Yleistä keskustelua sähköautoista

Minä ymmärsin tämän jalan siirron jarrupolkimelle siten, että jos esimerkiksi lähestyn jotain itseäni hitaampaa kulkevaa tai jopa pysähdyksissä olevaan jonoa, niin nostan jalan kaasulta, jolloin auto nopeus alkaa laskea ja tässä vaiheessa siirrän jalan jarrupolkimen päälle, jotta voin tarvittaessa polkimella hidastaa lisää ja sitten lopulta pysäyttää auton jos saavun pysähtyneen autojonon päähän.

En tiedä miten muuten tuon olisi voinut edes tulkita, niin sillä ihmettelen noita kommentteja, joissa ei tunnuta tajuavan ollenkaan, miksi jalka siirretään jarrupolkimelle.
 
Omassa polttiksessa ihan moottorijarrutuksella sai hidasteltua ilman, että jalka jarrupolkimella. Ennakointi ja turvavälit aika oleellisia asioita liikenteessä sekä polttiksella että sähköllä. Toki, jos ajotyyli on sellainen, että vedetään aina liinat kiinni juuri ennen kun tarve pysähtyä, niin silloin OPD aika turha.
Tervetuloa vaan pitämään turvavälejä kehä 1:llä. Kaikki kun ei liiketeessä ole omasta ajotyylistä kiinni. Ja aika fakiiri saa olla että polttiksella ei jarrua tarvitse käyttää. Suorastaan hämmästyttvä suoritus.

En ole väittänyt että jarrupoljointa ei osaisi käyttää tai sen käyttö unoihtuisi kokonaan, vaan puhuin em kuvatun tilanteen vasteajasta. Jalka jarrulla vs jalka voimapolkimella.

Käytännössä samalla argumentilla OPD ajoa puolusteltiin että äkkijarrutustustilanteessa jarrutus alkaa heti kun jalan nostaa voimapolkimelta vs bensalenkkarin lenkkari kaasupolkimella.
 
Minä ymmärsin tämän jalan siirron jarrupolkimelle siten, että jos esimerkiksi lähestyn jotain itseäni hitaampaa kulkevaa tai jopa pysähdyksissä olevaan jonoa, niin nostan jalan kaasulta, jolloin auto nopeus alkaa laskea ja tässä vaiheessa siirrän jalan jarrupolkimen päälle, jotta voin tarvittaessa polkimella hidastaa lisää ja sitten lopulta pysäyttää auton jos saavun pysähtyneen autojonon päähän.

En tiedä miten muuten tuon olisi voinut edes tulkita, niin sillä ihmettelen noita kommentteja, joissa ei tunnuta tajuavan ollenkaan, miksi jalka siirretään jarrupolkimelle.
Toisaalta nykyautot nyt ei oikein peräänajoa sallikaan, kun on automaattinen hätäjarrutus. Eli auto pysähtyy, vaikkei jarruun kerkeisi koskeakaan. Ja varsinkin OPD -tapauksessa, josta tässä oli kyse, on auto jo muutenkin hidastunut huomattavasti.
 
Eikö se one-pedal taistelu ole aika monta kertaa taisteltu - kaikille sähköautoilijoille on varmaan selvää miten se karkeasti toimii ja muiden on parasta lähinnä kokeilla.
 
Eikö se one-pedal taistelu ole aika monta kertaa taisteltu - kaikille sähköautoilijoille on varmaan selvää miten se karkeasti toimii ja muiden on parasta lähinnä kokeilla.

Juu on. Ihmetyttää vain kun OPD-faneilla on jokin harhainen käsitys siitä, että tuo olisi jokin jumalominaisuus, joka on kaikille se paras. On paljon ihmisiä, jotka eivät tuosta pidä, vaikka kuinka sitä testailevat. Itse kun Teslaa kokeilin, niin OPD oli pakko laittaa siihen miedompaan asentoon ja silloinkin se oli vain siedettävä, eli kyllä sen kanssa pärjäsi, mutta mieluiten olisin ottanut kokonaan pois.

Ei kannata kuvitella, että jos itselle joku ominaisuus tuntuu mahtavalta, että se olisi sitä kaikille.
 
En ole väittänyt että jarrupoljointa ei osaisi käyttää tai sen käyttö unoihtuisi kokonaan, vaan puhuin em kuvatun tilanteen vasteajasta. Jalka jarrulla vs jalka voimapolkimella.

Käytännössä samalla argumentilla OPD ajoa puolusteltiin että äkkijarrutustustilanteessa jarrutus alkaa heti kun jalan nostaa voimapolkimelta vs bensalenkkarin lenkkari kaasupolkimella.
Kun näin teoreettisesti pitää yrittää hankaluuksia hakea niin suosittelen, että käyt ajamassa viikon OPD:lla etkä vaihda siitä pois vaikka alkuun oudolta saattaakin tuntua. Saat oikeaa käytännön kokemusta mutuilun sijaan. Melko huvittavalta kuulostaa nuo sun esimerkit parin vuoden oman kokemuksen jäljiltä. Ja mikäänhän ei OPD:lla estä laittamasta sitä toista jalkaa valmiiksi jarrulle, jos oma reaktioaika / jalan siirtely pelottaa liikenteessä.
 
Hvyin henkilökohtainen ominaisuus juu. Lähinnä jossain autoarvioissa ehkä hivenen pistää silmään että OPDn puuttuminen on selkeä puute, mutta sitten OPD;n "pakottaminen" (tai lähinnä ettei regeniä saa hyvin miedolle halutessaan) ei tämmöinen tunnu olevan. Aina parempi, että kuljettaja voi säätää ko. ominaisuudet haluamikseen ja ajaa sillä tyylillä mikä itselleen parhaiten luonnistuu.

Mutta joo, itselle miedompi regen ja jarrulla lisää (ensin regeniä ja lopulta jarrulevyjä jos regenin maksimivoima ei riitä) toimii parhaiten/loogisimmin (+auto-hold joten ei tarvitse pysähdyksissä pitää jalkaa jarrulla). Jollekin muille sitten joku muu.
 
Eniten tuo nimenomaan ihmetyttää, että OPD:n puuttuessa se on selkeä miinus, mutta se ei taas ole, ettei sitä saa pois. Itse en fanita sitä, vaikka tullut kokeiltua ties mitä eri variaatioita alkaen Teslan vastaavasta Vagin "B-taso" ja kaikkea siltä väliltä. Tuntuu vaan paremmalta aina itse painella poljinta tai käyttää siivekkeitä ratin takaa. Tärkeintä on se, että on mahdollisuuksia eri valintoihin. Itselleni se ykkösjuttu on ne paddlet siellä ratin takana jolla voi regeniä säätää lennossa.
 
Juu on. Ihmetyttää vain kun OPD-faneilla on jokin harhainen käsitys siitä, että tuo olisi jokin jumalominaisuus, joka on kaikille se paras. On paljon ihmisiä, jotka eivät tuosta pidä, vaikka kuinka sitä testailevat. Itse kun Teslaa kokeilin, niin OPD oli pakko laittaa siihen miedompaan asentoon ja silloinkin se oli vain siedettävä, eli kyllä sen kanssa pärjäsi, mutta mieluiten olisin ottanut kokonaan pois.

Ei kannata kuvitella, että jos itselle joku ominaisuus tuntuu mahtavalta, että se olisi sitä kaikille.
OPD, siis se "oikea" mikä pitää auton pysähdyksissä paikallaan on hyvä ominaisuus mäkisessä maastossa, liikennevalkoissa jne. (*

Se sitten jakaa mielipiteitä että onko se hidastuvuus säädettävä ja kuinka paljon, jos haluaa rullailla vapaana, pienellä hidastuvuudella niin joku ison hidastuvuuden yhden polkimen ajoa voi olla todella ärsyttävä. Ja lisäks jos joutuu ajossa vähän jalkaa korjaan ja sen yhteydessä nostaa, niin...

Joillekkin se OPD on juurikin sitä "voimakasta" yhdellä polkimelle nopeuden säätöä, siis reipas nosto vastaa jarrutusta (voimakasta energaintalnteeotto tarvittaessa jarrutusta jarruilla). Jos dynaamisessa taajama-ajossa voi olla kumppi, taajamaulkopuolella ei enään olekkaan kakkien mieleen, vaatii jo tottumusta ja hyvää softaa, miettii nyt vaikka tilannetta että ajalee vakkarilla, ja alkaa häämöttään taajaman raja, niin harva siinä haluaas suoraneisesti jarrutella, vaan enemmänkin rullata.


Vaatii säätömahdollisuksia, hyvää softaa että sopii usealle ja vaatii siihen tottumista, jos ei vakkariautoa niin vaikea yhtälö. Järjestäin tuo taitaa olla valinnen asetus.



(*
Ja muistaa että autoissa voi olla eri nimillä erilaisia avustimia paikallaan pysymiseen, jos ykkös juttu on se että auto pysyy paikallaan ylä/ala mäessä, niin se toteutettavissa muullakkin kuin jollain muuten ärsyttävällä "OPD" toteutuksella. Ja osalla valmistajia on "yhden jalan" ajoa missä hidastuvuus ja kiihdytys seuraa voimakkaasti polkimen asentoa, nopeus siis polkimen asennon mukaan, mutta puuttuu se paikallaan pito.
 
Viimeksi muokattu:
OPD, siis se "oikea" mikä pitää auton pysähdyksissä paikallaan on hyvä ominaisuus mäkisessä maastossa, liikennevalkoissa jne.

Se sitten jakaa mielipiteitä että onko se hidastuvuus säädettävä ja kuinka paljon, jos haluaa rullailla vapaana, pienellä hidastuvuudella niin joku ison hidastuvuuden yhden polkimen ajoa voi olla todella ärsyttävä. Ja lisäks jos joutuu ajossa vähän jalkaa korjaan ja sen yhteydessä nostaa, niin...

Joillekkin se OPD on juurikin sitä "voimakasta" yhdellä polkimelle nopeuden säätöä, siis reipas nosto vastaa jarrutusta (voimakasta energaintalnteeotto tarvittaessa jarrutusta jarruilla). Jos dynaamisessa taajama-ajossa voi olla kumppi, taajamaulkopuolella ei enään olekkaan kakkien mieleen, vaatii jo tottumusta ja hyvää softaa, miettii nyt vaikka tilannetta että ajalee vakkarilla, ja alkaa häämöttään taajaman raja, niin harva siinä haluaas suoraneisesti jarrutella, vaan enemmänkin rullata.


Vaatii säätömahdollisuksia, hyvää softaa että sopii usealle ja vaatii siihen tottumista, jos ei vakkariautoa niin vaikea yhtälö. Järjestäin tuo taitaa olla valinnen asetus.
Se on hyvä ominaisuus jos kuski siitä tykkää. Se ei ole millään tavalla absoluuttisesti yhtään mitenkään hyvä tai huono.

Ainoa mikä on huonoa on pakottaminen johonkin mikä ei kuskia miellytä.
 
No kyllähän "kaikki" nykyauton pysyvät paikallaan. Polttiksetkin. Ei ole mikään OPD ominaisuus.
Tuossa oli se ajatus että saavut alamäke liikenne valoihin ja OPDllä pysähdyt niihin valoihin, ja jollain toisella joutu painamaan jarrua.
Voi olla ihan kokemus juttu että kantti ei ole kestänyt katsoa loppuun asti ja polkenut jarrua.

Mutta osalle se juttu on vain se paikallaan pysähtyminen, rullailu ja jarrulla paikan merkkaaminen, niin se ei tarvi OPDtä. joka voi muuten olla ärsyttävä.


No ei selalinenkaan OPD ihan kunkku ole joka löyty lukiutumista vastaan jarrua jos nostaa jalan kaasulta, ei edes taajama nopeuksissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 796
Viestejä
5 004 969
Jäsenet
80 361
Uusin jäsen
Mikekrm

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom