Yleistä keskustelua sähköautoista

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 449
Ei tässä ole mitään vaikeaa. Teslan ja Polestarin mallissa on pieni paikallinen myyntiorganisaatio, jonka kulut muodostavat pienen osan myyntihinnasta. Basaarikaupassa on mukana iso ja kallis myyntiorganisaatio, jonka kulut ja voitot maksat tinkauspelissä. Ostaja maksaa lasipalatsin ja tiskien takana röhnöttävät automyyjät. Jos auton voi ostaa ilman isoa jämyä, kokonaishinta on alhaisempi kuin jämyn kanssa.
Ei se noin mene. Jos Teslan auto maksaa verottomana 100 yksikköä, siitä menee se 100 Teslalle. Perinteisillä valmistajilla sama 100 veroton summa jakaantuu karkeasti 80/20* koska valmistaja on usein ulkoistanut myynti- ja takuuasiat jälleenmyyjälle.

On täysin harhakuvitema että Teslan autot ovat tuon 20* yksikköä halvempia kuluttajalle. Ellei sitten laske siihen sitä että Teslan huolto on karmean alimitoitettu josta se saa säästöjä asiakkaiden hermojen kustannuksella.

*esimerkinomainen luku
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 237
Eiköhän Tesla ja Polestar osaa ottaa sen jälleenmyyjän kateosuuden sujuvasti itselleen ja samalla selittää, miten edukas järjestelmä on kuluttajalle. Todellisuudessa ainoa hyötyjä on myyjä, kun yhden luukun taktiikka poistaa vähäisenkin kilpailun.
Näin voi toki ajatella, mutta myyjäthän kilpailevat toisiaan vastaan ja kyse on omasta kateosuudesta. Auton valmistajan hinta ei putoa siitä, että kolme suomalaista ketjua kilpailee Pekan auto-ostoksesta. Kyse on vain siitä kenelle ja kuinka paljon katetta Pekka maksaa. Ilman jämyä Pekka maksaa valmistajalle ja näkee hinnan suoraan. Pekan rahoilla ei kustannetta jämyn organisaatiota.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 237
Ei se noin mene. Jos Teslan auto maksaa verottomana 100 yksikköä, siitä menee se 100 Teslalle. Perinteisillä valmistajilla sama 100 veroton summa jakaantuu karkeasti 80/20* koska valmistaja on usein ulkoistanut myynti- ja takuuasiat jälleenmyyjälle.

On täysin harhakuvitema että Teslan autot ovat tuon 20* yksikköä halvempia kuluttajalle. Ellei sitten laske siihen sitä että Teslan huolto on karmean alimitoitettu josta se saa säästöjä asiakkaiden hermojen kustannuksella.

*esimerkinomainen luku
Huolto on ihan hyvä argumentti Teslaa vastaan mutta jämyn lasipalatsia ei sinänsä tarvita hyvää huoltoketjua varten. Kaikki ylimääräinen läski myyntiketjussa tulee kuluttajalta. Marmori ja automyyjät ovat minulle turhaa läskiä. Joku voi tällaista kaivatakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 533
Näin voi toki ajatella, mutta myyjäthän kilpailevat toisiaan vastaan ja kyse on omasta kateosuudesta. Auton valmistajan hinta ei putoa siitä, että kolme suomalaista ketjua kilpailee Pekan auto-ostoksesta. Kyse on vain siitä kenelle ja kuinka paljon katetta Pekka maksaa. Ilman jämyä Pekka maksaa valmistajalle ja näkee hinnan suoraan. Pekan rahoilla ei kustannetta jämyn organisaatiota.
Mistä sä muka tiedät millä hinnalla jälleenmyyjä ne autonsa ostaa? Neuvottelu sekin on ja yksikköhinta varmasti on eri 5 tai 100 myyvälle liikkeelle/ketjulle. Myyntipisteiden rajoittaminen ei koskaan palvele muuta kuin myyjää, jos ja nyt kun tuote on sellainen, että identtistä korvaavaa ei ole.

e: K-autohan yrittää tätä samaa kusetusta Cupran kamssa. Hinta tulee ”ylhäältä” kiinteänä ja vaihdokin hyvitystarjous menee vittuilun puolelle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 449
Huolto on ihan hyvä argumentti Teslaa vastaan mutta jämyn lasipalatsia ei sinänsä tarvita hyvää huoltoketjua varten. Kaikki ylimääräinen läski myyntiketjussa tulee kuluttajalta. Marmori ja automyyjät ovat minulle turhaa läskiä. Joku voi tällaista kaivatakin.
Kyllä ne lasipalatsit löytyy myös Teslalta, ei ehkä samoissa määrin mutta löytyy kuitenkin.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 237
Mistä sä muka tiedät millä hinnalla jälleenmyyjä ne autonsa ostaa? Neuvottelu sekin on ja yksikköhinta varmasti on eri 5 tai 100 myyvälle liikkeelle/ketjulle. Myyntipisteiden rajoittaminen ei koskaan palvele muuta kuin myyjää, jos ja nyt kun tuote on sellainen, että identtistä korvaavaa ei ole.

e: K-autohan yrittää tätä samaa kusetusta Cupran kamssa. Hinta tulee ”ylhäältä” kiinteänä ja vaihdokin hyvitystarjous menee vittuilun puolelle.
En tuossa 80:20-bisnesmallissa tietenkään mitenkään. Pienemmällä myyntiorganisaatiolla hinta voisi olla hatusta vedetty 80 + 5, joskaan näin ei varmasti nykymarkkinassa ole. Palatsi ja myyjät ovat minulle ostajana kuitenkin turhia ja koko peli aika hölmö.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 191
Teslathan ovat hinnoiltaan kyllä kilpailukykyisiä suhteessa kaikkiin muihin vaihtoehtoihin markkinoilla ja sen katteet ovat todella kovat verrattuna perinteisiin automerkkeihin, että jotain siellä tehdään oikein.

Sillä olisi varaa tinkiä hinnoista paljonkin, mutta ongelma ei ole edelleenkään menekki, vaan tuotantokapasiteetti, joten miksi hintoja pitäisi pudotella?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 191
En tuossa 80:20-bisnesmallissa tietenkään mitenkään. Pienemmällä myyntiorganisaatiolla hinta voisi olla hatusta vedetty 80 + 5, joskaan näin ei varmasti nykymarkkinassa ole. Palatsi ja myyjät ovat minulle ostajana kuitenkin turhia ja koko peli aika hölmö.
Palatsien funktio on nähdäkseni lähinnä käytettyjen uudelleenvälitys, juuri muuta virkaa en niille anna. On ihan kätevää kun vanhasta pääsee eroon samalla diilillä kun tilaa uuden ja voi vaihtaa läpsystä hintariskit poistaen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
326
Teslathan ovat hinnoiltaan kyllä kilpailukykyisiä suhteessa kaikkiin muihin vaihtoehtoihin markkinoilla ja sen katteet ovat todella kovat verrattuna perinteisiin automerkkeihin, että jotain siellä tehdään oikein.

Sillä olisi varaa tinkiä hinnoista paljonkin, mutta ongelma ei ole edelleenkään menekki, vaan tuotantokapasiteetti, joten miksi hintoja pitäisi pudotella?
" että jotain siellä tehdään oikein. " --> Ainakin käytetään halpoja osia ja laatuun ei ole panostettu. Katteet varmasti kohdillaan tämän takia joo, mutta laatuauto se ei tosiaan ole millään mittarilla. Tämä kombinaatio on varmaan se salaisuus.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
878
Teslalla kun ei ole erillistä maahantuoja/myyjä/huolto-organisaatiota kuluttaja häviää sitten siinä kun valmistajalla ei näytä olevan paljon kiinnostusta panostaa huoltoon/palveluun sen jälkeen kun rahat ovat siirtyneet ja auto saatu toimitettua.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
286
Vähän heikosti tosiaan Teslalla huoltoja Suomessa vaikka onhan niillä sellainen palvelu, jossa huoltomies tulee kotipihaan. Se kuulostaa kyllä ihan kivalta. En sitten tiedä miten hyvin/huonosti muilla merkeillä sähköautojen takuuhuollot sujuvat komponenttipulasta johtuen.

Onko jollakin foorumilaisella ollut sähköauto pitkiäkin aikoja takuuhuollossa ja millainen tapaus oli kaikenkaikkiaan?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 710
Teslalla on nyt kesän lopulla tulossa Turkuun huoltopiste. Lisäksi ensi vuoden alussa tulee Ouluun service center ja ensi vuoden lopussa service center Turkuun.
 
Liittynyt
29.01.2020
Viestejä
144
Alkaa menee mun nähdäkseni vähän liikaa Tesla keskusteluksi tää yleinen keskustelu, Teslalle on kuitenkin toi omakin ryhmä varattu.

Mielenkiinnolla oon seurannut tätä keskustelua, itselläkin on 4-5 vuoden päästä harkinnassa sähköauto (ei Tesla), hauska seurata miten hinnat ja mallistot kehittyy kun sinne asti on päästy. Tällä hetkellä Plugari (2021 malli) käytössä, kesä kulutus on noin ~1,0 litraa /100km ja talvi kulutus 2,0-3,5 litraa / 100km tankillisella, tähän toki luonnollisesti vaikuttaa tuleeko tankillisella ajettua pitempää siivua miten paljon.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 381
Vähän heikosti tosiaan Teslalla huoltoja Suomessa vaikka onhan niillä sellainen palvelu, jossa huoltomies tulee kotipihaan. Se kuulostaa kyllä ihan kivalta. En sitten tiedä miten hyvin/huonosti muilla merkeillä sähköautojen takuuhuollot sujuvat komponenttipulasta johtuen.

Onko jollakin foorumilaisella ollut sähköauto pitkiäkin aikoja takuuhuollossa ja millainen tapaus oli kaikenkaikkiaan?
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
286
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
Auts. Kannattaa tuosta vääntää maahantuojan kanssa, ei voi mennä sinun pussista tuo ajamisen kustannusten nousu. Jos ei ala tapahtumaan niin -> Kuluttajaneuvonta – Kilpailu- ja kuluttajavirasto
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Teslalla on nyt kesän lopulla tulossa Turkuun huoltopiste. Lisäksi ensi vuoden alussa tulee Ouluun service center ja ensi vuoden lopussa service center Turkuun.
Sivuviivoilta seuranneena väittäisin että too little - too late ja kohta alkaa Teslan kuolinkorinat...
Muut merkit menee hätäisillä kyhäelmillä ohi että heilahtaa, samalla kun Teslalla yritetään edelleen epätoivoisesti pyörittää palettia pelkkänä teknologiafirmana = tuutataan valuvikaista shaibaa ulos minkä keritään ja jälkimarkkinoita ei käytännössä hoideta ollenkaan. Saapa nähdä mitä muutaman vuoden aikana käy...
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
Saapa nähdä miten paikallisella käy kun pitäis ID.4 viedä kohta takuukorjauksiin sisäisen laturin vian vuoksi. Alla on jo talosähkärin 4h selvitystyö ja sähköyhtiön mittarinvaihto, ennenkuin vika paikantui auton päähän. Ei ole mahdottoman kova luotto paikalliseen volkkarihuoltoon ja 100% varmuudella eivät autosta vikaa löydä...
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
189
Tuntuu olevan ainakin joillain jälleenmyyjillä vähän harvinaisempien takuuvikojen kanssa vähän pelti auki, kun ei ole vielä tuttua rautaa ja itsellä vähän eksoottisempi vika Mach E:n keskinäytössä. Myös ihan perus korin osien saanti vähän hankalaa, puskurin osia odotettiin pari kk ja nyt ainoa asian osaava mekaanikko ko. lafkasta saikulla, niin vähän yli 3kk odotellut etupuskurin korjausta eläinkolarin jäljiltä. Onneksi auto on ajokuntoinen, vähän kulutus vaan korkealla, koska puskurissa sixpackin kokoinen aukko ja vaikuttaa akun lämpöihin ja ilmanvastukseen aika "kivasti".
Osapuutteita voi varmaan selitellä koronakiinaukrainatoimitusketjutilanteella, mutta vähän erikoista että mekaanikon saikku ongelma puskurin korjauksen kanssa. Toki tässä voi olla takana että pitää olla jotain korkeajännitesähköturvallisuuskoulutuksia käyty jotta saa operoida sähköauton puskuria. Mutta jos tässä nyt on tarkoitus sähköistää liikenne asap, niin eikö koko hemmetin korjaamo kannattaisi kouluttaa asiaankuuluvilla sertifikaateilla heti? Varsinkin kun sähkäreiden asiakaskunta tällä hetkellä on sitä maksukykyisintä osastoa, joka varmaan olisi kiva saada ostoksille toistekin?

Noh, näyttää fossiilikärryjenkin kanssa olevan nyt ruuhkaa merkkarilla, kun perähikiällä öljynvaihtohuoltoon ainakin parin viikon jono ja jakohihnan vaihto samalla keikalla onnistuisi triplahinnalla vrt. pärnänen - ohjehinta kuulemma vielä enemmän.
 
Liittynyt
23.10.2017
Viestejä
721
Pösö kokeilee vuorostaan kepillä jäätä.
10kwh akku + 4 kiloa vetyä kyydissä. Toimintasäde hieman suurempi kuin saman pakun pelkässä akkuversiossa jossa 75kwh akku.
Äkkiseltään vaikuttaa ihan fiksulle jos yhden akkuversion akkumateriaaleilla saadaan tehtyä 7kpl vetyversiota. Jos vaan vedyn tyotanto, jakelu ja tankkausinfra on kunnossa.

 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
4 099
Pösö kokeilee vuorostaan kepillä jäätä.
10kwh akku + 4 kiloa vetyä kyydissä. Toimintasäde hieman suurempi kuin saman pakun pelkässä akkuversiossa jossa 75kwh akku.
Äkkiseltään vaikuttaa ihan fiksulle jos yhden akkuversion akkumateriaaleilla saadaan tehtyä 7kpl vetyversiota. Jos vaan vedyn tyotanto, jakelu ja tankkausinfra on kunnossa.

Tuo on kuitenkn plugin hybridi eikä sähköauto
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 237
Sivuviivoilta seuranneena väittäisin että too little - too late ja kohta alkaa Teslan kuolinkorinat...
Muut merkit menee hätäisillä kyhäelmillä ohi että heilahtaa, samalla kun Teslalla yritetään edelleen epätoivoisesti pyörittää palettia pelkkänä teknologiafirmana = tuutataan valuvikaista shaibaa ulos minkä keritään ja jälkimarkkinoita ei käytännössä hoideta ollenkaan. Saapa nähdä mitä muutaman vuoden aikana käy...
Yhtään mitään ei tapahdu. Moni Teslalla ajava vaihtaa pois merkistä huoltotilanteen takia, mutta meidän Pohjois-Mongolian inuiittien paikallisilla harmeilla on normaalistikin perhosen siiveniskun verran vaikutusta amerikkalaisen teknologiayhtiön tuloksentekokykyyn, puhumattakaan sitten markkinatilanteesta, jossa jokainen linjalta ulos tuleva BEV myydään jo vuotta ennen valmistumistaan.

Sitten on hyvä myös muistaa, että esimerkiksi VW-konsernin asiakkaat ovat vuosikymmenten ajan alistuneet sadomasokistiseen ruoskintaan ja häpäisyyn konsernin huolto- ja takuuasioissa, eikä se ole juuri vaikuttanut suosioon. Nytkin autot myydään ulos kahden vuoden takuulla, ja jokainen näitä omistanut tietää, mitä tapahtuu kolmantena vuonna.
 
Viimeksi muokattu:

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
930
Ihan asialliselta näyttää kuvissa (en ole vielä kokenut livenä) kun ottaa huomioon että kyseessä on Subaru joka ei ole tunnettu mistään art deco suunnittelusta.
Eihän tuossa ole muuta Subarua kuin merkki, Toyota BZ4X tuo on.

Isoin moka tuossa on mittaristo jota pitäisi katsoa ratin yli, siitä jää osa ratin taakse monilla kun laittaa ajoasennon sopivaksi kuten arvosteluista on jo käynyt ilmi.
 
Liittynyt
19.01.2020
Viestejä
639
Osapuutteita voi varmaan selitellä koronakiinaukrainatoimitusketjutilanteella, mutta vähän erikoista että mekaanikon saikku ongelma puskurin korjauksen kanssa. Toki tässä voi olla takana että pitää olla jotain korkeajännitesähköturvallisuuskoulutuksia käyty jotta saa operoida sähköauton puskuria. Mutta jos tässä nyt on tarkoitus sähköistää liikenne asap, niin eikö koko hemmetin korjaamo kannattaisi kouluttaa asiaankuuluvilla sertifikaateilla heti? Varsinkin kun sähkäreiden asiakaskunta tällä hetkellä on sitä maksukykyisintä osastoa, joka varmaan olisi kiva saada ostoksille toistekin?
Sivusta seurannut kun kaveri on yrittänyt huollattaa Skoda Enyaqia merkkihuollossa takuuvikojen osalta. Ehkä yksi vika on saatu korjattua, mutta 10 vikaa vielä korjaamatta. Auto on käynyt nyt arviolta 5 kertaa pajalla ja ollut siellä noin viikon kerrallaan.

Taitaa olla Skodaltakin tullut ensituotannossa melkoisia lapsuksia ja merkkihuoltoverkosto ei vaan vielä osaa korjata näitä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Yhtään mitään ei tapahdu. Moni Teslalla ajava vaihtaa pois merkistä huoltotilanteen takia, mutta meidän Pohjois-Mongolian inuiittien paikallisilla harmeilla on normaalistikin perhosen siiveniskun verran vaikutusta amerikkalaisen teknologiayhtiön tuloksentekokykyyn, puhumattakaan sitten markkinatilanteesta, jossa jokainen linjalta ulos tuleva BEV myydään jo vuotta ennen valmistumistaan.

Sitten on hyvä myös muistaa, että esimerkiksi VW-konsernin asiakkaat ovat vuosikymmenten ajan alistuneet sadomasokistiseen ruoskintaan ja häpäisyyn konsernin huolto- ja takuuasioissa, eikä se ole juuri vaikuttanut suosioon. Nytkin autot myydään ulos kahden vuoden takuulla, ja jokainen näitä omistanut tietää, mitä tapahtuu kolmantena vuonna.
No tarkennuksena, nimenomaan Suomessa Teslan markkinaosuus kuolee pois ja tänne jää muutama HC-Fanipoika kituuttamaan. Tosin saman veikkaan käyvän koko Euroopassa hiljalleen, koska jälkimarkkinoiden hoito on yhtä paskaa kaikkialla. Jonot merkille on 3-6kk ja tiettyjä tyyppivikaosia odotellaan 6-X kk, eikä autoja voi korjauttaa missään kuntoon ja pahimmillaan seisovat kelvottomina odottamassa osia. Markkinoita kun seuraa niin Tesla taitaa olla ainoa EV merkki jossa käytettyjen hinnat sukeltaa kuin ranskispolttikset aikanaan...

Volkkariin en lähtisi kyllä Teslan toimintaa vertaamaan millään tasolla, vaikka senkin konsernin toimintaa vihaan. VAGilla sentään yrittävät toimia kuten Eurooppalaiset lait ja käytännöt vaatii. Tesla vertautuu lähinnä Appleen ja tuote sekä toimintamallit saman mukaisia...
Sivusta seurannut kun kaveri on yrittänyt huollattaa Skoda Enyaqia merkkihuollossa takuuvikojen osalta. Ehkä yksi vika on saatu korjattua, mutta 10 vikaa vielä korjaamatta. Auto on käynyt nyt arviolta 5 kertaa pajalla ja ollut siellä noin viikon kerrallaan.

Taitaa olla Skodaltakin tullut ensituotannossa melkoisia lapsuksia ja merkkihuoltoverkosto ei vaan vielä osaa korjata näitä.
Jep, tätä itselin uumoillut, kun nämä VAGin sähkömallit työnnettiin häthätää markkinoille. Osia ei ole eikä tuon konsernin merkkarit ole varmasti varautuneet ennakolta hommaan yhtään mitenkään. Nyt sitten yhtä kiireellä yritetään perehdyttää asentajia kun paskat on perinteisesti jo housussa.

Enyaqissa varmaan skodaksi vielä normaalia enemmän vikaa, kun tuli lähes yhtä aikaa VW:n kanssa myyntiin, eivätkä antaneet Volkkarikuskien betatestata pahimpia hutilaukauksia pois rauhassa...:D
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 196
Eihän tuossa ole muuta Subarua kuin merkki, Toyota BZ4X tuo on.
Voi myös sanoa toisinpäin Tojotasta! Ei muuten ole eka yhteistyö, ainakin GT86 ja BRZ on ollut aikaisemmin.

Paha moka toi mittaristo mutta voisin ehkä elää sen kanssa. Toyotaan saa lisävarusteena steer-by-wire ratkaisun:



Kunhan saa penkin/ratin säädettyä niin että nopeus näkyy sillä pärjäisi. Rangea ym tiloja voi kuikuilla ratin takaakin. Hud olisi täydellinen ratkaisu tuohon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Voi myös sanoa toisinpäin Tojotasta! Ei muuten ole eka yhteistyö, ainakin GT86 ja BRZ on ollut aikaisemmin.

Paha moka toi mittaristo mutta voisin ehkä elää sen kanssa. Toyotaan saa lisävarusteena steer-by-wire ratkaisun:



Kunhan saa penkin/ratin säädettyä niin että nopeus näkyy sillä pärjäisi. Rangea ym tiloja voi kuikuilla ratin takaakin. Hud olisi täydellinen ratkaisu tuohon.
Milloinkahan joku valmistaja uskaltaisi tehdä mallin mistä puuttuu mittaristo ja sen tilalla pelkkä hud. Nykypäivän digimittaristot on tungettu täyteen kaikkea turhaa näkymää ja animaatiota jotka vievät keskittymistä tien seuraamiselta. Hudiin riittäisi vaan nopeus, range, adaptiivisen vakkarin näkymä ja navin reittiohjeet. Loput voisi piilottaa keskikonsoliin näytön taakse tai kuten esim. Priuksessa.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
641
Milloinkahan joku valmistaja uskaltaisi tehdä mallin mistä puuttuu mittaristo ja sen tilalla pelkkä hud. Nykypäivän digimittaristot on tungettu täyteen kaikkea turhaa näkymää ja animaatiota jotka vievät keskittymistä tien seuraamiselta. Hudiin riittäisi vaan nopeus, range, adaptiivisen vakkarin näkymä ja navin reittiohjeet. Loput voisi piilottaa keskikonsoliin näytön taakse tai kuten esim. Priuksessa.
Eikö Tesla ole jo näin tehnytkin?
 
Liittynyt
15.09.2020
Viestejä
134
Milloinkahan joku valmistaja uskaltaisi tehdä mallin mistä puuttuu mittaristo ja sen tilalla pelkkä hud. Nykypäivän digimittaristot on tungettu täyteen kaikkea turhaa näkymää ja animaatiota jotka vievät keskittymistä tien seuraamiselta. Hudiin riittäisi vaan nopeus, range, adaptiivisen vakkarin näkymä ja navin reittiohjeet. Loput voisi piilottaa keskikonsoliin näytön taakse tai kuten esim. Priuksessa.
Vaikkakin ei keskustelun aihepiiriin kuulu kuin puolittain, niin 2020 Opel Grandland X PHEVissä on mukavan perinteinen ja minimalistinen mittaristo -- Power, nopeus, polttoaine, sekä akun varaus. Näiden keskellä parin tuuman pikkunäyttö johon saa haluamansa näkymän asetettua. Ei ole turhia animaatioita ja härpäkkeitä sekoittamassa silmiä.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
No tarkennuksena, nimenomaan Suomessa Teslan markkinaosuus kuolee pois ja tänne jää muutama HC-Fanipoika kituuttamaan. Tosin saman veikkaan käyvän koko Euroopassa hiljalleen, koska jälkimarkkinoiden hoito on yhtä paskaa kaikkialla. Jonot merkille on 3-6kk ja tiettyjä tyyppivikaosia odotellaan 6-X kk, eikä autoja voi korjauttaa missään kuntoon ja pahimmillaan seisovat kelvottomina odottamassa osia. Markkinoita kun seuraa niin Tesla taitaa olla ainoa EV merkki jossa käytettyjen hinnat sukeltaa kuin ranskispolttikset aikanaan...
Mielenkiinnosta, mistä nuo jonotiedot, mistä osatiedot. Itsellä oli kolme tyyppivikaa itsellä ja yhteen joutui odottamaan osaa enemmän kuin viikon tai kaksi. Ja mitä pidemmälle tultiin viime kesän lopusta, sitä paremmin huolto tuntui toimivan sen pari kertaa kun tarvitse. Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 196
Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.
Onpa nostalgista. Tuostahan tulee ihan mieleen lapsuus 80-luvulla. Lähiössä kerrostalon parkkipaikalla joku vaihtoi vanhaan Citroeniin moottoria ja siinä oli monta naapurimiestä tupakit suussa auttmassa ja neuvomassa. Ehkä Tesla luo samanlaista yhteisöllisyyttä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Mielenkiinnosta, mistä nuo jonotiedot, mistä osatiedot. Itsellä oli kolme tyyppivikaa itsellä ja yhteen joutui odottamaan osaa enemmän kuin viikon tai kaksi. Ja mitä pidemmälle tultiin viime kesän lopusta, sitä paremmin huolto tuntui toimivan sen pari kertaa kun tarvitse. Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.
Ilmeisesti huoltojonot on vähän lyhentyneet kiitos rekryjen ja rangereiden, mutta pitkät ne on edelleen. Orkkisosien saatavuus on ollut pitkin kevättä mitä sattuu, jotain perus 3-tieventtiileitäkin odotettiin kuukausia.
Tämä pahin osajonotus mitä itsellä tullut vastaan on Model 3 takanapojen kanssa, joita odottaa pelkästään oman työpaikan kautta useampi kolmonen. Ensimmäiset on odottaneet helmikuusta ja viimeisin tieto oli että ehkä marraskuussa tulee, elleivät päätä haistattaa edelleen pitkät jälkipuolelle ja ruuvata nekin kiinni tehdasautoihin...
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
286
Ilmeisesti huoltojonot on vähän lyhentyneet kiitos rekryjen ja rangereiden, mutta pitkät ne on edelleen. Orkkisosien saatavuus on ollut pitkin kevättä mitä sattuu, jotain perus 3-tieventtiileitäkin odotettiin kuukausia.
Tämä pahin osajonotus mitä itsellä tullut vastaan on Model 3 takanapojen kanssa, joita odottaa pelkästään oman työpaikan kautta useampi kolmonen. Ensimmäiset on odottaneet helmikuusta ja viimeisin tieto oli että ehkä marraskuussa tulee, elleivät päätä haistattaa edelleen pitkät jälkipuolelle ja ruuvata nekin kiinni tehdasautoihin...
Joo, älyttömältä kuulostaa. Muilla sähköautomerkeilläkin lienee ongelmia tällä hetkellä takuuhuoltojen osalta kuten tuossa jo aiemmin tuli ilmi.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 627
Tuo on kuitenkn plugin hybridi eikä sähköauto
Se on tavallaan plugin-hybridi ja täysimittainen sähköauto. Ei siellä ole mitään polttomoottoria piilossa, vaan sähkömoottori ja akku, jota voi ladata joko seinästä tai vetypolttokennon generoimalla sähköllä.

Voipi olla, että työajoihin pakettiautolla pikkuriikkinen akku toimii ihan hyvin. Omaan käyttöön Renaultin aiemmin esittelemä 40 kWh + polttokenno kuulostaa paremmalta yhdistelmältä. Kaikki arkiajot pääsisi vaivatta sähköllä ja tankille tarvitsisi mennä vain pidemmillä matkoilla. Vieläkin pienempi riittäisi, mutta 10 kWh on aina nihkeän kokoinen. Talvella saa oletettavasti hyötyä myös vetypolttokennon lämmöntuotannosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Se on tavallaan plugin-hybridi ja täysimittainen sähköauto. Ei siellä ole mitään polttomoottoria piilossa, vaan sähkömoottori ja akku, jota voi ladata joko seinästä tai vetypolttokennon generoimalla sähköllä.

Voipi olla, että työajoihin pakettiautolla pikkuriikkinen akku toimii ihan hyvin. Omaan käyttöön Renaultin aiemmin esittelemä 40 kWh + polttokenno kuulostaa paremmalta yhdistelmältä. Kaikki arkiajot pääsisi vaivatta sähköllä ja tankille tarvitsisi mennä vain pidemmillä matkoilla. Vieläkin pienempi riittäisi, mutta 10 kWh on aina nihkeän kokoinen. Talvella saa oletettavasti hyötyä myös vetypolttokennon lämmöntuotannosta.
Teknisesti ottaen niin tuohan on ns. REx, eli range extender EV. Aika moni nykymarkkinoilla pyörivä PHEV on myös tuohon kategoriaan kuuluva, jossa liikkumisesta huolehtii sähkömoottorit ja polttismyllyllä jauhetaan vain lisää sähköä akkuvarauksen hiipuessa...
Toki raja on hieman häilyvämpi vetykennojen kanssa, mutta teknisesti ottaen polttoainetta sielläkin poltetaan sähkön tuottamiseksi...

Sinänsä se ja sama, rehdit vetyautothan toimii täysin samalla periaatteella, ilman ulkoista latausmahdollisuutta vain. Eli onko tuo nyt sitten virallisesti PHFCV...? :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
2 449
Teknisesti ottaen niin tuohan on ns. REx, eli range extender EV. Aika moni nykymarkkinoilla pyörivä PHEV on myös tuohon kategoriaan kuuluva, jossa liikkumisesta huolehtii sähkömoottorit ja polttismyllyllä jauhetaan vain lisää sähköä akkuvarauksen hiipuessa...
Toki raja on hieman häilyvämpi vetykennojen kanssa, mutta teknisesti ottaen polttoainetta sielläkin poltetaan sähkön tuottamiseksi...
Onko noita RExejä oikeasti paljoa? Nopeasti mietittynä tulee mieleen vain BMW i3 (REx versio), Volt/Ampera ja Plugin Prius.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
10 191
Mielenkiinnosta, mistä nuo jonotiedot, mistä osatiedot. Itsellä oli kolme tyyppivikaa itsellä ja yhteen joutui odottamaan osaa enemmän kuin viikon tai kaksi. Ja mitä pidemmälle tultiin viime kesän lopusta, sitä paremmin huolto tuntui toimivan sen pari kertaa kun tarvitse. Pisin odotus oli puolitoista viikkoa tiketin teosta siihen että osat vaihdettiin pihassa.
Se, että kolme huoltoa alle kahden vuoden ikäiseen autoon onnistuu siedettävän hyvin kertoo kyllä karua kieltä "laadusta".
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Onko noita RExejä oikeasti paljoa? Nopeasti mietittynä tulee mieleen vain BMW i3 (REx versio), Volt/Ampera ja Plugin Prius.
Näiden lisäksi esim. koko kansan suosikki Outlander PHEV, jossa molemmilla akseleilla sähkömoottorit ja ICE pyörittää pääasiassa vain generaattoria. Toki tässä tapauksessa ICE voidaan myös kytkeä etuakseliin, jolloin kampe muuttuu etuvetopolttikseksi maantievauhdeissa.

Ei sinänsä liity asiaan, mutta Kiinastahan alkaa varmaan jossain vaiheessa tippumaan tänne REx EVtä ihan urakalla, kun siellä tuppaa suurin osa uusista sähkiksistä olemaan varustettu rangea jatkavilla ratkaisuilla...
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Se, että kolme huoltoa alle kahden vuoden ikäiseen autoon onnistuu siedettävän hyvin kertoo kyllä karua kieltä "laadusta".
Uhmm.... oletko koskaan kuullut merkeistä kuten BMW, Skoda, Seat, VW, Audi jne. Noissa oli ihan yhtä paljon vikoja ihan uusissa ja hupina se että olivat monesti vikoja jotka pistivät auton pajalle tai tienposkeen toisin kuin mitä Teslassa oli eli ärsytystä odottaessa osia mutta auto jatkuvasti ajossa. Nimimerkillä merkkihuollossa työskennellyt. Unohtamatta Fiatteja yms.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
273
Kuulemma sähköautot ja hybridit pitäis kieltää. Sähköherkille tulee oireita, kun esim Tesla ajaa läheltä tai ohittaa..
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Kuulemma sähköautot ja hybridit pitäis kieltää. Sähköherkille tulee oireita, kun esim Tesla ajaa läheltä tai ohittaa..
Voin muuten sanoa että tuli kyllä Teslaa ja sähköä ikävä tänään kun piti saada ripeä ohitus tehtyä ja prkl juuuust siinä inhottavassa kahden vaihteen raossa vapari koneen kanssa missä kapea tehoalue. Sankari rinnalla päätti alkaa kiihdyttää ja piti repiä kaikki mitä autosta lähti vs että pintakaasulla olisi liitänyt ohi.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
286
Voin muuten sanoa että tuli kyllä Teslaa ja sähköä ikävä tänään kun piti saada ripeä ohitus tehtyä ja prkl juuuust siinä inhottavassa kahden vaihteen raossa vapari koneen kanssa missä kapea tehoalue. Sankari rinnalla päätti alkaa kiihdyttää ja piti repiä kaikki mitä autosta lähti vs että pintakaasulla olisi liitänyt ohi.
Osta joku halvempi sähköauto. Mazda syksyllä seisontaan ja keväällä myyntiin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Ilmeisesti huoltojonot on vähän lyhentyneet kiitos rekryjen ja rangereiden, mutta pitkät ne on edelleen. Orkkisosien saatavuus on ollut pitkin kevättä mitä sattuu, jotain perus 3-tieventtiileitäkin odotettiin kuukausia.
Tämä pahin osajonotus mitä itsellä tullut vastaan on Model 3 takanapojen kanssa, joita odottaa pelkästään oman työpaikan kautta useampi kolmonen. Ensimmäiset on odottaneet helmikuusta ja viimeisin tieto oli että ehkä marraskuussa tulee, elleivät päätä haistattaa edelleen pitkät jälkipuolelle ja ruuvata nekin kiinni tehdasautoihin...
Minuutti sitten varasin ajan CCS:n asennukselle, eka tyhjä 26.8. Vantaan centterissä, huoltoauto näytti olevan vapaana 1.9. ekan kerran. En tosin tiedä onko joku eri jono lisäosien asennukselle kuin muille tms., mutta jonoa näyttää olevan silti. Ruotsiin olisi päässyt nopeasti…..
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
286
Minuutti sitten varasin ajan CCS:n asennukselle, eka tyhjä 26.8. Vantaan centterissä, huoltoauto näytti olevan vapaana 1.9. ekan kerran. En tosin tiedä onko joku eri jono lisäosien asennukselle kuin muille tms., mutta jonoa näyttää olevan silti. Ruotsiin olisi päässyt nopeasti…..
Voiko autolla siis ajaa kuitenkin?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Osta joku halvempi sähköauto. Mazda syksyllä seisontaan ja keväällä myyntiin.
Miksi? Nykyään ahtaminen on ihan laillista "helposti" joten jos haluaa turbon tai remmin niin saa kummasti vääntöä ja/tai hupia. "Halpa sähköauto" ei ole vielä asia niillä spekseillä mitä haen, valitettavasti. Etenkään nykyisessä taloustilanteessa. Mazda sentään ei pudota arvoaan ollen jo ns. "klassikko" ja vielä hyväkuntoinen museokilpinen kippo. Viimeöinen sade oli hyvä demo siitä mitä talvi tuo tullessaan. Sivuluisuja, naurua, erikoisia tilanteita kun joutuu prkl muistelemaan miten jarrutetaan tehokkaimmin LIUKKAALLA autolla jossa ei ole ABS:iä jne. Rehellisyyden nimissä, ei paljoa huvita mennä ja ostaa jotain Leafia tai Miitä ihan vain että olisi sähkö. Eikä ole tarkoitus loukata kenenkään tunteita mutta itselle on sähköön yhdistetty etenkin nyt vahvasti teknologia ja teho jota ei halvoista löydy edes suurennuslasilla.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Voiko autolla siis ajaa kuitenkin?
Kyseessä siis Model S:n CCS-päivitys / lisäosa-asennus, eli ihan ajokelpoinen on ilmankin, mutta CCS latureita vaan ei voi käyttää ennenkuin tuo on tehty. Mutta siksi sanoinkin, etten tiedä pääsisikö nopeammin jos on jotain kriittisempää, mutta aikoja näytti varatessa vaan noille päiville ekoja
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
3 460
Kyseessä siis Model S:n CCS-päivitys / lisäosa-asennus, eli ihan ajokelpoinen on ilmankin, mutta CCS latureita vaan ei voi käyttää ennenkuin tuo on tehty. Mutta siksi sanoinkin, etten tiedä pääsisikö nopeammin jos on jotain kriittisempää, mutta aikoja näytti varatessa vaan noille päiville ekoja
Itsellä oli ihan samaa settiä että ensin näytti parin kuukauden päähän ensimmäiset vapaat ajat ja seuraavana päivänä tulee viestiä että sopiiko päivä x tyyliin ensiviikolla.
 
Liittynyt
11.12.2016
Viestejä
286
Miksi? Nykyään ahtaminen on ihan laillista "helposti" joten jos haluaa turbon tai remmin niin saa kummasti vääntöä ja/tai hupia. "Halpa sähköauto" ei ole vielä asia niillä spekseillä mitä haen, valitettavasti. Etenkään nykyisessä taloustilanteessa. Mazda sentään ei pudota arvoaan ollen jo ns. "klassikko" ja vielä hyväkuntoinen museokilpinen kippo. Viimeöinen sade oli hyvä demo siitä mitä talvi tuo tullessaan. Sivuluisuja, naurua, erikoisia tilanteita kun joutuu prkl muistelemaan miten jarrutetaan tehokkaimmin LIUKKAALLA autolla jossa ei ole ABS:iä jne. Rehellisyyden nimissä, ei paljoa huvita mennä ja ostaa jotain Leafia tai Miitä ihan vain että olisi sähkö. Eikä ole tarkoitus loukata kenenkään tunteita mutta itselle on sähköön yhdistetty etenkin nyt vahvasti teknologia ja teho jota ei halvoista löydy edes suurennuslasilla.
Ei sitten. Ihan vain ehdotin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
699
Itsellä oli ihan samaa settiä että ensin näytti parin kuukauden päähän ensimmäiset vapaat ajat ja seuraavana päivänä tulee viestiä että sopiiko päivä x tyyliin ensiviikolla.
Joo, katsotaan tuleeko tästäkin, kai joku 30min asennus ainoastaan, niin saa nähdä. Eipä tuolla nyt niin kiirekkään ole, että sen puolesta.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
178 813
Viestejä
3 290 038
Jäsenet
59 204
Uusin jäsen
Gondolf

Hinta.fi

Ylös Bottom