Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Me tilattiin meidän auto kesäkuussa vanhalla hinnalla, mutta myyjä heti sanoi, että auto tulee olemaan MY23 (toimitusaika 9-12kk). Taitaa suoraan riippua toimitusajasta minkä vuosimallin auton saa. Kieltämättä kiva ”bonus” kun saa uudemman vuosimallin auton uudistuksineen vanhalla hinnalla.Tämä tarjous olikin uuden hinnaston mukainen eli juuri sen tonnin kalliimpi.
Edit: ja vanhan hinnaston mukaan tosiaan vielä myytiin autoa pienemmällä akulla ja ilman näitä uusimpia uudistuksia. Tosin taitaa suurin osa kuitenkin saada uudemman auton vaikka tilannut vanhan hinnaston mukaan mutta ei välttämättä kaikille kerrottu tilausta tehdessä. Eli tuo tonnin korotus on pieni lisä pelkästään jo 4kWh isommasta akusta.
Eikös kaikki sähköautot lukitse sen kaapelin itseensä kun kaapelin kytkee ja lukitsee ovet?
En osaa sanoa kun itsellä vaan lataushybridi. Muistaakseni se ei lukitse ainakaan type ykköstä. Jossain vanhassa Leafissa näin riippulukon latausluukussa olevassa lenkissä eli ei varmaan lukitse sekään.
Noilla spekseillä ainakin itse olisin luottavainen, mahdollisuus työpaikkalataukseen 11kW teholla kuitannee suurelta osin tarpeet ladata kotona. Jos tulee lomamatkoja jne. niin sitten vielä latailet yleisillä latureilla.Tervehdys kaikille! Nyt useamman viikon pohtinut sähköauton hankintaa ja kysymys teille joilla ei kotona ole latausmahdollisuutta. Miten pärjäätte sähköauton kanssa?
Asun kerrostalossa ja tässä ei yhtään latauspistoketta ole/käsittääkseni ei saa (vuokra-asunto).
Töissä saanut luvan ”työmaa”pistokkeen käyttöön latausta varten.
Termit hakusessa kun vasta tutustumassa mutta auton vaihdon kannalta sähköauto olisi kyllä järkevin.
Käsittääkseni ”voimavirta” pistokkeesta saa 11kw? Korjatkaa jos olen väärässä. (400A)
Kian mallistoa katsellut 2020 tai 2021 64kwh akustolla.
Pärjäänkö työpaikalla latailulla?
Päivittäin ajo 50-60km
En tiedä, voisi se hillitäkin. Toisaalta jos kaapeli lukittuu autoon niin perusnisti kokasee josko reippaampi tennarin esittäminen irrottaisi lakun autosta. Vahingot sitten eri luokkaa.Kirjoitin täällä aikaisemmin että tuosta tulee vielä ongelma kun narkkarit keksivät noiden tai pelkkien kaapelien arvon (saa monta huumeannosta yhden johdon hinnalla) mutta kommentistani tuli lähinnä vittuilua.
Ajattelin kyllä että jommasta kummasta päästä lukittu kaapeli||laturi hillitsisi pöllimishaluja?
Tähän jäi vastaamatta.Toivotaan, että saisivat akun lämmityksen koodattua myös tämän vuoden autoihin. Nämä taitaa olla myös semmosia asioita, että vaikka se tulisikin, niin voi mennä tovi jos toinenkin odotellessa.
Hyvältä kuulostaa tähän mennessä.
Oletko huomannut jotain epäloogisuuksia vielä autossa muuten? Liekkö saisivat MY23 USB-C-liittimet noihin autoihin.
Joo, kannattaa huomioida. En tiedä miten paljon vaihtelua sähköautojen vakuutusehdoissa on noin yleisesti. Onko kokemuksia? Saako kaikissa esim. sähköauton sijaisautoksi?
Tervehdys kaikille! Nyt useamman viikon pohtinut sähköauton hankintaa ja kysymys teille joilla ei kotona ole latausmahdollisuutta. Miten pärjäätte sähköauton kanssa?
Asun kerrostalossa ja tässä ei yhtään latauspistoketta ole/käsittääkseni ei saa (vuokra-asunto).
Töissä saanut luvan ”työmaa”pistokkeen käyttöön latausta varten.
Termit hakusessa kun vasta tutustumassa mutta auton vaihdon kannalta sähköauto olisi kyllä järkevin.
Käsittääkseni ”voimavirta” pistokkeesta saa 11kw? Korjatkaa jos olen väärässä. (400A)
Kian mallistoa katsellut 2020 tai 2021 64kwh akustolla.
Pärjäänkö työpaikalla latailulla?
Päivittäin ajo 50-60km
edit: Satuitko siis tilaamaan sen auton?
Silloin kun me tilattiin, niin auton hinta oli 48990e. Siitä 2000e alennus autoliikkeestä ja vielä hankintatuki päälle, niin 44990e kokonaisuudessaan. Me otettiin lisävarusteena Led pack, bosen kaiuttimet ja safety pack.Tilasin joo. Mulle tulossa myös se kamerapaketti jonka hinta nyt myös noussut eli jos olisin ollut pari viikkoa aiemmin liikenteessä niin reilun tonnin olisi säästänyt. Tosin silloin kun katsoi hinnastoa niin ei kiinnostanut tilata vanhaa mallia.
Paljonko sulla siis oli alennus euroina kokonaisuudessaan?
Onko lämpötolppa ihan mallia perus? Kahden tunnin ajastimella?2025 asti saat ladata töissä ilmaiseksi tilapäisen lain voimalla, mutta sen jälkeen lataus menee melko varmasti verotettavaksi etuudeksi. Tuossa kannattaa ehkä pohtia sitä onko töissä lataus sitten pysyvä etu. Järjestetäänkö lataus senkin jälkeen, kun siitä pitää alkaa ilmoittamaan verottajalle? Entä onko riski sille, että museopeleillä ajalevat alkavat itkeä ja valittaa, kun firma ei maksa heidän diesseleitään. Montako latauspistettä teillä on, eli onko mahdollista, että pian autoja on monta per latauspiste? Sähköautoilu on niin kauan kivaa, kun lataus onnistuu siten, että et odottele latausta autolla vaan se hoituu yön/työpäivän aikana. Mikäli töissä on 11kw lataus, niin siinä ehdit lataamaan työpäivän aikana akun täyteen miltei nollasta, eli joka päivä ei tarvitse ladata.
Itse olen omakotitalon rakentamisen ajan nyt vuokralla kaupungin vuokra-asunnossa ja täälä saa ladata ilmaiseksi lämpötolpasta. Kannattaa vuokratalossa asuvanakin tiedustella asiasta isännöitsijältä. Viralliset lataustolpat tulee kuulemma 5v sisään sitten, kun kriittinen massa lataavia ylittyy. Nyt yhtiössä on yhteensä 6 lataushybridiä/täyssähköä, jotka lataavat yhtiön sähköä ja lasku lankeaa kaikille asukkaille vuokran muodossa. Tämä määrä ei isännöitsijän mukaan vielä riitä siihen, että kaikki tolpat kannattaisi vaihtaa mittaroituun ja käytön mukaan laskutettavaan malliin. Itsellä tulee nyt kesällä aika vähän kilometrejä ja tuo 2kw hidaslataus riittää hyvin, kun laitailee 80% asti 2-3 kertaa kuussa.
Itse toivoisin noita USB-C-liittimiä. Ei sillä etteikö noilla USB-A-liittimillä pärjäsi, mutta nuo C-liittimet on kuitenkin tulevaisuutta. Tuskin niitä kummiskaan tulee, kun ei ole mitään mainintaa ollut niistä.Tähän jäi vastaamatta.
Joo tuosta ei voi olla ennen varma ennen kuin se autosta löytyy.
Näin muutaman sadan kilometrin kokemuksella on haastava sanoa epäloogisuksia. Tyytyväinen olen kyllä autoon.
MY23 autoihin ei ainakaan tehtaan ilmoittamien muutoksien perusteella ole tulossa USB-C liittimiä. Mulle nuo USB-A:t menee varsin hyvin, johtoja kun on valmiiksi reilu kasa. Perheessä taitaa olla mun Sonyn kuulokkeet ainoat laitteet missä on edes itsessään USB-C portti.
Ainoa vittumainen niissä on tuo huomattava herkkyys vääntymiselle. Juu johto on suunniteltu antautumaan ensin mutta silti. Teslassa oli neljä noita ja pakko oli aina laittaa johto takapenkin liittimiin koska edessä olleet liittimet olisivat olleet äkkiä entiset kun kaivelee jotain tms. A nyt ei ole NIIN paljon vahvempi mutta kuitenkin selkeästi enemmän vääntöä kestävä.Itse toivoisin noita USB-C-liittimiä. Ei sillä etteikö noilla USB-A-liittimillä pärjäsi, mutta nuo C-liittimet on kuitenkin tulevaisuutta. Tuskin niitä kummiskaan tulee, kun ei ole mitään mainintaa ollut niistä.
Odotellaan.
Sinänsä se fyysinen liitin ei ole se juttu, vaan se mitä se tukee. Autossa, jonka elinkaari on pidempi kuin pari kolmevuotta, niin USB-A kertoo että niukilla mennään jo tämänpäivän tarpeissa. USB-C ei paljoa takaa, mutta mahdollistaa.MY23 autoihin ei ainakaan tehtaan ilmoittamien muutoksien perusteella ole tulossa USB-C liittimiä. Mulle nuo USB-A:t menee varsin hyvin, johtoja kun on valmiiksi reilu kasa. Perheessä taitaa olla mun Sonyn kuulokkeet ainoat laitteet missä on edes itsessään USB-C portti.
Hyvä kommentti, korjattavuus, siis vaihdettavuus kohtuu kustannuksin olisi tärkeää, jos idea että kestää vuosia.Ainoa vittumainen niissä on tuo huomattava herkkyys vääntymiselle. Juu johto on suunniteltu antautumaan ensin mutta silti.
No tuo latausvirta on toki yksi juttu. Latasin etäpäivinä jotka vietin välillä autossa läppäriä auton usb-c portista ja homma rokkasi. Juu ei toki antanut mennä performance/turbo tms modeen mutta työt sai tehtyä.Sinänsä se fyysinen liitin ei ole se juttu, vaan se mitä se tukee. Autossa, jonka elinkaari on pidempi kuin pari kolmevuotta, niin USB-A kertoo että niukilla mennään. USB-C ei paljoa takaa, mutta mahdollistaa.
Autossa tarvetta parille asialle, yksi perinteinen on se lataamine/virtalähe. USB-C jos tukee laajasti standarteja, niin sillä voi pärjätä pitkälle.
Toinen on ne yhteydet, ääni, näytön peilaus, erilaiset autotilat , ohjaukset esim puhelimesta.
Jos autossa jotain muita ominaisuuksia, niin jonkin erikoisliittimen ja rajapinan sijaan on etunsa että ne on tehty laajasti tuetulla kohtuu hyvällä liitin standartilla.
Pelkästään latauskäytössä , 12v "sytkäliitin",tai 230V AC pistorasia toki mahdollistaa erillisen USB "laturin" hankkimisen
Kirjoitin täällä aikaisemmin että tuosta tulee vielä ongelma kun narkkarit keksivät noiden tai pelkkien kaapelien arvon (saa monta huumeannosta yhden johdon hinnalla) mutta kommentistani tuli lähinnä vittuilua.
Ajattelin kyllä että jommasta kummasta päästä lukittu kaapeli||laturi hillitsisi pöllimishaluja?
Enpä tiedä, aika nopeasti ne ostajat alkavat kysellä latureiden perään kun tajuavat tilanteen. Laturin varastaminen kun on varsin helppoa vs auton alle kömpiminen ja sahailu. Tiedän että jenkeissä ainakin on joskus ollut superchargereilla ongelmaa että joku "kiireisempi" on repinyt kaapelin autosta ilman että auto on paskana. Eli kaiken järjen mukaan korkeintaan murtaa tolpan luukun (jos mahtuu edes kiinni laturin kanssa), repii väkisin laturin toisen pään autosta ja kävelee pois. Aikaa meni alle minuutti vs katalysaattorin pölliminen.Katalysaattorit on varmaan toistaiseksi vielä helpompi kohde...
Kun tarve tulee, usko pois se paska/väärä/huonosti sijoitettu liitin kyllä pistää vituttamaan . Mihin tunget latauksessa tai auton järjestelmään kytkettynä olevan puhelimen, jaksaako se ladata puhelinta, onko johto tiellä ja oletko kokoajan paskomassa johtoa arkiajossa.Eipä voisi vähempää kiinnostaa mikä usb-liitin autossa on.
Eikös kaikissa nykyaikaisissa autoissa ole jo langaton lataus + se puhelin kytkeytyy langattomasti auton järjestelmään?Kun tarve tulee, usko pois se paska/väärä/huonosti sijoitettu liitin kyllä pistää vituttamaan . Mihin tunget latauksessa tai auton järjestelmään kytkettynä olevan puhelimen, jaksaako se ladata puhelinta, onko johto tiellä ja oletko kokoajan paskomassa johtoa arkiajossa.
Edes verotettavana etuna työlataus ei tule olemaan mitenkään sikamaisen kallista. Ja 2025 on kaukana, on varsin mahdollista, että ne oman kodin latausmahiksetkin parantuvat.2025 asti saat ladata töissä ilmaiseksi tilapäisen lain voimalla, mutta sen jälkeen lataus menee melko varmasti verotettavaksi etuudeksi.
Kaikissa autoissa ei ole tuota mahdollisuutta. Juu noinhan sitä tuli itsekin omassa tehtyä mutta valitettavasti kaikki puhelimet eivät tue langatonta (muijan työluuri tai siviililuuri esim eivät moista tue), kaikki autot eivät tue tuota tai lataus on niin hidasta että navigoinnin tms kanssa näyttö päällä että akku hupenee lataamisen sijaan.Ajattelin että heitän puhelimen langattomalle alustalle enkä ajattele enempää. En asu autossa enkä lidlin laturilla.
Totta varmasti tuokin. Ei ole itsellä tarvinnut tällä hetkellä piuhoja käyttää nykyisessä autossa, kun ei ole apple carplaytä tmv., niin on säästynyt tuolta.Ainoa vittumainen niissä on tuo huomattava herkkyys vääntymiselle. Juu johto on suunniteltu antautumaan ensin mutta silti. Teslassa oli neljä noita ja pakko oli aina laittaa johto takapenkin liittimiin koska edessä olleet liittimet olisivat olleet äkkiä entiset kun kaivelee jotain tms. A nyt ei ole NIIN paljon vahvempi mutta kuitenkin selkeästi enemmän vääntöä kestävä.
Katalysaattorit on varmaan toistaiseksi vielä helpompi kohde...
Okei, mulla alennus oli melkein 3ke, mutta laskin kokonais hintaan mukaan vielä 600e toimituskulut.Silloin kun me tilattiin, niin auton hinta oli 48990e. Siitä 2000e alennus autoliikkeestä ja vielä hankintatuki päälle, niin 44990e kokonaisuudessaan. Me otettiin lisävarusteena Led pack, bosen kaiuttimet ja safety pack.
Kamerapaketilla tarkotit varmaan tuota Safety packiä? Sen hinta on nyt 1299e eli sama kuin kesäkuussa. Onko se ollut jossain välissä halvempi?
Liekkö hinnat vielä tästäkin nousee. Pitää elokuussa katsella hinnastoa uudestaan. Menikö sulla alustava toimituspäivä ens vuoden heinäkuulle?Okei, mulla alennus oli melkein 3ke, mutta laskin kokonais hintaan mukaan vielä 600e toimituskulut.
Joo tuota safety packia tarkoitin. Sitä sai vielä alle tonnilla maaliskuun hinnaston mukaan.
Toimitus Q2/2023 aikana eli teoriassa 9-12kk. Periaatteessa mikään kiire ei ole kun kaksi sähköautoa on jo pihassa.Liekkö hinnat vielä tästäkin nousee. Pitää elokuussa katsella hinnastoa uudestaan. Menikö sulla alustava toimituspäivä ens vuoden heinäkuulle?
Jos en aivan väärässä ole niin jenkeissä käytössä vain Type1 liitin, jossa ei ole edes olemassa lukitusta.Enpä tiedä, aika nopeasti ne ostajat alkavat kysellä latureiden perään kun tajuavat tilanteen. Laturin varastaminen kun on varsin helppoa vs auton alle kömpiminen ja sahailu. Tiedän että jenkeissä ainakin on joskus ollut superchargereilla ongelmaa että joku "kiireisempi" on repinyt kaapelin autosta ilman että auto on paskana. Eli kaiken järjen mukaan korkeintaan murtaa tolpan luukun (jos mahtuu edes kiinni laturin kanssa), repii väkisin laturin toisen pään autosta ja kävelee pois. Aikaa meni alle minuutti vs katalysaattorin pölliminen.
Läheskään kaikissa, uusissakaan puhelimissa, ei ole. Taikka vaikka lasten tabletissa jota räpläävät autossa.Eikös kaikissa nykyaikaisissa autoissa ole jo langaton lataus + se puhelin kytkeytyy langattomasti auton järjestelmään?
Jos en aivan väärässä ole niin jenkeissä käytössä vain Type1 liitin, jossa ei ole edes olemassa lukitusta.
En tiedä onko type1 CCS liittimeen sitten lisätty lukitus vaiko eikö...
Pakko siinä on olla lukitus, muuten tulisi aika messevä valokaari jos sen pistoolin voisi poistaa auton päästä omia aikojaan.
Jäi häiritsemään itsellä sen verran että piti kahlata standardeista, eli Type 1 kaapeleissa EI ole lukitusta, ei myöskään CCS:ssä. Ainoastaan manual locking eli lähinnä nappivarmistus ettei ihan tuuli irrota pistoolia...Pakko siinä on olla lukitus, muuten tulisi aika messevä valokaari jos sen pistoolin voisi poistaa auton päästä omia aikojaan.
En ole sen kummemmin tehnyt tutkimusta tms mutta pari kertaa tuli kirottua kun Tesla ei huomannut uuttaa luuria auton läheisyydessä (joku hv virransäästömode) ja en saanut kaapelia irti koska auto pysyi lukossa eikä antanut irroittaa kaapelia. Oli siis normi shuko pistoke ja ns "matkalaturi" kyseessä. Eli ainakin Telsa lukitsee oman hitaan laturinsa auton päästä mikä oli mahtavaa koska uskalsi jättää laturin kiinni autoon yön yli yms ilman pelkoa että monen sadan euron arvoinen laturi olisi aamulla kadoksissa.Jäi häiritsemään itsellä sen verran että piti kahlata standardeista, eli Type 1 kaapeleissa EI ole lukitusta, ei myöskään CCS:ssä. Ainoastaan manual locking eli lähinnä nappivarmistus ettei ihan tuuli irrota pistoolia...
Ainakin oma Type1 Phevi katkaisi virrat laturilta heti kun tuota käsilukitusta painoi ja osa taas katkaisi vasta kun liitintä otti hieman ulos ja ns. kättelykontakti irtosi.
Eli ilmeisesti edelleen Type 1 ja vastaavat CCS kahvat voi kuka tahansa ohikulkija irrottaa mistä tahansa vehkeestä jos siltä tuntuu...
Jäi häiritsemään itsellä sen verran että piti kahlata standardeista, eli Type 1 kaapeleissa EI ole lukitusta, ei myöskään CCS:ssä. Ainoastaan manual locking eli lähinnä nappivarmistus ettei ihan tuuli irrota pistoolia...
Ainakin oma Type1 Phevi katkaisi virrat laturilta heti kun tuota käsilukitusta painoi ja osa taas katkaisi vasta kun liitintä otti hieman ulos ja ns. kättelykontakti irtosi.
Eli ilmeisesti edelleen Type 1 ja vastaavat CCS kahvat voi kuka tahansa ohikulkija irrottaa mistä tahansa vehkeestä jos siltä tuntuu...
Omassa autossa ei ole myöskään mitään latausluukun lukituksia eikä myöskään latausluukun auki jäämisen hälytyksiä, näiden kanssa kun voi olla talvikeleissä ongelmaa niin tuo on sinänsä ihan hyväkin asia.
Nyt olikin puhe Type1 liittimistä. Tietääkseni kaikissa euroTesloissa on Type2 liitin...En ole sen kummemmin tehnyt tutkimusta tms mutta pari kertaa tuli kirottua kun Tesla ei huomannut uuttaa luuria auton läheisyydessä (joku hv virransäästömode) ja en saanut kaapelia irti koska auto pysyi lukossa eikä antanut irroittaa kaapelia. Oli siis normi shuko pistoke ja ns "matkalaturi" kyseessä. Eli ainakin Telsa lukitsee oman hitaan laturinsa auton päästä mikä oli mahtavaa koska uskalsi jättää laturin kiinni autoon yön yli yms ilman pelkoa että monen sadan euron arvoinen laturi olisi aamulla kadoksissa.
Onko tosiaan noin idioottimaista ettei ole lukittu mitenkään? Ja juu eri liittimet jenkki vs euro Tesloissa.Nyt olikin puhe Type1 liittimistä. Tietääkseni kaikissa euroTesloissa on Type2 liitin...
Type 1? Eikös tuollaisen antiikkisen liittimimen omaavat autot ole jo niin vanhoja, jotta ne on paalattu jo moneen kertaan. Ainakin paikallisen Esson baarissa ja jossain ylen dokumentissa kertoilivat, että sähköautot on hyvinkin lyhytikäisiä.Nyt olikin puhe Type1 liittimistä. Tietääkseni kaikissa euroTesloissa on Type2 liitin...
Ajat oli erit kun typeykköstä piirsivät... Ei varmaan kellään käynyt edes mielessä että suurimmaksi ongelmaksi tulee jäynän teko tai piuhan varastaminen/siirto omaan autoon kesken toisen tankkauksen, mutta ihmiset....Onko tosiaan noin idioottimaista ettei ole lukittu mitenkään? Ja juu eri liittimet jenkki vs euro Tesloissa.
Type1 löytyy vielä ainakin viime vuoden malleihin asti käytännössä kaikista japseista. Jenkeissähän ko. standardi oli/on ainoana käytössä...Type 1? Eikös tuollaisen antiikkisen liittimimen omaavat autot ole jo niin vanhoja, jotta ne on paalattu jo moneen kertaan. Ainakin paikallisen Esson baarissa ja jossain ylen dokumentissa kertoilivat, että sähköautot on hyvinkin lyhytikäisiä.
Edit. Tämä doku, Jätesokki.
Jätesokki
Täysin käyttökelpoisia tavaroita hylätään aivan liikaa. Tavaroiden käyttöikä täytyy saada pidemmäksi sekä ympäristön että rahan säästämisen takia. Viisi tunnettua norjalaista saa toimittaja Christian Strandilta haasteen, jolla pyritään hillitsemään turhaa tuhlausta. Tuotanto: NRK, 2021.areena.yle.fi
Eikös Type 2:n osalta pysty (ainakin joidenkin valmistajien tapauksessa) auton asetuksista käsin päättämään, lukitaanko liitin latauksen aikana autoon vaiko ei?
En heti huomannut mitä hyvää sille oli keksitty, mutta noin käytännön tilanteessa se että voi siirtää lukitusta autosta toiseen.Njaa... eipä ole tullut edes mieleen että joku keksisi että ilman lukitusta oleva kaapeli olisi "hyvä" idea .
Ioniq 5:ssa myös tämä vara valita, ja saman sorttinen käytös ovien lukituksen avaamisen yhteydessä (käynnissä oleva lataus keskeytyy ja liittimen lukitus aukeaa hetkeksi).Kia Ceedin ladattavassa saa valita tosiaan asetuksista lukitaanko liitin automaattisesti vai ei. Se on hetken irrotettavissa kun auton avaa lukituksesta. Latauksen ei toki tarvitse olla päällä ja/tai toisen pään edes kiinni missään.
Auto myös kertoo jos latausluukku on auki, mutta se ei estä autolla ajoa (ainakaan alle 50 nopeutta).
Njaa... eipä ole tullut edes mieleen että joku keksisi että ilman lukitusta oleva kaapeli olisi "hyvä" idea . Noh, aina oppii uutta. Itse uskalsin lukituksen vuoksi jättää oman auton aina lataukseen kotipihalla koska pahin mitä olisivat voineet tehdä olisi repiä laturi irti pistokkeesta ja/tai repiä se irti autosta voimalla joka antaisi jo perusteet huudella vakuutusyhtiölle. Tesla esim ei anna ajaa ollenkaan jos kaapeli on kiinni ja luukku vetää itsensä samantien kiinni kun kaapeli on irti.