW​
200 kW​
125 kW​
Batt. Preheat​
Navi & Manual​
Navi​
Manual​
Navi & Manual​
Navi​
Navi​
Headlights, matrix/auto​
Matrix, automatic​
Matrix(?), automatic​
Led, automatic​
Led matrix​
Led​
No / 650€​
Trunk size​
543/1575 L​
854/2041 L​
415 (468?)​
585/1710 L​
490/1300 L​
452/1295 L​
Electric trunk​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
?​
Frunk​
No​
Yes 117L​
No​
No​
Yes​
Yes 31L​
Folding rearseat​
60:40, ski hatch​
40:20:40​
60:40​
60:40, ski hatch​
60:40 ski hatch​
40:20:40​
HUD​
No​
No​
No​
No​
No​
No​
Electric driver seat​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Heated windscreen​
Yes​
No​
Yes​
Yes (Winter)​
No​
No​
Carplay/Android Auto​
Yes​
No​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Parking sensor​
F/B & R cam​
Cam​
F/B & 360 cam​
F/B & R cam​
F/B & R cam​
F/R & R cam 360?​
Radar​
Yes?​
No​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Rain sensor​
Yes​
Cam​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Tow​
1010€ / 1200/750kg​
Yes/1600kg​
1156€ / 750kg​
850€​
1308€ /​
1490€ / 1800/750kg​
Ground clearance​
16,3cm​
17,2cm​
18,5cm​
18,6 cm​
16,0 cm​
17,5 cm​
Warranty car, battery​
2y/100k,(+1y 665€)​
4y/80k, 8y/192k​
3-5y/100k, 8y/160k​
2y/?, 8y/160k​
7y/150K, 7/150k​
8y/160k​
Camp/Dog mode​
No​
Yes​
No​
No​
No​
No​
Ionic 5 kai sopisi myös harkittaviin? Kialla ja Hyundailla on nyt halvat korot tarjolla.
 
Itsellä jäi Hyundai ja Kia kauppaan ihan netissä kerrotun totaalisen surkean jälkimarkkinoinnin vuoksi. Ioniq 5 / EV6 on sitä ICCU-ongelmaa jonka korjaamiseen saattaa mennä kuukausia ja sijarista saa riidellä. Lisäksi eivät korvaa uutta 12v-akkua vaikka tiedetään, että se menee rikki tuon ICCU-ongelman takia. Alle tuli XC40 nelikko, toki olen ajellut Volvolla toista kymmentä vuotta joten valinta oli sinänsä helppo.
 
Enpä tiedä tuliko tästä tarjousmallien taulukointiharjoituksesta juuri viisaammaksi, mutta tässä on jotain dataa kasattuna. Tarinan opetus taitaa olla, että Volvo on kallis, Volkkari halpa. Skodalla pääsee huonolle tielle, Nissanilla ei kuljetella suksia. Kialla lataillaan nopeasti.

AWD, WLTP +500km, batt.precondition, adaptive cruise, keyless, 3-phase AC, heat pump. Edit: Voin korjailla tuonne jos joku ilmoittelee virheistä tai puutteista.
VW ID.4 4-Motion Elegance​
Tesla Model Y LR AWD​
Nissan Ariya Advance e-4orce​
Skoda Enyaq 85x 4x4 BusinessLine​
Kia EV6 Edition​
Volvo XC40 Recharge Twin Motor Plus​
Price EUR FI​
50990 €​
52590 €​
53400 €​
53790 €​
57990 €​
59190 €​
Battery​
77 kWh​
75 kWh​
87 kWh​
77 kWh​
77 kWh​
79 kWh​
WTLP​
520 km​
533 km​
515 km​
531km​
506 km​
534 km​
DC charging​
175 kW​
250 kW​
130 kW​
175 kW​
233 kW​
205 kW​
Batt 10-80%​
120 kW​
124 kW​
110 kW​
120 kW​
200 kW​
125 kW​
Batt. Preheat​
Navi & Manual​
Navi​
Manual​
Navi & Manual​
Navi​
Navi​
Headlights, matrix/auto​
Matrix, automatic​
Matrix(?), automatic​
Led, automatic​
Led matrix​
Led​
No / 650€​
Trunk size​
543/1575 L​
854/2041 L​
415 (468?)​
585/1710 L​
490/1300 L​
452/1295 L​
Electric trunk​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
?​
Frunk​
No​
Yes 117L​
No​
No​
Yes​
Yes 31L​
Folding rearseat​
60:40, ski hatch​
40:20:40​
60:40​
60:40, ski hatch​
60:40 ski hatch​
40:20:40​
HUD​
No​
No​
No​
No​
No​
No​
Electric driver seat​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Heated windscreen​
Yes​
No​
Yes​
Yes (Winter)​
No​
No​
Carplay/Android Auto​
Yes​
No​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Parking sensor​
F/B & R cam​
Cam​
F/B & 360 cam​
F/B & R cam​
F/B & R cam​
F/R & R cam 360?​
Radar​
Yes?​
No​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Rain sensor​
Yes​
Cam​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Tow​
1010€ / 1200/750kg​
Yes/1600kg​
1156€ / 750kg​
850€ / 1200/750kg​
1308€ /​
1490€ / 1800/750kg​
Ground clearance​
16,3cm​
17,2cm​
18,5cm​
18,6 cm​
16,0 cm​
17,5 cm​
Warranty car, battery​
2y/100k,(+1y 665€)​
4y/80k, 8y/192k​
3-5y/100k, 8y/160k​
2y/?, 8y/160k​
7y/150K, 7/150k​
8y/160k​
Camp/Dog mode​
No​
Yes​
No​
No​
No​
Yes​
Eikö muka id4ssä ole seisonta ilmastointia ko moinen on myös id3ssakin on.. ainakin omani pysyy viileenä/lämpimänä kaupassa käydessä
 
Enpä tiedä tuliko tästä tarjousmallien taulukointiharjoituksesta juuri viisaammaksi, mutta tässä on jotain dataa kasattuna. Tarinan opetus taitaa olla, että Volvo on kallis, Volkkari halpa. Skodalla pääsee huonolle tielle, Nissanilla ei kuljetella suksia. Kialla lataillaan nopeasti.

AWD, WLTP +500km, batt.precondition, adaptive cruise, keyless, 3-phase AC, heat pump. Edit: Voin korjailla tuonne jos joku ilmoittelee virheistä tai puutteista.
VW ID.4 4-Motion Elegance​
Tesla Model Y LR AWD​
Nissan Ariya Advance e-4orce​
Skoda Enyaq 85x 4x4 BusinessLine​
Kia EV6 Edition​
Volvo XC40 Recharge Twin Motor Plus​
Price EUR FI​
50990 €​
52590 €​
53400 €​
53790 €​
57990 €​
59190 €​
Battery​
77 kWh​
75 kWh​
87 kWh​
77 kWh​
77 kWh​
79 kWh​
WTLP​
520 km​
533 km​
515 km​
531km​
506 km​
534 km​
DC charging​
175 kW​
250 kW​
130 kW​
175 kW​
233 kW​
205 kW​
Batt 10-80%​
120 kW​
124 kW​
110 kW​
120 kW​
200 kW​
125 kW​
Batt. Preheat​
Navi & Manual​
Navi​
Manual​
Navi & Manual​
Navi​
Navi​
Headlights, matrix/auto​
Matrix, automatic​
Matrix(?), automatic​
Led, automatic​
Led matrix​
Led​
No / 650€​
Trunk size​
543/1575 L​
854/2041 L​
415 (468?)​
585/1710 L​
490/1300 L​
452/1295 L​
Electric trunk​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
?​
Frunk​
No​
Yes 117L​
No​
No​
Yes​
Yes 31L​
Folding rearseat​
60:40, ski hatch​
40:20:40​
60:40​
60:40, ski hatch​
60:40 ski hatch​
40:20:40​
HUD​
No​
No​
No​
No​
No​
No​
Electric driver seat​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Heated windscreen​
Yes​
No​
Yes​
Yes (Winter)​
No​
No​
Carplay/Android Auto​
Yes​
No​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Parking sensor​
F/B & R cam​
Cam​
F/B & 360 cam​
F/B & R cam​
F/B & R cam​
F/R & R cam 360?​
Radar​
Yes?​
No​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Rain sensor​
Yes​
Cam​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Tow​
1010€ / 1200/750kg​
Yes/1600kg​
1156€ / 750kg​
850€ / 1200/750kg​
1308€ /​
1490€ / 1800/750kg​
Ground clearance​
16,3cm​
17,2cm​
18,5cm​
18,6 cm​
16,0 cm​
17,5 cm​
Warranty car, battery​
2y/100k,(+1y 665€)​
4y/80k, 8y/192k​
3-5y/100k, 8y/160k​
2y/?, 8y/160k​
7y/150K, 7/150k​
8y/160k​
Camp/Dog mode​
No​
Yes​
No​
No​
No​
Yes​
Tuntuu erikoiselta, että samasta alustasta tehdyllä enyaqilla ja id4:sella olisi noin erilainen ground clearance.
 
MEBeissä oli ainakin yhdessä vaiheessa niin että seisontailmastointi pysyi toiminnassa vain mikäli kuskin penkillä istui joku. Eli siis jos sitä haluaa käyttää kuten Teslan ”typerää” dog/campmodea niin etuistuimella tulee olla paino.
 
Volvossa on pysäköinti ilmastointi. Ei vaan ole millään typerällä dog/camp mode nimellä.

Mutta toimiiko se niinkuin camp mode, eli pysyykö jäähdytys/lämmitys päällä niin kauan kuin käyttäjä haluaa? Vai onko siinä jotain aikarajoituksia. Esim. volkkarilla oli ainakin ennen vaikka mitä typeriä rajoituksia (aikaan ja kuskin penkin painoon liittyviä).
 
Enpä tiedä tuliko tästä tarjousmallien taulukointiharjoituksesta juuri viisaammaksi, mutta tässä on jotain dataa kasattuna. Tarinan opetus taitaa olla, että Volvo on kallis, Volkkari halpa. Skodalla pääsee huonolle tielle, Nissanilla ei kuljetella suksia. Kialla lataillaan nopeasti.

AWD, WLTP +500km, batt.precondition, adaptive cruise, keyless, 3-phase AC, heat pump. Edit: Voin korjailla tuonne jos joku ilmoittelee virheistä tai puutteista.
VW ID.4 4-Motion Elegance​
Tesla Model Y LR AWD​
Nissan Ariya Advance e-4orce​
Skoda Enyaq 85x 4x4 BusinessLine​
Kia EV6 Edition​
Volvo XC40 Recharge Twin Motor Plus​
Price EUR FI​
50990 €​
52590 €​
53400 €​
53790 €​
57990 €​
59190 €​
Battery​
77 kWh​
75 kWh​
87 kWh​
77 kWh​
77 kWh​
79 kWh​
WTLP​
520 km​
533 km​
515 km​
531km​
506 km​
534 km​
DC charging​
175 kW​
250 kW​
130 kW​
175 kW​
233 kW​
205 kW​
Batt 10-80%​
120 kW​
124 kW​
110 kW​
120 kW​
200 kW​
125 kW​
Batt. Preheat​
Navi & Manual​
Navi​
Manual​
Navi & Manual​
Navi​
Navi​
Headlights, matrix/auto​
Matrix, automatic​
Matrix(?), automatic​
Led, automatic​
Led matrix​
Led​
No / 650€​
Trunk size​
543/1575 L​
854/2041 L​
415 (468?)​
585/1710 L​
490/1300 L​
452/1295 L​
Electric trunk​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
?​
Frunk​
No​
Yes 117L​
No​
No​
Yes​
Yes 31L​
Folding rearseat​
60:40, ski hatch​
40:20:40​
60:40​
60:40, ski hatch​
60:40 ski hatch​
40:20:40​
HUD​
No​
No​
No​
No​
No​
No​
Electric driver seat​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Heated windscreen​
Yes​
No​
Yes​
Yes (Winter)​
No​
No​
Carplay/Android Auto​
Yes​
No​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Parking sensor​
F/B & R cam​
Cam​
F/B & 360 cam​
F/B & R cam​
F/B & R cam​
F/R & R cam 360?​
Radar​
Yes?​
No​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Rain sensor​
Yes​
Cam​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Tow​
1010€ / 1200/750kg​
Yes/1600kg​
1156€ / 750kg​
850€ / 1200/750kg​
1308€ /​
1490€ / 1800/750kg​
Ground clearance​
16,3cm​
17,2cm​
18,5cm​
18,6 cm​
16,0 cm​
17,5 cm​
Warranty car, battery​
2y/100k,(+1y 665€)​
4y/80k, 8y/192k​
3-5y/100k, 8y/160k​
2y/?, 8y/160k​
7y/150K, 7/150k​
8y/160k​
Camp/Dog mode​
No​
Yes​
No​
No​
No​
Yes​

Teslan 854l takakontin koko on kattoon asti mitattu. Netistä löytyvien kuvien perusteella takapenkin yläosan tasalle litroja on luokkaa 500, eli samaa sarjaa kuin muillakin.
 
Teslan 854l takakontin koko on kattoon asti mitattu. Netistä löytyvien kuvien perusteella takapenkin yläosan tasalle litroja on luokkaa 500, eli samaa sarjaa kuin muillakin.
Sisältääkö 854l sen pikkulapsen kokoisen kolon tason alla ja sivukolot?
 
Model y tosiaan mahtui takakonttiin se sama 9 laatikkoa kuin id4. Eniaqqiin mahtui 10 ja Ionic5:een 11. Näitä björnin banaani laatikoita siis penkit ylhäällä (yhyn meni yksi frunkkiin lisäksi). Oman käsityksen mukaan Björn purkaa noita välipohjia sieltä pois eli väittäisin että tuossa testissä ainakin se alla oleva tilakin on mukana. En tosin lähde noita kaikkia videoita katsomaan varmistaakseni tämän, joten toki korjata saa.
 
Model y tosiaan mahtui takakonttiin se sama 9 laatikkoa kuin id4. Eniaqqiin mahtui 10 ja Ionic5:een 11. Näitä björnin banaani laatikoita siis penkit ylhäällä (yhyn meni yksi frunkkiin).
Olen vertaillut Model Y:n ja Ionic 5:n kontteja vierekkäin ajan kanssa. Ei kahta sanaa, kumpi on tilavampi, vaikka chiquitaboxit kertoo toista. Sitten vielä Teslan trunkki päälle. Olikohan i5:n penkit missä asennossa björnin testissä? Se nimittäin vaikuttaa kohtuullisesti ionicin kontin tilavuuteen.
 
Eiköhän ne siinä maksimimoodissa ole olleet kun niitä kerran saa siirrettyä eteen/taakse suunnassa hivenen. Tai näin olettaisin kun kerran siinä tuollainen oikeasti hyödyllinen ominaisuus on. Voi olla että björnillä on Y:ssä ollut sama ongelma kuin Kokkosella, että kontin reuna on syönyt sitä säilytystilaa juuri sopivasti.
 
Itsellä jäi Hyundai ja Kia kauppaan ihan netissä kerrotun totaalisen surkean jälkimarkkinoinnin vuoksi. Ioniq 5 / EV6 on sitä ICCU-ongelmaa jonka korjaamiseen saattaa mennä kuukausia ja sijarista saa riidellä. Lisäksi eivät korvaa uutta 12v-akkua vaikka tiedetään, että se menee rikki tuon ICCU-ongelman takia. Alle tuli XC40 nelikko, toki olen ajellut Volvolla toista kymmentä vuotta joten valinta oli sinänsä helppo.
Ei itsellä ainakaan ole sinällään huoltoon ollut valittamista vaikka ilman ongelmia olisi mieluummin pärjännyt. Taitaa olla ikävän riippuvaista kokemukset liikkeestä. En muista viime aikoina nähneeni edes pitkiä iccu-huoltoja. Ts. jälkimarkkinoinnista en niinkään ole huolissani, enemmän vikojen toistuvuus mietityttää.
 
Itsellä jäi Hyundai ja Kia kauppaan ihan netissä kerrotun totaalisen surkean jälkimarkkinoinnin vuoksi. Ioniq 5 / EV6 on sitä ICCU-ongelmaa jonka korjaamiseen saattaa mennä kuukausia ja sijarista saa riidellä. Lisäksi eivät korvaa uutta 12v-akkua vaikka tiedetään, että se menee rikki tuon ICCU-ongelman takia. Alle tuli XC40 nelikko, toki olen ajellut Volvolla toista kymmentä vuotta joten valinta oli sinänsä helppo.
Volvolla toisaalta 3 vuoden jälkeen maksaja löytyy helpommin peilistä kaikissa ongelmatapauksissa, kun taas korealaisissa vielä seuraavat 2 tai 4 vuotta voi saada kaikki yllättävät korjauskulut liikkeen piikkiin.
 
Enpä tiedä tuliko tästä tarjousmallien taulukointiharjoituksesta juuri viisaammaksi, mutta tässä on jotain dataa kasattuna. Tarinan opetus taitaa olla, että Volvo on kallis, Volkkari halpa. Skodalla pääsee huonolle tielle, Nissanilla ei kuljetella suksia. Kialla lataillaan nopeasti.

AWD, WLTP +500km, batt.precondition, adaptive cruise, keyless, 3-phase AC, heat pump. Edit: Voin korjailla tuonne jos joku ilmoittelee virheistä tai puutteista.
VW ID.4 4-Motion Elegance​
Tesla Model Y LR AWD​
Nissan Ariya Advance e-4orce​
Skoda Enyaq 85x 4x4 BusinessLine​
Kia EV6 Edition​
Volvo XC40 Recharge Twin Motor Plus​
Price EUR FI​
50990 €​
52590 €​
53400 €​
53790 €​
57990 €​
59190 €​
Battery​
77 kWh​
75 kWh​
87 kWh​
77 kWh​
77 kWh​
79 kWh​
WTLP​
520 km​
533 km​
515 km​
531km​
506 km​
534 km​
DC charging​
175 kW​
250 kW​
130 kW​
175 kW​
233 kW​
205 kW​
Batt 10-80%​
120 kW​
124 kW​
110 kW​
120 kW​
200 kW​
125 kW​
Batt. Preheat​
Navi & Manual​
Navi​
Manual​
Navi & Manual​
Navi​
Navi​
Headlights, matrix/auto​
Matrix, automatic​
Matrix(?), automatic​
Led, automatic​
Led matrix​
Led​
No / 650€​
Trunk size​
543/1575 L​
854(?)/2041 L​
415 (468?)​
585/1710 L​
490/1300 L​
452/1295 L​
Electric trunk​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
?​
Frunk​
No​
Yes 117L​
No​
No​
Yes​
Yes 31L​
Folding rearseat​
60:40, ski hatch​
40:20:40​
60:40​
60:40, ski hatch​
60:40 ski hatch​
40:20:40​
HUD​
No​
No​
No​
No​
No​
No​
Electric driver seat​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Heated windscreen​
Yes​
No​
Yes​
Yes (Winter)​
No​
No​
Carplay/Android Auto​
Yes​
No​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Parking sensor​
F/B & R cam​
Cam​
F/B & 360 cam​
F/B & R cam​
F/B & R cam​
F/R & R cam 360?​
Radar​
Yes?​
No​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Rain sensor​
Yes​
Cam​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Tow​
1010€ / 1200/750kg​
Yes/1600kg​
1156€ / 750kg​
850€ / 1200/750kg​
1308€ /​
1490€ / 1800/750kg​
Ground clearance​
16,3cm​
17,2cm​
18,5cm​
18,6 cm​
16,0 cm​
17,5 cm​
Warranty car, battery​
2y/100k,(+1y 665€)​
4y/80k, 8y/192k​
3-5y/100k, 8y/160k​
2y/?, 8y/160k​
7y/150K, 7/150k​
8y/160k​
Camp/Dog mode​
No​
Yes​
No​
No​
No​
Yes​
Oli mielestäni hyvä lista. Jotain minua kiinnostavia hajahuomioita:
- Yllättävän halpa ID.4 tuolla listalla kyllä on.
- Ariyalla selkeästi isoin akku mutta toiseksi pienin toimintamatka; tosin kaikkien toimintamatka ovat osapuilleen samat, ja muistikuvani mukaan Ariya pärjäsi jossain (viimevuotisessa) talvitestissä hyvin ettei toimintamatka pienentynyt talvella yhtä paljon kuin monilla muilla.
- Se on sääli ettei ID.4:ssä ja Ariyassa ole camp-modea, no itse asiassa ei ole kuin Teslalla ja Volvolla, tuon mukaan? Luulin että korealaisilla on joku sellainen myös? Muilla autoillako sitten istutaan talvella kylmässä autossa laturilla, eikä uskalla kesäkuumalla jättää koiraa/lapsia/anoppia autoon kun käväisee kuppilassa yhdellä? Vähän kyllä meinasin että seuraavassa sähköautossani pitäisi olla myös camp mode.
- Mitä tuosta listalta ei näe on että Ariyassa kai on myös mahdollisuus 22kW AC-lataukseen (muissa kaiketi 11kW), jos sillä merkitystä on. Minulle se olisi merkittävä plussa, mutta ilmankin varmasti pärjää.
 
On toi tesla tossa joukossa tiloiltaan aika hurjasti eri kastissa kyllä.
PS. Vaikka tuulilasi ei lämpee ni eikö y:ssä silti pyyhkielien kohta lämpee?
 
Joku hämärä muistikuva että joku service moden tapainen olisi joka pitäisi ilmastoinnin käynnissä. Vielä hämärämpi muistikuva että se olisi juuri korealaiset, mutta en lähde tuota vannomaan.

Ionic5:n tulosta voi osittain selittää myös se aika kantikas takaluukku kun jossain y:ssä kattolinja laskee ihan toisella tavalla.

Mutta tosiaan ihan pelkkiä litroja ei kannata tuijottaa, koska niiden mittaaminen vaihtelee eikä se Yn takakontti nyt ihan noin hurja todellakaan ole mitä lukemat antavat ymmärtää (kuten noi laatikkotestit kertovat).

Id7:saa taitaa ainakin farmari mallissa olla "cargo mode" eli takapenkkejä saa hivenen pystympään asentoon (siinä oli joku sellainen lisäjatkopala) jos pitää takaluukkua maksimoida. Sinänsä jännä ettei noita kiskoilla liikkuvia takanpenkkejä ole tuota enempää (kuten Ionic5) koska tuolla saa optimoitua takapenkin tiloja sopivaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Yllätys, kun mittaavat litrat ihan toisella tapaa kuin muut. Björnin banaanilaatikkotestissä ei sitten kuitenkaan ole niin tilava.

Tavaratilan tilavuuden mittayksiöt ovat haasteellisia, joita vielä sekoittaa tuo mainitsemasi miten niitä mitataan.
Arki käyttäjää kiinnostaa miten ison laatikon sinne saa, miten monta kassia, matkalaukkua saa, arkikäytössä myös arvostaa niitä pienempi koloja, tiloja, mihin saa pienempää mukana kuljettettavaa sälää.
Noiden mittojen kaivaminen on työlästä, osa valmistajan kertomat mitat löytyy helposti, joista voi tarkistaa mahtuuko se liesi paketissa ja missä asennossa, tai mahtuuko se telkka pystyssä jne.
Laatikko testit kertoo myös paljon, mutta ei nekään ihan tasapuolisia.

Laitan alle vielä linkin viestiin mistä talukosta puhe, kannattaa klikata kun postaaja tuntii sitä päivittävän En tiedä saako noita banaani laatikko tuloksia siihen lisätä, mutta olisi plussaa.

Enpä tiedä tuliko tästä tarjousmallien taulukointiharjoituksesta juuri viisaammaksi, mutta tässä on jotain dataa kasattuna. Tarinan opetus taitaa olla, että Volvo on kallis, Volkkari halpa. Skodalla pääsee huonolle tielle, Nissanilla ei kuljetella suksia. Kialla lataillaan nopeasti.

AWD, WLTP +500km, batt.precondition, adaptive cruise, keyless, 3-phase AC, heat pump. Edit: Voin korjailla tuonne jos joku ilmoittelee virheistä tai puutteista.
VW ID.4 4-Motion Elegance​
Tesla Model Y LR AWD​
Nissan Ariya Advance e-4orce​
Skoda Enyaq 85x 4x4 BusinessLine​
Kia EV6 Edition​
Volvo XC40 Recharge Twin Motor Plus​
Price EUR FI​
50990 €​
52590 €​
53400 €​
53790 €​
57990 €​
59190 €​
Battery​
77 kWh​
75 kWh​
87 kWh​
77 kWh​
77 kWh​
79 kWh​
WTLP​
520 km​
533 km​
515 km​
531km​
506 km​
534 km​
DC charging​
175 kW​
250 kW​
130 kW​
175 kW​
233 kW​
205 kW​
Batt 10-80%​
120 kW​
124 kW​
110 kW​
120 kW​
200 kW​
125 kW​
Batt. Preheat​
Navi & Manual​
Navi​
Manual​
Navi & Manual​
Navi​
Navi​
Headlights, matrix/auto​
Matrix, automatic​
Matrix(?), automatic​
Led, automatic​
Led matrix​
Led​
No / 650€​
Trunk size​
543/1575 L​
854(?)/2041 L​
415 (468?)​
585/1710 L​
490/1300 L​
452/1295 L​
Electric trunk​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
?​
Frunk​
No​
Yes 117L​
No​
No​
Yes​
Yes 31L​
Folding rearseat​
60:40, ski hatch​
40:20:40​
60:40​
60:40, ski hatch​
60:40 ski hatch​
40:20:40​
HUD​
No​
No​
No​
No​
No​
No​
Electric driver seat​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Electric​
Heated windscreen​
Yes​
No​
Yes​
Yes (Winter)​
No​
No​
Carplay/Android Auto​
Yes​
No​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Parking sensor​
F/B & R cam​
Cam​
F/B & 360 cam​
F/B & R cam​
F/B & R cam​
F/R & R cam 360?​
Radar​
Yes?​
No​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Yes?​
Rain sensor​
Yes​
Cam​
Yes​
Yes​
Yes​
Yes​
Tow​
1010€ / 1200/750kg​
Yes/1600kg​
1156€ / 750kg​
850€ / 1200/750kg​
1308€ /​
1490€ / 1800/750kg​
Ground clearance​
16,3cm​
17,2cm​
18,5cm​
18,6 cm​
16,0 cm​
17,5 cm​
Warranty car, battery​
2y/100k,(+1y 665€)​
4y/80k, 8y/192k​
3-5y/100k, 8y/160k​
2y/?, 8y/160k​
7y/150K, 7/150k​
8y/160k​
Camp/Dog mode​
No​
Yes​
No​
No​
No​
Yes​
 
- Se on sääli ettei ID.4:ssä ja Ariyassa ole camp-modea, no itse asiassa ei ole kuin Teslalla ja Volvolla, tuon mukaan? Luulin että korealaisilla on joku sellainen myös? Muilla autoillako sitten istutaan talvella kylmässä autossa laturilla, eikä uskalla kesäkuumalla jättää koiraa/lapsia/anoppia autoon kun käväisee kuppilassa yhdellä? Vähän kyllä meinasin että seuraavassa sähköautossani pitäisi olla myös camp mode.
Kyllähän volkkariin saa lämmitystä ja ilmastointia sovelluksesta päälle määräajaksi, ja minusta autossa istuessa kuskin paikalla ilmastointi toimii. Ei taida pystyä ilmastointia kytkemään päälle pysyvästi jos ei istu kuskin paikalla ketään.
 
Volvossa tuo pysäköinti ilmastointi pysyy kait päällä niin kauan kunnes akku tippuu johonkin tiettyyn pisteeseen. Oisko 10-20% En ohjekirjasta äkkiseltään löytänyt tarkkaa lukemaa. Joskus tossa talvella tais itsellä olla pisimpään reilu tunnin kun venähti vähän kauppareissu.
 
Olen käsittänyt, että auxiliary settings kohdassa goodbye ruudussa autosta poistuttaessa (mikä se sitten onkaan suomeksi) 30 minuutin ilmastoinnin saa päälle. Tämä siis VW kärryissä. Lisäksi siellä on sitten tuo turvavyö ja/tai paino -tapa kuskin penkille jos ei halua että se menee pois päältä ollenkaan. Tokihan tuota sovelluksenkin kautta voi säätää mutta en ole ihan varma onko tuossa "etukäteisvalmistelussa" 10 minuutin aikaraja jonka jälkeen se menee pois päältä.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän volkkariin saa lämmitystä ja ilmastointia sovelluksesta päälle määräajaksi, ja minusta autossa istuessa kuskin paikalla ilmastointi toimii. Ei taida pystyä ilmastointia kytkemään päälle pysyvästi jos ei istu kuskin paikalla ketään.
Enyaqissa muutamaan kertaan tullut nukuttua niin laturilla kuin muuten parkissa. Muistaakseni pidin turvavyön kiinni, valot pois päältä ja penkki vain makuulle niin siinä se lämmittää. Mutta heti kun nousee penkiltä niin loppuu.
 
Volvossa tuo pysäköinti ilmastointi pysyy kait päällä niin kauan kunnes akku tippuu johonkin tiettyyn pisteeseen. Oisko 10-20% En ohjekirjasta äkkiseltään löytänyt tarkkaa lukemaa. Joskus tossa talvella tais itsellä olla pisimpään reilu tunnin kun venähti vähän kauppareissu.
Nettikeskustelujen mukaan ainakin XC40 RC:ssä pysy kuin max. tunnin kerrallaan päällä ilmastointi. Eli taitaa ainut oikeesti toimiva camp mode olla edelleen vaan Tesloissa.
 
Yllätys, kun mittaavat litrat ihan toisella tapaa kuin muut. Björnin banaanilaatikkotestissä ei sitten kuitenkaan ole niin tilava.
No kyllä tuo ihan käytännössäkin on yksi tilaihmeimpiä autoja mitä minä olen nähnyt. Ja järjestäen isommat sähköautot tuntuu pienemmiltä kuin oma kolmonen.
Meillä oli edellinen auto iso diesel farkku ja auton vaihdon yhteydessä oli just vaimon isoisän kuolema läsnä ja hänen asuntoaan tyhjennettiin. Kaks aikuista ja kaks lasta ja auto aivan täyteen pakattuna, niin kolmoseen saatiin menemään enemmän tavaraa, kuin siihen diesel farkkuun. Vieläpä siten että dieselissä oli takapenkki lasten lisäksi täynnä tavaraa ja kolmosessa oli vain lapset. Siis kaiken maailman nyssäkkää ja pussukkaa jne.

Y tuo vielä korkeussuunnassa lisää tilaa takakonttiin, se tuo isomman tilan lattian alle, toisen tilan lattian alle. Takakulmiin kolot mihin menee yllättävän paljon kaikkea. Ja tais frunkkikin olla isompi. Minkä lisäksi takapenkki menee 40:20:40 mikä lisää neljällä matkustajalla monipuolisuutta älyttömän paljon.

Tuo kolmonen on moninverroin pienempi kuin Y ja lähes järjestäen kun käy koeajamassa sähkiksiä, isompiakin kuin oma kolmonen niin hämmästelen niiden säilytystilojen pienuutta.
 
Meillä oli edellinen auto iso diesel farkku ja auton vaihdon yhteydessä oli just vaimon isoisän kuolema läsnä ja hänen asuntoaan tyhjennettiin. Kaks aikuista ja kaks lasta ja auto aivan täyteen pakattuna, niin kolmoseen saatiin menemään enemmän tavaraa, kuin siihen diesel farkkuun

Alkoi kiinnostamaan, miten tämä on edes fyysisesti mahdollista? Mikä farkku kyseessä?
 
No kyllä tuo ihan käytännössäkin on yksi tilaihmeimpiä autoja mitä minä olen nähnyt. Ja järjestäen isommat sähköautot tuntuu pienemmiltä kuin oma kolmonen.
Meillä oli edellinen auto iso diesel farkku ja auton vaihdon yhteydessä oli just vaimon isoisän kuolema läsnä ja hänen asuntoaan tyhjennettiin. Kaks aikuista ja kaks lasta ja auto aivan täyteen pakattuna, niin kolmoseen saatiin menemään enemmän tavaraa, kuin siihen diesel farkkuun. Vieläpä siten että dieselissä oli takapenkki lasten lisäksi täynnä tavaraa ja kolmosessa oli vain lapset. Siis kaiken maailman nyssäkkää ja pussukkaa jne.

Y tuo vielä korkeussuunnassa lisää tilaa takakonttiin, se tuo isomman tilan lattian alle, toisen tilan lattian alle. Takakulmiin kolot mihin menee yllättävän paljon kaikkea. Ja tais frunkkikin olla isompi. Minkä lisäksi takapenkki menee 40:20:40 mikä lisää neljällä matkustajalla monipuolisuutta älyttömän paljon.

Tuo kolmonen on moninverroin pienempi kuin Y ja lähes järjestäen kun käy koeajamassa sähkiksiä, isompiakin kuin oma kolmonen niin hämmästelen niiden säilytystilojen pienuutta.
Kolmosessa vaan isoimpana ongelmana pieni luukku takakontissa. Tiloiltaan varmaan muuten jopa olisi riittänyt itselleni, mutta luukusta ei saa lastenvaunuja kovin helposti laitettua. Y tiloiltaa sitten todella loistava ja takaluukku kun aukeaa ylhäältä niin lastaaminen todella helppoa. Vanha farkku oli paljon hankalampi ja pienempi.

Jos kolmosessa olisi samanlainen luukku kuin Y:ssä niin saattaisi olla seuraava autoni kun ei tarvitse enää vaunuja kuskata. Mutta seuraava lienee S.
 
Yyhyn menee ainakin mm. Mielen edestätäytettävä pyykinpesukone paketissaan (eli laudat ja styroksit ympärillä) kaupasta ostettuna kun vaan taittoi penkit. Samalla tavalla meni meni myös kuivauskone.
 
Se on kyllä jännä tuo Scandinaavien intohimo farkkuihin. Sanoisin myös että 2025 on Kiinalaisten sähkisten vuosi kunhan saavat maahantuonnin ja huollon samalla tasolle länkkäreiden kanssa.
 
Kolmosessa vaan isoimpana ongelmana pieni luukku takakontissa. Tiloiltaan varmaan muuten jopa olisi riittänyt itselleni, mutta luukusta ei saa lastenvaunuja kovin helposti laitettua. Y tiloiltaa sitten todella loistava ja takaluukku kun aukeaa ylhäältä niin lastaaminen todella helppoa. Vanha farkku oli paljon hankalampi ja pienempi.

Jos kolmosessa olisi samanlainen luukku kuin Y:ssä niin saattaisi olla seuraava autoni kun ei tarvitse enää vaunuja kuskata. Mutta seuraava lienee S.
Joo siis luukkuhan on pieni. Iteki mietin et tuleeko toi meillä ongelmaksi, mutta ku lapset on jo 12 ja 15v ni ei oo enää sit lopulta niin isoja tavaroita onneksi mukana. Ennen oli koira takakontissa häkissä, nyt takapenkillä valjaissa joko lasten välissä keskellä, tai sitten teslan koirasuojan kanssa yksin.

Luukkua isompi ongelma on ollut suksiluukun puute. Oikeastaan 40:20:40 takapenkki ois isompi toive mutta ei oo niin iso ongelma sekään silti ollu että sen vuoksi y:n ottaisin. Etenkin nyt kun viime viikon koeajon jälkeen totesin että en tykännyt y:stä ollenkaan. Jos se ois ollu oma kosketus teslaan ni ei ois koskaan sellasta tullu ostettua edes, enkä harkitsis ainakaan toista. Kun taas kolmosen kanssa on vahvistunut et seuraavakin tulee olemaan tesla joskus sit tulevaisuudes. :D

Mut Tampereen seudulla kuulema ainakin joku tekis suksiluukkuja noihin. Tais vaan hinta olla niin kova, etten oo enempiä tutkinut.
 
Alkoi kiinnostamaan, miten tämä on edes fyysisesti mahdollista? Mikä farkku kyseessä?
Se on mahdollista siksi että frunkki syö paljon kaiken maailman muovipusseja jne, samoin takakontin lattian alla oleva iso tila.
Lisäksi kolmosen kontti on aivan järjettömän syvä, tais olla 10cm syvempi. Vaikka ite oon 185cm ni ei mun käsi yllä takapenkkiin kun kurottelee sieltä takakontin kautta. Leveys samaa luokkaa kuin vanhassa.

Korkeudestaan tuo on sama kuin vanha auto ois ollu sen tavaratilan verhon kanssa. Farkuissa perä kaartaa sen verran, että se on oikeasti yllättävän pieni tila mikä jää siihen verhon ja katon väliin. Se on takapenkistä takaluukkuun sellanen kolmion mallinen tila mikä ei ole kovin käyttökelpoista edes usein. Meillä siis toki ei sitä verhoa siinä edes käytössä ollut, lähinnä nyt vaik kuvainnollistamaan sitä tilankäyttöä. Eli tuo kolmosen kontti on oikeasti todella iso, vaikka luukku on pieni. Plus iso laatikko lattian alla plus frunkki. Nuo kaksi lisätilaa on yhteensä selvästi isompi ja käyttökelpoisempi tila kuin se farkun takakontin yläosa.

Tottakai jos jotain huonekaluja ja vastaavia kuskaa ni kolmoseen ei mahdu ja farkkuun mahtuisi. Mutta tällästä kämpän tyhjennys pussukkaa ja kassia kun kuskaili autokaupalla ni ero oli hämmentävä.

En todellakaan itse uskonut tuota ennen kuin näin käytännössä. Vielä sanottiin et sori, ens kerralla ei voida viedä niin paljon kun auto vaihtu. Mutta olikin kunnon tilaihme. :D
Vanha oli 2012 vuoden Citroën C5 farkku.
 
En todellakaan itse uskonut tuota ennen kuin näin käytännössä. Vielä sanottiin et sori, ens kerralla ei voida viedä niin paljon kun auto vaihtu. Mutta olikin kunnon tilaihme. :D
Vanha oli 2012 vuoden Citroën C5 farkku

Sorry, mun on täysin mahdotonta uskoa tätä
 

Liitteet

  • 2498_2081_2_2081.jpg
    2498_2081_2_2081.jpg
    200,7 KB · Luettu: 175
  • Screenshot 2024-02-28 at 7.17.56.png
    Screenshot 2024-02-28 at 7.17.56.png
    1,5 MB · Luettu: 174
Farkkuhan on paljon virtaviivaisempi kuin SUV noin keskimäärin joka auttaa kulutuksessa. Tokihan riippuu paljon autosta ja koska sähkiksissä on tuohon virtaviivaisuuteen panostettu niin ihan noin selkeä tilanne ei välttämättä enää ole. Enkä nyt pelkästään pohjoismaiden jutuksi sanoisi, kun kyllähän jossain Saksassa farkku edelleen kelpaa ihan hyvin.

Nostokorkeus on myös pienempi ja tosiaan nostolippa poissaoleva joka helpottaa tavaroiden nostelua autoon. Tuokin on tosin törmäysturvallisuuden takia hivenen muuttunut kun olen käsittänyt että kontin avauskorkeus on noussut tuon takia.

Muuttamisen takia noi lisäkolot ovat ihan hyödyllisiä, mutta normikäytössä niistä on vain rajallisesti hyötyä. Jos lisäkoloa ei saa auki kun takakontti on täynnä tavaraa niin sitä ei omissa kirjoissa ole olemassa. Takapuskurin vieressä oleva syvennys on yleensä käytettävissä ihan hyvin mutta sitä syvemmällä oleva tila ei enää oikeastaan ole.

Tuota tosin en tiennyt että tuo Teslan konepelti on noin ohutta ettei sitä tee mieli availla kun on niin heppoinen kiinnilaitettaessa (io-techin uusin model y video).
 
Kyllähän volkkariin saa lämmitystä ja ilmastointia sovelluksesta päälle määräajaksi, ja minusta autossa istuessa kuskin paikalla ilmastointi toimii. Ei taida pystyä ilmastointia kytkemään päälle pysyvästi jos ei istu kuskin paikalla ketään.
Kyllähän volkkariin saa lämmitystä ja ilmastointia sovelluksesta päälle määräajaksi, ja minusta autossa istuessa kuskin paikalla ilmastointi toimii. Ei taida pystyä ilmastointia kytkemään päälle pysyvästi jos ei istu kuskin paikalla ketään.

Vissiin yksi tapa aukaista konepelti niin ei tarvitse kikkailla turvavöiden kanssa. Auto luulee että on korjaamolla.
 
Tuota tosin en tiennyt että tuo Teslan konepelti on noin ohutta ettei sitä tee mieli availla kun on niin heppoinen kiinnilaitettaessa (io-techin uusin model y video).

Kyllä se ihan käyttöön on tehty, mutta kannattaa heti sisäistää se sulkemistapa; logon molemmilta puolilta kevyesti painaen. Ei muita kikkailuja. :comp:
 
Sorry, mun on täysin mahdotonta uskoa tätä
Kattelin vielä ku olin kaverille tuosta syksyl laittanu viestii. Niin 10cm syvempi on teslan kontti. Leveys sama. Ja tosiaan korkeus on sama kuin sen väliverhon kanssa. Eli sen yläpuolelle jäävä tila miinus tuo 10cm syvyydestä on se erotus. Ja teslassa lisäksi nuo kaksi muuta isoa tilaa.
 
Se on kyllä jännä tuo Scandinaavien intohimo farkkuihin.

Onhan se vaan ihan älyttömän kätevä automalli. Takalootaan menee ihan eri tavalla ja eri kokoista tavaraa kuin tavallisessa hätspäkissä tai sedanissa, mutta autot itsessään on edelleen ihan tyylikkäitä ja järkevän kokoisia. Etenkin takapenkit kaadettuna perheauton kokoiseen farmariin mahtuu aikamoisen kokoisia tavaroita sisään, vaikkapa pienempi sohva, terassikalusto, nojatuoli, kunnon toimistopöytä jalat irrotettuna, polkupyörä eturengas irti jne... Penkit ylhäälläkin niillä saa kulkemaan vaikka ja mitä. Samanlaiseen kuljetuskapasiteettiin voi päästä lähinnnä pykälää isommalla SUV:illä, eli auton koko-hyötykuormasuhde on erittäin hyvä.
 
Se on kyllä jännä tuo Scandinaavien intohimo farkkuihin. Sanoisin myös että 2025 on Kiinalaisten sähkisten vuosi kunhan saavat maahantuonnin ja huollon samalla tasolle länkkäreiden kanssa.
Kivampi se o farkuun esim isohko koira laittaa tai pari ko johkin model 3sen takapaksiin... Eli tarpeita on moninaisia eri ihmisillä
 
Kattelin vielä ku olin kaverille tuosta syksyl laittanu viestii. Niin 10cm syvempi on teslan kontti. Leveys sama. Ja tosiaan korkeus on sama kuin sen väliverhon kanssa. Eli sen yläpuolelle jäävä tila miinus tuo 10cm syvyydestä on se erotus. Ja teslassa lisäksi nuo kaksi muuta isoa tilaa.

Mutta miksi ihmeessä ei pakata farkkua kattoon asti jos tarkoitus roudata kamaa? Se on vähän kuin sanoisi että Model 3:een menee enemmän tavaraa kuin täyskorkeaan Sprinteriin jos ei käytetä muuta kuin frunkia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 418
Viestejä
4 507 132
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom