Yleistä keskustelua sähköautoista

Leaf+ tonnilla CCS-adapteri kylkeen muistaa tingata vaan sen tonnin auton hinnasta pois.
Adapterin suosittelu jonkun toisen vaimon käyttöön on ehkä hivenen kyseenalaista. Mieluummin vaikka 36kWh e-Golf, jossa on 2-vaiheinen AC ja CCS. Luotettavuuden puolesta Nissan toki varmaan on näistä paras ja hyvä ostos, jos latailee lähinnä kotona. Stellantiksen autoja välttelisin takuun päättymisen jälkeen kun eivät ole olleet mitenkään ongelmattomia.
 
Adapterin suosittelu jonkun toisen vaimon käyttöön on ehkä hivenen kyseenalaista. Mieluummin vaikka 36kWh e-Golf, jossa on 2-vaiheinen AC ja CCS. Luotettavuuden puolesta Nissan toki varmaan on näistä paras ja hyvä ostos, jos latailee lähinnä kotona. Stellantiksen autoja välttelisin takuun päättymisen jälkeen kun eivät ole olleet mitenkään ongelmattomia.

Adapteri lähinnä takaa jälleenmyyntiarvoa jos chademot häviää entisestään jonkun vuoden päästä asiakas pulaan.
 
Adapteri lähinnä takaa jälleenmyyntiarvoa jos chademot häviää entisestään jonkun vuoden päästä asiakas pulaan.
Itsekin selailin Leafeja vähän sillä silmällä kun näin Dalan videon adapterista. Ilman pikalatausmahdollisuuttakin Leaf on niin hyvä ja legendaarisen luotettava kakkosauto, että uskon arvon pysyvän melko hyvin.
 
Itsekin selailin Leafeja vähän sillä silmällä kun näin Dalan videon adapterista. Ilman pikalatausmahdollisuuttakin Leaf on niin hyvä ja legendaarisen luotettava kakkosauto, että uskon arvon pysyvän melko hyvin.

Jopa liiankin menisi samantien kakkosautona, mutta onhan nuo hinnat melko suolaisia 10v vanhoista vrt. polttikset.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Yksi asia tulee tässä mieleen. Oma mutu on että puolet sähköauton omistajista ei lataa koskaan (tai sanotaan ehkä paria kertaa enempää vuodessa) autoa pikalaturilla. Tuo Toitsa ottaa kotilaturista virtaa ihan samalla tavalla vastaan kuin muutkin vatkaimet.

Sitä en sano etteikö tuo ole Toitsalta huono suoritus, mutta luulen että monelle etenkin kenelle merkki on tuttu, ihan hyvä valinta.
Mun mielestä tämä on osittain samaa tasoa kuin kusematta lappiin jorinat tällä palstalla. Kuviteleeko joku että 40-50k€ hinnalla saisi jonkun täydellisen auton?
Tuo Toyota on perheauto-kokoa. Kyllä tässä segmentissä alkaa jo pikalatauksen käyttö olemaan varmasti mainitsemaasi yleisempää, kun harva sitä perheen ykkösautoa vain 200 km säteellä tapahtuvaa ajoa varten ostaa.

Esimerkiksi joku jakoi juuri FB:ssa 923 kilometrin edestakaisen reissun lataustauot Bz4x:llä kommentilla "latausajat putosi jo ihan sidettävälle tasolle". Puolivälissä auto oli yön yli suko-latauksessa (noin 25%-yksikköä energiaa). Pikalataustauot olivat yhteensä 2 tuntia 56 minuuttia. Onhan tämä ihan järkyttävän kaukana siedettävästä tasosta, kun 80 km/h keskinopeudella lataustaot on noin 20 % kokonaisajasta. Tuo Toyota pääsee korkeintaan aivan optimiolosuhteissa kohtuullisiin latausaikoihin, ja näitä optimiolosuhteita ei Suomessa paljoa ole tarjolla (akku pitäisi saada tuonne 25-30 asteen lämpöihin).

Naputtelin vertailun vuoksi Teslan navin 926 kilometrin matkan Hyvinkäältä Sodankylään, niin neljän lataustauon latausajoiksi ennustaa yhteensä 47 minuuttia. Jos halutaan vähän enemmän akkua perillä (kuin sovelluksen ehdottama 9 %) ja ottaa väliin joku lounastauko pidemmällä latauksella, niin pitäisi silti mennä yhteensä 60-70 minuutin lataustauoilla.
 
Jopa liiankin menisi samantien kakkosautona, mutta onhan nuo hinnat melko suolaisia 10v vanhoista vrt. polttikset.
En itse pitäisi edes kovin kalliina. Melko tarkkaan samat hinnat kuin vaikka bensa-Golfeissa. Toki kun puhutaan 10v vanhasta 22kWh Leafista niin se ei riitä ihan kaikille edes kakkosautoksi, mutta varsinkin facelift 40kWh n. 15 tonnilla on aika hyvä diili jos lataus kotona tai töissä onnistuu.
 
En itse pitäisi edes kovin kalliina. Melko tarkkaan samat hinnat kuin vaikka bensa-Golfeissa. Toki kun puhutaan 10v vanhasta 22kWh Leafista niin se ei riitä ihan kaikille edes kakkosautoksi, mutta varsinkin facelift 40kWh n. 15 tonnilla on aika hyvä diili jos lataus kotona tai töissä onnistuu.

Juuri nuo 1 gen vehkeet on suhteessa kovan hintaisia 2 geniin liian pieni hintaero.
 
Yksi asia tulee tässä mieleen. Oma mutu on että puolet sähköauton omistajista ei lataa koskaan (tai sanotaan ehkä paria kertaa enempää vuodessa) autoa pikalaturilla. Tuo Toitsa ottaa kotilaturista virtaa ihan samalla tavalla vastaan kuin muutkin vatkaimet.

Sitä en sano etteikö tuo ole Toitsalta huono suoritus, mutta luulen että monelle etenkin kenelle merkki on tuttu, ihan hyvä valinta.
Mun mielestä tämä on osittain samaa tasoa kuin kusematta lappiin jorinat tällä palstalla. Kuviteleeko joku että 40-50k€ hinnalla saisi jonkun täydellisen auton?
Kaikki ei ajele Suomea ristiinrastiin energiajuoman voimalla 24/7.
Sinänsä mukavaa että täällä ketjussa mollataan välillä muitakin kuin Teslaa, mutta musta nämä jorinat täyttää välillä (koulu)kiusaamisen tuntomerkit.
Aivan samaa mieltä ensimmäisestä kappaleesta. Pikalataus ei ole monellekaan merkitsevä osa kokonaisuudessa. Mutta...

Se on aika ärsyttävää Suomen talvessa, kun auto lataa hitaasti. Se on vielä ärsyttävämpää, kun tietää samanhintaisten muun merkkisten autojen lataavan nopeasti. Hitaasti lataavat autot aiheuttavat pullonkauloja pikalatureille eikä sellainen auto täytä primääritarkoitustaan eli jouhevaa matkantekoa. Sitä vartenhan henkilöauto ostetaan.

Minusta nämä ovat lapsuksia tai itse asiassa selkeitä puutteita. Ihan samanlaisia kuin esimerkiksi Teslan pyyhkijät, korealaisten nopeusrajoituspimputukset, MG:n kaistavahti tai VW:n alkutuotannon softa. Markkinoilta löytyy toimivia ratkaisuja, niin kyllä silloin huono on huono.

Kun minulta kysytään vinkkejä sähköauton hankintaan, pidän yhtenä tärkeimmistä kriteereistä akun lämmitystä. Vaikka melkein kaikki ajot hoituisivat koti- ja työpaikkalatauksella, niin hidas talviaikainen pikalatausnopeus rajoittaa auton käyttöä äkkinäisissä tarpeissa saati aiheuttaa extravaivaa niillä harvoilla matkoilla. Minusta on typerä rajoite yrittää ajoittaa laturille meno 5-10% varaustasolla jonkinlaisen lataustehon saamiseksi. Nämä ongelmat vielä korostuvat henkilöillä, jotka eivät näitä asioita ymmärrä eivät osaa optimoida latauksia. Pihasta löytyy sähköauto ilman akun esilämmitystä ja se jää viimeiseksi lajissaan. Lisäksi uskon arvonaleneman olevan kovempi vs. esilämmityksen omaava auto, kunhan kansan syvät rivit omaksuvat sähköautojen metkut.
 
Tuo Toyota on perheauto-kokoa. Kyllä tässä segmentissä alkaa jo pikalatauksen käyttö olemaan varmasti mainitsemaasi yleisempää, kun harva sitä perheen ykkösautoa vain 200 km säteellä tapahtuvaa ajoa varten ostaa.

Esimerkiksi joku jakoi juuri FB:ssa 923 kilometrin edestakaisen reissun lataustauot Bz4x:llä kommentilla "latausajat putosi jo ihan sidettävälle tasolle". Puolivälissä auto oli yön yli suko-latauksessa (noin 25%-yksikköä energiaa). Pikalataustauot olivat yhteensä 2 tuntia 56 minuuttia. Onhan tämä ihan järkyttävän kaukana siedettävästä tasosta, kun 80 km/h keskinopeudella lataustaot on noin 20 % kokonaisajasta. Tuo Toyota pääsee korkeintaan aivan optimiolosuhteissa kohtuullisiin latausaikoihin, ja näitä optimiolosuhteita ei Suomessa paljoa ole tarjolla (akku pitäisi saada tuonne 25-30 asteen lämpöihin).

Naputtelin vertailun vuoksi Teslan navin 926 kilometrin matkan Hyvinkäältä Sodankylään, niin neljän lataustauon latausajoiksi ennustaa yhteensä 47 minuuttia. Jos halutaan vähän enemmän akkua perillä (kuin sovelluksen ehdottama 9 %) ja ottaa väliin joku lounastauko pidemmällä latauksella, niin pitäisi silti mennä yhteensä 60-70 minuutin lataustauoilla.
Voi olla näin. Niinkuin mainitsin että on ihan mutua tuo kuinka moni käyttää useasti pikalatureita.

Itse käyn ehkä 20kertaa vuodessa pikalatureilla. 30tkm vuodessa, joista puolet työ ajoa. Ei siis työmatka ajoa vaan työni puolesta. Mutta säde on yleensä max 50-100km joten pärjään firman seinässä olevalla laturilla 95% ajasta.
 
Sen verran aktiivisesti valmistajat laskee hintoja, että pakkohan tässä on muidenkin seurata perässä, ketkä ei vielä ole hintoja laskenut.

Esim. Hyundai Ioniq5, Kia Ev6 edelleen tukevasti siellä 50-60k€ tai yli luokassa.
Julkaisihan hyny ainakin "business" hinnaston, jolla hinnat palautettiin suurinpiirtein siihen, missä ne oli julkaisuhetkellä. Eli suhteellinen kilpailutilanne on about sama kuin muilla. Toyotalla selkeästi ei ole kauppa käynyt (ihan syystä) ja ale isompi.
 
Aivan samaa mieltä ensimmäisestä kappaleesta. Pikalataus ei ole monellekaan merkitsevä osa kokonaisuudessa. Mutta...

Se on aika ärsyttävää Suomen talvessa, kun auto lataa hitaasti. Se on vielä ärsyttävämpää, kun tietää samanhintaisten muun merkkisten autojen lataavan nopeasti. Hitaasti lataavat autot aiheuttavat pullonkauloja pikalatureille eikä sellainen auto täytä primääritarkoitustaan eli jouhevaa matkantekoa. Sitä vartenhan henkilöauto ostetaan.

Minusta nämä ovat lapsuksia tai itse asiassa selkeitä puutteita. Ihan samanlaisia kuin esimerkiksi Teslan pyyhkijät, korealaisten nopeusrajoituspimputukset, MG:n kaistavahti tai VW:n alkutuotannon softa. Markkinoilta löytyy toimivia ratkaisuja, niin kyllä silloin huono on huono.

Kun minulta kysytään vinkkejä sähköauton hankintaan, pidän yhtenä tärkeimmistä kriteereistä akun lämmitystä. Vaikka melkein kaikki ajot hoituisivat koti- ja työpaikkalatauksella, niin hidas talviaikainen pikalatausnopeus rajoittaa auton käyttöä äkkinäisissä tarpeissa saati aiheuttaa extravaivaa niillä harvoilla matkoilla. Minusta on typerä rajoite yrittää ajoittaa laturille meno 5-10% varaustasolla jonkinlaisen lataustehon saamiseksi. Nämä ongelmat vielä korostuvat henkilöillä, jotka eivät näitä asioita ymmärrä eivät osaa optimoida latauksia. Pihasta löytyy sähköauto ilman akun esilämmitystä ja se jää viimeiseksi lajissaan. Lisäksi uskon arvonaleneman olevan kovempi vs. esilämmityksen omaava auto, kunhan kansan syvät rivit omaksuvat sähköautojen metkut.

Muuten samaa mieltä, mutta itse olisin joutunut maksamaan sen 10ke enemmän akunesilämmmitykseen kykenevästä autosta (vastaava tilat ym. josta syystä model 3 pois laskuista) sekä uudesta vastaavasta samoilla varusteilla jopa 15k enemmän, jolloin sen 2x vuodessa jotka ehkä tarvin ko ominaisuutta voin tähdätä pienellä varauksella laturiin. Ja suurempi hyöty on välttää ABC ja K-latausta ruuhka-aikaan, kuin esilämmitys auttaisi.
 
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?

Jos kotona tarkoitus ladata ja auto tulee työmatka/nurkkapyöritykseen niin leaf voi olla ihan hyvä ratkaisu, julkisiin (pika)latureihin jos tarkoitus ajella niin sitten välttämättä ei. Tuo ei sitten ole ihan pikkuauto, vaa c-segmentin perheauton kokoinen ja sen puolesta vertautuu vaikka golffiin tai corollaan.

Hinnan puolesta soveltuvia vois löytyä pösön lisäksi opelin keulamerkillä corsa-e:n muodossa, vaikka nekin menee sinne 20k€ luokkaa , mokka-e sitten katumaasturimalli ja hinta muutaman tonnin yli vastaa an corsan.

Volkkarin Mii/Up/Citigo kolmikko kuten edellä ehdotettu on myös ihan hyviä pelejä ajaa mutta hinnat taitaa olla verrattain korkealla niissäkin.

Kia Soulia vois myös löytää tuohon budjettiin mutta siinäkin taitaa olla chademo.

Summa summarum; Leafissa varmasti eniten autoa per euro jos chademo ei ole ongelma.
 
Summa summarum; Leafissa varmasti eniten autoa per euro jos chademo ei ole ongelma.
Vanha Ioniq on myös tiloiltaan aika lähellä Leafia ja 28kWh:n akulla halvin pitkillekin matkoille jotenkin sopiva auto. 38kWh:n versio sitten olisi vähän kuin 40kWh Leaf CCS:llä.
 
Tämä isosti. Tossa on niin kova auto kuin vaan voi olla tossa hintaluokassa. Ei vaan tosiaan moni halua luopua.
Onhan noita kuitenkin reilut 30kpl myytävänä eli ei muuta kuin valitsemaan jos tuollaisen haluaa. Uutena tuo oli ihan tosi hyvä diili, mutta ei tuo kyllä ole enää yhtään liian hyvä hintaisekseen tänä päivänä. Toki sellainen perusvarma valinta.
 
Onhan noita kuitenkin reilut 30kpl myytävänä eli ei muuta kuin valitsemaan jos tuollaisen haluaa. Uutena tuo oli ihan tosi hyvä diili, mutta ei tuo kyllä ole enää yhtään liian hyvä hintaisekseen tänä päivänä. Toki sellainen perusvarma valinta.
Emt, ei kyllä yksikään uudempi malli tarjoa lähellekään samanlaista hinta/käytettävyyttä edelleenkään. Aika vähävikaisia olleet, latauskaapelin lukitus ja satunnaisesti jäätyvät rumpujarrut kai ne pahimmat. Miissä vielä takuutakin parhaimmillaan 2-3 v jäljellä. Huollot sikahalpoja, kun ei mene k-auton kynittämäksi ja muistaa vaatia 30tkm/24kk huoltovälin oikein asettamisen. Liikkeiden hyvityshinnat ovat 2-3 k€ pyyntien alle eli eiku tinkaamaan. Plus-malli kaikin lisävarustein on ainoa jota kannattaa etsiä. Hyvin näkee myynnissä ei-plussia kirkkain takalasein ihan samoissa hinnoissa. Ei se tyhmä ole joka pyytää…
 
Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?
Mikä tuon chademon haitta on, jos autoa lataa 99%:sti kotona tai töissä AC:llä? Mietin vain, että jos autolla ei juuri ikinä ajeta mitään pidempiä reissuja niin ei tuosta chademosta juuri haittaa ole.
 
Juuri kävin liikkeessä kysymässä tarjousta. Akku lämmitetään heti kun kytketään laturiin, kuulema 25% nopeampi lataus talvella. 3-vaihelaturi sentään. Itseäni kiinnostaisi kovasti vaihtaa corolla tuohon, mutta korko 6,5% laittoi jäitä hattuun. Pihalla olisi jo 11kw laturi niin käytännössä ei tartteis ikinä julkisilla ladata ellei reissaa.

Liki kaikki sähköautot aloittavat pakkasella akun esilämmityksen kun ne ajetaan pikalaturille. Lopuissa akku lämpenee latauksen ansiosta.

Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.

Onko kenelläkään kokemusta noista vaihtoehdoista? Tai sanoa mitä kannattaisi noissa malleissa ottaa huomioon?

Ota vaan se LEAF. Nyt on hyvä tinkimahdollisuus ennen kuin CCS-adapterista tulee jokapäiväistä.

VW e-Up! / Seat Mii / Skoda citigo 36,8kWh voisi toimia tuollaiseen käyttöön. Jos joku suostuu omastaan luopumaan.

Luulin ensimmäistä näkemääni Miitä mopoautoksi. En kyllä sekaantuisi noihin vs. Leaf - E Golf
 
VW e-Up! / Seat Mii / Skoda citigo 36,8kWh voisi toimia tuollaiseen käyttöön. Jos joku suostuu omastaan luopumaan.
Tripletin "CCS etu" chademoon nähden on kyllä vähän kyseenalainen, koska CCS lataus tripletissä on myös julmetun hidas. Tripletti tai pikkuakkuinen Leaf kun ei minusta kumpikaan oikein ole tarkoitettu pitkänmatkan kulkineeksi vaan ovat nimenomaan nurkkapyöritykseen ja kotilataukseen tarkoitettuja. Niissä pikalatauksen ominaisuudet ovat melko turhia.

Emt, ei kyllä yksikään uudempi malli tarjoa lähellekään samanlaista hinta/käytettävyyttä edelleenkään. Aika vähävikaisia olleet, latauskaapelin lukitus ja satunnaisesti jäätyvät rumpujarrut kai ne pahimmat. Miissä vielä takuutakin parhaimmillaan 2-3 v jäljellä. Huollot sikahalpoja, kun ei mene k-auton kynittämäksi ja muistaa vaatia 30tkm/24kk huoltovälin oikein asettamisen. Liikkeiden hyvityshinnat ovat 2-3 k€ pyyntien alle eli eiku tinkaamaan. Plus-malli kaikin lisävarustein on ainoa jota kannattaa etsiä. Hyvin näkee myynnissä ei-plussia kirkkain takalasein ihan samoissa hinnoissa. Ei se tyhmä ole joka pyytää…
Tripletit ovat kyllä mainoita autoja, mutta nyt kun itselläkin tulee kakkosauton hankinta ajankohtaiseksi, niin eipä ne tripletit enää niin kilpailukykyisiä olekaan. Tuo moneen kertaan mainittu Leaf alkaa olla monessa suhteessa kiinnostavampi vaihtoehto. Karkeasti katsonut, että reilun vuoden vanhoja ja alle 20tkm ajettuna Leafeja 40kWh akulla alkaa saamaan jo 18k€ hintaan todella hyvillä varusteilla. Kokoakin siinä on reilusti enemmän kuin Tripletissä. Kaksi kolme vuotta vanhat Miit ovat vain 2-3k€ halvempia eli tuolla parin tonnin lisäpanostuksella saa melkoisen paljon paremmat varusteet ja lisää tilaa autoon. Molemissa takuuta jäljellä ja vaikka Tripletit ovat melko vähävikaisia olleet niin Leaf taitaa silti olla luotettavin sähköauto tällä hetkellä (?).
 
Ota vaan se LEAF. Nyt on hyvä tinkimahdollisuus ennen kuin CCS-adapterista tulee jokapäiväistä.
Sen verran monta vuotta sitä on odoteltu, että ei kannatta ehkä adapterin varaan laskea vaikka joku sellaisen on saanut tehtyä. Kuoleva järjestelmä, niin into kehittää ratkaisuja hiipuu nopeasti.

Tripletit ovat kyllä mainoita autoja, mutta nyt kun itselläkin tulee kakkosauton hankinta ajankohtaiseksi, niin eipä ne tripletit enää niin kilpailukykyisiä olekaan. Tuo moneen kertaan mainittu Leaf alkaa olla monessa suhteessa kiinnostavampi vaihtoehto. Karkeasti katsonut, että reilun vuoden vanhoja ja alle 20tkm ajettuna Leafeja 40kWh akulla alkaa saamaan jo 18k€ hintaan todella hyvillä varusteilla. Kokoakin siinä on reilusti enemmän kuin Tripletissä. Kaksi kolme vuotta vanhat Miit ovat vain 2-3k€ halvempia eli tuolla parin tonnin lisäpanostuksella saa melkoisen paljon paremmat varusteet ja lisää tilaa autoon. Molemissa takuuta jäljellä ja vaikka Tripletit ovat melko vähävikaisia olleet niin Leaf taitaa silti olla luotettavin sähköauto tällä hetkellä (?).
Kyllä Mii pitäisi irrota helposti 14 k€ pintaan tai jopa alle, jos on enemmän ajettu. Pyynnit on pyyntejä. Jos kokoa tarvitsee enemmän, niin luonnollisesti joku muu kuin tripletti on parempi. Yhden hengen yhden kaupungin sisällä pääasiassa tapahtuvaan työmatka-ajoon feat. kotona lataus ei edelleenkään näppärämpää vehjettä hintaluokassa löydy. Löytyvä CSS 30-30 kW teholla kuitenkin lohduttaa tarvittaessa, Tku-Hki, Tampere-Hki välin kuitenkin vetää silloin yhdellä 15-20 min stopilla tai nuukaillen stopitta. 40 kWh Leaf ei paljoa parempaan taida pystyä.
 
Kyllä Mii pitäisi irrota helposti 14 k€ pintaan tai jopa alle, jos on enemmän ajettu. Pyynnit on pyyntejä. Jos kokoa tarvitsee enemmän, niin luonnollisesti joku muu kuin tripletti on parempi. Yhden hengen yhden kaupungin sisällä pääasiassa tapahtuvaan työmatka-ajoon feat. kotona lataus ei edelleenkään näppärämpää vehjettä hintaluokassa löydy. Löytyvä CSS 30-30 kW teholla kuitenkin lohduttaa tarvittaessa, Tku-Hki, Tampere-Hki välin kuitenkin vetää silloin yhdellä 15-20 min stopilla tai nuukaillen stopitta. 40 kWh Leaf ei paljoa parempaan taida pystyä.
Vertaillaan taas omenoita appelsiineihin, jos vertaa noin vuoden vanhaa alle 20tkm ajettua Leafia kolme vuotta vanhaan ja yli 60tkm ajettuun Triplettiin. Eli kyllä pitäisi suurinpiirtein verrata samanikäisiä keskenään. Ja niille paremmille varusteillekin kannattaa antaa joku painoarvo. Sanonpa vaan, että se parin tonnin lisäsijoitus tuo aika paljon lisää autoa Leafin muodossa.
 
Sen verran monta vuotta sitä on odoteltu, että ei kannatta ehkä adapterin varaan laskea vaikka joku sellaisen on saanut tehtyä. Kuoleva järjestelmä, niin into kehittää ratkaisuja hiipuu nopeasti.

Kyllä Mii pitäisi irrota helposti 14 k€ pintaan tai jopa alle, jos on enemmän ajettu. Pyynnit on pyyntejä. Jos kokoa tarvitsee enemmän, niin luonnollisesti joku muu kuin tripletti on parempi. Yhden hengen yhden kaupungin sisällä pääasiassa tapahtuvaan työmatka-ajoon feat. kotona lataus ei edelleenkään näppärämpää vehjettä hintaluokassa löydy. Löytyvä CSS 30-30 kW teholla kuitenkin lohduttaa tarvittaessa, Tku-Hki, Tampere-Hki välin kuitenkin vetää silloin yhdellä 15-20 min stopilla tai nuukaillen stopitta. 40 kWh Leaf ei paljoa parempaan taida pystyä.

Adapteri on ihan tuotantomalli ja maksaa semmosen tonnin jos sitä halajaa. Tripletti on rämisevä mopoauto verrattuna adaptiivisella vakkarilla varustettuun LEAFiin.

Joku tuommonen: https://beta.nettiauto.com/nissan/leaf/13931695
 
Ja siis Leafihan on yllättävän iso auto. Sen ehkä kuvien perusteella mieltää joksikin pikkukipoksi, mutta sehän on ihan kookas auto ja tavaratilaakin taitaa olla suht reippaasti. Eli ei ole kyllä edes samassa liigassa noiden Miin sun muiden kotteroiden kanssa.

edit. Tämä ei nyt ollu tarkoitus olla mikään Miin haukkuminen, mutta minusta nuo ei ole edes oikein vertailukelpoiset autot kuin ehkä hinnaltaan. Mii on tietenkin kätevämpi kaupunkiin, mutta Leafilla ajelee jo isollakin tiellä suhteellisen mukavasti. Ja koko tuo sit mukanaan tietenkin isomman kulutuksen vs Mii jne.
 
Vertaillaan taas omenoita appelsiineihin, jos vertaa noin vuoden vanhaa alle 20tkm ajettua Leafia kolme vuotta vanhaan ja yli 60tkm ajettuun Triplettiin. Eli kyllä pitäisi suurinpiirtein verrata samanikäisiä keskenään. Ja niille paremmille varusteillekin kannattaa antaa joku painoarvo. Sanonpa vaan, että se parin tonnin lisäsijoitus tuo aika paljon lisää autoa Leafin muodossa.
Tai painottaa ahtaalla työpaikan pihalla sitä, että Miin saa melkein poikittain ruutuun... Lämpee kuin aina valmis kiuas ja lasissa lämmitysvastukset ovat myös kiva lisä. Leaf kuluttaa enemmän. Valintoja valintoja, ei nämä ole saman käyttäjän autoja.

Adapteri on ihan tuotantomalli ja maksaa semmosen tonnin jos sitä halajaa. Tripletti on rämisevä mopoauto verrattuna adaptiivisella vakkarilla varustettuun LEAFiin.
Ei Mii rämise, kun siinä ei ole mitä rämistä ;) Leafista en olisi niin varma, hyvin muovinenhan se on.
 
Ja siis Leafihan on yllättävän iso auto. Sen ehkä kuvien perusteella mieltää joksikin pikkukipoksi, mutta sehän on ihan kookas auto ja tavaratilaakin taitaa olla suht reippaasti. Eli ei ole kyllä edes samassa liigassa noiden Miin sun muiden kotteroiden kanssa.
Joo, Leaf on ihan oikean auton kokoinen ja varmasti myös siinä mielessä parempi valinta suurimmalle osalle. Pieni kokokin voi toki olla etu, jos päivittäin pitäisi ajella "neljän metrin" taskuihin tms. tosi tiukoissa paikoissa.
 
Joo, Lean on ihan oikean auton kokoinen ja varmasti myös siinä mielessä parempi valinta suurimmalle osalle.
Taisi pudota vähän siitä mitä haettiin, mutta jumitun mielikuvaan kaupunki/taajama-autosta, jossa osa arvostaa sitä näppäryyttä mitä pienet autot tarjoaa. Mutta osalla taajama-autoa hakevat arvostaa myös tiloja, tai siis eivät jollain "mopoauto", "Smart" kokoluokalla pärjää.

Mii taitaa olla melkein 15 senttiä kapeampi (peleistä n 10cm) kuin leaf, pituudessa reilu 90cm ero.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkäpä se tästä selviää yhdellä silmäyksellä:

aaaaaaaaaaaaaaaaa.JPG
 
Zoe ja e-208 ovat noiden puolesta välistä. Jos pientä haettiin, niin olettaisin noin 4 m olevan ainakin pk-seudulla aikalailla maksimi. Leveyteenkin kannattaa kiinnittää huomiota, jos joutuu pk-seudun p-taloissa asioimaan.
 
Zoe ja e-208 ovat noiden puolesta välistä. Jos pientä haettiin, niin olettaisin noin 4 m olevan ainakin pk-seudulla aikalailla maksimi. Leveyteenkin kannattaa kiinnittää huomiota, jos joutuu pk-seudun p-taloissa asioimaan.

Eihän nykyisin parkkihalleissa tuo ole ongelma, kyllä niissä mahtuu sillä SUVillakin ihan näppärästi pyörimään. Ainoa missä voisin keksiä leveyden olevan merkitystä on joku 80-luvun OKT:n autotalli, joka on niin kapea ettei hieman tukevampi mies mahdu lastausovesta sisään. Mutta tuskinpa ne autotallikäytössä enää ovatkaan.
 
Eihän nykyisin parkkihalleissa tuo ole ongelma, kyllä niissä mahtuu sillä SUVillakin ihan näppärästi pyörimään. Ainoa missä voisin keksiä leveyden olevan merkitystä on joku 80-luvun OKT:n autotalli, joka on niin kapea ettei hieman tukevampi mies mahdu lastausovesta sisään. Mutta tuskinpa ne autotallikäytössä enää ovatkaan.
No kukin tyylillään, mutta onhan se vähän eri pistää 20-30 cm kapeampi ja 1,5 m lyhyempi vehje siihen ruutuun kuin väkertää jollain isolla SUVilla. Mahtuu vaikka vieressä olis se SUV melkein ruudussaan.
 
Zoe ja e-208 ovat noiden puolesta välistä. Jos pientä haettiin, niin olettaisin noin 4 m olevan ainakin pk-seudulla aikalailla maksimi. Leveyteenkin kannattaa kiinnittää huomiota, jos joutuu pk-seudun p-taloissa asioimaan.
Alunperin ei nimenomaan haettu "kindermallia" eli ei sitä pienintä mahdollista vaihtoehtoa, kun Zoe oli jo liian pieni.
 
No kukin tyylillään, mutta onhan se vähän eri pistää 20-30 cm kapeampi ja 1,5 m lyhyempi vehje siihen ruutuun kuin väkertää jollain isolla SUVilla. Mahtuu vaikka vieressä olis se SUV melkein ruudussaan.

Nykyparkkipaikat on melkein futiskentän kokoisia, on kohtuullisen sama minkä kokoisen auton siihen laittaa. Tärkeämpää on ulos näkeminen, auton mittojen hahmottamiskyky, kamerat, 360 näkymät ja vastaavat. Taskuparkkeeraus sitten erikseen, mutta sitä nyt ei ihan hirveästi enää PK-seudulla tarvitse kun keskustastakin parkkipaikat entistä enemmän on pakosti hallissa. Ja silloinkin ne avustimet on monelle (tuntematta alkuperäistä kuskia) se helpompi työväline kuin vain hieman pienempi auto.

PK-seutu ei ole mikään Rooma tai Pariisi.
 
Nykyparkkipaikat on melkein futiskentän kokoisia, on kohtuullisen sama minkä kokoisen auton siihen laittaa. Tärkeämpää on ulos näkeminen, auton mittojen hahmottamiskyky, kamerat, 360 näkymät ja vastaavat. Taskuparkkeeraus sitten erikseen, mutta sitä nyt ei ihan hirveästi enää PK-seudulla tarvitse kun keskustastakin parkkipaikat entistä enemmän on pakosti hallissa. Ja silloinkin ne avustimet on monelle (tuntematta alkuperäistä kuskia) se helpompi työväline kuin vain hieman pienempi auto.

PK-seutu ei ole mikään Rooma tai Pariisi.
Et taida paljon Sellossa käydä.
 
Kyllä tuo mopoauto kannattaa käydä itse koeajamassa. Jos on tottunut tavalliseen perheautoon, niin voi tulla yllätyksenä miten kiikkerä pomppukeppi on kyseessä. Itse en sellaisella hoitaisi mielellään edes kaupunkiajoja.
 
Menee aika offtopiciksi, mutta en kyllä paljon Sellossa käy ihan muista syistä kuin parkkihalli. Vaikka sekin synkkä on, niin kyllä sinne pääsee isommallakin pysäköimään.
Mä en kyllä ymmärrä mikä sun ongelmas oikeastaan oli. Ei tässä mitenkään siitä keskusteltu, etteikö isoa autoa pystyisi pysäköimään. Pienempi auto on helpompi pysäköidä ja sillä siisti. Jos tarve on yksi henki + kauppakassi, niin miksei siitä ottaisi hyötyä irti? Uusiin leveäruutuisiin halleihin on tietysti kiva mennä. Suurin osa uusista sähköautoista tuppaa olemaan sitä kokoluokkaa, että ei niitä ole kiva ahtaisiin parkkihalleihin pysäköidä vaikka miten pystyy. Siihen päälle vielä iso kääntösäde feat. Ioniq 5, niin oi kun on mukavaa väännellä 360 kameroiden ja tutkien kanssa edestakas (prkl). Esim. Lentokentän P2:n sähköautokerroskin on levennetyistä paikoista huolimatta aika ahdas, kun jokainen auto on saatana iso ja puolet apinoista ei osaa peruttaa ruudun perälle. Normaalivälisen P5:n latausalueesta riitti kertakokemus, ei sinne taitais uskaltaa jättää kuin ryslan sentry päällä.

Jos Sellossa ei pärjää normaalilla henkilöautolla tai SUV:lla niin suosittelen ajokoulun suorittamista uudelleen.
Kts. sinäkin yllä oleva teksti. Turha alkaa hyökätä asian sivuun.
 
Ei siinä kyllä niin lukenut...
No en tiedä miten tuo pitäisi muuten tulkita kuin, että Zoe on liian "kinder-malli".

Vaimo haluaisi ostaa itsellensä jonkin pienen sähköauton hintaluokassa 12-17t€. Mikä mahtaisi olla paras vaihtoehto, jos kriteereinä on akkukoko n. 40kwh? Nissan leaf olisi yksi hyvä vaihtoehto, mutta tuo CHAdeMO latauspistoke on aivan hanurista... muuten olisi "täydellinen" vaihtoehto. Toinen vaihtoehto olisi Peugeot e 208, mutta hinnat käytettyinä ampasee jo sitten 20t€ pintaan. Kolmantena vaihtoehtona olisi Renault Zoe intens 40 malli, mutta tuo on aika "kindermallia" sitten.
 
No en tiedä miten tuo pitäisi muuten tulkita kuin, että Zoe on liian "kinder-malli".
Jos se olisi liian pieni, niin se ei varmaan olisi kolmas vaihtoehto? Tulkitsin kinderin enemmän viittaukseksi auton vähemmän kauniiseen muotoon. AP varmaan kertoo mitä tarkoitti, jos haluaa. Ei e-208 sisätiloiltaan ole yhtään sen parempi kuin Zoekaan (tai oikeastaan Mii jos pituussuunnassa istumatilaa vertaa, leveys on eri), takaluukussa vähän enemmän tilaa. Kuski mahtuu ja takapenkki "no joo" tasoa, vaikka kuskinpenkki olisi säädetty keskipituiselle. Leafissa se +0,5 m näkyy selvästi takapenkillä.
 
Kotona mahdollisuus ladata. Auto tulisi lähinnä pieneen pyörittelyyn lähiseuduilla. Toisena autona on sitten LR3 tesla meillä pidempiin reissuihin. Eli pisimmät reissut pienellä autolla olisi n. 50-100km. Satunnaisesti ehkä n. 140km.
Oletan, että kotona ei ole pikalaturia, joten myöskään Chademosta ei tule ongelmaa. Lataat vaan Sukosta tai Type-2 pömpelistä kuten yleensäkin kotona ladataan.
 
Oletan, että kotona ei ole pikalaturia, joten myöskään Chademosta ei tule ongelmaa. Lataat vaan Sukosta tai Type-2 pömpelistä kuten yleensäkin kotona ladataan.
Siinä kohtaa vaan taitaa iskeä toinen rampautus, kun Leaf taisi olla 1-vaihelaturilla max. 6,6 kW (32 A nallilla).
 
Mites tuo 62kWh leaf jaksaa latailla talvella?
Kovilla pakkasilla latausaika 16A laturilla pitenee noin puoli tuntia jos verrataan tämän hetkiseen pikkupakkaseen.
Chademosta on kokemusta vain noin -10 asteen pakkasella, jolloin latausnopeus riippuu laturin tehosta. Alle tunnissa selvisi 10%->85%, eikä akun lämpö noussut merkittävästi kuten kesällä väitetään tapahtuvan.
 
16A laturilla saa akun käytännössä täyteen yön aikana. Jos ei ole taksikuski, niin tuskin nopeammalle lataukselle on tarvetta.
Ei se tarvitse kuin toisen sähköauton pihaan, niin alkaa rajoitus harmittaa. Hämmentävän huonon combon Nissan on Leafiin saanut luotua latauspuolelle. Myynti olisi varmaan ihan eri näköistä, jos tarjolla olis CCS ja 3x16A.
 
Jos se olisi liian pieni, niin se ei varmaan olisi kolmas vaihtoehto? Tulkitsin kinderin enemmän viittaukseksi auton vähemmän kauniiseen muotoon. AP varmaan kertoo mitä tarkoitti, jos haluaa. Ei e-208 sisätiloiltaan ole yhtään sen parempi kuin Zoekaan (tai oikeastaan Mii jos pituussuunnassa istumatilaa vertaa, leveys on eri), takaluukussa vähän enemmän tilaa. Kuski mahtuu ja takapenkki "no joo" tasoa, vaikka kuskinpenkki olisi säädetty keskipituiselle. Leafissa se +0,5 m näkyy selvästi takapenkillä.

Meinasin jo aiemmin mainita ettei se Zoe oikeastaan mikään pikkuauto ole. Se muotoilultaan vaan näyttää pikkuautolta. Sama juttu BMW i3 suhteen. Ne on yllättävän tilavia sekä matkustamon että tavaratilan suhteen vaikka ei se niistä tilavaa perheautoa tee.

Mut pointti lähinnä että ei kannata autojen tilavuutta ulkonäön mukaan arvata vaan mieluummin tutkia tarkemmin speksejä tai käydä suosiolla tutustumassa.
 
Ei se tarvitse kuin toisen sähköauton pihaan, niin alkaa rajoitus harmittaa. Hämmentävän huonon combon Nissan on Leafiin saanut luotua latauspuolelle. Myynti olisi varmaan ihan eri näköistä, jos tarjolla olis CCS ja 3x16A.
Ei kai kukaan osta Leafia jos ajaa päivittäin pitkää matkaa?
10A schukosta tuo latautuu yön aikana aivan kuten muutkin taloyhtiön lämmitystolpissa olevat Teslat ym. "paremmat" sähkikset, eli 200km/vrk on saatavilla hitaasti mutta varmasti...
Edit. Leafin puutteet sataa nyt käytettyä ostavan laariin, melko edullisesti saa hyvän kakkosauton isomman polttiksen rinnalle jolla voi ajaa ne pakolliset pitkät siivut...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: jrp

Statistiikka

Viestiketjuista
259 427
Viestejä
4 507 413
Jäsenet
74 396
Uusin jäsen
A77A

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom