Yleistä keskustelua sähköautoista

Tietty ne voi sinulle olla "aivan riittävän laadukkaa". Se ei kuitenkaan muuta asiaa mihinkään. Vertaa vaikka samanhintaiseen Bemariin niin aikamoinen muovihelvetti se Tesla on. Kiiltävää muovia ja tekokuosia.

Eli verrokki ei ole Bemun i4, josta saa pulittaa sen 80k€, vaan joku polttis. High IQ vertailu siis :tup:.

Kiiltävää pintaa joo löytyy vanhemman mallin keskikonsolista piano black luukkujen muodossa, mutta synnitön heittäköön ensimmäisen kiven jne. Uudemmissa ei enää.
 
Tietty ne voi sinulle olla "aivan riittävän laadukkaa". Se ei kuitenkaan muuta asiaa mihinkään. Vertaa vaikka samanhintaiseen Bemariin niin aikamoinen muovihelvetti se Tesla on. Kiiltävää muovia ja tekokuosia. Kaikessa paistaa sellainen halvalla tehty fiilis.

Kaikki sähköautot "alemmassa" hintaluokassa ovat muovisempia kuin saman hintaiset polttikset, ei vain Teslat.
 
Itse olen istunut sekä BMW i4, Tesla S/3/X/Y ja VAG-konsernin lähes kaikissa sähköisissä malleissa mitä Euroopassa on markkinoilla, ja VAG on kyllä ykkössijalla ns. "ämpärimuovin" sijoittamisessa autoon. Erityisesti halvemman hintaluokan autoissa tämä korostuu entisestään. Teslassa en vastaavaa ilmiötä ole havainnut ollenkaan, enkä mm. BMW: ssä. En siten voi allekirjoittaa tuota väittämää Teslan muovisuudesta, mitä aikaisempi kirjoittaja huomasi.
 
Teslan sisustat on muotoiltu niin minimalistisesti, että siitä tulee mielleyhtymä 20 vuoden taakse, ja samalla vaikutelma huonosta sisustuksesta. Tuolloinhan sisustat koostuivat suunnilleen kaikilla merkeillä suurista yhtenäisistä muovipinnoista. Kalliimmissa saattoi olla vähän puuta jossain kohtaa.

Nykyautoissa taas on hintaryhmästä riippumatta totuttu siihen, että kojelaudat koostuvat monista osista, joiden väleissä on kaikenlaisia somisteita. Ja hintaluokasta riippuen eri osien materiaaleina on kovaa muovia, pehmeää muovia, kankaalla päällystettyä muovia, teko- tai oikealla nahalla päällystettyä muovia, kiiltävää muovia, metallilta näyttävää muovia, puulta näyttävää muovia tai hiilikuidulta näyttävää muovia. Rahalla voi ehkä saada jopa oikeaakin metallia tai puuta.

Teslan sisutus taas on hyvin minimalistinen, joten se tuo mieleen ne vanhat tylsät sisustukset, vaikka materiaalit eivät samoja olisikaan.
 
2022 Model 3 sisustus näytti carwowin videon perusteella ottaneet kyllä aimo harppauksen oikean suuntaan, aiempi oli aika jäätävä. Toki jenkkihän tämä uusi silti on, että jos siitä lookista ei tykkää, niin paskaahan se sitten on. Makuasioita. Takapenkki näytti aivan liian matalalta feat. jalkoja ei saa etupenkin alle. Ratin ja peilien säädöt näytöltä vielä jotenkin ymmärrän, helpompi säätää auto kuskille automaattisesti, mutta hansikaslokeron avaus ruudulta on jo next level shittiä. Ikkuna- ja ovikytkimet näyttivät aika heppoisilta, tuli id-sarja mieleen.

Tuossa videossa näkyi muuten sellaiset 3-osaiset valot, joista joku aika sitten valittelin (varmaan kanssa-autoilijat ketjussa). Järkyttävä strobo-efekti ohittaessa siinä yhdessä autossa (kuski muutenkin täysin vajaa, kun 1-tiellä ohitti 0,05 km/h nopeuserolla kilometritolkulla). Siinä autossa oli pakko olla joku bitti poikittain.
 
Hansikaslokeron avaaminen näytöntä ei ole yhtään mikään ongelma, hetkessä onnistuu avaaminen. Toki suhteellisen turha feature, mutta mikään ongelma se avaaminen ei ole.

Ja mitä tulee ratin ja penkkien säätämiseen, niin kertokaapa missä muussa 50ke autossa on hinnat alkaen mallista lähtien mukana sähköisesti säädettävät penkit, peilit, ratti ja vielä lisäksi ilmastointi ilmavirran suuntaukset mukaanlukien profiilikohtaisesti siten, että kuljettajan ohjaamo säätyy automaattisesti oikeisiin asentoihin kuljettajan tunnistuksella kun auton ovet avaa.

Miksi ne ratin säätimet pitäisi olla ratissa kun ne tasan kerran laitetaan kohdalleen ja sen jälkeen asiaa ei tarvi miettiä, edes mitään muistipaikkanappia ei tarvi painella.
 
Hansikaslokeron avaaminen näytöntä ei ole yhtään mikään ongelma, hetkessä onnistuu avaaminen. Toki suhteellisen turha feature, mutta mikään ongelma se avaaminen ei ole.
Minusta se kertoo hyvin pitkälle siitä, että suunnittelussa on menty visio edellä pohtimatta välttämättä ihan loppuun asti mikä on kuluttajan kannalta paras ratkaisu "ongelmaan". Tehdään enemmän tietyn fiiliksen antavaa "lelua" kuin käyttöesinettä. Tuulilasin pyyhkijöitä vähän ihmettelen valikon kautta käytettävänä, koska kyseessä on ihan hengenvaarallinenkin ominaisuus kun automaattitoiminto jättää väärässä tilanteessa pyyhkimättä. Luulisi, että joku viranomainen olisi tuohon puuttunut.
Ja mitä tulee ratin ja penkkien säätämiseen, niin kertokaapa missä muussa 50ke autossa on hinnat alkaen mallista lähtien mukana sähköisesti säädettävät penkit, peilit, ratti ja vielä lisäksi ilmastointi ilmavirran suuntaukset mukaanlukien profiilikohtaisesti siten, että kuljettajan ohjaamo säätyy automaattisesti oikeisiin asentoihin kuljettajan tunnistuksella kun auton ovet avaa.

Miksi ne ratin säätimet pitäisi olla ratissa kun ne tasan kerran laitetaan kohdalleen ja sen jälkeen asiaa ei tarvi miettiä, edes mitään muistipaikkanappia ei tarvi painella.
Ihan kiva kyllä, mutta mites ne vikatilanteet? Ihan siis vittuilemattta kysyn, että onko Tesla niitä miettinyt yhtään. Auto vaan lavetille kun se halvimmasta paikasta ostettu sähköpalikka x sanoo sopimuksen jossain kohtaa irti? Kotiavaimet/firman kulkulätkä hansikaslokerossa ja vitutus maksimit.
 
Ihan kiva kyllä, mutta mites ne vikatilanteet? Ihan siis vittuilemattta kysyn, että onko Tesla niitä miettinyt yhtään. Auto vaan lavetille kun se halvimmasta paikasta ostettu sähköpalikka x sanoo sopimuksen jossain kohtaa irti? Kotiavaimet/firman kulkulätkä hansikaslokerossa ja vitutus maksimit.
Ihan vittuilematta kysyt, mutta samalla vihjailet, että Teslalla käytetään aina halvimpia mahdollisia osia.

Mulla aikanaan hajosi Nissanista penkin manuaalisäätö. Penkki ei sen jälkeen liikkunut ja korjaukseksi olisi pitänyt ostaa kokonaan uusi kuskin penkki. Ei auttanut että ei ollut sähkösäätöjä siinä penkissä. Oli vitutus maksimit.
 
Ihan kiva kyllä, mutta mites ne vikatilanteet? Ihan siis vittuilemattta kysyn, että onko Tesla niitä miettinyt yhtään. Auto vaan lavetille kun se halvimmasta paikasta ostettu sähköpalikka x sanoo sopimuksen jossain kohtaa irti? Kotiavaimet/firman kulkulätkä hansikaslokerossa ja vitutus maksimit.

Ei kyllä muutkaan valmistajat vikatilanteita pahemmin mieti, kaikkia ei saa edes vapaalle ettei tarvitsisi nahkoineen kiskoa lavetille. Ei tosin teslaakaan jos on täysin mykkänä koko vekotin.

Mielenkiinnosta piti tarkistaa ja kyllähän sinne hanskalokeroon pääsee vaikka olisi sähköt rikki avauksesta.
 
Ihan vittuilematta kysyt, mutta samalla vihjailet, että Teslalla käytetään aina halvimpia mahdollisia osia.
Näytä mulle valmistaja, joka ei osta halvimmasta mahdollisesta paikasta.

e: Halvin paikka ei ole sama kuin "laadullisesti" halvin osa. Toki monesti näin on.
 
Ei kyllä muutkaan valmistajat vikatilanteita pahemmin mieti, kaikkia ei saa edes vapaalle ettei tarvitsisi nahkoineen kiskoa lavetille. Ei tosin teslaakaan jos on täysin mykkänä koko vekotin.

Mielenkiinnosta piti tarkistaa ja kyllähän sinne hanskalokeroon pääsee vaikka olisi sähköt rikki avauksesta.
Lähinnä ajoin takaa sitä, että tiukasti yhteen palikkaan intergroitu järjestelmä on herkempi siihen, että sattuu katastrofaalinen lahoaminen. Jos keskinäyttö on pimeänä, niin auto taitaa olla täysin käyttökelvoton? Vrt. muisssa "entertaintment"-ruudun pimentäminen ei johda kuin pieneen ärsytykseen. Mut hyvä sinänsä, että lokeroon pääsee - olishan se jo ihan sähköisen avausmekanismin hajoamisen kannaltakin ikävää, jos ei olisi mekaanista vapautusta.
 
Tuulilasin pyyhkijöitä vähän ihmettelen valikon kautta käytettävänä, koska kyseessä on ihan hengenvaarallinenkin ominaisuus kun automaattitoiminto jättää väärässä tilanteessa pyyhkimättä. Luulisi, että joku viranomainen olisi tuohon puuttunut.
Tuulilasinpyyhkijöitä saa käytettyä ainakin 3/Y vasemman viiksen päästä.
 
Lähinnä ajoin takaa sitä, että tiukasti yhteen palikkaan intergroitu järjestelmä on herkempi siihen, että sattuu katastrofaalinen lahoaminen. Jos keskinäyttö on pimeänä, niin auto taitaa olla täysin käyttökelvoton? Vrt. muisssa "entertaintment"-ruudun pimentäminen ei johda kuin pieneen ärsytykseen. Mut hyvä sinänsä, että lokeroon pääsee - olishan se jo ihan sähköisen avausmekanismin hajoamisen kannaltakin ikävää, jos ei olisi mekaanista vapautusta.
Ainakin auto on ajettavissa ja toiminnassa jos esim näytön resetoi. Eli vaihde menee sisään, kaikki toimii lukuunottamatta nopeusmittarin yms datan puutetta boottauksen aikana.

Viiksessä kertapyyhkäisy ja näytölle ilmestyy ikoni mistä saa manuaalisäädöille ja uudemmalla softalla tuon pyyhkijä ikonin saa pysymään näytöllä jatkuvasti kuten itsellä oli.
 
Minusta se kertoo hyvin pitkälle siitä, että suunnittelussa on menty visio edellä pohtimatta välttämättä ihan loppuun asti mikä on kuluttajan kannalta paras ratkaisu "ongelmaan". Tehdään enemmän tietyn fiiliksen antavaa "lelua" kuin käyttöesinettä. Tuulilasin pyyhkijöitä vähän ihmettelen valikon kautta käytettävänä, koska kyseessä on ihan hengenvaarallinenkin ominaisuus kun automaattitoiminto jättää väärässä tilanteessa pyyhkimättä. Luulisi, että joku viranomainen olisi tuohon puuttunut.
Ihan kiva kyllä, mutta mites ne vikatilanteet? Ihan siis vittuilemattta kysyn, että onko Tesla niitä miettinyt yhtään. Auto vaan lavetille kun se halvimmasta paikasta ostettu sähköpalikka x sanoo sopimuksen jossain kohtaa irti? Kotiavaimet/firman kulkulätkä hansikaslokerossa ja vitutus maksimit.
Minulle on monen Tesla-vuoden jälkeen taas tullut inho perinnevalmistajien käyttöliittymiä kohtaan. Kun vaihtaa Teslasta pois, joutuu samalla hyväksymään, että todella monessa asiassa joutuu ottamaan takapakkia. Ihan muutamia luetellakseni:

- Autoissa on jotain turhia päälle/pois-nappuloita, joita on pakko käyttää (miksi?).
- Ovia pitää avata ja lukita jollain erillisellä avaimella
- Auton oma infotainment/navi on niin kälyinen, että on pakko käyttää Carplayta tai Android Autoa.
- Auton ohjaamo ja ohjauspyörä ovat helvetillisen häiritsevää nappiviidakkoa. Päänäytön menut syheröisiä ja hitaita käyttää.
- Auton ohjelmistotuki on mallia perävalotakuu. Mikään ei kehity kalliissa investoinnissa, eikä valmistaja välttämättä korjaa edes selviä virheitä.
- Sentryä tai muuta kunnon turvatoimintoa ei ole.
- Autonominen ajaminen huomattavan rajoittunutta tai sitä ei ole lainkaan.


Ja siis minua kyllä häiritsee Teslassa pyyhinratkaisu ja moni perinteinen autojuttu, mutta softassa ja auton käyttöliittymissä Tesla on vain aivan järkysti edellä.
 
Viiksessä kertapyyhkäisy ja näytölle ilmestyy ikoni mistä saa manuaalisäädöille ja uudemmalla softalla tuon pyyhkijä ikonin saa pysymään näytöllä jatkuvasti kuten itsellä oli.
Saa mutta se syö myös tilan muilta ikoneilta. Tuntuu että uutta käyttöliittymä ei mietitty ollenkaan vrt aikaisempi.

Käyttöliittymä on ihan Ok mutta kyllä se aika vajavainen on ja osittain mielestäni sekava. CarPlay tarjoaa paremmin ne appit esille.

Esim. Servicen takana on kaikki muut paitsi näytön pyyhinnän aktivointi. Se onkin sitten näyttöasetuksien takana.
 
Tässä näkyy hyvin miten nämä on makuasioita; itselleni Teslan käyttöliittymä on yksi suurimpia syitä olla edes miettimättä Teslaa.
Sepä :D. Itse en välittänyt mittarista keskellä (olisi ollut 110% kunnossa jos olisi hud) mutta muuten pirun jees. Wazea oli välillä ikävä mutta se oli suurin ongelma. Teslan kohdalla vain se vittumainen ettet saa ikinä ilmaista mielipidettäsi ja puolustaa valintoja ja sitä miksi ostit Teslan koska olet heti fanboy.
 
ABB Terrasta ainakin löytyy nuo kaikki kombinaatiot. Ei ehkä ole aivan halvin.

Terra AC latausasema | ABB

Tuo vaikuttaa varsin hyvältä vaihtoehdolta :thumbsup:
Kun olen noviisi näissä asioissa, niin pitää kysyä seuraava tyhmä kysymys...

Cupraa pystyy esitteen mukaan lataamaan 11kw teholla. Mietin jos hankkisi työpaikan seinään tuosta kuitenkin 22kw mallin, jos se olisi vähän enemmin "future proof" laite?
Eikö auto osaa kuitenkin "pyytää" laturilta sopivaa tehoa, eli homma toimii ihan ok?
 
Vähän aikaa sitten oli juttua Hyundain jäähdytysnesteen vaihdosta, mutta miten on vaihteistoöljyn laita? Täytyykö sitä vaihtaa koskaan sähköautoissa?
Teslalla on Y:ssä ja 3:ssa ulkoinen öljynsuodatinkin, joten jonkin verran asiaa selvästi on mietitty.
 
Ei.

Ensinnäkin se laturi on autossa ja lähinnä poikkeuksin (maksullinen lisävaruste tai Renault - Nissan allianssi) niiden määrä tuplataan, jolloin auto kykenee latamaan 22kWh.
Toiseksi, ei ole olemassa näköpiirissä erityisiä syitä "kakskakkosen" yleistymiselle, 11kW ehtii lataamaan yön aikana akun täyteen, vaikka akkukoko kasvaisi 100kWh tai hiukan ylikin.

@JKAVS Tarvitsee. Kaikki öljyt pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ne eivät ole ikuisia. Tosin joissakin se asia/takuun ulkopuoliset vauriot sitten vaan ohjataan sen aikaisen omistajan rahapussille.
 
Vähän aikaa sitten oli juttua Hyundain jäähdytysnesteen vaihdosta, mutta miten on vaihteistoöljyn laita? Täytyykö sitä vaihtaa koskaan sähköautoissa?
Teslalla on Y:ssä ja 3:ssa ulkoinen öljynsuodatinkin, joten jonkin verran asiaa selvästi on mietitty.

Missä sähköautossa on vaihdelaatikko?
 
Vähän aikaa sitten oli juttua Hyundain jäähdytysnesteen vaihdosta, mutta miten on vaihteistoöljyn laita? Täytyykö sitä vaihtaa koskaan sähköautoissa?
Teslalla on Y:ssä ja 3:ssa ulkoinen öljynsuodatinkin, joten jonkin verran asiaa selvästi on mietitty.
Missä sähköautossa on vaihdelaatikko?
Ja käytännössä kaikissa muissakin sähköautoissa on vaihteisto, vaikka välityksiä onkin vain yksi. Ja tasauspyörästö tietysti myös.
Rivianissa ilmeisesti on suoraveto.

Alennusvaihde (Reduction Gear) taitaa olla kaikissa, paitsi joissain harvoissa erikoistapauksissa.
Vanhoissa Nissan Leafeissa ja Hyundai Ioniqeissa ilmeisesti ainakin vaihdettu alennusvaihteiston öljyjä jonkun 100tkm jälkeen, ja tämä vähentänyt voimansiirron häviöitä taas lähemmäs uutta autoa. Kyllähän ne alennusvaihteenkin öljyt ajan ja kilometrien karttuessa varmaan mömmööntyy sen verran että kannattaa vaitaa /vaihdattaa.
 
Tuo vaikuttaa varsin hyvältä vaihtoehdolta :thumbsup:
Kun olen noviisi näissä asioissa, niin pitää kysyä seuraava tyhmä kysymys...

Cupraa pystyy esitteen mukaan lataamaan 11kw teholla. Mietin jos hankkisi työpaikan seinään tuosta kuitenkin 22kw mallin, jos se olisi vähän enemmin "future proof" laite?
Eikö auto osaa kuitenkin "pyytää" laturilta sopivaa tehoa, eli homma toimii ihan ok?
Itse seinään kytkettävä latausasemahan ei varsinaisesti ole mitään muuta kuin virtamittari + vikavirtasuojat, eikä 22kW latausasema lähtökohtaisesti maksa juuri yhtään enempää kuin 11kW latausasema, koska ainoa ero vähän paksummat kaapelit.

On vaikea nähdä miksi hommaisi 11kW laturin jos on mahdollisuus 22:nenkin laittaa sulakkeiden puolesta. Ideaalissa tapauksessa hommaat 22:sen joka tukee jotain fiksua kuormanjakoa, niin jatkossa on sitten mahdollisuus tarpeiden muuttuessa hommata se kuormanjakopalikka ja pari lisälaturia rinnalle.

Mutta tuokin nyt on ehkä jo vähän hifistelyä.
 
Itse seinään kytkettävä latausasemahan ei varsinaisesti ole mitään muuta kuin virtamittari + vikavirtasuojat, eikä 22kW latausasema lähtökohtaisesti maksa juuri yhtään enempää kuin 11kW latausasema, koska ainoa ero vähän paksummat kaapelit.

On vaikea nähdä miksi hommaisi 11kW laturin jos on mahdollisuus 22:nenkin laittaa sulakkeiden puolesta. Ideaalissa tapauksessa hommaat 22:sen joka tukee jotain fiksua kuormanjakoa, niin jatkossa on sitten mahdollisuus tarpeiden muuttuessa hommata se kuormanjakopalikka ja pari lisälaturia rinnalle.

Mutta tuokin nyt on ehkä jo vähän hifistelyä.
Itse laitoin 22kw tesla laturin, vaikka ei uskalla ottaa ulos kuin 16A yhdestä vaiheesta, eli 6,6kw. Onpahan kapasiteettia laturissa seuraavalle autolle, kun pääsulakkeet vain vaihtaa

Edit. Uskaltaminen tarkoittaa vain nykyisten sulakkeiden sietokykyä
 
Alennusvaihde (Reduction Gear) taitaa olla kaikissa, paitsi joissain harvoissa erikoistapauksissa.
Vanhoissa Nissan Leafeissa ja Hyundai Ioniqeissa ilmeisesti ainakin vaihdettu alennusvaihteiston öljyjä jonkun 100tkm jälkeen, ja tämä vähentänyt voimansiirron häviöitä taas lähemmäs uutta autoa. Kyllähän ne alennusvaihteenkin öljyt ajan ja kilometrien karttuessa varmaan mömmööntyy sen verran että kannattaa vaitaa /vaihdattaa.
Onko niissä tosiaan erillinen alennusvaihteisto, vai onko se käytännössä vaan perävälitys?
 
Onko niissä tosiaan erillinen alennusvaihteisto, vai onko se käytännössä vaan perävälitys?

Itsellä loppuu tietämys että osaisin antaa tuohon tarkan vastauksen.
Mutta tässä youtube-videolla suomalaisen kaverin tekemä öljynvaihto vanhaan Nissan Leafiin.

 
Onko niissä tosiaan erillinen alennusvaihteisto, vai onko se käytännössä vaan perävälitys?
Niissä näyttää yleensä olevan kaksi porrasta alennusvaihteessa, eli moottori pyörittää yhdellä ratasparilla väliakselia, joka pyörittää toisella ratasparilla tasauspyörästöä. Sikäli voisi ehkä sanoa ettei kyseessä ole pelkkä perävälitys, mutta samaa pakettia se tietysti kaikki on eikä välityssuhdetta voi muuttaa kuin harvoissa erikoistapauksissa, kuten yllä mainitut Porsche ja Audi. Jossain kohtaa on myös parkkilukko. Tesla tosin on tainnut jättää sen jostain malleista poiskin.

Terminologia hämää. Vaihteisto on sanana ehkä vähän huono, koska se antaa ymmärtää että vaihteita olisi monta, vaikka normaalissa sähköautossa on vain yksi. Englanniksi gearbox ja transmission taas eivät ota kantaa vaihteiden määrään, vaikka kääntyävätkin suomeksi vaihteistoksi.
 
Tuommoinenhan voisi liisarina mennä mutta itse en ainakaan haluaisi lähteä ensimmäiseksi beettatestaajaksi Suomen olosuhteissa.

Karkeasti seuraavat kriteerit pitää omaan käyttööni tulevan auton täyttää:

- TM talvitestiin osallistuminen ja hyväksyttävä tulos
- Kestotestitulos 60 000 km TM tai vastaava
- Hirvenväistökoe "Moose Test" Youtubessa
- Euro Ncap kolaritestitulos ja youtube siitä
- Tarkat tekniset tiedot tiedossa: Huoltoväli, takuu, akkutakuu ja sen rajaukset, range kesällä ja talvella, perävaunun vetopaino, muiden käyttäjien kokemukset
- Huolto-organisaatio, huoltohinnat ja huoltopaikkojen sijainnit
- Koeajokokemukset: Nitinät, natinat, melutaso, kommentit ajo-ominaisuuksista, kommentit ajojärjestelmästä ja viihdejärjestelmästä esim Teams yhteensopivuus ja käytettävyys, lämmityslaitteen toiminta ja riittävyys, ilmastointilaitteen toimivuus.
- Vakuutushinnat, varaosahinnat, rengashinnat
- Latausjärjestelmän toimivuus, esim akun esilämmitysmahdollisuus ennen latausta ja latauksen nopeus erillaissa olosuhteissa

Tuo yllä oleva oma lainaukseni liittyi keskusteluun Maxus Eunic 6 Grand Suv kiinalaisesta sähköautosta ja muistakin kiinalaisista uusista autoista.

Nyt kyseinen auto oli koeajossa uusimmassa TM:ssä Maxus esitteli jättimäisen sähkötila-autonsa – Saapuu Suomeen tänä vuonna - Tekniikan Maailma

Luonnollisestikkaan en voi tänne kopioida maksullista sisältöä, mutta jutun ehkä itselleni merkitykselliset seikat olivat hidas lataus (1h tyhjästä täyteen pikalaitauksella), olematon (400 kg) sallittu perävaunupaino ja moitteet tietojärjestelmästä sekä radiosta.

Koeajo - 13/2022 näköislehti - Näköislehti (tekniikanmaailma.fi)

Tässä pieni näkymä vertailusta vastaavien autojen ominaisuuksiin:

1657732142275.png
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tämä Canoo ollut aikalailla konkurssin partaalla.


En muutenkaan näistä kymmenistä EV-startupeista lähtisi innostumaan ennenkuin on ihan oikeasti jotain myytävää ja todistettavasti pystyvät tuotteita asiakkaille järkeviä määriä toimittamaan.
 
Eikös tämä Canoo ollut aikalailla konkurssin partaalla.


En muutenkaan näistä kymmenistä EV-startupeista lähtisi innostumaan ennenkuin on ihan oikeasti jotain myytävää ja todistettavasti pystyvät tuotteita asiakkaille järkeviä määriä toimittamaan.

Taisi pompsahtaa elävien kirjoihin tämän myötä.

Monet tulossa olevat uutuudet on vain paljon kiinnostavampia kuin olemassa olevat vaihtoehdot. Fisker Ocean vaikuttaa ihan kivalta myös.
 
Vähän aikaa sitten oli juttua Hyundain jäähdytysnesteen vaihdosta, mutta miten on vaihteistoöljyn laita? Täytyykö sitä vaihtaa koskaan sähköautoissa
Ainakin Kialla ja Hyundailla on huolto-ohjelmassa alennusvaihteiston öljynvaihto. Olikohan 150tkm välein, ellen aivan väärin muista.
 
Millainen oli toimitusaika?
Tää oli itseasiassa sellainen auto minkä liike oli ymmärtääkseni tilannut aiemmin tammikuussa jo toiselle asiakkaalle, joka syystä X perui kaupat.
Itse tein kaupat maaliskuussa ko. autosta kun bongasin liikkeen sivuilla, olivat sen edellisenä päivänä listanneet.

Kävi siis hyvä tuuri meikäläisellä siinäkin suhteessa, että ko. auto oli täsmälleen sellainen mitä olisin tehtaalta tilannut maalia ja sistustaa myöden.
Kyseessä siis RWD Premium MY22.
 
Eli toimitusaika n. 6kk. Hyvin on venähtänyt tuosta kyllä, kun nykyään 9-12kk.

Mitkä on alkufiililset?
 
Miten mahtaa noiden piilaakson propellipäiden autot toimia täällä sohjolassa... Ocean on kyllä muuten ihan hieno peli.
 
Eli toimitusaika n. 6kk. Hyvin on venähtänyt tuosta kyllä, kun nykyään 9-12kk.

Mitkä on alkufiililset?
Puolisen vuotta joo. Onhan tuo venähtänyt melkoisesti jo, toki mitä varusteita autoon valitsee vaikuttanee toimitukseen.
Ioniq 5 foorumilta lueskelin, että Kanadassa myydään jo 2024/Q3 autoja, joten siellä venynyt hieman vielä pidemmälle toimitus. :D

Tyytyväinen olen autoon kyllä, mitä nyt n. 300 kilsaa tuli eilen ajettua. Yhtä mukava auto ajaa mitä oli alkuvuodesta koeajoauto, joka oli viikonlopun mulla ajossa.
Kilometrejä kun minullakin tulee se 30-40tkm niin varmasti menee ko. auto pari kolme vuotta varsin hyvin.
Hyperchargeri tuli kokeiltua myös ja mukavastihan tuo latauskin onnistui kun auto otti 220kw teholla latausta vastaan, ei tarvinnut kauaa laturilla jumppailla.

Kaikkihan ei tuosta hieman valtavirrasta eroavasta muotoilusta tykkää, mutta itselle tuo sopii kun nenä päähän. Tykkään siis todella paljon!
 
...
Hyperchargeri tuli kokeiltua myös ja mukavastihan tuo latauskin onnistui kun auto otti 220kw teholla latausta vastaan, ei tarvinnut kauaa laturilla jumppailla.

Kaikkihan ei tuosta hieman valtavirrasta eroavasta muotoilusta tykkää, mutta itselle tuo sopii kun nenä päähän. Tykkään siis todella paljon!
Itse pidän myös Ioniq 5:n ulkonäöstä. Auto näyttää siltä, millaisilta 2020-luvun autojen toivoisin myös näyttävän.

800 voltin lataus 220 kW:n tehoilla on plussaa, ja toivotaan, että akun esilämmitys tien päällä, joko navigoinnin yhteydessä tai nappia painamalla tulisi mahdolliseksi myös näissä tämän vuoden malleissa.

Itselleni on tulossa EV6, mutta harkinnassa on Ioniq 6, jonka tilaaminen onnistuu ehkä vasta tulevana talvena.
 
800 voltin lataus 220 kW:n tehoilla on plussaa, ja toivotaan, että akun esilämmitys tien päällä, joko navigoinnin yhteydessä tai nappia painamalla tulisi mahdolliseksi myös näissä tämän vuoden malleissa.
Tuosta akun esilämmityksestä joku oli juuri facebookkiin kirjoittanut.
Kyselin maahantuojan tiedottajalta Saara Vainiolta sitä, onko tulossa myös 21-22 versioihin sama akun esilämmitys ominaisuus päivityksenä kuin 23 malleihin.
Näin hän vastasi:
Olemme saaneet valmistajalta alustavaa vihreää valoa siitä, että IONIQ 5:n nykyversioon olisi myös tulossa akuston esilämmitystoiminto.

Samassa ketjussa joku tosin hyvin kirjoitti, että uskoo vasta kun näkee ja hengitystä ei kannata pidätellä sen aikaa. :D


Itselleni on tulossa EV6, mutta harkinnassa on Ioniq 6, jonka tilaaminen onnistuu ehkä vasta tulevana talvena.
EV6 tuli kans käytyä koeajamassa, mutta jotenkin en päässyt sinuiksi sen perän kanssa. Penkit olivat myös omalle ahterille turhan jäykät ja omasta mielestä sivuttaistukea ei ollut tarpeeksi. Tuntui, että mutkassa penkistä ikäänkuin valui sivuun.
Kojelauta toki inasen sporttisempi sekä tyylikkäämpi vrt. IQ5.
 
...
EV6 tuli kans käytyä koeajamassa, mutta jotenkin en päässyt sinuiksi sen perän kanssa. Penkit olivat myös omalle ahterille turhan jäykät ja omasta mielestä sivuttaistukea ei ollut tarpeeksi. Tuntui, että mutkassa penkistä ikäänkuin valui sivuun.
Kojelauta toki inasen sporttisempi sekä tyylikkäämpi vrt. IQ5.
Samaa mieltä olen auton perästä, mutta sivuprofiili ja keula miellyttävät kyllä silmää, ja sisätilat ovat ihan ok-tasoa. Kummankin auton infotainment tökkii kyllä hieman, mutta en ole vielä istahtanut yhteenkään nykyautoon, jossa ei olisi jotain moitittavaa tässä suhteessa. Penkeistä en osaa sanoa vielä paljoakaan, mutta oletan, että niillä kyllä pärjää ja penkin tuuletus on hyvä lisä, jota esimerkiksi Tesla Model 3:een ei saa rahallakaan. Sama juttu myös hudin, kattoluukun ja Android auton osalta.

Jos akun esilämmitys toteutuu niin EV6:ssa saattaisi olla omiin tarpeisiini autoa pidemmäksi aikaa.
 
EV6:ssa kuten Polestar 2:ssa on tehty mielenkiintoinen suunnittelupäätös, kun molemmissa perse hohkaa kuin joulukuusi koko ajan koko rungon levyisten ledinauhojen voimalla. EV6:ssa tämä efekti ehkä silmiinpistävämpi. Sehän toki ei kuskia haittaa sinänsä :). Toisaalta ei ole niin nuukaa sitten, jos takasumaria ei muista laittaa päälle huonommassa kelissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 413
Viestejä
4 488 232
Jäsenet
74 236
Uusin jäsen
Bandito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom