Yleistä keskustelua sähköautoista

Ei kai niitä piiloon painuvia ovenkahvojakaan voi millään muulla selittää. Jotain uutta ja vänkää pitää saada autoon, pakolla repiä WAU-efektiä, eikä luoteta siihen että kuluttaja hyväksyy kovemman hinnan mukisematta ilman temppuja.

Mersu myönsi että ne ovat sen takia että ostajat haluaa, vetoaa ostajiin, energiankulutus vaikutus on, mutta se merkittävän tekiä olisi tuo kysyntä.

Onhan vielä pari autonvalmistajaa, jotka myyvät samaa mallia kaikilla moottorivaihtoehdoilla. Silloin sähköversiota ei erota polttisversiota mitenkään. Ainakin Opelilla ja Peugeotilla kummallakin kaikki sähköautot saa myös polttomoottorilla, eli ne eivät eroa mitenkään tavallisesta autosta. Ne eivät ole tavoitelleet mitään WAUTSI-WAU-efektejä.
Totta, siis usissaskin alustoissa, Mersukun nostin esille, niin sielläkin uusi alusta suunniteltu sekä sähkö että polttivoimalinjoille. Sähkö edellä, niin saatu ihan toimiva sähköalusta.

Nuo yhdistelmät sai vähän huonoamainetta kun alkuu sähkiksiä tehtii pelkästään polttikselle suunnitteltuihin alustoihin. (siis joitain sähkiksiä, toki vuosia ollut alustoja jotka suunniteltu sähkiksille)

Liittyisiköhän siihen, etteivät autonvalmistajat halua laittaa myyntiin tavallisennäköisiä autoja selvästi kovemmalla hinnalla?

Sähkisten ulkonäöstä, väitän että osa valmistaja tehnyt sähkiksistä ihan tavallisen näköisiä, mistä seuras että joidenkin mielestä yritettiin näyttää polttikselta, jotekin salata sitä sähkövoimalinjaa.
Sähkövoimalinja, akkuineen, tuo piirteitä, tuo vapauksia, ja energiankulutus, ilmanvastuksen minimointi tuo rajoituksia. Osassa näkyy se että niitä yritetään mutoilula häivyttää.
 
Itselläni nyt uutta autoa katsellessa kävi sellainenkin, että esim. Audilla A6-malli olisi hienon näköinen polttis/hybridi-versiona, mutta sitten taas A6-sähkömallin ulkonäkö on niin hirveä, ettei sitä voi ajatellakaan. Ja kun on nyt tottunut tuohon sähköauton helppouteen, niin ei oikein viitsisi ulkonäön vuoksi tuota bensahybridiäkään ottaa. Mitähän ne on Audilla miettineet tuon sähkö-A6:n kanssa? Vai oliko niin että tuo polttis-A6 suunniteltiin sähkömallin jälkeen ja siihen sitten korjattiin nuo valuviat?
 
Sähkisten ulkonäöstä, väitän että osa valmistaja tehnyt sähkiksistä ihan tavallisen näköisiä, mistä seuras että joidenkin mielestä yritettiin näyttää polttikselta, jotekin salata sitä sähkövoimalinjaa.
Sähkövoimalinja, akkuineen, tuo piirteitä, tuo vapauksia, ja energiankulutus, ilmanvastuksen minimointi tuo rajoituksia. Osassa näkyy se että niitä yritetään mutoilula häivyttää.
Mä olen kyllä huomannut, että moni ei pidä tyypillisten sähköautojen ulkonäöstä, ja kaipaisi "tavallisen" näköistä sähköautoa. On tietysti muutamia haasteita: Ensinnäkin polttomoottoriauton optimaalinen kori ei ole sähköautolle kovin käytännöllinen (akkujen sijoittelu, etutilan käyttö yms) ja toisaalta sähköautoissa ilmanvastuksen minimointi on tärkeämpää kuin polttomoottoriautoissa.

Moni toki varmaan ajaa ihan mielellään autolla, joka huutaa ulkonäöllään olevansa sähköauto.
 
Itselläni nyt uutta autoa katsellessa kävi sellainenkin, että esim. Audilla A6-malli olisi hienon näköinen polttis/hybridi-versiona, mutta sitten taas A6-sähkömallin ulkonäkö on niin hirveä, ettei sitä voi ajatellakaan. Ja kun on nyt tottunut tuohon sähköauton helppouteen, niin ei oikein viitsisi ulkonäön vuoksi tuota bensahybridiäkään ottaa. Mitähän ne on Audilla miettineet tuon sähkö-A6:n kanssa? Vai oliko niin että tuo polttis-A6 suunniteltiin sähkömallin jälkeen ja siihen sitten korjattiin nuo valuviat?
Mitä vikaa sähkö-A6:n ulkonäössä on? Pikavilkaisulla keulamaski näyttää erittäin urpolta, mutta jos valitsee tumman värin, se maski ei niin erotu.
 
Mitä vikaa sähkö-A6:n ulkonäössä on? Pikavilkaisulla keulamaski näyttää erittäin urpolta, mutta jos valitsee tumman värin, se maski ei niin erotu.

No juuri se keulamaski on jotenkin luonnoton, en pääse siitä yli. Se frame kun on yläosastaan melkeinpä kiinni konepellissä ja alapuolelle jää taas hirveästi tilaa, niin tekee siitä sen näköisen, että se olisi ihan väärässä kohdassa:

1763806571054.png


Verrattuna polttismalliin, jossa frame ylettyy alareunastakin alas asti:

1763806616614.png


Tosiaan nykyinen auto (e-tron GT) tuli ostettua omaksi, kun meillä ei työsuhdeautoksi sellaista saanut. Se taas on omasta mielestäni ihan normaalin auton näköinen, vaikka onkin sähköauto. Tuli vain tehtyä se perustavaa laatua oleva moka, että otin punaisen auton, kun se näytti hienolta, mutta siinä kävi juuri niinkuin olisi pitänyt osata ennakoida, että räikeä väri alkaa kyllästyttämään ja nyt se jo lähinnä vituttaa :) Joten tarkoitus olisi tilata uusi työsuhdeauto nyt ja kun se saapuu niin myydä tuo oma pois.
 
Tuo uusi sähkö Audi A6 kehuttiin jossain maasta taivaisiin. Oisko ollut TM:n parivertailu bemarin kanssa. En jaksa tarkistaa.
 
Tuo uusi sähkö Audi A6 kehuttiin jossain maasta taivaisiin. Oisko ollut TM:n parivertailu bemarin kanssa. En jaksa tarkistaa.

Kehuttiinko ominaisuuksia vai ulkonäköä? Kävin sen itsekin koeajamassa ja olisi ollut jo varma valinta, mutta ulkonäkö pisti hanttiin. Sama kävi BMW i5:n kanssa. Autona mahtava, mutta ulkonäkö esti tilauksen. Jos olisi i4:n ulkonäkö i5:n tiloilla, niin se olisi siinä.
 
Kehuttiinko ominaisuuksia vai ulkonäköä? Kävin sen itsekin koeajamassa ja olisi ollut jo varma valinta, mutta ulkonäkö pisti hanttiin. Sama kävi BMW i5:n kanssa. Autona mahtava, mutta ulkonäkö esti tilauksen. Jos olisi i4:n ulkonäkö i5:n tiloilla, niin se olisi siinä.
Muistaakseni ominaisuuksia, ulkonäköön ei taidettu ottaa kantaa. Minäpä etsin tuon kun tässä koneella istun ja olen vapaalla.

edit.edellä olevat ovat lainauksia TM:stä

Paperilla autojen erot ovat lähinnä karvahienouksia. A6 E-tron toimitetaan ilman eri tilausta teräsjousilla, mutta vertailuautossa on valinnainen mukautuva ilmajousitus. BMW:ssä on vakiona ilmajouset taka-akselilla, mutta eteen niitä ei saa edes lisähinnasta.

Audissa on taka-akselilla kestomagnetoitu tahtimoottori ja edessä vapaan rullaamisen salliva induktiomoottori, BMW:ssä puolestaan vierasmagnetoidut tahtimoottorit sekä edessä että takana. Yhteisteho on Audissa 315 ja BMW:ssä 290 kilowattia

Audin kulku on todella sileää, eikä monille sähköautoille ominaista nyökkimistä ole lainkaan. Mikään pumpulipilvi auto ei ole, vaan Comfort-ajotilassakin jousituksessa on tervettä ryhtiä. Ainoat kokemuksemme A6 E-troneista ovat ilmajousitetuista yksilöistä, joten on mahdoton sanoa, kuinka kyyti vertautuu teräsjousilla varustettuun perusmalliin.


BMW:nkin jousitusmukavuus on varsin hyvä, mutta se ei aivan yllä Audin tasolle, vaikka taka-akselilla onkin vakiona ilmajousitus ja iskunvaimentimet ovat mukautuvat. Nyökkimistaipumus on BMW:ssäkin minimissä, mutta hernepatjaprinsessaksi heittäytymällä kuitenkin ajoittain havaittavissa.

Melutaso on molemmissa autoissa todella vaimea. Audi on äänenpainemittarin mukaan marginaalisesti hiljaisempi, mutta ihmiskorvin kuultuna rengasmelu nousee selvemmin esiin kuin BMW:ssä.

Ohjausavustimien toiminnassa on samankaltainen ero, vaikka molemmat sijoittavat isoilla teillä auton virheettömästi kaistalle.

Audi vaikuttaa mutkittelevilla paikallisteillä ja varsinkin sorateillä BMW:tä urheilullisemmalta ajettavalta.

Väistökokeessa Audi kuitenkin hieman pettää muodostuneen kuvan. Auto tuntuu isolta ja raskaalta, mitä se tietenkin onkin, mutta täsmällinen ohjautuminen sulaa korin huomattavaan kallisteluun, eivätkä suoritusnopeudet huimaa päätä.

Jarrujen kohdalla ei synny suuria yllätyksiä – kyllä saksalainen tietää, miten auto pysäytetään kun bahnilla tulee Stau.

Toimintamatka ja pikalatauksen teho ovat sähköauton ominaisuuksien tärkeimpiä mittareita. Tässä suhteessa tilanne näytti BMW:n kannalta hieman pahalta jo ennen kuin olimme edes nähneet autoja. Akun 81 kilowattitunnin nettokapasiteetti, 400 voltin sähköjärjestelmä ja 205 kilowatin suurin pikalatausteho kalpenevat Audin 95/800/270-lukuja vastaan.

Fyysisessä maailmassa Audi kylvettää BMW:n taulukkotietojakin selvemmin. Toimintamatkakokeessa Audi saavutti tähänastisten ennätyksemme tuloksella 649 km. BMW jäi 470 kilometriin

Pikalatauskokeessa Audi jatkaa loistamistaan. Ilmoitettu 270 kilowatin huipputeho ylittyy roimasti ja nousee parhaimmillaan 286 kilowattiin. A6:n ajoakku latautuu 10-80 % vajaassa 21 minuutissa,

Etuistuimien osalta kilpakumppaneiden välille on vaikea tehdä mitään eroa: istuimet ovat mukavat ja säädöiltään runsaat

Takana kohdataan yllätys, kun Audin matala takaistuin osoittautuu istuinmukavuudeltaan autoluokkaan nähden luvattoman huonoksi

Vertailuparin vetomassat ovat melko kunnioitettavat, sillä Audilla saa vetää 2 100:n ja BMW:llä 2 000 kilogramman painoista jarrullista perävaunua.

(valikot ja mittaristo) Audin osalta vain hieman parempi. Valikoita on paljon, mutta ne on järjestelty perinteisemmin. Mittaristojen osalta tilanne on päinvastainen. Audin mittaristonäyttö on täynnä tietoa, turhaa ja tarpeellista, mutta sen esitystapa on nopealla vilkaisulla sekava.

Audin ja BMW:n keskinäinen paremmuus jää pitkälti makuasioiden varaan, paitsi yhdessä arvostelukohdassa: Audin sähkötekniikka on niin paljon BMW:tä etevämpää, että se painaa vaa’an tällä kertaa vastustamattomasti Ingolstadtin hyväksi.
 
Viimeksi muokattu:
A6 e-troniin ei saa mustaa keulamaskia? Tuo on ainakin e-tron gt:seen tarjolla ja se tekee keulasta vähän "normaalimman" näköisen.
 
Tietääkö joku Mii Electricin 12 V -akun tyyppiä (regular, AGM, EFB...) ja kylmäkäynnistysvirtaa standardeineen (esimerkiksi CCA tai EN 310 A)? Akun päällä on näköesteitä, jotka ovat plusnavassa kiinni, joten en haluaisi tämän asian takia irrottaa.

Huollosta tuli palautetta, että akku ei ole ok ja pitäisi vaihtaa yli 200 eurolla. Lapussa luki ~200 A, määr. 220 A DIN ja 12,3 V.

En vielä ladannut CTEK:llä, mutta ajoin 30 km. Oma testeri näyttää parempia arvoja, mutta alkutiedot ovat hatusta.

Ajattelin, että tästä ketjusta löytyy akkuketjua enemmän tietoa tähän kysymykseen.

Screenshot_2025-11-22-19-26-12-17_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Concept C aika hirveä, enkä usko hetkeäkään että tuon näköisenä tulee tuotantoon. E5 ei maistu myöskään, sehän ei edes ole oikea Audi, vaan Kiinan markkinoille lanseerattu alabrändi AUDI. Ja kiinapaskalta tuo E5 kyllä näyttääkin.

Nuo ovat jotenkin lapsellisen näköisiä virityksiä.

Mutta minulla on aika spesifejä mieltymyksiä autoista ja hylkyyn menee autot monien mielestä erikoisin perustein, vaikka olisi maailman paras auto. Esim. Polestarien takavaloissa olevat suorat kulmat ovat ehdoton ei. Samoin jos keulassa on jotain valaistuja viivoja ajovalojen välissä, niin auto menee hylkyyn, vaikka olisi muuten miten hyvä. Esimerkkinä bemarin valaistut munuaiset. Audi Q8 etronin vaakasuora valojuova, Tesla Y:n valojuova, jne.
 
Viimeksi muokattu:
Concept C aika hirveä, enkä usko hetkeäkään että tuon näköisenä tulee tuotantoon. E5 ei maistu myöskään, sehän ei edes ole oikea Audi, vaan Kiinan markkinoille lanseerattu alabrändi AUDI. Ja kiinapaskalta tuo E5 kyllä näyttääkin.

Nuo ovat jotenkin lapsellisen näköisiä virityksiä.

Mutta minulla on aika spesifejä mieltymyksiä autoista ja hylkyyn menee autot monien mielestä erikoisin perustein, vaikka olisi maailman paras auto. Esim. Polestarien takavaloissa olevat suorat kulmat ovat ehdoton ei. Samoin jos keulassa on jotain valaistuja viivoja ajovalojen välissä, niin auto menee hylkyyn, vaikka olisi muuten miten hyvä. Esimerkkinä bemarin valaistut munuaiset. Audi Q8 etronin vaakasuora valojuova, Tesla Y:n valojuova, jne.
Bemarilla sentään saa valaistut munuaiset pois päältä. Taitavat muutenkin olla lisävaruste?

Tuosta A6 e-tronista niin jos ainoa mikä tökkii on maskin väri niin ostaa kaupasta siihen sitten mustan maskin mikä tuskin audillakaan paljon maksaa.
Itse ostin iineloseen paremman näköisen oem facelift munuaiset ja maksoi alle satasen. Asennus ilman työkaluja poislukien rekkari noin 15min.
 
Tietääkö joku Mii Electricin 12 V -akun tyyppiä (regular, AGM, EFB...) ja kylmäkäynnistysvirtaa standardeineen (esimerkiksi CCA tai EN 310 A)? Akun päällä on näköesteitä, jotka ovat plusnavassa kiinni, joten en haluaisi tämän asian takia irrottaa.

Huollosta tuli palautetta, että akku ei ole ok ja pitäisi vaihtaa yli 200 eurolla. Lapussa luki ~200 A, määr. 220 A DIN ja 12,3 V.

En vielä ladannut CTEK:llä, mutta ajoin 30 km. Oma testeri näyttää parempia arvoja, mutta alkutiedot ovat hatusta.

Ajattelin, että tästä ketjusta löytyy akkuketjua enemmän tietoa tähän kysymykseen.

Screenshot_2025-11-22-19-26-12-17_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
Motonet tarjoaa tällaista:

Exide EB440 44 Ah / 400 A akku P175 x L175 x K190 -+​

 
Tuosta A6 e-tronista niin jos ainoa mikä tökkii on maskin väri niin ostaa kaupasta siihen sitten mustan maskin mikä tuskin audillakaan paljon maksaa.
Itse ostin iineloseen paremman näköisen oem facelift munuaiset ja maksoi alle satasen. Asennus ilman työkaluja poislukien rekkari noin 15min.

No joo, mutta toisaalta haluaisin, että 80.000 € auto olisi tehtaalta tullessa jo mieluinen, ettei siihen tarvisi käsipelillä alkaa osia vaihtamaan :)
 
No joo, mutta toisaalta haluaisin, että 80.000 € auto olisi tehtaalta tullessa jo mieluinen, ettei siihen tarvisi käsipelillä alkaa osia vaihtamaan :)
Joo ymmärrettävää. Tosin noin pienestä jutusta jos kauppa on kiinni niin en epäile hetkeäkään etteikö audi center siihen sen maskin tökkää kiinni ennen luovutusta.
 
Kuukauden päivät yritin ajaa one pedal drive päällä kun auto vaihtui. Nyt kun tuli ensimmäistä kertaa liukasta niin että joutui reagoimaan yllättäen niin sai lähteä pois lopputalveksi, vaarallinen on tilanteessa jossa polkimen kevennys tulee selkärangasta. Jos Suomessa olisi aina kesä niin käyttäisin.
 
Joo ymmärrettävää. Tosin noin pienestä jutusta jos kauppa on kiinni niin en epäile hetkeäkään etteikö audi center siihen sen maskin tökkää kiinni ennen luovutusta.

No tää tulisi työsuhdeliisariksi, joten ei voi tehdä muutoksia. Ellei sitten vaihda takaisin sitten ennen palautusta :)
 
Kuukauden päivät yritin ajaa one pedal drive päällä kun auto vaihtui. Nyt kun tuli ensimmäistä kertaa liukasta niin että joutui reagoimaan yllättäen niin sai lähteä pois lopputalveksi, vaarallinen on tilanteessa jossa polkimen kevennys tulee selkärangasta. Jos Suomessa olisi aina kesä niin käyttäisin.
Näissä näköjään automerkistä riippuen aika paljon eroja. Bemarilla voi vetää max regen päällä liukkaaseen kurviin ilman sen suurempaa draamaa.
 
No tää tulisi työsuhdeliisariksi, joten ei voi tehdä muutoksia. Ellei sitten vaihda takaisin sitten ennen palautusta :)
Huomaako tai tajuaako kukaan että hei, tän maskin kuuluisi olla mustan sijaan tumman harmaa? Tai että kiinnostaako ketään jos oem osilla tehty muutos.
 
Näissä näköjään automerkistä riippuen aika paljon eroja. Bemarilla voi vetää max regen päällä liukkaaseen kurviin ilman sen suurempaa draamaa.
Saattaa olla myös kuskista kiinni :D Tämä oli Volvo eikä mitään oikeaa vaaratilannetta tullut, mutta kuskin jalat eivät osanneet reagoida järkevästi kun olikin huomattavasti liukkaampi risteys mitä odotin.
 
Saattaa olla myös kuskista kiinni :D Tämä oli Volvo eikä mitään oikeaa vaaratilannetta tullut, mutta kuskin jalat eivät osanneet reagoida järkevästi kun olikin huomattavasti liukkaampi risteys mitä odotin.
Aika jännä että Volvo ei "pohjoismaisena" valmistajan osaa.

Ajoin tänään huvikseni Ibergeregg-solan vm -23 Enyaq 80x:llä ihan vaan kun oli tullut lunta - paras setup nättäisi olevan tracktion mode päällä ja B-modessa ajelu - silloin auto osaa regeneroida myös etumoottorilla(!). Olin foorumipostailuiden perusteella uskossa että etumoottorilla ei regenroida ikinä, mutta sehän ei päde. En kyllä sinänsä tykkää B-modella ajelusta - paljon mielummin ottaisin saman käytöksen D-mode päällä jarrupolkimeen, mutta parempi tuokin kuin että etumoottorilla ei regeneroitaisi ikinä.

Missään muussa confissa en saanut etumoottoria regeneroimaan luotettavasti, traction modessa D-mode päällä ja ratin läpsyköistä regeniä vaihtelemalla joskus saattoi hetkellisesti tulla negatiivista vääntöä etuakseliltakin, mutta B-modella tuota tuli paljon tasaisemmin. Regeni on silti takapainoinen, mutta onhan se nyt stabiilimpaa + tehokkaampaa neljällä pyörällä liukkaalla regeneroida. Jos nyt mutuilisin että luokkaa 1:1.5-2 oli karkeasti regeni etu / taka-akseleilla. Ei puhettakaan luistelusta regenien takia - ABS-ruksutukset tietty sai helposti aikaan kun alamäessä lumisohjolla antoi jarrua.

Mukava kun tuli tuoretta lunta ja pääsi testaamaan miten auto kulkee hyvin. Ärsyttävintä on se, että traction mode pitäisi muistaa aina laittaa itse päälle. Saisi olla joku että menee aina päälle kun on GPS:n perusteella jossain syheröllä talviaikaan tai jonkun muun vastaavan.

En ollut kuvausreissulla tai edes miettinyt reissun dokumentointia - yksi räpsy tuli otettua ~1300m korkeudelta, niin jaetaan nyt kun kerran regeni-liukasteluista on puhetta.

IMG_7938.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Aika jännä että Volvo ei "pohjoismaisena" valmistajan osaa.

Ajoin tänään huvikseni Ibergeregg-solan vm -23 Enyaq 80x:llä ihan vaan kun oli tullut lunta - paras setup nättäisi olevan tracktion mode päällä ja B-modessa ajelu - silloin auto osaa regeneroida myös etumoottorilla(!). Olin foorumipostailuiden perusteella uskossa että etumoottorilla ei regenroida ikinä, mutta sehän ei päde. En kyllä sinänsä tykkää B-modella ajelusta - paljon mielummin ottaisin saman käytöksen D-mode päällä jarrupolkimeen, mutta parempi tuokin kuin että etumoottorilla ei regeneroitaisi ikinä.

Missään muussa confissa en saanut etumoottoria regeneroimaan luotettavasti, traction modessa D-mode päällä ja ratin läpsyköistä regeniä vaihtelemalla joskus saattoi hetkellisesti tulla negatiivista vääntöä etuakseliltakin, mutta B-modella tuota tuli paljon tasaisemmin. Regeni on silti takapainoinen, mutta onhan se nyt stabiilimpaa + tehokkaampaa neljällä pyörällä liukkaalla regeneroida. Jos nyt mutuilisin että luokkaa 1:1.5-2 oli karkeasti regeni etu / taka-akseleilla. Ei puhettakaan luistelusta regenien takia - ABS-ruksutukset tietty sai helposti aikaan kun alamäessä lumisohjolla antoi jarrua.

Mukava kun tuli tuoretta lunta ja pääsi testaamaan miten auto kulkee hyvin. Ärsyttävintä on se, että traction mode pitäisi muistaa aina laittaa itse päälle. Saisi olla joku että menee aina päälle kun on GPS:n perusteella jossain syheröllä talviaikaan tai jonkun muun vastaavan.

En ollut kuvausreissulla tai edes miettinyt reissun dokumentointia - yksi räpsy tuli otettua ~1300m korkeudelta, niin jaetaan nyt kun kerran regeni-liukasteluista on puhetta.

IMG_7938.jpeg
Noi on noita äärimmäisen holhoavia järjestelmiä. i4 myös huomattavasti parempi talviajoon kun laittaa sellaisen traction moden päälle, mikä ei ikävä kyllä tietenkään pysy käynnistysten välillä.
Normiasetuksessa kuin puskeva paska etuvetoinen mutta traction tilassa menee miten nelivetobemarin kuuluukin mennä. Tietysti kaikki pois laittamalla saa fiilistä ajamiseen mutta luonnollisesti +500 heppainen neliveto ilman mitään holhouksia ei ole ihan kaikkien juttu talvella.
 
Aika jännä että Volvo ei "pohjoismaisena" valmistajan osaa.

Keskustelu lähti hieman väärille urille. En usko että auto tuossa kohdassa teki mitään huonosti eikä ollut tarkoitus sen ominaisuuksia kommentoida, vaan ainoastaan heittää että itselle tuon käyttö ei toimi mitenkään edes kuukauden totuttelun jälkeen. Tuntuu luonnottomalta kun on opetellut liukkaalla ajamaan tietyllä tavalla jo kauan sitten.

(Ja "vaarallinen" siitä syystä koska oletan edelleen että kuljettaja ajaa autoa eikä sen luistonestojärjestelmät)
 
Audin ja BMW:n keskinäinen paremmuus jää pitkälti makuasioiden varaan, paitsi yhdessä arvostelukohdassa: Audin sähkötekniikka on niin paljon BMW:tä etevämpää, että se painaa vaa’an tällä kertaa vastustamattomasti Ingolstadtin hyväksi.
Mitkä A6:n ja i5:n versiot tuossa oli vastakkain?
 
Mä olen kyllä huomannut, että moni ei pidä tyypillisten sähköautojen ulkonäöstä, ja kaipaisi "tavallisen" näköistä sähköautoa. On tietysti muutamia haasteita: Ensinnäkin polttomoottoriauton optimaalinen kori ei ole sähköautolle kovin käytännöllinen (akkujen sijoittelu, etutilan käyttö yms) ja toisaalta sähköautoissa ilmanvastuksen minimointi on tärkeämpää kuin polttomoottoriautoissa.

Moni toki varmaan ajaa ihan mielellään autolla, joka huutaa ulkonäöllään olevansa sähköauto.
Sitten on niitä joille ulkonäöllä ei ole kovin suurta merkitystä puoleen tai toiseen ainakaan että siitä haluaisi erityisemmin maksaa ekstraa tms.
 
Noi on noita äärimmäisen holhoavia järjestelmiä. i4 myös huomattavasti parempi talviajoon kun laittaa sellaisen traction moden päälle, mikä ei ikävä kyllä tietenkään pysy käynnistysten välillä.
Normiasetuksessa kuin puskeva paska etuvetoinen mutta traction tilassa menee miten nelivetobemarin kuuluukin mennä. Tietysti kaikki pois laittamalla saa fiilistä ajamiseen mutta luonnollisesti +500 heppainen neliveto ilman mitään holhouksia ei ole ihan kaikkien juttu talvella.
Onkohan tuossa joku EU:n fiksu sääntö taas taustalla koska myös EV6 pitää tuo lumimoodi kytkeä joka kerta erikseen. Melko hanurista.
 
Onkohan tuossa joku EU:n fiksu sääntö taas taustalla koska myös EV6 pitää tuo lumimoodi kytkeä joka kerta erikseen. Melko hanurista.
Ainakin Tesla noita regen-optioita poisti aikanaan ehkä osittain EPA testeihin liittyen, että saisi paremmat lukemat tai vähemmän työtä kaikkien moodien erikseen testaamisessa. Toisaalta ne ovat tulleet takaisin uusiin malleihin, eli kaiketi tilanne helpottunut siltä osin.

Varmaan syynä voi myös olla, ettei unohdeta päälle kulutusta lisäävää optiota? Olisi kyllä kiva, jos tuollaiset saisi jotenkin pysymään päälle vaikka ihan ulkolämpötilan mukaan.
 
Jenkeissä toi moden valinta liittyy EPA rangeihin eli testit ajetaan ns. default moodissa joka on se joka on päällä kun auton käynnistää. Jos autossa jää moodit muistiin eli ei tarvite erikseen valita haluamaansa moodia joka kerta kun auton käynnistää niin valmistaja joutuu ajamaan range testit sekä parhaan ja huonoimman (rangen osalta siis) moodin kanssa ja ilmoittamaan molemmat.

Voisin kuvitella että WLTP:ssä on jotain samaa määräystä.
 
Keskustelu lähti hieman väärille urille. En usko että auto tuossa kohdassa teki mitään huonosti eikä ollut tarkoitus sen ominaisuuksia kommentoida, vaan ainoastaan heittää että itselle tuon käyttö ei toimi mitenkään edes kuukauden totuttelun jälkeen. Tuntuu luonnottomalta kun on opetellut liukkaalla ajamaan tietyllä tavalla jo kauan sitten.

(Ja "vaarallinen" siitä syystä koska oletan edelleen että kuljettaja ajaa autoa eikä sen luistonestojärjestelmät)
Kyllä se nähdäkseni vähän liittyy, koska skodalla/volkkarilla ei kyllä ainakaan helposti saa kovin yllättäviä vaaratilanteita vaikka ajaisi B-modessa. Toki homma perustuu ajonvakautukseen ja regeneroinnin fiksuun säätöön suhteessa pyöräkulmiin ja pidon määrään, mutta siksihän ne esp-järjestelmät siellä ovat, ettei kaikkien tarvitse ollla Rovanperiä…

Olen kyllä siitä samaa mieltä, että koko one-pedal ajelu on saatanan keksintö ja pitäisi upottaa suohon. En tajua miksi vuosikymmenten saatossa muodostunutta hyvää kontrollointitapaa pitää muuttaa…

Mutta jotkut tykkää, eikä se multa ole kait pois, kunhan toteutukset ovat hyviä ja kukaan ei tule risteyksessä perä edellä kylkeen kun lähtee auto lapasesta one-pedalin lipsauttaessa perän alta.
 
Kyllä se nähdäkseni vähän liittyy, koska skodalla/volkkarilla ei kyllä ainakaan helposti saa kovin yllättäviä vaaratilanteita vaikka ajaisi B-modessa. Toki homma perustuu ajonvakautukseen ja regeneroinnin fiksuun säätöön suhteessa pyöräkulmiin ja pidon määrään, mutta siksihän ne esp-järjestelmät siellä ovat, ettei kaikkien tarvitse ollla Rovanperiä…

Olen kyllä siitä samaa mieltä, että koko one-pedal ajelu on saatanan keksintö ja pitäisi upottaa suohon. En tajua miksi vuosikymmenten saatossa muodostunutta hyvää kontrollointitapaa pitää muuttaa…

Mutta jotkut tykkää, eikä se multa ole kait pois, kunhan toteutukset ovat hyviä ja kukaan ei tule risteyksessä perä edellä kylkeen kun lähtee auto lapasesta one-pedalin lipsauttaessa perän alta.

Toisaalta VAGgineissa ei ole "oikeaa "OPD:tä muutenkaan, vaan huono puolivillainen viritelmä, joka myös B-modena tunnetaan. Jos on ikinä manuaalivaihteista autoa ajanut, niin OPD:ssä ei pitäisi olla yhtään mitään ihmeellistä tai opeteltavaa, kuin se, että auton voi antaa rullata kokonaan pysähdyksiin "moottorijarrutuksella".

Itse tykkään OPD:stä, enkä omassa Volvossani (XC40) ole kokenut sitä ihan peilijäälläkään minkäänasteisena ongelmana, mutta toisaalta olenkin ajannut suurimman osan autoilu-urastani manuaalivaihteisilla autoilla. Teslan OPD on paljon aggressiivisempi ja sitä ei edes saa pois päältä. Uusissa tosin voi sentään vähän säätää.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuosta OPD:stä ole jäälläkään mitään haittaa. Hieman saattaa perä irrota, mutta auto korjaa tuon sitten heti kuitenkin. Mutta ehkä ekalla kerralla säikäyttää jos ei ole ennen tuollaisella ajanut? Tämä siis Tesla Model Y LR mallista, muista en osaa sanoa.
 
Ei tuosta OPD:stä ole jäälläkään mitään haittaa. Hieman saattaa perä irrota, mutta auto korjaa tuon sitten heti kuitenkin. Mutta ehkä ekalla kerralla säikäyttää jos ei ole ennen tuollaisella ajanut? Tämä siis Tesla Model Y LR mallista, muista en osaa sanoa.
Eikös näistä ole täälläkin kirjoiteltu monestikin kun porukka onnistunut tesloillaan spinnailemaan kun ajonvakautus ei olekaan ollut niin hereillä?
 
Mutta ehkä ekalla kerralla säikäyttää jos ei ole ennen tuollaisella ajanut?

Tämä se varmaan minut sai postaamaan. Oli saatavilla edellisessäkin autossani, mutta en koskaan käyttänyt. Viime kuussa kun vaihtui auto niin ajattelin antaa mahdollisuuden, oli ihan ok kunnes musta jää hieman pääsi yllättämään. Ei ollut lähelläkään mitään spinnaamista tai vaaratilannetta, mutta kun tietynlainen polkimien käyttö tulee selkäytimestä niin en halua liukkaalla enää tuolla moodilla ajaa.
 
Itsekin oon pari talvea takavetoisella bemmilla ajanut eikä regen aiheuta mitään poikkeavia toimenpiteitä. Ihan normaalisti se kääntyy ja pysähtyy kitkan rajoissa. Toki esc sportilla voi sitten leikkiä, en tiedä onko siinä regeniä silloin ollenkaan. Tykkään toteutuksesta ja ajan MEBilläkin B-moodilla aina, siitä ei tosin ole vielä riittävästi talvikokemusta..
 
Mitä puolivillainen on käytännössä? Mikä on oikea opd?

Vaggine on hieman laaja käsite, ettei vaan menisi turhaksi yleistämiseksi?
Ei mitään tietoa minkälainen se on vag:issa, mutta oikea on sellainen että jarrua ei tarvitse? Monissa on sellainen että ihan lopuksi on painettava jarrua tai auto ei pysähdy, tuo nyt ainakin on aika typerä? Tai no makuasia, mutta itse tykkään että jarrua ei tarvitse käytännössä koskaan.
 
Ei mitään tietoa minkälainen se on vag:issa, mutta oikea on sellainen että jarrua ei tarvitse? Monissa on sellainen että ihan lopuksi on painettava jarrua tai auto ei pysähdy, tuo nyt ainakin on aika typerä? Tai no makuasia, mutta itse tykkään että jarrua ei tarvitse käytännössä koskaan.
Lopussa pitää painaa jarrua mutta on se silti OPD kun tila on käytössä.
 
Kyllähän jotkin vagginetkin pysähtyy ilman jarrua, jos se on se kriteeri. Kuten sanoin, vaggine on turhan laaja käsite yleistettäväksi.

Nyt sitten ihan mutu pohdintaa OPD:stä.....
Jos tuo oikea OPD ajo menee oikeasti selkäytimeen, niin osaako kuski enään käyttää sitä jarrua, kun oikea tarve tulee tai jarrutusta pitääkin tehostaa jos ei auton regen riitä ? Onko jarrun käyttö samanlailla selkäytimessä kuin ennen ? Voisin kuvitella että tuossa tehostustilanteessa OPD on huono asia, kun jalka ei olekaan siinä jarrulla valmiiksi ?
 
Jos tuo oikea OPD ajo menee oikeasti selkäytimeen, niin osaako kuski enään käyttää sitä jarrua, kun oikea tarve tulee tai jarrutusta pitääkin tehostaa jos ei auton regen riitä ? Onko jarrun käyttö samanlailla selkäytimessä kuin ennen ? Voisin kuvitella että tuossa tehostustilanteessa OPD on huono asia, kun jalka ei olekaan siinä jarrulla valmiiksi ?
toimi (tesla itsellä) ainakin eilen, kun eläkeläisrouva otti asiakseen urheilla alas 5 metriä pirun jyrkkää leikkausta tien pientareelle pusikosta (tie leikkattu poikki harjun). Tiedätte, miten jyrkkää mäkeä joutuu tulemaan alas ettei kaadu. Meni jalka jarrulle ja ratti vasempaan. Meillä toki joka päivä tarvitsee jarrua, kun lähtee pihasta (jyrkkä alamäki + 90). Ja ajoittain tulee ajettua autolla, joka on ihan perinteinen automaatti.
Mutta pitääkö joku jalkaa jarrulla koko ajan? toki joillakin palaa jarruvalot koko ajan :)
edit. vaimo kyllä automaatilla ajoi left foot braking tyylisesti jalka jarrulla hollilla. pitääkin katsoa, miten teslalla. Sehän taitaa herjata, jos on yhtään painetta "kaasu" + jarru. pitää testata.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän jotkin vagginetkin pysähtyy ilman jarrua, jos se on se kriteeri. Kuten sanoin, vaggine on turhan laaja käsite yleistettäväksi.

Nyt sitten ihan mutu pohdintaa OPD:stä.....
Jos tuo oikea OPD ajo menee oikeasti selkäytimeen, niin osaako kuski enään käyttää sitä jarrua, kun oikea tarve tulee tai jarrutusta pitääkin tehostaa jos ei auton regen riitä ? Onko jarrun käyttö samanlailla selkäytimessä kuin ennen ? Voisin kuvitella että tuossa tehostustilanteessa OPD on huono asia, kun jalka ei olekaan siinä jarrulla valmiiksi ?
Ajatko sinä tosiaan niin että toinen jalka on koko ajan jarrun päällä?
 
Ajatko sinä tosiaan niin että toinen jalka on koko ajan jarrun päällä?
ymmärsitte minut (tahallaan ?) väärin.

Kuvitellaan, että hidastellaan perinteisesti nostamalla jalkaa vähitellen voimapolkimelta, kun edessä oleva auto näyttää hidastavan vauhtiaan. Ylättäen edessä oleva auto vetääkin lopusssa liinat kiinni. Autosi regen jarrututus ei riitäkkään ja silloin täytyykin jalkaa siirtää jarrupolkimelle.

Perinteisellä jarrumiehellä jalka on jo valmiiksi jarrupolkimella. Kumpi pysähtyy nopeammin tälläisessä tilanteessa ?

Ja tuleeko pinttyneeltä OPD ajajalta jarrun käyttö yhtä hyvin selkäytimestä kuin perinteisen jarrumiehen ?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
292 902
Viestejä
5 014 777
Jäsenet
80 354
Uusin jäsen
tiokee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom