Aivan samaa mieltä ensimmäisestä kappaleesta. Pikalataus ei ole monellekaan merkitsevä osa kokonaisuudessa. Mutta...
Se on aika ärsyttävää Suomen talvessa, kun auto lataa hitaasti. Se on vielä ärsyttävämpää, kun tietää samanhintaisten muun merkkisten autojen lataavan nopeasti. Hitaasti lataavat autot aiheuttavat pullonkauloja pikalatureille eikä sellainen auto täytä primääritarkoitustaan eli jouhevaa matkantekoa. Sitä vartenhan henkilöauto ostetaan.
Minusta nämä ovat lapsuksia tai itse asiassa selkeitä puutteita. Ihan samanlaisia kuin esimerkiksi Teslan pyyhkijät, korealaisten nopeusrajoituspimputukset, MG:n kaistavahti tai VW:n alkutuotannon softa. Markkinoilta löytyy toimivia ratkaisuja, niin kyllä silloin huono on huono.
Kun minulta kysytään vinkkejä sähköauton hankintaan, pidän yhtenä tärkeimmistä kriteereistä akun lämmitystä. Vaikka melkein kaikki ajot hoituisivat koti- ja työpaikkalatauksella, niin hidas talviaikainen pikalatausnopeus rajoittaa auton käyttöä äkkinäisissä tarpeissa saati aiheuttaa extravaivaa niillä harvoilla matkoilla. Minusta on typerä rajoite yrittää ajoittaa laturille meno 5-10% varaustasolla jonkinlaisen lataustehon saamiseksi. Nämä ongelmat vielä korostuvat henkilöillä, jotka eivät näitä asioita ymmärrä eivät osaa optimoida latauksia. Pihasta löytyy sähköauto ilman akun esilämmitystä ja se jää viimeiseksi lajissaan. Lisäksi uskon arvonaleneman olevan kovempi vs. esilämmityksen omaava auto, kunhan kansan syvät rivit omaksuvat sähköautojen metkut.