Yleistä keskustelua sähköautoista

Minä ymmärsin tämän jalan siirron jarrupolkimelle siten, että jos esimerkiksi lähestyn jotain itseäni hitaampaa kulkevaa tai jopa pysähdyksissä olevaan jonoa, niin nostan jalan kaasulta, jolloin auto nopeus alkaa laskea ja tässä vaiheessa siirrän jalan jarrupolkimen päälle, jotta voin tarvittaessa polkimella hidastaa lisää ja sitten lopulta pysäyttää auton jos saavun pysähtyneen autojonon päähän.

En tiedä miten muuten tuon olisi voinut edes tulkita, niin sillä ihmettelen noita kommentteja, joissa ei tunnuta tajuavan ollenkaan, miksi jalka siirretään jarrupolkimelle.
 
Omassa polttiksessa ihan moottorijarrutuksella sai hidasteltua ilman, että jalka jarrupolkimella. Ennakointi ja turvavälit aika oleellisia asioita liikenteessä sekä polttiksella että sähköllä. Toki, jos ajotyyli on sellainen, että vedetään aina liinat kiinni juuri ennen kun tarve pysähtyä, niin silloin OPD aika turha.
Tervetuloa vaan pitämään turvavälejä kehä 1:llä. Kaikki kun ei liiketeessä ole omasta ajotyylistä kiinni. Ja aika fakiiri saa olla että polttiksella ei jarrua tarvitse käyttää. Suorastaan hämmästyttvä suoritus.

En ole väittänyt että jarrupoljointa ei osaisi käyttää tai sen käyttö unoihtuisi kokonaan, vaan puhuin em kuvatun tilanteen vasteajasta. Jalka jarrulla vs jalka voimapolkimella.

Käytännössä samalla argumentilla OPD ajoa puolusteltiin että äkkijarrutustustilanteessa jarrutus alkaa heti kun jalan nostaa voimapolkimelta vs bensalenkkarin lenkkari kaasupolkimella.
 
Minä ymmärsin tämän jalan siirron jarrupolkimelle siten, että jos esimerkiksi lähestyn jotain itseäni hitaampaa kulkevaa tai jopa pysähdyksissä olevaan jonoa, niin nostan jalan kaasulta, jolloin auto nopeus alkaa laskea ja tässä vaiheessa siirrän jalan jarrupolkimen päälle, jotta voin tarvittaessa polkimella hidastaa lisää ja sitten lopulta pysäyttää auton jos saavun pysähtyneen autojonon päähän.

En tiedä miten muuten tuon olisi voinut edes tulkita, niin sillä ihmettelen noita kommentteja, joissa ei tunnuta tajuavan ollenkaan, miksi jalka siirretään jarrupolkimelle.
Toisaalta nykyautot nyt ei oikein peräänajoa sallikaan, kun on automaattinen hätäjarrutus. Eli auto pysähtyy, vaikkei jarruun kerkeisi koskeakaan. Ja varsinkin OPD -tapauksessa, josta tässä oli kyse, on auto jo muutenkin hidastunut huomattavasti.
 
Eikö se one-pedal taistelu ole aika monta kertaa taisteltu - kaikille sähköautoilijoille on varmaan selvää miten se karkeasti toimii ja muiden on parasta lähinnä kokeilla.
 
Eikö se one-pedal taistelu ole aika monta kertaa taisteltu - kaikille sähköautoilijoille on varmaan selvää miten se karkeasti toimii ja muiden on parasta lähinnä kokeilla.

Juu on. Ihmetyttää vain kun OPD-faneilla on jokin harhainen käsitys siitä, että tuo olisi jokin jumalominaisuus, joka on kaikille se paras. On paljon ihmisiä, jotka eivät tuosta pidä, vaikka kuinka sitä testailevat. Itse kun Teslaa kokeilin, niin OPD oli pakko laittaa siihen miedompaan asentoon ja silloinkin se oli vain siedettävä, eli kyllä sen kanssa pärjäsi, mutta mieluiten olisin ottanut kokonaan pois.

Ei kannata kuvitella, että jos itselle joku ominaisuus tuntuu mahtavalta, että se olisi sitä kaikille.
 
En ole väittänyt että jarrupoljointa ei osaisi käyttää tai sen käyttö unoihtuisi kokonaan, vaan puhuin em kuvatun tilanteen vasteajasta. Jalka jarrulla vs jalka voimapolkimella.

Käytännössä samalla argumentilla OPD ajoa puolusteltiin että äkkijarrutustustilanteessa jarrutus alkaa heti kun jalan nostaa voimapolkimelta vs bensalenkkarin lenkkari kaasupolkimella.
Kun näin teoreettisesti pitää yrittää hankaluuksia hakea niin suosittelen, että käyt ajamassa viikon OPD:lla etkä vaihda siitä pois vaikka alkuun oudolta saattaakin tuntua. Saat oikeaa käytännön kokemusta mutuilun sijaan. Melko huvittavalta kuulostaa nuo sun esimerkit parin vuoden oman kokemuksen jäljiltä. Ja mikäänhän ei OPD:lla estä laittamasta sitä toista jalkaa valmiiksi jarrulle, jos oma reaktioaika / jalan siirtely pelottaa liikenteessä.
 
Hvyin henkilökohtainen ominaisuus juu. Lähinnä jossain autoarvioissa ehkä hivenen pistää silmään että OPDn puuttuminen on selkeä puute, mutta sitten OPD;n "pakottaminen" (tai lähinnä ettei regeniä saa hyvin miedolle halutessaan) ei tämmöinen tunnu olevan. Aina parempi, että kuljettaja voi säätää ko. ominaisuudet haluamikseen ja ajaa sillä tyylillä mikä itselleen parhaiten luonnistuu.

Mutta joo, itselle miedompi regen ja jarrulla lisää (ensin regeniä ja lopulta jarrulevyjä jos regenin maksimivoima ei riitä) toimii parhaiten/loogisimmin (+auto-hold joten ei tarvitse pysähdyksissä pitää jalkaa jarrulla). Jollekin muille sitten joku muu.
 
Eniten tuo nimenomaan ihmetyttää, että OPD:n puuttuessa se on selkeä miinus, mutta se ei taas ole, ettei sitä saa pois. Itse en fanita sitä, vaikka tullut kokeiltua ties mitä eri variaatioita alkaen Teslan vastaavasta Vagin "B-taso" ja kaikkea siltä väliltä. Tuntuu vaan paremmalta aina itse painella poljinta tai käyttää siivekkeitä ratin takaa. Tärkeintä on se, että on mahdollisuuksia eri valintoihin. Itselleni se ykkösjuttu on ne paddlet siellä ratin takana jolla voi regeniä säätää lennossa.
 
Juu on. Ihmetyttää vain kun OPD-faneilla on jokin harhainen käsitys siitä, että tuo olisi jokin jumalominaisuus, joka on kaikille se paras. On paljon ihmisiä, jotka eivät tuosta pidä, vaikka kuinka sitä testailevat. Itse kun Teslaa kokeilin, niin OPD oli pakko laittaa siihen miedompaan asentoon ja silloinkin se oli vain siedettävä, eli kyllä sen kanssa pärjäsi, mutta mieluiten olisin ottanut kokonaan pois.

Ei kannata kuvitella, että jos itselle joku ominaisuus tuntuu mahtavalta, että se olisi sitä kaikille.
OPD, siis se "oikea" mikä pitää auton pysähdyksissä paikallaan on hyvä ominaisuus mäkisessä maastossa, liikennevalkoissa jne. (*

Se sitten jakaa mielipiteitä että onko se hidastuvuus säädettävä ja kuinka paljon, jos haluaa rullailla vapaana, pienellä hidastuvuudella niin joku ison hidastuvuuden yhden polkimen ajoa voi olla todella ärsyttävä. Ja lisäks jos joutuu ajossa vähän jalkaa korjaan ja sen yhteydessä nostaa, niin...

Joillekkin se OPD on juurikin sitä "voimakasta" yhdellä polkimelle nopeuden säätöä, siis reipas nosto vastaa jarrutusta (voimakasta energaintalnteeotto tarvittaessa jarrutusta jarruilla). Jos dynaamisessa taajama-ajossa voi olla kumppi, taajamaulkopuolella ei enään olekkaan kakkien mieleen, vaatii jo tottumusta ja hyvää softaa, miettii nyt vaikka tilannetta että ajalee vakkarilla, ja alkaa häämöttään taajaman raja, niin harva siinä haluaas suoraneisesti jarrutella, vaan enemmänkin rullata.


Vaatii säätömahdollisuksia, hyvää softaa että sopii usealle ja vaatii siihen tottumista, jos ei vakkariautoa niin vaikea yhtälö. Järjestäin tuo taitaa olla valinnen asetus.



(*
Ja muistaa että autoissa voi olla eri nimillä erilaisia avustimia paikallaan pysymiseen, jos ykkös juttu on se että auto pysyy paikallaan ylä/ala mäessä, niin se toteutettavissa muullakkin kuin jollain muuten ärsyttävällä "OPD" toteutuksella. Ja osalla valmistajia on "yhden jalan" ajoa missä hidastuvuus ja kiihdytys seuraa voimakkaasti polkimen asentoa, nopeus siis polkimen asennon mukaan, mutta puuttuu se paikallaan pito.
 
Viimeksi muokattu:
OPD, siis se "oikea" mikä pitää auton pysähdyksissä paikallaan on hyvä ominaisuus mäkisessä maastossa, liikennevalkoissa jne.

Se sitten jakaa mielipiteitä että onko se hidastuvuus säädettävä ja kuinka paljon, jos haluaa rullailla vapaana, pienellä hidastuvuudella niin joku ison hidastuvuuden yhden polkimen ajoa voi olla todella ärsyttävä. Ja lisäks jos joutuu ajossa vähän jalkaa korjaan ja sen yhteydessä nostaa, niin...

Joillekkin se OPD on juurikin sitä "voimakasta" yhdellä polkimelle nopeuden säätöä, siis reipas nosto vastaa jarrutusta (voimakasta energaintalnteeotto tarvittaessa jarrutusta jarruilla). Jos dynaamisessa taajama-ajossa voi olla kumppi, taajamaulkopuolella ei enään olekkaan kakkien mieleen, vaatii jo tottumusta ja hyvää softaa, miettii nyt vaikka tilannetta että ajalee vakkarilla, ja alkaa häämöttään taajaman raja, niin harva siinä haluaas suoraneisesti jarrutella, vaan enemmänkin rullata.


Vaatii säätömahdollisuksia, hyvää softaa että sopii usealle ja vaatii siihen tottumista, jos ei vakkariautoa niin vaikea yhtälö. Järjestäin tuo taitaa olla valinnen asetus.
Se on hyvä ominaisuus jos kuski siitä tykkää. Se ei ole millään tavalla absoluuttisesti yhtään mitenkään hyvä tai huono.

Ainoa mikä on huonoa on pakottaminen johonkin mikä ei kuskia miellytä.
 
No kyllähän "kaikki" nykyauton pysyvät paikallaan. Polttiksetkin. Ei ole mikään OPD ominaisuus.
Tuossa oli se ajatus että saavut alamäke liikenne valoihin ja OPDllä pysähdyt niihin valoihin, ja jollain toisella joutu painamaan jarrua.
Voi olla ihan kokemus juttu että kantti ei ole kestänyt katsoa loppuun asti ja polkenut jarrua.

Mutta osalle se juttu on vain se paikallaan pysähtyminen, rullailu ja jarrulla paikan merkkaaminen, niin se ei tarvi OPDtä. joka voi muuten olla ärsyttävä.


No ei selalinenkaan OPD ihan kunkku ole joka löyty lukiutumista vastaan jarrua jos nostaa jalan kaasulta, ei edes taajama nopeuksissa.
 
Kun näin teoreettisesti pitää yrittää hankaluuksia hakea niin suosittelen, että käyt ajamassa viikon OPD:lla etkä vaihda siitä pois vaikka alkuun oudolta saattaakin tuntua. Saat oikeaa käytännön kokemusta mutuilun sijaan.
Mulla on OPD autossa, ja ihka oikea sellainen.

Jotenkin viestini ymmärretään edelleen väärin, En ollut tässä toitottamassa että onko OPD huono vai hyvä, vaan ääneen vain ajettelin että VOIKO se "pitkäaikaisesti" käytettynä aiheuttaa jopa vaaratilanteita. Varsinkin jos ainoa ajokokemus löytyy OPD autosta eikä mistään muusta.

Heti kun täällä ei ole mielin kielin OPD:sta, niin johan minun ajotottumuksia/taitoja kritisoitiin ja väitetään että ihan teoreettista vikojen etsiskelyä. Pitihän se arvata....
 
Mulla on OPD autossa, ja ihka oikea sellainen.

Jotenkin viestini ymmärretään edelleen väärin, En ollut tässä toitottamassa että onko OPD huono vai hyvä, vaan ääneen vain ajettelin että VOIKO se "pitkäaikaisesti" käytettynä aiheuttaa jopa vaaratilanteita. Varsinkin jos ainoa ajokokemus löytyy OPD autosta eikä mistään muusta.

Heti kun täällä ei ole mielin kielin OPD:sta, niin johan minun ajotottumuksia/taitoja kritisoitiin ja väitetään että ihan teoreettista vikojen etsiskelyä. Pitihän se arvata....

Se on riskiälisäävä jos vaihtaa toiseen autoon missä homma erilainen. Mutta jos oma vakkariauto niin jotenkin kuvittelen että hätätilassa se jarru löytyy. Jos siellä autossa on nyt jotain liikkelle lähtö turva juttuja että jarru edes silloin pitää painaa, ennenkuin saa auton saa ns "liikkeelle lähtö valmiuteen". niin ainakin kerran ajossa tulee kokeiltua.

Jos siitä jää ne valoissa jarrunpainamiset, niin joo ehkä sielä voi kymmenys osa sekuntti viivettä lisää. Kompensoivana on sitten se että kun jalka nousee niin "jarrutus" alkanut, riippuen säädöistä ja se systeemi pysäyttää vaikka ei jarruun koskisi.

No voi sitä monessa sähkärissä säätää energiantalteenottoa agressiiviseksi, jolla saa sen hidastuvuus edun, ilman OPD toiminnallisuutta.

vaan ääneen vain ajettelin että VOIKO se "pitkäaikaisesti" käytettynä aiheuttaa jopa vaaratilanteita. Varsinkin jos ainoa ajokokemus löytyy OPD autosta eikä mistään muusta.

Tyyliin autokoulun jälkeen 10v OPDllä, hyvää pohdittavaa, se hätäjarru kokemus, takaraivo toiminto tulee ... hätäjarrutuksista, joko harjoitellen, tai sitten niistä yllättävistä tilanteista. Jos ei harjoitellut, niin toivottavasti kokemus tullut tilanteista mitä ei ole johtaneet onnettomuuteen.

Veikkaan että tässä vähän lähestytään automaatin vaaroista, vakkarin vaaroista, .
 
Mulla on OPD autossa, ja ihka oikea sellainen.

VOIKO se "pitkäaikaisesti" käytettynä aiheuttaa jopa vaaratilanteita.
Minullakin on OPD.

Minusta OPD ei voi aiheuttaa vaaratilanteita, mutta niihin reagointia se voi hidastaa, koska jarrupolkimen käyttö ei ole (enää) niin tuttua. Ennakoivalla ajotavalla vältetään vaaratilanteita eikä tilanteesta synny vaaratilannetta siksi, että oliko jalka valmiiksi jarrupolkimella vai ei. Se on vaaratilanne valmiiksi.

OPD on minusta verraton ratkaisu ja samalla ymmärrän, että kaikki eivät siitä pidä. Ei kaikki pidä automaatistakaan tai vakkarista.

Siksi näenkin, että OPD pitäisi olla pakollinen kaikissa sähköautoissa ja se pitää olla kytkettävissä pois sekä voimakkuus säädettävissä. Nykyaikainen moottorijarru.
 
OPD:ssa on monta ulottuvuutta niin siitä on helppo väitellä.

Jos ajatellaan Teslaa jossa on pakotettu OPD ja joka ei osaa regeniä jarrupolkimesta, niin sitä on vähän pakko oppia käyttämään. Sitten kun vuosikausien jälkeen olet opetellut sen ajotavan, niin OPD:n puuttuminen tuntuu miinukselta, koska pitäisi taas opetella ajamaan eri tavalla.

Sitten taas muut autot joissa regen onnistuu jarrupolkimellakin, niin OPD on täysin vapaaehtoista ja sitä voi perustella sillä ettei tarvitse siirrellä jalkaa jarrupolkimen ja kaasupolkimen välillä. Tavallaan helppoudella. Mutta ainakin omien kokemuksien mukaan se tekee sitten taas rullaamisesta vaikeaa. Pitää löytää juuri se oikea kaasun asento jossa se ei kiihdytä eikä jarruta. Käytän rullaamista paljon.

Ja unohtaako missä on jarrupoljin? Ehkä. Omiin kokemuksiin nojaten ainakin kytkinpolkimen voi "unohtaa". Olen nyt reilut 10 vuotta ajellut pelkästään automaatilla, ja kun piti manuaalilla ajella pitkästä aikaa, niin muuten meni hyvin, mutta kun piti tehdä nopea hätäjarrutus niin unohdin painaa sen kytkimen pohjaan. Eli aikaisemmin lihasmuistiin opeteltu kytkimen painaminen oli jo näköjään unohtunut. Ja ainakin omassa bemarissa on sen verran voimakas jarrutus OPD:llä kun kaasupolkimen vapauttaa, että pystyisin helposti ajamaan koskematta ollenkaan jarrupolkimeen ajon aikana. Voin hyvin kuvitella että kun tulee se nopea tilanne, niin lihasmuistiin opeteltu jarruttaminen ei tulekaan niin automaattisesti kuin ennen. Toki sitä lieventää se että jarrutus on kohtalaisen voimakas ilmankin ja automatiikka puuttuu jossain vaiheesa peliin. Mutta jos ajelen esim. seuraavat 10 vuotta lähes koskematta jarrupolkimeen, niin miten hyvin se tulee sitten kun paniikki iskee? Käykö sille kuten kytkinpolkimelle että sen unohtaa?
 
Nykyaikainen moottorijarru.
Lieneekö monessa polttiksissakaan enään moottorijarrua kun energiatehokkuuden nimissä niissä menee rullaus päälle.

Ja unohtaako missä on jarrupoljin? Ehkä. Omiin kokemuksiin nojaten ainakin kytkinpolkimen voi "unohtaa". Olen nyt reilut 10 vuotta ajellut pelkästään automaatilla, ja kun piti manuaalilla ajella pitkästä aikaa, niin muuten meni hyvin, mutta kun piti tehdä nopea hätäjarrutus niin unohdin painaa sen kytkimen pohjaan.
Hyvä analogia tuohon omaan "väiteeseeni". Jokin aika takaperin ajoin manuaalilla ensimmäisen kerran varmaan kymmeen vuoteen ja ekassa risteyksessä en muistanut painaa kytkintä pohjaan. Minullakin oli lihasmuistista kytkimen painaminen unohtunut.
 
Polkimien käyttö on kokonaan aika vanhanaikasta puuhaa. Itse kun lähden kotipihasta töihin, niin sitä vahtipoljinta painetaan, että saa auton peruutettua parkkiruudusta. Se onkin ainoa kerta. Jarrua joutuu painamaan, jos on ekana liikennevaloissa. Muuten on jalat tukevasti lattialla ja käytetään vain adaptiivista vakkaria nappuloista ja jarrua vielä kerran kun pysäköin. Tuonkin voisi antaa auton hoidettavaksi, niin ei tarvitsisi silloinkaan painaa polkimia.
 
Huomaako tai tajuaako kukaan että hei, tän maskin kuuluisi olla mustan sijaan tumman harmaa? Tai että kiinnostaako ketään jos oem osilla tehty muutos.

Tämän saisi itseasiassa kikkailtua niin, että jo auton tilausvaiheessa kirjaillaan soppariin tuo musta maski ja sen vaihtotyö, jolloin mustasta maskista tulee osa auton varustelua ja sen hinta jyvitetään sitten leasingvuokraan. Näin ei tule sitten jälkeenpäin sanomista :)

Mutta tosiaan tässä on nyt sellainen pointti vielä että tuo Audi tulisi noin 100 €/kk kalliimmaksi kuin BMW i5, joten vaaka on kallistumassa BMW:n suuntaan, jos vain pääsen yli siitä, että 0-100 km/h kiihtyvyys menee yli 5 sekunnin :)

Toisaalta kun nyt on tuo oma auto alla, niin minulla ei ole mitään ehdotonta kiirettä uuden tilaamiselle, kunhan uuden auton saisi ensi kesänä viimeistään. Olemassa olevista autoista tosiaan vain nuo 2 ovat selviytyneet jatkoon, mutta nyt sitten vielä kartoitan, josko jotain kiinnostavaa uutta autoa olisi tulossa lähiaikoina. Yhtenä vaihtoehtona mietin Lexus ES500e:tä, mutta siinäkin 0-100 km/h menee tuon 5 sekunnin kipurajan yli. Mutta tuo nyt on niin typerä vaatimus, että tuskin annan sen ratkaista päätöstä. Lexukselle vain ei ole vielä hintoja tiedossa, niin ei osaa sanoa. Ja liekö Mersun uutta sähköistä E-sarjaa on vielä hetkeen tulossa, kun eihän EQE vielä niin vanha ole. Sähköinen C-sarja on tulossa vuoden vaihteessa, mutta taitaa olla tilojen puolesta sitten liian pieni, kun on luokkaa alempi auto.
 
Oma kokemus noista on, että pysähdyksistä kiihdyttäminen vakkarilla on sen verran hidasta, että kanssa-autoilijat hermostuu :)
Itselläni on vain nelivetoplugari eikä oikeaa sähköautoa, mutta tuo vakkarilla pysähdyksistä kiihdyttäminen on niin hämmentävän hidasta että en sitä pysty käyttämään. Muut ajot menee mukavasti, mutta juuri tuo vaikkapa valoista lähteminen saa jo omatkin hermoni nahistumaan, niin voin vain kuvitella miten joku kiireinen kirurgi takanani.

Ylempään liittymättä pakko vielä kommentoida OPD-toimintokeskustelua. Mietin tuossa että millaisissa ääritilanteissa ihmiset oikein jatkuvasti ajavat, kun omassakin plugarissani on OPD, mutta ei ole tässä useamman vuoden aikana tullut juuri lainkaan tilanteita että se olisi tuottanut mitään ongelmia. Ei ole mielestäni mitenkään esimerkillisen hyvin toteutettu regeneraatioajomoodi (ei osaa pysähdyksiin asti hidastaa), mutta ei ole ollut lähelläkään lähteä lapasesta, vaikka kovin jäisissä ja lumisissa maisemissa tulee jokainen talvi vietettyä. Ehkä en ole tarpeeksi kiireinen ja tärkeä kirurgi. ;)
 
Itselläni on vain nelivetoplugari eikä oikeaa sähköautoa, mutta tuo vakkarilla pysähdyksistä kiihdyttäminen on niin hämmentävän hidasta että en sitä pysty käyttämään. Muut ajot menee mukavasti, mutta juuri tuo vaikkapa valoista lähteminen saa jo omatkin hermoni nahistumaan, niin voin vain kuvitella miten joku kiireinen kirurgi takanani.

Ylempään liittymättä pakko vielä kommentoida OPD-toimintokeskustelua. Mietin tuossa että millaisissa ääritilanteissa ihmiset oikein jatkuvasti ajavat, kun omassakin plugarissani on OPD, mutta ei ole tässä useamman vuoden aikana tullut juuri lainkaan tilanteita että se olisi tuottanut mitään ongelmia. Ei ole mielestäni mitenkään esimerkillisen hyvin toteutettu regeneraatioajomoodi (ei osaa pysähdyksiin asti hidastaa), mutta ei ole ollut lähelläkään lähteä lapasesta, vaikka kovin jäisissä ja lumisissa maisemissa tulee jokainen talvi vietettyä. Ehkä en ole tarpeeksi kiireinen ja tärkeä kirurgi. ;)
Itsekin plugarista täyssähköön siirtyneenä, niin plugarissa on todella heikko regen sähköautoon verrattuna. Sähköauto oikeasti jarruttaa niin että tuntuu kun kaasupolkimen löysää kokonaan. Plugari vaan lähinnä hidastuu hieman normaalia nopeammin. Ja siinä on sitten autokohtaisia eroja kuinka hyvin renkaiden lukkiutumattomuus liukkaalla kelillä toteutuu regenillä vs. jarrulla. Jotkut takavedot eli takaregenit tarjoaa perää sivulle tuossa vaiheessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 818
Viestejä
5 005 603
Jäsenet
80 363
Uusin jäsen
Karpatti0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom