Yleistä keskustelua sähköautoista

Minä ymmärsin tämän jalan siirron jarrupolkimelle siten, että jos esimerkiksi lähestyn jotain itseäni hitaampaa kulkevaa tai jopa pysähdyksissä olevaan jonoa, niin nostan jalan kaasulta, jolloin auto nopeus alkaa laskea ja tässä vaiheessa siirrän jalan jarrupolkimen päälle, jotta voin tarvittaessa polkimella hidastaa lisää ja sitten lopulta pysäyttää auton jos saavun pysähtyneen autojonon päähän.

En tiedä miten muuten tuon olisi voinut edes tulkita, niin sillä ihmettelen noita kommentteja, joissa ei tunnuta tajuavan ollenkaan, miksi jalka siirretään jarrupolkimelle.
 
Omassa polttiksessa ihan moottorijarrutuksella sai hidasteltua ilman, että jalka jarrupolkimella. Ennakointi ja turvavälit aika oleellisia asioita liikenteessä sekä polttiksella että sähköllä. Toki, jos ajotyyli on sellainen, että vedetään aina liinat kiinni juuri ennen kun tarve pysähtyä, niin silloin OPD aika turha.
Tervetuloa vaan pitämään turvavälejä kehä 1:llä. Kaikki kun ei liiketeessä ole omasta ajotyylistä kiinni. Ja aika fakiiri saa olla että polttiksella ei jarrua tarvitse käyttää. Suorastaan hämmästyttvä suoritus.

En ole väittänyt että jarrupoljointa ei osaisi käyttää tai sen käyttö unoihtuisi kokonaan, vaan puhuin em kuvatun tilanteen vasteajasta. Jalka jarrulla vs jalka voimapolkimella.

Käytännössä samalla argumentilla OPD ajoa puolusteltiin että äkkijarrutustustilanteessa jarrutus alkaa heti kun jalan nostaa voimapolkimelta vs bensalenkkarin lenkkari kaasupolkimella.
 
Minä ymmärsin tämän jalan siirron jarrupolkimelle siten, että jos esimerkiksi lähestyn jotain itseäni hitaampaa kulkevaa tai jopa pysähdyksissä olevaan jonoa, niin nostan jalan kaasulta, jolloin auto nopeus alkaa laskea ja tässä vaiheessa siirrän jalan jarrupolkimen päälle, jotta voin tarvittaessa polkimella hidastaa lisää ja sitten lopulta pysäyttää auton jos saavun pysähtyneen autojonon päähän.

En tiedä miten muuten tuon olisi voinut edes tulkita, niin sillä ihmettelen noita kommentteja, joissa ei tunnuta tajuavan ollenkaan, miksi jalka siirretään jarrupolkimelle.
Toisaalta nykyautot nyt ei oikein peräänajoa sallikaan, kun on automaattinen hätäjarrutus. Eli auto pysähtyy, vaikkei jarruun kerkeisi koskeakaan. Ja varsinkin OPD -tapauksessa, josta tässä oli kyse, on auto jo muutenkin hidastunut huomattavasti.
 
Eikö se one-pedal taistelu ole aika monta kertaa taisteltu - kaikille sähköautoilijoille on varmaan selvää miten se karkeasti toimii ja muiden on parasta lähinnä kokeilla.
 
Eikö se one-pedal taistelu ole aika monta kertaa taisteltu - kaikille sähköautoilijoille on varmaan selvää miten se karkeasti toimii ja muiden on parasta lähinnä kokeilla.

Juu on. Ihmetyttää vain kun OPD-faneilla on jokin harhainen käsitys siitä, että tuo olisi jokin jumalominaisuus, joka on kaikille se paras. On paljon ihmisiä, jotka eivät tuosta pidä, vaikka kuinka sitä testailevat. Itse kun Teslaa kokeilin, niin OPD oli pakko laittaa siihen miedompaan asentoon ja silloinkin se oli vain siedettävä, eli kyllä sen kanssa pärjäsi, mutta mieluiten olisin ottanut kokonaan pois.

Ei kannata kuvitella, että jos itselle joku ominaisuus tuntuu mahtavalta, että se olisi sitä kaikille.
 
En ole väittänyt että jarrupoljointa ei osaisi käyttää tai sen käyttö unoihtuisi kokonaan, vaan puhuin em kuvatun tilanteen vasteajasta. Jalka jarrulla vs jalka voimapolkimella.

Käytännössä samalla argumentilla OPD ajoa puolusteltiin että äkkijarrutustustilanteessa jarrutus alkaa heti kun jalan nostaa voimapolkimelta vs bensalenkkarin lenkkari kaasupolkimella.
Kun näin teoreettisesti pitää yrittää hankaluuksia hakea niin suosittelen, että käyt ajamassa viikon OPD:lla etkä vaihda siitä pois vaikka alkuun oudolta saattaakin tuntua. Saat oikeaa käytännön kokemusta mutuilun sijaan. Melko huvittavalta kuulostaa nuo sun esimerkit parin vuoden oman kokemuksen jäljiltä. Ja mikäänhän ei OPD:lla estä laittamasta sitä toista jalkaa valmiiksi jarrulle, jos oma reaktioaika / jalan siirtely pelottaa liikenteessä.
 
Hvyin henkilökohtainen ominaisuus juu. Lähinnä jossain autoarvioissa ehkä hivenen pistää silmään että OPDn puuttuminen on selkeä puute, mutta sitten OPD;n "pakottaminen" (tai lähinnä ettei regeniä saa hyvin miedolle halutessaan) ei tämmöinen tunnu olevan. Aina parempi, että kuljettaja voi säätää ko. ominaisuudet haluamikseen ja ajaa sillä tyylillä mikä itselleen parhaiten luonnistuu.

Mutta joo, itselle miedompi regen ja jarrulla lisää (ensin regeniä ja lopulta jarruja jos regenin maksimivoima ei riitä) toimii parhaiten/loogisimmin. Jollekin muille sitten joku muu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 775
Viestejä
5 004 522
Jäsenet
80 360
Uusin jäsen
Pvi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom