Yleistä keskustelua sähköautoista

Ionic 5 näytti ihan siedettävältä, jopa ehkä hienolta kun kuvia ja arvosteluvideoita katselin. Pettymys oli kyllä valtava kun sen ensimmäisen kerran livenä näin. Näytti joltakin halvalta kiinalaiselta lelulta koko laitos. Aivan kamala suoraan sanoen. KIA EV6 taas miellyttää silmää livenäkin. Saa nähdä miten käy kun pääsee näkemään Ionic 6:n ensimmäisen kerran livenä. Kiinnostaisi kovasti, ja jos hinta yhtään maltillinen, niin voisin 2-3 vuoden päästä moisen jopa hankkia. Toki tuossa ajassa ehtii tulla ties mitä muitakin vaihtoehtoisia malleja.
 
Puolisen vuotta joo. Onhan tuo venähtänyt melkoisesti jo, toki mitä varusteita autoon valitsee vaikuttanee toimitukseen.
Ioniq 5 foorumilta lueskelin, että Kanadassa myydään jo 2024/Q3 autoja, joten siellä venynyt hieman vielä pidemmälle toimitus. :D

Tyytyväinen olen autoon kyllä, mitä nyt n. 300 kilsaa tuli eilen ajettua. Yhtä mukava auto ajaa mitä oli alkuvuodesta koeajoauto, joka oli viikonlopun mulla ajossa.
Kilometrejä kun minullakin tulee se 30-40tkm niin varmasti menee ko. auto pari kolme vuotta varsin hyvin.
Hyperchargeri tuli kokeiltua myös ja mukavastihan tuo latauskin onnistui kun auto otti 220kw teholla latausta vastaan, ei tarvinnut kauaa laturilla jumppailla.

Kaikkihan ei tuosta hieman valtavirrasta eroavasta muotoilusta tykkää, mutta itselle tuo sopii kun nenä päähän. Tykkään siis todella paljon!
Huh! Hurjalta kyllä kuulostaa tuo Kanadan tilanne!

Mistä % mihin % latasit ja miten pitkään meni? Oliko tuo 220kw jokin hetkellinen maksimi vai oliko siinä arvossa pitkäänkin? Tuliko sulla siinä mukana vaan se sukopistokkeeseen laitettava latauspiuha?

Itse tein tilauksen kolmisen viikkoa sitten omastani. Vielä joutuu tovin odottelemaan.
 
Ionic 5 näytti ihan siedettävältä, jopa ehkä hienolta kun kuvia ja arvosteluvideoita katselin. Pettymys oli kyllä valtava kun sen ensimmäisen kerran livenä näin. Näytti joltakin halvalta kiinalaiselta lelulta koko laitos. Aivan kamala suoraan sanoen. KIA EV6 taas miellyttää silmää livenäkin. Saa nähdä miten käy kun pääsee näkemään Ionic 6:n ensimmäisen kerran livenä. Kiinnostaisi kovasti, ja jos hinta yhtään maltillinen, niin voisin 2-3 vuoden päästä moisen jopa hankkia. Toki tuossa ajassa ehtii tulla ties mitä muitakin vaihtoehtoisia malleja.
Tässä huomaa kyllä kuinka makuasioita nämä ovat. Omaan silmään Ioniq 5 on hiton tyylikäs ja EV6 sit taas sekava, kaksi eri auto. Sisältä kumpikin samalla viivalla, Ioniqin vaalea sisusta tyylikkäämpi.
 
Ioniqissa varmaan riippuu vähän minkä värikombon ja varustetason näkee, osa on hieman erikoisia kromikoristeiden takia. EV6:n sivuprofiili ja perä on minusta saatanan ruma. Muutaman ”kromatun” napin kun vaihtais Ioniqin sisältä, niin ei olis valittamista itsellä. Muutekin sen sisätilat ovat oikein riittävät, hyvät varusteet ja etäisesti ulkoasu sillä vaaleammalla mattavärillä tuo Deloreanin mieleen. Lisäbonus siitä, että ratin keskellä ei luen isolla kia. Aika helppo valinta siis itsellä noiden kahden välillä.
 
Eikös tämä Canoo ollut aikalailla konkurssin partaalla.


En muutenkaan näistä kymmenistä EV-startupeista lähtisi innostumaan ennenkuin on ihan oikeasti jotain myytävää ja todistettavasti pystyvät tuotteita asiakkaille järkeviä määriä toimittamaan.

Näyttäis kaikilla nousijoilla olla vähän vyönkiristyskausi menossa, kun potkii jengiä pois ihan urakalla. Tesla, Rivian, Arrival...

Canoolla kävi aika säkä ton Walmart-tilauksen kanssa ja osakekin reagoi.
 
Semmoinen turvallisuuteen liittyvä huomio tuli tuossa juuri tehtyä, että esimerkiksi ukkosenilmalla ei latausjohtoa saa autosta otettua irti ilman avaimia.
 
Semmoinen turvallisuuteen liittyvä huomio tuli tuossa juuri tehtyä, että esimerkiksi ukkosenilmalla ei latausjohtoa saa autosta otettua irti ilman avaimia.

Latausportti menee lukkoon kun lataus alkaa ja viimeistään kun ovet menee lukkoon. Ihan turvallisuuteen liittyvänä huomiona.
 
Semmoinen turvallisuuteen liittyvä huomio tuli tuossa juuri tehtyä, että esimerkiksi ukkosenilmalla ei latausjohtoa saa autosta otettua irti ilman avaimia.
eikai missään autossa sitä siitä irti saa ilman että on ovet auki? Ukkoseen tää ei liity mitenkään vaan ihan että kukaan ei varasta/vittuillakseen irrota piuhaa.
 
eikai missään autossa sitä siitä irti saa ilman että on ovet auki? Ukkoseen tää ei liity mitenkään vaan ihan että kukaan ei varasta/vittuillakseen irrota piuhaa.

Niin, varmasti tuo varastamisen estäminen on ollut se ensisijainen funktio tuossa kaapelin lukitsemisssa autoon kiinni, mutta siinä on jääneet kaikki muut skenaariot miettimättä kokonaan.

Esimerkiksi tuommoinen sähkö- tai hybridiauto, joka itsessään on Faradayn häkki, ja kun se on kytkettynä lukitulla ja maadoitetulla kaapelilla autoon ja pistosorasiaan, on itsessään erittäin houkutteleva kohde ukkoselle iskeä siihen salamalla ja siitä seuraa mahdollisesti joko auton syttymimen palamaan tai erinäisiä sähköteknisiä tapahtumia rakennuksessa, parkkihallissa, lentokentällä, laivassa ja monessa muussa mahdollisessa kohteessa.

Tilanne jossa auton omistaja ei ole vapauttamassa poikkeustilanteessa kaapelia autossa on todennäköinen ainakin parkkihalleissa, lentokentillä ja laivoissa. Näissä paikoissa autot ovat tyypillisesti parkeerattu tiiviisti vieriviereen. Minusta noissa pitäsi ehdottomasti olla mahdollisuus irrottaa kaapeli autosta poikkeustilanteissa. Tämmöinen poikkeustilanne on esimerkiksi joka kesä Suomessa toistuva ukkonen joka tuleee kohteen päälle.

 
Niin, varmasti tuo varastamisen estäminen on ollut se ensisijainen funktio tuossa kaapelin lukitsemisssa autoon kiinni, mutta siinä on jääneet kaikki muut skenaariot miettimättä kokonaan.

Esimerkiksi tuommoinen sähkö- tai hybridiauto, joka itsessään on Faradayn häkki, ja kun se on kytkettynä lukitulla ja maadoitetulla kaapelilla autoon ja pistosorasiaan, on itsessään erittäin houkutteleva kohde ukkoselle iskeä siihen salamalla ja siitä seuraa mahdollisesti joko auton syttymimen palamaan tai erinäisiä sähköteknisiä tapahtumia rakennuksessa, parkkihallissa, lentokentällä, laivassa ja monessa muussa mahdollisessa kohteessa.

Tilanne jossa auton omistaja ei ole vapauttamassa poikkeustilanteessa kaapelia autossa on todennäköinen ainakin parkkihalleissa, lentokentillä ja laivoissa. Näissä paikoissa autot ovat tyypillisesti parkeerattu tiiviisti vieriviereen. Minusta noissa pitäsi ehdottomasti olla mahdollisuus irrottaa kaapeli autosta poikkeustilanteissa. Tämmöinen poikkeustilanne on esimerkiksi joka kesä Suomessa toistuva ukkonen joka tuleee kohteen päälle.

Sähköautot on aika yleisiä jo ympäri maailman niin onko yhtään tapausta missä olisi jotain isompaa ku ehkä auto mennyt rikki (en tiedä onko niinkään tapahtunut) tapahtunut ukkosen johdosta?
 
Niin, varmasti tuo varastamisen estäminen on ollut se ensisijainen funktio tuossa kaapelin lukitsemisssa autoon kiinni, mutta siinä on jääneet kaikki muut skenaariot miettimättä kokonaan.

Esimerkiksi tuommoinen sähkö- tai hybridiauto, joka itsessään on Faradayn häkki, ja kun se on kytkettynä lukitulla ja maadoitetulla kaapelilla autoon ja pistosorasiaan, on itsessään erittäin houkutteleva kohde ukkoselle iskeä siihen salamalla ja siitä seuraa mahdollisesti joko auton syttymimen palamaan tai erinäisiä sähköteknisiä tapahtumia rakennuksessa, parkkihallissa, lentokentällä, laivassa ja monessa muussa mahdollisessa kohteessa.

Tilanne jossa auton omistaja ei ole vapauttamassa poikkeustilanteessa kaapelia autossa on todennäköinen ainakin parkkihalleissa, lentokentillä ja laivoissa. Näissä paikoissa autot ovat tyypillisesti parkeerattu tiiviisti vieriviereen. Minusta noissa pitäsi ehdottomasti olla mahdollisuus irrottaa kaapeli autosta poikkeustilanteissa. Tämmöinen poikkeustilanne on esimerkiksi joka kesä Suomessa toistuva ukkonen joka tuleee kohteen päälle.

Miksi se auto olisi yhtään mitenkään kiinnostava kohde ukkoselle? Maadoitettuhan se on tasan samalla tavalla kuin vieressä hyvin todennäköisesti oleva korkeampi rakennus.

Huomattavasti enemmän ainakin itseä kiinnostaisi irroittaa auto verkosta ilmaverkkojen alueella auton vaurioitumisen estämiseksi, jos sattuu sähkötolppaan tulemaan täysosuma.
 
APC:n noin 15 e maksava 16 A Schuko-ylijännitesuoja ukkosen yms. varalta sisältää rikkoutuneiden laitteiden korvauksen 75 000 e asti.
Tämä ei tietysti lohduta mitään, jos on erillinen latausasema. Ja vähän epäilen, että kootut selitykset alkaisi aika nopeasti, jos APC:lle lähettäisi vaikka jonkun 60 k€ laskun.
 
Esimerkiksi tuommoinen sähkö- tai hybridiauto, joka itsessään on Faradayn häkki, ja kun se on kytkettynä lukitulla ja maadoitetulla kaapelilla autoon ja pistosorasiaan, on itsessään erittäin houkutteleva kohde ukkoselle iskeä siihen salamalla
Ei, vaan se nimenomaan ei ole lainkaan houkutteleva kohde iskeä, koska se on eristetty kumipyörillä maasta. Sen sijaan se latausasema on maadoitettu.
 
Mistähän nykyään näkee edes huolto-ohjelman, kun on sähköinen huoltokirja? Äkkiseltään oma-audi sivustolta tai myaudi sovelluksesta ei osunut silmään. Edelliset pari sähköisellä huoltokirjalla varustettua on vienyt, kun auto on sitä alkanut pyytää, mutta eipä oikeastaan ole ikinä tullut katsottua mitä siellä on tulossa. Vaihtoon ovat menneet ennen toista huoltoa, niin ei ole hirveästi pohtinut asiaa. Tässä q4 taisi olla 2v välein huolto riippumatta kilometreistä.
 
Tuo vaikuttaa varsin hyvältä vaihtoehdolta :thumbsup:
Kun olen noviisi näissä asioissa, niin pitää kysyä seuraava tyhmä kysymys...

Cupraa pystyy esitteen mukaan lataamaan 11kw teholla. Mietin jos hankkisi työpaikan seinään tuosta kuitenkin 22kw mallin, jos se olisi vähän enemmin "future proof" laite?
Eikö auto osaa kuitenkin "pyytää" laturilta sopivaa tehoa, eli homma toimii ihan ok?
Toimii noin. Eli kun kytket laturin autoon, niin auto ottaa siitä sen 16 ampeeria kolmesta vaiheesta, eli lataa 11 kW teholla. Sitten jos kytket siihen 22 kW lataukseen kykenevän auton, niin se ottaa täydet 32 ampeeria kolmesta vaiheesta.

Pienenä lisäetuna 22 kW laturista voi ladata täydellä teholla myös sellaiset autot, joissa on 7 kW laturi toteutettu 1-vaiheisena, esim nykyiset Toyota bz4x:t, jotka ottavat vain yhdestä vaiheesta 32 ampeeria. Tuollaista autoa jos lataa 11 kW laturilla, niin latausteho jää vain 3,6 kW, koska osaa ottaa virtaa vain yhdestä vaiheesta ja 11 kW laturi antaa 16 A per vaihe.

Hintaero noissa on niin pieni, joten jos työpaikalla kaapelointi on jo valmiiksi kunnossa 3x32A:ta varten, ettei tartte muutoksia sähkötöihin alkaa tekemään, niin ehdottomasti laitat sen 22 kW laitteen.
 
Mistähän nykyään näkee edes huolto-ohjelman, kun on sähköinen huoltokirja? Äkkiseltään oma-audi sivustolta tai myaudi sovelluksesta ei osunut silmään. Edelliset pari sähköisellä huoltokirjalla varustettua on vienyt, kun auto on sitä alkanut pyytää, mutta eipä oikeastaan ole ikinä tullut katsottua mitä siellä on tulossa. Vaihtoon ovat menneet ennen toista huoltoa, niin ei ole hirveästi pohtinut asiaa. Tässä q4 taisi olla 2v välein huolto riippumatta kilometreistä.
Siellä on valikoissa sellainen huolto-kohta, joka kertoo kuukauden tarkkuudella milloin seuraava huolto. Alkaa sitten muistuttelemaan näytöllä kun tuo lähestyy.
 
Ei, vaan se nimenomaan ei ole lainkaan houkutteleva kohde iskeä, koska se on eristetty kumipyörillä maasta. Sen sijaan se latausasema on maadoitettu.
Se salama kun muodostuu niin isosta jännitteestä että ilman eristysvastus ei riitä 2km matkalta, niin meinaat että se vajaa 10cm kumia on jotenkin ratkaisevassa asemassa?

Jos salama lyö latauksessa olevaan sähköautoon ja hajottaa paikkoja se johtui siitä että se purkautuu maadoitukseen. Eli siellä kyllä hajoaa sen sähköauton lisäksi myös muitakin samaan söhköverkkoon kytkettyjä sähköautoja. Sinänsä se toimii kyllä myös niin päin että jos se kajahtaa esim talon ukkosenjohdattimeen, niin tuskin se sähköauto sitä kestää...

Ukonilman aikana se töpseleiden irtikiskominen estää tietysti sen kyseisen laitteen vauriot, mutta kaikki talon kiinteä sähkö kyllä kärähtää, jos kohdalle sattuu, ja kalliimmaksi se tilee kuin jonkun telkkarin uusiminen. Jos tuota ukonilmasuojausta haluaa tehdä, niin ihan pääkytkimen kääntäminen auttaa pitkälle. Myös sen sähköauton suojaamiseksi.
 
Siellä on valikoissa sellainen huolto-kohta, joka kertoo kuukauden tarkkuudella milloin seuraava huolto. Alkaa sitten muistuttelemaan näytöllä kun tuo lähestyy.
Se on tuttu, mutta lähinnä se, mitä huolto-ohjelmaan kuuluu, kun täälä on ollut puheena esim. tuo öjyn vaihto "vaihteeseen"
 
Huh! Hurjalta kyllä kuulostaa tuo Kanadan tilanne!

Mistä % mihin % latasit ja miten pitkään meni? Oliko tuo 220kw jokin hetkellinen maksimi vai oliko siinä arvossa pitkäänkin? Tuliko sulla siinä mukana vaan se sukopistokkeeseen laitettava latauspiuha?

Itse tein tilauksen kolmisen viikkoa sitten omastani. Vielä joutuu tovin odottelemaan.
Alotin 12% ja lopetin muistaakseni 78% kohdalla. Lataus nousi aivan alussa n. 110kw tuntumaan, jonka jälkeen taisi mennä pari minuuttia niin oli 220kw. Kävin välissä mäkkärissä hakemassa jäätelön, mutta olisiko auto ollut latauksessa ehkä n. 15min.

Mukana tuli tosiaan valmistajan oma laturi jossa schuko pistoke ja lataus tehot 6A, 8A, 10A sekä 12A. Tämä nyt käytössä ennen kun saan Tesla shopista tuon kaapelin itselleni ja saan GO-E chargerin käyttöön, kaapelin olisi toki voinut tilata vähän etukäteen, sillä nyt myyvät "ei oota"...
 
Tämä nyt käytössä ennen kun saan Tesla shopista tuon kaapelin itselleni ja saan GO-E chargerin käyttöön, kaapelin olisi toki voinut tilata vähän etukäteen, sillä nyt myyvät "ei oota"...
Puhutko tästä kaapelista? Tyypin 2 sovitin – 32A

On näköjään aika sopuhintainen :O Kai tuolta saa teslatonkin tavaraa ostaa(?) Tilasin sähköpostiin tiedon kun johtoa on jälleen saatavilla. Kiitti vinkistä!
 
Alotin 12% ja lopetin muistaakseni 78% kohdalla. Lataus nousi aivan alussa n. 110kw tuntumaan, jonka jälkeen taisi mennä pari minuuttia niin oli 220kw. Kävin välissä mäkkärissä hakemassa jäätelön, mutta olisiko auto ollut latauksessa ehkä n. 15min.

Mukana tuli tosiaan valmistajan oma laturi jossa schuko pistoke ja lataus tehot 6A, 8A, 10A sekä 12A. Tämä nyt käytössä ennen kun saan Tesla shopista tuon kaapelin itselleni ja saan GO-E chargerin käyttöön, kaapelin olisi toki voinut tilata vähän etukäteen, sillä nyt myyvät "ei oota"...
Ilmeisesti muutkin huomanneet edullisen kaapelin :) Minulla tuo on kaapissa odottamassa autoa.
 
Puhutko tästä kaapelista? Tyypin 2 sovitin – 32A

On näköjään aika sopuhintainen :O Kai tuolta saa teslatonkin tavaraa ostaa(?) Tilasin sähköpostiin tiedon kun johtoa on jälleen saatavilla. Kiitti vinkistä!
Tuosta juuri kyse, pystyy ostamaan vaikka ei Teslaa omistaisikaan.
Kyseessä Mennekesin johto vielä, joten pitäisi olla laadukaskin. :thumbsup:
Gigantti myy samaa kaapelia 175€ hintaan ja Clas Ohlson 199€.
 
Jep, tuo on löytö - jos olisi ostettavissa, tämä pitäisi postata hintavinkkeihin. :) Tilasin meiliin tiedon kun on jälleen saatavilla...
 
Alotin 12% ja lopetin muistaakseni 78% kohdalla. Lataus nousi aivan alussa n. 110kw tuntumaan, jonka jälkeen taisi mennä pari minuuttia niin oli 220kw. Kävin välissä mäkkärissä hakemassa jäätelön, mutta olisiko auto ollut latauksessa ehkä n. 15min.

Mukana tuli tosiaan valmistajan oma laturi jossa schuko pistoke ja lataus tehot 6A, 8A, 10A sekä 12A. Tämä nyt käytössä ennen kun saan Tesla shopista tuon kaapelin itselleni ja saan GO-E chargerin käyttöön, kaapelin olisi toki voinut tilata vähän etukäteen, sillä nyt myyvät "ei oota"...
On tuo kyllä nopea lataamaan, kun tuollaisella nopealla pysähdyksellä saa jo lähemmäs 70% akkua ladattua.

Itsellä vielä nuo latausasemien selvittelyt kesken. Saa nähdä minkälaisen sitten itse hommaa. Tuolla 12A saa ilmeisesti ladattua 2,7kW:n teholla? Ihan kätevän näköinen se auton mukana tulevana laturi ainakin kuvien perusteella.
 
On tuo kyllä nopea lataamaan, kun tuollaisella nopealla pysähdyksellä saa jo lähemmäs 70% akkua ladattua.

Itsellä vielä nuo latausasemien selvittelyt kesken. Saa nähdä minkälaisen sitten itse hommaa. Tuolla 12A saa ilmeisesti ladattua 2,7kW:n teholla? Ihan kätevän näköinen se auton mukana tulevana laturi ainakin kuvien perusteella.
Joo tyytyväinen olen kyllä itse tuohon, saa toki nähdä mitä pakkaset tuovat tullessaan, toivotaan että saataisiin näihin MY22 autoihinkin tuo akun lämmitys laturille navigoidessa.
Tuo auton mukana tuleva laturi tosiaan yks vaihe joten sitä 2,7kW se latailee 12A teholla. Laturi on vielä mukavasti IP67 luokiteltu niin ei vesisadekkaan haitannut vaikka oli pihalla taivasalla.
 
Tilanne jossa auton omistaja ei ole vapauttamassa poikkeustilanteessa kaapelia autossa on todennäköinen ainakin parkkihalleissa, lentokentillä ja laivoissa. Näissä paikoissa autot ovat tyypillisesti parkeerattu tiiviisti vieriviereen. Minusta noissa pitäsi ehdottomasti olla mahdollisuus irrottaa kaapeli autosta poikkeustilanteissa. Tämmöinen poikkeustilanne on esimerkiksi joka kesä Suomessa toistuva ukkonen joka tuleee kohteen päälle.
Vieppäs se sähköauto tyhjällä akulla julkiseen latausasemaan sillä aikaa kun itse asioit muualla, niin ymmärrät miksi sitä kaapelia ei saa irti kukaan muu kuin auton omistaja...

Tilanne jossa ukkonen iskee niin makeasti, että latauksessa oleva sähköauto syttyy palamaan aiheuttaa sen verran muutakin tuhoa, ettei siinä enää se yksi litiumipommi ketään kiinnosta. Näyttöä ukkosen sytyttämistä sähköautoista ei muutenkaan juuri ole. Ukkosen rikkomat sähkölaitteet on lähes aina ilmajohtojen alueella = syrjäisemmät ja okt alueet. Tällaisessa paikassa omistaja on yleensä lähellä ja saattaisin itsekin auton piuhan irrottaa ukkosella, vaikka viimeisenä se salama sen auton varmasti hajottaa...

Yksikään julkinen latausasema ei saa virtaansa salamaniskemille riskaabeleista verkoista ja siellä on välissä niin paljon muuta tekniikkaa ja pitkää kuparia ennen yhtäkään sähköautoa, että mahdollisuus salaman sytyttämään sähköautoon on käytännössä 0%...
*En ole sähköasiantuntija, mutta ihan näin maalaisjärjellä*
 
Viimeksi muokattu:
Joo tyytyväinen olen kyllä itse tuohon, saa toki nähdä mitä pakkaset tuovat tullessaan, toivotaan että saataisiin näihin MY22 autoihinkin tuo akun lämmitys laturille navigoidessa.
Tuo auton mukana tuleva laturi tosiaan yks vaihe joten sitä 2,7kW se latailee 12A teholla. Laturi on vielä mukavasti IP67 luokiteltu niin ei vesisadekkaan haitannut vaikka oli pihalla taivasalla.
Toivotaan, että saisivat akun lämmityksen koodattua myös tämän vuoden autoihin. Nämä taitaa olla myös semmosia asioita, että vaikka se tulisikin, niin voi mennä tovi jos toinenkin odotellessa.

Hyvältä kuulostaa tähän mennessä. :)

Oletko huomannut jotain epäloogisuuksia vielä autossa muuten? Liekkö saisivat MY23 USB-C-liittimet noihin autoihin.:cool:
 
Oletko huomannut jotain epäloogisuuksia vielä autossa muuten?
Itsellä samanlainen sämpylä alla ja kokemusta noin 7000 km edestä. Todella kiva auto, eikä siitä ole nyt ihan kauheasti huonoa tullut vastaan. Jotain pientä kuitenkin:
  • Käyttis välillä hidastelee ja sekoilee unohtaen käyttäjäprofiileihin määriteltyjä asetuksia
  • Hiekkapölyä ja rapaa pääsee ovien muotoilusta johtuen(?) kertymään huomattavia määriä ovien ja korin väliin
  • Latausluukkua saa painaa kytkimen kohdalta peukalo kaksin kerroin, jotta luukku aukeaa (onneksi luukun saa auki myös avaimesta tai Bluelink-appilla)
 
Itsellä samanlainen sämpylä alla ja kokemusta noin 7000 km edestä. Todella kiva auto, eikä siitä ole nyt ihan kauheasti huonoa tullut vastaan. Jotain pientä kuitenkin:
  • Käyttis välillä hidastelee ja sekoilee unohtaen käyttäjäprofiileihin määriteltyjä asetuksia
  • Hiekkapölyä ja rapaa pääsee ovien muotoilusta johtuen(?) kertymään huomattavia määriä ovien ja korin väliin
  • Latausluukkua saa painaa kytkimen kohdalta peukalo kaksin kerroin, jotta luukku aukeaa (onneksi luukun saa auki myös avaimesta tai Bluelink-appilla)
Minkälaisia asetuksia noissa käyttäjäprofiileissa on, mitä se auto unohtaa? Ihan esimerkkejä kysyisin.

Tuon ravan ja pölyn kertymiseen tuskin on mitään tehtävissä. Yksi harmittava ominaisuus, minkä kanssa on elettävä?

Onko tuo latausluukun kytkin liian jäykkä siis, että sitä joutuu sormet punasena painamaan, että se aukeaa? Onko se joka sään ongelma? Miten on tuo Bluelink-appi toiminut?
 
Vieppäs se sähköauto tyhjällä akulla julkiseen latausasemaan sillä aikaa kun itse asioit muualla, niin ymmärrät miksi sitä kaapelia ei saa irti kukaan muu kuin auton omistaja...

Tilanne jossa ukkonen iskee niin makeasti, että latauksessa oleva sähköauto syttyy palamaan aiheuttaa sen verran muutakin tuhoa, ettei siinä enää se yksi litiumipommi ketään kiinnosta. Näyttöä ukkosen sytyttämistä sähköautoista ei muutenkaan juuri ole. Ukkosen rikkomat sähkölaitteet on lähes aina ilmajohtojen alueella = syrjäisemmät ja okt alueet. Tällaisessa paikassa omistaja on yleensä lähellä ja saattaisin itsekin auton piuhan irrottaa ukkosella, vaikka viimeisenä se salama sen auton varmasti hajottaa...

Yksikään julkinen latausasema ei saa virtaansa salamaniskemille riskaabeleista verkoista ja siellä on välissä niin paljon muuta tekniikkaa ja pitkää kuparia ennen yhtäkään sähköautoa, että mahdollisuus salaman sytyttämään sähköautoon on käytännössä 0%...
*En ole sähköasiantuntija, mutta ihan näin maalaisjärjellä*
Erikoiselta kuulostaa kyllä tilanne missä sähköauton laturit olisivat erityisen alttiita ukkoselle, kun käytännössä koko yhteiskunnassa on sähköt päällä joka helkkarin paikassa ihan kelistä riippumatta. Ylipäätään tuo ukkosen vaaroilla pelottelu on vähän sellaista agraarisuomen aikaista meininkiä about 95% kiinteistöistä.
 
Vieppäs se sähköauto tyhjällä akulla julkiseen latausasemaan sillä aikaa kun itse asioit muualla, niin ymmärrät miksi sitä kaapelia ei saa irti kukaan muu kuin auton omistaja...

Tilanne jossa ukkonen iskee niin makeasti, että latauksessa oleva sähköauto syttyy palamaan aiheuttaa sen verran muutakin tuhoa, ettei siinä enää se yksi litiumipommi ketään kiinnosta. Näyttöä ukkosen sytyttämistä sähköautoista ei muutenkaan juuri ole. Ukkosen rikkomat sähkölaitteet on lähes aina ilmajohtojen alueella = syrjäisemmät ja okt alueet. Tällaisessa paikassa omistaja on yleensä lähellä ja saattaisin itsekin auton piuhan irrottaa ukkosella, vaikka viimeisenä se salama sen auton varmasti hajottaa...

Yksikään julkinen latausasema ei saa virtaansa salamaniskemille riskaabeleista verkoista ja siellä on välissä niin paljon muuta tekniikkaa ja pitkää kuparia ennen yhtäkään sähköautoa, että mahdollisuus salaman sytyttämään sähköautoon on käytännössä 0%...
*En ole sähköasiantuntija, mutta ihan näin maalaisjärjellä*
Erikoiselta kuulostaa kyllä tilanne missä sähköauton laturit olisivat erityisen alttiita ukkoselle, kun käytännössä koko yhteiskunnassa on sähköt päällä joka helkkarin paikassa ihan kelistä riippumatta. Ylipäätään tuo ukkosen vaaroilla pelottelu on vähän sellaista agraarisuomen aikaista meininkiä about 95% kiinteistöistä.
 
Jos oikein hinnastoja tulkkasin, Hyundai Ioniq 5 2023 mallia (77kWh akku? ), sekä ID.4 (samaten 77 kWh akku?) saisi kuitenkin edelleen himpun verran alle 50000€?

Kun kuitenkin on paljon puhuttu sähköautojen hintojen nousupaineista ettei uutta Teslaakaan saa enää alle 50000€ uutena, niin ovatko noiden kahden mallin hinta sitten mitenkään erityisesti nousseet, tai onko pudotettu varusteita pois, vai ovatko vaan taistelleet valtavirtaa vastaan ja pitäneet mahdolliset hinnannousut maltillisina?

Oletan että tilausaika on varsin pitkä. Mulle sähköauto saa edelleen tulla ns. minimivarusteilla, kunhan jonkinlainen vakkari ja ilmastointi löytyy, en tarvitse hud-näyttöjä tai kaistavahteja tms. jos niiden puuttumisella hintaa saa alemmaksi. Edes auton omaa navigaatiota en kaipaa jos sellainen vaihtoehto on (käytän puhelimen navigointia, toimii kaikilla kulkupeleillä), mutta oletan noissa sen tulevan vakiona.

Vähän leikittelen ajatuksella isompaan ja parempaan sähköautoon vaihtamisesta, vaikka nykyinenkin kyllä edelleen riittää tarpeisiini. Olin kuvitellut että noidenkin hinnat olisivat jo lähempänä 60000€ tai jotain kun kaikki haluavat nyt sähköauton mutta myydään ei-oota.

Mieluiten haluisin LFP-akulla mutta oletan noissa olevan normi NMC-akut, eipä sillä niin suurta merkitystä kun kerran akussa kuitenkin on kokoa joten vähän väliä vaikka ajan kanssa sen kapasiteetti pienenisikin 10-20%.
 
Puhutko tästä kaapelista? Tyypin 2 sovitin – 32A

On näköjään aika sopuhintainen :O Kai tuolta saa teslatonkin tavaraa ostaa(?) Tilasin sähköpostiin tiedon kun johtoa on jälleen saatavilla. Kiitti vinkistä!
Pystyykö tuo kaapeli tarvittaessa siis 22kW tehoiseen AC-lataukseen (niillä muutamilla autoilla jotka siihen pystyvät)? Kun tuolla kuitenkin puhutaan vain max 16,5 kW lataustehoista eri Tesla-malleilla, mutta oletan että tuo pystyy tarvittaessa vaikka 22kW?

Ihan vaan jotta tiedän voinko ostaa tuollaisen jos Zoen mukana tullut paksu type2-kaapeli joskus menee rikki.
 
Pystyykö tuo kaapeli tarvittaessa siis 22kW tehoiseen AC-lataukseen (niillä muutamilla autoilla jotka siihen pystyvät)? Kun tuolla kuitenkin puhutaan vain max 16,5 kW lataustehoista eri Tesla-malleilla, mutta oletan että tuo pystyy tarvittaessa vaikka 22kW?

Ihan vaan jotta tiedän voinko ostaa tuollaisen jos Zoen mukana tullut paksu type2-kaapeli joskus menee rikki.
Kyllä tukee. Arvot ovat teslan omien autojen, siksi ”alhaiset”.
 
Onko kukaan joutunut laturin varastamisen uhriksi? 'Kiinteä' tai mummolaturi? Itseltä varastettiin taloyhtiön autohallista Type-1 mummolaturi rikkomalla lataustolpan kansi. Pistoke ei lukitu autoon millään tavoin eikä omassa autossa ole hälytystä laturin irroittamiseksi lukitusta autosta.
Korvaus meni kotivakuutuksesta omavastuulla mutta muutama satku jäi maksettavaksi & general vitutus.
Nyt ei saa nusastua ilman piuhan katkomista / rälläköintiä ja taloyhtiö laittoi vartiointiyhtiön kameran halliin toistuvien rengashäkkien vierailujen takia.
 
Jos oikein hinnastoja tulkkasin, Hyundai Ioniq 5 2023 mallia (77kWh akku? ), sekä ID.4 (samaten 77 kWh akku?) saisi kuitenkin edelleen himpun verran alle 50000€?

Kun kuitenkin on paljon puhuttu sähköautojen hintojen nousupaineista ettei uutta Teslaakaan saa enää alle 50000€ uutena, niin ovatko noiden kahden mallin hinta sitten mitenkään erityisesti nousseet, tai onko pudotettu varusteita pois, vai ovatko vaan taistelleet valtavirtaa vastaan ja pitäneet mahdolliset hinnannousut maltillisina?

Oletan että tilausaika on varsin pitkä. Mulle sähköauto saa edelleen tulla ns. minimivarusteilla, kunhan jonkinlainen vakkari ja ilmastointi löytyy, en tarvitse hud-näyttöjä tai kaistavahteja tms. jos niiden puuttumisella hintaa saa alemmaksi. Edes auton omaa navigaatiota en kaipaa jos sellainen vaihtoehto on (käytän puhelimen navigointia, toimii kaikilla kulkupeleillä), mutta oletan noissa sen tulevan vakiona.

Vähän leikittelen ajatuksella isompaan ja parempaan sähköautoon vaihtamisesta, vaikka nykyinenkin kyllä edelleen riittää tarpeisiini. Olin kuvitellut että noidenkin hinnat olisivat jo lähempänä 60000€ tai jotain kun kaikki haluavat nyt sähköauton mutta myydään ei-oota.

Mieluiten haluisin LFP-akulla mutta oletan noissa olevan normi NMC-akut, eipä sillä niin suurta merkitystä kun kerran akussa kuitenkin on kokoa joten vähän väliä vaikka ajan kanssa sen kapasiteetti pienenisikin 10-20%.

Ioniq 5:n hinta nousi hieman muissa kuin tuossa hankintatukeen osuvassa kokoonpanossa. Maahantuojalla lienee intressi pitää tällainen volyymimalli hinnastossa alle 50 k€ niin kauan kuin mahdollista. Valmistajan tasolla vaikea sanoa. EV6:n hinnat ovat ilmeisesti nousseet aika jyrkästi, joten ehkä näiden välillä on jotain segmentointia. Ihan mitä tahansa hinnat alkaen -mallista ei voi myöskään pyytää, koska tämä nimenomainen CUV-autoluokka on varmaan sähkisten kilpailluin.
 
Ioniq 5:n hinta nousi hieman muissa kuin tuossa hankintatukeen osuvassa kokoonpanossa. Maahantuojalla lienee intressi pitää tällainen volyymimalli hinnastossa alle 50 k€ niin kauan kuin mahdollista. Valmistajan tasolla vaikea sanoa. EV6:n hinnat ovat ilmeisesti nousseet aika jyrkästi, joten ehkä näiden välillä on jotain segmentointia. Ihan mitä tahansa hinnat alkaen -mallista ei voi myöskään pyytää, koska tämä nimenomainen CUV-autoluokka on varmaan sähkisten kilpailluin.
Tuo kuulostaa uskottavalta teorialta. Mietin vaan kun kollegani tai pikemminkin pomoni taisi tilata oman ID.4:nsa viime vuoden puolella ja jo silloin olin vähän yllättynyt että hän onnistui painamaan sen hinnan just alle 50000€ (jotta saa hankintatuen). Nyt on yli puoli vuotta kulunut ja edelleen voi saada ID.4:n tuohon samaan hintaan, myönnän etten uskonut olevan mahdollista.

Pitää tutkailla tarkemmin, josko autonvaihtokärpänen puraisisi. Riippuu tietenkin myös saisinko mielestäni nykyisestä sähköttimestä tarpeeksi vaihdossa, vai pitäisikö taas alkaa myydä itse (ja milläs sitten ajaisi sen odotusajan)... Tai sitten vaan jatkan nykyisellä, onneksi sekin vaihtoehto on.
 
Vieppäs se sähköauto tyhjällä akulla julkiseen latausasemaan sillä aikaa kun itse asioit muualla, niin ymmärrät miksi sitä kaapelia ei saa irti kukaan muu kuin auton omistaja...

Tilanne jossa ukkonen iskee niin makeasti, että latauksessa oleva sähköauto syttyy palamaan aiheuttaa sen verran muutakin tuhoa, ettei siinä enää se yksi litiumipommi ketään kiinnosta. Näyttöä ukkosen sytyttämistä sähköautoista ei muutenkaan juuri ole. Ukkosen rikkomat sähkölaitteet on lähes aina ilmajohtojen alueella = syrjäisemmät ja okt alueet. Tällaisessa paikassa omistaja on yleensä lähellä ja saattaisin itsekin auton piuhan irrottaa ukkosella, vaikka viimeisenä se salama sen auton varmasti hajottaa...

Yksikään julkinen latausasema ei saa virtaansa salamaniskemille riskaabeleista verkoista ja siellä on välissä niin paljon muuta tekniikkaa ja pitkää kuparia ennen yhtäkään sähköautoa, että mahdollisuus salaman sytyttämään sähköautoon on käytännössä 0%...
*En ole sähköasiantuntija, mutta ihan näin maalaisjärjellä*

Täällä Oulun kaupunkikeskustassa on tänä päivänä olleet poikki energialaitos, iso tehdas ja yliopistollisen keskussairaalan kriittiset järjestelmät useita tunteja. Ukkosen takia. Laitteistoja on rikkoutunut ja paloautot sekä ambulanssit ajoivat tuossa pahimmat myräkän aikana.

Sähköautoja täällä on vielä sen verran vähän ett niihin kohdistuneita vaurioita ei täältä ole vielä raportoitu.

 
Viimeksi muokattu:
Eipä tuosta (ukkosella rikkoutuneista sähköautoista) pikagooglauksella löydy mainintoja ulkomaisistakaan uutisista ja koko ajan monessa paikkaa ukkostaa.
Itse käytän energiaa asiasta murehtimiseen sen verran että nyppään latausjohdon ukkosella irti samalla kun irrotan parin muunkin koneen piuhan irti.
 
Täällä Oulun kaupunkikeskustassa on tänä päivänä olleet poikki energialaitos, iso tehdas ja yliopistollisen keskussairaalan kriittiset järjestelmät useita tunteja. Ukkosen takia. Laitteistoja on rikkoutunut ja paloautot sekä ambulanssit ajoivat tuossa pahimmat myräkän aikana.

Sähköautoja täällä on vielä sen verran vähän ett niihin kohdistuneita vaurioita ei täältä ole vielä raportoitu.

Juu, eikä nuo ole mitään erityisen poikkeavia tilanteita. Aina kun tässä maassa ukkostaa niin jossain jotain hajoaa. Oulun tapauksessa iskun on saanut jokin energialaitoksen mööpeli, joka sotkee nyt välillisesti montaa asiaa. Itselläkin on netit ja kaapeli-tv ollut poikki tuosta myräkästä asti, kun palveluntarjoajan laitos on jumissa sähkölaitoksen ongelmien vuoksi.

En silti lähtisi vertaamaan jotain laitosinfraa sähköauton latureihin. Globaalisti ei taida olla yhtään julkisesti raportoitua tapausta, jossa sähköauto tai edes sen latausliitäntälaite olisi ottanut damagea ukkosen vuoksi. Kyllä niitä sähkiksiäkin on Oulussa ollut jo 10v ja nykyään sen verran reilusti, että jos olisivat hajotakseen niin olisi jo hajonnut. Toki eipä niistä yksittäistapauksista huudella ennenkuin kyseessä on laajempi ongelma, jota ei ainakaan tällä hetkellä ole.
 
Minkälaisia asetuksia noissa käyttäjäprofiileissa on, mitä se auto unohtaa? Ihan esimerkkejä kysyisin.

Tuon ravan ja pölyn kertymiseen tuskin on mitään tehtävissä. Yksi harmittava ominaisuus, minkä kanssa on elettävä?

Onko tuo latausluukun kytkin liian jäykkä siis, että sitä joutuu sormet punasena painamaan, että se aukeaa? Onko se joka sään ongelma? Miten on tuo Bluelink-appi toiminut?
Mulla on auto unohtanut mm. käyttäjäprofiilien nimiä, nopeuskameroiden varoitusasetuksia ja HUDin asetuksia.

Paskan kertymisen kanssa joutuu vain elämään, tai siis pitää vaivautua auton huuhtelun/pesun yhteydessä huuh myös nuo paikat, jonne sitä rapaa kertyy.

Luukun suhteen ongelma taitaa olla, että luukun sisäpuolen ja kytkimen välinen etäisyys on hieman liian pitkä, jolloin luukkua joutuu painaa voimakkaasti, jotta painaminen ulottuu tuohon kytkimeen asti. Joku oli ratkaissut asian liimaamalla luukun sisäpuolelle kytkimen kohdalle palan karhuteippiä, jolloin tuo ongelma poistuu :D
 
Mulla on auto unohtanut mm. käyttäjäprofiilien nimiä, nopeuskameroiden varoitusasetuksia ja HUDin asetuksia.

Paskan kertymisen kanssa joutuu vain elämään, tai siis pitää vaivautua auton huuhtelun/pesun yhteydessä huuh myös nuo paikat, jonne sitä rapaa kertyy.
Tätä muistisairautta esiintyy myös Volkkarilla melko tasaisesti, kuulemma seuraava softa korjaa, saa nähdä...

Ilmeisesti tuo kynnyssontaongelma on myös EV6:ssa, saas nähdä mitä tuolle keksii kun se oma sieltä joskus rantautuu. Jännä sinänsä että ID.4:ssa ei samanlaista vielä ole tullut vastaan, onko syynä paremmat pölytiivisteet vai pysty kynnys, vai eikö vaan vielä ole omalla kohdalla toteutunut. Vesipisaraa noissa pilareissa ja kynnyksellä kuitenkin on aina dateen jälkeen...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 413
Viestejä
4 488 232
Jäsenet
74 236
Uusin jäsen
Bandito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom