• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:20 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköautoilun haasteita. Auto jäi laturiin kiinni.

Voi olla ihan todellinen jumi, eli tapin solenoidi rikki tai esimerkiksi kotona latausliitin käväissyt maassa ja sen jälkeen vienyt likaa ja kosteutta latausporttiin lukitustapille, joka siksi jumii etenkin pakkasella. Helenan latausportti ei tosin näytä aivan kamalalta, muttei priimaltakaan.
Ennaltaehkäisevästi kannattaisi pitää kontissa pientä froteepyyhettä, jolla pyyhkäisee aina sadelatausten jälkeen portin, suojakorkin ja latausliittimen kahvoineen. Siihen ei kymmentä sekuntia kauempaa kulu. Miillä alkaa nyt kuudes talvi, eikä ole ollut jäätymisiä 76 tkm aikana.

Voi myös olla, että on ollut monta kokkia sähläämässä. Autoja on paljon erilaisia, joten kanssa-autoilijoilta tai hinureilta ei välttämättä saa apua. Käyttöohjetta ja nettiä oli käytetty apuna, mutta niitäkin voi käyttää niin monella tavalla. Kaikkia konsteja oli kuulemma kokeiltu. Minulle tulee vastaan joka vuosi useita vaimon/sukulaisten/kaverien ongelmia. Niissäkin on kuulemma kaikki kokeiltu ja ohjeita luettu, mutta ei vaan toimi. Siitä huolimatta homma alkaa usein toimimaan, kun etsin ohjeet ja teen niiden mukaan. Aivan samoin Helenan jumiva latausporttikin aukesi kiltisti, kun paikalle saapui sähkömies Tampereelta. Siitäkin huolimatta, että: "Vaikka tilanne oli sähkömiehelle uusi, hän sai Helenan auton irrotettua.". Ilmeisesti ei siis rikkonut mitään, vaan teki jotain paremmin kuin muut.

Oletan, että e-Up on noilta osin vastaava kuin 2020 Mii Electric.

Pikalatauksen lopetus:

1. Ensin pitää stopata lataus latausasemasta (pömpeli/sovellus). Jos se ei jostain syystä onnistu, niin stoppaa lataus auton keskikonsolin napista (pistotulppasymboli).

2. Avaa lukitustappi auton avaimen ovienavauspainikkeesta. Jos se ei onnistu, paina kuljettajan oven nappia, jossa on aukeavan riippulukon kuva. Molemmissa tapauksissa on 30 sekuntia aikaa hilpaista letkulle ja vetää se irti autosta. Muuten se lukittuu taas.

3. Jos tappi ei auennut, voi ennen hätävapautusta kokeilla "startata" auton, käyttää keppiä muulla vaihteella ja takaisin P:lle, sammuttaa virrat ja sen jälkeen avaa ovien lukitus avaimesta tai kuskin ovesta.

4. Jos kaapeli ei vieläkään irtoa, pitää tehdä hätävapautus. Vaihde pitää olla P:llä. Ovien lukitusten pitää olla auki. Pidä painettuna keskikonsolin pistotulppanappia ja paina samaan aikaan kuskin oven riippulukkonappia. Vedä kaapeli irti autosta. Vie auto korjaamolle, jotta vika voidaan korjata.

Mekaanista vaijerivapautusta ei mielestäni ole ainakaan Miissä. Tavaratilan kylkimuovin luukun irrottamalla näkyy vain sähköjohtoja, joita ei parane nykiä.

Screenshot_2025-11-28-15-25-23-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Väittäisin että myöskään Stellantiksen B-segmentin sähkiksissä ei ole manuaalista "narua" millä saisi mekaanisesti lukituksen auki, paremmin tietävät korjatkoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 369
Viestejä
5 015 226
Jäsenet
80 483
Uusin jäsen
Mr. Worldwide

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom