Yleistä keskustelua sähköautoista

Muutaman viikon selvittelyn ja tutkimisen jälkeen tuli laitettua Kia Niro EV tilaukseen. 5kk oli Niron toimitusaika kun EV6:seen arvioivat 14kk.

Tuo 72kW pikalataus aluksi mietitytti, mutta kellon kanssa ottanut parista meidän perheen pysähdyksestä aikaa ja molemmat kestäneet yli 50min. Aika harvoin ylipäätään tulee niin pitkiä siivuja päivässä ajettua, että akullisella ei pärjäisi. Meidän tämän hetkisiin tarpeisiin siis kyllä riittää, negatiivinen vaikutus saattaa olla enemmänkin jälleenmyydessä joskus muutaman vuoden päästä, mutta sen näkee sitten.

Polestar 2:sta pyörittelin pitkään vertailussa mukana ja pistin merkille että se näyttää vähän Saab 9-5:lle :D
 
Minulle Tesla lähetti mustan Phoenix-Contactin kaapelin. Eli Teslalla on kuvituskuva kaupassaan.
Tämän näköinen
Muutaman viikon selvittelyn ja tutkimisen jälkeen tuli laitettua Kia Niro EV tilaukseen. 5kk oli Niron toimitusaika kun EV6:seen arvioivat 14kk.

Tuo 72kW pikalataus aluksi mietitytti, mutta kellon kanssa ottanut parista meidän perheen pysähdyksestä aikaa ja molemmat kestäneet yli 50min. Aika harvoin ylipäätään tulee niin pitkiä siivuja päivässä ajettua, että akullisella ei pärjäisi. Meidän tämän hetkisiin tarpeisiin siis kyllä riittää, negatiivinen vaikutus saattaa olla enemmänkin jälleenmyydessä joskus muutaman vuoden päästä, mutta sen näkee sitten.
Hyvä valinta! Ei tuo pikalatauksen nopeus varmasti mikään kynnyskysymys ole, jos ajaa vain harvemmin pitkiä siirtymiä.
 
Tervehdys kaikille! Nyt useamman viikon pohtinut sähköauton hankintaa ja kysymys teille joilla ei kotona ole latausmahdollisuutta. Miten pärjäätte sähköauton kanssa?
Asun kerrostalossa ja tässä ei yhtään latauspistoketta ole/käsittääkseni ei saa (vuokra-asunto).

Töissä saanut luvan ”työmaa”pistokkeen käyttöön latausta varten.
Termit hakusessa kun vasta tutustumassa mutta auton vaihdon kannalta sähköauto olisi kyllä järkevin.
Käsittääkseni ”voimavirta” pistokkeesta saa 11kw? Korjatkaa jos olen väärässä. (400A)
Kian mallistoa katsellut 2020 tai 2021 64kwh akustolla.

Pärjäänkö työpaikalla latailulla?
Päivittäin ajo 50-60km
 
Uusi Niro on varmasti ihan pätevä auto, mutta käytännössä saman hintainen kuin isompi ja teknisesti paljon parempi Ioniq 5. Taitaa myös Ioniqissa varusteet olla paremmat ja toki isompi akku.
 
Uusi Niro on varmasti ihan pätevä auto, mutta käytännössä saman hintainen kuin isompi ja teknisesti paljon parempi Ioniq 5. Taitaa myös Ioniqissa varusteet olla paremmat ja toki isompi akku.
Jaa Niro-EV:n lähtöhinta onkin näköjään 45 473,28 € . Lieneekö noussut jo lanseerauksesta. No, on se vielä kuitenkin 4500 euroa halvempi kuin karvalakki IONIQ 5. Ilmeisesti toimitusaika kuitenkin Nirolla aika paljon lyhyempi.
 
Jaa Niro-EV:n lähtöhinta onkin näköjään 45 473,28 € . Lieneekö noussut jo lanseerauksesta. No, on se vielä kuitenkin 4500 euroa halvempi kuin karvalakki IONIQ 5. Ilmeisesti toimitusaika kuitenkin Nirolla aika paljon lyhyempi.
Kyllä se alkaen malli maksaa tuon verran, mutta se on niin karsittu (ei etähallintaa, ei akun lämmitystä, ei adaptiivista kruisea), että on melkein pakko ottaa EX-varustetaso joka maksaa sen 48ke. Business premium maksaa jo yli 50ke joka vastaa paremmin Ioniqin perusmallia.
 
Tervehdys kaikille! Nyt useamman viikon pohtinut sähköauton hankintaa ja kysymys teille joilla ei kotona ole latausmahdollisuutta. Miten pärjäätte sähköauton kanssa?
Asun kerrostalossa ja tässä ei yhtään latauspistoketta ole/käsittääkseni ei saa (vuokra-asunto).

Töissä saanut luvan ”työmaa”pistokkeen käyttöön latausta varten.
Termit hakusessa kun vasta tutustumassa mutta auton vaihdon kannalta sähköauto olisi kyllä järkevin.
Käsittääkseni ”voimavirta” pistokkeesta saa 11kw? Korjatkaa jos olen väärässä. (400A)
Kian mallistoa katsellut 2020 tai 2021 64kwh akustolla.

Pärjäänkö työpaikalla latailulla?
Päivittäin ajo 50-60km

Hankit sellaisen mallin, jossa on 11kw laturi niin töissä lataamalla selviät varmasti kaikista päivittäisistä ajoista.
1-phase 16A (3.7 kW)230V / 1x16A3.7 kW20h30m18 km/h
Tuon verran saat voimavirrasta, jos autossa on vain yksivaihelataus. Sillä lataat työpäivän aikana kyllä työmatkan kulutuksen verran helposti. Nappasin sen e-Soulin spekseistä, Niro vie saman verran aika tarkkaan. Uusimpiin vuosimalleihin sai ostaa 11kw laturin lisävarusteena.

Itse ostin sähköauton, myös Kia, helmikuussa. Toistaiseksi olen pärjännyt ilman mahdollisuutta ladata töissä tai kotona eli olen hengaillut julkisilla latureilla vähintään kolme kertaa viikossa. Kotilatauksen osalta laitteet on jo paikallaan, toiminnassa mutta isännöitsijä lomalla joten tägejä ei jaeta ennen kuin ensi kuun alussa. Uskomattoman pitkältä tuntuu odotus :D

Varsinkin kun saat auton ladattua töissä, voit asennoitua niin että ne harvat kerrat kun joudut istuksimaan pikalaturilla tunnin, puolentoista verran (matkoineen) on se hinta minkä maksat edullisesta ajamisesta.
 
Kyllä se alkaen malli maksaa tuon verran, mutta se on niin karsittu (ei etähallintaa, ei akun lämmitystä, ei adaptiivista kruisea), että on melkein pakko ottaa EX-varustetaso joka maksaa sen 48ke. Business premium maksaa jo yli 50ke joka vastaa paremmin Ioniqin perusmallia.
No onpas outo suuntaus hintojen osalta Kian ja Hyundain välillä. Saa nähdä tuleeko vielä uusi Kona EV ja mikä sen hinta tulee olemaan.
 
No onpas outo suuntaus hintojen osalta Kian ja Hyundain välillä. Saa nähdä tuleeko vielä uusi Kona EV ja mikä sen hinta tulee olemaan.
Itsekin innostuin tuosta Nirosta, mutta kun katsoin sen hintaa ja varusteluetteloa niin samalla rahalla tosiaan saa tuon Ioniq 5:n. Kia pelasi itsensä pahasti ulos myös ev6:n kanssa kun sen halvimman hinnalla saa jo Ioniqin nelikkona.
 
Tervehdys kaikille! Nyt useamman viikon pohtinut sähköauton hankintaa ja kysymys teille joilla ei kotona ole latausmahdollisuutta. Miten pärjäätte sähköauton kanssa?
Asun kerrostalossa ja tässä ei yhtään latauspistoketta ole/käsittääkseni ei saa (vuokra-asunto).

Töissä saanut luvan ”työmaa”pistokkeen käyttöön latausta varten.
Termit hakusessa kun vasta tutustumassa mutta auton vaihdon kannalta sähköauto olisi kyllä järkevin.
Käsittääkseni ”voimavirta” pistokkeesta saa 11kw? Korjatkaa jos olen väärässä. (400A)
Kian mallistoa katsellut 2020 tai 2021 64kwh akustolla.

Pärjäänkö työpaikalla latailulla?
Päivittäin ajo 50-60km
Työmaapistoke tarkoittanee siis punaista voimavirtapistorasiaa? Pienin käytössä oleva punainen voimavirtapistorasia on 16A josta irtoaa juurikin tuo 11kW jos auto vaan tukee sitä. Teknisesti on mahdollista että ko. pistokkeessa on pienemmät sulakkeet takana, mutta lähes poikkeuksetta ne ovat 16A sulakkeella. 16A voimavirtaipistorasian lisäksi myös 32A voimavirtapistorasiat ovat melko yleisiä. PIstorasia on siis kykenevä 22kW laturille, mutta käytännössä nuo 32A pistorasiat ovat usein vain 25A saulakkeella suojattu. Järkevintä on hankkia 11kW laturi voimavirtapistokkeella ja tarvittaessa 32->16A adapteri (maksaa luokkaa 50...100e noissa on sisäinen sulake/johdonsuoja tms).

8h työpäivän aikana 11kW laturista saa ladattua 88kWh sähköä, latauksen hyötysuhde ei ole 100%, mutta aika harvaa autoa ei saa päivän aikana 11kW laturilla täyteen.

Jos hommaa sähköauton jossa on vain yksivaihelataus (esim Nissan Leaf), niin tuollainen tavallinen 11kW kolmivaihelaturi ei lataa kuin max 3,6kW teholla, vaikka auto mainostaisikin esim 7,2kW lataustehoa.
 
Jos hommaa sähköauton jossa on vain yksivaihelataus (esim Nissan Leaf), niin tuollainen tavallinen 11kW kolmivaihelaturi ei lataa kuin max 3,6kW teholla, vaikka auto mainostaisikin esim 7,2kW lataustehoa.
Itselleni oli sellainen Heureka!-tyyppinen ymmärtäminen tässä joskus, että vaikka oma plugarini tukee 7,4kW-latausta, vaatii se tosiaan julkisen 22kW-laturin että sitä maksimilatausvauhtia voi hyödyntää (jos kotona ei löydy). 11kW-laturit ovat toteutettu 3x16A sulakkeilla, ja 22kW-laturit taas 3x32A, joten yhden vaiheen latureilla varustetut autot eivät saa kuin sen 3,7kW siitä 11kW-laturista, koska vain yksi vaihe, ja 16A per vaihe.
 
Itselleni oli sellainen Heureka!-tyyppinen ymmärtäminen tässä joskus, että vaikka oma plugarini tukee 7,4kW-latausta, vaatii se tosiaan julkisen 22kW-laturin että sitä maksimilatausvauhtia voi hyödyntää (jos kotona ei löydy). 11kW-laturit ovat toteutettu 3x16A sulakkeilla, ja 22kW-laturit taas 3x32A, joten yhden vaiheen latureilla varustetut autot eivät saa kuin sen 3,7kW siitä 11kW-laturista, koska vain yksi vaihe, ja 16A per vaihe.
Joo, noin se menee, vaikkakin yksivaiheisia 7,2kW latureita on olemassa, ne ovat suomessa kovin harvinaisia. Sillä muuntajallisella latturilla saa voimavirran kahdesta vaiheesta muistaakseni 6kW 1 vahelatauksen, mutta tuossa on pieni häviö, joten se ei loppujenlopuksi ole kovin järkevä laturi, kun "yönyli" lataus se on joka tapauksessa.

Joissain 7,2kW laturin autoissa on oikeasti sisällä kaksi 3,6kW laturia, jolloin ne pystyvät tuollaisesta 11kW laturista ottamaan sen oman maksiminsa.
 
Itsekin innostuin tuosta Nirosta, mutta kun katsoin sen hintaa ja varusteluetteloa niin samalla rahalla tosiaan saa tuon Ioniq 5:n. Kia pelasi itsensä pahasti ulos myös ev6:n kanssa kun sen halvimman hinnalla saa jo Ioniqin nelikkona.
Omaani halusin ei vakiot soittokineet jotka Ionoq5:ssä olisi tulleet vasta 55k€ hintaisessa premium paketissa, Niron 50k€ premium paketin sijaan.
Ja kokomaisuutena huomioiden vanhan auton hyvityshinnan näihin kahteen vaihtoehtoon, minulle Niro tuli 7000€ edullisemmaksi Harman Kardoneilla.

Itse myös pidän uuden Niron ulkonäöstä enemmän, mutta nämä jos jotkut ovat makuasioita.
 
Tuota juuri tarkoitin, ja tuon hyöty on käytännössä vähän kyseenalainen.

1-phase 16A (3.7 kW)230V / 1x16A3.7 kW20h30m18 km/h
1-phase 32A (7.4 kW)230V / 1x31A7.2 kW †10h30m35 km/h

6kW osuis tuonne väliin, kyllä sillä tunneissa reilusti paremman tuloksen saa kuin 3.7kW:llä.
64kWh akun lukemia nuo, joku 28 ioniq pääsee nopeammin :)
 
Työmaapistoke tarkoittanee siis punaista voimavirtapistorasiaa? Pienin käytössä oleva punainen voimavirtapistorasia on 16A josta irtoaa juurikin tuo 11kW jos auto vaan tukee sitä. Teknisesti on mahdollista että ko. pistokkeessa on pienemmät sulakkeet takana, mutta lähes poikkeuksetta ne ovat 16A sulakkeella. 16A voimavirtaipistorasian lisäksi myös 32A voimavirtapistorasiat ovat melko yleisiä. PIstorasia on siis kykenevä 22kW laturille, mutta käytännössä nuo 32A pistorasiat ovat usein vain 25A saulakkeella suojattu. Järkevintä on hankkia 11kW laturi voimavirtapistokkeella ja tarvittaessa 32->16A adapteri (maksaa luokkaa 50...100e noissa on sisäinen sulake/johdonsuoja tms).

8h työpäivän aikana 11kW laturista saa ladattua 88kWh sähköä, latauksen hyötysuhde ei ole 100%, mutta aika harvaa autoa ei saa päivän aikana 11kW laturilla täyteen.

Jos hommaa sähköauton jossa on vain yksivaihelataus (esim Nissan Leaf), niin tuollainen tavallinen 11kW kolmivaihelaturi ei lataa kuin max 3,6kW teholla, vaikka auto mainostaisikin esim 7,2kW lataustehoa.

Miten nuo latausjännitteet, siis miten auton hyödyntää 400v, eli jos 16A 3 vaihe, niin saisiko yli 11Kw tehoja ?
 
Tuon verran saat voimavirrasta, jos autossa on vain yksivaihelataus. Sillä lataat työpäivän aikana kyllä työmatkan kulutuksen verran helposti. Nappasin sen e-Soulin spekseistä, Niro vie saman verran aika tarkkaan. Uusimpiin vuosimalleihin sai ostaa 11kw laturin lisävarusteena.
Nirossa vakiona 11kW laturi jo edullisimmassa paketissa
 
Töissä saanut luvan ”työmaa”pistokkeen käyttöön latausta varten.
Termit hakusessa kun vasta tutustumassa mutta auton vaihdon kannalta sähköauto olisi kyllä järkevin.
Käsittääkseni ”voimavirta” pistokkeesta saa 11kw? Korjatkaa jos olen väärässä. (400A)
Kian mallistoa katsellut 2020 tai 2021 64kwh akustolla.

Pärjäänkö työpaikalla latailulla?
Päivittäin ajo 50-60km


Siinä sulle matka/kotilaturi jolla pärjäät kauan.
 
Miten nuo latausjännitteet, siis miten auton hyödyntää 400v, eli jos 16A 3 vaihe, niin saisiko yli 11Kw tehoja ?

400V kolmivaihe muodostuu kolmesta 230V jännitteestä.

Periaatteessa asia on helppo ajatella:
16A x 230V = 3680W x 3 = 11040W

Oikeasti se toteutuu kuitenkin 3 x 400V x 16A = 11085W, mutta käytännön tasolla tuolla ei ole mitään merkitystä.

E: sainpas tuonne neliöjuurimerkin.. :)
 
Viimeksi muokattu:
Nirossa vakiona 11kW laturi jo edullisimmassa paketissa
Mistä vuosimallista lähtien, 2019, 2020, 2021,2022?
Kysyjä haki 20-21 vuosimallia, ei uutta.

Tämän mukaan 2021 olis vielä lisävaruste
 
Mistä vuosimallista lähtien, 2019, 2020, 2021,2022?
Kysyjä haki 20-21 vuosimallia, ei uutta.

Tämän mukaan 2021 olis vielä lisävaruste
Uutta siis tarkoitin, meni ohi tuo vuosimalli vaatimus.

Itse katselin myös noita vähän ajettuja ensin, mutta uuteen Niroon sai sen verran paremman hyvityksen vauhdokista, että vuoden käytetty olisi jäänyt jopa tonnin kalliimmaksi.

Suosittelenpa siis pyytämään tarjouksen myös uudesta.
 
Kiitoksia kaikille vastauksista. Tärkein vastaus tuli, eli pärjään.
Täytyy alkaa tutkimaan Kia/Hyundai vaihehtoja 45k€ hintaluokassa.

Onko leasingissä järkeä? Sitäkin pohtinut.
 
Omaani halusin ei vakiot soittokineet jotka Ionoq5:ssä olisi tulleet vasta 55k€ hintaisessa premium paketissa, Niron 50k€ premium paketin sijaan.
Ioniqin Boset maksaa 700e erikseen otettuna. Itse sain tarjouksen Ioniq 5 Style:sta alle 46ke hankintatuen kanssa.
 
Johtuu sopparista, mutta yleensä niissä on ongelmana liian rajoitetut kilometrit.
Juu, täytyy ”oma” (rahoitusyhtiön) hankkia.
Varmaan leasing kanssa vaikea myös ulkomaan matkat?
Kilometrit kanssa vähän vaikea arvioida, välillä haluaa ajella kesällä 3000-4000km Euroopassa välillä vain kesä Suomessa
 
Juu, täytyy ”oma” (rahoitusyhtiön) hankkia.
Varmaan leasing kanssa vaikea myös ulkomaan matkat?
Kilometrit kanssa vähän vaikea arvioida, välillä haluaa ajella kesällä 3000-4000km Euroopassa välillä vain kesä Suomessa
Kannattaa tsekata vielä vakuutuksen ehdot ulkomailla ajellessa, jos auto on rahoitusyhtiön omistuksessa.
 
EI leasing auton kanssa ulkomaanmatkat mitenkään yleisesti ole ongelma, tosin voi olla esim venäjälle ajelua rajoitettu, tai vaditaan jokin ylimääräinen vakuutus.
 

Onkohan tuo halvin/paras vaihtoehto tällähetkellä jos haluaa latausaseman kotiin jossa on dynaaminen kuormanhallinta? Vähän tuo oma brändi tietysti arveluttaa, toisaalta tsekissä tehty kun on tuolla noita ABB jotka on tehty kiinassa sitten.
 
EI leasing auton kanssa ulkomaanmatkat mitenkään yleisesti ole ongelma, tosin voi olla esim venäjälle ajelua rajoitettu, tai vaditaan jokin ylimääräinen vakuutus.

Baltian maat taitaa olla myös ns. eri listalla kuin länsi-Eurooppa ainakin joidenkin vakuutusyhtiöiden silmissä, korotettu omavastuus tjms voi olla tiedossa jos jotain tapahtuu.
 
Baltian maat taitaa olla myös ns. eri listalla kuin länsi-Eurooppa ainakin joidenkin vakuutusyhtiöiden silmissä, korotettu omavastuus tjms voi olla tiedossa jos jotain tapahtuu.
Joo, kannattaa huomioida. En tiedä miten paljon vaihtelua sähköautojen vakuutusehdoissa on noin yleisesti. Onko kokemuksia? Saako kaikissa esim. sähköauton sijaisautoksi?
 
Viimeksi muokattu:
Uutta siis tarkoitin, meni ohi tuo vuosimalli vaatimus.

Itse katselin myös noita vähän ajettuja ensin, mutta uuteen Niroon sai sen verran paremman hyvityksen vauhdokista, että vuoden käytetty olisi jäänyt jopa tonnin kalliimmaksi.

Suosittelenpa siis pyytämään tarjouksen myös uudesta.
Juurikin noin se kannattaa tehdäkin

Nirossa muuten "vanha" malli on e-niro ja tämä uusi tuleva on Niro EV nimeltään. Tietää kaikki sitten mistä autosta milloinkin puhutaan, kun vielä kori vaihtuu kesken vuoden. Ei Kia näin :facepalm:
 
Onko kukaan joutunut laturin varastamisen uhriksi? 'Kiinteä' tai mummolaturi? Itseltä varastettiin taloyhtiön autohallista Type-1 mummolaturi rikkomalla lataustolpan kansi.

Kirjoitin täällä aikaisemmin että tuosta tulee vielä ongelma kun narkkarit keksivät noiden tai pelkkien kaapelien arvon (saa monta huumeannosta yhden johdon hinnalla) mutta kommentistani tuli lähinnä vittuilua.

Ajattelin kyllä että jommasta kummasta päästä lukittu kaapeli||laturi hillitsisi pöllimishaluja?
 
Joo, kannattaa huomioida. En tiedä miten paljon vaihtelua sähköautojen vakuutusehdoissa on noin yleisesti. Onko kokemuksia? Saako kaikissa esim. sähköauton sijaisautoksi?

Ainakin Turvassa ja Pohjolassa lukee sijaisautovakuutuksen ehdoissa, että käyttövoimaa ei voi asiakas itse valita sijaisautolleen. Veikkaisin, että samantyyliset ehdot ovat muillakin yhtiöllä.
 
Kirjoitin täällä aikaisemmin että tuosta tulee vielä ongelma kun narkkarit keksivät noiden tai pelkkien kaapelien arvon (saa monta huumeannosta yhden johdon hinnalla) mutta kommentistani tuli lähinnä vittuilua.

Ajattelin kyllä että jommasta kummasta päästä lukittu kaapeli||laturi hillitsisi pöllimishaluja?
Eikös kaikki sähköautot lukitse sen kaapelin itseensä kun kaapelin kytkee ja lukitsee ovet?

Itse en yleensä jätä laturia roikkumaan "lukitsemattomana", vaan nostan autoon kun lähden liikenteeseen. No ehkä joskus jos pikainen kauppareissu vain. Jos sen nyt joku sitten pöllii sillävälin, niin on tuossa alueella valvontakamera josta narkkarin tuntomerkit nyt ainakin saa katseltua :P
 
Itsellä oli ex varusteltuna 10.6.2022 45 791,76 sisältäen talvipyörät. Ja tämä ennen hintojen nostoa (eikös ne nyt kesällä nousseet)

Ääh. Mullahan oli Niro Ev...
Jos olisi ollut Ioniq5, niin olisi kyllä ollut todella hyvä tarjous.:)
 
Itse sain alle 45ke samasta autosta hankintatuen kanssa.
Tämä tarjous olikin uuden hinnaston mukainen eli juuri sen tonnin kalliimpi.

Edit: ja vanhan hinnaston mukaan tosiaan vielä myytiin autoa pienemmällä akulla ja ilman näitä uusimpia uudistuksia. Tosin taitaa suurin osa kuitenkin saada uudemman auton vaikka tilannut vanhan hinnaston mukaan mutta ei välttämättä kaikille kerrottu tilausta tehdessä. Eli tuo tonnin korotus on pieni lisä pelkästään jo 4kWh isommasta akusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin Turvassa ja Pohjolassa lukee sijaisautovakuutuksen ehdoissa, että käyttövoimaa ei voi asiakas itse valita sijaisautolleen. Veikkaisin, että samantyyliset ehdot ovat muillakin yhtiöllä.
Onpas huono homma - tuo sijaisauto on siinä tapauksessa kallis sähköautoilijalle.
 
Onpas huono homma - tuo sijaisauto on siinä tapauksessa kallis.
Ei se suoranaisesti johdu vakuutusyhtiöstä, vaan autovuokraamoista. Vak.yhtiön sijarit on aina jonkun vuokrafirman vuokra-autoja ja niistä on vasta marginaalinen osa sähkiksiä. Ei silloin yksiköön vak.yhtiö voi luvata täyssähköä sijaisautoksi.
Toki varmasti vak.yhtiön vaakakupissa painaa se vuokraushintakin joka sähkiksellä on noin tuplat verrattuna dinoon.
 
Ei se suoranaisesti johdu vakuutusyhtiöstä, vaan autovuokraamoista. Vak.yhtiön sijarit on aina jonkun vuokrafirman vuokra-autoja ja niistä on vasta marginaalinen osa sähkiksiä. Ei silloin yksiköön vak.yhtiö voi luvata täyssähköä sijaisautoksi.
Toki varmasti vak.yhtiön vaakakupissa painaa se vuokraushintakin joka sähkiksellä on noin tuplat verrattuna dinoon.
Aivan. Onhan se tietenkin niin, että tuossa tapauksessa valinta jää vakuutuksen ottajalle, kun tuo kuitenkin mainitaan vakuutusehdoissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 436
Viestejä
4 488 620
Jäsenet
74 237
Uusin jäsen
tarmo90000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom