Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköautoilun haasteita. Auto jäi laturiin kiinni.

Voi olla ihan todellinen jumi, eli tapin solenoidi rikki tai esimerkiksi kotona latausliitin käväissyt maassa ja sen jälkeen vienyt likaa ja kosteutta latausporttiin lukitustapille, joka siksi jumii etenkin pakkasella. Helenan latausportti ei tosin näytä aivan kamalalta, muttei priimaltakaan.
Ennaltaehkäisevästi kannattaisi pitää kontissa pientä froteepyyhettä, jolla pyyhkäisee aina sadelatausten jälkeen portin, suojakorkin ja latausliittimen kahvoineen. Siihen ei kymmentä sekuntia kauempaa kulu. Miillä alkaa nyt kuudes talvi, eikä ole ollut jäätymisiä 76 tkm aikana.

Voi myös olla, että on ollut monta kokkia sähläämässä. Autoja on paljon erilaisia, joten kanssa-autoilijoilta tai hinureilta ei välttämättä saa apua. Käyttöohjetta ja nettiä oli käytetty apuna, mutta niitäkin voi käyttää niin monella tavalla. Kaikkia konsteja oli kuulemma kokeiltu. Minulle tulee vastaan joka vuosi useita vaimon/sukulaisten/kaverien ongelmia. Niissäkin on kuulemma kaikki kokeiltu ja ohjeita luettu, mutta ei vaan toimi. Siitä huolimatta homma alkaa usein toimimaan, kun etsin ohjeet ja teen niiden mukaan. Aivan samoin Helenan jumiva latausporttikin aukesi kiltisti, kun paikalle saapui sähkömies Tampereelta. Siitäkin huolimatta, että: "Vaikka tilanne oli sähkömiehelle uusi, hän sai Helenan auton irrotettua.". Ilmeisesti ei siis rikkonut mitään, vaan teki jotain paremmin kuin muut.

Oletan, että e-Up on noilta osin vastaava kuin 2020 Mii Electric.

Pikalatauksen lopetus:

1. Ensin pitää stopata lataus latausasemasta (pömpeli/sovellus). Jos se ei jostain syystä onnistu, niin stoppaa lataus auton keskikonsolin napista (pistotulppasymboli).

2. Avaa lukitustappi auton avaimen ovienavauspainikkeesta. Jos se ei onnistu, paina kuljettajan oven nappia, jossa on aukeavan riippulukon kuva. Molemmissa tapauksissa on 30 sekuntia aikaa hilpaista letkulle ja vetää se irti autosta. Muuten se lukittuu taas.

3. Jos tappi ei auennut, voi ennen hätävapautusta kokeilla "startata" auton, käyttää keppiä muulla vaihteella ja takaisin P:lle, sammuttaa virrat ja sen jälkeen avaa ovien lukitus avaimesta tai kuskin ovesta.

4. Jos kaapeli ei vieläkään irtoa, pitää tehdä hätävapautus. Vaihde pitää olla P:llä. Ovien lukitusten pitää olla auki. Pidä painettuna keskikonsolin pistotulppanappia ja paina samaan aikaan kuskin oven riippulukkonappia. Vedä kaapeli irti autosta. Vie auto korjaamolle, jotta vika voidaan korjata.

Mekaanista vaijerivapautusta ei mielestäni ole ainakaan Miissä. Tavaratilan kylkimuovin luukun irrottamalla näkyy vain sähköjohtoja, joita ei parane nykiä.

Screenshot_2025-11-28-15-25-23-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Väittäisin että myöskään Stellantiksen B-segmentin sähkiksissä ei ole manuaalista "narua" millä saisi mekaanisesti lukituksen auki, paremmin tietävät korjatkoon.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/ItHVUgzV_0g


VW polttoaine/latausluukun ennakkofiksi.

viddu.. tän oisin tarvennu kk si... mä jouduin repiin omasta id3:sta paskaks luukun, ei ollu manuaali vapautusta, ja ny o irti toi korinvärinen pleksi, ja latausluukku törröttää..
muoks uus aktuaattorikin on jo, mutten jaksanu tuolla kylmässä alkaa vaihtaan ja pohdin miten sen sais hengettömäksi ettei lukittis vaikka ovet lukkoon tms josta se syy löytyy ko menee paskaksi vedestä jota sinne pääsee, myös kesällä ei pelkästään talven ongelma
 
Viimeksi muokattu:
viddu.. tän oisin tarvennu kk si... mä jouduin repiin omasta id3:sta paskaks luukun, ei ollu manuaali vapautusta, ja ny o irti toi korinvärinen pleksi, ja latausluukku törröttää..
muoks uus aktuaattorikin on jo, mutten jaksanu tuolla kylmässä alkaa vaihtaan ja pohdin miten sen sais hengettömäksi ettei lukittis vaikka ovet lukkoon tms josta se syy löytyy ko menee paskaksi vedestä jota sinne pääsee, myös kesällä ei pelkästään talven ongelma
ID.3:ssa sen verran jämäkkä jousi luukussa, että jos tekee tuon tempun, luukku töröttää koko ajan pystyssä. Eli ei toimi siinä. :whistling:
 
ID.3:ssa sen verran jämäkkä jousi luukussa, että jos tekee tuon tempun, luukku töröttää koko ajan pystyssä. Eli ei toimi siinä. :whistling:
no sitä pelkäsin, eli paluu aikasempaan ajatukseen kuinka saan ton aktuaattorin ku asennan uuden sellaiseen tilaan ettei osaa enää lukita itseään
edit sullahan @aapelih oli tosta kokemusta? oisko vinkkejä jakaa kuis estää enää? mua kiinosta vaikkei lukkiutuis ikinä koko luukku, kohan pysyis kii ko tarve
lukitus musta ihan turhaa muutenkin tossa
ja btw huomannu et aika hyvä jousi, satasen vauhissakin se hiukan törröttää sieltä :(
 

Statistiikka

Viestiketjuista
293 966
Viestejä
5 025 613
Jäsenet
80 621
Uusin jäsen
alako

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom